Типични звуци

Това е главният форум за дискусия на автомобилите с марка BMW и всичко друго от автомобилния свят, свързано с тях.

Модератор: Общи модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2173
Регистриран на: 29.11.2002
Местоположение: София
Кара: F15 X5; F10 M5 Stage 2

Типични звуци

Мнение от b2 » 15 Мар 2004, 20:31

Отдавна се чудя за следните типични звуци при почти всички коли:
1. Какво точно "трака" при дизеловите двигатели, че е така лесно само по звука да се различават от бензиновите, едва ли са само клапаните... Знам че при новите дизелови тракането е почти сведено до минимум но май пак се усеща поне малко. И интересно коя е тая част дето толкова гадно трака и я има само в дизелите а в бензиновите двигатели я няма :)
2. Защо почти всички коли "вият" при каране на задна? :) Аз това виене го чувам от диференциала и си го обяснявам като някакъв механизъм вътре в диференциала които работи само в едната посока а в другата е блокиран.Незнам дали го обясних добре ама представете си трисчотка например еи за такъв механизъм имам предвид но това е само догатка изобщо си нямам идея за кво става въпрос вътре :)

Въпросите ми са по-скоро от любопитство.. :)
Dark Side of the Force is а pathway to many abilities some considered to be unnatural.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 909
Регистриран на: 18.03.2002
Местоположение: София

Мнение от PARADOX_sf » 15 Мар 2004, 20:44

Ми за задната щото е с прави зъби до колкото знам...

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 28.09.2002
Местоположение: вх.Б

Мнение от momo » 15 Мар 2004, 20:46

и на мен ми е много интересно синко и с нетърпение очаквам отговорите на ентусиасти като ALX :paranoid: :paranoid: :paranoid: :paranoid: :paranoid: :paranoid: :paranoid:

бай печатар
Аватар
Мнения: 2207
Регистриран на: 26.03.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34 525tds-A
Мечтае да кара: Е38 728i

Мнение от NeoPrint » 15 Мар 2004, 21:51

На дизеловите Мерцедеси характерното "кър-кър-кър" идва от нафтовата помпа,която е както при камионите плунжерна /с отделен елемент за всеки цилиндър/,а не роторна /с един елемент за всички/.
Мисля,че тропането на дизелите идва от запалването на сместта което е почти като взрив,но може и да ръся "бисери" така,че спирам :wink:

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 15 Мар 2004, 22:36

тракането при дизелите се дължи на това че гориво въздушната смес се пали при много по голямо налягане от колкото при бензиновите двигатели и си е както Неопринт каза като взрив :wink:
На новите дизели как е постигнато това не знам, би трябвало някой по компетентен да се изкаже :roll:
Само знам че при тях вече системата за впръскване е под ужасно голямо налягане, ако не се лъжа при Common Rail на Mercedes е към 2200 бар-а и дозирането и разпрашаванеот на горивото е ужасно съвършенно :idea:
А относно виенето на задната :arrow: това е защото зъбните колела който се зацепват за задната предавка са с прави зъби, а на другите предавки зъбите представляват част от архимедовия винт (демек спирала), като се постига по-нисък шум и по голяма контактна повърхнина :arrow: надявам се ясно защо :lol:
диференциала не е мханизъм който се блокира в едната и в другата посока :arrow: просто диференциала просто служи за разпределяне на въртящият момент идващ от скоростната кутия на колелата :arrow: и да може да осъществява разпределянето му, така че при завой едното колело да "закъснява" (демек върти се по-бавно), а другото да "наваксва" (демек върти се по бързо) за сметка на другото колело, и автомобила да е управляем и да става по лесно завиването :idea:
Има много видове диференциали, които са за различно предназначение, устройството е много просто и в момента не мога да намеря илюстрация да я постна, сигурен съм че ще ти стане ясно как действа :arrow: мисля, че ще има и още мнения по върпоса д адобавят това което съм пропуснал, или обяснил неправилно и невежо :roll:
П.С. Извинявам се за повтарянето на някой от нещата в по-горните мнения но така ми тече мисълта и реших да напипа всичко
Изображение

Разработва двигатели и хотели
Аватар
Мнения: 1699
Регистриран на: 6.06.2003
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: M3 s54 , e23 745i ,e36 328, M3 s38
Мечтае да кара: отново м3 е30 :)

Мнение от BESSNIA » 16 Мар 2004, 18:11

Голяма роля при шума на дизелите играе помпата роторната е сравнително по тиха от буталната.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 485
Регистриран на: 5.03.2003
Местоположение: Sofia i drugi
Пол: Мъж
Кара: E90LCI и E30 Cabrio

Мнение от Dr.Schnaps » 16 Мар 2004, 18:26

1. Ди3елите тракат главно 3аради голиамото пови6аване на налягането в zилиндура zа градус 3авъртане на Кол. Вал. Освен това наистина и ГНП то не е особенно тихо.
2. по принzип вият колелата в скоростната кутия zа zадна скорост които са с прави 3ъби, 3а раzлика от останалите които са с наклонени. Не е от доференцяла доколкото мога да 3аклу4а от факта 4е вият както на коли с 3адно(хипоина предавка в Дифа) така и на коли с предно(3ъбни колела с наклонени 3ъби на Дифа)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 237
Регистриран на: 19.02.2002
Местоположение: Plovdiv

Мнение от Svetoslav » 17 Мар 2004, 21:37

При новите дизели в голяма степен обезшумяването се дължи на т.нар. пилотно впръскване,което и милисекунди преди основното.Така се редуцират паразитните детонации.При трилитровия дизел на БМВ налягането при впръскването на горивото се прави при 2300 бара.Чувам,че при 3,5 -литровия дизел,който ще излезне през лятото ще работи при 2400 бара :shock:
Разбира се,усъвършенстваната Комън Рейл система,съвършените дюзи и управляваща електроника също допринасят за перефектната работа на новите дизели.
При представянето на 530 Д четох една сентенция в едно немско списание - 99 % БМВ 1 % дизел 8)
БМВ-любов ли е или как да го опиша?!
Вие си знаете!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 141
Регистриран на: 16.01.2003

Дизели ли?

Мнение от Смок » 19 Мар 2004, 12:57

Опа, кой каза дизели :D

Значи, тракането на дизелите, както се каза вече, идва от почти взривообразното възпламеняване на горивото. Всичко друго са странични шумове, които може да ги има, може и да ги няма.

Само с две думи, как става възпламеняването на горивото.
Значи влиза пресен въздух (чист въздух, не горивовъздушна смес, какво при бензиновите), който се сгъстява от движещото се нагоре бутало. При бързото компресиране въздухът се загрява. Който е помпал колело с ръчна помпа знае. Само че в цилиндърът на дизела сгъстяването е по-бързо и повече. В края на такта, въздухът е загрят до почти 600 °C :shock: . В този момент се впръсква горивото и то се самовъзпламенява. Нататък си е както при бензиновите.

За да се избегне твърде бързото възпламеняване и да се подобри смесообразуването, са въведени т.нар. предкамери, които според конструкцията си могат да имат и други наименование. Принципът е, че горивото се пръсква в малка камера свързана с цилиндъра, но извън него. При преминаването на горивото от камерата в цилиндъра, то се смесва с въздуха, а освен това и не попада изведнъж цялото в горивната камера, а малко или много постепенно. Така се осъществява по-плавна и тиха работа. Няприятната новина е, че така се намалява пък КПД-то с 5-15%. :?

С развитието на дизеловата техника, конструкторите се връщат отново към директно впръскване. Първият съвременен дизелов ДВГ за лек автомобил с директно впръскване се появява през 1989 - 2,5 TDI на Audi. Новото при тези двигатели (освен директното впръскване, разбира се) е гориво-нагнетателно-разпределителната помпа, която е с повишено налягане на впръскване. Вместо ~120 atm за "предкамерните" двигатели, тука вече имаме към 180 бара и специален дизайн на челото на буталото за по-добро смесообразуване. Както и да е, тази система също е в пенсия вече.

Актуалните системи при леките дизелови автомобили са две - Common rail и помпа-дюза.
Във връзка с по-горните изказвания, мисля, че още няма система за впръскване на над горивото използваща налягане много над 2000 бара.
При помпа-дюзата на VW нялягането може да достигне до малко над 2000 бара, но това е в зависимост от оборотите. При ниски обороти налягането пада. Мноо тъпо...
При Common Rail, за сега нaлягането е около 1350 бара, но вече се появява следващото поколение с налягане от 1600 бара.

Освен борбата за по-високо налягане на впръскване, другата насока е т.нар. multiple injection. Горивото вече не се впръсква на веднъж, а на 2 до 5 дози. Първите 1 или 2 са наречени пилотни. Те са със малък обем и целта им е да "подгреят" камерата и да подготвят условията за основната доза (която също можещ да е разделена на части). Та тука си се връщаме на темата за тракането. Точно тези пилотни инжекции са основния начин за намаляване на шума, защото изгарянето става по-плавно.
След това може да следват примерно още 1 или 2 post-injection, които се ползват за увеличаване на температурата на изгорелите газове за да се регенерира филтъра за частици, когато му дойде времето.
Всичките тези впръсквания стават в рамките на милисекунди и вече се контролират от самата дюза (това е друга тема, ако има интерес, мога да пиша и за това), докато помпата за гориво е вече е само нагнетателна, без да има разпределяща функция. Контролът за сега се осъществява по доста хитър начин с електромагнитни клапани в самата дюза. Проблемът обаче е, че бързината на електромагнитите и пружините е ограничена, а конструкторите искат все повече впръсквания за такт. Затова Siemens и Bosch, успоредно пуснаха на пазара дюзи с клапани контролирани от пиезокристали. Тази година доста производители ще изкарат модели използващи тази нова генерация Common rail.

Сигурен съм, че и BMW са на хорото, така че чакайте да видите какви дизели ще излезнат тази година и кой на кого ще разлива чайче :D 8)
Само Дизел!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1262
Регистриран на: 14.09.2002
Местоположение: София

Мнение от Eva* » 20 Мар 2004, 11:50

:!: Дизеловия двигател с директно впръскване работи по-твърдо от дизеловия двигател с предкамерно впръскване. Работното налягане в цилиндрите на дизеловия двигател достига до 150 атмосфери, а при бензиновите двигатели достига до 50 атмосфери. Затова бензиновите двигатели работят по-меко от дизеловите. Смесообразуването им е по-качествено. Шумът представлява вибрации с честота на звука в зоната на чуваемостта от човешкото ухо.

Останалите вибрации извън зоната на чуваемостта се усещат по трептенето на автомобила. За обезшумяването на двигателите основна роля играе генерацията (ауспусите) им и окачването на двигателя върху гумени пружини или хидравлични демпфери (тампони). Разбираемо е, че дизеловия двигател по-трудно се обезшумява.

:!: При движението на автомобила на заден ход се чува едно неприятно виене. Повечето автомобили са с хипоидна главна предавка и правозъби колела на заден ход с голямо предавателно число. При еволвентните зъбни колела, зъбите им се търкалят и приплъзват при съвместната им работа. Колкото е по-голямо предавателното число, толкова е по-голямо и приплъзването на съвместно работещите зъби. Това приплъзване е източник на шум и отделяте на топлина. Ръмжене се чува и при движение на първа скорост, понеже предавателното число е приблизително равно на това на задна скорост.

При хипоидните предавки със зацепване Оерликон, вследствие конфигурацията на зъбите на конусните колела при работата им се получават аксиални сили. При движение на автомобила напред тези аскиални сили се стремят да раздалечават пиньона и короната, т.е. луфта между тях има стремеж на увеличение. При движение на заден ход имаме обратно, пиньона и короната се сближават, луфта между тях има стремеж на намаление и заклиняване на хипоидната предавка. Затова шумът при заден ход е по-голям от този на преден ход.

Специално поръчано за темата, написано от мой колега и публикувано от мен.
Да караш Peugeot е страст!

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 20 Мар 2004, 11:57

Eva* написа:.....

един приятел би се плеснал по челото и би казал:
ЖЕСТОКО!!!
поздравления за ентусиазма, наслаждавай се на удоволствието от добре представената и изчерпателна информация която ще бъде консумирана ожесточено от доста хора :wink:
Изображение

Акулчо Костенурков Нинджов
Аватар
Мнения: 4664
Регистриран на: 7.08.2002
Местоположение: The city of Angels;)

Мнение от ati » 22 Мар 2004, 13:28

[quote="Eva*"][/quote]
Присъединявам се към мнението на Пенчев - кратко, точно, изчерпателно, перфектно :yes:
Продължавай в същия дух :D
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1262
Регистриран на: 14.09.2002
Местоположение: София

Мнение от Eva* » 22 Мар 2004, 13:43

Ще се старая и занапред. Благодаря Ви много. :D
Да караш Peugeot е страст!

Ценко изложбения
Аватар
Мнения: 3813
Регистриран на: 26.11.2003
Местоположение: Регистриран на: 26 Ное 2003 | Мнения: 1117
Пол: Мъж
Кара: дългия да си плати входа !!!

Мнение от rtzankov » 23 Мар 2004, 0:36

Отново БРАВО Eva* :shock:

А по темата мога да кажа, че съм забелязал, че новите модели дизели са по-шумни при ниски обороти от колкото при по-високи ! забелязах това когато имах удоволствието да се возя в Мерцедес G400 CDI при ниски оборити ако не гледаш авотмобила ще си помислиш, че слушаш Ford-a на съседа от 3-тия етаж :lol: (нищо против марката) :lol: а когато G класата върви със 140-150 км/ч не може да разбереш в какъв автомобил се возиш ! но то е ясно ! 8)
Такова чудо мога да спостигнат само Мерцедес, БМВ и Пежо .. мисля че никй нямам да отрече на фрнацузите, че умеая да прават дизелови мотори :P

:!: колкото до задния ход на автомобила, от вас научвам защо се получава неприятния звук :)

Това е за сега :)
Изображение
Изображение
R.I.P Landikar

Назад към Основен Форум

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook