кога трябва да превключвате предавките
Модератор: Общи модератори
26 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
кога трябва да превключвате предавките
това е в допълнение към темата за момента и мощността и предавките тука искам да ви покажа на теория, къде точно трябва да превключвате предавки за да постигнете максималното ускорение на кола.
червени точки показват, кога трябва да превключвате от понизка на повисока предавки, в тези точки се пресичат графици на въртящите моменти на вторичния вал на кутията при съответните предавки, в същите точки също така се пресичат и графици на мощност на двигателя реализуама от него на съответни предавки.
Някъде в диапазона между две соседни червени точки по графика двигател развива максималната си мощност (сини точки), с други думи превключване на по висока предавка трябва да се прави след като двигател надмине частота на максималната си мощност и след превключването той попада на обороти преди макс мощност, къде точно трябва да се превключва може само да се определи като на една координатна система ще се нанесат графиците на мощност на двигателя на всички предавки в зависимост от скоростта на авто или оборотите на вторичния вал на кутията. при това в зависимост от предавателните числа на скоростите оборотите на двигателя в точките на превключване ще бъдат различни за различни предавки.
колкото повече са предавките и колкото те са покъси, толково повече това доближава червените точки помежду себе си, а също така ги доближава към точки на максималната мощност на двигателя (превключване става при обороти по близки към обротите на макс мощност). В идеал ако имаме безкрай на брой предавки (вариатор), тези точки ще се слеят в една крива (в хипербола в случая с графика на момента на вторичния вал (показано в синьо), и в хоризонтална права в случая с графика на мощноста в зависимост от скорост) и колата ни ще се ускорява при постояни обороти на двигателя съответсващи на неговата макс мощност.
Площта, ограничена от горе с иделната крива и от долу с кривите на момента на вторичния вал при различни предавки на реална кола количествено отобразява губене в ускорение от несъвершеността на традиционалната трансмисия в този смисл. И като виждате превключване на предавките в други точки освен червените още повече уголемява тази площ и съответно влошава резултатите при ускоряване. Но при всеки случай, ако не можете да хванете червената точка, превключване преди нея е по-предпочитаемо отколкото превключване след нея, защото характеристика на двигателя се срива много рязко в този диапазон и трябва да се внимава много с това.
Не знание на тази теория води при неграмотни водачи до фал при стартиране от сфетофар.
червени точки показват, кога трябва да превключвате от понизка на повисока предавки, в тези точки се пресичат графици на въртящите моменти на вторичния вал на кутията при съответните предавки, в същите точки също така се пресичат и графици на мощност на двигателя реализуама от него на съответни предавки.
Някъде в диапазона между две соседни червени точки по графика двигател развива максималната си мощност (сини точки), с други думи превключване на по висока предавка трябва да се прави след като двигател надмине частота на максималната си мощност и след превключването той попада на обороти преди макс мощност, къде точно трябва да се превключва може само да се определи като на една координатна система ще се нанесат графиците на мощност на двигателя на всички предавки в зависимост от скоростта на авто или оборотите на вторичния вал на кутията. при това в зависимост от предавателните числа на скоростите оборотите на двигателя в точките на превключване ще бъдат различни за различни предавки.
колкото повече са предавките и колкото те са покъси, толково повече това доближава червените точки помежду себе си, а също така ги доближава към точки на максималната мощност на двигателя (превключване става при обороти по близки към обротите на макс мощност). В идеал ако имаме безкрай на брой предавки (вариатор), тези точки ще се слеят в една крива (в хипербола в случая с графика на момента на вторичния вал (показано в синьо), и в хоризонтална права в случая с графика на мощноста в зависимост от скорост) и колата ни ще се ускорява при постояни обороти на двигателя съответсващи на неговата макс мощност.
Площта, ограничена от горе с иделната крива и от долу с кривите на момента на вторичния вал при различни предавки на реална кола количествено отобразява губене в ускорение от несъвершеността на традиционалната трансмисия в този смисл. И като виждате превключване на предавките в други точки освен червените още повече уголемява тази площ и съответно влошава резултатите при ускоряване. Но при всеки случай, ако не можете да хванете червената точка, превключване преди нея е по-предпочитаемо отколкото превключване след нея, защото характеристика на двигателя се срива много рязко в този диапазон и трябва да се внимава много с това.
Не знание на тази теория води при неграмотни водачи до фал при стартиране от сфетофар.
Последна промяна Aurora на 02 Авг 2005, 20:32, променена общо 3 пъти
- M5
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 338
- Регистриран на: 13.09.2004
- Местоположение: София
- Кара: '97 520i - продадена
- Мечтае да кара: M5
Доста полезна информация, но някак не мога да си го представя
. Мисля си, че ще е по-полезно ако дадеш пример с конкретен двигател (при какви обороти да се сменя всяка предавка), та да се види как се прилага теорията на практика 


M5 написа:Доста полезна информация, но някак не мога да си го представя. Мисля си, че ще е по-полезно ако дадеш пример с конкретен двигател (при какви обороти да се сменя всяка предавка), та да се види как се прилага теорията на практика
дай ми на този мотор характеристиката и предавателните числа на кутията и ще го покажа на реален пример
- Гост
-
- M5
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 338
- Регистриран на: 13.09.2004
- Местоположение: София
- Кара: '97 520i - продадена
- Мечтае да кара: M5
Aurora написа:M5 написа:Доста полезна информация, но някак не мога да си го представя. Мисля си, че ще е по-полезно ако дадеш пример с конкретен двигател (при какви обороти да се сменя всяка предавка), та да се види как се прилага теорията на практика
дай ми на този мотор характеристиката и предавателните числа на кутията и ще го покажа на реален пример
Ами за съжаление нямам графика на двигател


M5 написа:Aurora написа:M5 написа:Доста полезна информация, но някак не мога да си го представя. Мисля си, че ще е по-полезно ако дадеш пример с конкретен двигател (при какви обороти да се сменя всяка предавка), та да се види как се прилага теорията на практика
дай ми на този мотор характеристиката и предавателните числа на кутията и ще го покажа на реален пример
Ами за съжаление нямам графика на двигател. Дай пример с какъвто и да е конкретен двигател, на който знаеш характеристиките
. Мисля, че за всички ще е полезно и интересно.
абе днес като гледах характеристики на един двигател, установих че със стандартна (не с къси предавки) кутия от 3 към 4 и от 4 към 5 трябва да се превключвате горе долу на ограничителя, а първа и втора предавки, щото са относително дълги, изобщо не успяват да докарат двигателя до тези точки, заради същия ограничител.
поне така изглежда по графика, пак трябва да се превключвате на ограничителя.
на Мката би било интересно да се види
Последна промяна Aurora на 01 Авг 2005, 23:15, променена общо 3 пъти
- ///M Power
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4217
- Регистриран на: 21.11.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: си Е65-цата.
я кажи какъв е тоя двигател ,защото ми се струва невъзможно?имам предвид че ако 1,2 и 3 са много дълги то и 4 и 5 са още по дълги?....има много коли на който 5 си е само за намаяване на разхода(овърдрайв) и на нея не можеш да удариш ограничител квото и да става...
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
- Mario Andretti
- body
-
-
- Мнения: 627
- Регистриран на: 4.03.2005
- Местоположение: София-Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: E90 330xd
- Детайли за колата: Черен фолиран седан.
на тдс-а на 2000 когато карам пенсионерската на 2500 нормално каране, всичко над 3 при дизелака си е изрязване което не е необходимо дизела поема от малко.
Даже за първа 2. оборота са са достатъчни така колата е най икономична и си е напълно в режима.
Но никога под 2000 оборота освен по надолнище, тия приказки разбирасе ги приказваш когато не ме е стегнала шапката , но така трябва да е.
Даже за първа 2. оборота са са достатъчни така колата е най икономична и си е напълно в режима.
Но никога под 2000 оборота освен по надолнище, тия приказки разбирасе ги приказваш когато не ме е стегнала шапката , но така трябва да е.
- steeN
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 6615
- Регистриран на: 7.04.2004
- Местоположение: CA
- Кара: конете да бягат
- Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...
Много интересен пост, но не мога да вида снимката?
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- “When the legend becomes fact, print the legend.”
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- “When the legend becomes fact, print the legend.”
- alpina-ma6inata
-
'2002' fanatic
-
- Мнения: 3722
- Регистриран на: 2.02.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '08 Swift Sport, '73 BMW 2002tii
[steeN] написа:Много интересен пост, но не мога да вида снимката?
'73 2002 tii Golf #2719550
2x Alpine white E30's
-------------------------------------
The BMW 2002 tii VIN 2719550 was manufactured on July 3rd, 1973 and delivered the same day to the BMW dealer Zeiss & Schwärzel in Mannheim. The original colour was Golf, paint code 070.
-------------------------------------
The BMW 320i touring VIN EA91537 was manufactured on September 14th, 1990 and delivered on September 19th, 1990 to the BMW dealer Autohaus Bärwald in Lampertheim (Germany). The original colour was Alpinweiß 2 (Alpine White), paint code 218.
-------------------------------------

2x Alpine white E30's
-------------------------------------
The BMW 2002 tii VIN 2719550 was manufactured on July 3rd, 1973 and delivered the same day to the BMW dealer Zeiss & Schwärzel in Mannheim. The original colour was Golf, paint code 070.
-------------------------------------
The BMW 320i touring VIN EA91537 was manufactured on September 14th, 1990 and delivered on September 19th, 1990 to the BMW dealer Autohaus Bärwald in Lampertheim (Germany). The original colour was Alpinweiß 2 (Alpine White), paint code 218.
-------------------------------------
- LeX
- Капетано
-
- Мнения: 3364
- Регистриран на: 20.01.2004
- Местоположение: далеко от родината
- Кара: '90 328i/6 '95 540i/6
аз направих следното разгледах в какви обороти колата достига максимална мощност и когато я карам на ръчка и тя ги достигне превключвам няма смисъл да се напъва повече. И по точно оборотомера е до 7к но колата достина макс мощност на 6250 и затова гледам на повече от 6000-6500 да не напъвам 


"My ambition....by the end of the day, to be the world champion" Colin McRae
LeX написа:аз направих следното разгледах в какви обороти колата достига максимална мощност и когато я карам на ръчка и тя ги достигне превключвам няма смисъл да се напъва повече. И по точно оборотомера е до 7к но колата достина макс мощност на 6250 и затова гледам на повече от 6000-6500 да не напъвам
без да ти знам характеристика на двигателя мога да кажа че превключвайкисе точно на оборотите при макс мощност ти не използваш възможностите за ускоряване на 100%, щот със сигурност въртящия момент на вторичния вал след превключване ще бъде по малък, от този преди превключване, от това колата ще губи в ускоряване.
трябва да карате по възможност, ако ограничител позволява, до тази точка, където въртящия момент на вторичния вал, а също така и реализуемата мощност на системата преди и след превключване да бъдат еднакови, по графика това е червената точка.
с прости думи да си винаги на гребена на вълната,
щом предавката се е изчерпала (както го казах, това става някъде след оборотите при макс мощност), имам в предвид настъпване на ситуация, когато предавката повече няма да дава мощност, поголяма от тази която би могла да се реализира при дадена скорост от следващата по ред предавка, дори и при по низки обороти на двигателя, на които той попада след превключване, трябва да се откажете от нея и спокойно да се превключете.
След като направя връзка ще ви дам сравнителен графичен пример за оптимална ситуация и тази на колегата за да видите разликата.
26 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани