Вискосъединител
Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
18 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
- pazokolarov
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
Вискосъединител
От постовете в доста теми останах с впечатлението, че на някои от колегите не им е ясно защо всъщност е сложен то вискосъединител а не обикновенна перка или електоровентилатор?
Нека по-знаещите колеги ме извинят, но тъй като аз до сега не съм попадал из техническите литератури на задоволително обяснение за същостта на вискосъединителя, ще си позволя да направя едно кратко обобщение.
Вискосъединителя прдставлява кръгъл оребрен алуминиев корпус, в който са разположени два (а може и да е само един - втория диск да е интегриран със самия корпус) диска плуващи в силиконова среда. Единият диск (задвижвания) е закрепен към корпуса на съединителя , а другият - задвижващият, е свързан директно с ротора на водната помпа. Към корпуса е прикачена перката.
Вискосъединителя е предназначен да разтовари колкото се може повече натоварването на двигателя от прикачените му агрегати и най-вече да осигурява постоянна работна температура на двигателя. Така при студен радиатор на двигателя перката се върти с по-ниски обороти от тези на вала на водната помпа и спестява ненужно израходване на мощността на двигателя. Когато термостата отвори големия кръг на циркулиране на охладителната течност, от радиатора започва да излиза затоплен въздух, който от своя страна загрява корпуса на съединителя. Той от своя страна загрява изпълващият го силикон, в следствие на което последния променя вискозитета си ( става все по-малко течен). В крайна сместка, поради нарасналите сили на триене, задвижващият диск започва да увлича чрез сгъстяващият се силикон все по-силно задвижвания диск (или корпуса на съединителя). С повишаването на температурата на радиатора, перката започва да се върти все по-бързо, като оборотите й се доближават до тези на ротора на водната помпа (обикновенно максималните обороти на вискосъединителите са около 2500 об./мин). По този начин се осигурява постоянна работна температура чрез безстепенно и плавно охлаждане на двигатела, особенно когато атомобила е на място или се дижи с ниска скорост.
Бързото въртене на перката пък създава доста специфичен авиационен шум, което е и един от симптомите на нормално работещ вискосъединител и е радост за ушите и за джоба!
Надявам се, че съм успял да хвърля малко светлина по въпроса. Ако някой добави още нещо което съм изпуснал, или ме коригира за някоя грешка, ще съм благодарен!

Нека по-знаещите колеги ме извинят, но тъй като аз до сега не съм попадал из техническите литератури на задоволително обяснение за същостта на вискосъединителя, ще си позволя да направя едно кратко обобщение.
Вискосъединителя прдставлява кръгъл оребрен алуминиев корпус, в който са разположени два (а може и да е само един - втория диск да е интегриран със самия корпус) диска плуващи в силиконова среда. Единият диск (задвижвания) е закрепен към корпуса на съединителя , а другият - задвижващият, е свързан директно с ротора на водната помпа. Към корпуса е прикачена перката.
Вискосъединителя е предназначен да разтовари колкото се може повече натоварването на двигателя от прикачените му агрегати и най-вече да осигурява постоянна работна температура на двигателя. Така при студен радиатор на двигателя перката се върти с по-ниски обороти от тези на вала на водната помпа и спестява ненужно израходване на мощността на двигателя. Когато термостата отвори големия кръг на циркулиране на охладителната течност, от радиатора започва да излиза затоплен въздух, който от своя страна загрява корпуса на съединителя. Той от своя страна загрява изпълващият го силикон, в следствие на което последния променя вискозитета си ( става все по-малко течен). В крайна сместка, поради нарасналите сили на триене, задвижващият диск започва да увлича чрез сгъстяващият се силикон все по-силно задвижвания диск (или корпуса на съединителя). С повишаването на температурата на радиатора, перката започва да се върти все по-бързо, като оборотите й се доближават до тези на ротора на водната помпа (обикновенно максималните обороти на вискосъединителите са около 2500 об./мин). По този начин се осигурява постоянна работна температура чрез безстепенно и плавно охлаждане на двигатела, особенно когато атомобила е на място или се дижи с ниска скорост.
Бързото въртене на перката пък създава доста специфичен авиационен шум, което е и един от симптомите на нормално работещ вискосъединител и е радост за ушите и за джоба!

Надявам се, че съм успял да хвърля малко светлина по въпроса. Ако някой добави още нещо което съм изпуснал, или ме коригира за някоя грешка, ще съм благодарен!
Последна промяна pazokolarov на 19 Юли 2007, 13:59, променена общо 5 пъти
- Kartoff
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 454
- Регистриран на: 31.12.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535xd LCI
Ясно защо като е горещо през деня колата вади по различен звук (фучи яко) отколкото вечер кото е по-хладно. 

- Гост
-
само да допълня мойте впечатления!
заради това виско /не знам дали се ползва в други марки/ БМВто е кола ,която ако ти мръдне на милимунд стрилката на водата -начи имаш голям проблем и веднага спираш! виското помага безстепенно да се регулира температурата на точно определена стойност-от там двигателя работи винаги в един и същи режим и това спомага за добрата му и постоянна работа! друго е двигателя да работи в диапазон от температура-друго е да е закован и да си е винаги в някаква определена стойност!
просто добро инженерно решение!
моят майстор ми е казвал:видиш ли стрелката да се отделя от средната черта/особено надясно/-спирай и фърляй ключовете в канавката и никакви опити за палене или придвижване!
заради това виско /не знам дали се ползва в други марки/ БМВто е кола ,която ако ти мръдне на милимунд стрилката на водата -начи имаш голям проблем и веднага спираш! виското помага безстепенно да се регулира температурата на точно определена стойност-от там двигателя работи винаги в един и същи режим и това спомага за добрата му и постоянна работа! друго е двигателя да работи в диапазон от температура-друго е да е закован и да си е винаги в някаква определена стойност!
просто добро инженерно решение!
моят майстор ми е казвал:видиш ли стрелката да се отделя от средната черта/особено надясно/-спирай и фърляй ключовете в канавката и никакви опити за палене или придвижване!
- Stanchev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 5014
- Регистриран на: 18.05.2005
- Местоположение: PB
- Пол: Мъж
- Кара: 7er
Виско използват и други марки различни от БМВ - Ауди, Опел, VW, Мерцедес, корейски, японски, американски.... 


- 6inline
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 137
- Регистриран на: 28.12.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Disco 300Tdi
- pazokolarov
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
6inline написа:А няма ли термо пластина, която се огъва от температурата и отваря и затваря като клапан силикона?
Не знам дали всички имат. На стария, оригинален на БМВ нямаше огъваща се пластина, а само нещо наподобяващо много дебел етикет (абе жива табелка си беше

А за какво по-точно служи това?
- krasikamex
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 71
- Регистриран на: 6.07.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: `05 E61 530d
6inline написа:А няма ли термо пластина, която се огъва от температурата и отваря и затваря като клапан силикона?
Силикона се втвърдява от по-висока температура, а от по-ниска се втечнява, колкото е по-твърд перката се върти по-бързо. Няма клапан, защото не трябва.
- krasikamex
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 71
- Регистриран на: 6.07.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: `05 E61 530d
pazokolarov написа:Не знам дали всички имат. На стария, оригинален на БМВ нямаше огъваща се пластина, а само нещо наподобяващо много дебел етикет (абе жива табелка си беше) . А на новия, който си сложих, пак е немски, но имаше такава биметална пластина с някакъв плунжер.
А за какво по-точно служи това?
Тази биметална пластина пренася топлината от вън до силикона вътре, с цел по-бързо и ефективно действие на вискосъединителя! Работата му зависи изцяло от топлината излъчвана от радиатора!
- pazokolarov
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
krasikamex написа:Тази биметална пластина пренася топлината от вън до силикона вътре, с цел по-бързо и ефективно действие на вискосъединителя! Работата му зависи изцяло от топлината излъчвана от радиатора!
Никак не съм съгласен с това. Не е сериозно да се каже, че една биметална пластина пренася изобщо някаква топлина чрез закрепения към нея плунжер, който е с ф 2мм., на фона на огромната площ на оребрения алуминиев корпус.
- krasikamex
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 71
- Регистриран на: 6.07.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: `05 E61 530d
pazokolarov написа:krasikamex написа:Тази биметална пластина пренася топлината от вън до силикона вътре, с цел по-бързо и ефективно действие на вискосъединителя! Работата му зависи изцяло от топлината излъчвана от радиатора!
Никак не съм съгласен с това. Не е сериозно да се каже, че една биметална пластина пренася изобщо някаква топлина чрез закрепения към нея плунжер, който е с ф 2мм., на фона на огромната площ на оребрения алуминиев корпус.
ОК Не съм прав!
Ето тук има малко инфо,
http://www.roversd1.nl/sd1web/viscofan.html
Нещо не мога да я разбера тая пластина какво точно прави.
- 6inline
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 137
- Регистриран на: 28.12.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Disco 300Tdi
- pazokolarov
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
Мм дааа.
От обменения международен опит стана ясно, че вискосъединителите са два вида: с и без биметална пластина (или пружина). Въпросната пластина реагира по-бързо на температурната промяна на идващия от радиатора въздух и при загряване избутва една мембрана. Мембраната увеличава налягането на силикона, което води до по-ранно увеличаване силите на триене (още преди да се е загрял самия силикон) и намаляване на разликата в оборотите между дисковете. При спадане на температурата деествието е обратно и води до по-бързо намаление на скоростта на въртене на перката - респективно по-слабо охлаждане.
Резултата от това е по-прецизно регулиране на оборотите на вентилатора, а от там и на температурата на двигателя.
Между другото дисковете не са точно чисто дискове. И при тях е приложен трика с увеличаването на площа. В диска, задвижван от водната помпа (задвижващия) са направени концентрични нарези в които плуват концентрични жлебове, разположени от своя страна върху корпуса на съединителя ( описания в началото на темата като задвижван диск)

От обменения международен опит стана ясно, че вискосъединителите са два вида: с и без биметална пластина (или пружина). Въпросната пластина реагира по-бързо на температурната промяна на идващия от радиатора въздух и при загряване избутва една мембрана. Мембраната увеличава налягането на силикона, което води до по-ранно увеличаване силите на триене (още преди да се е загрял самия силикон) и намаляване на разликата в оборотите между дисковете. При спадане на температурата деествието е обратно и води до по-бързо намаление на скоростта на въртене на перката - респективно по-слабо охлаждане.
Резултата от това е по-прецизно регулиране на оборотите на вентилатора, а от там и на температурата на двигателя.
Между другото дисковете не са точно чисто дискове. И при тях е приложен трика с увеличаването на площа. В диска, задвижван от водната помпа (задвижващия) са направени концентрични нарези в които плуват концентрични жлебове, разположени от своя страна върху корпуса на съединителя ( описания в началото на темата като задвижван диск)
- jivko81
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 296
- Регистриран на: 29.08.2006
- Пол: Мъж
- Кара: F01 750LI Xdrive
Да се включа и аз в темата. Колата ми е 525DA и се чува едно като виене като дам повече газ. Консултирах се с един сервиз и ми казаха, че виско-то било за смяна и затова виело така. Иначе като се замисля перката си върти нормално и колата си се охлажда добре. Че мисълта ми е след като прочетох темата си мисля, че проблема ми май не е от него. Ако някой се е сблъсквал с подобен проблем и знае какво може да е да пише. 

Има още нещо което може да се каже по темата за пластината. Всъщност тя отваря клапан от който вече загрелия се флуид(силикон) под въздеиствието на центробежните сили се премества постепенно в диаметрално направление като увеличава триенето между дисковете с по голям въртящ момент. Когато се охлади радиатора- респективно и вискосъединителя, клапана затваря и течността се връща в центъра , където въртящия момент е най-малък и виското отцепва.Нищо сложно на пръв поглед, но когато се разхерметизира виското и изтече силикона или щифта на пластината блокира от корозия вече става ясно, че нямаме онзи така важен авиационен звук!
а да поитам.
днеска карах мойта убавица да и долеят антифриз и там майстора като вдигна капака видя че перката на виското се върти и си сложи пръста на перката и тя спря. каза ми че това не било нормално да се спира толкова лесно.
от прочетеното в тази тема по мое мнение мисля че няма проблем.
чакам да чуя и вашето професионално мнение
днеска карах мойта убавица да и долеят антифриз и там майстора като вдигна капака видя че перката на виското се върти и си сложи пръста на перката и тя спря. каза ми че това не било нормално да се спира толкова лесно.
от прочетеното в тази тема по мое мнение мисля че няма проблем.
чакам да чуя и вашето професионално мнение

18 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани