инсталация за ламбда на yes-ka

3-та серия ('83-'94)

Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Мнение от steeN » 05 Фев 2008, 22:07

Дилян Пенчев написа: от АФМ-а!
И даже имам около 2 км каране с МАП без АФМ! Ще ви кажа че не е толкоз лесно защото връзката в изменението на сиганлите от двата датчика не е линейно зависима!
Просто в момента не мога да се сетя какъв беше генералния проблем, но има един човек дето ще си спомня и ще знае :winky:


мерси за включването. мда, това е ясно, че не е линейно зависима. едната функция е логаритмична (дебитомера), а другата експоненциална(МАП). това може да се пребори с математика. виж за другото и аз подозирам, че не може да се направи връзка между налягане и обем на въздуха... но със сигурност със МАФ това може да стане (маса<->обем) ще е доста инетересно твоя човек да сподели малко инфо ;)
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- “When the legend becomes fact, print the legend.”

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 50
Регистриран на: 3.12.2004
Местоположение: София

Мнение от 1net » 06 Фев 2008, 16:09

"едномрежов" тип с хонда

брао бе Диляне :) златен си :D

пичове, ще започна малко по от далече....
ge_a слушай го стиин. прав е (за някои неща) ;)
АФМ/МАФ/МАП са аналогови уреди и при аналоговите уреди няма нито резолюция нито време за реакция. Сега, реално "време за реакция" има, но то е в наносекундите и просто АФМ-а по конструкция реагира бавно, освен това самия той ограничава потока на въздух към двигателя.

зависимост АФМ/МАП....
кофти работа, няма грам математическа връзка, тъй като АФМ-а се отваря плавно като сритате педала. МАП-ът не прави така. Още един проблем е че макар логовете да показват, че двата сигнала се движат що годе заедно, при изгасен двигател МАФ-а е на около нулата а МАП-а е на атмосферно налягане. Това изисква допълнителен "стартов" код за PIC-а или AVR-а (в моя случай)

реакция на сензорите. АФМ-а е бавен, МАП-а е почти без забавяне. Това на теория е добре, ама на ЕЦУ-то нещо не му харесва много. Налага се леко заобляне не сигнала от МАП-а преди да се изкара към ЕЦУ-то.

Най-големия проблем е че всеки вдигател има собствена графика на обемната ефективност спрямо оборотите. На ецу-то му е през оная работа, защото АФМ-а му дава готова информация за това колко поток реално влиза в мотора. МАП-а от другата страна почти не си променя стойността докато ускорява двигателя при напълно отворен дросел.
Стиин, знам че вече усещаш на къде бия ;) микроконтролера трябва да знае и оборотите на двигателя и ориентировачно да знае как се променя обемната ефективност на двигателя по обороти. и за да е още по-гадно, тези "зания" трябва да са дублирани при ускорение и спиране с двигател. Това за спирането е на половин ненужно ( то само по себе си е цяла нова дискусиа) но накратко, ако ще симулирам нещо обичам да го симулирам напълно.

сигурно забравям нещо, най-големия ни проблем бяха преходните режими. ТПС не ни е трябвал, щото по МАП-а знаеш доста добре къде е дросела, но без обороти просто не става.

За съжаление, колегата (TheUBO) вече е с е36 и не можем лесно да продължим развитието на проекта, но последно помня че го беше докарал доста добре.
Пенчев ако е навит може да си поиграем още и накрая да вземем да сглобим едно устройство и да пуснем една статийка по въпроса на www.psytronix.org че е много глупаво да направиш нещо на 90% и да го зарежеш... пък и знам че има доста от вас които искат да изхвърлят оня гаден бандурник наречен АФМ дето само задушава двигателя.

п.с. Стиин, за логването... лаптоп бате, няма никаква файда от външна памет, да не говорим че е 10-тина пъти по-трудно за изпълнение и е по-бавно

Е30 IS Crasher
Аватар
Мнения: 2252
Регистриран на: 13.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е30 М42Б18, E61 M54B25

Мнение от ge_a » 06 Фев 2008, 16:44

Емо нещо не си до чел, аз обеснявах същото ама не с научни думи, а оборотите доста лесно се хващат ако тва ще помогне в алгоритъма, ще се чуем да обсъдим с теб какво сте сътворили и до къде сте го докарали ;)
Най-обичам да вадим теловете на гумите !!!
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Мнение от steeN » 06 Фев 2008, 20:14

добре написано :)

реакция на сензорите. AFM-а е бавен, MAP-а е почти без забавяне. Това на теория е добре, ама на ECU-то нещо не му харесва много. Налага се леко заобляне не сигнала от MAP-а преди да се изкара към ECU-то.


това беше доста интересно инфо...


да, да точно така беше масата на въздуха ~ обороти + MAP + темп ;) - speed density
ахааа - оборотите заради променящото се VE на двигателя ;) - лиспващата връзка... и от там идваше друг проблем, че при всяка промяна на "хардуер", трябва ремапване.

прегледах си архивите... да се коригирам... MAP-а има линеен output, не експоненциален и не е много точен при почти отворен дросел.

едно нещо не разбрах... за спирането с двигател. нали тогава се спира горивото (над 1500 rpm примерно) и ECU-то ще игнорира сигнала от AFM–а?

п.с. все още оставам фен на MAF-овете. почвам да ровя в ebay, тотално ме зарибихте вече :)
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- “When the legend becomes fact, print the legend.”

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 50
Регистриран на: 3.12.2004
Местоположение: София

Мнение от 1net » 07 Фев 2008, 12:25

[steeN] написа:добре написано :)
едно нещо не разбрах... за спирането с двигател. нали тогава се спира горивото (над 1500 rpm примерно) и ECU-то ще игнорира сигнала от AFM–а?

да, спира инжекторите, ама не е чиста работа ако не симулираш напълно, освен това в момента в който ЕЦУ-то включи инжекторите, трябва да симулираш вярно и ако ще симулираш вярно от 1500 надолу до 500 примерно, направо цялата симулация е добре да е вярна, или поне максимално близка до вярна, пък то ЕЦУ-то ако ще да спира ако ще да пуска инжелтори. Има и друго, не знам при бмв как е, но при хондата, тази граница ЕЦУ-то си я мени, така че на студен двигател гаси инжекторите над около 2000 оборота, но като загрее, пада на около 1000. Абе най-лесно и чисто е да се симулира целия диапазон.

оборотите заради променящото се VE на двигателя Wink - лиспващата връзка... и от там идваше друг проблем, че при всяка промяна на "хардуер", трябва ремапване

това е абсолютно вярно и мен също ме притесняваше, но май ще се окаже сравнително малък проблем всяко "пипане" се отразява, но пък обикновено пипанията не са кой-знае колко големи.

Има и друг интересеф феномен покрай МАП-а който не мога да си обясня. На мойта кола примерно логвам МАП-а при ускорение на дадена предавка от ниски обороти до прекъсвач. В момента в който отворя дросела, МАП-а заковава в предпоседна колона и остава там. Предпоследна колона означава налягане много близко до атмосферното, но все пак има лек вакуум. Интересното е, че МАП-а си седи в тази колона, докато не стигна диапазона на максимален въртящ момент. Там МАП-а отчита малко по-високо налягане и се премества в последната колона от таблиците ми.
Това грубо казано означава, че когато двигателя ми смуче най-яко, МАП-ът показва стойност най-близка до атмосферфно налягане. Странна работа, на високи обороти, огромен дебит и т.н. би трябвало в колектора да се създава лек вакуум заради загубите във всмукателната система. Да ама мап-а показва друго. Затова си мисля, че и при леки пипания на мотора, ецу-то ще види промените във постъпващия въздух.
Ако някой може да ми обясни това странно според мен поведение на МАП-а, ще се радвам много.

п.с. този пример е леко груб защото гледам в коя колона от таблиците съм, вместо да чертая точния изход на мап сензора, което би показало по-точно флуктоациите по обороти. Това ще гледам да го направя в скоро време защото си знам кривата на момента и съм убеден че има връзка между нея и какво показва мап-а на отворен дросел. ще трябва да направя поне 2 измервания, защото МАП-ът ми е поставен малко странно, точно зад дросела с едни безумни каналчета и съм убеден че японеца е имал нещо предвид... та трябва да съпоставя графика от фабричното положение спрямо графика при мап вързан просто на пленума някъде.... това ще е ключово ако ще се симулира АФМ защото бмв-тата просто нямат вакуум който да се взима както е при мен фабрично.

п.п.с Стиин, ако ти трябва МАП за експерименти, мога моменталически да ти подаря един хондов. до 0.8бара 0-5В линейно. Всъщност ние точно с такъв си играхме на колата на Пенчев.

Е30 IS Crasher
Аватар
Мнения: 2252
Регистриран на: 13.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е30 М42Б18, E61 M54B25

Мнение от ge_a » 07 Фев 2008, 13:45

1net написа:п.п.с Стиин, ако ти трябва МАП за експерименти, мога моменталически да ти подаря един хондов. до 0.8бара 0-5В линейно. Всъщност ние точно с такъв си играхме на колата на Пенчев.


Емо сигурен ли си че този МАП е до 0.8 бара, звучи малко странно щот атмосферното налягане е около 1 бар, и това по мой разсъждения, ако си мерил с него, може и от там да идват почти никъквите изменения които си отчел при налълно отворен дросел, ся ме заинтригува и довечера ще направя замерване с мегата да видим при напълно отворен дросел какво ще покаже :dunno:
Най-обичам да вадим теловете на гумите !!!
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Мнение от steeN » 07 Фев 2008, 19:22

0.8 бара трябва да значи 0.8 + атмосферното ? да не би изхода да става нелинеен близко до нулата и затова да не може да даде точни показания?
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- “When the legend becomes fact, print the legend.”

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 50
Регистриран на: 3.12.2004
Местоположение: София

Мнение от 1net » 08 Фев 2008, 13:32

снощи го уточнихме.... говорим за 20пси МАП сензор, което си е 1.8 абсолютно. не се изказах точно, извинете.

Е30 IS Crasher
Аватар
Мнения: 2252
Регистриран на: 13.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е30 М42Б18, E61 M54B25

Мнение от ge_a » 08 Фев 2008, 15:12

1net написа:снощи го уточнихме.... говорим за 20пси МАП сензор, което си е 1.8 абсолютно. не се изказах точно, извинете.


Да снощи си поговорихме с Емо, и стигнахме до някой изводи, ама требе още анализи да направиме, кат се установи нещо ще пишем ;)
Най-обичам да вадим теловете на гумите !!!
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 157
Регистриран на: 2.07.2006

Мнение от C82 » 09 Фев 2008, 2:00

малко разяснения по темата - тези които са пробвали по някакъв начин къде слагахте мапа преди или след дросела, като синхронизирахте (калибрирахте) стоиностите с тези на дебитомера при проба без дебитомер предвидихте ли че съпротивлението от клапата го няма разни такива тънкости могат да прават яко маймунжолъци
Изображение
http://www.vbox7.com/play:ad4f615a - на батко играчката :twisted:

Е30 IS Crasher
Аватар
Мнения: 2252
Регистриран на: 13.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е30 М42Б18, E61 M54B25

Мнение от ge_a » 10 Фев 2008, 3:17

След дросела се слага разбира се, преди дросела нямаш вакум, иначе казано няма да има какво да мери МАП-а(освен ако не си с турбо :mhihi: )
Най-обичам да вадим теловете на гумите !!!
Изображение

Предишна

Назад към E30

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook