DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
- hibernate
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 130
- Регистриран на: 23.08.2016
- Пол: Мъж
- Кара: E93 335i
- Детайли за колата: не върви
DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Как да си обслужим скоростната кутия ZF6HP
04.02.2021 - Клип на цялата процедура ZF6HP21:
https://www.youtube.com/watch?v=5gaqy7YNKVs
13.12.2021 - Тема за обслужване на 8hp кутия:
viewtopic.php?f=128&t=444103
Въпросната процедура е извършена от мен върху BMW 530D E60 (ZF6hp26), но е приложима и за много други марки и модели, използващи кутии ZF6HP 19, 21, 28 и т.н.
Малко въвеждаща информация защо е нужно навременно обслужване на кутията и защо не трябва да разчитаме на Lifetime, който BMW дават. Всяка механична система, работеща с триещи се елементи в хидравлична среда има нужда от своето навременно обслужване. Некачественото масло (остарялото) от нередовната му смяна води до износване на металните части в една хидравлична система, която в даден момент води до сериозни поражения. Много хора твърдо заявяват, че маслото не се сменя, защото от BMW не го препоръчват или се водят най-вече от стикера "Lifetime". Много хора също така бъркат факта, че Lifetime не означава буквално до живот, а всъщност гаранционният период на самия автомобил. Колите, внесени в България, са масово от 100к до 300к, а това масло в кутиите им отдавна е изгубило свойствата си. Няма нищо вечно в този живот, включително и Lifetime маслата. В сервизната документация на ZF се препоръчва смяна на маслото от 60000 до 120000 км, като зависи географския регион, където се шофира автомобила, как точно той се шофира и т.н. В България препоръчителните километри за смяна на маслото са около 80000км.
Преди да започнем е препоръчително да проверим налягането и таймингите на адаптациите на трансмисията.
Това става чрез най-обикновен кабел за диагностика чрез две програми (вероятно има и много други, но това са най-известните и лесни).
1-ви вариант: Чрез ISTA диагностициране
2-ри вариант: Чрез xHP мобилно приложение
Прочетените адаптации трябва да са в следния диапазон:
Диапазон на адаптирани стойности
Ако стойностите на адаптациите са извън този диапазон, то имаме проблем с кутията и не се препоръчва смяната на масло.
В този урок ще дам насоки как сами да си обслужим автоматичната скоростна кутия, състоящо се в:
- Смяна на трансмисионно масло (около 8 до 9 литра ще са нужни)
- Смяна на картер/филтър (на този модел филтъра е едно тяло с картера)
- Смяна на втулка на TCM (с времето уплътненията се износват и пропуска масло)
- Смяна на адаптер и уплътнения на мехатроника (важни за добро уплътняване на каналите между кутията и мехатроника)
Съвет: Използвайте само оригинални компоненти, техните номера може да видите тук (GA6HP26Z):
Average sleeve 0734 317 371
Short sleeve 0734 317 370
Long sleeve 0734 317 372
Масло скоростна кутия S671090255
Филтър/картер 0501 216 243
Втулка Кутия Електроника 24347588725
Mechatronic Seal Adapter ZF 6HP ZF 0501 212931
Или чрез bmwfans или realoem вижте номерата според вашия модел автомобил.
Какво ще ни е нужно за обслужването:
- Канал или подемник
- Хидравлична стойка или подпиращ лост (при подемник) или крик (при канал), това е само за 6hp26 и 6hp28. При 6hp19 и 6hp21 има достатъчно място без да се пуска кутията надолу.
- Набор от инструменти - комплект шестограми, комплект звезди, динамометричен ключ, вложки, тресчотки, помпа за масло/гориво или шприц.
- Компютър с диагностика – INPA
- Предпазни ръкавици
- Желание и внимание
Смяната на втулката, уплътненията и адаптера на мехатроника са доста често пренебрегвани, но същевременно важни за живота на кутията! С времето те се износват и изпускат налягане между кутията и мехатроника. Това изпускане на налягане води до неправомерно износване на механиката, хидрото, износване на соленоидите, твърда смяна на скорости и други сериозни провреди на кутията. Всичките тези описани проблеми се ремонтират за 4 цифрени суми.
След цялостното обслужване се усеща подобрение при работата на кутията, значително по-бърза и мека смяна на предавки, пъргавина и бързодействие.
Процедурата е сравнително проста, но изисква подходящи условия за работа, инструменти и повечко внимание.
Не се препоръчва при налични проблеми на кутията като:
- Стойности извън диапазона на наляганията и таймингите на адаптациите.
- Твърда смяна на предавки (ритане на кутията).
- Резки пикови промени или забиване на оборотите.
- Проблеми и големи замисляния между смяната на предавки.
За всеки един от гореспоменатите проблеми трябва да се обърнете към специалист за точна диагностика и отстраняване на проблемите.
Процедура за смяна консумативите (в последователност):
- Демонтирайте голямата кора под двигателя.
- Изберете подходящ съд/корито за събиране на отпадъчното масло (около 8 литра). Развиваме пробката на картера с шестограм 10 за източване на маслото от кутията (Не развивайте пробката за вливане преди да сте източили маслото!).
Фиг. №1 – Пробка за източване на масло
Източваме само, ако температурата на маслото е около 35 градуса (следи се с диагностика). Ако температурата е по-ниска, маслото ще е сгъстено и ще се източи значително по-трудно, ако е висока има риск на прегряване на някои от компонентите в кутията.
Фиг №2 – INPA – Диагностика на кутията
- Изчакване да се отече маслото. Когато струята намалее, можем да отвием пробката за наливане на маслото с шестограм 8, като по този начин ще форсираме остатъчното източване.
Фиг. №3 – Локация на пробката за вливане
- Отвиване на всички болтове на картера. Препоръчително е втори човек да придържа картера при демонтажа, отделя се внимателно от тялото на кутията(има остатъчно масло в тавата).
Фиг. №4 – Премахнат картер на кутията
- Откачане на кабелния сноп на TCM (Transmission Control Module). Завърта се обратно на часовниковата стрелка и се издърпва. Избутва се горе в празното пространството, за да не пречи на махането на втулката.
Фиг. №5 – Локация на TCM втулката
- Откачане на втулката от щипката на мехатроника
Фиг. №6 – Локация на щипката
!САМО за 6hp26 и 6hp28 автомати!
Ако колата ви е с 6hp19 или 6hp21 ще имате достатъчно място да смените втулката TCM без долните две стъпки.
- Подпиране на подходящо място кутията (да не е във вътрешната част на кутията!) с помощта на хидравличната стойка, лост или крик.
- Отвиване на 5-те болта на лапата-държач на кутията. Изместване на лапата в положение, удобно за изваждане на втулката на кутията.
- Изваждане на втулката, може да си помогнете с щанга, като внимавате да не засегнете кабелния сноп.
Фиг. №7 – Премахване на втулката
- С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника! Отвиване на 10-те (при някои кутии 13-те, отбелязани са на фигурата) болта на мехатроника с #40 Torx bit. 3-те задни болта до соленоидите са с различна дължина спрямо тези на тялото на мехатроника. На фигурата са изобразени с квадрат болтовете, които трябва да се развият.
Фиг. №8 – Локация на болтовете за демонтаж на мехатроника
Фиг №9 – Отвиване на болт от мехатроника
Не развивайте другите болтове! Те се разпознават лесно, с различна глава са (#27 Torx) и са за разглабяне на мехатроника, риск от повреда!
- Ползвайте втори човек да придържа мехатроника, тежи доста. Внимателено го отделете от тялото на кутията, ще почне да се излива остатъчно масло от него и от кутията. Пазете мехатроника от прах и замърсяване, увийте го най-добре в стреч фолио, докато приключите останалите стъпки.
Фиг.№10 – Запечатване на мехатроника в стреч фолио
- Изчакайте да се отече остатъчното масло от кутията. Премахнете старите уплътнения (4 на брой) от кутията. Премахнете адаптера от кутията.
Фиг.№11 – Локация на уплътненията и адаптера
- Поставете новите 4 цилиндрични уплътнения, инсталирайте новия адаптер (трябва да щракне в основата на кутията). Ако не пасва адаптера (понеже и аз минах през това), просто ползвах от несъвместимия адаптер единствено уплътненията и само тях смених.
Фиг. №12 – Ремонтен комплект уплътнения и адаптер
- С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника! С помощта на втори човек инсталирайте мехатроника. Много внимавайте позиционера на лоста да е правилно локализиран в каналчето на буталото.
Фиг. №13 – Локация на позиционера
Затегнете по схемата 10-те болта на мехатроника по 10N/M всеки. Използвайте задължително динамометричен ключ!
Фиг. №14 – Схема на затягане на болтовете на мехатроника (Вляво мехатроник с 10 болта, вдясно мехатроник с 13 болта).
- Инсталирайте новата втулка на TCM. Има посока, в която трябва да влезе, вътрешната стрелка трябва да сочи надолу. Изисква по-силен натиск, за по-лесно вкарване използвайте трансмисионно масло(намажете уплътненията на втулката).
Ползвайте втори човек за натиск на втулката(изисква силен такъв), докато другия трябва да щракне закопчаването на втулката- не използвайте сила за закопчаването!
- Поставете кабелния сноп в втулката и го затегнете по часовниковата стрелка.
- Ако сте развивали 5-те болта на лапата-дърач е момента да я наместим и се завият болтовете. Премахване на помощния държач на кутията (крик, лост или др.).
- Инсталирайте нов картер с нови болтове. Затегнете картера по схемата, всеки болт по 10 N/M. Използвайте задължително динамометричен ключ!
Фиг. №15 – Схема на затягане на болтовете
Процедура по наливане на маслото. Използвайте втори човек.
Фиг. №16 – Вливане на маслото с помощта на помпа
Фиг. №17 - Вливане на маслото с помощта на помпа
- За наливане използвайте шприц или помпа за масло/гориво за вливане на маслото в кутията. Задължително прочетете цялата процедурата, качена в google drive (линкът е приложен накрая на темата) ZP_SI_Oelwechselkit_BG.pdf. Важно е, тъй като различните модели кутии имат специфични изисквания за коректно извършване на процедурата. Накракто процедурата е следната:
- Наливайте масло, докато от пробката не почне да сълзи.
- Запалете колата, продължавайте да наливате масло, докато от пробката не почне да сълзи.
- Затворете пробката. Загасете двигателя, запалете го отново и изредувайте на място P/R/D (задръжте всяка по 10 секунди).
- Отворете пробката (не гасите двигателя!), ако от пробката сълзи, затворете пробката. Ако пробката не сълзи, долейте, докато почне да сълзи. Затворете пробката.
- Направете тест драйв. Изредувайте всички скорости.
- Не гасите колата! Отворете пробката, при сълзене затваряме и приключваме процедурата. Ако пробката не сълзи, долейте, докато почне да сълзи. Приключваме процедурата.
- Относно адаптациите. Ресетване на адаптациите на кутията. Не се препоръчва, ако не сте извършили ремонти по мехатроника или пакетите, ринговете. По принцип кутията е самообучаваща се и с времето след смяната трябва да приеме новите стойности, които със сигурност ще са по-добри от тези преди смяната на всичките втулки и адаптери. Това е така, защото TCM помни старите стойности на налягане от соленоидите и отнема време (шофиране), за да присвои нови стойности.
ZF препоръчват ресетване на адаптации само при извършени ремонти по кутията (най-вече заради приети адаптивни стойности извън диапазона на номиналните). Има изключения, в които е полезен ресета на адаптациите и той е следният: Ако кутията е наскоро обслужена и започнала да прави проблеми тип преплъзване. В този случай трябва да се направи проверка нивото на маслото (следвайте процедурата от файла ZP_SI_Oelwechselkit_BG.pdf) и едва когато нивото на маслото е коректно, тогава можете да пристъпите към ресета на стойностите.
Ако ще правите ресет на адаптация, ще трябва да изпълните задължително цялата процедура ZF_Adaptation procedure.pdf, която е прикачена в google drive. Изобщо не се хващайте, ако няма да изпълните процедурата стъпка по стъпка. Ако не го направите, има огромна вероятност кутията да приеме некоректни стойности и да започне да ви сменя "твърдо", както и да се колебае (лагва) при смяна на предавки.
Следващите седмици следим за евентуални течове и проблеми.
Информация относно повредени кутии
Като цяло тези кутии са изключително здрави и надеждни, носят и на мапване на двигателя безгрижно, стига да са навременно обслужвани. Както споменахме в началото, маслото има живот и след определен брой километри започва да си губи смазочните свойства.
Най-чест сценарий на повреда са прегорелите съеденители от лошо налягане на маслото, като симптомите са преплъзване и преритване между смяната на скоростите. Налягането се контролира изцяло от помпата и мехатроника. Ако някои от тези звена се повреди е въпрос на време да причини прегаряне на втулки, о-пръстени, както и на самите дискове в барабаните. Всичко това води до смяна на карантията на кутията. Лошото е, че в България на много места правят ремонти на кутиите, но не ми е известно къде извършват адекватно сервизиране на самия мехатроник. Всички повреди на механиката на кутията произтичат най-вече поради загуба на налягания от мехатроника. Мехотроникът освен соленоиди, в самото тяло има малки бутала, които също се износват и е въпрос на време кутията след ремонт отново да се повреди, ако не се сменят и те. Свидетел съм на много ремонтирани кутии, които повтарят сценария си месеци след ремонт точно поради загуба на налягане. Най-добра практика е да се изпрати мехатроника към официален представител на ZF, може да се изпрати мехатроника директно към тях в Германия, а те връщат рециклиран, който е минал стенд и е с обслужени вътрешни клапани и соленоиди. Втори вариант е да се сменят основните елементи в мехатроника, а именно соленоидите, акумулаторните бутала, шивърите и металната плоча. И трети вариант е просто да вземете от кола донор друга кутия, но винаги ще е под въпрос колко надеждна ще е тя.
Прикачвам допълнителна полезна литература, снимки от процедурата, както и допълнителен (външен) снимков материал, клипове:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=P7yJoOH7CZk
https://www.youtube.com/watch?v=2g-5uY_P7uA
Цялата процедура я има записана в PDF файл в Google Drive.
18.02.2021
Добавени PDF:
Информация за обслужване на фейсовите кутии - ZF_6HP.pdf
Извадка от техническо ръководство на ZF за преадаптация на кутията стъпка по стъпка - ZF_Adaptation procedure.pdf
Полезни клипове и източници на информация:
https://www.youtube.com/watch?v=20Wz03G ... ticNetwork
https://www.youtube.com/watch?v=QEz1caz ... ticNetwork
https://www.youtube.com/watch?v=BSzO8jR ... TE-BMWONLY
Галерии:
https://postimg.cc/gallery/3affd4dmw/
https://postimg.cc/gallery/2w0rro6bs/b9b6aa69/
04.02.2021 - Клип на цялата процедура ZF6HP21:
https://www.youtube.com/watch?v=5gaqy7YNKVs
13.12.2021 - Тема за обслужване на 8hp кутия:
viewtopic.php?f=128&t=444103
Въпросната процедура е извършена от мен върху BMW 530D E60 (ZF6hp26), но е приложима и за много други марки и модели, използващи кутии ZF6HP 19, 21, 28 и т.н.
Малко въвеждаща информация защо е нужно навременно обслужване на кутията и защо не трябва да разчитаме на Lifetime, който BMW дават. Всяка механична система, работеща с триещи се елементи в хидравлична среда има нужда от своето навременно обслужване. Некачественото масло (остарялото) от нередовната му смяна води до износване на металните части в една хидравлична система, която в даден момент води до сериозни поражения. Много хора твърдо заявяват, че маслото не се сменя, защото от BMW не го препоръчват или се водят най-вече от стикера "Lifetime". Много хора също така бъркат факта, че Lifetime не означава буквално до живот, а всъщност гаранционният период на самия автомобил. Колите, внесени в България, са масово от 100к до 300к, а това масло в кутиите им отдавна е изгубило свойствата си. Няма нищо вечно в този живот, включително и Lifetime маслата. В сервизната документация на ZF се препоръчва смяна на маслото от 60000 до 120000 км, като зависи географския регион, където се шофира автомобила, как точно той се шофира и т.н. В България препоръчителните километри за смяна на маслото са около 80000км.
Преди да започнем е препоръчително да проверим налягането и таймингите на адаптациите на трансмисията.
Това става чрез най-обикновен кабел за диагностика чрез две програми (вероятно има и много други, но това са най-известните и лесни).
1-ви вариант: Чрез ISTA диагностициране
2-ри вариант: Чрез xHP мобилно приложение
Прочетените адаптации трябва да са в следния диапазон:
Диапазон на адаптирани стойности
Ако стойностите на адаптациите са извън този диапазон, то имаме проблем с кутията и не се препоръчва смяната на масло.
В този урок ще дам насоки как сами да си обслужим автоматичната скоростна кутия, състоящо се в:
- Смяна на трансмисионно масло (около 8 до 9 литра ще са нужни)
- Смяна на картер/филтър (на този модел филтъра е едно тяло с картера)
- Смяна на втулка на TCM (с времето уплътненията се износват и пропуска масло)
- Смяна на адаптер и уплътнения на мехатроника (важни за добро уплътняване на каналите между кутията и мехатроника)
Съвет: Използвайте само оригинални компоненти, техните номера може да видите тук (GA6HP26Z):
Average sleeve 0734 317 371
Short sleeve 0734 317 370
Long sleeve 0734 317 372
Масло скоростна кутия S671090255
Филтър/картер 0501 216 243
Втулка Кутия Електроника 24347588725
Mechatronic Seal Adapter ZF 6HP ZF 0501 212931
Или чрез bmwfans или realoem вижте номерата според вашия модел автомобил.
Какво ще ни е нужно за обслужването:
- Канал или подемник
- Хидравлична стойка или подпиращ лост (при подемник) или крик (при канал), това е само за 6hp26 и 6hp28. При 6hp19 и 6hp21 има достатъчно място без да се пуска кутията надолу.
- Набор от инструменти - комплект шестограми, комплект звезди, динамометричен ключ, вложки, тресчотки, помпа за масло/гориво или шприц.
- Компютър с диагностика – INPA
- Предпазни ръкавици
- Желание и внимание
Смяната на втулката, уплътненията и адаптера на мехатроника са доста често пренебрегвани, но същевременно важни за живота на кутията! С времето те се износват и изпускат налягане между кутията и мехатроника. Това изпускане на налягане води до неправомерно износване на механиката, хидрото, износване на соленоидите, твърда смяна на скорости и други сериозни провреди на кутията. Всичките тези описани проблеми се ремонтират за 4 цифрени суми.
След цялостното обслужване се усеща подобрение при работата на кутията, значително по-бърза и мека смяна на предавки, пъргавина и бързодействие.
Процедурата е сравнително проста, но изисква подходящи условия за работа, инструменти и повечко внимание.
Не се препоръчва при налични проблеми на кутията като:
- Стойности извън диапазона на наляганията и таймингите на адаптациите.
- Твърда смяна на предавки (ритане на кутията).
- Резки пикови промени или забиване на оборотите.
- Проблеми и големи замисляния между смяната на предавки.
За всеки един от гореспоменатите проблеми трябва да се обърнете към специалист за точна диагностика и отстраняване на проблемите.
Процедура за смяна консумативите (в последователност):
- Демонтирайте голямата кора под двигателя.
- Изберете подходящ съд/корито за събиране на отпадъчното масло (около 8 литра). Развиваме пробката на картера с шестограм 10 за източване на маслото от кутията (Не развивайте пробката за вливане преди да сте източили маслото!).
Фиг. №1 – Пробка за източване на масло
Източваме само, ако температурата на маслото е около 35 градуса (следи се с диагностика). Ако температурата е по-ниска, маслото ще е сгъстено и ще се източи значително по-трудно, ако е висока има риск на прегряване на някои от компонентите в кутията.
Фиг №2 – INPA – Диагностика на кутията
- Изчакване да се отече маслото. Когато струята намалее, можем да отвием пробката за наливане на маслото с шестограм 8, като по този начин ще форсираме остатъчното източване.
Фиг. №3 – Локация на пробката за вливане
- Отвиване на всички болтове на картера. Препоръчително е втори човек да придържа картера при демонтажа, отделя се внимателно от тялото на кутията(има остатъчно масло в тавата).
Фиг. №4 – Премахнат картер на кутията
- Откачане на кабелния сноп на TCM (Transmission Control Module). Завърта се обратно на часовниковата стрелка и се издърпва. Избутва се горе в празното пространството, за да не пречи на махането на втулката.
Фиг. №5 – Локация на TCM втулката
- Откачане на втулката от щипката на мехатроника
Фиг. №6 – Локация на щипката
!САМО за 6hp26 и 6hp28 автомати!
Ако колата ви е с 6hp19 или 6hp21 ще имате достатъчно място да смените втулката TCM без долните две стъпки.
- Подпиране на подходящо място кутията (да не е във вътрешната част на кутията!) с помощта на хидравличната стойка, лост или крик.
- Отвиване на 5-те болта на лапата-държач на кутията. Изместване на лапата в положение, удобно за изваждане на втулката на кутията.
- Изваждане на втулката, може да си помогнете с щанга, като внимавате да не засегнете кабелния сноп.
Фиг. №7 – Премахване на втулката
- С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника! Отвиване на 10-те (при някои кутии 13-те, отбелязани са на фигурата) болта на мехатроника с #40 Torx bit. 3-те задни болта до соленоидите са с различна дължина спрямо тези на тялото на мехатроника. На фигурата са изобразени с квадрат болтовете, които трябва да се развият.
Фиг. №8 – Локация на болтовете за демонтаж на мехатроника
Фиг №9 – Отвиване на болт от мехатроника
Не развивайте другите болтове! Те се разпознават лесно, с различна глава са (#27 Torx) и са за разглабяне на мехатроника, риск от повреда!
- Ползвайте втори човек да придържа мехатроника, тежи доста. Внимателено го отделете от тялото на кутията, ще почне да се излива остатъчно масло от него и от кутията. Пазете мехатроника от прах и замърсяване, увийте го най-добре в стреч фолио, докато приключите останалите стъпки.
Фиг.№10 – Запечатване на мехатроника в стреч фолио
- Изчакайте да се отече остатъчното масло от кутията. Премахнете старите уплътнения (4 на брой) от кутията. Премахнете адаптера от кутията.
Фиг.№11 – Локация на уплътненията и адаптера
- Поставете новите 4 цилиндрични уплътнения, инсталирайте новия адаптер (трябва да щракне в основата на кутията). Ако не пасва адаптера (понеже и аз минах през това), просто ползвах от несъвместимия адаптер единствено уплътненията и само тях смених.
Фиг. №12 – Ремонтен комплект уплътнения и адаптер
- С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника! С помощта на втори човек инсталирайте мехатроника. Много внимавайте позиционера на лоста да е правилно локализиран в каналчето на буталото.
Фиг. №13 – Локация на позиционера
Затегнете по схемата 10-те болта на мехатроника по 10N/M всеки. Използвайте задължително динамометричен ключ!
Фиг. №14 – Схема на затягане на болтовете на мехатроника (Вляво мехатроник с 10 болта, вдясно мехатроник с 13 болта).
- Инсталирайте новата втулка на TCM. Има посока, в която трябва да влезе, вътрешната стрелка трябва да сочи надолу. Изисква по-силен натиск, за по-лесно вкарване използвайте трансмисионно масло(намажете уплътненията на втулката).
Ползвайте втори човек за натиск на втулката(изисква силен такъв), докато другия трябва да щракне закопчаването на втулката- не използвайте сила за закопчаването!
- Поставете кабелния сноп в втулката и го затегнете по часовниковата стрелка.
- Ако сте развивали 5-те болта на лапата-дърач е момента да я наместим и се завият болтовете. Премахване на помощния държач на кутията (крик, лост или др.).
- Инсталирайте нов картер с нови болтове. Затегнете картера по схемата, всеки болт по 10 N/M. Използвайте задължително динамометричен ключ!
Фиг. №15 – Схема на затягане на болтовете
Процедура по наливане на маслото. Използвайте втори човек.
Фиг. №16 – Вливане на маслото с помощта на помпа
Фиг. №17 - Вливане на маслото с помощта на помпа
- За наливане използвайте шприц или помпа за масло/гориво за вливане на маслото в кутията. Задължително прочетете цялата процедурата, качена в google drive (линкът е приложен накрая на темата) ZP_SI_Oelwechselkit_BG.pdf. Важно е, тъй като различните модели кутии имат специфични изисквания за коректно извършване на процедурата. Накракто процедурата е следната:
- Наливайте масло, докато от пробката не почне да сълзи.
- Запалете колата, продължавайте да наливате масло, докато от пробката не почне да сълзи.
- Затворете пробката. Загасете двигателя, запалете го отново и изредувайте на място P/R/D (задръжте всяка по 10 секунди).
- Отворете пробката (не гасите двигателя!), ако от пробката сълзи, затворете пробката. Ако пробката не сълзи, долейте, докато почне да сълзи. Затворете пробката.
- Направете тест драйв. Изредувайте всички скорости.
- Не гасите колата! Отворете пробката, при сълзене затваряме и приключваме процедурата. Ако пробката не сълзи, долейте, докато почне да сълзи. Приключваме процедурата.
- Относно адаптациите. Ресетване на адаптациите на кутията. Не се препоръчва, ако не сте извършили ремонти по мехатроника или пакетите, ринговете. По принцип кутията е самообучаваща се и с времето след смяната трябва да приеме новите стойности, които със сигурност ще са по-добри от тези преди смяната на всичките втулки и адаптери. Това е така, защото TCM помни старите стойности на налягане от соленоидите и отнема време (шофиране), за да присвои нови стойности.
ZF препоръчват ресетване на адаптации само при извършени ремонти по кутията (най-вече заради приети адаптивни стойности извън диапазона на номиналните). Има изключения, в които е полезен ресета на адаптациите и той е следният: Ако кутията е наскоро обслужена и започнала да прави проблеми тип преплъзване. В този случай трябва да се направи проверка нивото на маслото (следвайте процедурата от файла ZP_SI_Oelwechselkit_BG.pdf) и едва когато нивото на маслото е коректно, тогава можете да пристъпите към ресета на стойностите.
Ако ще правите ресет на адаптация, ще трябва да изпълните задължително цялата процедура ZF_Adaptation procedure.pdf, която е прикачена в google drive. Изобщо не се хващайте, ако няма да изпълните процедурата стъпка по стъпка. Ако не го направите, има огромна вероятност кутията да приеме некоректни стойности и да започне да ви сменя "твърдо", както и да се колебае (лагва) при смяна на предавки.
Следващите седмици следим за евентуални течове и проблеми.
Информация относно повредени кутии
Като цяло тези кутии са изключително здрави и надеждни, носят и на мапване на двигателя безгрижно, стига да са навременно обслужвани. Както споменахме в началото, маслото има живот и след определен брой километри започва да си губи смазочните свойства.
Най-чест сценарий на повреда са прегорелите съеденители от лошо налягане на маслото, като симптомите са преплъзване и преритване между смяната на скоростите. Налягането се контролира изцяло от помпата и мехатроника. Ако някои от тези звена се повреди е въпрос на време да причини прегаряне на втулки, о-пръстени, както и на самите дискове в барабаните. Всичко това води до смяна на карантията на кутията. Лошото е, че в България на много места правят ремонти на кутиите, но не ми е известно къде извършват адекватно сервизиране на самия мехатроник. Всички повреди на механиката на кутията произтичат най-вече поради загуба на налягания от мехатроника. Мехотроникът освен соленоиди, в самото тяло има малки бутала, които също се износват и е въпрос на време кутията след ремонт отново да се повреди, ако не се сменят и те. Свидетел съм на много ремонтирани кутии, които повтарят сценария си месеци след ремонт точно поради загуба на налягане. Най-добра практика е да се изпрати мехатроника към официален представител на ZF, може да се изпрати мехатроника директно към тях в Германия, а те връщат рециклиран, който е минал стенд и е с обслужени вътрешни клапани и соленоиди. Втори вариант е да се сменят основните елементи в мехатроника, а именно соленоидите, акумулаторните бутала, шивърите и металната плоча. И трети вариант е просто да вземете от кола донор друга кутия, но винаги ще е под въпрос колко надеждна ще е тя.
Прикачвам допълнителна полезна литература, снимки от процедурата, както и допълнителен (външен) снимков материал, клипове:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=P7yJoOH7CZk
https://www.youtube.com/watch?v=2g-5uY_P7uA
Цялата процедура я има записана в PDF файл в Google Drive.
18.02.2021
Добавени PDF:
Информация за обслужване на фейсовите кутии - ZF_6HP.pdf
Извадка от техническо ръководство на ZF за преадаптация на кутията стъпка по стъпка - ZF_Adaptation procedure.pdf
Полезни клипове и източници на информация:
https://www.youtube.com/watch?v=20Wz03G ... ticNetwork
https://www.youtube.com/watch?v=QEz1caz ... ticNetwork
https://www.youtube.com/watch?v=BSzO8jR ... TE-BMWONLY
Галерии:
https://postimg.cc/gallery/3affd4dmw/
https://postimg.cc/gallery/2w0rro6bs/b9b6aa69/
Последна промяна hibernate на 19 Апр 2024, 9:41, променена общо 34 пъти
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
- Ненко Вранков
- старши ентусиаст
- Мнения: 2887
- Регистриран на: 13.04.2007
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: Тежка
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Само леко допълнение относно коригиране нивото на маслото в кутията.. ако се направи по описания начин, кутията ще остане с недостатъчно масло. След тестовото шофиране темепературата на маслото ще е извън диапазона в който трябва да става това коригиране. Нивото се наглася на 30-40*С, не повече.
- hibernate
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 130
- Регистриран на: 23.08.2016
- Пол: Мъж
- Кара: E93 335i
- Детайли за колата: не върви
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Приемам забележката от колегата и прилагам по спецификация процедурата (3-та част) за коригиране нивото на масло.
За справка: в предоставените от мен линкове съм сложил оригинално ръководство от Zf на български език, където подробно е описана процедурата за смяна на масло.
За справка: в предоставените от мен линкове съм сложил оригинално ръководство от Zf на български език, където подробно е описана процедурата за смяна на масло.
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
0501 215 783 (OEM 24347588724) ми излиза за 6HP19 , както си го дал http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347588724
а 0501 215 718 (ОЕМ 24347571211) за 6HP26 , 6HP28, 6HP32 и др. http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347571211
0501 219 952 (ОЕМ 24347588727) - 6HP26- но преди фейса http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347588727
та идеята ми че има разлика в тази част поне по инфото от реалоем и др.
някой да потвърди дали е така за да няма грешки
а 0501 215 718 (ОЕМ 24347571211) за 6HP26 , 6HP28, 6HP32 и др. http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347571211
0501 219 952 (ОЕМ 24347588727) - 6HP26- но преди фейса http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347588727
та идеята ми че има разлика в тази част поне по инфото от реалоем и др.
някой да потвърди дали е така за да няма грешки
- hibernate
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 130
- Регистриран на: 23.08.2016
- Пол: Мъж
- Кара: E93 335i
- Детайли за колата: не върви
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
andy написа:0501 215 783 (OEM 24347588724) ми излиза за 6HP19 , както си го дал http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347588724
а 0501 215 718 (ОЕМ 24347571211) за 6HP26 , 6HP28, 6HP32 и др. http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347571211
0501 219 952 (ОЕМ 24347588727) - 6HP26- но преди фейса http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=24347588727
та идеята ми че има разлика в тази част поне по инфото от реалоем и др.
ако наистина се различава, всеки да внимава кой номер поръчва според кутията
Да, това е много тънък момент, особено с адаптера. Кодът, който аз дадох, е сведен от стария ми адаптер, на мен ми донесоха от 6hp19, който е несъвместим и използвах от него 4-те гумени уплътнения.
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
- vld
- Старши ентусиаст
- Мнения: 12780
- Регистриран на: 10.08.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535d, E84 2.3d
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Поздравление за темата!
Мен ме интересува за фейслифт кутия 6HP26 четирите гумички за мехатроника с какви номера са?
Не ги намирам оригинални, намирам само правоъгълното уплътнение.
Мен ме интересува за фейслифт кутия 6HP26 четирите гумички за мехатроника с какви номера са?
Не ги намирам оригинални, намирам само правоъгълното уплътнение.
- hibernate
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 130
- Регистриран на: 23.08.2016
- Пол: Мъж
- Кара: E93 335i
- Детайли за колата: не върви
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
vld написа:Поздравление за темата!
Мен ме интересува за фейслифт кутия 6HP26 четирите гумички за мехатроника с какви номера са?
Не ги намирам оригинални, намирам само правоъгълното уплътнение.
Ето тук ги има:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E60/E ... ing_parts/
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
и тук си ги има
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=24_1009
а по ZF колегата е дал номерата
0734 317 370
0734 317 371
0734 317 372 - 2бр.
въпросните втулки са различни за различните кутии, така че и това да се внимава
пример http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=24_1043
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=24_1009
а по ZF колегата е дал номерата
0734 317 370
0734 317 371
0734 317 372 - 2бр.
въпросните втулки са различни за различните кутии, така че и това да се внимава
пример http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=24_1043
- vld
- Старши ентусиаст
- Мнения: 12780
- Регистриран на: 10.08.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535d, E84 2.3d
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Благодаря!
Явно не съм гледал където трябва
Явно не съм гледал където трябва
- datchko
- ентусиаст
- Мнения: 951
- Регистриран на: 2.10.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: e61 535d LCI
- Мечтае да кара: F90
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Браво, страхотна тема!
Аз обмислям тази процедура от известно време и ще действам скоро. После вероятно и един xhp, за да стане приказка.
Аз обмислям тази процедура от известно време и ще действам скоро. После вероятно и един xhp, за да стане приказка.
- SPARC0
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 176
- Регистриран на: 7.10.2007
- Местоположение: Варна
- Кара: BMW 335D
- Мечтае да кара: всеки ден различна кола от гаража
- Детайли за колата: 360 к.с.
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Поздравления за темата.
Можете ли да ми помогнете с каталог за кутиите в различните модели?
На много места откривам преплитане в годините на 6HP21, 6HP26 и 6HP28 и не съм сигурен кой е достоверен източник.
Ще бъда много благодарен!
Можете ли да ми помогнете с каталог за кутиите в различните модели?
На много места откривам преплитане в годините на 6HP21, 6HP26 и 6HP28 и не съм сигурен кой е достоверен източник.
Ще бъда много благодарен!
Expect The Unexpected & Everything Is Possible
- Ненко Вранков
- старши ентусиаст
- Мнения: 2887
- Регистриран на: 13.04.2007
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: Тежка
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
При Е60:
520d - 6HP19
525d - 6HP26
525d LCI - 6HP19
530d - 6HP26
535d - 6HP26
520i - 6HP19
523i - 6HP19
525i - 6HP19
530i - 6HP19
540i - 6HP26
545i - 6HP26
550i - 6HP26
* при по-късните фейслифтови, моделите които са с кутия 26 се заменя с 28
520d - 6HP19
525d - 6HP26
525d LCI - 6HP19
530d - 6HP26
535d - 6HP26
520i - 6HP19
523i - 6HP19
525i - 6HP19
530i - 6HP19
540i - 6HP26
545i - 6HP26
550i - 6HP26
* при по-късните фейслифтови, моделите които са с кутия 26 се заменя с 28
- b00st
- User
- Мнения: 4609
- Регистриран на: 17.06.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 330XD
- Детайли за колата: the silent power
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Поздравления, темата е чудна
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Ненко Вранков написа:При Е60:
520d - 6HP19
525d - 6HP26
525d LCI - 6HP19
530d - 6HP26
535d - 6HP26
520i - 6HP19
523i - 6HP19
525i - 6HP19
530i - 6HP19
540i - 6HP26
545i - 6HP26
550i - 6HP26
* при по-късните фейслифтови, моделите които са с кутия 26 се заменя с 28
Значи 525д LCI са сложили по-слабата кутия.
Tool - Fear Inoculum
- Ненко Вранков
- старши ентусиаст
- Мнения: 2887
- Регистриран на: 13.04.2007
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: Тежка
Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF6HP 530D
Да.. както е и при Ф10.. и после пишат на обявите F10 525 - 530d с по-малка мощност, като след чип става същата ... а това, че кутията няма ресурс за "чип" е отделен въпрос.. .нали ще си мислиш че караш 530....значи всичко е точно.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани