ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

5-та серия ('04 - '10)

Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 10.03.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж

ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от batkoto » 08 Сеп 2016, 15:27

Здравейте, има и други теми, които не са толкова конкретни и се разразиха разни спорове относно моторното масло и вискозитета. За това пускам отделна тема свързана изцяло със смисъла на моторното масло и най-важното му свойство - вискозитета, който играе важна роля не само при смазването частите на двигателя, но и при изпомпването от помпата особено зимно време. (Ако модератор прецени, че темата е неуместна да я изтрие!).

Както вече всички знаем маслата се делят на сезонни, всесезонни, минерални, синтетични и т.н. Тези всеобщо известни факти няма да ги коментирам. Искам директно да обърна внимание с нагледен пример на маслото: 5w30(прозиволно го избрах). Както вече се знае цифрата 5 означава какви смазочни качества има маслото при ниска температура, зимно време, за което говори и буквата W - winter. Цифрата 30 означава какви смазочни свойства има маслото при 100градуса на маслото, не на околната температура!

Разберете сега най-важното, когато маслото не е точното или вече е към края на експлоатационния си живот!

При студено време и студен старт: маслото се сгъстява и това го прави трудно за изпомпване от помпата като "запалвате" двигателя зимно време. Съответно двигателя вече запален, минава малко време докато маслото стане малко по-течно(образно казано) с покачването на температурата. От тук следва едни от най-важните изводи: Двигателя се износва най-много при студен старт, защото маслото не е достигнало смазочните си свойства!

При топъл двигател: маслото става по-рядко, съответно започва да не може да уплътнява и започва да го гори, къде повече, къде по-малко(образно казано), също така и двигателя се износва. При доста коли може да не се види пушек, заради филтри с твърди частици и т.н., но то си го гори!

*Забележете при М спортните модификации, на циферблата, под оборотомера, имат стрелка за температурата не на антифриза, а на маслото! При тях е нормално втората цифра да е с по-високо число защото се развиват по-високи температури.

ИЗВОД: Синтетичните масла са създадени така, че при студен старт зимата да са течни, а при загрял двигател да се сгъстяват(не се хващайте за думата сгъстяват, имам предвид, да не стават рядки) с цел да се избегнат 2-те ситуации по-горе, при студен старт и загрял двигател. Сменяйте си маслото на време! Не си мислете, че като карате по-спортно трябва да слагате масло с по-голяма цифра, защото колкото и спортно да карате, колата се стреми да поддържа едни градуси. С 10-15 градуса отгоре нищо няма да му стане на маслото. Но при нормално каране и нормална температура на двигателя, тогава маслото с голяма цифра, предвидено за по-висока температура, ще идва по-тънко и може да започне да го нагаря. Също е важно да се каже, че от 0w30 или 5w30 няма почти никаква разлика, не се лъжете. При нашия климат разлика и в голямата и в малката с по-една по-висока степен или по-ниска на цифрите, няма да окаже почти никакво влияние. Да, може би при -30 градуса ако палите от 0w и 5w ще има някаква осезаема разлика, но при -20, при -10, едва ли ще я усетите и вие, и двигателя! А и колко път ще се наложи при нас да палим при тези температури зимата? Ако сте в планината и колата ви стои на открито, и ще я палите редовно зимата..., разбира се, може да помислите за този вариант, дори и по-книга да ви е 5w, да минете на 0w.

За въпроси и разискване - пишете под темата да видим дали няма да избистрим още нещо?

Поздрави! Дано съм бил полезен!
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 429
Регистриран на: 2.11.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от v_p_m » 08 Сеп 2016, 16:00

Според мен таблицата не е много коректна , тази е по-добре
SAE-temperatura.jpg
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6272
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от zvetiko » 08 Сеп 2016, 18:20

Синтетичните масла са създадени така, че при студен старт зимата да са течни, а при загрял двигател да се сгъстяват(не се хващайте за думата сгъстяват, имам предвид, да не стават рядки) с цел да се избегнат 2-те ситуации по-горе, при студен старт и загрял двигател. Сменяйте си маслото на време! Не си мислете, че като карате по-спортно трябва да слагате масло с по-голяма цифра, защото колкото и спортно да карате, колата се стреми да поддържа едни градуси. С 10-15 градуса отгоре нищо няма да му стане на маслото. Но при нормално каране и нормална температура на двигателя, тогава маслото с голяма цифра, предвидено за по-висока температура, ще идва по-тънко и може да започне да го нагаря. Също е важно да се каже, че от 0w30 или 5w30 няма почти никаква разлика, не се лъжете. При нашия климат разлика и в голямата и в малката с по-една по-висока степен или по-ниска на цифрите, няма да окаже почти никакво влияние.


Синтетичното масло е базово масло при производството на масло за двигатели и се характеризира с еднакъв размер на молекулите, което вече е добра база за прогнозиране на съответното поведение на маслото, при един или друг режим на работа на двигателя, както и има редица предимства в сравнение с минералните масла. Качеството на крайният продукт се определя и от вида,качеството и количеството на подобрителите и добавките към базовото масло. От тук и еднакви етикети, но с различни цени и различно качество- BMW иска едни добавки и подобрители от даден производител, някой склад за търговия на едро- други, естествено по-евтини, трети продават само базово масло в красива опаковка.

Цифрите, да кажем 0w30, са вискозитетни характеристики на маслото при ниска- първата и при висока- втората, температури.
Колкото първата цифра е по-малка, толкова маслото е с по-малък вискозитет при ниска температура и толкова сухото триене метал в метал е по-малко, при първоначално запалване на двигателя. Тази цифра трябва да бъде съобразена и с климата в съответната страна.

Но при нормално каране и нормална температура на двигателя, тогава маслото с голяма цифра, предвидено за по-висока температура, ще идва по-тънко и може да започне да го нагаря.


Втората цифра характеризира стабилността на вискозитета на маслото при натоварен двигател. Масленият филм е с повишена устойчивост на срязване и извършва по-добро уплътняване.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 10.03.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от batkoto » 08 Сеп 2016, 22:27

Не разбрах какво точно се опитваш да кажеш, понеже повтаряш това, което написах?

Няма чак такова значение дали е натоварен двигателя или не. Колата се стреми да поддържа еднаква температура, затова имаш, термостати, перка въздуховоди и т.н. За това и писах, че в някакъв диапазон от 10-15 градуса, примерно при ръчкане, маслото не си влошава качествата.

:)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 822
Регистриран на: 21.01.2008
Пол: Мъж
Кара: разни баварски екземпляри
Мечтае да кара: ///M

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от kiko™ » 09 Сеп 2016, 11:39

Малко в страни от основната тема, но искам да засегна въпроса за студения старт през зимата. Факт е, че доста хора оставят колите си да поработят минутка две през зимата преди да потегля. Има статти в които се описва, че при съвременните двигатели е по-добре да се потегля веднага за да се осигури по-доброто им омасляване. Интересно ми е какво е мнението ви по въпроса и според вас кое от двете би се отразило по-добре в дългосрочен план на двигателя.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2041
Регистриран на: 5.06.2003
Местоположение: Targovishte
Пол: Мъж
Кара: 1996 318i, 1987 318i M10B18
Мечтае да кара: E30 M3
Детайли за колата: 1996-та е36 318 М43В18, 2000-а Е36 компакт М43В19, 1987-ма Е30 М10В18 Л-джет

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от michev » 09 Сеп 2016, 11:59

Основната идея на това, да не се прогрява колата на място и да се тръгва е тази, че когато мотора е студен работи на богати смеси, които измиват масления филм. Автомобила на място не е натоварен, съответно по-бавно загрява, съответно по-дълго работи на богати смеси, а в движение по бързо стига оптимален температурен режим. Като страничен, също негативен ефект при загряване на място, е силното отделяне на конденз, от който страда най-вече изпускателната уредба. И от екологична гледна точка автомобила трябва да загрява в движение. А личният ми избор за масло е 0W30, по спецификации ми дават 5W30, ама мисля няма да го счупя :D
only rear wheel drive

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 10.03.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от batkoto » 09 Сеп 2016, 12:04

Не е никак в страни от темата. Пак опираме до вискозитета на маслото и до достигането на оптималното му състояние.

Искам и аз да добавя нещо, освен това, което писа и колегата...

Двигателя загрява основно от възпламененото гориво в него. Което не означава, че ако форсираш току-що запален двигател за да загрее е най-правилното решение. Но примерно дизел да го оставиш на място да загрява..., може да почакаш доста. Като изключим различните системи, които спомагат за бързото загряване на двигателя, най-правилното решение за мен е, когато говорим за зимен студен старт, а и в повечето случай през останалите сезони: запалваш, оставяш колата 15-20 сек. максимум на място да поработи и тръгваш, като първите няколко километра се кара в ниски обороти, без форсажи. Въобще не съм съгласен, че колата трябва да стои по няколко минути зимата на място и тогава да се потегля. Ако колата запалена поддържа 800 оборота(което е за минута, нали се сещате - обороти в минута, когато говорим за оборотите на колата) примерно, това означава, че за 20 сек. ще имаме навъртяни 260-70 оборота, маслената помпата вече е дигнала достатъчно маслото. От там следваме правилото, че колата загрява от горивото, значи трябва да се кара. И пак казвам, без форсажи. И когато мислите за студен старт си мислете и за скоростната кутия, диференциал и т.н., където също има масло, което също ще загрее по-добре в движение.

Помня едно време имахме жигули и в книжката с ръководството дори пишеше, че през зимата, когато се запали колата възможно най-скоро да се потегли и да се кара половин километър на 1-ва предавка с малко газ.

:)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1669
Регистриран на: 29.06.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 320i
Детайли за колата: e36 coupe

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от host » 09 Сеп 2016, 12:15

batkoto написа:Не разбрах какво точно се опитваш да кажеш, понеже повтаряш това, което написах?

Няма чак такова значение дали е натоварен двигателя или не. Колата се стреми да поддържа еднаква температура, затова имаш, термостати, перка въздуховоди и т.н. За това и писах, че в някакъв диапазон от 10-15 градуса, примерно при ръчкане, маслото не си влошава качествата.

:)


ако се прочете малко повече ... вискозитета не е всичко, а има и индекси на масления филм при какво натоварване се нарушава ... и при какви температури... в нета има доволно много инфо ... и не е вярно, че маслото не се влияе от температурните промени... а температурата на която се мери диапазон 10-15гр ... надали имаш предвид в главата ... може би в картера или на водата... досещаме се че не е точно едно и също всяко от тия неща, има писано и при разлика в температурата - достигане на около 130гр на маслото колко падат свойствата на различни маркови масла ... та ... доста неща са

също доста места вече обръщат внимание на количеството масло което успява да извърти колата през системата + силата на масления филм > висок топъл визкозитет ... това е доста интересна тема за размисъл защото доказано "висок топъл визкозите = по-високи нива на съпротивление при натоварване = повишаване на температурата = намалена циркулатация заради по-високата гъстота"

успех на всички с избора на масла

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 429
Регистриран на: 2.11.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от v_p_m » 09 Сеп 2016, 13:12

За загряване при студен старт , Японците и Немците има коренно различна философия .Бмв-то може да го запалиш и директно да тръгнеш от друга страна колега има галанд V- образен шестак , който при палене дига оборотите до към 1500 и в продължение на няколко минути ги сваля . Нали се сещате какви звуци се получават ако се опита да вкара на драив :) веднага след като запали.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 10.03.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от batkoto » 09 Сеп 2016, 13:52

host написа:
batkoto написа:Не разбрах какво точно се опитваш да кажеш, понеже повтаряш това, което написах?

Няма чак такова значение дали е натоварен двигателя или не. Колата се стреми да поддържа еднаква температура, затова имаш, термостати, перка въздуховоди и т.н. За това и писах, че в някакъв диапазон от 10-15 градуса, примерно при ръчкане, маслото не си влошава качествата.

:)


ако се прочете малко повече ... вискозитета не е всичко, а има и индекси на масления филм при какво натоварване се нарушава ... и при какви температури... в нета има доволно много инфо ... и не е вярно, че маслото не се влияе от температурните промени... а температурата на която се мери диапазон 10-15гр ... надали имаш предвид в главата ... може би в картера или на водата... досещаме се че не е точно едно и също всяко от тия неща, има писано и при разлика в температурата - достигане на около 130гр на маслото колко падат свойствата на различни маркови масла ... та ... доста неща са

също доста места вече обръщат внимание на количеството масло което успява да извърти колата през системата + силата на масления филм > висок топъл визкозитет ... това е доста интересна тема за размисъл защото доказано "висок топъл визкозите = по-високи нива на съпротивление при натоварване = повишаване на температурата = намалена циркулатация заради по-високата гъстота"

успех на всички с избора на масла


Под 10-15 градуса разлика имам предвид на маслото, но дори и температурата било на масло или антифриз не трябва да играе постоянно. Охладителната система е предвидена да поддържа еднаква работна температура. За това има термостсати, перки, радиатори, въздуховоди и т.н. с простата цел да се поддържа една и съща оптимална температура на работа на двигателя. Така че, при изправни системи температурата не трябва да мърда толкова. Иначе, то е ясно, че 10 фирми продават масло с един и същ вискозитет, но как така на толкова различни цени. До голяма степен в повечето случаи високата цена е и рекламен трик, но това няма как да е единствено и само трик, не може да няма никаква разлика. Разликата от къде идва? От различните добавки, които се слагат в маслото. Прав си колега за масления филм! Доста от фирмите взимат базовите изисквания за категория 5w30(примерно) и покриват само изискванията за вискозитета при това масло. По-скъпите масла има доста подобрители като детергенти, дисперсивните агенти, антиоксидантите, модификаторите на триене, антикорозионните добавки и т.н. Да не говорим, че вече има значение какво масло слагате за колите с DPF. Дори може като отидете в един магазин и да сравните етикетите. На всеки етикет на маслото пише какви добавки има и смазочните свойства. Е, да, това е само теория, но това е една друга тема, която само от чувста и емоции не може да се докаже, трябват лабораторни изследвания.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1161
Регистриран на: 6.10.2013
Пол: Мъж
Кара: 535D e60
Мечтае да кара: M5 F10

Re: ВАЖНО! Всичко за вискозитета при моторното масло!

Мнение от CrazyElement » 10 Сеп 2016, 18:01

Добре в крайна сметка зимата е по-добре да чакаме 20 секунди и да тръгваме? Аз имам и печка , която като се включи за 1-2 минути колата е загряла до към 60 градуса. Забелязвам също друго , че всяка сутрин като паля колата се чува едно по-силно изтракване за 1-2 сек(силно и бързо бих казал) и след което мотора си отихва и си работи перфектно и това го прави само на абсолютно изстинала кола ( да кажем 12-15 часа без палене). Предполагам това е ефекта от това , че трябва малко време докато се качи маслото , а и сега както карам с 5В40 на Мотул 300В (което се води и рейсинг масло) предполагам отнема малко повечко докато го качи?

Назад към Е60/Е61

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook