Смяна гумички на клапани M43TUB19

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 120
Регистриран на: 12.06.2013
Пол: Мъж
Кара: BMW e46 1.9 316i / F36 440xi

Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от danielgenov » 06 Яну 2015, 20:20

Здравейте,
Решил съм да си сменявам гумичките на клапаните. Не искам да коментирам причините, защото става дълга и широка :)
Имам идеи как да го направя, които ще споделя и бих искал мнения и съвети по възможност и да задам няколко въпроса :)
Не съм запознат с името на всички части на български език, затова ще използвам и термините на английски.

Първо се запознах с този клип: https://www.youtube.com/watch?v=-_UNu0ejUeQ. Двигателя от е36, но мотора е М43 и главата му е същата, като на моя двигател. Според клипа могат да се развият, но не докрай!, болтовете на скобите, които държат разпределителния вал. Това позволява вала да се повдигне няколко милиметра, без да се маха и без да се разцентрова двигателя. След това е показано, как се преместват Roller drag lever (кобилица? - Номер 2 от приложената графика) и се маха хидравличния повдигач (номер 3 от приложената схема). Тук въпросът ми е, дали е възможно да се извади целия Roller drag lever или да се премести към мястото на повдигача, след като е изваден, за да може да се махне пружината. Аз смятам, на база видяното, че е възможно.

След това процедурата по самата смяна е лесна: със скоба (търся такава все още) махам пружината, подменям гумичките и пак слагам пружината. След това всичко по обратен ред.

Основния проблем, който обмислям, е как точно да осигуря да не падне клапана в цилиндъра.
Вариант 1: Доколкото разбрах, буталата се движат 1-4 и 2-3. Чрез завъртане на коляновия вал ще приведа 1 и 4 бутало в горна мъртва точка. После същото за 2 и 3. Тук не съм сигурен дали в ГМТ клапана няма да пропадне твърде много за да е удобно след това за слагане на пружината. От форум на Ford един колега е напъхал въженце през отвора за свещта за да осигури пълно подпиране на клапана.

Вариант 2: Върти ми се следната идея: Взимам стара свещ или давам размерите на отвора и резбата на стругар, който да ми направи щуцер, който ще мога да завия на мястото на свещта. След това си купувам обратен клапан, маркуч и скоби. С други думи изработвам си система за пълнене с въздух на цилиндъра, като създаденото налягане да придържа клапана.

Еми това е накратко, какво съм замислил. В момента само съм поръчал гумичките от darucar. Малко скъпички излизат - 77 лв в сравнение с 20 лв неоригинални, но мисля че, цената не е фрапантна за целите и отговорността на ремонта :)

Благодаря за вниманието и ще съм благодарен на отзиви и коментари. Замислил съм всичко да снимам и да направя нещо като ръководство, ако всичко мине успешно :)

P.S. Захващам се с тази операция, тъй като майсторите при които ходих започнаха да ми правят едни физиономии за този ремонт, колко тежък бил, как трябва да се маха главата и ред ред неща. Пък на този етап мисля че, и аз мога да се справя с помощта на технически грамотен приятел ;) Да не говорим за спестените разходи и главоболия при някои майстори :)
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 398
Регистриран на: 17.05.2010
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Кара: Е46 /316i

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от IKN » 07 Яну 2015, 12:04

Със същия мотор съм ,миналата година сменях повдигачите с нови и съответно вадих кобилиците.
Вала не съм го пипал ,купих една универсална скоба за 25 лв. на FORCE за тази цел ,но се наложи
малко да я преработя ,понеже мотора е под наклон в коша и нещо ми пречеше да натисна докрай
тарелката на изпускателните клапани и да свия пружината достатъчно за да бъде освободена
и извадена кобилицата. Със същата скоба след това могат да се натискат и свалят пружините
на клапаните , но в определен ред като винаги гърбиците на съответния цилиндър са насочени
нагоре. Това с въженцето в цилиндъра е стар номер и работи , за подпиране на клапана с въздух
ще ти трябва компресор и постоянно налягане поне 5-6 атмосфери.
Ако охлабваш капаците на разпр. вал ,после е хубаво да намериш динамометричен ключ на
малки килограми и с него да стягаш гайките .

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 120
Регистриран на: 12.06.2013
Пол: Мъж
Кара: BMW e46 1.9 316i / F36 440xi

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от danielgenov » 19 Яну 2015, 20:12

20150117_115255.jpg
Така... Смених гумичките.
0. Ключови инструменти:
0.1. цена: 39.90; Скоба за клапани ZIMBER ZL-7081 (http://zimber-tools.com/skoba-za-klapani-zl-7081-zimber.html?___store=zimbertools_com);
0.2. цена: 19,90; Клещи за гумички на клапани ZIMBER ZG-A1019 (http://zimber-tools.com/kleschi-za-gumichki-na-klapani-zg-a1019.html?___store=zimbertools_com)
0.3. цена: 5,52; Сгъваем магнитен показалец. Имах го наличност, но подобен намерих и тук: http://www.negs-ltd.com/productDetails-bg-1520.html
0.4. Сериозен съм: Обикновенно дървено шишче за скара;
0.5. Подвижна лампа;
0.6. Много търпение и сръчни ръце.
0.7. Останалите инструменти общо взето са стандартни за всеки средностатистически гараж на гражданин каращ стара кола, като мен :)
0.8. Помощ от приятел - в моя случай вуйчо ми, който има опит в ремонтите, макар и не в този специално.

0.9.Гумички: каталожен номер: 11349059171; цена 77,04 лв с ДДС от ДАРУ КАР АД; Заслужават си цената. Вървят с две (едната е резервна) "капачки", които се слагат в/у шийката на клапана, за да може по-лесно да се постави гумичката, без тясната й част да задере в каналите за "кученцата".

Процедура ( Това е каквото направих аз с наличните ми инструменти, със сигурност има и по-лесен начин. Целта ми е да споделя опита си.)

1. Откачих акумулатора (само масата);
2. Махам ваничката за филтъра на купето:
2.1. Първо махам предния капак (който се закрепя на щипки) на канала закрепен към ваничката, през който минават два комплекта(маркуча) кабели.
2.2. Изважадм кабелите от щипките им в канала;
2.3. Махам капака на филтъра на купето и след това самия филтър.
2.4. Развивам и махам 4-те болта тип еврейска(арабска) зведа, с които е закрепена ваничката.
2.5. Изваждам самата ваничка.
3. Отмествам настрани, в ляво на двигателния отсек кабела към бобината;
3.1. Основният кабел се маха от бобината като се завърти "врътката" на входа на кабела към бобината.
3.2. След това се откача масата на кабелите за бубината, която е хваната в близост до самата бобина. Лесно се забелязва;
3.3. Така напълно освободените кабели към бобината ги отмествам настрани, за да не висят над капака на клапаните;
4. Отмествам настрани, в ляво на двигателния отсек плюсовия кабел към ел.кутията.
4.1. Той е вързан към черната пластамосова кутийка, от която се взима + ;
5. Откачам маркуча за вентилация на картерните газове от щуцера към капака. При мен сравнително лесно се извади с голи ръце.
6. Отвивам и махам 4-те запалителни свещи.
6.1. Махам първо куплунгите към свещите и после самите свещи;
6.2. Свещите са дълбоко разположени и под тях има метална поставка. Поне при мен в тази област на свещите имаше доста прах и дребни нечистотии (прах, клечици и т.н.)
6.3. Хубаво е преди да се извадят свещите областта от точка 6.2. да се продуха/почисти доколкото е възможно, за да не попадат боклуци в горивната камера;
7. Махам капака на клапаните.
8. Развивам постепенно, но не докрай, 10-те гайки, които захващат разпределителния вал.
8.1. Тук целта е да се повдигне малко разпределителния вал за да могат да се извадят кобилиците;
8.2. Проблеми:
8.2.1. Вала се освобождава най-лесно в дъното от към купето.
8.2.2. От края му към веригата той се спуска обратно, притеглян от обтегача на ангренажната верига;
8.2.3. За да го повдигна малко използвах дървен лост, който подлагах на един от болтовете на зъбното колело на вала, а за опора използвах ръба на горния капак на ангренажната верига.
8.3. Заместваща процедура: най-лесно би станало със скоба подобна на тази: Скоба за клапани FORCE - 62106 (http://zimber-tools.com/skoba-za-klapan ... rtools_com). С нея могат да се натиснат пружините и да се извадят кобилиците, без да се пипа разпределителния вал.
8.3.1. За тази скоба ми спомена колегата IKN от форума. Той обаче казва, че същата подлежи на доработка, за да може да се приложи за всички пружини. Проблема е, че мотора е под ъгъл в коша, и това пречи на захвата в определени позиции.
8.4. Аз не разполагах с такъв инструмент от точка 8.3.
9. Изваждам последователно всички кобилици, като ги маркирам коя на кое място е била.
Следва трудната част
10. Почистено и леко намаслено дървеното шишче го спускам внимателно през отвора на свещта на 1-ви цилиндър (или който първи ни е удобно) (цилиндър 1 и 4; 2 и 3 вървят заедно).
11. Завъртам коляновия вал (ключ 22) докато определя горна мъртва точка (ГМТ).
11.1. Тук целта е да не пропада клапана, но се оказа, че двигателя е защитен и немогат да се срещнат бутало и клапан. Така че в ГМТ клапана пак пропада няколко милиметра. Пропада достатъчно за да е неудобно махането и поставянето на кученцата.
11.2. На лично осмотрение се прави компромис между:
11.2.1. Бутало в ГМТ
11.2.2. Гърбица над дадена пружина да не пречи за махането на пружината
12. Със скобата за пружини натискам поредната пружина за да махна кученцата и освободя пружината
12.1. Инструмента с който работех е малко по-голям от необходимото и трудно се захваща пружината. Все пак с него успях да освободя и 8-те, така че става. Въпрос на търпение е работата.
12.2. След като съм стиснал пружината взимам подръка дървеното шишче и магнитната показалка.
12.3. С дървеното шишче внимателно отлепям от клапана кученцата и с магнитната показалка ги изтеглям;
12.4. Проблеми
12.4.1. Извадил съм едното кученце. Другото не успявам да го извадя и то се заклещва между шайбата в/у пружината и шийката на клапана, който междувременно леко е пропаднал. Ще обясня и съжалявам, че нямам снимки на това. В шиийката на клапана има три каналчета, в които влизат трите ръбчета на кученцето. При махане на едното кученце ( другото е извадено вече) ми се случи клапана да пропадне и най-горния канал на клапана да се захване на най-долния ръб на кученцето. В такова положение ( при стисната пружина) издърпах скобата леко нагоре за да повдигна клапана и след това отново я връщам надолу. Може да отнеме няколко опита, но става. Целта е да върнем клапана в горна позиция за да освободим и премахнем кученцето.
12.5. След като сме махнали кученцата лесно изваждаме пружината, както си е стегната със скобата.
13. С клещите за гумичките махам старите гумички и слагам новите.
13.1. Първо махаме старата гумичка. Внимателно я захващаме с клещите и с въртеливо движение на горе внимателно я изтегляме. Може да отнеме малко по-голямо усилие в движението нагоре.
13.2. След това преглеждам, при мен имаше, за остатъци във вид на тънки нижки от старата гумичка. Премахвам ги.
13.3. Поставям ремонтната капачка ( която върви с комплетка гумички) върху шийката на клапана.
13.4. Проблеми:
13.4.1. Възможно е клапана в тази си позиция да е доста пропаднал, така че да не е удобно да поставим капачката или по точно така да я поставим, че върхът й да стърчи много над клапана и ако се опитаме да наденем гумичкат, върхът на капачката да се огъне. В такъв случай отново завъртаме коляновия вал до ГМТ ( ако не е вече там) за да можем подходящо да сложим капачката и гумичката. След като сме поставили гумичката отново връщаме коляновия вал в позиция удобна за поставяне на пружината ( гърбицата на разпределителния вал да не пречи);
13.5. Върху ремонтната капачка надяваме новата гумичка с ръце така, че да премине областта на каналчетата за кученцата.
13.6. Изваждаме капачката.
13.7. С клещите за гумички внимателно с въртеливо движение (целта е да не нараним/огънем новата гумичка) напъхваме гумичката във водача на клапана.
13.8. С лампата хубаво оглеждаме, че гумичката е пъхната докрай.
Следва най-трудната част
14. Слагам обратно пружината, както си е със скобата и слагам кученцата;
14.1. Ако междувременно по някаква причина сме разделили скобата от извадената пружина, няма кикакъв проблем пак да я сгънем;
14.2. Опитваме се внимателно, с леко въртеливо движени, да закрепим клапана в горна позиция.
14.3. Поставям кученцата едно до друго в образувалия се ръб между шайбата на пружината и цилиндърчето на скобата за пружини.
14.4. Много внимателно се опитваме да поставим сгънатата пружина с кученцата на мястото си, без да бутнем надолу клапана;
14.4.1. Аз лично никога не успявах от 1-вия път. Но след достатъчен брой опити го направих;
14.5. С дървеното шишче връщаме на мястото си едното кученце и след това другото;
14.6. Проблеми: същия като в точка 12.4.1. След това започваме отначало слагането на пружината от точка 14.2.;
14.7. След като сме поставили кученцата на мястото си внимателно освобождаваме скобата.
14.8. ЗАБЕЛЕЖКА: Напъхваме парцалчета в отворите за стичане на масло към картера. Целта е случайно да не падне някое кученце там :)))
15. Повтаряме стъпки от 10 до 14.8 за всички клапани. Най-труден е изспускателен клапан на 4-ти цилиндър. Отне ми 2-3 часа само за него :D
16. Връщаме всички кобилици на оригиналните им места. (за пропаднал вал виж точка 8.2)
17. Стягаме обратно разпределителния вал.
17.1. Проверяваме дали сме затегнали (не прекалено силно) всички 10 гайки.
17.2. Проверяваме дали няма разхлабена кобилица. Всички кобилици трябва да са неподвижни без хлабини. Ако някоя има хлабина, то най-вероятно проблема е в повдигача. Всъщност всики кобилици се проверяват още след махането на капака на главата.
17.3. Проверяваме дали не сме забравили чужди тела ( инструменти, парцали и т.н.) в главата.
18. Слагаме капака на главата и всичко по обратния ред от точка 1 до точка 7;
19. Правим една молитва и палим двигателя с готовност за края на света :mhihi:
20. Съвети:
20.1. Най-големия проблем е пропадането на клапана. Ще спомена две решения:
20.1.1. Напъхване на подходящо въженце през отвора на свещта в горивната камера. След това при привеждане на буталото в ГМТ въженцето ще притисне клапаните ( не им трябва кой знае какво усилие на притискане). Трябва да се порови в нета за коректната процедура. Лично на мен не ми допада тази идея, защото все пак може да се вкарат боклуци в цилиндъра, може въженцето да заседне при изваждане и т.н.
20.1.2. Най-добрия вариант според мен е да да се създаде с компресор налягане в цилиндъра. В магазините ( и в интернет) могат да се намерят щуцери, които да се завиват на местото на свещите. Към този щуцер привързваме маркуч, а към маркуча компресор. Общо взето предполагам, че все някой комшия би услужил с такъв, ако вие не разполагате. Това страшно много би улеснило процедурата, направо си става детска игра :)
20.2. Ако се използва само инструмента от точка 8.3. за стягане на пружините, то е много препоръчително да сте поне двама души, защото той трябва постоянно да се натиска с едната ръка и остава само една ръка за махане/поставяне на кученцата, което си е меко казано неудобно. Инструмента от точка 0.1. след като се стисне пружината се самозаключва, което ни освобождава от нуждата постоянно да прилагаме усилие на притискане.
20.3. Аз съм абсолютен новак (noob). Никога не съм правил ремонти на двигател, и при този за първи път видях на живо разпределителен вал изобщо! Събирах инфо седмици и още толкова време кураж за да го направя. Споделям това, за да изтъкна изпълнимостта на смяната на гумичките без махане на глава при подобен тип двигатели.

Еми това е най-общо какво направих аз. Качвам и няколко сники на махнат капак и гумичките;
Какъв беше ефекта при мен. След като запалих, двигателя работеше перфектно и нямаше да чукат повдигачи. Не пушеше отзад. Преди това при всяко запалване зад колата имаше дим, все едно пръсках за комари. Вече при запалване нищо не изпушва. Процедурата ми отне 10 часа в Събота. От тогава съм минал около 200 км (100 градско и 100 извънградско) с колата и за сега всичко е тип топ. Сега навън е студено и след като потегля и се движа бавно отново попушва отзат, но може и да е конденз или някакъв друго проблем. На висока скорост не виждам никакъв дим зад мен. Сега остава за следващите 10 000 км да видя колко масло ще долея :) Но иначе при всяко запалване никакъв дим не излиза от ауспуха, за разлика със старите гумички.

Кое ме накара да си направя смяната сам. Всички майстори, до които се допитах бяха категорични, че трябва да махна главата. Една оригинална гарнитура за глава е 210 лв. Цената, която ми споменаваха за ремонта тръгваше от 200 лв. Грубо казано трябваше да дам около 500-600 лв. Сега дадох 150 лв с оригинални гумички и инструменти, които са си мои. Но цената не е на 1-во място, до определена степен. Обяснявам:

Колата гореше около 1.5л масло за 10-12 хил. км. Вървеше чудесно за слабия си мотор и мен не ме бъркаше.
Един ден обаче пропуснаха О-пръстените на клапана за налягане на филтъра на маслото. Ходих при майстор в Козлодуй и при него ги смених, като профилактично му казах да смени и уплътнението на кутията на филтърна на маслото, уплътненията на капаците на ангренажната верига и уплътнението на капака на главата. Още когато ми върна колата усетих, че не работи както трябва - губеше обороти на празен ход. Той й направи някаква магия и се закрепи известно време. Но от тогава започна един космически разход на масло от от окло 150-200 грама масло на 200 км!!! Това ме накара първо да сменя гумичките на клапаните, преди да се ориентирам към основен ремонт на двигателя. Забелязвах силно омасляване около щуцера на капака за маркучка на вентилацията на картерни газове. Мислех си, че просто той е спускан и излизат маслени пари (грешно,но така си мислех).
Какво се оказа обаче.... След като махнахме с вуйчо ми капака на клапаните се оказа, че точно в областта на въпросния щуцера на капака "майстора" е прищипал новата гарнитура и съответно от там е пръскало масло на високи обороти и затова ми е губило обороти на празен ход. Тъпото в случая е, че капака си има канал, в който ляга гарнитурата, и съответно възможността за грешно поставяне е е сведена до минимум. Но явно майстора е бързал да вземе друга поръчка ...... Сега след като сложихме както трябва капака на главата вече няма омясляване и е сух. Та общо взето космическия разход на масло и губене на обороти е било от грешка на майстора.
Сега все пак остава да видя какъв разход на масло ще ми даде баварчето :))) Оставям темата отворена докато не мина 10 000 км :)
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна danielgenov на 20 Яну 2015, 21:39, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 398
Регистриран на: 17.05.2010
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Кара: Е46 /316i

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от IKN » 20 Яну 2015, 14:16

Точно за скобата от линка в пункт 8.3 бях писал по горе че използвах при мен .
Все пак поздравления за ремонта , не прочетох да си подпирал клапаните с
въженце в цилиндъра , а постоянното им пропадане много усложнява нещата.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 60
Регистриран на: 27.07.2013
Местоположение: Пазарджик
Пол: Мъж
Кара: е92,е46
Мечтае да кара: Hp4
Детайли за колата: M suspension

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от grozdan1995 » 20 Яну 2015, 17:59

Много полезна тема.Евала че си обяснил подробно,дано да нямаш проблеми повече. :driving: :bang:
Над смълчаните полета дрифтят малки пишлемета

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 120
Регистриран на: 12.06.2013
Пол: Мъж
Кара: BMW e46 1.9 316i / F36 440xi

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от danielgenov » 16 Апр 2015, 21:46

Искам да споделя една добра новина във връзка с темата ми. След над 4000 км след смяната на гумичките лампичката за маслото така и не светна. Преди два дни се престраших да проверя нивото на маслото :oops: и за мое учудване не беше го пипнало грам. Поне за първите 4000 км нивото на маслото не е мръднало, буквално. Така че, с радост мога да потвърдя вече, че ремонта ми е успешен. Двигателя работи перфектно и вече никакви димни завеси след мен, нито при запалване, нито в движение :) Разхода ми на масло само поради гумичките беше между 1,5 до 2 литра за 10 000 км. А като се замисля какво ми говореха майсторите, че половината си залагаха репутацията, че са заминали сегментите .... Че 100% от тях ме убеждаваха, че задължително трябва да се сваля главата ... Нямам думи. И като се полакомиха да налапат големия залък, сега залъка е за мен :) 4-5 пъти по-евтино ми излезе и при това с оригинални части. А удоволствието от добре свършената работа е незаменимо :)
Последна промяна danielgenov на 04 Мар 2017, 18:14, променена общо 1 път

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2021
Регистриран на: 21.10.2004
Кара: E70

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от slitter » 18 Апр 2015, 8:20

Блазе на този, който ще купи колата след теб.... :)
Поне като толкова много я глезиш я направи 318 поне. Едни 10 коня няма да са ти непотребни. Намери си една ДИСА и ако искаш заповядай, ще ти помогна със смяата на софтуера.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 113
Регистриран на: 25.01.2015
Пол: Мъж
Кара: E36 316i / Е39 520i
Мечтае да кара: E34 с V8

Re: Смяна гумички на клапани M43TUB19

Мнение от eXed0 » 06 Сеп 2016, 14:24

Колега, шапка ти свалям за темата! :bowdown: :bowdown: :bowdown:

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook