Виско или ел. перка е по-добре ...

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от omegaart » 13 Сеп 2013, 13:14

Ivo_Borisov написа:Всъщност има бегачки с виско, М5 Е39 не е ли с такова? Или не го броим за бегачка :wave:


Еми да се върнем на първите поршета с въздушно охлаждане дето в задръстване прегряват ако искаш ? Все си мисля , че идеята е да еволюираме а не да си седим на пещерни технологии ?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 361
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: София
Кара: е53

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Cyberloner » 13 Сеп 2013, 13:18

Хванах и аз малко да се образовам по темата:)

Ел. перката не е лошо нещо, особено ако оборотите и се регулират плавно на база на показанията на 1 термо датчик (термистор най-често). Ползата е че на ледено студен мотор тя просто не се включва, както и при движение на колата със скорост, която осигурява достатъчен дебит на въздух през радиатора пак може да се изключи и практически да не ползва никаква енергия.

От друга страна виското винаги върти малко или много. Интересното е че по американските форуми с големите V8 мотори на Chervrolet silverado и т.н. говорят за някак 22к.с. увеличение на мощността и то мерено на колелата при преминаване от виско към ел. перка, което ми идва нерелано. Отделно четох и за дизелови мотори, при които без виско имало осезаемо повече мощ в мотора.

Продължавам да ровя, току виж попадна на някой whitepaper по въпроса, писан от хората които са разработвали системите и там има обяснение кое защо и как :)

На стара ми е36 виското беше зацепено постоянно, в някакъв момент го смених с ново и да си кажа честно не усещах разлика :)

omegaart написа:...


линка, който си дал основно си хвалят радиатора хората и изтъкват предимствата на изцяло алуминиев радиатор със заварени елементи пред такъв, който е от пластмаса + алуминий и закрепен с епоксидни смоли. Относно вентилатора изтъкват колко по-добре е да е метална перката вместо пластмасова, но не споменават нищо за предимства на ел. задвижване пред виското.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от jdl » 13 Сеп 2013, 14:05

omegaart написа: Може би защото е по-ефективно и по-добро или пак тия новите дето мислят колите са тъпаци. Що няма ни една бегачка или друг тип спортен автомобил дето да е с виско ? И още защо се продава като коолинг и перформанс кит изцяло алуминиев радиатор + 16/17 инча перка нахакана за него , специално за 4.4 моторите ? Айде стига глупости , алтернатора специално на 530/540 е 150-180 ампера сигурно тия 50а са някви пикове при пускане , та даже са и по-малко защото ако бяха 50а щеше да гърми бушона нонстоп и да е по-голям от 50а. Бах ви и в инженерите всичките.


Как бе, колега, за ПАРИ се предлагат, за много пари :mhihi: Щом има надъхани пичове, дето искат да вземат "перформанс" китове, що да не се произвеждат и предлагат. Не е казано, че са повечето са лоши, и не е казано и че са и евтини. Изцяло алуминиевият радиатор и мен ме кефи, но няма да дам пари за него, предпочитам нормална сума за качествен стандартен радиатор, дето ще изкара само още 10 години.

И точно тази страница, дето цитираш, хич не ме зарибява да си купя продукта им, дори не са дали спецификация на ел.мотора, може да е хубав, може да не е, все тая. Ако ще бъзикам и модифицирам важна система по колата си (на която желая да разчитам), определено има доста важни електрически характеристики на електромотора, които да взема предвид, освен безценната информация, че е със 16" перка и две степени, и със брониран и добре уплътнен към радиатора дуфузьор. Ама има си пътници за всеки влак...

Алтернаторът на 540 доста сигурно е 120/140А, според каталожните данни, иначе може да сложиш и 200А, ако искаш.

Бушоните как се изчисляват си е наистина инженерна тема, отделна. Да не задълбаваме.

И по-кротко със словесната еб..н по форумите, а? До нищо не води, освен да покаже някои личностни характеристики на писача, но пък съсипва темата, а тя съвсем не е лоша. Естествено е всеки от пишещите да има гледна точка по въпроса може ли и струва ли си да се смени виското с ел.перка, ако е достатъчно интелигентен, ще може да си изложи мислите в нормална дискусия, така че други след време да имат полза от писаното. Нормално е да има привърженици и на виското, отчитащи плюсовете, които има, пред минусите му, след като не всички са рацери по душа, жадуващи да се възползват от възможността да "съживят" малко колата си.

Личното ми мнение:
Може ли да се смени виското с ел.перка: МОЖЕ
Струва ли си: от моята не-рацерска гледна точка: НЕ

С това напълно приключвам участието си в темата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2582
Регистриран на: 11.12.2008
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: E38 740i idividual
Мечтае да кара: безаварийно
Детайли за колата: Нормнална!

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Nasko_325TD » 13 Сеп 2013, 18:41

Карайте си колите бе хора.Като искате да вървят повече си вземете по-голям мотор!

Дакела
Аватар
Мнения: 942
Регистриран на: 15.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 02 525dA & 07 E90 N46B..
Мечтае да кара: F-22 Raptor
Детайли за колата: Стоковица със Стептроник и кожена гарнитура.

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от DAEL » 13 Сеп 2013, 19:03

:mhihi: :mhihi:
От ден на ден този подфорум става все по-смешен! :(

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1658
Регистриран на: 4.11.2009
Местоположение: Край морето
Пол: Мъж
Кара: седнал
Детайли за колата: Правиланта 39-ка

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от gentata » 13 Сеп 2013, 19:26

За виското незнам колко от мощността отнема за да се върти с едни 2-3000 об./мин. но ако се сложи един електрически вентилатор и на него му трябва ток че да се върти. За вентилатор с мощност 600W трябва да му се осигури ток 50A на 12V. Този ток ще се черпи от генератора, съответно ще се увеличи съпротивителния момент при въртенето на генератора. Шайбарта на генератора е значително по-малка от тази на на коляновия вал. Като се има впредвит предавателното отношение излиза че съпротивителния момент приложен към коляновия вал е доста значителен съответно пак има загуба на мощност за да се осигурят тези 50A ток за работата на електрическия вентилатор. Така че и в единия и в другия случай все се отнема от мощността на двигателя въпроса е при кой от вариантите тази мощност е по-малка. Едва ли ще е голяма разликата.
А сайтвете които предлагат performance системите за охлаждане нали трябва да ги продават все пак. Там едва ли ще се намери нещо за плюсовете на другите различни от предлаганите от тях системи, по-скоро ще бъдат споменати само минусите.
:driving:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 125
Регистриран на: 26.06.2013
Пол: Мъж
Кара: 330д
Мечтае да кара: Е24S

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от VanDal » 13 Сеп 2013, 21:39

Съгласен съм с автора на темата - с течение на времето се променят и технологиите в леките автомобили. Съвременните са бъкани с жици и електроника, доколко обаче това е по-добре.
Ел.перка - две положения - включено и изключено, много коли са с такава перка, много коли прегряват от неизправна такава перка.
Виско - постоянно зацепено чрез ремък, в зависимост от температурата се зацепва на различен процент с цел осигуряване на оптимално охлаждане.
За един дизелов двигател с голям обем и повече цилиндри е много важно (както всички знаем) доброто охлаждане с цел осигуряване на голям ресурс на мотора и безпроблемна работа.
С две думи - оставете виското на спокойствие, това е може би най-оптималния начин за дълъг живот на двигателя.

п.п. Аз като тръгвам да изпреварвам и гася климатика :driving:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2582
Регистриран на: 11.12.2008
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: E38 740i idividual
Мечтае да кара: безаварийно
Детайли за колата: Нормнална!

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Nasko_325TD » 14 Сеп 2013, 10:14

Край виското е проблем изтръгнете го и толкова!ахахаха

ентусиаст
Аватар
Мнения: 979
Регистриран на: 16.03.2009
Пол: Мъж
Кара: F01 пет точка нула L

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от doomy525 » 14 Сеп 2013, 10:36

При tds мотора се усеща огромна разлика, когато се включи виското. Някак си един лаг се получава (мога да го сравня така, че някои хора си мислят, че няма такова нещо да сваля от мощноста - ако колата е с чип и се включи виското - върви като без чип и с яко виене отвънка). Не ми пречи, но ако е и на климатик тогава имам чувството, че карам 100 коня кола. Като се изключи става осезаемо по-еластична и пъргава.
enjoy life and drink cold beer

Политиката у нас е по-страшна от организираната престъпност

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3602
Регистриран на: 10.09.2008
Местоположение: Смолян
Кара: E39 530D

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Ivo_Borisov » 14 Сеп 2013, 11:19

Най добре и водната помпа и хидравликата да сложат с ел.моторчета че и те товарят мотора, направо да махнат шайбите и ремъците :grin:

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2582
Регистриран на: 11.12.2008
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: E38 740i idividual
Мечтае да кара: безаварийно
Детайли за колата: Нормнална!

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Nasko_325TD » 14 Сеп 2013, 12:29

Ivo_Borisov написа:Най добре и водната помпа и хидравликата да сложат с ел.моторчета че и те товарят мотора, направо да махнат шайбите и ремъците :grin:

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

Усеща се разлика да,и на V8 пак се усеща.Нормално е.Като не искате коли с виско си купувате по-нов модел BMW или да не споменавам марката с Х....й.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1659
Регистриран на: 16.11.2011
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 530DA, E61 530XD LCI
Мечтае да кара: Murcielago SV

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Z3Ro* » 14 Сеп 2013, 21:55

Факт е, че на коли с виско разликата във вървежа при зацепено такова е достатъчно голяма, щом е отчетливо доловима! И факт е, че на коли с ел. перка разликата е в повечето случаи недоловима! Карал съм и камиони с виско - зацепи ли, почва едно връщане на скорости по баирите... все едно е без турбина... :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Nickelback » 14 Сеп 2013, 22:59

Почвате да говорите страшни глупости :mhihi:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 64
Регистриран на: 9.09.2009
Местоположение: софия
Пол: Мъж
Кара: E39 525tds '98
Мечтае да кара: F16

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от yordanzhelev » 15 Сеп 2013, 0:11

Колеги, може ли някой да обясни по-подробно принципа на работа на виското или да сложи линк, където е обяснено.
Може ли да се определи дали виското работи правилно или не без специална диагностика - само с гледане на температурата и перката? (е39 тдс).

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Dirty M5 driveR » 15 Сеп 2013, 9:51

Отпред на виското има една биметална пластина. При достигане на определена топлина (която й се предава директно от радиатора) пластинката се огъва, при което избутва едно като щифтче, отваря вътре некви канали, по които силиконовото масло от центъра на виското постъпва по периферията му -> в следствие на центробежните сили виското се развърта с пълната си скорост. Не е нужна специална диагностика, за да се разбере дали работи. Просто на напълно загрял двигател и след по-продължително каране отваряш капака и форсираш 1-2 пъти. Ако се разфучи яко перката значи виското зацепва. Теста за постоянно зацепено виско пък се прави на студен двигател (но като го запалиш имай предвид, че то е зацепено няколко секунди. Поне при мен е така с чисто новото виско). С ръка или вестник трябва да можеш да спреш перката.

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook