Виско или ел. перка е по-добре ...

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 215
Регистриран на: 14.03.2010
Местоположение: София-та
Пол: Мъж
Кара: E30 m20b20,Е39 m52b25tu,Е30 м40б18
Мечтае да кара: 850 CSI

Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от chris71ano » 13 Сеп 2013, 9:11

Наскоро си говорихме с един приятел автомонтьор-ралиджия :mhihi: човек разбиращ от коли накратко и ми каза че виското сериозно отнема от мощността на двигателя... дори повече от климатик. Та се замислям дали да не си преправя колата с ел. перка. Какви са предимствата и недостатъците при едно сравнение между виско и ел. :roll:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2582
Регистриран на: 11.12.2008
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: E38 740i idividual
Мечтае да кара: безаварийно
Детайли за колата: Нормнална!

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Nasko_325TD » 13 Сеп 2013, 9:22

Еми да виското отнема доста от к.п.д-то на мотора.
Ама те хората не са ги направили за рали тея Е39-ки. :lol:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 361
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: София
Кара: е53

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Cyberloner » 13 Сеп 2013, 9:45

вероятно има някакво 0,01% затормозяване, ама си е все тая - изхождам от факта че все пак е вентиалтор, който се звърта от двигател, който е предназначен да влачи тон и половина ламарини + половин тон гютер и грета :) все едно да усетиш някаква голяма разлика на балканчето едно време като си сложиш динамо да ти свети фара :)
Реалната полза, според мен е, че колата с виско ще достигне работна температура малко по-бавно и от там за по-дълго време би имала завишени вредни емисии.
Не претендирам да съм прав, просто си разсъждавам :)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от omegaart » 13 Сеп 2013, 9:53

Cyberloner написа:вероятно има някакво 0,01% затормозяване, ама си е все тая - изхождам от факта че все пак е вентиалтор, който се звърта от двигател, който е предназначен да влачи тон и половина ламарини + половин тон гютер и грета :) все едно да усетиш някаква голяма разлика на балканчето едно време като ми сложиш динамо да ти свети фара :)
Реалната полза според мен е, че колата с виско ще достигне работна температура малко по-бавно и от там за по-дълго време би имала завишени вредни емисии.
Не претендирам да съм прав, просто си разсъждавам :)


Има огромна разлика , все пак тая перка като се зацепи се върти с едни 150/300 коня мощност и отнема НЕ малко , но това е като се зацепи виското иначе е по-лабава историята.
Понеже съм проучил въпроса и то сериозно , за мен ( моя мотор ) най-добрите варианти са перка от БМВ е46 от коли с ръчна защото дифузера + перката пасват почти перфектно и мотора е достатъчно мощен. Другия вариант е перка от мерцедес около 2000-ната 2.0/2.2 CDI която е има няма 600вата и също пасва почти перфектно или с минимално преправяне.

2-те перки са 2 степенни и степените може да се вземат без проблем от датчика на радиатора ( при мен той е с 2 степени ) и ще върши идеалната работа.
Не съм направил процедурата ама не съм далече от това да я :)

Ето тука няколко линка :
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=509992
http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=26149
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... st16931215

Това са различни варианти , но най-добрия е хващане на сигнал от датчика на радиатора.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 361
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: София
Кара: е53

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Cyberloner » 13 Сеп 2013, 10:02

omegaart написа:...все пак тая перка като се зацепи се върти с едни 150/300 коня мощност и отнема НЕ малко


мощността която има двигателя е ясна, това което е интересно е именно мощността, която трябва на перката зада се завърти с определени обороти. Тази мощност би трябвало да е точно колкото е въздушното съпротивление на перката(или колко енергия е необходима за да тегли въздуха през радиатора) + загубите от триене в лагера/оста.

имам тука един стаен вентилатор, който е с ел.мотор 60W и духа горе-долу като виско на студен мотор... ама давайте да си чешем клавиатурите - петък е :ok:

П.П. темата е доста обща и е отнася за всички модели - може би е по-правилно да е в някой от общите раздели...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от omegaart » 13 Сеп 2013, 10:34

Cyberloner написа:
omegaart написа:...все пак тая перка като се зацепи се върти с едни 150/300 коня мощност и отнема НЕ малко


мощността която има двигателя е ясна, това което е интересно е именно мощността, която трябва на перката зада се завърти с определени обороти. Тази мощност би трябвало да е точно колкото е въздушното съпротивление на перката(или колко енергия е необходима за да тегли въздуха през радиатора) + загубите от триене в лагера/оста.

имам тука един стаен вентилатор, който е с ел.мотор 60W и духа горе-долу като виско на студен мотор... ама давайте да си чешем клавиатурите - петък е :ok:

П.П. темата е доста обща и е отнася за всички модели - може би е по-правилно да е в някой от общите раздели...



хаха , моля ти се я земи дигни перката на един мотор , че тя с виското е поне 2-3 кила а може и повече. Тва и като добавиш колко са наблизо нещата ( радиатор и двигател ) нали се сещяш какво съпротивление си правят и ква мощност му трябва за да си върши работата.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 101
Регистриран на: 16.06.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е39 530DA/ E34 520i 24V
Мечтае да кара: S65 AMG

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от W140_S600_V12 » 13 Сеп 2013, 10:34

От моите премеждия разбрах, че виското спъва колата и то сериозно. Карам 530 D, никак не е слаб мотора, но зацепи ли се виското почва да вие като осмак а да върви много по - малко отпреди да зацепи. Имах проблем с виското - беше станало почти постоянно зацепено и така я карах 1 месец. Онзи ден го смених и колата стана самолет. Не мога да си обесня как една перка спъва 3000 кубика мотор, но е факт :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 361
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: София
Кара: е53

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Cyberloner » 13 Сеп 2013, 10:50

теглото има значенеие - факт, ама нещо май започнахме много да изнасяме темата в космоса :)
По спомен електрическия вентилатор е с 50А бушон демек няма как електромотора да е повече от 600W, надали при виското трябва много повече мощност... От друга страна това си е почти 1 к.с.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3602
Регистриран на: 10.09.2008
Местоположение: Смолян
Кара: E39 530D

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Ivo_Borisov » 13 Сеп 2013, 10:55

Много автомобилни инженери има в бг, майсторите яко разбират от конструиране на коли. Щом са решили да е с виско, значи така било най добре. Този електромотор 600 вата също харчи ток, и за да се произведе този ток също е необходима мощност от мотора...
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2067
Регистриран на: 20.01.2006
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: МПС-та
Мечтае да кара: самолет

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от turbo » 13 Сеп 2013, 11:06

Понеже има физика, а тя гласи, че на този етап няма фрии енерджи, то следва, че трябва да е едно и също дали е с виско системата или с ел. вентилатор, НО това ще важи само при изправна система (или ел., или виско).
Пример: Преди време Сузуки Витара ('99-та 2.0 бензин) на магистралата с мноооого зор вдигаше към 150 км/ч и даде разход 15,5/100 пълно-пълно зареждане. И много трудно вдигаше обороти и то до към 5к, и то на място. Тъй като старите Витарки бяха с твърдо закачена перка (като на Москвич) и си викаме това е положението и тук явно. Да ама една вечер като отцепи това чудо и колата стана като резачка 1.3 - без проблем се развърташе на място до 6к оборота и моторчето страшно олекна.
Ето поради този ми опит аз си смених перфектно работещо виско, което си зацепва и отцепва, с ново, защото ми се стори, че по-дълго стои зацепено, отколкото се налага. Сега го наблюдавам новото как се държи.
Та и ел. перката товари и виското също.
Идеята на виското е, че при него няма какво да се скапе. Знае се, че кара примерно 100к километра, хвърля се и се слага ново и това е. При ел. перката имаме тоци, бушони, жици, релета, електроники, намотки на ротора, статори (има случаи на изпотрошени магнити), втулки на мотора, което като го погледнеш са си бая дрънкулки по веригата.
БМВ на газ не може ли? Ето тук ти прочети и отново помисли! Изображение 552 к.с. GAS POWERED
Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от jdl » 13 Сеп 2013, 11:12

omegaart написа:
Cyberloner написа:вероятно има някакво 0,01% затормозяване, ама си е все тая - изхождам от факта че все пак е вентиалтор, който се звърта от двигател, който е предназначен да влачи тон и половина ламарини + половин тон гютер и грета :) все едно да усетиш някаква голяма разлика на балканчето едно време като ми сложиш динамо да ти свети фара :)
Реалната полза според мен е, че колата с виско ще достигне работна температура малко по-бавно и от там за по-дълго време би имала завишени вредни емисии.
Не претендирам да съм прав, просто си разсъждавам :)


Има огромна разлика , все пак тая перка като се зацепи се върти с едни 150/300 коня мощност и отнема НЕ малко , но това е като се зацепи виското иначе е по-лабава историята.
Понеже съм проучил въпроса и то сериозно , за мен ( моя мотор ) най-добрите варианти са перка от БМВ е46 от коли с ръчна защото дифузера + перката пасват почти перфектно и мотора е достатъчно мощен. Другия вариант е перка от мерцедес около 2000-ната 2.0/2.2 CDI която е има няма 600вата и също пасва почти перфектно или с минимално преправяне.

2-те перки са 2 степенни и степените може да се вземат без проблем от датчика на радиатора ( при мен той е с 2 степени ) и ще върши идеалната работа.
Не съм направил процедурата ама не съм далече от това да я :)

Ето тука няколко линка :
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=509992
http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=26149
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... st16931215

Това са различни варианти , но най-добрия е хващане на сигнал от датчика на радиатора.


Колата с виско надали ще достигне работна температура осезаемо по-бавно, ако е с изправен термостат, защото дотогава едно, че виското не е зацепено и се върти доста лениво, второ, дори и с ленивото си маане няма какво да охлажда, след като големият кръг (където е радиаторът) не е (или поне не напълно) отворен и циркулацията през него е малка. Едва след като антифризът загрее качествено и преминаващият през радиатора назад към виското въздух се затопли достатъчно, започва зацепването на виското.

600W ел. мощност, това са 50А ток (btw доста голяма част от ресурса на динамото), т.е. като работи на пълна мощност (за да охлажда що-годе еквивалентно на напълно зацепено виско), тоя ток идва отнякъде, нали ;) Няма да е от акумулатора, той ще играе само буфер при пиковия ток на началното завъртане на перката, реално токът идва от динамото, то пък по една случайност се върти пак от мотора, и ето, че имаме два пъти преобразуване на енергията - от механична в електрическа (в алтернатора), после от електрическа в механична (в ел.мотора на перката) с два пъти съответните загуби (нямаме 100% КПД), и всъщност работата идва малко танто за кукуригу... При изправно виско то е зацепено на 100% и товари мотора съответно яко само, когато има нужда от това, ама в същите условия и ел.перката яде като ламя и товари динамото и оттам през ремъка - двигателя. Усещането, че ел.перката не товари толкова мотора при сритване и началната фаза на ускорение може да идва от факта:

1. Акумулаторът в тази ситуация подпомага сериозно в захранването на ел-перката и намалява за кратко натоварването на динамото и мотора, после обаче динамото трябва да насмогне и зареди обратно акумулатора с изразходената енергия.
2. Конкретно монтираната ел.перка всъщност може да е доста по-слабосилна като ефективност и възможност за охлаждане, и съответно да не изразходва толкова много от енергията на мотора, колкото звярът-виско, обаче като стане напечено, в буквалния смисъл, може пък да няма ресурс да охлади мотора и идва песента "казанчето ври, бяла пяна пуска... ;)". Всичко зависи, разбира се, и от необходимостта на мотора от охлаждане и мощта на ел.перката. Но сериозните ел.перки като цена далече надхвърлят цената на виското.

Принципно, ел.перката като единствено охлаждане, е cost-saving вариант, който се ползва в колите и моторите, позволяващи по-малко охлаждане. Големите и/или натоварени мотори (поне от времето на Е36/Е39) обикновено се оборудват и с виско, и с помощна ел.перка.

А и както каза колегата по-горе:

Ама те хората не са ги направили за рали тея Е39-ки. :lol:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от cod-cdbp » 13 Сеп 2013, 11:29

Четейки темата си мисля и следното: Ел. перката има две положения - включена и изиключена.
Докато при виското имаме постепенно зацепване, и постоянно обдухване на мотора и радиатора.
Според мен огромният плюс на виското е точно в плавната му работа, и то най-вече защото сме коментирали много отдавна до какво водят локални за(пре)грявания, пикове в температурата на охлаждане, наливане на студена вода в казанчето и тн.

Успех
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 245
Регистриран на: 14.02.2008
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: E39 520i

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от kluna_ » 13 Сеп 2013, 11:45

абе хора не се излагайте 400Нм мотор да го тормози една перка...ще ви се смеят :mrgreen:
Прегледайте си колите и търсете проблема някъде другаде
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от omegaart » 13 Сеп 2013, 12:10

kluna_ написа:абе хора не се излагайте 400Нм мотор да го тормози една перка...ще ви се смеят :mrgreen:
Прегледайте си колите и търсете проблема някъде другаде


Не се говори за проблем ами за възможност за премахване на виското , много ми е интересно що на по-късен етап 99 % от колите са с ЕЛ. Перка а не са с виско ? Може би защото е по-ефективно и по-добро или пак тия новите дето мислят колите са тъпаци. Що няма ни една бегачка или друг тип спортен автомобил дето да е с виско ? И още защо се продава като коолинг и перформанс кит изцяло алуминиев радиатор + 16/17 инча перка нахакана за него , специално за 4.4 моторите ? Айде стига глупости , алтернатора специално на 530/540 е 150-180 ампера сигурно тия 50а са някви пикове при пускане , та даже са и по-малко защото ако бяха 50а щеше да гърми бушона нонстоп и да е по-голям от 50а. Бах ви и в инженерите всичките.

И за да не си пиша само колкото да си чешам пръстите , специално пускам и линкове.
Алуминиевия радиатор - > http://www.zionsvilleautosport.com/stor ... 89SDCK.htm
Посетете малко чуждите форуми , почетете и вижте хората какво са правили , специално в биммер форума ( американския ) много от колите вече са преминали тази интервенция и няма не доволни хора , всичките са повече от доволни и всичките отчитат подобрение в динамиката на колата.

cod-cdbp написа:Четейки темата си мисля и следното: Ел. перката има две положения - включена и изиключена.
Докато при виското имаме постепенно зацепване, и постоянно обдухване на мотора и радиатора.
Според мен огромният плюс на виското е точно в плавната му работа, и то най-вече защото сме коментирали много отдавна до какво водят локални за(пре)грявания, пикове в температурата на охлаждане, наливане на студена вода в казанчето и тн.

Успех


Включена изключена ама повечето са с управление има такива за бавно стартиране за да не блъскат алтернатора изведнъж , има такива със степени и т.н. и т.н.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3602
Регистриран на: 10.09.2008
Местоположение: Смолян
Кара: E39 530D

Re: Виско или ел. перка е по-добре ...

Мнение от Ivo_Borisov » 13 Сеп 2013, 13:01

Всъщност има бегачки с виско, М5 Е39 не е ли с такова? Или не го броим за бегачка :wave:
Изображение

Следваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook