Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1024
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 19 Фев 2013, 19:32

Ти как ме хвърли в размисли и се зачетох в упътването. Става въпрос за Е70. Когато колата работи, ръчната действа на 4-те колела посредством дисковите спирачки и даже имаш АБС. Но когато я изгасиш, си има отделна стандартна ръчна само на задните колела.
I love the sound of V8 in the morning...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1421
Регистриран на: 3.03.2011
Пол: Мъж
Кара: 330хд

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от JTD » 19 Фев 2013, 20:37

В почти всички "интелигентни" 4х4 системи където е възможно регулирането на предния и задния мост, при вдигането на ръчната спирачка диференциала (раздатката в нашия случай) отвара, за да не се счупи я диф, я раздатка, я нещо друго.
Аз съм сигурен, че с вдигането на ръчната спирачка, раздатката веднага отваря предния мост и при Х-драйва. Най-лесно може да се тества на хлъзгава настилка - сняг лед.
Свличането просто се е случило поради факта, че със слизането жената е пуснала спирачката. Най-вероятно преди това е била натисната. Съответно и колата започва да си се свлича назад.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 20 Фев 2013, 12:02

JTD написа:В почти всички "интелигентни" 4х4 системи където е възможно регулирането на предния и задния мост, при вдигането на ръчната спирачка диференциала (раздатката в нашия случай) отвара, за да не се счупи я диф, я раздатка, я нещо друго.
Аз съм сигурен, че с вдигането на ръчната спирачка, раздатката веднага отваря предния мост и при Х-драйва. Най-лесно може да се тества на хлъзгава настилка - сняг лед.
...


Аз лично не виждам как задействането на ръчната спирачка при включено двойно предаване може да повреди нещо по трансмисията... Как тогава стои въпросът при другите системи за 4х4, при които предният мост не се изключва - 4-матик на МВ, Куатро на Ауди? Дърпаш ръчната, тя блокира задните колела, а те (чрез трансмисията) задържат и предните. Защо трябва да се чупи нещо?

Може да се провери лесно и мисля да го направя. Колата с изключен двигател, ключът - на положение "0" и лостът - на "Р". Вдигам едно от предните колела във въздуха, на крик. Пробвам го - трябва да се върти свободно. После паля двигателя и пак пробвам - колелото не трябва да се върти, защото муфата в раздатката се зацепва (това дотук съм го правил). Сега при работещ двигател трябва да вдигна ръчната и ако теорията е вярна - колелото трябва да се освободи и да се превърта свободно на ръка. Ще го пробвам, но не мисля, че ще стане така. За мен няма логика да се "откачва" предния мост при задействане на ръчната спирачка.
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 184
Регистриран на: 5.01.2011
Пол: Мъж

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Daz » 20 Фев 2013, 12:16

Аз съм останал с впечетлението, че като слагах зимните гуми, колата беше оставена на позиция "P" и задните гуми се въртяха, но като вдигнах да сменя предните те бяха зацепили и не можеха да се превъртят. До колкото си го обеснявам аз - при спиране на баир (и не само) "P" зацепва предните две колела, а ръчната хваща задните. И съм забелязал, че ръчната хваща само при баир, когато усети, че има нужда иначе на равен участък (при спряло положение или при движение) ръчната спирачка не се активира.
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1421
Регистриран на: 3.03.2011
Пол: Мъж
Кара: 330хд

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от JTD » 20 Фев 2013, 15:04

Borymeckata написа:
JTD написа:В почти всички "интелигентни" 4х4 системи където е възможно регулирането на предния и задния мост, при вдигането на ръчната спирачка диференциала (раздатката в нашия случай) отвара, за да не се счупи я диф, я раздатка, я нещо друго.
Аз съм сигурен, че с вдигането на ръчната спирачка, раздатката веднага отваря предния мост и при Х-драйва. Най-лесно може да се тества на хлъзгава настилка - сняг лед.
...


Аз лично не виждам как задействането на ръчната спирачка при включено двойно предаване може да повреди нещо по трансмисията... Как тогава стои въпросът при другите системи за 4х4, при които предният мост не се изключва - 4-матик на МВ, Куатро на Ауди? Дърпаш ръчната, тя блокира задните колела, а те (чрез трансмисията) задържат и предните. Защо трябва да се чупи нещо?

Може да се провери лесно и мисля да го направя. Колата с изключен двигател, ключът - на положение "0" и лостът - на "Р". Вдигам едно от предните колела във въздуха, на крик. Пробвам го - трябва да се върти свободно. После паля двигателя и пак пробвам - колелото не трябва да се върти, защото муфата в раздатката се зацепва (това дотук съм го правил). Сега при работещ двигател трябва да вдигна ръчната и ако теорията е вярна - колелото трябва да се освободи и да се превърта свободно на ръка. Ще го пробвам, но не мисля, че ще стане така. За мен няма логика да се "откачва" предния мост при задействане на ръчната спирачка.

Логиката не ти е вярна, защото на другите системи се използват друг вид диференциали за разпределянето на въртящият момент между осите. Ако си забелязал точно на тия системи ако качиш колата на валците на ГТП-то, то няма проблем да се върти преден или заден мост, както е и при Е46 примерно. Но ако зацепят задните колела и предава 50% към предния диференциал, то едно от двете предни колела трябва да се завърти. Съответно и се чупят нещата. Ако имаш късмет колата просто ще излезе сама от валците и нищо няма да се счупи, но да не стигаме до тези експерименти.

А главната логика да освобождава предния мост при ръчната е, че при блокиране на задните колела, то задължително ще блокира и предно колело. Това ще доведе до практическо невъзможно управление на автомобила. Особено при хлъзгав път.

Както казах, при другите коли - има такава заложена логика в ЕКУ-то, но при Х-драйва не ми се вярва да е по-различно.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 24 Фев 2013, 13:51

Днес (неделя) ми беше "празен" ден и реших да експериментирам с двойното предаване на колата. Рових из мрежата и наличната литература, мислих, разглеждах снимки и схеми, ръчках по колата в гаража... В края на крайщата реших, че най-лесният начин да се изключи двойното предаване е като се измъкне предпазител No 35 (40А) от редицата над жабката, вижте следващата схема:
Изображение

Теорията е хубаво нещо, но трябва да се приложи и на практика... Въпросният предпазител (зеленият) се намира най-вляво долу в редицата:
Изображение

Измъкнах го с пръсти:
Изображение

Прибрах предпазителя в пепелника, а гнездото му остана празно:
Изображение

След това запалих колата и я подкарах. За моя изненада, тестът на лампите на таблото мина нормално и след паленето всички изгаснаха. Вече започнах да мисля, че съм измъкнал неправилният бушон, но след като изминах 50-тина метра - лампите светнаха:
Изображение

Изображение

Лампичката за изгоряла крушка (долу) свети заради светодиодните габарити - не я гледайте... Покарах малко из града. Стори ми се, че на двигателя му е някак "по-леко" и автоматикът превключва една идея по-рано... Но може и да си въобразявам. Покарах само десетина километра, затова не мога да кажа нищо за разхода.

Разбира се, проверих и обратния вариант - включване на двойното предаване. Спрях, угасих мотора и забучих предпазителя в гнездото му. После запалих - лампите угаснаха нормално. Подкарах колата - никакви аномалии. Спрях, угасих, измъкнах бушона и подкарах - лампите светнаха отново.

Мисля на суха и твърда настилка да карам без двойното - предимствата са ясни. Не се сещам за някакви възможни проблеми, освен увеличеното натоварване на задния кардан, диф и полуоски. Но като се има предвид стила на каране на жена ми - мога спокойно да продам всички ементи на предното предаване, а тя няма и да разбере... Друг проблем - светещите лампи на таблото могат да бъдат дразнещи за хора с по-изтънчена психика.

Сега остава да установя дали ABS-ът и системата против боксуване работят нормално. Беше добре да покарам малко в кал, но после трябваше да мия колата и (честно казано) ме домързя. Но все някога ще направя експеримента... Това е за момента. Ако измисля още някоя гавра с Х-драйва, няма да пропусна да споделя с вас.
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 184
Регистриран на: 5.01.2011
Пол: Мъж

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Daz » 24 Фев 2013, 23:25

Не става ли и същото като просто задържиш копчето DSC за няколко секунди докато светнат всчики лампи на таблото, че са изключени всички системи?
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 25 Фев 2013, 8:49

Според книжката на колата, от бутона се изключва само DSC (системата за стабилност), но не и двойното предаване. Осен това мисля, че въпросното изключване е възможно само под определена скорост? Във всеки случай текстът в книжката е малко неясен... Най-сигурно е да се изкара колата на сняг и да се пробват системите в реална обстановка.

Това за задържане на копчето на DSC за пръв път го чувам. Би ли цитирал откъде е тази информация? В книжката не намирам нищо подобно...
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 117
Регистриран на: 8.05.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BMW X3 3.0d
Мечтае да кара: 650xi

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от dan1el » 25 Фев 2013, 10:18

Аз съм го пробвал, с изключено DSC си е 4х4. То е на две степени. На единично натикане полу-изключва системите, докато при задържане изключва всичко. Като си купувах моята ми обясниха, че ако съм в пясък или дълбок сняг да задържам DSC то, докато не светнат лампите. Това се прави, за да не ти пречат системите и да можеш да издрапаш.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 142
Регистриран на: 17.01.2012
Пол: Мъж
Кара: e91 330xd

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от acorde » 04 Мар 2013, 22:39

abs не работи със сигурност на тоя клон са навързани доста системи дори и сензора за завиване на колелата ще почне да пищи и да иска калиброване ще показва заключени катинари :lol: х-драйва взима инфо за въртенето на колелата от абс-датчиците ако не греша.Без тези системи колата се връща с 20години във времето

Потребител
Аватар
Мнения: 11
Регистриран на: 20.09.2005
Местоположение: sofia

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от turbo d » 03 Апр 2013, 21:01

Привет, Borymecka!
Много ми хареса темата ти. Хубаво е, че има хора, които отделят от времето си, за да споделят своя опит с нас. Следя темата от самото начало и прочетох всичко внимателно, но така и не намерих отговорите на следните два въпроса:
1. Проблемът на рездатката единствено в текстолитовото колело ли е?
2. Ако се завърти текстолитовото колело на 180 градуса, рездатката ще продължи ли да работи нормално?
Предварително благодаря за отговора!
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 04 Апр 2013, 12:33

Ще опитам да отговоря на горните въпроси, доколкото мога, разбира се:

1. Не мога да кажа, дали ЕДИНСТВЕНИЯТ проблем на тази раздатка е пласмасовото зъбно колело на актуатора. Взех я свалена от кола и единственото, което знам за нея е, че е имала проблем... Според мен, вътре в самата раздатка има неправилно изосване на едни стоманени дискове, които са трили един в друг и в резултат са се получили доста стружки. Не знам защо е станало това, мога само да предполагам. Една поправка - дефектната зъбчатка не е от текстолит. Някъде в темата бяхме определили точно материала й - някаква пластмаса (полиамид), армирана с въглеродни нишки. Обясниха ми, че се използва, защото е подходяща за шприцоване на детайли под налягане.

2. Аз лично не съм пробвал, но колегите казват - няма проблем дефектната зъбчатка да се превърти на половин оборот и да работи още толкова. Трябва само да прецениш в каква посока и с колко зъба да превъртиш зъбчатката, за да избегнеш повредения (изронен) участък. За мен проблем е не самото превъртане на зъбчатката, а отварянето на червячния редуктор. Трябва да стане без да повредиш ламаринения капак със семеринга и самата кутия. А после трябва да го затвориш и уплътниш - да не влиза влага в него. В действителност можеш да превъртиш зъбчатката и без да отваряш редуктора, през отвора на червяка или като въртиш с пръсти бялата муфа на актуатора. Но аз все пак бих предпочел да надникна и вътре, ако не за друго - поне да почистя и смажа целия механизъм.
Excellent! Steven is my name!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 265
Регистриран на: 19.04.2008
Местоположение: русе
Пол: Мъж
Кара: Х5 Е70-3.0D
Мечтае да кара: BMW X6M

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от bad_bad_boy » 01 Сеп 2013, 18:44

здравей колега и поздравления за уникалната тема!! Искам да попитам тази раздатка АТС 400 само на Х3 ли се монтира? Гледам при Х5 Е53 раздатката е АТС 500 и на външен вид ми изглеждат еднакви. Имали взаимозаменяемост при раздатките на Е46 330хд, Е53-3.0д, и Е83 3.0д?
ex E36-97"................ ex 525dA-02"-163kc++
ex 330d-00"-184kc......ex 320d-02"-150kc
ex E36-tds-97"...........ex 118d-05"-122kc
ex 320d-99"-136kc......ex 330d-03" - 184kc+
ex 320d-00"-136kc......ex 530dA-05" - 218 kc
ex E83-05"-3.0dA-204kc...ex E90-320i-150kc
E60-530xdA-231kc...ex.E60-530dA-sed-3БР.
now loading pleace wait..............

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 11 Дек 2013, 21:51

Мисля, че вече мога да споделя резултатите от един експеримент, който си направих. Бях си поставил за цел да изключа предното предаване на Х3-ката, с минимални негативни ефекти. Няма да ви отегчавам с различните опити, които си правих, а ще споделя само крайния резултат:

Изключването: Кората на пода на багажника е хваната с 4 пластмасови "копчета". Извадих ги, вдигнах задния край на кората и отдолу е електронният блок, който управлява раздатката АТС400:
Изображение

В блока влизат два куплунга. Извадих ЛЕВИЯ куплунг (който съм означил на снимката с жълта елипса) - и това е всичко. На таблото светва само символът за 4х4:
Изображение

Резултатите: Колата остава само на задно предаване, предното не работи. Всички останали системи (доколкото успях да установя) продължават да работят нормално. Това означава, че имаш ABS, системата против боксуване, за разпределение на спирачното усилие, а може и други системи, за които не знам... Включването става, като само забодеш обратно куплунга в кутията, лампата на таблото гасне и всичко си става нормално.

Равносметката: Карах така цяло лято до преди седмица - около 5 000км. Усетих проблем само веднъж - забоксува ми при опит да изляза по един много стръмен и неравен черен път. Иначе на шосето и в града всичко е нормално. Относно разхода - дори да има някаква разлика, икономията на гориво не е съществена. Като поведение (това е субективно) - колата сякаш стана някак по-управляема, по-добре завива. Усетих също, че на двигателят му е по-леко и автоматикът превключва малко по-рано нагоре и малко по-късно надолу.

Основно предимство според мен е това, че актуаторът и раздатката не работят, респективно - не се товарят и се удължава животът им. Пробвах така (без предно) колата малко и на сняг - никъде я няма, честно казано... С широките (зимни) гуми и сравнително жив двигател си суче задницата както иска. Така че за зимата не става въпрос, но на суха и твърда настилка за мен няма никакъв проблем да се изключи двойното.
Excellent! Steven is my name!

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 4171
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Kroki » 12 Дек 2013, 14:38

Сподели за другите тестове.
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

ПредишнаСледваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook