„Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната система
Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори
20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
- MonsteR
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 360
- Регистриран на: 9.12.2011
- Мечтае да кара: SR-71 Blackbird
„Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната система
Преведено от чуждестранни материали ... има дълбока мисъл тук и най важното много опит от първа ръка!!!
Мит # 1 – Пулсациите и вибрациите при спиране се причинява от дискове, които са изкривени от прегряване.
Терминът "крив диск" е в обща употреба от всички шофьори в продължение на десетилетия. Когато водачът отчита вибрации и пулсации при рязко спиране, неопитните шофьори, след проверка на ходовата част, често отдават на вибрациите на "изкривени дискове". Следва измерване дебелината на диска на различни места и намирайки значително отклонение диагнозата “крив диск“ се бетонира.
Обикновено, дисковете се престъргват или направо сменят (като се обявяват за калпави), за да се реши този проблем и също толкова обикновено, след сравнително кратък период от време, вибрациите се връщат. Кривината на дисковете е довела до факта, че значителен брой нови автомобили са изкупени обратно от дилърите бидейки в гаранция. Това се случва в продължение на десетилетия - и като повечето неща, които са с бетонирани диагнози са грешни!
Ако предположим че , че фланеца на главината и колелото са в добро състояние и че болтовете са в добро състояние, инсталирани са правилно и в правилния ред, за повече от 40 години професионалени състезания, включително с Shelby / Ford GT - едина от най-интензивните програми за развитие на спирачките в историята, никога не съм виждал нито една изкривена дискова спирачка.
Аз съм виждал много напукани дискове, дискове които са се превърнати в плитки конуси, и несметен брой дискове с материал депозиран от накладките неравномерно върху диска - понякога се вижда лесно но по-често не.
В действителност всеки случай на "крив диск", който съм изследвал, дали на състезателна кола или на нормална кола на улицата, винаги се оказва случай с неправилно нанесен материал от накладката по повърхността на диска. Резултатите от това неравномерно отлагане са варираща дебелина на диска , поради зацапване, което се появява при високи температури.
За да разберете това, което се случва тук, ние накратко ще проучим работата на спирачната сила в системата на дискова спирачка.
ПРИРОДАТА НА СПИРАЧНОТО ТРИЕНЕ
Триенето е процес, който преобразува динамична енергия в топлина. Точно както съществуват два вида триене между гумите и повърхността на пътя (механично захващане на неравностите на пътната настилка от еластична гума и преходното молекулно сцепление между гумата и пътя, в който гума се прехвърля към повърхността на пътя), това са два много различни вида спирачно триене - абразивно триене и прилепващо триене. Абразивното триене включва отчупване на кристалните решетки на материала на накладката и чугуна на диска. Разчупването на тези материали генерира топлина на триене. В абразивното триене, връзките между кристали на накладката (и в по-малка степен на дискът) се разкъсват окончателно. Твърдия материал отнася по-меката накладка (да се надяваме че диска ще отнесе накладката
). Накладката, която функционира главно чрез триене, има висока степен на износване и е склонна да не работи при високи температури. Когато накладките преминат ефективната температурна граница, те прехвърлият материал върху диска в произволно и неравномерно количество. Това е момента в който на диска се натрупва метериал, който води до вибрации и когато бъде премерен диска дава отклонения в толеранса.
С прилепващото триене, част от материала на накладката се наслоява между накладката и диска и образува много тънък, равномерен слой на материал на повърхността на диска. Тъй като триещите се повърхности на диска, както и накладката се състоят основно от един и същ материал, материала на накладката вече може да преминава свободно в двете посоки и непрекъснато да се реформира по повърхностите. В действителност, с прилепващото триенето между накладка и диск, връзките между материала и депозитите по диска са преходни по характер - те непрекъснато се разграждат и някои от тях са непрекъснато реформиране.
Няма такова нещо като чисто абразивни или чисто прилепващо триене при спиране. С многото съвременни формули материалът на накладката трябва да бъде достатъчно абразивен, за да поддържа повърхността на диска гладка и чиста. Той трябва да може да премине на , слой на диска постоянно и да се обновява и да се държи еднакво – отново и отново, докато температурата на накладката не е била превишена или ако диска и накладката не са напаснати добр и правилно. В последния случай, ако не е нанесен равномерен слой материал върху диска това ще доведе до неконтролираното прехвърлянето на материала при високи температури. Органичните и полу-метални накладки от миналото са по-абразивни и по малко прилепчиви и са силно температурно ограничени.При сегашното поколение се използва "метализиран въглероден" тези накладки използват предимно прилепваща технология,те са стабилни про доста висока работна температура . За съжаление, няма безплатен обяд и ултра високо температурните състезателни накладки са неефективни при ниските температури , и обикновенно не стават за улично ползване..
Независимо от състава на накладката , ако диска и не са разработени добре ще възникне неравномерен пренос на материал между тях - в резултат на което ще се формират неравни депозити и вибрации/тресене при спиране. По същия начин, дори ако спирачките са добре разработени, когато те са много горещи или след една дълго спиране от висока скорост, ако задържите спирачката натисната ще се получи отпечатък от накладката, което пак може да доведе до неравномерно спиране.
По някога става и по лошо. Чугуна е сплав от желязо и силиций в разтвор, примесени с частици въглерод. При високи температури, в кристалната решетка започват да се формират включвания на карбиди . В случай че спирачния диск не е напаснат добре и по повърхността му има неравномерни нанасяния на материал от накладката, там темпертурата се повишава още повече, на всеки оборот, тази област контактува с накладката покачвайки температурата в този участък до към 650 градуса, което пък води до тоталната щета на диска. При тази температура се формира железен карбид в чугуна, което е съединение много твърдо и с много слаби термични свойства. Мта внимавайте
ПРЕВЕНЦИЯ – винаги е по добра от лечението!!!
Има само един начин да се предотврати този вид проблем - правилно разработване на диск и накладка и ползване на правилните за вашия автомобил и стил на шофиране. По отношение на накладките, свързващите смоли трябва да бъдат изгорени на сравнително бавно, за да се избегне прегарянето и неравномерните депозити по диска.
Процедурата е следната - няколко спирания с увеличаваща се сила и с кратък период на охлаждане между тях. След последното спиране, системата трябва да се остави да изстине до температурата на околната среда. Обикновено е серия от десет все по-силни спирания от сто до пет километра в час с нормално ускорение между тях. По време на тези спирания не спирайте никога напълно така че добре планирайте къде и когато ще направите тази процедура. Направите тази процедура с внимание и загриженост за себе си и за безопасността на другите. Ако спрете напълно преди процеса да е завършил, има възможност за нееднакъв трансфер на материал или отпечатване, а резултата ще бъде това, което точно се опитваме да избегне. Играта свършва.
В отношение на силата на спиране, ABS-а се активира при натоварване 0,9 G и по-нагоре, в зависимост от превозното средство. Искаме да спрем в размер около 0.7
до 0,9 G. Това е забавянето което искаме да постигнем - процент да заключите ABS .Накладките трябва да започнат да миришат на 5-тото до 7-мото спиране и миризмата трябва да намалее преди последното спиране. Прашна сива зона ще може да бъде видяна на ръба на накладката който контактува с диска. Когато сивата зона по ръбовете на накладките са около 3мм, накладката е готова.
За щастие процедурата е добра и за дисковете и ще облекчи всички остатъчни термични напрежения, останали от процеса на леене (всички дискове трябва да бъдат с освободен термичен стрес като един от последните производствени процеси) и ще прехвърли гладък слой на материал върху диска . Част от идеята е да се избегне продължителен контакт между накладката и диска.
Водачът може да почувства 0.001мм депозитако депозита е 0.01мм ситуацията вече е дразнеща. Повече от това се превръща в истинска болка.
Продължението следва.....
Мит # 1 – Пулсациите и вибрациите при спиране се причинява от дискове, които са изкривени от прегряване.
Терминът "крив диск" е в обща употреба от всички шофьори в продължение на десетилетия. Когато водачът отчита вибрации и пулсации при рязко спиране, неопитните шофьори, след проверка на ходовата част, често отдават на вибрациите на "изкривени дискове". Следва измерване дебелината на диска на различни места и намирайки значително отклонение диагнозата “крив диск“ се бетонира.
Обикновено, дисковете се престъргват или направо сменят (като се обявяват за калпави), за да се реши този проблем и също толкова обикновено, след сравнително кратък период от време, вибрациите се връщат. Кривината на дисковете е довела до факта, че значителен брой нови автомобили са изкупени обратно от дилърите бидейки в гаранция. Това се случва в продължение на десетилетия - и като повечето неща, които са с бетонирани диагнози са грешни!
Ако предположим че , че фланеца на главината и колелото са в добро състояние и че болтовете са в добро състояние, инсталирани са правилно и в правилния ред, за повече от 40 години професионалени състезания, включително с Shelby / Ford GT - едина от най-интензивните програми за развитие на спирачките в историята, никога не съм виждал нито една изкривена дискова спирачка.
Аз съм виждал много напукани дискове, дискове които са се превърнати в плитки конуси, и несметен брой дискове с материал депозиран от накладките неравномерно върху диска - понякога се вижда лесно но по-често не.
В действителност всеки случай на "крив диск", който съм изследвал, дали на състезателна кола или на нормална кола на улицата, винаги се оказва случай с неправилно нанесен материал от накладката по повърхността на диска. Резултатите от това неравномерно отлагане са варираща дебелина на диска , поради зацапване, което се появява при високи температури.
За да разберете това, което се случва тук, ние накратко ще проучим работата на спирачната сила в системата на дискова спирачка.
ПРИРОДАТА НА СПИРАЧНОТО ТРИЕНЕ
Триенето е процес, който преобразува динамична енергия в топлина. Точно както съществуват два вида триене между гумите и повърхността на пътя (механично захващане на неравностите на пътната настилка от еластична гума и преходното молекулно сцепление между гумата и пътя, в който гума се прехвърля към повърхността на пътя), това са два много различни вида спирачно триене - абразивно триене и прилепващо триене. Абразивното триене включва отчупване на кристалните решетки на материала на накладката и чугуна на диска. Разчупването на тези материали генерира топлина на триене. В абразивното триене, връзките между кристали на накладката (и в по-малка степен на дискът) се разкъсват окончателно. Твърдия материал отнася по-меката накладка (да се надяваме че диска ще отнесе накладката

С прилепващото триене, част от материала на накладката се наслоява между накладката и диска и образува много тънък, равномерен слой на материал на повърхността на диска. Тъй като триещите се повърхности на диска, както и накладката се състоят основно от един и същ материал, материала на накладката вече може да преминава свободно в двете посоки и непрекъснато да се реформира по повърхностите. В действителност, с прилепващото триенето между накладка и диск, връзките между материала и депозитите по диска са преходни по характер - те непрекъснато се разграждат и някои от тях са непрекъснато реформиране.
Няма такова нещо като чисто абразивни или чисто прилепващо триене при спиране. С многото съвременни формули материалът на накладката трябва да бъде достатъчно абразивен, за да поддържа повърхността на диска гладка и чиста. Той трябва да може да премине на , слой на диска постоянно и да се обновява и да се държи еднакво – отново и отново, докато температурата на накладката не е била превишена или ако диска и накладката не са напаснати добр и правилно. В последния случай, ако не е нанесен равномерен слой материал върху диска това ще доведе до неконтролираното прехвърлянето на материала при високи температури. Органичните и полу-метални накладки от миналото са по-абразивни и по малко прилепчиви и са силно температурно ограничени.При сегашното поколение се използва "метализиран въглероден" тези накладки използват предимно прилепваща технология,те са стабилни про доста висока работна температура . За съжаление, няма безплатен обяд и ултра високо температурните състезателни накладки са неефективни при ниските температури , и обикновенно не стават за улично ползване..
Независимо от състава на накладката , ако диска и не са разработени добре ще възникне неравномерен пренос на материал между тях - в резултат на което ще се формират неравни депозити и вибрации/тресене при спиране. По същия начин, дори ако спирачките са добре разработени, когато те са много горещи или след една дълго спиране от висока скорост, ако задържите спирачката натисната ще се получи отпечатък от накладката, което пак може да доведе до неравномерно спиране.
По някога става и по лошо. Чугуна е сплав от желязо и силиций в разтвор, примесени с частици въглерод. При високи температури, в кристалната решетка започват да се формират включвания на карбиди . В случай че спирачния диск не е напаснат добре и по повърхността му има неравномерни нанасяния на материал от накладката, там темпертурата се повишава още повече, на всеки оборот, тази област контактува с накладката покачвайки температурата в този участък до към 650 градуса, което пък води до тоталната щета на диска. При тази температура се формира железен карбид в чугуна, което е съединение много твърдо и с много слаби термични свойства. Мта внимавайте

ПРЕВЕНЦИЯ – винаги е по добра от лечението!!!
Има само един начин да се предотврати този вид проблем - правилно разработване на диск и накладка и ползване на правилните за вашия автомобил и стил на шофиране. По отношение на накладките, свързващите смоли трябва да бъдат изгорени на сравнително бавно, за да се избегне прегарянето и неравномерните депозити по диска.
Процедурата е следната - няколко спирания с увеличаваща се сила и с кратък период на охлаждане между тях. След последното спиране, системата трябва да се остави да изстине до температурата на околната среда. Обикновено е серия от десет все по-силни спирания от сто до пет километра в час с нормално ускорение между тях. По време на тези спирания не спирайте никога напълно така че добре планирайте къде и когато ще направите тази процедура. Направите тази процедура с внимание и загриженост за себе си и за безопасността на другите. Ако спрете напълно преди процеса да е завършил, има възможност за нееднакъв трансфер на материал или отпечатване, а резултата ще бъде това, което точно се опитваме да избегне. Играта свършва.
В отношение на силата на спиране, ABS-а се активира при натоварване 0,9 G и по-нагоре, в зависимост от превозното средство. Искаме да спрем в размер около 0.7
до 0,9 G. Това е забавянето което искаме да постигнем - процент да заключите ABS .Накладките трябва да започнат да миришат на 5-тото до 7-мото спиране и миризмата трябва да намалее преди последното спиране. Прашна сива зона ще може да бъде видяна на ръба на накладката който контактува с диска. Когато сивата зона по ръбовете на накладките са около 3мм, накладката е готова.
За щастие процедурата е добра и за дисковете и ще облекчи всички остатъчни термични напрежения, останали от процеса на леене (всички дискове трябва да бъдат с освободен термичен стрес като един от последните производствени процеси) и ще прехвърли гладък слой на материал върху диска . Част от идеята е да се избегне продължителен контакт между накладката и диска.
Водачът може да почувства 0.001мм депозитако депозита е 0.01мм ситуацията вече е дразнеща. Повече от това се превръща в истинска болка.
Продължението следва.....

- emo_ch
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 250
- Регистриран на: 9.05.2012
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Е38 725tds
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
Доста интересна статия. Браво на автора 

- vanko242
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 245
- Регистриран на: 13.10.2011
- Местоположение: Mallorca
- Пол: Мъж
- Кара: трактор шестак
- Детайли за колата: m57tu2d30 OL
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
точно в десятката! 

...тестове на масла : http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
- Gqbriel
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 6156
- Регистриран на: 14.06.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: комби
- Мечтае да кара: Нещо с S мотор
- Детайли за колата: N52B25
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист


bgpavlp написа:Ремапа е като морския пясък на Приморско, влезнели един път в г..а, чистене няма.
Сложиш ли един път ремап, после не ти се иска да го махаш.
екс:М47/м47Н/Н52б30/м52б28/н52б5
- BoqnZubarev
- Левскарче
-
- Мнения: 489
- Регистриран на: 17.01.2008
- Местоположение: Видин
- Пол: Мъж
- Кара: 02` E46 320d
- Детайли за колата: Баничарка
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист

Супер статия, само че мисля че не и е мястото тука, тъй като не е конкретно свързана с Е46




- MonsteR
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 360
- Регистриран на: 9.12.2011
- Мечтае да кара: SR-71 Blackbird
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
като гледам снощи как съм превеждал чак се плаша, ама вие не се плашете
.... мта.... сега като ми дойде вдъхновението ще има още че е доста интересно пак.
А прицедурата още утре ще я пробвам и ще кажа какво се е случило....

А прицедурата още утре ще я пробвам и ще кажа какво се е случило....

- gesh
- Потребител
-
- Мнения: 22
- Регистриран на: 8.01.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: хората по пътищата да бягат...
- Мечтае да кара: V8 R730 ;)
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист

- MonsteR
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 360
- Регистриран на: 9.12.2011
- Мечтае да кара: SR-71 Blackbird
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
Значи, процедурата я пробвах в събота с престъргани дискове и нови накладки(дисковете са на 3 месеца). Искам да споделя че колата спира страхотно след процедурата, много мазно и много тихо. Скърцане няма. Биене няма. Сега искам само да споделя, че наистина ви трябва дълго и празно шосе!!!!, да спреш от 100 до 5 км/ч не е шега работа и така 10 пъти си иска отсечка... ако има коли става 100% сакатлък... Много го внимавайте това!!!. Да не се пробва от неопитни шофьори.Аз си намерих перфектен гладък тих път и го направих без проблем, сега ще карам за да видя как ще се държат спирачките в следващия месец. Другото много важно нещо е като направите процедурата, отбивате и чакате да изстинат накладките. Не трябва да спирате за дълго с натисната спирачка след процедурата, защото ще се отпечатат накладките и пак става прее***а.

Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
Само не разбрах процедурата на какъв тип дискове си я направил?
След престъргването били ли са пак "криви", или след престъргването са били ОК и просто си ги доизпекъл?
След престъргването били ли са пак "криви", или след престъргването са били ОК и просто си ги доизпекъл?

Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
Аз понеже съм скептично настроен, защото знам, че превода е почти измислица, днес се натъкнах на тези дискове, попаднали случайно в багажника ми. 

Не казвам, че превода като превод е измислица, да не се обиди автора на темата (поздрави за отделеното време), но ако знаете и сте учили малко машинни елементи ще разберете, че двата детайла (диск и накладка) е невъзможно да "преминава материал от единия детайл в другия". Това е нелепото в този случай.


Не казвам, че превода като превод е измислица, да не се обиди автора на темата (поздрави за отделеното време), но ако знаете и сте учили малко машинни елементи ще разберете, че двата детайла (диск и накладка) е невъзможно да "преминава материал от единия детайл в другия". Това е нелепото в този случай.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
- nik4o_83
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 406
- Регистриран на: 6.04.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: на ток
- Мечтае да кара: по пътища без дупки
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
Въпрос: процедурата трябва да се прави на нови дискове + нови накладки или когато има проблем с въпросното биене?
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
JTD написа:Аз понеже съм скептично настроен, защото знам, че превода е почти измислица, днес се натъкнах на тези дискове, попаднали случайно в багажника ми.
Не казвам, че превода като превод е измислица, да не се обиди автора на темата (поздрави за отделеното време), но ако знаете и сте учили малко машинни елементи ще разберете, че двата детайла (диск и накладка) е невъзможно да "преминава материал от единия детайл в другия". Това е нелепото в този случай.
Никак не е нелепо колега припомни си технологията за заваряване чрез триене,пресоване,ковашка заварка и прочие което не е точно от машинните елементи макар да се използва при направата на някои елементи.И аз по спомени говоря от даскалото
- MonsteR
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 360
- Регистриран на: 9.12.2011
- Мечтае да кара: SR-71 Blackbird
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
JTD.. като мажеш масло на филията дали остава отгоре или си седи по ножа....??? Къде видя материал да минава от един в друг? Пише върху не в!

Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
memorex написа:Никак не е нелепо колега припомни си технологията за заваряване чрез триене,пресоване,ковашка заварка и прочие което не е точно от машинните елементи макар да се използва при направата на някои елементи.И аз по спомени говоря от даскалото
Хайде извади ми учебника и ми покажи как се прави "заварка" между метал и азбест, примерно.
А като говориш за учебник си припомни, че заварката е процес, който има за цел да съедини механично и *неразглобяемо* отделни детайли.
Един от основните принципи е, че при заваряването атомите, които се получават между граничните повърхности се уеднаквяват, за да направят приблизително една еднородна решетка. За да направят една еднородна решетка, то източниците на тези атоми трябва също да е от приблизително от еднаква решетка. Ако решетката се различава, но не значително, то може да добавим спомагателен материал, който е най-близък до двата вида решетки и да направи свързващ слой. Така може да се заваряват метали с различен физичен състав.
Но я ми завари стъкло и метал, без химични процеси.
И в този ред на мисли я ми завари един спирачен диск за фрикционния материал на накладката.
Ако го направиш, то ще призная, че съм грешил изцяло.
Може и учебника да извадиш, за да си припомниш що е то заварки и какво е необходимо, за да има възможност за протичането на такъв процес.
MonsteR написа:JTD.. като мажеш масло на филията дали остава отгоре или си седи по ножа....??? Къде видя материал да минава от един в друг? Пише върху не в!
А аз ще ти го кажа по друг начин - отнеми разликата на диска, която се получава и я погледни много добре. Искам да ми кажеш после отнетия материал дали е метал (част от диска) или част от фрикционния материал от накладката. После може да продължим дискусията.

Дисковете се балансират след производството им, тука се остъргват и се мисли, че всичко е наред.
Лошото в крайна сметка идва с това, за да се спести някой лев се играе с живота. Аз лично съм изживявал счупване на преден диск по време на спиране, поради такива интервенции. Не го пожелавам на никой. Мислете първо с главата, пък след това си купувайте поцинкована "неръждъвейка" под формата на гърнета, със спестените пари от новите дискове и дадени 10 лева на кварталния стругар, изчитайки такива теми.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
Re: „Кривия“ спирачен диск и други митове на спирачната сист
JTD,Според теб накладката съдържа ли метални частици(някои от тях) 

Последна промяна memorex на 26 Сеп 2012, 18:29, променена общо 2 пъти
20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани