Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитомер

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1318
Регистриран на: 11.04.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 520i touring 2001/9

Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитомер

Мнение от mihal » 15 Мар 2012, 11:21

Здравейте колеги, може ли някой да ми разясни как работи инжекцията на колата ми, по конкретно дебитомера за какво отговаря, освен за сместа.
Настройвам го това животно, колата става много икономична първите 100-200км(към 10градско), след това почва пак да гори доста(12 - 13). То и се усеща във вървенето. Ламбдата е махната поради неизправност. Не мога да разбера как сама се настройва при положение че няма ламбда сонда. Четах в други форуми че имало някаква мап таблица която се коригира постоянно, ама въз основа на какво ми е голям Х. И при настройката на дебитомера само със сместа ли тряба да се съобразявам или и с друго?
За сега мисля да си направя ламбда тестерче като колегата metodi и да монтирам една сонда само за настройката, като я закача само към тестера, не към компютъра на колата , за да не влияе на двигатела ами само да дава информация.
Благодаря ви, смятам че за много хора ще е полезно да се разясни въпроса.
Последна промяна mihal на 15 Мар 2012, 21:48, променена общо 1 път
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1249
Регистриран на: 17.07.2005
Местоположение: София, Божурище
Пол: Мъж
Кара: X3 28i / А4 3.0i quattro
Мечтае да кара: настрани

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от maxpower » 15 Мар 2012, 21:29

Колега айде почни с това каква ти е колата и най важното какъв ти е двигателя(м40,м42,м43,м44,м50,м52,S50 ...), за да получиш някакъв отговор. После как точно правиш настройки на мотроника, това да не ти е карбуратор или делко та му правиш настройки?
A sleeper (car) - is a car that has high performance and an unassuming exterior.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1318
Регистриран на: 11.04.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 520i touring 2001/9

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от mihal » 15 Мар 2012, 21:52

maxpower написа:Колега айде почни с това каква ти е колата и най важното какъв ти е двигателя(м40,м42,м43,м44,м50,м52,S50 ...), за да получиш някакъв отговор. После как точно правиш настройки на мотроника, това да не ти е карбуратор или делко та му правиш настройки?

съжалявам че не написах колата, реших че под аватара ми излиза модел и година
E36 318i 1995г. M43B18 motronik 1.7.2
дебитомера настройвам не "мотроника", моля да ми отговарят хора които има какво да кажат!
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1249
Регистриран на: 17.07.2005
Местоположение: София, Божурище
Пол: Мъж
Кара: X3 28i / А4 3.0i quattro
Мечтае да кара: настрани

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от maxpower » 15 Мар 2012, 22:34

Щом го "настройваш", да разбирам, че е от тези с вратичка, още известни като обемни дебитомери. Мотроника ти ръководи запалването и горивната смес. Като гледам се интересуваш какво става със сместа най вече.
Когато двигателя работи въздух минава през дебитомера,като му избутва вратичката и от там по таблици, компа знае, че за определен ъгъл на вратичката е постъпило Х ОБЕМ въздух. Нарочно подчертавам обем, защото дебитомера ти е обемен, а не масов с нагреваем елемент както е при по новите м43 и други модели да не изброявам. Така, компа вече знае колко Обем въздух постъпва към двигателя. Хубаво, ама горивната смес се дозира в килограми. Тук идва температурния сензор на вх въздух. Чрез температурата на този въздух и обема, който вече сме измерили, пак по таблици, които са записани в компа, той пресмята колко аджеба е масата на въздуха който влиза(Тук е хубаво да кажа, че и атмосферното налягане влиза в тази сметка, но неговото влияние не е толкова голямо освен ако не караме на екстремни височини)

Така до тук добре, но въздуха не просто нахлува в двигателя, той се дозира от водача, чрез педала на газта, който мести дросела. На дросела имате сензор за положение на дросела. Има две функции- едно като знае колко е отворен дросела, то пак по таблици (чрез проведени тестове от производителя) компа знае за всеки ъгъл на отваряне на дросела и в зависимост от оборотите на двигателя, колко аджеба обем от въздух трябва да мине. Сега сигурно се питате ами нали дебитомера това прави? Да, той мери въздуха много по точно от стойностите записани в таблиците на дросела. Компа ползва тази инфромация, за да следи дали стойностите на дебитомера отговарят на тези от дросела, като дросела се счита за основен и ако има голямо разминаване да отчете ,че дебитомера е заминал(на БМВ не съм го виждал това на при VW го има). Ако дебитомера се повреди или направо се откачи компа почва да работи с тъй наречените заместваши стойности, а именно за дебитомера записва постоянно едно и също количество въздух, а двигателя работи със стойности от дросела и датчика за темп на вх въздух и изчислява (вместо да измерва) колко въздух влиза в двигателя.
Второто, което измерва сензора за положение на дросела е скоростта с която натискате газта. Ако се натисне рязко, то веднага сместа веднага се обогатява допълнително като ако до сега се е стремяла да бъде 0,9 веднага минава на друга карта(друга дума за таблица :mhihi: ) за 0,7 горивно отношение с цел по бързо ускорение. За това и двигателя харчи най много в неопределените режими, т.е. когато често местите педала на газта .
Ок всичко е вътре в цилиндъра, изгаря и е време да излезе. Там го чака ламбда сондата. Сложена е да следи да няма кислород в излизащите газове. Ако има такъв то значи двигателя разботи със смес над 1ца, т.е. бедна и това може да повреди катализатора. Понеже системата за измерване на входа никога не може да бъде перфектна ,точно за това там е сондата, като дава обратна връзка на компа, дали сместа на входа е правилно дозирана. Тя може да влияе като казва на компа да увеличава или намалява времето за отваряне на дюзите за различните режими. Този процес се заучава за 10-20-30км. Идеята е не компа да очаква всеки път сондата да му казва, че сместа му е бедна/богата, а той да си знае на базата на вече изминатите километри къде му куца сместа и той си я коригира. За да стане по ясно ще дам пример.
Дали сте 23% газ, при 2000 оборота, дюзите се отварят примерно 100 мили секунди(много е ама е по лесно за смятане :) ). Според сондата сместа беднее с 3%, демек времето за впръскване трябва да се вдигне на 103мс. Като покарате по продължително на този режим.компа запомня, че там сместа е бедна с 3% и какво прави. Изкуствено си променя картата като на съществуващата стойност добава +3%. Демек вместо на този режим дюзата да се отваря 100, тя вече ще се отваря 103мс. Така следващия път като е на този режим сондата в идеалния случай, ще му каже, че сместа е перфекта. Като му откачате акумулатора точно тези 3% дето ги е запомнил му ги триете и той пак си работи на първоначално зададените по картите записани на чипа му, докато се изучи отново.
Като му отскубете сондата, за нея се взима някаква заместваща стойност, като компа се презастрахова и си обогатява сместа изкуствено без да е необходимо, за да пази катализатора. За това и при Бош-а най вече това е пагубно за разхода :mrgreen: . Като блокира сондата , демек казва на компа ,че сместа постоянно е богата или бедна той се съобразява с това и съответно или ще вдигне драстично разхода или колата ще спре да върви. Така ,че сондата си е доста важен сензор за добрата работа на двигателя и не трябва да се подценява.
това дето съм го изписъл е точно за тои случай и то много условно, без подробности. Тоя същия мотроник се грижи и за заплаването на сместа.
Последна промяна maxpower на 16 Мар 2012, 9:05, променена общо 1 път
A sleeper (car) - is a car that has high performance and an unassuming exterior.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1318
Регистриран на: 11.04.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 520i touring 2001/9

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от mihal » 15 Мар 2012, 23:07

много благодаря, за подробното обяснение...
значи да разбирам че при настройката без сонда задължително условие е да я правя Л<1(с една идея, по богата) , и като сложа сонда всичко ще си дойде на място....

със сонда сме я гледали ама то е логично винаги да е коригирана на Л~1

и да разбирам че заради потенциометъра се самонастройва сместа, мога и него да го коригирам, в момента при пълно отворено положение ми дава 4,25В , според аутодата трябва да е 4,3

:bchug:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от Dirty M5 driveR » 16 Мар 2012, 0:25

maxpower написа:От там изчисява и колко трябва да бъде масата на впръсканото гориво, за да може отношението на да бъде около 0,98,т.е. 1кг гориво на почти ~0,98кг въздух.


Колега, нещо си се объркал. Такова съотношение въздух:гориво = 1:1 няма. Съотношението за пълно изгаряне на горивната смес е 14.7:1. Този състав е наречен още стехиометричен. Ламбдата хваща количеството неизгорен кислород, на базата на което определя дали сместа е богата или бедна. "Ламбда" като означение в тази материя означава коефициент за излишък на въздух - отношението на реално постъпващото количество въздух, към необходимото за пълно изгаряне на сместа т.е. 14,7кг. Съответно при "ламбда" под 1 говорим за богата смес, и обратното.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от Jordana » 16 Мар 2012, 3:29

maxpower написа:От там изчисява и колко трябва да бъде масата на впръсканото гориво, за да може отношението на да бъде около 0,98,т.е. 1кг гориво на почти ~0,98кг въздух. Това пак е много условно, но заради катализаторите сместа никога не трябва да минава 1ца. При рязко ускорение това отношение може да стигне до 0,65-0,7.

Какви са тия свободни съчинения на тема дебитомер и горивни смеси ? Колегата да не се обижда нищо лично ама доста си се оакал с тия небивалици.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

User
Аватар
Мнения: 4609
Регистриран на: 17.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330XD
Детайли за колата: the silent power

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от b00st » 16 Мар 2012, 4:19

тоя дебитомера с вратичката, някой чистил ли го е? смисъл вътре да се пръска с нещо бута ли се клапата и има ли проблем да се бутне и да се изчисти с тоя спрея CRC MAF Cleaner или с Throttle Body Cleaner, че имам такъв?

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1249
Регистриран на: 17.07.2005
Местоположение: София, Божурище
Пол: Мъж
Кара: X3 28i / А4 3.0i quattro
Мечтае да кара: настрани

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от maxpower » 16 Мар 2012, 8:58

Jordana написа:Какви са тия свободни съчинения на тема дебитомер и горивни смеси ?

Добре опишете го Вие по разбираемо. Много се радвам като има градивна критика, но моля ви да е придружена с конкретна информация :!:

Dirty M5 driveR написа:Съотношението за пълно изгаряне на горивната смес е 14.7:1.

Приемам забележката, отворих дебелите книги и си прав така е. За изгарянето на 1кг бензин са необходими около 14,7кг въздух :yes:
A sleeper (car) - is a car that has high performance and an unassuming exterior.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 417
Регистриран на: 30.10.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 318is, E46 328ci

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от CTORH » 16 Мар 2012, 10:39

Без да се заяждам искам да оспоря твърдението на колегата maxpower за това, че дебитомера го има, само заради това, че тпс-а не мери достатъчно точно, а тпс-а го има, заради това, че дебитомера може да се развали и да има по какво да си смята картите еку-то в такъв авариен случай. Не казвам, че това не е така, ама и двете си имат и друга функция като работят заедно. Когато смачкаш яко газта, дросела е отворен на макс, но двигателя няма как толкова бързо да си вдигне оборотите и съответно обема/масата на преминаващия въздух не се вдига толкова бързо. Така еку-то разбира, натоварването върху двигателя се е увеличило. И не само, че тогава се обогатява сместа, а и се дава предварение на запалването. При по-първобитните коли, примерно при жигулите, понеже нямат дебитомери и тпс-и, там тая работа се върши от вакууми. За обогатяването на сместа при натискане на газта оговаря ускорителната помпа на карбуратора, а за аванса едно вакуумче на делкото. :ok:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от Jordana » 16 Мар 2012, 13:07

ТПС има с отчитане положението на дроселната клапа но някои показват само двете крайни положения празен ход и максимално отворена клапа. Корекция на горивото е по обем на въздуха температура дроселна клапа обороти и или МАР.Надморската височина също не е без значение и много от по новите ЕКУта имат вграден МАР сензор.При тия по старите дебитомери с клапата за да се чисти трябва да се разлепи капачката и да се огледат пистите на логаритмичния потенциометър. Там обикновено няма нужда от чистене а от друг ремонт.А колкото до ламбда сондата и контрола на AFR стандартното изпълнение коригира сместа в толкова малки граници че има значение само от екологична гледна точка.За истинска корекция на смесите трябва широколентова сонда.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от Jordana » 16 Мар 2012, 21:17

maxpower написа:Така е, но при мен коригираше с +11,99%, което не е много малко и въпреки всичко пак беднееше при средно натоварване.Свещите бяха оранжеви на цвят. С подходящи дюзи и компенсация от -2% сега върви много по добре в ниски и средни обороти, така ,че не е само свързано с екологията.

Колега как и къде ги измерваш тия 11.9 % в плюс ? По горе ти написах че само с широколентова сонда можеш да видиш какъв е истинския AFR това е така поради няколко технологични особености на обикновените заводски сонди.Ако си ползвал такава за да си коригираш заводската система добре.Освен това не забравяй че това ти показва данни измерени в общия колектор така че няма никаква гаранция че всички цилиндри имат еднакво добро смесообразуване.Една пикаеща дюза например да има и тя ще ти компрометира целия резултат.Нещата са далеч по сложни от общообразователната информация но и за целите на конкретната тема мисля че беше достатъчно добре изяснен принципа. :yes:
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1249
Регистриран на: 17.07.2005
Местоположение: София, Божурище
Пол: Мъж
Кара: X3 28i / А4 3.0i quattro
Мечтае да кара: настрани

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от maxpower » 16 Мар 2012, 22:14

Вижда се в компенсациите от сондите под товар. Едни и същи данни съм виждал както с моя Карсофт така и на ГТ1. Хубаво е да кажа, че двигателя е м52 и обогатяването беше и на двете банки. После аз не ги виждам реалната стойност, просто сондата постоянно е казвала на компа да обогатява докато стигне на 11,99%. В действителност все още беше бедна дори при +12%.Сега, що се получаваше така, и как го оправих няма да казвам, че тука все разбирачи се навъдиха,а аз вече ще си трая като много други :mrgreen:
A sleeper (car) - is a car that has high performance and an unassuming exterior.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 125
Регистриран на: 16.12.2009
Кара: E36 Class II
Мечтае да кара: Limited Edition
Детайли за колата: 209 255 481 704...style 24,sparco,eibach,bilstein,supersprint etc..

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от A.Stoyanov » 17 Мар 2012, 13:58

Dirty M5 driveR написа: Съответно при "ламбда" под 1 говорим за богата смес, и обратното.


Виж да не е ''алфа'' това за което говориш.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Разяснение относно работата на motronik - а ? , дебитоме

Мнение от Dirty M5 driveR » 17 Мар 2012, 14:41

A.Stoyanov написа:
Dirty M5 driveR написа: Съответно при "ламбда" под 1 говорим за богата смес, и обратното.


Виж да не е ''алфа'' това за което говориш.


Точно "ламбда" си е ;)

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook