Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

5-та серия ('04 - '10)

Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 05 Мар 2012, 20:43

След като в „специализираните” теми колегите дадоха примери за най-различни нива на разхода на 3-литровия дизел М57, реших да проследя по-внимателно в разхода на моя двигател. И тъй като напоследък проведох редица ремонтно-профилактични действия, реших направо да измеря какъв ефект има всяка от тях върху разхода. С други думи даже леко се вманиачих :mhihi:.

По-долу излагам накратко взетите мерки, както и каквито наблюдения имам върху промяната в разхода при всяка от тях. Имайте предвид че някои от ремонтите са правени отдавна, карал съм както с летни (18’’), така и със гуми (16’’) гуми, и ефектът на времето (температура/сухо/дъжд/сняг) и на пътната обстановка винаги ще пречи на 100% акуратно сравнение.

Компенсирал съм това със съпоставяне само на сравними пътувания в смисъл на гуми, натовареност, дистанция и стил на каране. Особено последните 4 пропътувания на дистанцията до Банско са може би на 95% идентични, поради което данните за разхода са много надеждни. Във всички случаи разходът е мерен само на колонка. Всъщност това беше първопричината да го измервам – играх си да калибрирам бордовия компютър на 100%, което обаче се оказа невъзможно.

Имайте предвид че всички намалявания на разхода са измерени на база икономично каране на дълъг път – т.е. зимата с начален разход 7-8 литра, лятото 8-9 литра. Т.е. спад с 0.8 литра от 8.0 на 7.2 литра, са си 10%. Предполагам че при спортно каране спестяването ще нарастне като абсолютна стойност, а ще остане подобно като процент (тук изключвам ефекта от смяната на термостатите, тъй като спортното каране покачва температурата).

Ето и резултатите, по реда в който са извършени във времето:

1. Почистване на всмукателния колектор и ЕГР-клапана на 150 хил. км.
Това е сваляне на частите, накисване в препарат и после издухване с водоструйка, или поне така беше обяснил майстора. Имаше много малко нагар, виждал съм несравнимо по-лоши примери по снимки. Директния резултат беше по-гладка работа на двигателя.
Ефект върху разхода? Неизвестен/нула.
Би трябвало да има, но имам много малко данни и те не дават ясна картинка. Въпреки това го споменавам, за да се знае че всеки последващ ефект има за база чист всмукателен колектор и ЕГР.

2. Смяна на двата термостата на 160 хил. км.
Температурата седеше на 75-80 градуса на извънградско, като падаше при спускания в студено време до 60. Развален беше само основния термостат. Ако и ЕГР-термостата беше развален, мисля че разликата щеше да е по-драстична. След смяната разходът би трябвало да падне заради работа при оптимална температура.
Ефект върху разхода? Моите данни от 6 пътувания показват -0.4 литра.
Това е с летни гуми, със зимни би бил по-голям, понеже както знаем зимата е по студено. Не съм правил директно сравнение преди/след по идентична отсечка.

3. Почистване на DPF-a на 175 хил. км. с препарат TUNAP.
DPF-a ми беше позапълнен и регенерираше често, но не беше блокиран и не беше възникнал проблем от него. Това си беше профилактично почистване и майсторът каза че моя DPF-е бил най-малко зацапан от около 10-ната първи които е почистил. Той измерва налягането преди/след с диагностика, така че не говори „на око”.
Ефект върху разхода? Отново -0.4 литра.
Това е цифра от 5 пътувания, от които само две са на 95% сравними. Сигурен съм че с колеги с по-задръстен DPF намалението в разхода ще е доста по-голямо (!).

4. Смяна на изгоряла Ламбда-сонда на 180 хил. км. +
5. Корекция на налягането на зимните гуми от 1.5 атм (!) на 2.2 атм отпред и 2.5 атм отзад.
Тези две мерки са сложени заедно, защото така се случи – не бях проверявал гумите от миналия сезон и бяха спаднали драстично. Ламбда-сондата оказва влияние защото дава на ЕCU-то информация за наличието на кислород в изгорелите газове. Когато няма коректна информация, компютърът се презастрахова и впръсква повече гориво отколкото е необходимо. Защо меките гуми повишават разхода няма нужда да обяснявам.
Ефект върху разхода? -0.8 литра!
Това е при две на 95% идентични пътувания до Банско и обратно, в разстояние от 1 месец. Ясен и категоричен резултат.

6. Почистване на дебитомер на 181 хил. км.
Дебитомерът дава на компютъра данни за влизащия въздух, и когато е замърсен и данните не са коректни, компютърът отново се презастрахова с повече гориво.
Ефект върху разхода? -0,5 литра.
Отново при същия маршрут и условия до Банско и обратно.

Четирите последни мерки (DPF, Ламбда-сонда, Налягане в гумите, Дебитомер) взети заедно ми намалиха разхода при едно и също пътуване до Банско и обратно (миналата зима и тази) от 7.9 на 6.4 литра, или точно с -1.55 литра или -20% (!). Резултатът е бих казал задоволителен. (Тези -1.55 литра са по-малко от чистия сбор от 4-те мерки (-1.7 литра), тъй като миналата зима гумите са имали по-високо налягане, т.е. от 4-те мерки гумите играят доста малка роля).

Остава още една мярка която е замислена - ремап. Ако и когато го направя, ще добавя и съответния ефект. :yes:
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 485
Регистриран на: 26.09.2009
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: BMW 530 XD

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от bordo_77 » 05 Мар 2012, 22:15

:yes: . Заслужава си човек да се захване с тези дейности. По нисък разход на гориво и по добра работа на мотора. Темата ще е много полезна за колегите които скоро са направили покупка на Е60 или им предстои такава.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1093
Регистриран на: 17.12.2009
Пол: Мъж
Кара: M57TUD25

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от @ndro » 05 Мар 2012, 22:28

поредната добра тема на колегата da6ip :yes:
от личен опит подкрепям точки 2, 3, 5 и 6.
относно почистването на ЕГР - повишава ефективността на двигателя, тъй като вкарва правилна пропорция изгорели газове обратно в цилиндрите и също влияе върху разхода, предимно при по-високи обороти.
ремапът също оказва, и то съществено влияние.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1780
Регистриран на: 29.10.2008
Местоположение: 100-те лица
Пол: Мъж
Кара: Е46 330d CBR 600RR
Мечтае да кара: F82 ,S1000RR

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от xerial » 06 Мар 2012, 17:18

Поздравления за темата :yes:

п.п това с гумите... не прави тая грешка...повече да не ги проверяваш. Ако не ги мериш през седмица то поне хвърляй по едно око :yes:
Изображение Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 06 Мар 2012, 21:30

xerial написа:Ако не ги мериш през седмица то поне хвърляй по едно око :yes:

аз хвърлях и по 3 очи ама вярваш ли ми че визуално нямаше никаква разлика между 1.5 атмосфери и 2.5 атмосфери. смятах че ако паднат под 2 и ще забележа.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 06 Мар 2012, 21:33

@ndro написа:относно почистването на ЕГР - повишава ефективността на двигателя, тъй като вкарва правилна пропорция изгорели газове обратно в цилиндрите и също влияе върху разхода, предимно при по-високи обороти.
ремапът също оказва, и то съществено влияние.

за ЕГР-а и аз така знам, но моя не беше особено мръсен, а и както казах тогава не правех толкова точни измервания.
за ремапа, както знаеш предстои да се разбере, ама пуст мързел :mhihi:
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 06 Мар 2012, 21:41

bordo_77 написа::yes: . Заслужава си човек да се захване с тези дейности. По нисък разход на гориво и по добра работа на мотора. Темата ще е много полезна за колегите които скоро са направили покупка на Е60 или им предстои такава.

Точно при скорошна покупка и съответното първоначално обслужване на колата ще е много полезно това!
Много от мерките се състоят основно в труд, и могат да се комбинират с други стандартни ремонти.

Примерно при смяна на подгревни свещи се сваля колектора, така че наведнъж може:
- Да се сменят свещи и евентуално реле
- Да се почисти колектора
- Да се проверят/почистят/премахнат пеперудите
- Да се почисти ЕГР-а
- Да се почисти дебитомера (не е необходимо да е свален колектора, но е по-лесно)

Финансовият разход по допълнителните неща (освен свещите) не си струва да се коментира, а подобрението на работата на мотора и икономичността може да е драстично.

Термостатите могат да се комбинират със смяна на антифриз и евентуално водна помпа.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 06 Мар 2012, 22:04

Ето и поглед от финансовата перспектива на нещата:

За въпросните последни 4 мерки, които ми спестяват 20% разход, съм дал около 650 лв. (вярно че намерих изгодна ламбда сонда, ама не съм единствения предполагам).

А ето и какъв е финансовия ефект на икономичността:
- Годишен пробег 25,000 км
- Среден разход последните 2 години 9,8 литра (доста градско)
- Годишно литри гориво: 9,8*250=2450 литра
- Спестени литри гориво: 20%*2450=490 литра
- Цена на горивото за година напред: предполагам 2,70 лв.
- Спестени за година напред: 2,70*490=1323 лв.

С една дума за година напред ми се възвръща инвестицията двойно.

И това е при добре поддържан и относително чист двигател и ДПФ. А при колегите с новозакупени коли на не съвсем ясни километри като нищо ефекта на профилактичните мерки може да е значително по-сериозен.

Отделно че така или иначе май всеки след първоначалната покупка отваря колектора по една или друга причина. Пълният комплект мерки ще коства много малко допълнително усилие, особено при майстор който знае какво прави.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2085
Регистриран на: 4.09.2009
Местоположение: Kurvenland
Кара: баничарка с компресор

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от da6ip » 18 Мар 2012, 13:32

Днес сутринта явно имах 1 час за губене и направих следната графика с разхода при градско каране, следвайки 5-те стъпки от първия пост. Целта е да се разбере дали и какъв ефект имат проифлактичните действия по двигателя върху градския разход.

Вижте първо графиката:
- Хоризонталната ос (Y-Axis) е средната скорост за периода по бордови комп.
- Вертикалната ос (Х-Аxis) е разхода, мерен пълно-пълно само на колонка.
- Точките в рамките на едно "състояние" на двигателя представляват отделни периоди (1-2 седмици), в които е измерен разхода и средната скорост.
- Точките са свързани с линия и са в един цвят единствено за по-добро визуално разпознаване на графиката. Линията няма друго значение.
- 6-те състояния на двигателя или "Stages" са идентични с описаните в първия пост.
- Пътуванията са само и единствено "градско", като обаче включват понякога пътувания по околовръстното, през нощта и през уикенда, което разбира се по-скоро прилича на извънградско; също така включват ежедневните сутрешни и вечерни задръствания!

Razhod Gradsko 530dAT - 5 Stages.JPG


Някои уточнения:
- Всички червеникави точки горе вляво са от период когато висях в страшни задръствания поради маршрута ми, което е видно от средната скорост. Така че тези точки не са съвсем сравними с останалат графика.
- Тази зима имаше периоди със екстремна средна температура -10 до -12 градуса, когато разхода ми беше 14,2-14,4 литра, и тях съм ги изключил от "Stage 3". В същото време обаче точкata от "Stage 4" на 13,0 литра e също при средна температура от -8 градуса, така че след като разхода е 1,2 литра по нисък от изключения разход, значи може би и там имаме позитивен ефект.

Разултат: визуално има значително намаляване на разхода след профилактичните действия, най-ясно забележимо в последните 3 стъпки. Разбира се, така се е случило че на много места средната скорост също е по-висока, така че не може да се направи 100% точно сравнение. Ще гледам да добавя още няколко точки от "Stage 6" с по-ниска скорост за сравнение. И разбира се "Stage 7" - ремап - когато и ако го направя.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1093
Регистриран на: 17.12.2009
Пол: Мъж
Кара: M57TUD25

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от @ndro » 18 Мар 2012, 14:45

браво! хвала за труда :yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 182
Регистриран на: 16.12.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: LCI 530xd
Мечтае да кара: Alpina B7

Re: Намаляване на разхода на 530d след ремонти/профилактика

Мнение от fefe » 05 Апр 2012, 12:48

da6ip написа:И разбира се "Stage 7" - ремап - когато и ако го направя.

Кво кво? :nono:

И това, че ти е отнело само един час за тая графика... само смяната на цветовете за рисуване е по 5 минути на цвят на мак-а. Та недей да послъгваш!

Естествено, че чета повечето твои теми със захлас и недоумение от 'де имаш тва търпение да описваш?! :bowdown:

И по темата за разхода, 'тежък крак' преспокойно може да даде 3 литра разлика в разхода на трилитровите ни кошници. Аз съм жив пример за това :driving:

Назад към Е60/Е61

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot]

Последни теми
Facebook