ШПЕР диференциал: От А до Я!!!
Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори
- Дилян Пенчев
-
E30 Fanatic!
-
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
ШПЕР диференциал: От А до Я!!!
Понеже много често става въпрос за това и има многобройни теми по въпроса но няма конктретни отговори и винаги ми се иска да отговоря пълно и точно, защото е интересно, но до сега не бях събирал достатъчно търпение и време за да напиша това което знам и съм чел...
Какво представлява ШПЕР-а и как работи:
Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така защото между планетните зъбни колела (тея в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Ето и най-просто обяснение
Как работи:
Представете си че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 N (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30. ако приложите 20 N ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 N на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 N на 30 N - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 N а си остане първата приложена сила от 20 N то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 N сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 N сила... тогава вие няма да може да удържите 125 N и колелото ще започне да се върти....
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален
Прилагам и снимка за онагледяване на написаното:
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора.
Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини
Предимства:
Недостатъци:
Дoпълнителна информация:
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер
Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил
Надявам се да съм го обеснил по достъпен начин и предполагам че може да има някой неточности но държа да отбележа, че не съм професионалист за да обесня всичко и това което съм написал е плод на личния ми опит, труд и интерес.
По-важните неща които съм чел,знам и видял ги събрах в тази тема.
П.С. Има и още доста който съм разбрал на практика но те се дължат на големия ми опит в опустошването на този рядък и така желан от автомобилните ентусиасти възел от силовото предаване на автомобила
Какво представлява ШПЕР-а и как работи:
Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така защото между планетните зъбни колела (тея в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Ето и най-просто обяснение
Как работи:
Представете си че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 N (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30. ако приложите 20 N ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 N на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 N на 30 N - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 N а си остане първата приложена сила от 20 N то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 N сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 N сила... тогава вие няма да може да удържите 125 N и колелото ще започне да се върти....

Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален

Прилагам и снимка за онагледяване на написаното:

Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора.
Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини

Предимства:
- - На първо место е това, че в трудна ситуация шпер-а е много ценен, помага при движение в сняг, кал и при лоши пътни условия.
- Наличието на шпер прави колата много по-палава и създава много ФЪН.... изключително важен за дрифтове. В комбинация с достатъчно мощност на двигателя, контрола в/у колата при движение с "вратите настрани" е детска игра...но за "напреднали"

- Подобрява много старт-а при Драг... може да сложи мощността на двигателя, до два пъти по-добре на асфалта, отколкото отворения диференциал.
- И не на последно място по важност е възможността за обратен завой на тясно место без маневри и завъртане на 360 градуса м/у колонките за гориво на бензиностанция

Недостатъци:
- - Влошава управлението на автомобила, като при хлъзгава настилка е доста силно проявено. В комбинация с невнимателно шофиране и неопитен шофьор резултатите могат да бъдат пагубни за целостта на автомобила и здравето на пътниците.
- Недопустимо е движението на автомобила с различни размери гуми на водещите колела
- Изисква честа смяна на маслото и употребяване на специално. Особенно когато се "използва по предназначение"

Дoпълнителна информация:
- - Възможно е преработване на диференциала така че да му се повиши процента на разпределяне на въртящия момент. Това става чрез допълнителни дискове или премахване на старите дискове от шпер касетата и поставане на нови с по-голяма дебелина и грапавост.
- Не е възможно от отворен диференциал да се направи шпер с изключение на някои по специални случай!
- Не е възможно промяната на предавателното число на шпер с изключение на някои по специални случай!
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер

Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил

Надявам се да съм го обеснил по достъпен начин и предполагам че може да има някой неточности но държа да отбележа, че не съм професионалист за да обесня всичко и това което съм написал е плод на личния ми опит, труд и интерес.
По-важните неща които съм чел,знам и видял ги събрах в тази тема.
П.С. Има и още доста който съм разбрал на практика но те се дължат на големия ми опит в опустошването на този рядък и така желан от автомобилните ентусиасти възел от силовото предаване на автомобила

Последна промяна Дилян Пенчев на 10 Окт 2006, 15:36, променена общо 2 пъти

Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече

- madpetio
-
Новият ПИКАСО
-
- Мнения: 5525
- Регистриран на: 29.04.2002
- Местоположение: гр.София
- Пол: Мъж
- Кара: The Dark Side of the Force
- Мечтае да кара: S
- Детайли за колата: E30 325i - RIP
E30 320is - RIP,sold
E24 635csi - sold
E36 316i coupe - sold
E46 320d sedan- sold
E36 325i coupe - sold
E36 318tds SW - sold
E36 316i sedan - sold
E39 525d sedan - sold
E46 320d SW - sold
E61 530xd LCI - sold
E30 318is coupe - sold
E46 320dA SW - sold
MB CLK270-sold
Е46 320Ci
E87
E30 320 cabrio
АЗ да допълня че Шперовете на Е30 се ремонтират смисъл сменяват се фрикционите дискове.Могат да се поръчват и ги има. Цената на ремонтен комплект на Шпер е около 800лв. Скоро ще разберем и ефекта
един скоро ще бъде като нов




"В крайна сметка влезнах в този спорт, защото обичам да карам коли, но не само да ги карам, а да ги карам възможно най-бързо! Ако трябва да искам да бъда запомнен с нещо, то нека нещото да бъде това!" Колин Макрей
- b2
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2173
- Регистриран на: 29.11.2002
- Местоположение: София
- Кара: F15 X5; F10 M5 Stage 2
А аз да питам, по-скоро от любопитство:
освен фрикционни в Е30 се монтират и "вискозни" мисля, че се наричат, май само в IX моделите. За тях нещо да кажете? приимущества, недостатъци?
по-здрави ли са? по-бързо ли се износват? за предпочитане ли са пред фрикционните?
освен фрикционни в Е30 се монтират и "вискозни" мисля, че се наричат, май само в IX моделите. За тях нещо да кажете? приимущества, недостатъци?
по-здрави ли са? по-бързо ли се износват? за предпочитане ли са пред фрикционните?
Dark Side of the Force is а pathway to many abilities some considered to be unnatural.
- BESSNIA
- Разработва двигатели и хотели
-
- Мнения: 1699
- Регистриран на: 6.06.2003
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: M3 s54 , e23 745i ,e36 328, M3 s38
- Мечтае да кара: отново м3 е30 :)
А някой пробвал ли е да сменява тия фрикционни дискове и ако да имало ли е ефект? И май ще дойде да е по лесно да сложа един нормален диф и да го заваря с електрожена на 100% няма да има нужда от специално масло ,нито ще му падне процента някой ден.



0878155158 BG. номер
+447733066030 англ. номер
+447733066030 англ. номер
- Дилян Пенчев
-
E30 Fanatic!
-
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
BESSNIA написа:А някой пробвал ли е да сменява тия фрикционни дискове и ако да имало ли е ефект? И май ще дойде да е по лесно да сложа един нормален диф и да го заваря с електрожена на 100% няма да има нужда от специално масло ,нито ще му падне процента някой ден.![]()
Ми в единия от шперовете ми ги сменявах... смисъл не бяха чисто нови но бяха бая запазени и се осещаше разликата

Преди това имаше една кал пред блока и като ми паднеше еднага гума в калта и требваше бутане... а след това си излизах само с леко гъделичкане на полусъединител

А па с тоя шпер дето съм сега е читав пък и е с по-голямо рпедавателно число и като я усуквам в кръг почти като заварен го дава ( и такъв един си имах след като го поломих и вътре се беше блокирало всичко


Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече

- dopestar
- ентусиаст
-
- Мнения: 1040
- Регистриран на: 6.07.2005
- Местоположение: East side
- Пол: Мъж
- Кара: 316
от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е 


- simple_man
- 323i Killer
-
- Мнения: 1353
- Регистриран на: 24.07.2002
- Местоположение: Sofia
- Пол: Мъж
- Кара: E30 316i '91, G21 320d M-Sport
- Мечтае да кара: G81 M3
dopestar написа:от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е
има го и този момент!

Иначе поздрави за темата Диляне!Много ми хареса!Определено заслужава внимание!!!



- Дилян Пенчев
-
E30 Fanatic!
-
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
dopestar написа:от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е
Не примерно ми направо си е там някъде... а зависи от кой го купуваш... ако го купуваш от мене някой от първите ми диференциали даже сигурно е около 10-те процента

Ма тоя си го пазя сега щото е читав



Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече

- Дилян Пенчев
-
E30 Fanatic!
-
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
Ми по принцип при деференциалите който съм виждал разликата идва във захващането на короната за шпер касетата... при отворения диф е различно!
Има вариант да намериш шпер със счупен пиньон и да сложиш цялата шпер касета със се короната на отворен диф ма там идва проблема че трябва да са с еднакво предавателно число
По принцип не съм много сигурен, но сис помням че съм гледал и не ставаше... ако имам възможност скоро пак ще проверя за да мога да кажа на 100 %
Има вариант да намериш шпер със счупен пиньон и да сложиш цялата шпер касета със се короната на отворен диф ма там идва проблема че трябва да са с еднакво предавателно число

По принцип не съм много сигурен, но сис помням че съм гледал и не ставаше... ако имам възможност скоро пак ще проверя за да мога да кажа на 100 %

Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече

- Turbo-Lag
- BMW Fanatic!
-
- Мнения: 1313
- Регистриран на: 26.12.2005
- Местоположение: Русе
- Кара: 190+ hp E46 320d, S1000RR SBK
- Мечтае да кара: Cessna 152
Имам въпрос, кой и къде може да ми натегне шпер-а да не е 25% ми да примерно 60-70 ? и какво би струвало удоволствието?
- Дилян Пенчев
-
E30 Fanatic!
-
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
Няма натягане
Има разглабяне и опит за повишаване на процента... ако имаш нови фрикционни дискове работата ще е по-добра а ако нямаш едва ли може нещо да се постигне
За каква кола става дума?


За каква кола става дума?

Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече

- dinozab
-
-
- Мнения: 2330
- Регистриран на: 6.10.2005
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: от моабет на моабет
Да попитам и аз нещо щот съм бая заблуден
Крам 525tds комби автоматик 94г.Казаха ми че те излизали всички с шперове на 30% ама нещо ме самнява мойта да има щот старото ми имаше и откривам разликите.На крик като завъртя едната гума другата тръгва в обратна посока.Та може ли тия дискове да са заминали или шпер касетата да я няма вече смисал да са я махнали
Ако е така с какво число да търся шпер?
Благодаря предварително.Много добра тема евала на Дилян




Крам 525tds комби автоматик 94г.Казаха ми че те излизали всички с шперове на 30% ама нещо ме самнява мойта да има щот старото ми имаше и откривам разликите.На крик като завъртя едната гума другата тръгва в обратна посока.Та може ли тия дискове да са заминали или шпер касетата да я няма вече смисал да са я махнали

Благодаря предварително.Много добра тема евала на Дилян



- ati
- Акулчо Костенурков Нинджов
-
- Мнения: 4664
- Регистриран на: 7.08.2002
- Местоположение: The city of Angels;)
Щом при въртене на едната гума, другата хуква в обратната посока си с отворен диф, а и ти самия си забелязъл разликите. Не съм чувал друго, освен М-сериите да излиза ВИНАГИ със шпер, по-скоро има модификации (както е34 525и) които много често се срещат шперосани, но не е задължително.
@ Официален - М-сериите (както споменах) излизат с 40 %, някой от дрифтаджийките (не в БГ) са оборудвани с 70 %. Въпрос на експлоатация и цел. Но определено с 40 % е доста по-фън
За обратен завой никога не въртиш волана, само леко го чукваш за да знае колата накъде точно искаш да завиеш и натискаш малко по-силно газ-та
Но въпросът е за всеки индивидуално и с каква цел ползва колата и по-специално диффа.
Ати
@ Официален - М-сериите (както споменах) излизат с 40 %, някой от дрифтаджийките (не в БГ) са оборудвани с 70 %. Въпрос на експлоатация и цел. Но определено с 40 % е доста по-фън




Но въпросът е за всеки индивидуално и с каква цел ползва колата и по-специално диффа.
Ати
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил
- Turbo-Lag
- BMW Fanatic!
-
- Мнения: 1313
- Регистриран на: 26.12.2005
- Местоположение: Русе
- Кара: 190+ hp E46 320d, S1000RR SBK
- Мечтае да кара: Cessna 152
аз искам да допълня само, че шпера на ладата като беше, 2-те ми гуми се въртяха в различна посока... ? ? ? не знам що ама така беше. и това не означава че ми е отворен диф-а щото се палеха и 2-те ПАЛЕХА а не 1-та да изгори а другата да пробуксува лекинко (и все пак беше състезателен не 25% ами 75%) тей че аз може и да не разбирам много от шперове, ама знам какво искам... и какъв искам да е ефекта от цялата работа.
та някой знае ли кой може да ми повиши процента? или никой?

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани