Ремонт на воден радиатор -DIY
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
50 мнения
• Страница 1 от 4 • 1, 2, 3, 4
- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Ремонт на воден радиатор -DIY
Ремонт на воден радиатор – пластмасови детайли , спиране на течове.
Съществуват мнения за и против ремонта на вече протекъл радиатор.
Възстановяването на стария радиатор е целесъобразно ,когато металната част не е много повредена – алуминиевата част не е „изгнила” и няма сериозни нарушения в геометрията . Цената на качествен нов радиатор обикновено е сериозна , а радиаторите с по-ниска цена често пъти имат съмнително качество и в голямата си част, живота им е по –кратък от живота на добре ремонтиран стар радиатор.
В темата съм описал най-често срещаните проблеми на водните радиатори в Е36 (бензинови модели) и тяхното решение.
Течовете при водните радиатори на Е36 са предимно от пластмасовите детайли (или на границата между пластмасовите и алуминиевите части).
Възможно е използването на специализирани добавки към антифриза , но тяхната ефективност е относителна , а и често създават други проблеми като запушване или намаляване на диаметъра в определени звена от охладителната система , което води до намаляване на дебита , а от там до други проблеми!
Има няколко характерни проблема , които ще бъдат изтъкнати:
1.Течове в основата на преливника
Причината за този тип течове е липсата на плътност мeжду гумения О-пръстен, който се намира в основата на преливника и неговото гнездо. Често пъти само смяната на О-пръстена с нов не е достатъчна , причина за това е изменение геометрията на гнездото (пластмасата се деформира в резултат на температурните изменения и стареенето). Преливника има два канала в основата си , стандартно в единия (по-долния) се разполага О-пръстен, а другия канал е свободен. Подходящо е в празния канал също да се постави О-пръстен , който да е малко по-тънък от стандартния , защото самия канал е по-плитък (ако този О-пръстен е като долния , основата на преливника няма да може да влезе в гнездото). Подбора на горния О-пръстен се прави според луфта между основата на преливника и гнездото. Освен това на мястото между двата О-пръстена се нанася силикон , подходящ за случая е Виктор-Рейнц –„REINZOSIL”. Този силикон издържа на температура до 300 градуса и е устойчив на антифриз , масла и бензин.След това преливника се притиска в гнездото. Това КАТЕГОРИЧНО и ТРАЙНО спира теча в тази област !

2. Течове на границата между пластмасовата и алуминиевата части на радиатора
При такива течове , майсторите , занимаващи се с ремонт на радиатори ще ви кажат, че ремонта „не си заслужава” или , че изобщо не е възможно да се ремонтира. Причината за тези течове е деформацията на пластмасата и стареенето на гумената гарнитура , намираща се между пластмасовата и алуминиевата части.
В случая , за да се отстрани този теч е необходимо да се разкапсулова радиатора , тоест да се отдели пластмасовата от алуминиевата част. За целта е нужна само една права отверка с която внимателно да се изправят алуминиевите щифтове , които притискат пластмасата към алуминия. При изправянето им трябва да се внимава да не се наранят както палстмасата , така и самите щифтове. След като всички щифтове бъдат освободени пластмасата може да бъде изкарана.







Канала в който ляга пластмасата се почиства хубаво (без да се вади гумената гарнитурата) , обезмаслява се и на дъното на канала, върху самата гарнитура, се нанася силикон за гарнитури Виктор Рейнц – “REINZOSIL”.
След това пластмасовата част се притиска хубаво към алуминиевата , така че алуминиевите щифтове да могат да защипят пластмасата. Пластмасовата част много трудно влиза в канала на долу , за това е подходящо тя да бъде притисната с две или три стяги по дължина (в противен случай е невъзможно пластмасата да слегне достатъчно на долу , така че алуминиевите щифтове да я защипят ). След като пластмасовия капак е плътно прилепнал , щифтовете се зачукват с подхоящо дървено „длето” и гумен чук (не с отверка или какъвто и да било друг твърд инструмент). Описаната процедура гарантирано, трайно спира течовете в областа между пластмасовата и алуминиевата части на радиатора !
3. Течове от пластмасовата част
Стареенето на пластмасата , налягането и непекъснатите температурни промени , водят до поява на пукнатини в пластмасата. Най-често се пукат щуцерире за маркучите , тъй като върху тях има вибрации ( и по точно щуцера , който се намира близо до капачката на радиатора...).










Ако видите тази картина на пластмасата на вашия радиатор , то най –добрия вариант е тази част просто да се замени. За съжаление тя не се предлага като нова резервна , а намирането и втора ръка е трудно (никой не би разкапсуловал радиатор , освен ако не е повредена алуминиевата част...). Ако намирането на здрава такава част е невъзможно , остава да се опита да се залепи наличната (въпреки , че това е трудна задача и в повечето случаи резултата е незадоволителен). Лепенето с каквито и да било лепила от вътрешната страна е нецелесъобразно. Вътре в пластмасовия капак постоянно има вода , освен това температурата постоянно се мени (особено зимата от много ниска до много висока ). Това задължително ще доведе до отлепване на „лепенката” поради различните коефициенти на температурно разширение на двата материала – пластмаса и лепило. Ето защо ако ще се лепи , то трябва да се използва същия материал. Тоест трябва да се разтопи пластмасата , така че да се премахната пукнатините. Пластмасата задължително трябва да е от същия тип. С подходяща газова горелка или поялник (или и двете) пластмасата се разтапя до получаване на течна хомогенна смес (а не просто да се замаже от горе ) , като същевременно трябва да се внимава да не се наруши геометрията на детайла. Процедурата се изпълнява от вътре , а ако цепнатината има излаз и на външната повърхност (както в случая) , се изпълнява и от вън. След като пластмасата се втърди е подходящо от външната страна на детайла да се нанесе слой лепило SUN-FIX. Това лепило е двукомпонентно , пластелиноподобно, издържа на температура до около 250 градуса . Смесват се двете съставки (жълта и синя) до получаване на хубав зелен цвят , след което се нанася върху детайла на мястото , където е топена пластмасата (предварително повърхността трябва да е изшкурена и обезмаслена). Целта е да се придаде стабилност на пластмасата там ,където е топена. Както вече споменах, лепилото се нанася само от външната страна. Не е подходящо да се ползват смоли ! Резултата от тази процедура е „приличен” , ако се подходи грижливо и с внимание, но трайността е относителна . По –добър вариянт е да се потърси здрава такава част.
Съществуват мнения за и против ремонта на вече протекъл радиатор.
Възстановяването на стария радиатор е целесъобразно ,когато металната част не е много повредена – алуминиевата част не е „изгнила” и няма сериозни нарушения в геометрията . Цената на качествен нов радиатор обикновено е сериозна , а радиаторите с по-ниска цена често пъти имат съмнително качество и в голямата си част, живота им е по –кратък от живота на добре ремонтиран стар радиатор.
В темата съм описал най-често срещаните проблеми на водните радиатори в Е36 (бензинови модели) и тяхното решение.
Течовете при водните радиатори на Е36 са предимно от пластмасовите детайли (или на границата между пластмасовите и алуминиевите части).
Възможно е използването на специализирани добавки към антифриза , но тяхната ефективност е относителна , а и често създават други проблеми като запушване или намаляване на диаметъра в определени звена от охладителната система , което води до намаляване на дебита , а от там до други проблеми!
Има няколко характерни проблема , които ще бъдат изтъкнати:
1.Течове в основата на преливника
Причината за този тип течове е липсата на плътност мeжду гумения О-пръстен, който се намира в основата на преливника и неговото гнездо. Често пъти само смяната на О-пръстена с нов не е достатъчна , причина за това е изменение геометрията на гнездото (пластмасата се деформира в резултат на температурните изменения и стареенето). Преливника има два канала в основата си , стандартно в единия (по-долния) се разполага О-пръстен, а другия канал е свободен. Подходящо е в празния канал също да се постави О-пръстен , който да е малко по-тънък от стандартния , защото самия канал е по-плитък (ако този О-пръстен е като долния , основата на преливника няма да може да влезе в гнездото). Подбора на горния О-пръстен се прави според луфта между основата на преливника и гнездото. Освен това на мястото между двата О-пръстена се нанася силикон , подходящ за случая е Виктор-Рейнц –„REINZOSIL”. Този силикон издържа на температура до 300 градуса и е устойчив на антифриз , масла и бензин.След това преливника се притиска в гнездото. Това КАТЕГОРИЧНО и ТРАЙНО спира теча в тази област !

2. Течове на границата между пластмасовата и алуминиевата части на радиатора
При такива течове , майсторите , занимаващи се с ремонт на радиатори ще ви кажат, че ремонта „не си заслужава” или , че изобщо не е възможно да се ремонтира. Причината за тези течове е деформацията на пластмасата и стареенето на гумената гарнитура , намираща се между пластмасовата и алуминиевата части.
В случая , за да се отстрани този теч е необходимо да се разкапсулова радиатора , тоест да се отдели пластмасовата от алуминиевата част. За целта е нужна само една права отверка с която внимателно да се изправят алуминиевите щифтове , които притискат пластмасата към алуминия. При изправянето им трябва да се внимава да не се наранят както палстмасата , така и самите щифтове. След като всички щифтове бъдат освободени пластмасата може да бъде изкарана.







Канала в който ляга пластмасата се почиства хубаво (без да се вади гумената гарнитурата) , обезмаслява се и на дъното на канала, върху самата гарнитура, се нанася силикон за гарнитури Виктор Рейнц – “REINZOSIL”.
След това пластмасовата част се притиска хубаво към алуминиевата , така че алуминиевите щифтове да могат да защипят пластмасата. Пластмасовата част много трудно влиза в канала на долу , за това е подходящо тя да бъде притисната с две или три стяги по дължина (в противен случай е невъзможно пластмасата да слегне достатъчно на долу , така че алуминиевите щифтове да я защипят ). След като пластмасовия капак е плътно прилепнал , щифтовете се зачукват с подхоящо дървено „длето” и гумен чук (не с отверка или какъвто и да било друг твърд инструмент). Описаната процедура гарантирано, трайно спира течовете в областа между пластмасовата и алуминиевата части на радиатора !
3. Течове от пластмасовата част
Стареенето на пластмасата , налягането и непекъснатите температурни промени , водят до поява на пукнатини в пластмасата. Най-често се пукат щуцерире за маркучите , тъй като върху тях има вибрации ( и по точно щуцера , който се намира близо до капачката на радиатора...).










Ако видите тази картина на пластмасата на вашия радиатор , то най –добрия вариант е тази част просто да се замени. За съжаление тя не се предлага като нова резервна , а намирането и втора ръка е трудно (никой не би разкапсуловал радиатор , освен ако не е повредена алуминиевата част...). Ако намирането на здрава такава част е невъзможно , остава да се опита да се залепи наличната (въпреки , че това е трудна задача и в повечето случаи резултата е незадоволителен). Лепенето с каквито и да било лепила от вътрешната страна е нецелесъобразно. Вътре в пластмасовия капак постоянно има вода , освен това температурата постоянно се мени (особено зимата от много ниска до много висока ). Това задължително ще доведе до отлепване на „лепенката” поради различните коефициенти на температурно разширение на двата материала – пластмаса и лепило. Ето защо ако ще се лепи , то трябва да се използва същия материал. Тоест трябва да се разтопи пластмасата , така че да се премахната пукнатините. Пластмасата задължително трябва да е от същия тип. С подходяща газова горелка или поялник (или и двете) пластмасата се разтапя до получаване на течна хомогенна смес (а не просто да се замаже от горе ) , като същевременно трябва да се внимава да не се наруши геометрията на детайла. Процедурата се изпълнява от вътре , а ако цепнатината има излаз и на външната повърхност (както в случая) , се изпълнява и от вън. След като пластмасата се втърди е подходящо от външната страна на детайла да се нанесе слой лепило SUN-FIX. Това лепило е двукомпонентно , пластелиноподобно, издържа на температура до около 250 градуса . Смесват се двете съставки (жълта и синя) до получаване на хубав зелен цвят , след което се нанася върху детайла на мястото , където е топена пластмасата (предварително повърхността трябва да е изшкурена и обезмаслена). Целта е да се придаде стабилност на пластмасата там ,където е топена. Както вече споменах, лепилото се нанася само от външната страна. Не е подходящо да се ползват смоли ! Резултата от тази процедура е „приличен” , ако се подходи грижливо и с внимание, но трайността е относителна . По –добър вариянт е да се потърси здрава такава част.
- fedoracore
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1573
- Регистриран на: 30.10.2007
- Местоположение: Столицата
- Пол: Мъж
- bum_bum
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 12076
- Регистриран на: 22.07.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: турбо бмв
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Интересните теми валят напоследък. Слагам и тази, където и е мястото 

- ~Мишо~
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3150
- Регистриран на: 7.05.2007
- Местоположение: около ЛЮБИМА и Е36
- Пол: Мъж
- Кара: видимо доволен
- Мечтае да кара: само за удоволствие...
- Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i - Непокорната
ML 400 CDI - Мецанко
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY


С какъв антифриз е карана?
- Вот такая жизнь, эх, несправедливая!... Я вам обещаю, проживу её красиво я!
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
- Mollov
- Мародератор
-
- Мнения: 12402
- Регистриран на: 28.07.2006
- Местоположение: София
- Кара: some d20s
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
А някви препоръки за евентуално "ремонтиране" на теч между ребрата...?
- pgv64
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 453
- Регистриран на: 26.01.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: BMW850 5,7 ALPINA
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY


- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
bum_bum написа:Интересните теми валят напоследък. Слагам и тази, където и е мястото
Така е

- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Mollov написа:А някви препоръки за евентуално "ремонтиране" на теч между ребрата...?
Като казваш ребра , вероятно имаш предвид самите алуминиеви тръбички ?
Ако за тях става дума , то обикновено причината за теч от там е гумената гарнитура , която се вижда на снимките .....
Те е особен тип гарнитура , освен , че уплътнява м/у пластамсовата и алуминиевата част на радиатора , служи и за уплътнение м/у тръбичките и страничния корпус на радиатора.
Гумата от гарнитурата се вклинва в отвора в който всъщност влиза и тръбичката и леко се показва от външната страна , като по този начин служи за уплътнение ....
Ако там има теч , значи гарнитурата се е скъсала или се е свила точно там и не уплътнява добре , най-добрия вариянт е да се отвори пластмасовата част и при тръбичката , при която има теч , да се уплътни хубаво със силикон около гарнитурката и тръбичката.
Освен това може да се зачука тръбичката от вътрешната страна , така че натиска в/у гарнитурата да е по голям и съответно да уплътнява по -добре.... Този радиатор го затворих вече , но ако/когато попадне друг за ремонт ще покажа и тази процедура , понеже въпроса е много на място и не е рядко срещано радиаторите да текат и от там ..... Просто в конкретния случай пропуснах да снимам и да покажа и това (а и този радиатор нямаше проблем с такъв теч ...).
Иначе ако става дума за теч от самите тръбички , то те могат да се ремонтират - запояване ,лепене.
Ако са спукани на неудобно място м/у тръбичките , то спуканата тръбичка може да бъде изкарана от радиатора , за да се ремонтира.
pgv64 написа: Само една забележка: Не се опитвайте да лепите това чудо!Състава на тази "пластмаса" (вид термореактивна) е такъв ,че и с поялник само ще закърпите нещата и пак ще цъфне-100процента!Този на снимката е мъртвец за буклука (става въпрос за пластмасовата част с щуцера за маркуч).
Аз съм казал и съм го повторил същото - намерете си ако е възможно здрава такава част , но когато не може да се намери , който желае може да опита да закърпи наличната си .... Че пластмасата ще цъфне пак е гарантирано , въпроса е КОГА .... Това зависи първо от състоянието на самата пластмаса , второ от майсторлъка на майстора .... Още повече ако пукнатините са само от вътрешната страна една такава процедура гарантирано ще удължи живота чувствително. Аз също бях скептичен , че тази пластмасория ще се възстанови , пък камо ли да държи на налягането ..... ,но който желае нека да дойде да види как детайла , който е уж "мъртвец"


Последна промяна metodi80 на 13 Сеп 2010, 0:49, променена общо 3 пъти
- Xscape
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 207
- Регистриран на: 25.11.2008
- Пол: Мъж
- Кара: e46 320 Ci
- Детайли за колата: Black, M6 Rims
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Като казахте теч между ребрата... на старата ми е36-ца и се спука радиатора, а беше чисто нов, беше петък вечер, а колата ми трябваше за уикенда и нямах голям избор, отидох в Бриколаж съвсем случайно и видях двукомпонентно лепило някакво, на опаковката обаче пишеше за авто радиатори, 10-12 лева струваше, залепих го с него и изкара така месеци преди да я продам - нямаше проблем дори когато я карах в по-високи обороти, грам не течеше от там, а беше скъсана направо едната тръбичка и имаше 4-5 мм цепка преди да го залепя. Ако някой го интересува ще снимам лепилото, гаранция, че ако се залепи както трябва (с почистване на мястото, обезмасляване) държи.
Think. Believe. Dream. Dare...
- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Xscape написа:Като казахте теч между ребрата... на старата ми е36-ца и се спука радиатора, а беше чисто нов, беше петък вечер, а колата ми трябваше за уикенда и нямах голям избор, отидох в Бриколаж съвсем случайно и видях двукомпонентно лепило някакво, на опаковката обаче пишеше за авто радиатори, 10-12 лева струваше, залепих го с него и изкара така месеци преди да я продам - нямаше проблем дори когато я карах в по-високи обороти, грам не течеше от там, а беше скъсана направо едната тръбичка и имаше 4-5 мм цепка преди да го залепя. Ако някой го интересува ще снимам лепилото, гаранция, че ако се залепи както трябва (с почистване на мястото, обезмасляване) държи.
Щракни една снимка , ако ти е възможно , за да видиме за кое лепило става въпрос.
До колкото разбрах си лепил алуминиевата част с него ? Алуминиевата част е по -лесна за възстановяване било с лепене, било със запояване/заваряване, трудното е по пластмасориите ...
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Методи, шапка ти свалям, човек! Да си жив и здрав, евала за ентусиазма и за всичко!
- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
PeReZ написа:Методи, шапка ти свалям, човек! Да си жив и здрав, евала за ентусиазма и за всичко!
Искрено благодаря за хубавите думи ! Да си жив и здрав !

- Mollov
- Мародератор
-
- Мнения: 12402
- Регистриран на: 28.07.2006
- Местоположение: София
- Кара: some d20s
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
metodi80 написа:Mollov написа:А някви препоръки за евентуално "ремонтиране" на теч между ребрата...?
Като казваш ребра , вероятно имаш предвид самите алуминиеви тръбички ?
И аз не знам точно... не съм го виждал (казаха ми), щото то е някво съвсем леко сълзене... в резултат - 3-400мл на 20-25 дни изчезват от водната система

- Smoocki
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2073
- Регистриран на: 6.08.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 600 коня с умивна на лицето
- Мечтае да кара: всичко бързо на четири гуми
- Детайли за колата: Garrett 3582
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Темата найстина е полезна , да уточня понеже не забелязах мето да е написал оргигиналният "о"прсъстен е с диаметрър 77 мм вече вече дебелината се взима от старата + 1 или 2 мм отгоре

- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Re: Ремонт на воден радиатор -DIY
Smoocki написа:Темата найстина е полезна , да уточня понеже не забелязах мето да е написал оргигиналният "о"прсъстен е с диаметрър 77 мм вече вече дебелината се взима от старата + 1 или 2 мм отгоре

Не уточних размерите на О-пръстените , щото според мен е уместно долния О-пръстен да си е стандартния (и най -добре да се поръча от Дару или друг официален представител) , а вече горния може да се донагажда според луфта .....
Но горе казаното не е задължително , така че който иска може да експериментира с размерите и на долния О-пръстен и примерно да сложи по -дебел и от долу (въпреки , че си мисля , че 2мм повече от оригиналния са много ...)
В крайна сметка дори О-пръстените да не са уцелени на размер не е толкова страшно , по -важно е да се нанесе от силикона Виктор Рейнц, той става буквално като гарнитура и обира всички луфтове ....
50 мнения
• Страница 1 от 4 • 1, 2, 3, 4
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани