Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Става дума за това , как всеки сам да си направи уред с който да провери изправността на сондата
Първо малко общи , но важни приказки .... (за да знаете после какво да му гледате на тоя уред )
Ламбда сондата следи нивото на кислорода в изпускателната система и подава информация на компютъра на колата . На базата на тази информация се определя как да бъде изработена горивната смес и какво точно да е съотношението въздух –гориво . Съотношението въздух –гориво трябва да бъде 14.75 към 1 , известно е още като ламбда , от където сондата получава името си ....
Когато съдържанието на кислород в горивната смес намалее (тоест имаме т.н богата смес ) , тогава ламбда сондата „превключва” и подава информация на компютъра , за да може сместа да бъде коригирана. Същото се случва и когато съдържанието на кислород в сместа нарастне (или имаме бедна смес ).
Като казваме , че сондата превключва се има предвид , че тя мени стойностите на напрежението подавано към компютъра. Изправната сонда НЕПРЕКЪСНАТО изменя напрежението в интервала 0.2- 0.8 волта. (до 1 волт). Освен стойностите на самото напрежение има и друг важен фактор – бързодействието на сондата (тоест скоростта с която превключва). Когато сондата не првключва достатъчно бързо се казва , че е „ленива”. Тоест тя подава напрежения ,но не сработва достатъчно бързо . Освен всичко казано , трябва да се уточни , че ламбда сондата работи нормално при температура над 300 градуса . При по старите автомобили (не само БМВ , а изобщо) сондите са били без подгрев , при по-новите сондата има подгрев , за да може по –бързо да се достигне оптимална работна температура (това се прави с цел да се намали времето през което двигателя работи по усреднени параметри от компютъра , съответно икономия на гориво и екология ). Сондите с подгрев обикновено са с 3 или 4 кабела . Два от кабелите са за подгряващия елемент ( изправният подгряващ елемент има съпротивление от 1 – 15 ома и се мери на 3-4 пин от буксата .Единия от кабелите за подгрева отива към релето на сондата , а другия отива на маса ). Другите два кабела на сондата (или един ) са „информационните” към компютъра (когато са два кабела , единия отива на маса , а другия към компютъра .Обикновено от 2ри пин на буксата кабела отива към компютъра , а 1ви пин отива на корпуса на самата сонда и по този начи на маса.).

Aко ламбдата превключва и подава напреженията както трябва , всичко е наред , ако обаче не превключва , тогава започват проблемите ....
Най –често причина за неправилната работа на сондата е замърсяването на повърхността на сондата. В резултат тя престава да отчита съдържането на кислород в сместа и подава някаква постоянна стойност на напрежението ( да речем 0.8 волта). При тази стойност на напрежението подавано от сондата , комютъра „смята „ , че сместа е богата , за това прогресивно коригира сместа , като най –честия резултата е гаснене на двигателя или нестабилни обороти , клонящи към 0. Цитираната по –горе стойност на напрежението е формална (сондата може да подава постоянно примерно и 0.6 волта или по –малко ). Идеята ми е , че сондата не трябва да подава постояно някака стойност , а трябва непрекъснато да се мени напрежението м/у 0.2 -0.8 волта (тоест трябва да прави поне един цикъл от стойности м/у 0.2 – 0.8 в рамките на 1 секунда ) именно тогава сондата е здрава и работи както трябва .....
Нека да обобщя .....
Веднъж подгряна , сондата подава напрежение 0.8 волта , когато отчете богата смес и 0.2 волта , когато отчете бедна смес. Когато компютъра получи стойното 0.8 волта ( богата смес) , започва да се стреми да обедни сместа , а когато получи стойост 0.2 ( бедна смес) , започва да се стреми да обогати сместа . Както вече казах , тези стойности трябва непрекъснато да се менят (циклично).
До тук добре с „общите” приказки ....
Идва въпроса - дали искаме да измеризмерим и как да измерим сами нашата сонда ...
Ако не искате да я мерите сами , просто прескочете останалата част от темата и идете на диагностика . (Въпреки , че на не малко диагностики ще ви кажат, че сондата е изправна , пък тя реално няма да е ....).
Ако пък искате сами да се справите , ще ви кажа как да го направите ......
Най напред ще трябва да „докопате” проводника , по който тече сигала м/у сондата и компютъра . Достъп до него имате при буксата на сондата или при буксата на компютъра ..... При буксата на сондата според мен не е много удачно (първо ще трябва да се завирате под колата , второ кабелите към някои букси са капсуловани в самите букси и просто няма достъп до пиновете , тоест ще трябва да оголвате проводника , а това е недопустимо ..... , особено от долу ). По удачният вариянт е от към компютъра . Аз лично отворих буксата , захванах си едно кабелче директно към пин-а на компа (който при мен е 70-ти) изтеглих го в купето и го закачих за буксата в жабката
След като вече имате достъп до „информационния” кабел на сондата , можете да си го мерите по няколко начина : с осцилоскоп , с мултицет или с уреда „ ламбда-тестер”.
С осцилоскоп ще е най –добре и най –точно ... , но ясно е , че не всеки разполага с такъв (или знае как да борави с него .....) ; С мултицет , но трябва да е задължително цифров. Искам да подчертая , че повечето цифрови мултицети имат „refresh time “ – 1 секунда , тоест те не могат да хванат достатъчно бързо времето през което сондата превключва , тъй като това време е от порядъка на мили секунди (тоест ще можете да отчетете евентуално някакви напрежения , но няма да можете да видите дали сондата превключва правилно). Другото важно е - НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ АНАЛОГОВ МУЛТИЦЕТ (стрелкови) , просто ще си скапете сондата (няма да навлизам в подробности защо , приемете го на доверие и като приятелски съвет....). ;
Уреда „ламбда –тестер” , това е последния и според мен най –достъпен вариянт.
Този „уред” струва около 5 лв (ако си го направите сами , иначе цената му е към 40 лв , ако си го купите).
Ето схемата , елементарна е :

Резистор R1 = 1 М (мега ом) ;
R2=R3 = 2k2 (килоома) ;
C1= 10 микрофарада (НЕелектролитен). Аз нямах 10 микрофарада и сложих 1 микрофарад ( в случая стойността не е важна , тъй като този кондензатора се явява просто филтриращ на напрежението , но тъй като така или иначе се тегли захранване от батерията на колата , няма какво да се „филтрира” толкова .... Гарантирам , че може и без него ... )
Диодите квито ви кеф .... (аз сложих 3 мм , че са мънички )
Ето как изглежда графиката и на какви стойности светват диодите :

Уреда е лесен за направа , има голямо бързодействие (тоест може да отчита превключването на сондата и съответните напрежения .... ) и високо входно съпротивление (в случая 1 мегаом) , което гарантира , че няма да ви повреди сондата (за разлика примерно от аналоговия мултицет ).
Ето как изглежда уреда , който си направих аз (за целта използвах кутиика от гъбичка за лъскане на обувки ......
Диодите закрепих директно за кутииката с помоща на топъл силикон ...


Не съм си правил труда да правя платка , а директно закрепих елементите на цокъла на чипа (пък и за какво да правя платка , за 4 елемента ... )




Тук направих опит да видя точно при какви стойности на напрежението се палят диодите :

1ви- 0.110 V
2ри- 0.220 V
3ти- 0.320 V
4ти- 0.430 V
5ти- 0.535 V
6ти- 0.640 V
7ми- 0.750 V
8ми- 0.855 V
9ти- 0.960 V
10ти- 1.063 V
Ето и видеоклипче как работи устройството :
http://www.vbox7.com/play:75b90f9c
Надявам се да е ползезно ....
Първо малко общи , но важни приказки .... (за да знаете после какво да му гледате на тоя уред )
Ламбда сондата следи нивото на кислорода в изпускателната система и подава информация на компютъра на колата . На базата на тази информация се определя как да бъде изработена горивната смес и какво точно да е съотношението въздух –гориво . Съотношението въздух –гориво трябва да бъде 14.75 към 1 , известно е още като ламбда , от където сондата получава името си ....
Когато съдържанието на кислород в горивната смес намалее (тоест имаме т.н богата смес ) , тогава ламбда сондата „превключва” и подава информация на компютъра , за да може сместа да бъде коригирана. Същото се случва и когато съдържанието на кислород в сместа нарастне (или имаме бедна смес ).
Като казваме , че сондата превключва се има предвид , че тя мени стойностите на напрежението подавано към компютъра. Изправната сонда НЕПРЕКЪСНАТО изменя напрежението в интервала 0.2- 0.8 волта. (до 1 волт). Освен стойностите на самото напрежение има и друг важен фактор – бързодействието на сондата (тоест скоростта с която превключва). Когато сондата не првключва достатъчно бързо се казва , че е „ленива”. Тоест тя подава напрежения ,но не сработва достатъчно бързо . Освен всичко казано , трябва да се уточни , че ламбда сондата работи нормално при температура над 300 градуса . При по старите автомобили (не само БМВ , а изобщо) сондите са били без подгрев , при по-новите сондата има подгрев , за да може по –бързо да се достигне оптимална работна температура (това се прави с цел да се намали времето през което двигателя работи по усреднени параметри от компютъра , съответно икономия на гориво и екология ). Сондите с подгрев обикновено са с 3 или 4 кабела . Два от кабелите са за подгряващия елемент ( изправният подгряващ елемент има съпротивление от 1 – 15 ома и се мери на 3-4 пин от буксата .Единия от кабелите за подгрева отива към релето на сондата , а другия отива на маса ). Другите два кабела на сондата (или един ) са „информационните” към компютъра (когато са два кабела , единия отива на маса , а другия към компютъра .Обикновено от 2ри пин на буксата кабела отива към компютъра , а 1ви пин отива на корпуса на самата сонда и по този начи на маса.).

Aко ламбдата превключва и подава напреженията както трябва , всичко е наред , ако обаче не превключва , тогава започват проблемите ....
Най –често причина за неправилната работа на сондата е замърсяването на повърхността на сондата. В резултат тя престава да отчита съдържането на кислород в сместа и подава някаква постоянна стойност на напрежението ( да речем 0.8 волта). При тази стойност на напрежението подавано от сондата , комютъра „смята „ , че сместа е богата , за това прогресивно коригира сместа , като най –честия резултата е гаснене на двигателя или нестабилни обороти , клонящи към 0. Цитираната по –горе стойност на напрежението е формална (сондата може да подава постоянно примерно и 0.6 волта или по –малко ). Идеята ми е , че сондата не трябва да подава постояно някака стойност , а трябва непрекъснато да се мени напрежението м/у 0.2 -0.8 волта (тоест трябва да прави поне един цикъл от стойности м/у 0.2 – 0.8 в рамките на 1 секунда ) именно тогава сондата е здрава и работи както трябва .....
Нека да обобщя .....
Веднъж подгряна , сондата подава напрежение 0.8 волта , когато отчете богата смес и 0.2 волта , когато отчете бедна смес. Когато компютъра получи стойното 0.8 волта ( богата смес) , започва да се стреми да обедни сместа , а когато получи стойост 0.2 ( бедна смес) , започва да се стреми да обогати сместа . Както вече казах , тези стойности трябва непрекъснато да се менят (циклично).
До тук добре с „общите” приказки ....
Идва въпроса - дали искаме да измеризмерим и как да измерим сами нашата сонда ...
Ако не искате да я мерите сами , просто прескочете останалата част от темата и идете на диагностика . (Въпреки , че на не малко диагностики ще ви кажат, че сондата е изправна , пък тя реално няма да е ....).
Ако пък искате сами да се справите , ще ви кажа как да го направите ......
Най напред ще трябва да „докопате” проводника , по който тече сигала м/у сондата и компютъра . Достъп до него имате при буксата на сондата или при буксата на компютъра ..... При буксата на сондата според мен не е много удачно (първо ще трябва да се завирате под колата , второ кабелите към някои букси са капсуловани в самите букси и просто няма достъп до пиновете , тоест ще трябва да оголвате проводника , а това е недопустимо ..... , особено от долу ). По удачният вариянт е от към компютъра . Аз лично отворих буксата , захванах си едно кабелче директно към пин-а на компа (който при мен е 70-ти) изтеглих го в купето и го закачих за буксата в жабката
След като вече имате достъп до „информационния” кабел на сондата , можете да си го мерите по няколко начина : с осцилоскоп , с мултицет или с уреда „ ламбда-тестер”.
С осцилоскоп ще е най –добре и най –точно ... , но ясно е , че не всеки разполага с такъв (или знае как да борави с него .....) ; С мултицет , но трябва да е задължително цифров. Искам да подчертая , че повечето цифрови мултицети имат „refresh time “ – 1 секунда , тоест те не могат да хванат достатъчно бързо времето през което сондата превключва , тъй като това време е от порядъка на мили секунди (тоест ще можете да отчетете евентуално някакви напрежения , но няма да можете да видите дали сондата превключва правилно). Другото важно е - НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ АНАЛОГОВ МУЛТИЦЕТ (стрелкови) , просто ще си скапете сондата (няма да навлизам в подробности защо , приемете го на доверие и като приятелски съвет....). ;
Уреда „ламбда –тестер” , това е последния и според мен най –достъпен вариянт.
Този „уред” струва около 5 лв (ако си го направите сами , иначе цената му е към 40 лв , ако си го купите).
Ето схемата , елементарна е :

Резистор R1 = 1 М (мега ом) ;
R2=R3 = 2k2 (килоома) ;
C1= 10 микрофарада (НЕелектролитен). Аз нямах 10 микрофарада и сложих 1 микрофарад ( в случая стойността не е важна , тъй като този кондензатора се явява просто филтриращ на напрежението , но тъй като така или иначе се тегли захранване от батерията на колата , няма какво да се „филтрира” толкова .... Гарантирам , че може и без него ... )
Диодите квито ви кеф .... (аз сложих 3 мм , че са мънички )
Ето как изглежда графиката и на какви стойности светват диодите :

Уреда е лесен за направа , има голямо бързодействие (тоест може да отчита превключването на сондата и съответните напрежения .... ) и високо входно съпротивление (в случая 1 мегаом) , което гарантира , че няма да ви повреди сондата (за разлика примерно от аналоговия мултицет ).
Ето как изглежда уреда , който си направих аз (за целта използвах кутиика от гъбичка за лъскане на обувки ......
Диодите закрепих директно за кутииката с помоща на топъл силикон ...


Не съм си правил труда да правя платка , а директно закрепих елементите на цокъла на чипа (пък и за какво да правя платка , за 4 елемента ... )




Тук направих опит да видя точно при какви стойности на напрежението се палят диодите :

1ви- 0.110 V
2ри- 0.220 V
3ти- 0.320 V
4ти- 0.430 V
5ти- 0.535 V
6ти- 0.640 V
7ми- 0.750 V
8ми- 0.855 V
9ти- 0.960 V
10ти- 1.063 V
Ето и видеоклипче как работи устройството :
http://www.vbox7.com/play:75b90f9c
Надявам се да е ползезно ....
Последна промяна metodi80 на 31 Авг 2010, 1:43, променена общо 4 пъти
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Браво, колега! Много полезно устройство, предвид както си казал ти многото случки, когато отиваш на диагностика, успокояват те, а всъщност проблема е на лице. Дано темата отиде при полезни. 
- delas_328
- ентусиаст
-
- Мнения: 1044
- Регистриран на: 27.08.2009
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 24 Клапанова гад!!!
- Мечтае да кара: М3 Е36 3.2
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Човек,ти си феномен!!!Браво много интересна темичка,евала колега

По-добре известен пияч, отколкото анонимен алкохолик!
- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8393
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
ела на сбирка да мерим, че всички реват за сонди...
евала за положения труд
евала за положения труд

You said: "Time will change!" What if it changes you?
- ~Мишо~
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3150
- Регистриран на: 7.05.2007
- Местоположение: около ЛЮБИМА и Е36
- Пол: Мъж
- Кара: видимо доволен
- Мечтае да кара: само за удоволствие...
- Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i - Непокорната
ML 400 CDI - Мецанко
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Чакам да чуя какво ще кажат "специалистите"... 
- Вот такая жизнь, эх, несправедливая!... Я вам обещаю, проживу её красиво я!
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
- fedoracore
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1573
- Регистриран на: 30.10.2007
- Местоположение: Столицата
- Пол: Мъж
- mitrax
- ентусиаст
-
- Мнения: 902
- Регистриран на: 26.10.2008
- Местоположение: ДУПНИЦА Скрапинг
- Пол: Мъж
- Кара: coupe e36 m42 , цоупе е46 325ci
- Мечтае да кара: ///M
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
в Е36 от доста време нямаше полезна тема. Гледал съм графики на осцилоскоп на циркониева ламбда сонда - в 0,5 секунди стига от 0.2 до 0.8 и така в период . Това индикаторче показва същото нещо.
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите

- vld
- Старши ентусиаст
-
- Мнения: 12849
- Регистриран на: 10.08.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535d, E84 2.3d
- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8393
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
mitrax написа:Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
за туй ли са по 250лв броя ...
You said: "Time will change!" What if it changes you?
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Уреда е найстина страхотен, но както казаха колегите, ако се направи до 5в ще става и за другите сонди. преди месец исках да си купя такъв готов, ама нямаха наличност
ето затова говоря http://adiasys.com/index.php?page=shop. ... t&Itemid=7
ето затова говоря http://adiasys.com/index.php?page=shop. ... t&Itemid=7
- ивчо3
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1939
- Регистриран на: 13.09.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 318is, 1995 м42
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Страхотна тема, много полезна и подробно обяснена.
Прочетох и прегледах снимките няколко пъти, ясно ми е как да си направя ламбда тестер, само да попитам какъв чип се използва за запояване на елементите, има ли някакво значение? На схемата пише LM3914, откъде мога да го намеря?
Прочетох и прегледах снимките няколко пъти, ясно ми е как да си направя ламбда тестер, само да попитам какъв чип се използва за запояване на елементите, има ли някакво значение? На схемата пише LM3914, откъде мога да го намеря?- metodi80
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3876
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
vicho написа:ела на сбирка да мерим, че всички реват за сонди...
евала за положения труд
Знам , че много хора се оплакват от сондите , за това реших , че такава тема ще е полезна ... Не се изискват никакви сериозни познания , за да се направи устройството , още повече като се ползва описанието , смятам , че няма да има пороблеми ...
mitrax написа:
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
sonny написа: ако се направи до 5в ще става и за другите сонди.
Принципно не е никакъв проблем , просто трябва да се подменят стойностите на резисторите във веригата и чипа ще пали диодите дори и за напрежения над 5 волта. Обещавам по най -бързия начин да добавя информация (но първо ще тествам ). М/у другото има вариянт същия уред да е с повече диоди (20 ) и да показва на още по "ситно" напреженията ... , та чисто формално , би могло и такъв да се направи ... Ако някой проявява интерес , нека пише на ЛС , ще пращам схема , или ако видя , че има интерес, ще сложа схемата и за 20 диоден уред .
ивчо3 написа:.... само да попитам какъв чип се използва за запояване на елементите, има ли някакво значение? На схемата пише LM3914, откъде мога да го намеря?
Чипа е LM3914 , намира се във всеки магазин за електроника (Има няколко вариянта на същия чип - LM3914N ; LM3914N-1 ; и още няколко други вариянти , аз гледа в pdf. документацията за съответните чипове и не можах да открия абсолютно никаква разлика , та би трябвало всички да стават , но най -добрия вариятн е ако си намерите "чистия" LM3914 .... , аз например сложих LM3914 N-1 (просто такъв имаха в магазина) и нямам забележки. Цената на самия чип варира м/у 2.40 - 3.90 (на толкова го намирам аз ...) ). Аз запоих елементите директно на цокъл. Препоръчвам на всеки , който реши да прави уреда да си вземе цокъл за чипа , хем ако се наложи чипа излиза без разпояване , хем можете да запоите другите елементи направо на цокъла (без да правите платка). Чипа и цокъла за него са 18 пинови ....
- bum_bum
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 12076
- Регистриран на: 22.07.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: турбо бмв
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Аз като гледах разни тестери, които продават ми направи впечатление една друга функция, която я имаше на по-скъпите и се чудя каква и е ролята на нея. Значи същото нещо е с диодчета, но и с 2 бутона. Единия за принудително богата смес, а другия за принудително бедна. Предполагам е за да се диагностицира "мудна" ламбда? Дали може да се добави тази екстра на този уред?
- ивчо3
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1939
- Регистриран на: 13.09.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 318is, 1995 м42
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
mitrax написа:в Е36 от доста време нямаше полезна тема. Гледал съм графики на осцилоскоп на циркониева ламбда сонда - в 0,5 секунди стига от 0.2 до 0.8 и така в период . Това индикаторче показва същото нещо.
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
В някакъв руски сайт пишеше за титаниевите сонди подаване на напрежение 1-5 V. Според мен тестера за титаниевите сонди резистора R-1 със съпротивление 1 мегаом, свързан към управляващото напрежение си остава със същите стойности, нарочно е подбран с голямо съпротивление, за да не се прецака сондата. Другите два R-2 и R-3 трябва да са повече от 2 килоома, но колко точно не знам, трябва да се пробва.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани



