МАП сензор
Модератор: Технически модератори
34 мнения
• Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
МАП сензор
Попрочетох доста по въпроса и не видях единодушно мнение за това какво трябва а се мери на мап сензора и в какви граници трябва да са показанията за да се установи работи ли коректно или не. Ясно е , че мапа не е генератор и да се мери напрежение на крачетата му е повече от смешно ( пишеше го някъде по темите ). Нямаше да е смешно ако беше обяснено ,че се мери напрежение ( по-точно потенциала на едно от крачетата ) без да се вади буксата от мапа тъй като през буксата той получава захранващо напрежение точно описано като 5V , а се измерва изходящото напрежение , което е дребно но много важно пояснение. Мап сензора е микромеханичен сензор който мери абсолютно налягане във входящия колектор. Вътре в него има еластична мембрана на която са закрепени резистори променящи съпротивлението си при възникване на деформации. Т.е. просто казано мъркучлето от всмукателния колектор ( или от турбото ако са сменени местата на мъркучите) предава налягането от постъпващите въздушни маси в колектора на мембраната в мапа при което тя се деформира оттам и резисторите които от своя страна променят електрическото си съпротивление, за което обаче е необходимо на две крачета на мапа да се подаде захранващо постоянно напрежение и на третото краче като изход ( + ) възниква потенциал променящ се в зависимост от промяната на съпротивленията на резисторите. И от това трето краче сигнала отива в ЕКУ за обработка и заедно със сигнала от датчика за темп. на въздуха във всмукателния колектор се изчислява масата на въздуха. И най накрая нагледно как става същинското замерване за определяне изправността на мапа става ясно оттук http://www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5Yqw . Всичко това написах да стане по-пригледно и ясно действието на този изключително важен сензор и как бихме го замерили . ПС: на клипчето мапа директно влиза във всмукателите и липсва свързващо маркучле и може да си замервате без да го вадите при различни режими на работа на двигателя и да следите промените на мултицета. Ако липсват такива значи мапа е свършил и се нуждаете от нов.Между другото като подавате газ ( респективно се повишава налягането на постъпващия въздух ) изходящото напрежение се повишава като стойност. Също така бих помолил ако някой има информация за гранични стойности на мапа ( за ТДС-ка) да сподели ще съм му много благодарен . Живи и здрави. 

Последна промяна vladobate на 02 Сеп 2010, 23:11, променена общо 1 път
Re: МАП сензор
Първо да се извиня , но в първия пост съм направил грешка в твърдението си че се понижава изходното напрежение с подаване на газта ( увеличаване на налягането), а то е точно обратното ( говорим за ТДС мотор М51 ) подведох се от клипчето . Днес след замерване установих около 1.7V на празен ход и с подаване на газ се качва на около 2.3 - 2.5 V . На снимките по-долу , които направих днес се вижда практически как се прави замерването с мултицет и кабелче. Явно има разлика при различните модели мап сензор , защото масата е на средното краче , а изходящото напрежение се хваща на едното крайно , а не както е на клипчето. Мап сензора има три крачета и като откачите буксата ( съветвам да се прави не на контакт или запалена кола , защото веднага ми регистрира грешка за повреда в мапа ) се виждат , те са с надписи съответно V-G-O . Средното е маса ( т.е. "-" ) идва от ground-земя , лявото V е захранващото непроменливо напрежение 5V ( може за контрол да го измерите с мултицета като единия край на крачето V , а другия някъде на маса по колата или най добре на средното краче G ), дясното краче O е изходното напрежение което трябва дя се измери. Важно - всички измервания се извършват при закачен мъркуч към мапа и закачена букса като на снимките се вижда как става свързването към буксата с помощно кабелче и оттам кам мултицета за измерване. Ето и снимките:
Издърпвате предпазното маншонче на буксата и оттдолу виждате трите кабелчета, средното кафяво-зелено е маса, лявото бчло е захранващо напрежение и дясното синьо жълто е изходно напрежение.
Мушкате едно кабелче вдасно , а другото в средата и така ще замервате изходното напрежение при различните режими на работа на двигателя ( ако е изправен мапа) като стойностите почват от около 1.7V и се повишават с подаване на газ.
Издърпвате предпазното маншонче на буксата и оттдолу виждате трите кабелчета, средното кафяво-зелено е маса, лявото бчло е захранващо напрежение и дясното синьо жълто е изходно напрежение.
Мушкате едно кабелче вдасно , а другото в средата и така ще замервате изходното напрежение при различните режими на работа на двигателя ( ако е изправен мапа) като стойностите почват от около 1.7V и се повишават с подаване на газ.
- rottweiler
- ентусиаст
-
- Мнения: 898
- Регистриран на: 3.01.2007
- Пол: Мъж
- Кара: шлеп
Re: МАП сензор
Ще се заформи добра дискусия за МАП-а и на доста въпроси ще си отговоря.
Като за начало да попитам как точно става почистването на мапа? Разглобих го до метална кутийка - смяна на маркуча, развиване на болта в който влиза и понапръсках вътре в резбата с обезмаслител. Може ли още повече да се разглоби и дали може да се преебе като пръсках вътре?
Като за начало да попитам как точно става почистването на мапа? Разглобих го до метална кутийка - смяна на маркуча, развиване на болта в който влиза и понапръсках вътре в резбата с обезмаслител. Може ли още повече да се разглоби и дали може да се преебе като пръсках вътре?


Re: МАП сензор
Тази чудесия е неразглобяема и непоправима ( лично мнение ) по простата причина ,че елементите са много малки и много прецизни ,за което се изисква висок клас машини за микромеханика и съответната технология които ние с двете си ръце е невъзможно да заменим. Почистване може да се извърши на контактните елементи ( външни ) , на мембраната ( гумена вътрешна ) през отвора на щуцера където се включва мъркучлето ( доколкото е възможно ) аз мисля е най подходящо с контактен спрей за да се изпари след това. С това мисля, че се изчерпват вариантите за почистване. По прицип специалистите твърдят ,че сензора е доста здрав и трудно ( рядко ) ще дефектира. Най разумното е замяната с нов като се има предвид колко важна роля играе . Колега, незнам за каква метална кутийка говориш, но моя целият е пластмасов и е вероятно да го бъркаш с управлението на АГР-а ( той е с два щуцера а мапа с един ). Мапа откъм щуцера изглежда като запечатан и неразглобяаем и както писх по-горе задоволи се с елементарно почистване от евентуално проникване на масло към вътрешността на мапа с идеята да се върне чувствителността на мембраната и дотук. Успех.
- Пресиян Василев
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1932
- Регистриран на: 1.02.2009
- Местоположение: Габрово
- Пол: Мъж
- Кара: 730д
- Мечтае да кара: космически кораб Сатурн 5
Re: МАП сензор
На по пьрвите години около 90-92Г.МАП е в метална кутия с проходен болт/щуцер за приемане на налягането .И е доста бо голям .Абсолютно взаимозаменяеми са .
А каква е краината цел с играта която правиш?.ако е за повече пОвер няма да има осезаема разлика
А каква е краината цел с играта която правиш?.ако е за повече пОвер няма да има осезаема разлика
Диагностиката не е гледане на телевизия !
Бензина служи за измиване на дизелови части.
Бензина служи за измиване на дизелови части.
Re: МАП сензор
Единствено за навременно включване на турбото си заслужава да се прави , ако естествено не е умряла на високите.
- dupeto
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 109
- Регистриран на: 21.04.2006
- Местоположение: варна
- Пол: Мъж
- Кара: 324 ТД
Re: МАП сензор
колега, не разбрах, да се погледне МАР сензора, ако е "умряла" колата във високите обороти ли говориш, че моята точно там е здала багажа яко, и до сега никой не иска да каже от какво може да е. проверил съм всичко, всяко мъркуче за вакум и налягане, датчици, сменях турбо, файда никаква, преди около 6 месеца разбрах , че МАР-а трябва да дава 5 волта на едното краче на буксата, замерих, толкова беше и от тогава го изключих като вариянт, но подобно мерене както ти го обясняваш и показваш с картинки (евала), не съм правил. само да вметна, че при изключена букса на МАР, колата изпушва повече, отколкото с включена, промяна във вървежа НЯМА. някаква идея дали може да се дължи на скапан МАР сензор...
П.П. темата е супер, направо за .... ТДС - от А до Я
П.П. темата е супер, направо за .... ТДС - от А до Я
Re: МАП сензор
dupeto написа:колега, не разбрах, да се погледне МАР сензора, ако е "умряла" колата във високите обороти ли говориш, че моята точно там е здала багажа яко, и до сега никой не иска да каже от какво може да е. проверил съм всичко, всяко мъркуче за вакум и налягане, датчици, сменях турбо, файда никаква, преди около 6 месеца разбрах , че МАР-а трябва да дава 5 волта на едното краче на буксата, замерих, толкова беше и от тогава го изключих като вариянт, но подобно мерене както ти го обясняваш и показваш с картинки (евала), не съм правил. само да вметна, че при изключена букса на МАР, колата изпушва повече, отколкото с включена, промяна във вървежа НЯМА. някаква идея дали може да се дължи на скапан МАР сензор...
П.П. темата е супер, направо за .... ТДС - от А до Я
Много , много вероятно да не работи мапа , защото както съм писал по-горе участва в изчисляване на въздушния дебит и няма да включва турбото защото компа нчма да получи правилна информация да подаде повече гориво и затова на високи обороти нямаш турбо и колата е като спънат кон. Може да имаш пробив и някъде по турбо пътищата да испуска налягане , но замери си първо мапа както съм пуснал снимките щото ако не бачка компа е минал в авариен режим и върви слабо. Това което си замервал на мапа е входящото ( захранващо ) напрежение и наистина трябва да е 5V . Дотук добре ама сега замери изходното напрежение ( на средно краче маса и крайно краче ( пише на мапа като дръпнеш буксата " О " ) , палиш двигателя и на празен ход трябва да даде около 1.7V и с подаване на газ се повишава напрежението до окoло 2.5V . И после ако всичко е наред или сменяш мапа препоръчвам да изчистиш грешките от компа . Успех.
- dupeto
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 109
- Регистриран на: 21.04.2006
- Местоположение: варна
- Пол: Мъж
- Кара: 324 ТД
Re: МАП сензор
мерих днес, 2.28 волта показва МАР-а, при подаване на газ вдига до около 2.38-2.42.... не мога да определя нормално ли е, волтажа към сензора е 4.96, тва по нормално ми се струва. единствено ми прави впечатление, че кабелите на позиция 1 и 2 са разменени, сиреч 1 ми е маса, не като при тебе в средата, а на първа позиция. не знам дали и това е от значение, но се съмнявам някой да ги е разменил... с М21Б24 съм, но доколкото разбрах са взаимозаменяеми с този от М51Б25, с две думи същите. само тези разминавания ме притесняват сега в позициите на кабелите, но това ще се провери дали е така....
- kraininski
- ентусиаст
-
- Мнения: 899
- Регистриран на: 23.04.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 530d
Re: МАП сензор
в аутодата пише че трябва да е 1.75-1.78 B при празен ход на двигателя и максималната стойност която достига за момент трябва да е 2.7 В
"And You'll Always Be My Whore Cause You're The One That I Adore"
Re: МАП сензор
Това не е нормално и като абсолютни стойности ( които се менят в диапазон около 1.7-2.7 V ) и като относителни т.е. разликата между мин. и макс. е прекалено малка. Сензора най-вероятно се е бъгясал. Но ти кажи как ти се държи колата щот ми се струва че на ниски ще си пъргав , а. И правил ли си сравнение ( случвало ли ти се е ) с друго BMW щот някои карат с години спънати коли и после като попочистят , попосменят и о-о-о ама тя била хала бе. Просто ми е интерсно с тези стойности да споделиш как се държи колата и още нещо турбото чуваш ли го ( звук нещо средно между свистене и свиркане ) и на какви обороти ми е много интересно . И като съберем две и две ( пишеш че като изключиш буксата няма промяна във вървежа , а то трябва да има става 2 пъти по-мудна мъка-а-а-а и живите данни които си замерил ) нещата вървят не направо бягат към скапан мап и кво чакаш ами не заемеш забързо от някой приятел мап да пробваш , а. Действай и си изчисти грешките, че тоя ТДС като тръгне няма да искаш да слизаш от него .
Успех и пиши кво е станало ,че мап рядко умира и ще е полезно да се научи повече за тва животно. 




- dupeto
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 109
- Регистриран на: 21.04.2006
- Местоположение: варна
- Пол: Мъж
- Кара: 324 ТД
Re: МАП сензор
колега, аз писъх, че мотора е М21Б24, няма TDS. но проблем има. турбото го чувам да почва да "свири" и да се развърта от 1400-500 оборота, вярно на 1-ва и 2-ра си набира колата, но непак както трябва. с други бмв-та не съм се дърпал, но голф 2 1.6 тд ме напраи на маймуна и мноо ме е яд при положение, че разликата в конете е фрапантна. карал съм други 24-ки, 25-ци турбо дизел, просто няма такова набиране и ускоряване, колите летят, моята направо не струва пред тях, както съм казвал, все едно зака4ат 2 тона отзаде и вместо колата да тръгне, тя забива муцуната и не върви. поръчах си друг МАР, утре ще е тук и като го сменя ще пиша пак какво е станало и ако дай боже излезне това проблема ще седна и доопиша всички симптоми в детайли по-подробно
Re: МАП сензор
spiro- написа:... оня който е писъл тая съм сигурен,че не знае за какво пише и е чел недочел...
Колега редно е да кажеш какво е "чел недочел" автора на темата а не само да се трупат мнения

Re: МАП сензор
spiro- написа:Сензор определящ сместа при м51 ,СПРЯМО налягънето в всмукателният колектор,,,или МАП
Как ли да го обясня,като съм обучен от вас,на динозаб
![]()
........и така
ТОВА С ВОЛТОВЕТЕ И НАЧИНА НА МЕРЕНЕ(тъпа работа) ,индивидуално на мап-а става,ама само идентично за сензораРАБОТАТА НА ЦЯЛАТА С-МА
![]()
я го комбинирай с холд бустта на турбината в режим на разтоварване,демк газ и връщаш , пак газ...........Мап-а работи съвместно с други датчици.............
простете му ма автора на темата не знае за какво говори![]()
аз го приканвам на дискусия
Колега защо ли стилът ти на писане ми е много познат ? Заглавието на темата е " Мап сензор " не " РАБОТАТА НА ЦЯЛАТА С-МА " и никъде в нея не съм описвал как си взаимодействат сензорите или да е ставало въпрос за турбини.
Последна промяна vladobate на 26 Сеп 2012, 20:50, променена общо 1 път
34 мнения
• Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани