Тема за познавачи:чугунен срещу стоманен колянов вал
Модератор: Общи модератори
5 мнения
• Страница 1 от 1
- Dr.Schnaps
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 485
- Регистриран на: 5.03.2003
- Местоположение: Sofia i drugi
- Пол: Мъж
- Кара: E90LCI и E30 Cabrio
Е тука ве4е ни хвана на тясно. Все пак по конкретна то4ка 3а сравнение сте даде6 ли или обсто погледнато?
Роскатa, ясно ми е за какво си ги пуснал тия теми, мен обаче не ми пука. Ще си пиша, щото ми е кеф да обсъждам автомобилни теми и от уважение към останалите.
Затова, ти Роска, като си учил 9 години (:lol: ), ако искаш не чети, но на останалите може да им бъде полезено да знаят какво пише в учебниците. За тях ще преразкажа на кратко какво пише по темата в един такъв учебник.
Условията на екплоатация на коляновият вал поставят много високи изисквания към материалът от който се изработва коляновият вал - якост, еластичност, износоустойчивост, твърдост, съпротивление срещу умора и срещу ударно натоварване. Такива свойства имат правилно обработените въглеродни и легирани стомани и в по-малка степен и висококачествените чугуни. Коляновите валове се изработват от стомана 45А, 45Г2 и др., като за форсираните дизелови двигатели се употребява легирани стомани: хром-никел-волфрамова 18ХНВА, хром-никел-молибденои 18ХНМА, 40ХНМА и др.
Заготовката за коляновият вал се изковава най-често чрез щамповане. Получената заготовка се подлага първо на нормализация. Това е необходимо за подготвяне на материалана заготовката за механична обработка (намаляване на твърдостта и отстраняване на възникналите при изстиването напрежения), а също и за повишаване на механичните и качества. Втората термична обработка - повърхностна закалка на шийките на коляновият вал - се извършва в края на механичната му обработка, за да се повиши повърхностната твърдост и да се увеличи износоустойчивостта на шийките.
В последно време по-широко разпространение получава начинът на изработване на заготовката на коляновия вал чрез леене от легирани стомани или от сферографичен чугун с висока якост. Летите колянови валове са по-евтини от щампованите. Те имат виска износоустойчивост на шийките и възможност за получаване на рационални форми на съставните елементи на вала по отношение на равномерното разпределение на метала и напреженията. Вследствие на това, че вътрешното триене на чугуна е значително по-голямо отколкото на стоманата, чугунените колянови валове по-добре се съпротивляват на усукващите трептения, отколкото стоманените.
Заготовката на летия колянов вал по своята форма и размери се отличава от готовия колянов вал по-малко, отколкото заготовката на щампования вал. Поради това броят на операциите за механична обработка и количеството на снетите от заготовката стружки значително намалява. Летите колянови валове притежават по-малка якост отколкото щампованите, поради което се налага увеличаване размерите на вала и дори пълно изменяне на конструкцията.
Затова, ти Роска, като си учил 9 години (:lol: ), ако искаш не чети, но на останалите може да им бъде полезено да знаят какво пише в учебниците. За тях ще преразкажа на кратко какво пише по темата в един такъв учебник.
Условията на екплоатация на коляновият вал поставят много високи изисквания към материалът от който се изработва коляновият вал - якост, еластичност, износоустойчивост, твърдост, съпротивление срещу умора и срещу ударно натоварване. Такива свойства имат правилно обработените въглеродни и легирани стомани и в по-малка степен и висококачествените чугуни. Коляновите валове се изработват от стомана 45А, 45Г2 и др., като за форсираните дизелови двигатели се употребява легирани стомани: хром-никел-волфрамова 18ХНВА, хром-никел-молибденои 18ХНМА, 40ХНМА и др.
Заготовката за коляновият вал се изковава най-често чрез щамповане. Получената заготовка се подлага първо на нормализация. Това е необходимо за подготвяне на материалана заготовката за механична обработка (намаляване на твърдостта и отстраняване на възникналите при изстиването напрежения), а също и за повишаване на механичните и качества. Втората термична обработка - повърхностна закалка на шийките на коляновият вал - се извършва в края на механичната му обработка, за да се повиши повърхностната твърдост и да се увеличи износоустойчивостта на шийките.
В последно време по-широко разпространение получава начинът на изработване на заготовката на коляновия вал чрез леене от легирани стомани или от сферографичен чугун с висока якост. Летите колянови валове са по-евтини от щампованите. Те имат виска износоустойчивост на шийките и възможност за получаване на рационални форми на съставните елементи на вала по отношение на равномерното разпределение на метала и напреженията. Вследствие на това, че вътрешното триене на чугуна е значително по-голямо отколкото на стоманата, чугунените колянови валове по-добре се съпротивляват на усукващите трептения, отколкото стоманените.
Заготовката на летия колянов вал по своята форма и размери се отличава от готовия колянов вал по-малко, отколкото заготовката на щампования вал. Поради това броят на операциите за механична обработка и количеството на снетите от заготовката стружки значително намалява. Летите колянови валове притежават по-малка якост отколкото щампованите, поради което се налага увеличаване размерите на вала и дори пълно изменяне на конструкцията.
Само Дизел!
- B U L L I
- Дон Хуан де Маркофф
-
- Мнения: 6034
- Регистриран на: 1.06.2002
- Местоположение: Стара Загора/Казанлък
- Пол: Мъж
- Кара: Е30 cardio,Е39,Е36 combainero
- Мечтае да кара: X6 cabrio
ами аз смятам 4е си прав,особенно по второто не6то,за6тото третият на4ин показва как парвото деиствие води до противодеиствие на 4етвартото.
а, разбирам ги аз тия не6та ама не ми се пи6е много заштото си изрязох ноктите из дано и сега ме BULLLLIII
а, разбирам ги аз тия не6та ама не ми се пи6е много заштото си изрязох ноктите из дано и сега ме BULLLLIII


http://bayern-bulgaria.net/
"към крайно тежките заболявания се прилагат крайно тежки форми на лечение!"
71% от повърхността на Земята е покрита от вода… Останалата площ се покрива от Мануел Нойер.
5 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани