::: Полезно за антифриза :::
Модератор: Технически модератори
10 мнения
• Страница 1 от 1
- Mitaka85
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 525
- Регистриран на: 14.11.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E39
::: Полезно за антифриза :::
Антифризът – факти , митове и търговски хитрини.
Отново е есен, отново очакваме застудявания, отново идва сезонът на антифриза. Бензиностанциите, магазините за авточасти, та даже хипермаркетите предлагат объркващо голям избор от видове , марки и степени на разреждане.
Факти: Антифризът е воден разтвор на етиленгликол, съдържащ допълнителни добавки /антикорозионни, противопенни, и др./ и оцветители. Низката температура на начало на кристализация /по-нататък за краткост ще я наричаме температура на замръзване, въпреки известната терминологична неточност/ се дължи на наличието на етиленгликола и не е право пропорционална на процентното му съдържание. Етиленгликолът има по-високо относително тегло и по-ниска топлоотнемаща способност от водата и дори само поради този факт използвонето му е компромис между необходимостта от добро охлаждане на двигателя от една страна и необходимостта от защита на ситемата от замръзване при отрицателни температури от друга.
Митове. Температурата на замръзване на пълния концентрат е –80 0С. При разреждане с вода в съотношение 1:1 антифризът замръзва при –40 0С, при разреждане 1:2 –33 0С при разреждане 1:3 - съответно при –20 0С и т. н. /тук и навсякъде по-долу имаме впредвид обемни съотношения или обемни проценти/
Факти: Истината, за съжаление е по-различна: увеличаването на процентното съдържание на етиленгликола влияе благоприятно на температурата на замръзване до концентрация 66 %. След преминаване на тези граници, тази температура рязко се повишава, за да достигне стойности от порядъка на -12 до -14 0С при 100 % съдържание на етиленгликол. Това на пръв поглед парадоксално поведение на разтвора има свое обяснение в теорията на фазовите превръщания на бинарните системи. Т.е. минималната температура на замръзване на антифризите е – 68 0С и се постига при съдържание на етиленглокола около 66 %. При разреждане на стопроцентен концентрат с вода в съотношение 1:1, температурата на начало на кристализация и не по-висока от –37 0С, при разреждане 1:2 е около –17, а при разреждане 1:3 - около –9 0С.
Съгласно БДС 10126-82, чието спазване за радост или съжаление, вече не е задължително, съществуваха две марки охлаждащи течности: марка концентрирана и марка разредена.
Концентрираната представлява етиленгликол с добавки. Наличие на вода е недопустимо. Тази течност се използва само в разредена форма и след разреждане в съотношение 1:1 температурата на замръзване е не по-висока от - 35 0С. Възможно е и използването и при по-голямо разреждане , напр. 1:1.5, тогава температурата на замръзване е около -24 0С.
Разредената замръзва при температура не по-висока от –35 0С. и се налива в ситемата без разреждане.
Митове: Тъмносиният концентрат е много “по-гъст”, “по-силен” от светлосиния, зеления или жълтия.
Факти: Етиленгликолът е прозрачан течност с много бледожълт цвят. Т.е. цветът на антифриза зависи единствено от вида и количеството на оцветителя и по никакъв начин не влияе на температурата на замръзване.
Търговски хитрини: В момента, ако потребител се зачете внимателно в етикетите на продаваните антифризи, объркването му е гарантирано. Продават се антифризи с температура на замръзване –38, -400 С /най-често това е заблуда, тя е около –36/, коцентрат – 60 0С, коцентрат Тосол А-65 /и в двата случая използването на думата концентрат е подвеждащо!/, концентрат -76 или –80 0С /както бе обяснено по-горе тези температури са неверни!/. Освен това разфасованият антифриз се продава на литър /правилно/ или на килограм /неправилно/. Това на пръв поглед безобидно различие може да доведе до големи неприятности . Например разреждате 1 кг. антифриз /около 0.9 л./ с 2 кг. вода /2л./ . На етикета е написано , че ще се получи разтвор с температура на замръзване – 18 0С. Всъщност действителната температура ще бъде около
–15 0С. Само три градуса, но понякога те могат да ни струват скъпо .
Объркването е пълно. За неискушения потребител е абсолютно невъзможно да сравни предлаганите антифризи по качество и цена и да вземе правилно решение. Не съм привърженик на ограниченията на пазара, но съм убеден че е време да се задействат институциите, призвани да бранят интересите на купувача.
Отново е есен, отново очакваме застудявания, отново идва сезонът на антифриза. Бензиностанциите, магазините за авточасти, та даже хипермаркетите предлагат объркващо голям избор от видове , марки и степени на разреждане.
Факти: Антифризът е воден разтвор на етиленгликол, съдържащ допълнителни добавки /антикорозионни, противопенни, и др./ и оцветители. Низката температура на начало на кристализация /по-нататък за краткост ще я наричаме температура на замръзване, въпреки известната терминологична неточност/ се дължи на наличието на етиленгликола и не е право пропорционална на процентното му съдържание. Етиленгликолът има по-високо относително тегло и по-ниска топлоотнемаща способност от водата и дори само поради този факт използвонето му е компромис между необходимостта от добро охлаждане на двигателя от една страна и необходимостта от защита на ситемата от замръзване при отрицателни температури от друга.
Митове. Температурата на замръзване на пълния концентрат е –80 0С. При разреждане с вода в съотношение 1:1 антифризът замръзва при –40 0С, при разреждане 1:2 –33 0С при разреждане 1:3 - съответно при –20 0С и т. н. /тук и навсякъде по-долу имаме впредвид обемни съотношения или обемни проценти/
Факти: Истината, за съжаление е по-различна: увеличаването на процентното съдържание на етиленгликола влияе благоприятно на температурата на замръзване до концентрация 66 %. След преминаване на тези граници, тази температура рязко се повишава, за да достигне стойности от порядъка на -12 до -14 0С при 100 % съдържание на етиленгликол. Това на пръв поглед парадоксално поведение на разтвора има свое обяснение в теорията на фазовите превръщания на бинарните системи. Т.е. минималната температура на замръзване на антифризите е – 68 0С и се постига при съдържание на етиленглокола около 66 %. При разреждане на стопроцентен концентрат с вода в съотношение 1:1, температурата на начало на кристализация и не по-висока от –37 0С, при разреждане 1:2 е около –17, а при разреждане 1:3 - около –9 0С.
Съгласно БДС 10126-82, чието спазване за радост или съжаление, вече не е задължително, съществуваха две марки охлаждащи течности: марка концентрирана и марка разредена.
Концентрираната представлява етиленгликол с добавки. Наличие на вода е недопустимо. Тази течност се използва само в разредена форма и след разреждане в съотношение 1:1 температурата на замръзване е не по-висока от - 35 0С. Възможно е и използването и при по-голямо разреждане , напр. 1:1.5, тогава температурата на замръзване е около -24 0С.
Разредената замръзва при температура не по-висока от –35 0С. и се налива в ситемата без разреждане.
Митове: Тъмносиният концентрат е много “по-гъст”, “по-силен” от светлосиния, зеления или жълтия.
Факти: Етиленгликолът е прозрачан течност с много бледожълт цвят. Т.е. цветът на антифриза зависи единствено от вида и количеството на оцветителя и по никакъв начин не влияе на температурата на замръзване.
Търговски хитрини: В момента, ако потребител се зачете внимателно в етикетите на продаваните антифризи, объркването му е гарантирано. Продават се антифризи с температура на замръзване –38, -400 С /най-често това е заблуда, тя е около –36/, коцентрат – 60 0С, коцентрат Тосол А-65 /и в двата случая използването на думата концентрат е подвеждащо!/, концентрат -76 или –80 0С /както бе обяснено по-горе тези температури са неверни!/. Освен това разфасованият антифриз се продава на литър /правилно/ или на килограм /неправилно/. Това на пръв поглед безобидно различие може да доведе до големи неприятности . Например разреждате 1 кг. антифриз /около 0.9 л./ с 2 кг. вода /2л./ . На етикета е написано , че ще се получи разтвор с температура на замръзване – 18 0С. Всъщност действителната температура ще бъде около
–15 0С. Само три градуса, но понякога те могат да ни струват скъпо .
Объркването е пълно. За неискушения потребител е абсолютно невъзможно да сравни предлаганите антифризи по качество и цена и да вземе правилно решение. Не съм привърженик на ограниченията на пазара, но съм убеден че е време да се задействат институциите, призвани да бранят интересите на купувача.
- Александър Георгиев
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 711
- Регистриран на: 14.10.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: смръщена,четириока,двуврата мръсница,с вечно недоволен изруд под капака,влачеща се по земята и проблясващи в тъмното 4 диска,тясна и неудобна вътре...JUST E30

смръщена,четириока,двуврата мръсница,с вечно недоволен изруд под капака,влачеща се по земята и проблясващи в тъмното 4 диска,тясна и неудобна вътре...JUST E30
Явор написа:толко ли е трудно да се отвори българското и после немското мобиле....тук във форума освен скрап и такива купени миналата година за 500 и след това с хвърлено м50 с лопатата в коша,бракувано или с каспичански номера през 9 договора,едва ли ще попадне за тея парииначе успех
- spens_82
- ентусиаст
-
- Мнения: 920
- Регистриран на: 3.05.2007
- Местоположение: варна на морето
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E60
- Мечтае да кара: бмв М3,M5,X6
- Детайли за колата: E60 530D 218коня
- SLav_Bs
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 482
- Регистриран на: 17.02.2007
- Местоположение: Бургас
- Пол: Мъж
- Кара: каквото набара....
- Мечтае да кара: BMW e**
- Nucl3arDru1D
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2317
- Регистриран на: 16.12.2003
- Местоположение: СОФИЯ
- Пол: Мъж
- Кара: е30, е36, e39
- Мечтае да кара: ///M
- Детайли за колата: Nuclear Touring
да вметна не като реклама, пазарувам си от производител на Бистришко шосе. Произвеждат всякакви химии и съм много доволен, както и цената е несравнима с тази по бензиностанциите
Ако има желаещи мога споделя точно къде се намира
Успех на всички в борбата със студа


Успех на всички в борбата със студа

- MasterRalf
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 120
- Регистриран на: 29.08.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 318ti
- Мечтае да кара: BMW M3 G-Power Hurricane
Браво за обяснението, никога не съм го разбирал това както трябва. Дай някакви идеи от опит тогава за марка с оптимална концентрация и да отиваме направо към магазина..
Никоя война не е свещена!
Храбрите не живеят вечно, но предпазливите въобще не живеят.
Храбрите не живеят вечно, но предпазливите въобще не живеят.
- kriso85
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4093
- Регистриран на: 28.11.2006
- Местоположение: София/Сандански
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E90 330d; BMW F25 30d
- Мечтае да кара: BMW M
lubeto написа:аз пък съм предимно с антифриз (може би 90%) Това не е добре така ли?
Принципно не е добре така.
Купуваш си антифриз концентрат (от ЛукОйл, ОМВ и т.н.) , продава се и дестилирана вода (не че ще стане нещо с обикновена чиста вода...) и смесваш 1 към 1.
Но най-добре да идеш при някой майстор , защото на повечето коли има две пробки за източване на охладителната течност, при наливането на новата ще трябва да обезвъздушиш системата и си готов

Колите с чугунен блок не са претенциозни към антифриз (става тоя обикновения, дето го има навсякъде). Но по-хубавия (разбирайте по-скъпия) смазва по-добре водната помпа и като цяло е по-добър

Някои от по-новите коли вече работят със по-особен антифриз (на някаква синтетична основа) , който е червен на цвят (примерно М52 се). също така този червения е с по-голяма трайност (запазва си свойствата по-дълго ).
"Try not. Do or do not. There is no try" Yoda

10 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Сервизно обслужване на БМВ
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани