ШПЕР диференциал: От А до Я!!!
Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
ШПЕР диференциал: От А до Я!!!
Понеже много често става въпрос за това и има многобройни теми по въпроса но няма конктретни отговори и винаги ми се иска да отговоря пълно и точно, защото е интересно, но до сега не бях събирал достатъчно търпение и време за да напиша това което знам и съм чел...
Какво представлява ШПЕР-а и как работи:
Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така защото между планетните зъбни колела (тея в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Ето и най-просто обяснение
Как работи:
Представете си че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 N (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30. ако приложите 20 N ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 N на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 N на 30 N - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 N а си остане първата приложена сила от 20 N то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 N сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 N сила... тогава вие няма да може да удържите 125 N и колелото ще започне да се върти....
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален
Прилагам и снимка за онагледяване на написаното:
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора.
Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини
Предимства:
Недостатъци:
Дoпълнителна информация:
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер
Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил
Надявам се да съм го обеснил по достъпен начин и предполагам че може да има някой неточности но държа да отбележа, че не съм професионалист за да обесня всичко и това което съм написал е плод на личния ми опит, труд и интерес.
По-важните неща които съм чел,знам и видял ги събрах в тази тема.
П.С. Има и още доста който съм разбрал на практика но те се дължат на големия ми опит в опустошването на този рядък и така желан от автомобилните ентусиасти възел от силовото предаване на автомобила
Какво представлява ШПЕР-а и как работи:
Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така защото между планетните зъбни колела (тея в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Ето и най-просто обяснение
Как работи:
Представете си че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 N (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30. ако приложите 20 N ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 N на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 N на 30 N - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 N а си остане първата приложена сила от 20 N то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 N сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 N сила... тогава вие няма да може да удържите 125 N и колелото ще започне да се върти....
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален
Прилагам и снимка за онагледяване на написаното:
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора.
Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини
Предимства:
- - На първо место е това, че в трудна ситуация шпер-а е много ценен, помага при движение в сняг, кал и при лоши пътни условия.
- Наличието на шпер прави колата много по-палава и създава много ФЪН.... изключително важен за дрифтове. В комбинация с достатъчно мощност на двигателя, контрола в/у колата при движение с "вратите настрани" е детска игра...но за "напреднали" .
- Подобрява много старт-а при Драг... може да сложи мощността на двигателя, до два пъти по-добре на асфалта, отколкото отворения диференциал.
- И не на последно място по важност е възможността за обратен завой на тясно место без маневри и завъртане на 360 градуса м/у колонките за гориво на бензиностанция
Недостатъци:
- - Влошава управлението на автомобила, като при хлъзгава настилка е доста силно проявено. В комбинация с невнимателно шофиране и неопитен шофьор резултатите могат да бъдат пагубни за целостта на автомобила и здравето на пътниците.
- Недопустимо е движението на автомобила с различни размери гуми на водещите колела
- Изисква честа смяна на маслото и употребяване на специално. Особенно когато се "използва по предназначение"
Дoпълнителна информация:
- - Възможно е преработване на диференциала така че да му се повиши процента на разпределяне на въртящия момент. Това става чрез допълнителни дискове или премахване на старите дискове от шпер касетата и поставане на нови с по-голяма дебелина и грапавост.
- Не е възможно от отворен диференциал да се направи шпер с изключение на някои по специални случай!
- Не е възможно промяната на предавателното число на шпер с изключение на някои по специални случай!
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер
Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил
Надявам се да съм го обеснил по достъпен начин и предполагам че може да има някой неточности но държа да отбележа, че не съм професионалист за да обесня всичко и това което съм написал е плод на личния ми опит, труд и интерес.
По-важните неща които съм чел,знам и видял ги събрах в тази тема.
П.С. Има и още доста който съм разбрал на практика но те се дължат на големия ми опит в опустошването на този рядък и така желан от автомобилните ентусиасти възел от силовото предаване на автомобила
Последна промяна Дилян Пенчев на 10 Окт 2006, 15:36, променена общо 2 пъти
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
- madpetio
- Новият ПИКАСО
- Мнения: 5525
- Регистриран на: 29.04.2002
- Местоположение: гр.София
- Пол: Мъж
- Кара: The Dark Side of the Force
- Мечтае да кара: S
- Детайли за колата: E30 325i - RIP
E30 320is - RIP,sold
E24 635csi - sold
E36 316i coupe - sold
E46 320d sedan- sold
E36 325i coupe - sold
E36 318tds SW - sold
E36 316i sedan - sold
E39 525d sedan - sold
E46 320d SW - sold
E61 530xd LCI - sold
E30 318is coupe - sold
E46 320dA SW - sold
MB CLK270-sold
Е46 320Ci
E87
E30 320 cabrio
АЗ да допълня че Шперовете на Е30 се ремонтират смисъл сменяват се фрикционите дискове.Могат да се поръчват и ги има. Цената на ремонтен комплект на Шпер е около 800лв. Скоро ще разберем и ефекта един скоро ще бъде като нов
"В крайна сметка влезнах в този спорт, защото обичам да карам коли, но не само да ги карам, а да ги карам възможно най-бързо! Ако трябва да искам да бъда запомнен с нещо, то нека нещото да бъде това!" Колин Макрей
- b2
- старши ентусиаст
- Мнения: 2173
- Регистриран на: 29.11.2002
- Местоположение: София
- Кара: F15 X5; F10 M5 Stage 2
А аз да питам, по-скоро от любопитство:
освен фрикционни в Е30 се монтират и "вискозни" мисля, че се наричат, май само в IX моделите. За тях нещо да кажете? приимущества, недостатъци?
по-здрави ли са? по-бързо ли се износват? за предпочитане ли са пред фрикционните?
освен фрикционни в Е30 се монтират и "вискозни" мисля, че се наричат, май само в IX моделите. За тях нещо да кажете? приимущества, недостатъци?
по-здрави ли са? по-бързо ли се износват? за предпочитане ли са пред фрикционните?
Dark Side of the Force is а pathway to many abilities some considered to be unnatural.
- BESSNIA
- Разработва двигатели и хотели
- Мнения: 1699
- Регистриран на: 6.06.2003
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: M3 s54 , e23 745i ,e36 328, M3 s38
- Мечтае да кара: отново м3 е30 :)
А някой пробвал ли е да сменява тия фрикционни дискове и ако да имало ли е ефект? И май ще дойде да е по лесно да сложа един нормален диф и да го заваря с електрожена на 100% няма да има нужда от специално масло ,нито ще му падне процента някой ден.
0878155158 BG. номер
+447733066030 англ. номер
+447733066030 англ. номер
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
BESSNIA написа:А някой пробвал ли е да сменява тия фрикционни дискове и ако да имало ли е ефект? И май ще дойде да е по лесно да сложа един нормален диф и да го заваря с електрожена на 100% няма да има нужда от специално масло ,нито ще му падне процента някой ден.
Ми в единия от шперовете ми ги сменявах... смисъл не бяха чисто нови но бяха бая запазени и се осещаше разликата
Преди това имаше една кал пред блока и като ми паднеше еднага гума в калта и требваше бутане... а след това си излизах само с леко гъделичкане на полусъединител
А па с тоя шпер дето съм сега е читав пък и е с по-голямо рпедавателно число и като я усуквам в кръг почти като заварен го дава ( и такъв един си имах след като го поломих и вътре се беше блокирало всичко )
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
- dopestar
- ентусиаст
- Мнения: 1040
- Регистриран на: 6.07.2005
- Местоположение: East side
- Пол: Мъж
- Кара: 316
от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е
- simple_man
- 323i Killer
- Мнения: 1353
- Регистриран на: 24.07.2002
- Местоположение: Sofia
- Пол: Мъж
- Кара: E30 316i '91, E91 330d '07
dopestar написа:от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е
има го и този момент!
Иначе поздрави за темата Диляне!Много ми хареса!Определено заслужава внимание!!!
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
dopestar написа:от това което пишеш, значи ли че като си купуваме шпер втора ръка, който е 25% примерно, вече ще е станал 19% или 15% примерно, така ли е
Не примерно ми направо си е там някъде... а зависи от кой го купуваш... ако го купуваш от мене някой от първите ми диференциали даже сигурно е около 10-те процента
Ма тоя си го пазя сега щото е читав
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
Ми по принцип при деференциалите който съм виждал разликата идва във захващането на короната за шпер касетата... при отворения диф е различно!
Има вариант да намериш шпер със счупен пиньон и да сложиш цялата шпер касета със се короната на отворен диф ма там идва проблема че трябва да са с еднакво предавателно число
По принцип не съм много сигурен, но сис помням че съм гледал и не ставаше... ако имам възможност скоро пак ще проверя за да мога да кажа на 100 %
Има вариант да намериш шпер със счупен пиньон и да сложиш цялата шпер касета със се короната на отворен диф ма там идва проблема че трябва да са с еднакво предавателно число
По принцип не съм много сигурен, но сис помням че съм гледал и не ставаше... ако имам възможност скоро пак ще проверя за да мога да кажа на 100 %
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
- Turbo-Lag
- BMW Fanatic!
- Мнения: 1313
- Регистриран на: 26.12.2005
- Местоположение: Русе
- Кара: 190+ hp E46 320d, S1000RR SBK
- Мечтае да кара: Cessna 152
Имам въпрос, кой и къде може да ми натегне шпер-а да не е 25% ми да примерно 60-70 ? и какво би струвало удоволствието?
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
Няма натягане Има разглабяне и опит за повишаване на процента... ако имаш нови фрикционни дискове работата ще е по-добра а ако нямаш едва ли може нещо да се постигне
За каква кола става дума?
За каква кола става дума?
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
- dinozab
- Мнения: 2330
- Регистриран на: 6.10.2005
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: от моабет на моабет
Да попитам и аз нещо щот съм бая заблуден
Крам 525tds комби автоматик 94г.Казаха ми че те излизали всички с шперове на 30% ама нещо ме самнява мойта да има щот старото ми имаше и откривам разликите.На крик като завъртя едната гума другата тръгва в обратна посока.Та може ли тия дискове да са заминали или шпер касетата да я няма вече смисал да са я махнали Ако е така с какво число да търся шпер?
Благодаря предварително.Много добра тема евала на Дилян
Крам 525tds комби автоматик 94г.Казаха ми че те излизали всички с шперове на 30% ама нещо ме самнява мойта да има щот старото ми имаше и откривам разликите.На крик като завъртя едната гума другата тръгва в обратна посока.Та може ли тия дискове да са заминали или шпер касетата да я няма вече смисал да са я махнали Ако е така с какво число да търся шпер?
Благодаря предварително.Много добра тема евала на Дилян
- ati
- Акулчо Костенурков Нинджов
- Мнения: 4664
- Регистриран на: 7.08.2002
- Местоположение: The city of Angels;)
Щом при въртене на едната гума, другата хуква в обратната посока си с отворен диф, а и ти самия си забелязъл разликите. Не съм чувал друго, освен М-сериите да излиза ВИНАГИ със шпер, по-скоро има модификации (както е34 525и) които много често се срещат шперосани, но не е задължително.
@ Официален - М-сериите (както споменах) излизат с 40 %, някой от дрифтаджийките (не в БГ) са оборудвани с 70 %. Въпрос на експлоатация и цел. Но определено с 40 % е доста по-фън За обратен завой никога не въртиш волана, само леко го чукваш за да знае колата накъде точно искаш да завиеш и натискаш малко по-силно газ-та
Но въпросът е за всеки индивидуално и с каква цел ползва колата и по-специално диффа.
Ати
@ Официален - М-сериите (както споменах) излизат с 40 %, някой от дрифтаджийките (не в БГ) са оборудвани с 70 %. Въпрос на експлоатация и цел. Но определено с 40 % е доста по-фън За обратен завой никога не въртиш волана, само леко го чукваш за да знае колата накъде точно искаш да завиеш и натискаш малко по-силно газ-та
Но въпросът е за всеки индивидуално и с каква цел ползва колата и по-специално диффа.
Ати
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил
- Turbo-Lag
- BMW Fanatic!
- Мнения: 1313
- Регистриран на: 26.12.2005
- Местоположение: Русе
- Кара: 190+ hp E46 320d, S1000RR SBK
- Мечтае да кара: Cessna 152
аз искам да допълня само, че шпера на ладата като беше, 2-те ми гуми се въртяха в различна посока... ? ? ? не знам що ама така беше. и това не означава че ми е отворен диф-а щото се палеха и 2-те ПАЛЕХА а не 1-та да изгори а другата да пробуксува лекинко (и все пак беше състезателен не 25% ами 75%) тей че аз може и да не разбирам много от шперове, ама знам какво искам... и какъв искам да е ефекта от цялата работа. та някой знае ли кой може да ми повиши процента? или никой?
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани