Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна система

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна система

Мнение от BMW Addiction » 06 Сеп 2021, 9:00

Здравейте момчета !


Стана някакъв проблем с прегряване. Беше вчера и още не съм ходил на майстор да видим какво точно се повреди, но на първо време искам да попитам има ли според Вас някаква (взаимо)връзка между Климатичната и охладителната система на автомобила, от която проблеми в едната или грешен ремонт (ненаправени връзвания например) могат да доведат до проблеми с другата ? :dunno:

Колата е Е36, 320i, М52 двигател.

Карам си е без проблеми вече 10+ години и освен един термостат дето ми изкара акъла преди няколко години, не ми е правила проблеми по отношение на работа на двигател и климатична система (всичките години съм си карал на хладно през лятото).

Преди около месец усетих проблем с климатизацията -да не ви отегчавам с подробности около немалката епопея и с нея, се наложи да сменя радиатора на климатика и предна перка. Отидоха една камара пари, но няма как като искам да карам се возя на хладно.

Изведнъж обаче - няма и седмица след ремонта, вчера изпуших на прибиране при дълъг път (направени ~1000 км за 3 дни, от тях вчера към 300-350), Не знам какво стана - мисля че не е термостат - не забелязах да има индиакция за повишена температура при движението. Странното е че стана при спиране в една отбивка за почивка - изпуши в момента в който спрях (а не по време на движението). :banghead:

Отворих капака - пушека излизаше от/около едни маркучета които влизат в купето в зоната пред волана. По-късно проверих антифриза и се оказа изтекъл - допускам че може да е през тези маркучета, а може и да не е оттам... :dunno: Вече при опит за ново палене, още при контакт даде вече червена индикация....

Логично не съм я карал - прибрах колата с Пътна помощ (добре че поне бях почти се прибрал).

Естествено ще съм благодарен и на някакви насоки какво точно може да е станало, но на първо време ще съм благодарен и на тази обща информация, за която попитах - има ли според Вас някаква (взаимо)връзка между Климатичната и охладителната система на автомобила? Просто ми се струва странно толкова нагъсто да ми се случат такива проблеми при положение, че толкова години всичко си е било наред - наясно съм че колата е мега стара и все някога чарковете се чупят, но все пак...

Възможно ли нещо покрай смяната на радиатора на климатика и предната перка да е направило проблем с общото охлаждане? Например след ремонта остана един несвързан датчик под капака, който влиза в зоната на предната перка. Докато обикалях да търся проблема за климатиха, ми бяха казали че не работи. След като смених перката обаче, същата си сработи и въпреки че изрично питах майстора 3 пъти за този датчик, според него след като перката си работи (което е факт), значи няма роля... ама дали е така или пък нещо друго в следствие на ремонта да е провокирало по-големия проблем от вчера ?!?

Благодаря предварително на всички, които се помогнат с мнение/съвет/ предположение !

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6206
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от zvetiko » 06 Сеп 2021, 9:49

Колега, така както описваш, тези маркучи влизат в радиатора на климатика. Изпушило е когато си спрял след каране, защото тогава спира да работи водната помпа и охлаждането през водния радиатор и температурата и налягането в охладителната система се вдигат.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3145
Регистриран на: 7.05.2007
Местоположение: около ЛЮБИМА и Е36
Пол: Мъж
Кара: видимо доволен
Мечтае да кара: само за удоволствие...
Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i - Непокорната
ML 400 CDI - Мецанко

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от ~Мишо~ » 06 Сеп 2021, 11:21

Тия маркучи са за парното. За да се спукат, или са много стари, или налягането в охладителната система се е повишило недопустимо. Ако сложиш и някоя снимка на буксата/датчика, ще го мислим.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 22.06.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е36 328i
Мечтае да кара: Самолет

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от mafiata_ » 06 Сеп 2021, 11:50

Тия маркучета към купето така както аз си мисля са тези след клапана на парното. Клапан парно затваря съответно ако дадеш студено t° да влиза охладителната течност към радиаторчетата за парното но проблема е или в маркучета или скобите им.
Иначе връзката между двете системи е, че ако ти е заминало виското (и не само) климатичната перка се включва като допълнителна над определени градуси. Възможно е тази букса която описваш да е въпросната която влиза в датчика на водния радиатор. И при жеги или спортно каране колата да е загряла доста и от налягането да е избила на даденото място.
Провери си също капачката на водния радиатор (купува се само нова и не е скъпа).
Виското как е?
Аз на скоро смених и се оказа че мойто изобщо го е нямало и е оригиналното от 95та зацепваше едвам едвам в определени ситуации.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от Jordana » 06 Сеп 2021, 16:08

Връзката климатик охладителна система е че когато климатика работи грее и радиатора на водата . Ако не е в ред нещо по охладителната система е възможно да прегрява и двигателя . При смяната на кондензатора вероятно е ваден и водния радиатор , което предполага че не е обезвъздушена или има проблем с перката и циркулацията на въздуха през двата радиатора . Изпушила е на място при спиране защото спира и циркулацията на водата в системата , блока обаче е прекалено горещ и водата изкипява за минути след спиране и загасяне на мотора , типичния случай на прегрят двигател .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от BMW Addiction » 06 Сеп 2021, 23:09

Благодаря момчета !

Първо, да уточня за кои маркучи става въпрос, че да не съм Ви подвел с описанието от тази сутрин, защото както написах в зоната на кормилото, реално там се оказа че има и други маркучи... снощи реално не съм обърнал внимание.

Пушека излизаше от маркучи, които са малко по-навътре и реално по-скоро се падат в зоната пред климатика.... не знам дали това означава, че са за климатика де.... :dunno:

Ето 2 снимки:

1.) Обща снимка, на която се виждат и двете групи маркучи, за които става въпрос - в червен кръг са проблемните, които изпушиха (... иначе в дясно се виждат тези тзочно пред волана, за които се опасявам да не съм Ви подвел в описанието):
Изображение

2.) По-близко заснемане на проблемните маркучи:
Изображение

================================

mafiata_ написа:........
Провери си също капачката на водния радиатор (купува се само нова и не е скъпа).
Виското как е?


Относно капачката - какво трябва да й се провери? Не съм забелязал проблем да изпуска антифриз през нея (отварял съм капака при работещ двигател след каране).
Виското трябва да е ОК - проверяваха го при смяната на радиатора на климатика.


Относно радиатора - видимо има загуба на антифриз, но когато направи проблема - изрично огледах радиатора - нямаше теч при него. - не знам дали проблемните маркучи са в крайна сметка свързани с охлаждането и евентуално от там да е изтекъл ?

Малко ми е трудно да преценя колко е загубата на антифриз - мисля, че е спаднал някъде малко под чертата на радиатора - т.е. не е изтекъл/изпарен целия....

Jordana написа:При смяната на кондензатора вероятно е ваден и водния радиатор , което предполага че не е обезвъздушена или има проблем с перката и циркулацията на въздуха през двата радиатора.

Звучи логично, но не знам как мога да разбера дали е направено това обезвъздушаване.... Или пък относно работата на перката - като вземах колата след ремонта по смяната я видях, че работи... ама след това като карах тези 3 дни не съобразих да я проверявам отвреме навреме.... :banghead:

Jordana написа: Изпушила е на място при спиране защото спира и циркулацията на водата в системата , блока обаче е прекалено горещ и водата изкипява за минути след спиране и загасяне на мотора , типичния случай на прегрят двигател.


Първо - да уточня (не знам и дали има значение де...), че реално не бях изгасил двигателя. Просто отбих и изпуши.... чак след това загасих двигателя.

Относно "типичния случай на прегрят двигател" - дали прегряването е функция на загубения антифриз ? Т.е. ако сега долея амтифриз, дали може поне временно да стабнилизирам нещата, за да мога да закарам колата на собствен ход за диагностила/ремонт ?.... Или да не си правя екперименти и да търся пак "Пътна помощ" за придвижване ?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 22.06.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е36 328i
Мечтае да кара: Самолет

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от mafiata_ » 06 Сеп 2021, 23:34

Точно това са маркучетата който излизат от клапана за парно и влизат към купето и радиаторчетата. Виж си скобите там. Или пластмасовия ( как да го нареча "преходник") в който влизат въпросните.

Капачката на радиатора създава налягане при бензиновите до 2 атмосфери реално би трябвало, ако са повече и не се лъжа да изпуска от налягането (да ме поправи някой ако не е така).

Колкото до виското зацепено няма как да го спреш. Реално новото ми дори и при сегашните дневни температури е зацепило в 90% от времето.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от BMW Addiction » 06 Сеп 2021, 23:39

Да не утежнявам/удължавам много предишния пост, ето в отделен такъв и снимки на въпросния датчик/букса, който според майстора нямал роля за включването и работата на предната перка...
- от една страна реално тя наистина работеше и без него;
- от друга - в крайна сметка не успяха да ми отговорят защо го има, ако не изпълнява никаква роля ?!? :kuku:

1.) Обща снимка на датчика/буксата при връзката към радиатора на климатика:

Изображение

2.) Две по-близки снимки на датчика:

Изображение

+

Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 22.06.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е36 328i
Мечтае да кара: Самолет

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от mafiata_ » 06 Сеп 2021, 23:46

Да точно това е буксата към датчика който е към радиатора и при определена температура (малко по висока от нормалната работна) активира климатичната перка и тя спомага за допълнително охлаждане. Немците са се презастраховали с нея. За мен майстора ти не разбира от нищо понеже това е логично че щом е на радиатора е термодатчик. И съм на 90% сигурен че виското също не е ок.
Колкото до това дали може да сипеш антифриз сипвай вода или каквото решиш то ще си покаже. Относно обезвъздушаването има подробни теми тук как става.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от BMW Addiction » 07 Сеп 2021, 9:27

mafiata_ написа:Да точно това е буксата към датчика който е към радиатора и при определена температура (малко по висока от нормалната работна) активира климатичната перка и тя спомага за допълнително охлаждане. Немците са се презастраховали с нея. За мен майстора ти не разбира от нищо понеже това е логично че щом е на радиатора е термодатчик. И съм на 90% сигурен че виското също не е ок.
Колкото до това дали може да сипеш антифриз сипвай вода или каквото решиш то ще си покаже. Относно обезвъздушаването има подробни теми тук как става.



mafiata, благодаря за съдействието ! :clap:

За майстора - този дето ходих май се води най-добрия в района ми (преди това обиколих и няколко други, където бяха доста по-неориентирани) - занимава се само с климатици от доста години и демонстрираше през цялото време че знае какво прави - тествахме доста обстойно стария радиатор, както и 2 "втора употреба", които обмислях.... Наистина единственото нещо, което ме изненда бе отношението му към този датчик ?! Макар, че както казах - явно перката си работеше наистина и без него, което пък не знам каква е логиката да се случи....

Ако проблема се очертава пак по-скоро да е в климатичната инсталация - може би пак да ходя при същия майстор за климатика ? (а не при "стандартния" дето ползвам за ремонти по колата) ?

Въпроса е тогава защо и къде изчезна антифриза... или от прегряването е прикипял и е изтекъл примерно в движение през капачката... или знам ли - ако минава през въпросните маркучи, да не е изтекъл през тях... :dunno:

Трябва ли да се притеснявам за поражения по двигателя от прегряването ? И как мога да го преценя - връзване за диагностика ?

Какво визираш с това "Колкото до това дали може да сипеш антифриз сипвай вода или каквото решиш то ще си покаже." ? Предполагам, пак ще генерира пара/пушек в зоната на маркучите, ако са се спукали.... Нещо друго ли имаш предвид ?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от Jordana » 07 Сеп 2021, 9:45

Пълниш системата с антифриз и правиш проба за газове . Водата има друга темепратура на кипене различна от антифриза . Изкипяването е от липса на антифриз и получването на парни джобове в блока и главата на двигателя най често . Или поради разхерметизиране на системата , температурата на кипене при атмосферно налягане е по ниска от тази когато е под налягане системата . Приемаме охладителната система е била в изправност перди да се прави ремонта на климатика и проблема е възникнал след него . Ако е окотен мотора ще си покаже на газовете , ако имаш късмет и не е прегрят тогава се занивай с климатика . Не съм 100% наясно с алгоритъма на работа точно тоя климатик но управлението на климатика взема сигнал от всички датчици както и от тези които са само за климатика . Примерно в някакъв момент ако се повиши температурата на водата повече от заложената и перката работи но не успява да свали би трябвало да спре климатика аварийно . На фреоновата линия трябва да има друг датчик пресостат който управлява директно перката .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от BMW Addiction » 07 Сеп 2021, 10:14

Jordana написа:Пълниш системата с антифриз и правиш проба за газове . Водата има друга темепратура на кипене различна от антифриза . Изкипяването е от липса на антифриз и получването на парни джобове в блока и главата на двигателя най често . Или поради разхерметизиране на системата , температурата на кипене при атмосферно налягане е по ниска от тази когато е под налягане системата . Приемаме охладителната система е била в изправност перди да се прави ремонта на климатика и проблема е възникнал след него . Ако е окотен мотора ще си покаже на газовете, ако имаш късмет и не е прегрят тогава се занивай с климатика . Не съм 100% наясно с алгоритъма на работа точно тоя климатик но управлението на климатика взема сигнал от всички датчици както и от тези които са само за климатика . Примерно в някакъв момент ако се повиши температурата на водата повече от заложената и перката работи но не успява да свали би трябвало да спре климатика аварийно . На фреоновата линия трябва да има друг датчик пресостат който управлява директно перката .


Благодаря Jordana !

Каква е тази "проба за газове" - как се прави ? Нещо тест с уреди или е нещо, което мога да направя в "полеви" условия ?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 22.06.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е36 328i
Мечтае да кара: Самолет

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от mafiata_ » 07 Сеп 2021, 11:38

Да перката си работи при вкл. климатик, но без тази букса няма да да се включи принудително да се охлажда.
Колата влизала ли е буквално в червеното и при работеща или изгасена кола (на контакт) го е показала.
Виж за този тест на газове, но ако е заминала главата би трябвало да надува или да меша масло и антифриз.
Според мен както казах проблема е във виското при мен се пускаш допълнително тази перка но при откачен датчик става кофти. От друга страна ако си бил на климатик тя е работила но пък е греял допълнително климатични радиатор.
Жалко че вече никой не влиза в този форум иначе..

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от Jordana » 07 Сеп 2021, 12:19

https://www.google.com/search?q=%D1%82% ... nt=gws-wiz
Каква е тази "проба за газове" - как се прави ? Нещо тест с уреди или е нещо, което мога да направя в "полеви" условия ?
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 203
Регистриран на: 5.07.2008

Re: Има ли (взаимо)връзка между Климатична и охладителна сис

Мнение от BMW Addiction » 08 Сеп 2021, 8:16

Благодаря Mafiata !

mafiata_ написа:Да перката си работи при вкл. климатик, но без тази букса няма да да се включи принудително да се охлажда.


Да, това ми звучи като логично обяснение защо работи след ремонта, дори без буксата..... Т.е. реално при изключен климатик вероятно не е работи, а иначе би се включила при необходимост дори да не е включен.

mafiata_ написа:Колата влизала ли е буквално в червеното и при работеща или изгасена кола (на контакт) го е показала.


Ами то и аз това се опитвам да се сетя. Имам навика (особено след като преди години имах проблема с термостата) да гледам точно тази индикация на таблото. В деня на аварията пак съм го гледал често, но точно в километрите на спирането не съм се взирал изрично.... но пък и не ми е направило впечатление (а лампата за прегряване си е с доста ярка светлина).

Накратко - на 90 % съм сигурен, че не е била в червеното докато карах.... Вече в момента в който изпуши преди да загася двигателя погледнах естествено индикатора и светеше (както и след това след 10-15 мин при контакт).
Но не знам дали е възможно толкова бързо да се активира датчика за прегряване ? :dunno: ....

mafiata_ написа:Според мен както казах проблема е във виското при мен се пускаш допълнително тази перка но при откачен датчик става кофти. От друга страна ако си бил на климатик тя е работила но пък е греял допълнително климатични радиатор.


Не знам - по принцип си мисля, че не съм имал проблем с виското, нито преди, нито след ремонта... но знам ли вече... :(
Нямам идея колко важна е ролята на тази предна перка, но ако си прав за контрола от датчика, може и това да е направило или поне спомогнало за проблема с прегряването.
Приятелката ми уж й е студено от климатика и го спирахме от време на време... Ако наистина при спиране, спира и перката отпред и при липса на датчик не се активира, може това да е породило проблема :dummy:
От друга страна проблема стана привечер (след 18 ч.) и не беше толкова жега навън... казано честно съм карал преди и на 40+ градуса без проблеми.... ама ако е било писано :(

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook