Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М52
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
- BorisMitev
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 178
- Регистриран на: 27.01.2013
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: Внимателно
- Мечтае да кара: Нещо страшно
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Аз на маховика ги стегнах кг = колкото е дебел болта + 1кг. = което пак е равно на ~105Nm даже и малко отгоре
. Притискателя към 25ft\lb ~ 35Nm ~ 3.5kg
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Благодарности за хората, които са писали в темата и са дали полезна информация за конверсията. Темата обаче е дълга и информацията е малко разхвърляна из 40-те страници, трябва четене за да се намери всичко.
В това мнение ще опиша нещата, които ми бяха необходими за конерсията. Колата е Е36 320i 1992 M50. Без климатик, оригиналния маховик беше едномасов също. И така, необходимите части, пиша за всичките и БМВ номерата за по-лесно идентифициране на нещата:
- маховик 6.3кг, монтира се на E30 320/323, E28 520 до 09/84. БМВ номер 11221264517;
- болтове за маховика - 8 броя M12X1.5X28 клас 12 - 11227805885 - според сервизните ръководствата се сменят винаги с нови. Аз не бих сложил неоригинални тъй като са твърде важни за целостта на краката. Оригиналните идват намазани с лепило за резби, стягат се на 105Нм;
- съединител комплект от Е34 М20Б25 - 21211223102. От комплекта използвах притискателния и феродовия диск;
- аксиален лагер за съединител от E21 320/323, E30 320/323 до 03/84 - 21511204525. Този лагер е по-висок с 4мм от лагера в комплекта съединител от горния ред;
- болтове за притискателния диск - 6 броя М8х16 вътрешен шестограм от Е28 - 07119919939. Могат да са клас 8.8 (такива ми дадоха по БМВ номера - стягат се на 24Нм) или клас 10.9 (стягат се на 34Нм);
- бендикс за стартер с БОШ номер 1 006 209 618 или 1 006 209 677. Този бендикс оригинално не е за БМВ, затова и няма номер по БМВ
Бендиксът е със същите размери като оригиналния, но с по-малко зъбно колелце, което пасва на лекия маховик. Монтира се в оригиналния стартер - в моя случай беше друг стартер - от Е46 М43Б19 - съвместим е и си е с резби на фланеца, не му трябват гайки, на които да се държи контра. Бендикс от М20Б20 не пасва, както някои от колегите в темата по-горе са установили - по-дълъг е.
Оставих без промяна оригиналните:
- вилка на съединителя;
- помпа на съединителя.
Други части, които не са необходими за конверсията, но е добре да се сменят при операцията:
- семеринг на коляновия вал 90X110X12 - 11142249533;
- лагерче между опашката на скоростната кутия и коляновия вал (набива се в коляновия вал) 15X32X10 - 11211720310. Тъй като ползвах неоригинално, намерих само размер 15X32X9, което не мисля че има особено значение предвид функцията му;
- опора за вилката на съединителя (пластмасова) - 21511223328. Съществува и метална опора със същите размери и номер 21511223281, обаче струва 43.63лв срещу 2.56лв за пластмасовата;
- пружина, която фиксира вилката към опората - 21517570284;
- семеринг скоростна кутия към опашката 30X50X7 - 23121222972;
- семеринг скоростна кутия към кардана 40X55X8 - 23121222771;
- семеринг скоростна кутия към привода 15X21X5 - 23121282394.
Първите впечатления са много добри. Колата е по-жива в движение. При изключен съединител двигателят се форсира по-бързо, както и при отнемане на газта оборотите падат по-бързо - въобще контролът е по-директен. Съединителят работи добре с горната комбинация от части.
В това мнение ще опиша нещата, които ми бяха необходими за конерсията. Колата е Е36 320i 1992 M50. Без климатик, оригиналния маховик беше едномасов също. И така, необходимите части, пиша за всичките и БМВ номерата за по-лесно идентифициране на нещата:
- маховик 6.3кг, монтира се на E30 320/323, E28 520 до 09/84. БМВ номер 11221264517;
- болтове за маховика - 8 броя M12X1.5X28 клас 12 - 11227805885 - според сервизните ръководствата се сменят винаги с нови. Аз не бих сложил неоригинални тъй като са твърде важни за целостта на краката. Оригиналните идват намазани с лепило за резби, стягат се на 105Нм;
- съединител комплект от Е34 М20Б25 - 21211223102. От комплекта използвах притискателния и феродовия диск;
- аксиален лагер за съединител от E21 320/323, E30 320/323 до 03/84 - 21511204525. Този лагер е по-висок с 4мм от лагера в комплекта съединител от горния ред;
- болтове за притискателния диск - 6 броя М8х16 вътрешен шестограм от Е28 - 07119919939. Могат да са клас 8.8 (такива ми дадоха по БМВ номера - стягат се на 24Нм) или клас 10.9 (стягат се на 34Нм);
- бендикс за стартер с БОШ номер 1 006 209 618 или 1 006 209 677. Този бендикс оригинално не е за БМВ, затова и няма номер по БМВ
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Оставих без промяна оригиналните:
- вилка на съединителя;
- помпа на съединителя.
Други части, които не са необходими за конверсията, но е добре да се сменят при операцията:
- семеринг на коляновия вал 90X110X12 - 11142249533;
- лагерче между опашката на скоростната кутия и коляновия вал (набива се в коляновия вал) 15X32X10 - 11211720310. Тъй като ползвах неоригинално, намерих само размер 15X32X9, което не мисля че има особено значение предвид функцията му;
- опора за вилката на съединителя (пластмасова) - 21511223328. Съществува и метална опора със същите размери и номер 21511223281, обаче струва 43.63лв срещу 2.56лв за пластмасовата;
- пружина, която фиксира вилката към опората - 21517570284;
- семеринг скоростна кутия към опашката 30X50X7 - 23121222972;
- семеринг скоростна кутия към кардана 40X55X8 - 23121222771;
- семеринг скоростна кутия към привода 15X21X5 - 23121282394.
Първите впечатления са много добри. Колата е по-жива в движение. При изключен съединител двигателят се форсира по-бързо, както и при отнемане на газта оборотите падат по-бързо - въобще контролът е по-директен. Съединителят работи добре с горната комбинация от части.
- zzvvmm
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 340
- Регистриран на: 17.02.2012
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E36 318is
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Как се отдължава оста на помпата, при мен отделя високо?
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Това с отделянето високо и удължаването на лостчето на помпата не го разбирам. "Високо" нали означава близо до свободното положение на педала? При удължаване на лостчето, вилката и аксиалният лагер се приближават до притискателя, т.е. с по-късо движение на помпата (и педала) ще се натиска притискателя, т.е. отделянето на съединителя ще се премести още по-високо - към свободното положение на педала, а не към пода.
- M10
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2009
- Регистриран на: 13.11.2009
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 1602, E30 pre-face, E36 coupe
- Мечтае да кара: зил 130
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Много полезно инфо за бендикса
И две скраперски идеи, болтове на съединителя ползвам 12,9 с нормални глави от железарията (такива са на моторите до средата на 80те, лекия ти маховик е бил с такива), не се замазват след време при отвиване. На маховика към вала не е проблем да ги ползваш и 20 пъти, а с осигорител можеш да си ги намажеш сам ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![ДА! :yes:](./images/smilies/thumb.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
За болтовете на притискателя съм съгласен, че може от железарията по размер и клас, според мен няма нищо скраперско
Семерингите също може от магазин за семеринги - пак с добро качество и са в пъти по-евтини от оригиналните, същото е и за лагерчето в коляновия вал.
За болтовете на маховика - както писах, аз не бих го направил, не бих ползвал и стари. В ръководството пише, че болтовете са "stretch-type" т.е. при стягането се получава пластична деформация - удължават се - http://www.freeasestudyguides.com/a1_4.html. Да, знам, че много хора си карат със старите...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
За болтовете на маховика - както писах, аз не бих го направил, не бих ползвал и стари. В ръководството пише, че болтовете са "stretch-type" т.е. при стягането се получава пластична деформация - удължават се - http://www.freeasestudyguides.com/a1_4.html. Да, знам, че много хора си карат със старите...
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Здравейте, фенове! Това ми е първото мнение, но съм прочел доста неща и съм приятно изненадан от това как си помагате с идеи, съвети и т.н.
Може да се каже, че съм начинаещ в сферата "BMW", от 6 месеца съм собственик на е46 318. Автомобилист съм, но до момента все карах коли с предно
, докато не започнах да си търся по-ново немско мпс и случайно не се качих на 46-цата на мой приятел. Страшно много ми хареса позицията на водача (всички лостове, певключватели и т.н. се достигат с леко двежение), ниското ниво на шума и най-вече - задното предаване, което още в техникума ни обясняваха, че е по-доброто. Беемветата и преди са ме кефели, но знаете, че често първите коли не си ги избираме ние.
Та на въпроса - демпферния ми маховик за сега е ОК, но мисля скоро да го демонтирам и заменя с едномасов. На доста места четох, че това е положително начинание. Прегледах цялата тема, но тук основно обсъждате за шестаците. Двигателят ми е m43tub19 и ми се щеше да му намеря по-лек маховик. Нямам спортни щения и за това си взех 18-ка, но искам леко подобрение на throttle respons-a. Какво ще ми препоръчате като вариант? Не съм сигурен, че ми се занимава много със стъргане и балансиране, макар, че имам и добър стругар, и добър баланс. Дали да сложа просто маховик от m40/43 без клима, който е 9,600 или ако е гарга да е рошава и да престържа един от m20?![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Благодаря предварително!
Може да се каже, че съм начинаещ в сферата "BMW", от 6 месеца съм собственик на е46 318. Автомобилист съм, но до момента все карах коли с предно
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Laugh :mhihi:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Та на въпроса - демпферния ми маховик за сега е ОК, но мисля скоро да го демонтирам и заменя с едномасов. На доста места четох, че това е положително начинание. Прегледах цялата тема, но тук основно обсъждате за шестаците. Двигателят ми е m43tub19 и ми се щеше да му намеря по-лек маховик. Нямам спортни щения и за това си взех 18-ка, но искам леко подобрение на throttle respons-a. Какво ще ми препоръчате като вариант? Не съм сигурен, че ми се занимава много със стъргане и балансиране, макар, че имам и добър стругар, и добър баланс. Дали да сложа просто маховик от m40/43 без клима, който е 9,600 или ако е гарга да е рошава и да престържа един от m20?
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Благодаря предварително!
- M10
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2009
- Регистриран на: 13.11.2009
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 1602, E30 pre-face, E36 coupe
- Мечтае да кара: зил 130
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
![ДА! :yes:](./images/smilies/thumb.gif)
Последна промяна M10 на 11 Яну 2015, 0:34, променена общо 1 път
- zzvvmm
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 340
- Регистриран на: 17.02.2012
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E36 318is
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Маховик от м20 олекотен на 5.9 кг може ли да се сложи на м54б30 и как би се отразил ?
- maxpower
- ентусиаст
-
- Мнения: 1241
- Регистриран на: 17.07.2005
- Местоположение: София, Божурище
- Пол: Мъж
- Кара: Alfa 159 JTD :(
- Мечтае да кара: настрани
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
ducati33 написа:Здравейте, фенове!
Ако само искаш да разкараш двумасовия сложи едномасов, ако искаш лек маховик :
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
ducati33 написа: или ако е гарга да е рошава и да престържа един от m20?
Тази седмица се занимавах с олекотяване и балансиране на един 8,5кг маховик излеза 40лв за струговане и 80лв за баланс. Тежи 6кг. Може да се бутне още малко до 5,9кг по принцип без фрезоване. Това са цени за София и цените бяха крайни, т.е. не са ми роднини или познати хората дето са работили по него, а на стругара му висах на главата на човека, за да го направи точно както аз искам, което влияе на цената разбирасе
![Laugh :mhihi:](./images/smilies/icon_lol.gif)
A sleeper (car) - is a car that has high performance and an unassuming exterior.
- konsa87
- Потребител
-
- Мнения: 2
- Регистриран на: 23.02.2014
- Местоположение: Смолян
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: е30 4.4
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Колеги, защо при мен не се получават нещата
Купих друг бендикс с номера ,който колегата по горе е написал ,но идва по-къс с 4-5мм
от оригиналния в часта където влиза в шлиците и в момента когато го "изхвърля" не иска да се върне обратно ,защото е излезнал от шлиците отзад?
![не 'нам :dunno:](./images/smilies/dunno.gif)
от оригиналния в часта където влиза в шлиците и в момента когато го "изхвърля" не иска да се върне обратно ,защото е излезнал от шлиците отзад?
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Трудно ми е директно да ти отговоря защо не се е получило при теб, но да не би стартерът ти да е друг. Бош ли е? Коя година е произведен? Моят беше 1998 или 1999 - всъщност аз взех от Е46 М43, но трябва да е същия като на Е36 след 1996-та.
При мен двата бендикса - който извадих от стартера, и който сложих, бяха абсолютно еднакви, с изключение на зъбното колело.
Ето малко снимки, виждат се номерата на стария и новия:
При мен двата бендикса - който извадих от стартера, и който сложих, бяха абсолютно еднакви, с изключение на зъбното колело.
Ето малко снимки, виждат се номерата на стария и новия:
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
- konsa87
- Потребител
-
- Мнения: 2
- Регистриран на: 23.02.2014
- Местоположение: Смолян
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: е30 4.4
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Стартера е БОШ ,продадоха ми го за м20 от е34 ,но сега почвам да се съмнявам че е такъв. Имам още един ,който е от м50 ,ще го разглобя
да видя неговия бендикс какъв е. Ако не става и той ,ще купувам друг стартер ,но какъв трябва да търся![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
да видя неговия бендикс какъв е. Ако не става и той ,ще купувам друг стартер ,но какъв трябва да търся
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Ако е цял, може и Магнети Марели. Виж някъде по назад съм качвал снимка.
Не съм монтирал моя маховик и стартер още, но съм набавил нещата от вече суапнато Е36 с тази окомплектовка.
Не съм монтирал моя маховик и стартер още, но съм набавил нещата от вече суапнато Е36 с тази окомплектовка.
Мъжът струва точно толкова,
колкото неговата дадена дума.
колкото неговата дадена дума.
- Tristaiosemnaiseis
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 313
- Регистриран на: 19.06.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: тист
- Мечтае да кара: непрекъснато
- Детайли за колата: 08' E91 325d - сега; 'E36 316i Compact - сега; '02 E46 330i Touring - преди; '97 Е36 318i Touring - преди; '00 BMW 540iA - преди; '02 BMW E46 330Ci SMG - преди; '99 BMW E36 328i Touring - преди;
Re: Олекотяване на маховик - смяна с 6.3кг от м20 на М50 и М
Възможно ли е вместо всички тези операции по монтирането на лек маховик от М20 да си олекотя оригиналният маховик на M52B28? Някой ако го е правил, моля да сподели информация! ![поклон :bowdown:](./images/smilies/bowdown.gif)
![поклон :bowdown:](./images/smilies/bowdown.gif)
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани