ето инфо за ванус + видео

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 488
Регистриран на: 26.11.2008
Местоположение: WWW
Пол: Мъж
Кара: E39... :D
Мечтае да кара: платноходка

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от eekset » 19 Май 2010, 13:55

показаната процедура по ремонтиране на с-мата "Vanos"се отнася за кат.номера 11-36-1-748-036 (двигатели М50, USA S50) и 11-36-1-748-819 (М52, S52) т.нар. "единичен ванос", при който системата изменя ъгъла на завъртане само на вала за всмукателните клапани на 6 цил. двигатели произвеждани в периода 1993 - 1997г. при модели E36(3-серия) 93-97; E34(5-серия) 93-95; E39(5-серия) 96-98; E38(7-серия) 95-98, Z3 Roadster 2.8 E36 96-98, EU Z3 Coupe 2.8 E36 96-98, US M3 E36 94-99, US Z3 M E36 98-99

конструктивния проблем на системата е материала, от които е изработен О-пръстена, уплътняващ буталото на ваноса. с времето той се втвърдява, като това води до намяляване на силата която действа на буталото, което на свой ред не успява да завърти както трябва вала. в случая при този ремонт се използват незаводски рем.комплект, защото производителя не предлага като отделна рез.част въпросния О-пръстен.
цък! - тук се вижда как за буталото на възела 1, не се предлагат уплътнения (дори самото бутало не е показано)
авторите на статията предлагат рем.комплект изработен от материал "viton"(флуорокарбон..?!?), с повишена износоустойчивост в сравнение с ориг. материал.
линк към продукта >>> тук (30$, без доставка)

признаците на повредата са: загуба и неравномерно разпределяне на мощността, предимно в ниските обороти, както и неравномерно форсиране на двигателя. още: мудно потегляне, колебания в оборотите...
в някои случаи се генерира диагностичен код за грешка:
P1519 (BMW 212, 0xD4): Vanos mechanically stuck (jamming). - механична повреда в "Vanos" системата

в статията не е описан конкретен метод на диагностициране на проблема, само че е препоръчително да се направи въпросната профилактика. тук ще е добре някой сблъскал се с проблема да опише как точно да се диагностицира проблема(диагностичния код в повечето случаи е признак на повреда на системата)


процедура по ремонт: заложено е време от 4 часа при сервизни условия(и кадърен механик) и 6+ часа за сръчковци с мерак, но без тапия :mhihi:

необходими материали:
1.
Изображение
* ремонтен комплект от тук
* OEM гарнитура за ваноса - номер 6 цък!
* 2 бр. ОЕМ дифтунги за масления маркуч - номер 11 пак цък!
(ОЕМ или "original equipment manufacturer" в случая значи оргиналдъ, демек трябва да се купят за конкретния автомобил по каталог)

2.
Изображение
* ОЕМ гарнитура за капака на клапаните - сменя се задължително, нищо че в статията е дадено като "евентуално необходима"
на снимката са още: уплътнения за болтовете на капака на клапаните(15х); капачета за декоративната кора(4х) и др., но те вече може и да не се сменят.

3. инструменти
Изображение
* няма да ги описвам, виждат се... само номерата на вложките са:
-22мм
-19мм
-13мм
-10мм
-8мм
* както и някои по-екзотични:
-вложка вътрешен торкс Е10
-динамометричен ключ от 8 до 50 Нм (на тоя инструмент отпадат повечето пишман майстори :mhihi: )

Изображение
това са инструментите за центроване на валовете
- черната скоба(прилична на лупа) служи за обтягане на верижната шайба на изпускателния вал, горете двата алуминиеви х*я са за блокиране на валовете, фиксатор за положението на коляновия вал(долния ред в средата), фиксатор за обтегача на веригата между двете верижни шайби (изкривената тел)

тука за сваляне на перката са дали тея инструменти:
Изображение

освен туй ви трябва и това(за моделите, при които разширителното казанче е на дифузора на перката на радиатора):
Изображение
вместо стегички може и болтове - по-надолу ще разберете защо... : mhihi :

както и разни почистващи работи. по нашите географски ширини ползвайте туй и спрейче от бриколаж с надпис: "bremsen reiniger / brake cleaner" (ако някой се чуди какво е туй в бутилката с пулверизатора и флакона)
Изображение

трабвали и разни хавлии (сиреч парцали), ваничка за масло


процедура по ремонта:

* прави се на студен мотор
* писали са и кое е ляво и дясно по колата - в случая се гледа от фаровете към предното стъкло. т.е. ляво е откъм пасажера, а дясно - откъм шофьора.

1. сваляне на перката на радиатора

за Е36 :
сваля се заборника за алтернатора:
Изображение
като първо се развиват четирите винтчета

Изображение
сваалят се двете щипки, седящи фронтално

Изображение
и цялата тая плстмаса се маха(внимателно - възможно е да се счупи гофрираната част на заборника ако е по-старичка)

следващото е за моделите с разширително казанче на дифузора:
Изображение

Изображение
освобождава се скобата имаркуча. стегнете му края с една от стегичките показани по-горе. ето така:

Изображение


свалят се щипките държащи дифузора:
Изображение Изображение
отляво и отдясно


Изображение
на освободения край на радиатора се слага маркучето показано при инструментите и се стяга с другата стегичка. който няма стегички може да затапи с болт - все пак сме си в България...

Изображение
на тази гайка, намираща се между перката и ремъчната шайба на водната помпа се слага 32мм гаечен ключ и се удря с чук ПО ПОСОКА НА ЧАСОВНИКОВАТА СТРЕЛКА, ГЛЕДАНО ОТКЪМ РАДИАТОРА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ВИСКОТО Е НА ОБРАТНА РЕЗБА! :!: ей така:

Изображение

Изображение
и перката се вади леко нагоре...

Изображение
разкача се буксата на дъното на разширителното казанче

Изображение
маркуча се разкача от скобите в долната част на радиатора

Изображение
дифузора полека се вади нагоре...

Изображение
и се оставя настрана, както е показано
това е за колите с разширително казанче на дифузора. за тези на които казанчето е на радиатора се спестява целия цирк с маркучите и запушалките(сваля се заборника за алтернатора и се продължава по процедурата за Е34, по-долу).

сваляне на перката за Е34:
Изображение
свалят е скобите на дифузора...

сваля се виското - как точно? ...виж малко по-нагоре. не забравяйте - НА ОБРАТНА РЕЗБА Е!

сваляне на перката за Е39:

* процедури под автомобила

Изображение
свалят се корите

Изображение
разкача се маркуча от щипките на дифузора

Изображение Изображение
тази помпа и тя се разкача от дифузора(отляво закачена, отдясно - разкачена, като се вижда и скобата която я държи)
колата се пуска от крика

Изображение
разкача се датчика

Изображение
свалят се щипките, закрепящи дифузора...

Изображение
освобождава се тая пластмаска

Изображение
развива се ей тоз маркуч


сваля се вискосъединителя - виж по-горе


Изображение
и нещата са готови да излизат


2.сваляне на капака на клапаните

Изображение
свалят се декоративните капачета, и се развиват с вложка 10мм две гайки и две болтчета. за да падне капака се развива и капачката за наливане на маслото

Изображение Изображение
освобожда ва се вентилационния маркуч

Изображение
металните фиксатори на буксите на бобините се издърпват нагоре, а буксите се разкачат от бобините.


за двигателите М52 се разкача замасяващо кабелче м/у 2-ра и 3-та бобина. после с отверка се освобождава снопа с кабелите на бобините, ей така:
Изображение


Изображение
развиват се с 10мм вложка бобините и се свалят. при М50 са хванати с гайки...

Изображение
...а при М52 с болтчета.

Изображение Изображение
тези замасяващи кабели също се развиват (с вложка 8мм)


Изображение Изображение
развиват се 11-те болтчета по периферията на капака на клапаните с вложка 10мм. (отляво М50, отдясно М52)

Изображение Изображение
развиват се 4-те болта в средата на капака, отново с 10мм вложка.

Изображение Изображение
сваляте капака на клапаните. тук ползват шпакла, а вие - каквото ви е удобно, НО НЕ И ЧУК! ако не иска да излезе, вижте дали са развити всички болтчета - 11 по периферията и 4 от средата. общо 15

Изображение
това е М50 "на голо".

Изображение
а това М52... свалете капака над всмукателния вал.


3. прекарване на двигателя "на белези"

Изображение
ремъчната шайба на коляновия вал с вложка 22мм се върти по посока на часовниковата стрелка, докато фиксаторите на разпределителните валове застанат като на снимката долу:

Изображение
вижда се как повърхността на края на вала е сравнително успоредна на ръба на главата. тогава погледнете шайбата на коляновия вал(предната):

Изображение

Изображение
малко по малко показват къде се намира белега на коляновия вал.

Изображение
а тук е даден отблизо. когато рапределителните валове са горе-долу в показаното горе положение центрирате коляновия вал на белег.


следващата стъпка се извършва под колата:
точно под стартера има тапа към маховика, която трябва да свалите:
Изображение

Изображение
тука са вкарали отверка за да може да се прецени грубо дълбочината, на която да влезе блокиращия щифт.

Изображение
тук е показан и самия щифт как трябва да седи. ако щифта е поставен на необходимата дълбочина коляновия вал вече трябва да е фиксиран и да не мърда (възможно е да има съвсем малък луфт). проверете дали е блокиран като опитате да завъртите ремъчната шайба. ако е фиксирана - погледнето пак белега. ако всичко е наред продължаваме натам...

Изображение
разиват се 3те шпилки в края на главата, за да може да се поставят фиксаторите на разпр. валове

Изображение
поставя се фиксатора на вала...

Изображение
тук с гаечен ключ 24мм, се захваща вала, като се разклаща леко напред назад, а в това време се притиска фиксатора на вала към ръба на главата, така че да стъпи стабилно на него. при това положение вала трабва да не може вече да мърда.

Изображение
същата процедура и на другия вал...

Изображение
накрая двата фиксатора се захващат неподвижно.


4. сваляне на ваноса

Изображение
развивате с ключ 19мм кухия болт на масления маркуч на ваноса. маркуча е уплътнен с две дифтунги - сменете ги!

Изображение
с вложка 13мм развивате конзолата за вадене на двигателя...

проследете кабелчето излизащо от клапана на ваноса и разкачете буксата му:
Изображение Изображение
М50 (<<<) и М52 (>>>)


Изображение
при М50 има две зегерки, държащи някаква пластмасария. махате зегерките и уйовината пада...

Изображение
при М52 има вакумна тръбичка хваната на две болтчета(вложка 10мм), които се освобождават, тръбичката се премества. ей така:

Изображение


Изображение
развиват се двете тапи на челото на корпуса на ваноса(19мм вложка)

Изображение
с вложка вътрешен торкс Е10 се отвиват 4-те болта държащи верижната шайба на изпускателния вал. внимавайте да не падне некое болтче, след като сте го развили

Изображение
фиксира се обтегача на веригата

Изображение
с вложка 10мм се развиват 6-те гайки закрепящи корпуса на ваноса. на този етап подложете малко парцали около корпуса да не се олеят маркучи и ремъци с масло

Изображение
тук се вижда как е сложена скобата за завъртане на верижната шайба на изпускателния вал.

Изображение
скобата се завърта леко по поска на часовниковата стрелка, така че да моше контролния вал на ваноса да излезе. отнасяте корпуса ня удобно топло местенце. пиете една биричка... : mhihi :


5. разглобяване на ваноса и подмяна на О-пръстена

така изглежда ваноса:
Изображение
развивате с 10мм влоожка болтовете на капака и се вади буталото:

Изображение

съществуващите уплътнения се отрязват:
Изображение
първо външния тефлонов пръстен...

Изображение
...а после и О-пръстена под него.

Изображение
това е буталото без уплътнения. почистете прфектно канала.

Изображение
поставете първо О-пръстена(кръгло сечение), като внимавате да не е усукан в канала.

Изображение
поставяте тефлоновия пръстен (П-образно сечение) върху О-пръстена. ако поставяте тефлоновия пръстен при температура по-ниска от 18 градуса нашенски, го накиснете в гореща вода за около две минути:

Изображение

тука идва един тънък момент: калибриране на тефлоновия пръстен:
Изображение
процедурата представлява следното:
поставяне на топлия тефлонов пръстен на буталото > поставяне на буталото в корпуса > изчакване ~2 мин > изваждане на буталото за проверка на пръстена(трябва да е нормално изглеждащ, без прегъвания, пречупвания и т.н.).
важно! при поставяне на буталото стената на цилиндъра и самото бутало се мажат с двигателно масло(ако някой се е чудел какво търси маслото при почистващите материали в началото - е за тва е!).ако съм пропуснал да напиша - буталото се вкарва под лек ъгъл, с леки завъртащи движения.

така изглежда пръстена преди сглобяване на възела:
Изображение

възела се сглобява в изходното положение:
Изображение


6. събиране на ваноса!

Изображение
да не забравите да смените гарнитурата на ваноса!


:!: следващите операции е важно да бъдат извършени изключително прецизно, за да ви работи колицата нормално... :!:

Изображение
поставяте скобата на колелото и завъртате максимално ПО ПОСОКА НА ЧАСОВНИКОВАТА СТРЕЛКА.така че колелото на всмукателния вал да се завърти максимално по часовниковата стрелка.

отстранете скобата от изпускателното колело:
Изображение

Изображение
:!: вала на ваноса трябва да се вкара максимално към ваноса (т.е. вала на ваноса да се показва минимално от корпуса на ваноса!). леко се поставя корпуса към главата, като се следи вала да влезе в шлиците на колелото на разпределителния вал. вала трябва спокойно да влезе в колелото като при влизането си леко се завърта(от движението си по шлиците! да не земете да го въртите вие...). прибутвайте корпуса до упор. сега погледни под долната картинка!

Изображение
слага се пак скобата за превъртане на колелото, като този път се върти леко в ОБРАТНА НА ЧАСОВНИКА посока. в това време се притиска корпуса на ваноса към главата. може и с леко приклащшащо движение на шайбата - корпуса на ваноса трябва да стъпи плътно на главата.(целта е да се зацепи вала на ваноса към разпределителния вал, при това на първия възможен зъб. за да работи нормално ваноса трябва вала на ваноса да се зацепи възможно най-рано към разпределителния вал. зъбите от вътрешната страна на вала на ваноса трябва да се зацепят с тези на разпределителния вал, при възможно най-малко преместване на зъбното колело по посоката обратна на часовниковата стрелка. оххххх, това дано го разберете..., който не е успял да пита...)

Изображение Изображение
да речем че сте поставили правилно корпуса... завивате гайките му(и 6-те ако сте с М50), като пропускате 2-та от ляво надясно и 1-та от дясно наляво (ако сте с М52) .

сваля се фиксатора на обтегача:
Изображение

Изображение
с вложката Е10 се затяга на кръст колелото. момента на затягане е 20Нм

Изображение
затягат се тапите на корпуса на ваноса - 50Нм

за М50 мотора се поставя "онази" пластмаса
Изображение
крепи се на едни зегерки, ако сте забравили...

за М52 се закрепя вакумната тръбичка
Изображение


Изображение Изображение
закачат се буксите на ванос-овия клапан


Изображение
поставя се скобата а вадене на мотора...

Изображение
... и се затяга кухия болт, на който сте сменили двете! дифтунги. ;) . внимавайте! кухите болтове лесно се късат, ако се пренатегнат, а текат ако не са достатъчнио стегнати. даден е 32Нм момент на затягане. отверката на снимката е бодната за да не се върти масления маркуч (ха да видите майсторлък!).

Изображение
махат се фиксаторите на валовете, завиват се шпилките

Изображение
сваля се и щифта на маховика!

Изображение Изображение
мотора с поставен капак на всмукателния вал (черното нещо над вала)


Изображение Изображение3
по ръбовете се маже силикон, да не се разшурти. мен не ме кефи тоя червения, така че бих използвал сив, нооо... кой както прецени

Изображение
на М52 мотора гарнитурата за капака и тази за свещите се редят и двете на капака.

Изображение
докато при М50 се слагат на главата.


Изображение Изображение
и акпака се намества. затяга се на 10 Нм.

слагат се замасяващите кабели и бобините:
Изображение

Изображение

Изображение Изображение
тук бобините с набити по тях кабели и закачени фиксатори

слага се маркуча и декоративните капаци:
Изображение Изображение

Изображение

събирате по обратен ред виското, дифузора и заборника (ако го има). не пренатягайте много виското - то се затяга при работа. достатъчен е един сравнително лек удар с чука.

и така уважаеми, това е то ремонта!

едно две неща на изпроводяк:
* оставете силикона да засъхне поне за около час.
* при първия старт е възможно ваноса да трака - това е заради въздуха който е останал в него.
* проверете нивото на маслото - това не знам защо, но така пише...
Последна промяна eekset на 20 Май 2010, 13:25, променена общо 1 път
Изображение Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4463
Регистриран на: 24.06.2005

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от tsb_bg » 19 Май 2010, 14:46

Браво коллега за инициативата, за положения труд и за резултата :clap:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 523
Регистриран на: 26.02.2006
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: На криво
Мечтае да кара: Още по-на криво

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от Изрода » 20 Май 2010, 0:16

:bowdown: :bowdown: :bowdown:
Изображение Изображение Изображение

Денис-Белята!!!
Аватар
Мнения: 1634
Регистриран на: 3.11.2005

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от 00Cool » 20 Май 2010, 14:41

браво :lalala:
“All the power in the world won't make you fast at the Ring.“


Аватар
Мнения: 7
Регистриран на: 15.04.2010
Пол: Мъж
Кара: е36 320 coupe

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от ico86 » 30 Юли 2010, 22:02

Евала на пича дето го е превел,мн се е потрудил.....а мене ме свиса стомаха като ги гледам тия неща и скоро разбрах че ми е тръгнал ванос-а.... :(

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1044
Регистриран на: 27.08.2009
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 24 Клапанова гад!!!
Мечтае да кара: М3 Е36 3.2

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от delas_328 » 31 Юли 2010, 13:14

:shock: Евала на човека,майна!!! :clap:
Хора,не че е много сложна тази процедура,но ме е шубе да го правя сам доста тънкости си имаи инстроменти който ги нямам,бих бил благодарен на някой от Пловдив,който е ходил да му сменят О-пръстените на ВАНОСА и е доволен от работата на майсторите и работата на мотора след това!!!
И на каква стойност е въпросния ремонт,а този ремонтен комплект намира ли се по магазините и на каква цена? :dunno:
По-добре известен пияч, отколкото анонимен алкохолик!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1044
Регистриран на: 27.08.2009
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 24 Клапанова гад!!!
Мечтае да кара: М3 Е36 3.2

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от delas_328 » 15 Авг 2010, 23:14

:wave: КОЛЕГИ,никой ли не знае :dunno:
По-добре известен пияч, отколкото анонимен алкохолик!

Потребител
Аватар
Мнения: 1
Регистриран на: 25.09.2011
Пол: Мъж
Кара: E36 320 Vanos
Мечтае да кара: M3

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от liuben.arangelov » 07 Апр 2012, 23:13

браво колега :clap: наи добрата тема за ремонт на ваноса. Евала за труда на мен ми е от полза 6тото ме 4ака са6тия ремонт много благодарности :yes:
Gangs<<<85>>>

Потребител
Аватар
Мнения: 17
Регистриран на: 20.04.2011
Пол: Мъж
Кара: BMW 528i
Мечтае да кара: M5

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от Техеранеца » 30 Авг 2012, 19:09

Колега имам въпрос.На колко нютона се стягат трите болченца на раздвижната шайба на всмукателния вал? Благодаря predwaritelno :yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 241
Регистриран на: 22.05.2005
Местоположение: пазарджик

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от E36 320i » 08 Май 2014, 13:42

:bowdown:
По-добре корем от бира,от колкото гърбица от работа!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 708
Регистриран на: 3.09.2009
Кара: 466,5 см3 на цилиндър
Мечтае да кара: Нормално

Re: ето инфо за ванус + видео

Мнение от don't be » 29 Мар 2017, 19:00

Има ли такава тема за двойният ванус :)
За милиони-няма закони.

Предишна

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook