Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
29 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Здравейте! Пускам тази тема, защото не намерих друга, в която да се дава информация за тоя маховик и смятам, че ще е полезна за доста хора. Ако не за друго, то поне ще обогатя общата им култура
При мен се появи тракане някъде около скоростната кутия. Преди около година (около 10 000км) смених комплект съединител заедно с лагера, така че изключвам аксиалния лагер. Преди да сменя съединителя обаче 2 седмици карах с буксуващ съединител и няколко пъти го прегрях и замириса на феродо. Тогава ми казаха, че може би съм прегрял и маховика с тия пружини, че те са се разкалили и вероятно трябвало да сменя и него. Майстора обаче каза, че маховика изглеждал добре и не го смених. Малко след това обаче започна да се чува и това тракане
По принцип един лагер като се износи започва да вие и чак след това когато вече е износен страшно много може да започне да трака. При мен обаче виене не е имало, а директно си започна да трака. Затова смятам, че няма да е и някой от лагерите на скоростната кутия.
Изчетох няколко теми от форума и предвид прегряването на маховика стигнах до мнението, че именно тоя маховик е проблема при мен. Сега се чудя дали да търся друг маховик и да го сменям или да си карам така.
От информацията, която намерих в нета за тия маховици и познанията ми като инженер по корабни двигатели стигнах до следните заключения:
Тоя маховик играе ролята на демпфер и "гаси" вибрациите на коляновия вал и по-плавно предава въртящия момент към скоростната кутия. Когато тия пружини се прегреят и се откалят, те се смачкват и се получава една хлабина и от там идва "чукането".
Ще го обясня по-подробно: точно преди началото на работния ход на буталото малко преди Горна Мъртва Точка (ГМТ), когато сгъстяването е максимално силите, противодействащи на буталото също са максимални, а скоростта на въртене на коляновия вал намалява. Тогава маховика "бута" кол. вал, а чрез него и мотовилката и буталото. В следващия момент обаче, когато буталото преминава ГМТ и гориво-въздушната смес е вече запалена силите променят посоката си. Тогава буталото започва да бута кол. вал, а той - маховика. Именно в тоя момент, когато силите се обръщат и маховика от задвижваЩ става задвижваН се получава това чукане.
Това е на теория и тук идва ред на практиката
Интересува ме доколко това чукане е опасно и може да доведе до по-сериозни повреди в скоростната кутия и други? Искам отговор от наистина компетентни и/или препатили хора а не просто предположения от рода на "струва ми се опасно"


При мен се появи тракане някъде около скоростната кутия. Преди около година (около 10 000км) смених комплект съединител заедно с лагера, така че изключвам аксиалния лагер. Преди да сменя съединителя обаче 2 седмици карах с буксуващ съединител и няколко пъти го прегрях и замириса на феродо. Тогава ми казаха, че може би съм прегрял и маховика с тия пружини, че те са се разкалили и вероятно трябвало да сменя и него. Майстора обаче каза, че маховика изглеждал добре и не го смених. Малко след това обаче започна да се чува и това тракане

Изчетох няколко теми от форума и предвид прегряването на маховика стигнах до мнението, че именно тоя маховик е проблема при мен. Сега се чудя дали да търся друг маховик и да го сменям или да си карам така.
От информацията, която намерих в нета за тия маховици и познанията ми като инженер по корабни двигатели стигнах до следните заключения:
Тоя маховик играе ролята на демпфер и "гаси" вибрациите на коляновия вал и по-плавно предава въртящия момент към скоростната кутия. Когато тия пружини се прегреят и се откалят, те се смачкват и се получава една хлабина и от там идва "чукането".
Ще го обясня по-подробно: точно преди началото на работния ход на буталото малко преди Горна Мъртва Точка (ГМТ), когато сгъстяването е максимално силите, противодействащи на буталото също са максимални, а скоростта на въртене на коляновия вал намалява. Тогава маховика "бута" кол. вал, а чрез него и мотовилката и буталото. В следващия момент обаче, когато буталото преминава ГМТ и гориво-въздушната смес е вече запалена силите променят посоката си. Тогава буталото започва да бута кол. вал, а той - маховика. Именно в тоя момент, когато силите се обръщат и маховика от задвижваЩ става задвижваН се получава това чукане.
Това е на теория и тук идва ред на практиката

- Boyadjiev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1585
- Регистриран на: 28.01.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
- Мечтае да кара: е36 с осмак
- Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Ако чукането е съпроводено от клатене на колата при каране с леко газ значи си за маховик
П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава"

П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава"




Уважавай другия, независимо каква кола кара.
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Ето и малко от инфото, което намерих в нета за маховика http://www.clutchco.com/flywheels/Dual%20Mass.htm
Ето и няколко снимки и схеми:



Ето и няколко снимки и схеми:



- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Boyadjiev написа:Ако чукането е съпроводено от клатене на колата при каране с леко газ значи си за маховик![]()
П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава"
Не съм усещал клатене досега. А може и да го има, но да не го усещам, защото съм с червени пружини нови амортисьори.
А иначе въпроса е заслужава ли си да пръскам пари за маховик + труд. Освен това ако тръгна да я правя, като сваля кутията за по-сигурно ще сменя и лагерите и семерингите й и тогава ремонта ще ми излезе вероятно към 600-700лв, а може и повече


- Mollov
- Мародератор
-
- Мнения: 12403
- Регистриран на: 28.07.2006
- Местоположение: София
- Кара: some d20s
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Boyadjiev написа:П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава"
Ей заради такива умници като тебе, после разни "купувачи" страдат...

- Boyadjiev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1585
- Регистриран на: 28.01.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
- Мечтае да кара: е36 с осмак
- Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Mollov написа:Boyadjiev написа:П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава"
Ей заради такива умници като тебе, после разни "купувачи" страдат...
Акцентирай на мнението ми, не на П.С.-то, не че нещо ама не те видях да помагаш на автора по проблема му

Ако при каране с малко газ (разбирай около и малко над оборотите на празен ход) нямаш клатене на колата в стил напред назад (докато си поддържаш равномерно натиснат педала на газта) и при потегляне без газ не ти се клати колата, нямаш проблем с маховика. Окачването няма много общо... Ако не е от маховика ремонта ще ти е далеч по-евтин. Първо се опитай да локализираш проблема, че при сваляне/качване на скорости винаги има неприятности при сецането с щанга и отвиването на болтовете...



Уважавай другия, независимо каква кола кара.
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Всъщност наистина леко придърпва като тръгвам с малко газ. От предния ти пост помислих, че става дума за някакви напречни разклащания на колата заради някакъв дисбаланс на маховика, а такива нямам, но иначе наистина придърпва
Значи е сигурно, че е от маховика
Много ли е вредно това за мотора и скоростната кутия?


- Boyadjiev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1585
- Регистриран на: 28.01.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
- Мечтае да кара: е36 с осмак
- Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Вредно е за тампоните на мотора, скоростите и дифа, защото това движение клати всичко общо взето... Не е проблем ако е малко но ако колата се настъпва често до червено или се кара във високи обороти, много бързо започва да се усилва тоя ефект, така че може да планираш в близки граници някакво решение за маховика... Ако се кара спокойно не е наложително да е скоро смяната ако не е много.
Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...
Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...



Уважавай другия, независимо каква кола кара.
- Mollov
- Мародератор
-
- Мнения: 12403
- Регистриран на: 28.07.2006
- Местоположение: София
- Кара: some d20s
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Аз съм модератор... участието ми в темите не винаги е свързано със самата тема...
Иначе - можеш да пробваш да тръгваш с повече (ама малко повече, не +2000) обороти от място, та да не "тресеш" колата... това ти е един вид временно решение за самото тресене... но ако продължиш така дълго, рано или късно ще се вкараш в бая по-голям разход... хубавото в случая е, че маховици за тия мотори не са чак толкова скъпи...

Иначе - можеш да пробваш да тръгваш с повече (ама малко повече, не +2000) обороти от място, та да не "тресеш" колата... това ти е един вид временно решение за самото тресене... но ако продължиш така дълго, рано или късно ще се вкараш в бая по-голям разход... хубавото в случая е, че маховици за тия мотори не са чак толкова скъпи...
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Boyadjiev написа:Вредно е за тампоните на мотора, скоростите и дифа, защото това движение клати всичко общо взето... Не е проблем ако е малко но ако колата се настъпва често до червено или се кара във високи обороти, много бързо започва да се усилва тоя ефект, така че може да планираш в близки граници някакво решение за маховика... Ако се кара спокойно не е наложително да е скоро смяната ако не е много.
Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...
Като изключим това че от време на време я въртя по завоите, най-вече на обратните, обикновено я карам до 3-4 хил. оборота. Само при изпреварване понякога я режа повече.
А това за теста на равно утре ще го пробвам.
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
insane_v, това което се написъл за коляновия вал е абсолютно вярно. Двумасовия маховик компенсира усукването на коляновия вал. За 4-цилиндровите двигатели според мен няма смисъл от двумасов маховик, защото вала е къс. Пре 6-цилиндровите е друго.
Има теми за слагане на обикновен маховик - ако ти се занимава действай.
Има теми за слагане на обикновен маховик - ако ти се занимава действай.
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Mollov написа:Аз съм модератор... участието ми в темите не винаги е свързано със самата тема...![]()
Иначе - можеш да пробваш да тръгваш с повече (ама малко повече, не +2000) обороти от място, та да не "тресеш" колата... това ти е един вид временно решение за самото тресене... но ако продължиш така дълго, рано или късно ще се вкараш в бая по-голям разход... хубавото в случая е, че маховици за тия мотори не са чак толкова скъпи...
Аз така и правя, но наистина ме е страх да не стане нещо по-сериозно. То е ясно, че пак ще се дават пари, но искам да знам точно къде е проблема, а не като някои колеги да тръгвам да сменям наред докато уцеля.
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
bmw325tds написа:insane_v, това което се написъл за коляновия вал е абсолютно вярно. Двумасовия маховик компенсира усукването на коляновия вал. За 4-цилиндровите двигатели според мен няма смисъл от двумасов маховик, защото вала е къс. Пре 6-цилиндровите е друго.
Има теми за слагане на обикновен маховик - ако ти се занимава действай.
Като се има предвид това, че ако взема друг маховик 2-ра ръка, може и той да е като моя, май наистина е по-добре да сложа обикновен. Трябва ли да се преправя нещо или обикновения пасва директно. Можеш ли да ми дадеш линк към тая тема да не я търся?
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Boyadjiev написа:Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...
Сега го пробвах това. Тръгнах и като вдигнах 2000 об. пуснах газта. Колата заби муцуната и почна да придърпва леко. Когато дросела отвори отново, колата тръгна съвсем плавно и не придърпа нито веднъж.
- insane_v
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 419
- Регистриран на: 18.07.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
- Мечтае да кара: Всичко що започва с М
Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик
Пропуснал съм да напиша по-горе, че като натисна съединителя тракането спира напълно. И както няколко колеги казаха, май това накланя везната към лагер на първичния вал. Като се замисля в тази посока, ако е от маховика, тогава той щеше да продължава да трака и при натиснат съединител, нали?
Последна промяна insane_v на 22 Юли 2011, 3:03, променена общо 2 пъти
29 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани