Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 18:02

Здравейте! Пускам тази тема, защото не намерих друга, в която да се дава информация за тоя маховик и смятам, че ще е полезна за доста хора. Ако не за друго, то поне ще обогатя общата им култура :yes: :D

При мен се появи тракане някъде около скоростната кутия. Преди около година (около 10 000км) смених комплект съединител заедно с лагера, така че изключвам аксиалния лагер. Преди да сменя съединителя обаче 2 седмици карах с буксуващ съединител и няколко пъти го прегрях и замириса на феродо. Тогава ми казаха, че може би съм прегрял и маховика с тия пружини, че те са се разкалили и вероятно трябвало да сменя и него. Майстора обаче каза, че маховика изглеждал добре и не го смених. Малко след това обаче започна да се чува и това тракане :( По принцип един лагер като се износи започва да вие и чак след това когато вече е износен страшно много може да започне да трака. При мен обаче виене не е имало, а директно си започна да трака. Затова смятам, че няма да е и някой от лагерите на скоростната кутия.
Изчетох няколко теми от форума и предвид прегряването на маховика стигнах до мнението, че именно тоя маховик е проблема при мен. Сега се чудя дали да търся друг маховик и да го сменям или да си карам така.
От информацията, която намерих в нета за тия маховици и познанията ми като инженер по корабни двигатели стигнах до следните заключения:
Тоя маховик играе ролята на демпфер и "гаси" вибрациите на коляновия вал и по-плавно предава въртящия момент към скоростната кутия. Когато тия пружини се прегреят и се откалят, те се смачкват и се получава една хлабина и от там идва "чукането".
Ще го обясня по-подробно: точно преди началото на работния ход на буталото малко преди Горна Мъртва Точка (ГМТ), когато сгъстяването е максимално силите, противодействащи на буталото също са максимални, а скоростта на въртене на коляновия вал намалява. Тогава маховика "бута" кол. вал, а чрез него и мотовилката и буталото. В следващия момент обаче, когато буталото преминава ГМТ и гориво-въздушната смес е вече запалена силите променят посоката си. Тогава буталото започва да бута кол. вал, а той - маховика. Именно в тоя момент, когато силите се обръщат и маховика от задвижваЩ става задвижваН се получава това чукане.

Това е на теория и тук идва ред на практиката :) Интересува ме доколко това чукане е опасно и може да доведе до по-сериозни повреди в скоростната кутия и други? Искам отговор от наистина компетентни и/или препатили хора а не просто предположения от рода на "струва ми се опасно"

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от Boyadjiev » 21 Юли 2011, 18:31

Ако чукането е съпроводено от клатене на колата при каране с леко газ значи си за маховик ;)
П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава" :paranoid:
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 18:34

Ето и малко от инфото, което намерих в нета за маховика http://www.clutchco.com/flywheels/Dual%20Mass.htm

Ето и няколко снимки и схеми:
Изображение

Изображение

Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 18:49

Boyadjiev написа:Ако чукането е съпроводено от клатене на колата при каране с леко газ значи си за маховик ;)
П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава" :paranoid:


Не съм усещал клатене досега. А може и да го има, но да не го усещам, защото съм с червени пружини нови амортисьори.
А иначе въпроса е заслужава ли си да пръскам пари за маховик + труд. Освен това ако тръгна да я правя, като сваля кутията за по-сигурно ще сменя и лагерите и семерингите й и тогава ремонта ще ми излезе вероятно към 600-700лв, а може и повече :( Та затова се чудя дали си заслужава да я правя или да си я карам така? Доста колеги са писали в другите теми, че колата им трака отдавна, но си карат така и вече десетки хиляди километри нямат проблеми. А аз така или иначе след година-две мисля да я сменям и не знам дали си заслужава да наливам още пари в нея. Аз я взех за 5000 миналото лято и вече съм налял още 3000 :(

Мародератор
Аватар
Мнения: 12403
Регистриран на: 28.07.2006
Местоположение: София
Кара: some d20s

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от Mollov » 21 Юли 2011, 19:06

Boyadjiev написа:П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава" :paranoid:


Ей заради такива умници като тебе, после разни "купувачи" страдат... :no:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от Boyadjiev » 21 Юли 2011, 20:06

Mollov написа:
Boyadjiev написа:П.С. Продава, продава продаааааава, сеееекцияяята "Продаааава" :paranoid:


Ей заради такива умници като тебе, после разни "купувачи" страдат... :no:

Акцентирай на мнението ми, не на П.С.-то, не че нещо ама не те видях да помагаш на автора по проблема му :winky:

Ако при каране с малко газ (разбирай около и малко над оборотите на празен ход) нямаш клатене на колата в стил напред назад (докато си поддържаш равномерно натиснат педала на газта) и при потегляне без газ не ти се клати колата, нямаш проблем с маховика. Окачването няма много общо... Ако не е от маховика ремонта ще ти е далеч по-евтин. Първо се опитай да локализираш проблема, че при сваляне/качване на скорости винаги има неприятности при сецането с щанга и отвиването на болтовете...
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 21:27

Всъщност наистина леко придърпва като тръгвам с малко газ. От предния ти пост помислих, че става дума за някакви напречни разклащания на колата заради някакъв дисбаланс на маховика, а такива нямам, но иначе наистина придърпва :( Значи е сигурно, че е от маховика :( Много ли е вредно това за мотора и скоростната кутия?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от Boyadjiev » 21 Юли 2011, 21:50

Вредно е за тампоните на мотора, скоростите и дифа, защото това движение клати всичко общо взето... Не е проблем ако е малко но ако колата се настъпва често до червено или се кара във високи обороти, много бързо започва да се усилва тоя ефект, така че може да планираш в близки граници някакво решение за маховика... Ако се кара спокойно не е наложително да е скоро смяната ако не е много.
Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

Мародератор
Аватар
Мнения: 12403
Регистриран на: 28.07.2006
Местоположение: София
Кара: some d20s

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от Mollov » 21 Юли 2011, 22:13

Аз съм модератор... участието ми в темите не винаги е свързано със самата тема... :!:

Иначе - можеш да пробваш да тръгваш с повече (ама малко повече, не +2000) обороти от място, та да не "тресеш" колата... това ти е един вид временно решение за самото тресене... но ако продължиш така дълго, рано или късно ще се вкараш в бая по-голям разход... хубавото в случая е, че маховици за тия мотори не са чак толкова скъпи...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 23:09

Boyadjiev написа:Вредно е за тампоните на мотора, скоростите и дифа, защото това движение клати всичко общо взето... Не е проблем ако е малко но ако колата се настъпва често до червено или се кара във високи обороти, много бързо започва да се усилва тоя ефект, така че може да планираш в близки граници някакво решение за маховика... Ако се кара спокойно не е наложително да е скоро смяната ако не е много.
Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...


Като изключим това че от време на време я въртя по завоите, най-вече на обратните, обикновено я карам до 3-4 хил. оборота. Само при изпреварване понякога я режа повече.
А това за теста на равно утре ще го пробвам.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1559
Регистриран на: 26.03.2009

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от bmw325tds » 21 Юли 2011, 23:26

insane_v, това което се написъл за коляновия вал е абсолютно вярно. Двумасовия маховик компенсира усукването на коляновия вал. За 4-цилиндровите двигатели според мен няма смисъл от двумасов маховик, защото вала е къс. Пре 6-цилиндровите е друго.
Има теми за слагане на обикновен маховик - ако ти се занимава действай.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 23:40

Mollov написа:Аз съм модератор... участието ми в темите не винаги е свързано със самата тема... :!:

Иначе - можеш да пробваш да тръгваш с повече (ама малко повече, не +2000) обороти от място, та да не "тресеш" колата... това ти е един вид временно решение за самото тресене... но ако продължиш така дълго, рано или късно ще се вкараш в бая по-голям разход... хубавото в случая е, че маховици за тия мотори не са чак толкова скъпи...


Аз така и правя, но наистина ме е страх да не стане нещо по-сериозно. То е ясно, че пак ще се дават пари, но искам да знам точно къде е проблема, а не като някои колеги да тръгвам да сменям наред докато уцеля.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 21 Юли 2011, 23:45

bmw325tds написа:insane_v, това което се написъл за коляновия вал е абсолютно вярно. Двумасовия маховик компенсира усукването на коляновия вал. За 4-цилиндровите двигатели според мен няма смисъл от двумасов маховик, защото вала е къс. Пре 6-цилиндровите е друго.
Има теми за слагане на обикновен маховик - ако ти се занимава действай.


Като се има предвид това, че ако взема друг маховик 2-ра ръка, може и той да е като моя, май наистина е по-добре да сложа обикновен. Трябва ли да се преправя нещо или обикновения пасва директно. Можеш ли да ми дадеш линк към тая тема да не я търся?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 22 Юли 2011, 0:50

Boyadjiev написа:Сетих се да допълня, най-лесно е да се провери като на равна отсечка се тръгне и след това се остави колата сама да си дава газ. Веднага се разбира има ли проблем или не. Ако е леко не е спешно, но ако започне да прави като стар Икарус... необходима е смяна...

Сега го пробвах това. Тръгнах и като вдигнах 2000 об. пуснах газта. Колата заби муцуната и почна да придърпва леко. Когато дросела отвори отново, колата тръгна съвсем плавно и не придърпа нито веднъж.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 419
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: VW T-Roc Sport 2.0 TFSI
Мечтае да кара: Всичко що започва с М

Re: Тракане в скоростната кутия или двумасовия маховик

Мнение от insane_v » 22 Юли 2011, 0:51

Пропуснал съм да напиша по-горе, че като натисна съединителя тракането спира напълно. И както няколко колеги казаха, май това накланя везната към лагер на първичния вал. Като се замисля в тази посока, ако е от маховика, тогава той щеше да продължава да трака и при натиснат съединител, нали?
Последна промяна insane_v на 22 Юли 2011, 3:03, променена общо 2 пъти

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook