Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1042
Регистриран на: 18.05.2005
Местоположение: СОФИЯ

Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от kagebista » 16 Мар 2015, 12:24

Винаги ми е харесвал повече преди фейслифтовият километраж с индекси до 260, бензиномер в цифри и белите стрелки по цялото продължение върху основата. Бях набавил такова табло и реших че е време да разменя само циферблатите на моето фейсово/240км/ с въпросното по-стар модел.
За разглабянето на километража е писано в темата за червените стрелки надълго и доста подробно. Но все пак на кратко:
След ваденето на километража от таблото в гръб имате 5 броя торксове Т10. Развивате ги и с леки движения избутвате задната част право и навън, докато се отдели напълно. Има и такива със син гръб и там се дърпат някакви щифтове плъзгачи. Ще си видите как е точно при вас случая.
След това се открива тази гледка:
Изображение
Там където са червените линий - са обозначени крепежите, държащи приборите с циферблата. Освобождаването става, като се завъртят на 180 градуса срещуположно по указаната посока при надписа AUF! Огледайте добре и ще ви стане ясно как трябва да се завъртят и застанат. Въртенето като цяло не става на ръка и трябва да си помогнете с не остър предмет за подбутдане при контрите и внимателно да не счупите врътнята! После издърпвате в права посока към вас и циферблата с приборите излиза съвсем лесно. Таблата са идентични вътре и размятата става без проблем.
До тук добре но като асемблирах новият/по стар/ циферблат и върнах на място в колата - се оказа, че е пълно с тъмни черни петна по него. Цялата среда на бензиномера, 40-60км и 120км индексите, 3к оборота и лявата част на температурата тъмнееха сериозно и натрапчиво неприятно. Тоест нещо такова:
ИзображениеИзображение
но доста по зле при мен. Изобщо не ми хареса този факт, при положение че свалих перфектно светещ циферблат от моето и сложих това чудо на аномалията и реших че трябва да потърся решение на проблема. Уви няма инфо във форуми и нета как се ремонтира и оправя, а проблема се посочва единствено в инфо за лепилото на циферблата. Та така пак го разглобих отново за да видя детайлно за какво става въпрос и след проба грешка проблема се решава трайно и за винаги :)!
Разглабяме километража по гореописания ред и стигаме до средната част с часовниците и циферблата.
Първото нещо, което трябва да направим е махането на пластмасовите пирончета за километража и оборотомера. Това става, като вземете дебела хавлиена кърпа и средно големи клещи. Завъртате стрелката към 80км, слагате кърпата да полегне на циферблата и да покрие пирончето и с клещите вертикално го захващате и дърпате нагоре да излезе. Първите опити го изхлузват и тук трябва да се внимава да не надраскате циферблата, да надерете или счупите пирончето. Кърпата е точно за това, но може да го покриете с друго пособие или да омотате клещите с лекопласт.
След като излязат 2та пирона идва ред на стрелките. Тук най-важната част е да си бележите положенията им на фабричните места! След като махнете пироните запомняте местата на покой на големите стрелки, както и предварително на малките.
Завъртате по свободния ход на стрелката /по часовникова посока/ и там където спира - бележите с маркер на невидни места или снимате в макро или каквото ви хрумне. Важно е да го направете много прецизно и да запомните позициите, защото после при връщането трябва да се върнат точно. Иначе няма да отчитат правилно показателите.
Идва ред на отстраняването на стрелките. Това става като завъртите всяка стрелка по часовникова посока до където спре. Хващате стрелката в кръговата основа и продължавате леко да въртите в същата посока с леко издърпване толкова обороти, колкото са нужни в един момент да излезе от пирона. Стараете се да не допирате циферблата с нокти.
ИзображениеИзображение
След като свалим всички стрелки, идва ред на малките торксове държащи приборите към трансперантната плака. Развиват се с Т5, Т6 и са общо 8 на брой - по 2 за всеки прибор.
Изображение
Разглобено в този момент - всичко изглежда така:
ИзображениеИзображениеИзображение
Вижда се, че циферблатът е залепен за трансперантната плака. От логиката изхожда, че с годините лепилото някъде е надуло и това би трябвало да е причина да има петнисти участъци. Обикновено се пише, че проблема се появява в топло време и явно лепилото размеква и надува на топлина.
Следва разлепянето на циферблата и от единият край леко започвате да го надигате и бавно да го разлепяте от плаката.
ИзображениеИзображение

ИзображениеИзображение
При мен лепилото беше отлично, лепкаво и без нарушения по покритието. Огледах и проблемните индекси и нямаше потъмняване там или друго, което да причини тъмно петно в сглобен вид.
Предприех отстраняване на лепилото. Това става "лесно" като единствено е нужно чисти ръце и вода.
Започвате от всеки край с отпечатъка на палеца да гладите и придърпвате лепилото и така то започва да се събира на пластелинови топчета. Тук трябва търпение и бавна работа. Ще ви се стори че е невъзможно, но като започнете бързо се набира инерция.
ИзображениеИзображениеИзображение
Мокрете циферблата от време на време и подсушавайте с помучена чиста кърпа без да търкате, а само да се попива водата. При изтъркването на лепилото бъдете внимателни при индексите. Трябва целият гръб да бъде почистен абсолютно перфектно. Водата спомага доста и трябва да се убедите, че дори най тънкият клой от лепилото го няма. Може да изглежда чисто, но като прокарате пръст - да лепка някъде по гърба на циферблата. В готов вид изглежда така:
Изображение
Изображение
На светлина, циферблата светна отлично и няколко идеи по силно без лепилото. Почистих и трансперантната плака до блясък и асемблирах всичко по обратния ред. Не съм презалепял нищо! Циферблата се държи плътно към плаката чрез 2та пластмасови пирона. На плаката и уредите има достатъчно легла циферблата да си легне точно и отделно частта със стъклото си го притиска абсолютно точно.
Отивам в колата слагам таблото и ми прилоша :mrgreen: . Нямаше една цифра да свети равномерно цяла и петната бяха на всякъде. Нямаше абсолютно нищо четливо никъде :mhihi: . Айде обратно разглабяне и мъдрене.
Реално циферблатът с лепилото изглежда матов доста откъм бялата част и абсолютно равномерен. Та хванах с щурка 800 водно и изтърках лицевата част на трансперантната плака. Наставих циферблата върху нея и започна да прозира повече на нощна лампа с наситени индекси. Явно тук е ключа към проблема. Минах на 600 сухо, после мокро и матирах цялата лицева част допираща почистения циферблат. Търка се да стане всичко равномерно матово без деруги. Трябва да се получи това:
Изображение
Изображение
Последва пълно събиране и като го включих в колата просто останах очарован:
Изображение
Абстрахирайте се от подсветката на стрелките, защото са работни и с изтрити бели части!
Изображение
И оттук натам забравяте за проблема без значение зима, лете ли е и какво го кара да "гаси" и да прави тия петна.
Равномерното осветяване зависи от няколко тънкости:
- след хубаво изшкурване, може да лакирате лицевата част с трансперантен лак МАТ;
- при чистенето наблягайте и внимавайте при индексите! Може да ви се стори чисто, но от подобни лепила винаги остават едни почти невидни мазнотии. Трябва да е перфектно почистено без да лепка никъде при допир с чисти ръце и пръсти. Циферблатът е изключително качествено изработен и както горе писах - няма никакъв проблем да го потапяте под вода и подсушавате и нов тур. При мен лепилото беше възможно най запазено и въпреки това го махнах сравнително лесно;
- на места при махането на лепилото може да се получат точки от паднала червена боя на някой индекс. Затова по горе споменах да се има търпение и да бавно бавно с почивки. По принцип те са невидни и трябва да вдигнете циферблата на много силна светлина да се видят. Но когато подсветката е в колата - светят единакво заради амбър лампичките и разсейката на плаката без да се забелязват. Ако все пак искате перфекционизъм - може с червен светъл перманентен маркер цветово съвпадащ с боята - да ги топнете без да има разлика. Или направо да минете всеки индекс, цифра или стрелка с червено на бялото;
- възможни са и модификации на индексите. Може да изчоплите четричките при червените обороти да светят по ярко, или да им смените нюанса с друга краска. Също почистени от червеното, цифрите да са една идея по ярки от останалите маркировки. Идеи за творчество много, без да се нарушава оригиналния вид. За тази работа съм намислил да подготвя един циферблат в мили/км и отделно други модификации за темпомата...;
- връщането на стрелките по местата става право на долу и без напън. Имат си ниво и няма как да потънат повече от фабричната позиция. Ако е избягала някоя стрелка от рест позицията на показателя си там където сте маркирали - пак въртите по часовниковата посока докато я спрете на точното място. Но без да я вадите и така, че да си дойде точно. Пластмасовите пирони се връщат също лесно и с помощта на пръсти и натискане докато си дойдат плътно до долу в дупките.
- почистете си го хубаво от прахта вътре, всяка крушка да се мине с тампон и спирт и резултата ще е :shock:
Та това е общо взето. Снимките са кофти, но съм снимал с каквото имам под ръка и не всичко.
Реално - Чисто ново ярко и светло табло.
Последна промяна kagebista на 16 Мар 2015, 14:13, променена общо 1 път
Мъжът струва точно толкова,
колкото неговата дадена дума.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 222
Регистриран на: 8.05.2008
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW E36 Coupe Hellrot

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от Nik4oZ » 16 Мар 2015, 14:00

И аз я правих тая размяна. Ама за сега свети доста добре с 3ватови крушки на филипс.

Изображение
Lurking in the shadows

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1042
Регистриран на: 18.05.2005
Местоположение: СОФИЯ

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от kagebista » 16 Мар 2015, 14:18

Аз дори мисля да сложа по слаби на тия 3те големите, защото сега таблото е по ярко от климатроника и борда и касетофона. Почти догонва яркостта на ключа за фаровете, а там е мястото където е най-ярката подсветка в купето с едва 1.2 вата крушка.
Мъжът струва точно толкова,
колкото неговата дадена дума.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 508
Регистриран на: 9.07.2006
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: го на ножки
Мечтае да кара: на 50ст бензина.

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от Jang1r » 17 Мар 2015, 1:43

Само внимавайте,че моето табло като го правих се оказа,че амбър цвета е заради боята която изчистих и трябваше да търся оранжеви крушки за да не е напълно отвратително :mhihi: А на друго което разглабях не беше така :dunno: Иначе браво за превода колега :)
BMW e36 318TDS Touring
BMW e36 318iS Sedan with m52b25-SOLD
Opel Vectra B X16XEL

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 222
Регистриран на: 8.05.2008
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW E36 Coupe Hellrot

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от Nik4oZ » 17 Мар 2015, 8:13

kagebista написа:Аз дори мисля да сложа по слаби на тия 3те големите, защото сега таблото е по ярко от климатроника и борда и касетофона. Почти догонва яркостта на ключа за фаровете, а там е мястото където е най-ярката подсветка в купето с едва 1.2 вата крушка.


Ами то най малкото мисля че е 3 вата, :D за този вид крушки. Може да смениш на климатроника с 1.5 ако си с врътките де :D (на дигиталния нямам идея как е)
Lurking in the shadows

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1042
Регистриран на: 18.05.2005
Местоположение: СОФИЯ

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от kagebista » 17 Мар 2015, 8:50

Jang1r написа:Само внимавайте,че моето табло като го правих се оказа,че амбър цвета е заради боята която изчистих и трябваше да търся оранжеви крушки за да не е напълно отвратително :mhihi: А на друго което разглабях не беше така :dunno: Иначе браво за превода колега :)

То за това се внимава при разлепянето и най-вече чистенето. Единствено на помощ с вода и ръцете да се мият през минути и добре се обърсват с кърпа да са много сухи пръстите и циферблата. Така контактът им с лепилото е по ползотворен и ефективен да се обере. На края вече, когато целия пластелин е свален - се цопва циферблата във вода и на мокро с пръсти се изчистват перфектно червените индекси без да пострада боята им.
Ако искаш да си оправиш трайно проблема и да не е обвързан с крушки - си вземи един трансперантен универсален спрей с оранжев цвят и удари една ръка на гърба на циферблата. По-лесният вариант е както писах горе - червен перманентен маркер и се минават еднородно всички червени индекси на бялата част. Обаче колко ще издържи е друг въпрос. Лятото лепилото щом се награвя и прави проблемите с петната, то маркера логично да се изпари в един момент.
На тази снимка:
http://postimg.org/image/5u4hum88r/
нарочно съм оставил цифрата 6 и цифрата 2 на оборотомера с недочистена мазнотия. Тоест няма лепило, но като се пипне и лепка все още. И се вижда как тъмнеят индексите от остатъците на провлачването на лепилото. В същото време чертичката на 2к оборота е изчистена перфектно и се вижда как свети най-силно от всички - вече при сглобено табло.
п.с. не знам за какъв превод точно става въпрос. Инфото и снимките са ми на база какво съм направил + темата на Жоро-павето ;)

п.с.2 Някой има ли идея дали стрелки от други табла стават и се хващат по същия начин с пирона? Примерно такива от табло на Е39?
Мъжът струва точно толкова,
колкото неговата дадена дума.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1042
Регистриран на: 18.05.2005
Местоположение: СОФИЯ

Re: Оправяне на тъмните петна по циферблата на километража

Мнение от kagebista » 22 Мар 2015, 12:36

Сработих моето VDO с Motometer, като използвах само неговата лицева част и оставих моят разходомер в L/100km. Всичко отчита правилно и точно.
Изображение

Изображение

Изображение

Потъмняването беше горе в сектор 120 до 160.
Лепилото използвано от Motometer е по-кофти да се почисти от циферблата! Затова след разлепянето, няма нужда да се маха от там. Трябва да се внимава при самото разлепяне от плаката, че има вероятност да се отдели бялото покритие от гърба на дайл-а.
Но аз пък при следващото сваляне си мисля да изтъркам лепилото заедно с бялата основа. Реално на светлина, всичко черно между осветените индекси ще стане равномерно по-светло и ще пропуска повече амбър цвят. Малко ще гони "плазмен" ефект на подсветката в окръжностите. Тоест така:
Изображение
Мъжът струва точно толкова,
колкото неговата дадена дума.

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook