Възможност за "подобряване" на окачването на комби
Модератор: Технически модератори
Възможност за "подобряване" на окачването на комби
Оригинално заглавие на темата: "Взаимозаменяемост на задни пружини от седан и комби?!?"
За начало ето въпроса накратко – взаимозаменяеми ли са задните пружини на седаните и комбитата с нивомат?
RealOEM-a не ми помага много, защото не можах да стигна до нито един part number на пружина от комби.
Смисълът на този въпрос е следният – искам да сложа „спортни” пружини (по-ниски и „по-твърди”) на комбито ми както отпред, така и отзад, заедно с амортисьори с регулируема твърдост отпред, като си запазя нивоматните амортисьори отзад. За задни „спортни” пружини за комби с нивомат обаче офертите в нета са изключителна рядкост. За сметка на това има огромно количество оферти за задни „спортни” пружини за седан. И ако леглата в края на пружините са еднакви, т.е. ако тези от седан могат да се сложат на комби (и обратно), излиза че ако взема такива за седан, ще мога да имам по-твърди (и по-къси) пружини и нивомат, който ще се „презацепи” така, че да получи новата си „нулева точка” с новите пружини.
Та има ли човек, който от опит да знае със сигурност, че въпросните задни пружини на седаните и комбитата са напълно взаимозаменяеми?
Благодаря!
За начало ето въпроса накратко – взаимозаменяеми ли са задните пружини на седаните и комбитата с нивомат?
RealOEM-a не ми помага много, защото не можах да стигна до нито един part number на пружина от комби.
Смисълът на този въпрос е следният – искам да сложа „спортни” пружини (по-ниски и „по-твърди”) на комбито ми както отпред, така и отзад, заедно с амортисьори с регулируема твърдост отпред, като си запазя нивоматните амортисьори отзад. За задни „спортни” пружини за комби с нивомат обаче офертите в нета са изключителна рядкост. За сметка на това има огромно количество оферти за задни „спортни” пружини за седан. И ако леглата в края на пружините са еднакви, т.е. ако тези от седан могат да се сложат на комби (и обратно), излиза че ако взема такива за седан, ще мога да имам по-твърди (и по-къси) пружини и нивомат, който ще се „презацепи” така, че да получи новата си „нулева точка” с новите пружини.
Та има ли човек, който от опит да знае със сигурност, че въпросните задни пружини на седаните и комбитата са напълно взаимозаменяеми?
Благодаря!
Последна промяна Postman на 01 Мар 2009, 11:42, променена общо 2 пъти
- nikk4o78
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 63
- Регистриран на: 23.05.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
ако само го свалиш с реглажа на нивомата няма ли да постигнеш същия ефект , става доста твърдо , но незнам дали няма да каже бау
- Penchev
- Сватбаря
-
- Мнения: 8913
- Регистриран на: 25.04.2002
- Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
- Кара: Opel Zafira А OPC
Нивоматните пружини за комби отзад за 1/1 с тези за ///М5 .Говоря за нормалните
Какво им е на твойте ?
Георги Пенчев

Георги Пенчев
- cvetoslav
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 151
- Регистриран на: 18.10.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E kak BMW
- Мечтае да кара: MMMMMPower
Колега като свалиш нивомата колата си ляга на пружините не смуче помпата за да клекне а просто не вдига и колата си седи ниска.
Аз не искам да свалям (премахвам) нивомата, предполагам че под "свалиш" имаш предвид точно това. Искам след като сложа по-ниски и твърди пружини, той да не "разбере" и да продължи да си играе по старите правила. А ако само го презацепя със оригиналните си пружини в ново положение, примерно натоварвам 5 торби цимент и в това положение му задавам новата "нулева" точка, около която той да повдига, подозирам, че нивомата ще иска да си намери новото положение и ще свива пружините.
Не съм сигурен дали е така разбира се, тъй като не знам какво е устройството на командния шибър който управлява течността.
Не съм сигурен дали е така разбира се, тъй като не знам какво е устройството на командния шибър който управлява течността.
Започнах да си изяснявам нещата
- доколкото схващам, а и както каза cvetoslav, нивоматът може само да повдига задницата (разпъва амортисьорите), не може да ги свива, така че дори да не уцеля точната нулева точка при презацепването ами съм под нея (което предполага нивоматът да предприеме действие обратно на повдигането), нищо особено няма да се случи. Според мен командния шибър в този случай пренасочва маслото към обратно към резервоара и сферите (заедно с амортисьорите) остават под действието на началното налягане (което е 30 бара). Помпата достига 130 бара налягане след което е ограничена от предпазно-преливен клапан. Ето линк към един доста описателен документ:
http://www.e38.org/selflevel.pdf
Излиза, че целия амортисьор е под налягането на помпата (примерно 130 бара) когато шибъра е отворен към него (каросерията е под нулевата точка) и се стреми да разпъне амортисьора. Опитах се грубо да сметна каква сила успява да постигне и ако стеблото е с диаметър 14 мм (колкото взех за примера) силата при 140 бара е около 200 кг на амортисьор или 400 за цялата кола. Ако стеблото е 16 мм силата е около 260 кг (или общо 520 за двата). С други думи ако колата се натовари адски, според мен помпата (нивомата) няма да успее да я вдигне напълно... Зависи колко е дебело стеблото и колко е натоварена
.
Така или иначе въпросът ми остава: може ли пружина от седан да отиде на мястото на нивоматната на комбито?!?
Ако може, купувам спортни пружини от седан, презацепвам нивомата и карам щастлив, ако не може.... продължавам да мисля
...
Ето една схема на самата хидравлика в амортисьора:

http://www.e38.org/selflevel.pdf
Излиза, че целия амортисьор е под налягането на помпата (примерно 130 бара) когато шибъра е отворен към него (каросерията е под нулевата точка) и се стреми да разпъне амортисьора. Опитах се грубо да сметна каква сила успява да постигне и ако стеблото е с диаметър 14 мм (колкото взех за примера) силата при 140 бара е около 200 кг на амортисьор или 400 за цялата кола. Ако стеблото е 16 мм силата е около 260 кг (или общо 520 за двата). С други думи ако колата се натовари адски, според мен помпата (нивомата) няма да успее да я вдигне напълно... Зависи колко е дебело стеблото и колко е натоварена

Така или иначе въпросът ми остава: може ли пружина от седан да отиде на мястото на нивоматната на комбито?!?
Ако може, купувам спортни пружини от седан, презацепвам нивомата и карам щастлив, ако не може.... продължавам да мисля

Ето една схема на самата хидравлика в амортисьора:
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
- Penchev
- Сватбаря
-
- Мнения: 8913
- Регистриран на: 25.04.2002
- Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
- Кара: Opel Zafira А OPC
Яворе ,първо да те поздравя за страхотната информация ,онагледена със схемата
Сега да ти кажа нещо още - когато ми гръмна на магистралата маркуч-а между сверата и амортисьора и теглихме колата ми на буксир до сервиза на Роската в Пловдив ми направи впечатление ,че на финала на едни гадни павета колата отзад сякаш нямаше абсолютно никакво окачване, нищо
теглехме я изгасена естествено и отзад на този очастък татрузеше като лагерница,цялата система беше абсолютно празна и колата бе клекнала отзад. Това което ти пиша ме наведе силно на мисълта ,че тези пружини действат слабо,почти всичко се поема от системата
Ако не е така нямаше да друса толкова колата ...
Когато писах предния си пост допуснах грешка ,моля за извинение !
Значи ,пружините на ///М5-цата могат да се ползват за ъпгрейд на всяка една Е34 ,стига да е снабдена с ниво-регулатор, защото и спортния модел е снабден с такъв ,с малко по-различна характеристика, но ниво-регулатор ! Това условие показва ,че пружина от седан без ниво е неприложима ...
Един съвет от мен - потърси си из И-бей задна стабилизираща щанга ///Мтехник ,която е 18 мм в диаметър с нови тампони, това значително ще намали накланянето отзад по завоите и потърси пружини за Е34 ///М5.Те със сигурност са с по-голям диаметър в сечение
п.с. Да попитам ,че сега чета всичко наред по нивомат-а ,какво имат впредвид с това "strut" ?
Георги Пенчев

Сега да ти кажа нещо още - когато ми гръмна на магистралата маркуч-а между сверата и амортисьора и теглихме колата ми на буксир до сервиза на Роската в Пловдив ми направи впечатление ,че на финала на едни гадни павета колата отзад сякаш нямаше абсолютно никакво окачване, нищо


Когато писах предния си пост допуснах грешка ,моля за извинение !
Значи ,пружините на ///М5-цата могат да се ползват за ъпгрейд на всяка една Е34 ,стига да е снабдена с ниво-регулатор, защото и спортния модел е снабден с такъв ,с малко по-различна характеристика, но ниво-регулатор ! Това условие показва ,че пружина от седан без ниво е неприложима ...
Един съвет от мен - потърси си из И-бей задна стабилизираща щанга ///Мтехник ,която е 18 мм в диаметър с нови тампони, това значително ще намали накланянето отзад по завоите и потърси пружини за Е34 ///М5.Те със сигурност са с по-голям диаметър в сечение

п.с. Да попитам ,че сега чета всичко наред по нивомат-а ,какво имат впредвид с това "strut" ?
Георги Пенчев
Penchev написа:Яворе ,първо да те поздравя за страхотната информация ,онагледена със схемата![]()
Сега да ти кажа нещо още - когато ми гръмна на магистралата маркуч-а между сверата и амортисьора и теглихме колата ми на буксир до сервиза на Роската в Пловдив ми направи впечатление ,че на финала на едни гадни павета колата отзад сякаш нямаше абсолютно никакво окачване, нищотеглехме я изгасена естествено и отзад на този очастък татрузеше като лагерница,цялата система беше абсолютно празна и колата бе клекнала отзад. Това което ти пиша ме наведе силно на мисълта ,че тези пружини действат слабо,почти всичко се поема от системата
Ако не е така нямаше да друса толкова колата ...
Когато писах предния си пост допуснах грешка ,моля за извинение !
Значи ,пружините на ///М5-цата могат да се ползват за ъпгрейд на всяка една Е34 ,стига да е снабдена с ниво-регулатор, защото и спортния модел е снабден с такъв ,с малко по-различна характеристика, но ниво-регулатор ! Това условие показва ,че пружина от седан без ниво е неприложима ...
Един съвет от мен - потърси си из И-бей задна стабилизираща щанга ///Мтехник ,която е 18 мм в диаметър с нови тампони, това значително ще намали накланянето отзад по завоите и потърси пружини за Е34 ///М5.Те със сигурност са с по-голям диаметър в сечение![]()
п.с. Да попитам ,че сега чета всичко наред по нивомат-а ,какво имат впредвид с това "strut" ?
Георги Пенчев
Жоре, аз не съм много компетентен по английски, но strut би трябвало да е нещо такова:

Сега относно твоите впечатление когато ти се е спукал маркуча: гледайки картинката, която съм сложил по-горе, си правя извод че ако няма "подпорно налягане" от помпата, респективно херметичност в системата, на всяко свиване на амортисьора маслото под буталото (което се намира в края на стеблото на амортисьора) ще бъде изпомпано навън и стеблото ще опре долу в основата, свивайки пружината от тежестта на купето, т.е. ако пружината не е достатъчно твърда за да предотврати опирането на стеблото в долната основа, на практика ефекта е все едно претоварена и опряла на ограничителните тампони кола. В тази връзка - колата ти беше ли претоварена в този момент?
Всичко това, което казваш, ме навежда на мисълта, че явно при липса на налягане в системата, пружината (извадена от контекста на цялата система) не е особено твърда. Може би това е причината и за това системата постоянно да поддържа остатъчно налягане от 30 бара (съгласно PDF-a от линка в предния ми пост).
Между другото, гледайки устройството на системата, ми се върти в главата сравнително лесен начин да се втвърди характеристиката на амортисьора.
В общи линии става дума за следното - по принцип твърдостта на амортисьорите зависи от трудността, с която хидравличната течност вътре преминава през дроселиращите каналчета и отворчета вътре. Явно помпата (чрез сферите) си обменят масло постоянно при движение на амортисьорното стебло нагоре и надолу. Това масло минава през ансамбъла от бутало с плоски клапани и пружинки, разположено в добавката на амортисьора. Ако се "натегнат" пружинките на тези плоски клапанчета отгоре и отдолу, както и ако се намали площта на отворите и каналите в допълнителното бутало, обмена на масло между сферите и главния амортисьор ще се затрудни. Това води до повишаване на силата на противодействие на амортисьора върху пружината (и купето) и до "по-твърдо" окачване в крайна сметка.
За момента не мисля да го пробвам, но ако намеря "спортни" пружини, които да могат да се монтират отзад, може би това ще е следващата крачка.
Така... това е засега, аз продължавам да търся категоричен отговор на въпроса ми

Penchev написа:Един съвет от мен - потърси си из И-бей задна стабилизираща щанга ///Мтехник ,която е 18 мм в диаметър с нови тампони, това значително ще намали накланянето отзад по завоите и потърси пружини за Е34 ///М5.Те със сигурност са с по-голям диаметър в сечение
Проверих в realoem.com, на Е34 М5 Touring задната стабилизираща щанга е 19 mm, като има вариант и 20 mm, при това на чудна цена от 256 лева в Дарукар, и по 7,50 за всеки от тампоните. На моята (520i) пише, че е 15 mm. Наистина ми се стурва доста разумен и сравнително евтин upgrade.
Може и да скоча на този вариант след като се изясни цялата концепция за задницата.
За предницата концепцията е вече ясна и частите са купени - "спортни" пружини, които DEO продаваше (измъкнах ги под носа на бате Стефчо (Neoprint), за което му се извинявам сега

- Penchev
- Сватбаря
-
- Мнения: 8913
- Регистриран на: 25.04.2002
- Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
- Кара: Opel Zafira А OPC
Колата ми беше празна като църква ,когато я теглихме за към сервиза - вътре имаше едни 65 литра гориво и резервната гума
За ниво-регулиращите системи на Алпина някъде бях чел ,че са с различна характеристика от стандартните на БМВ
Спортните версии на е34 ползват ниворегулатор на заден мост и заден+преден при съответно автомобили версия :
:arrow: ///М5 с двигател S38B36 ,S38B38 - 4 врати (нивомат само отзад)
///М5 седан с двигател S38B38 лимитирана версия "Нюрбургринг" (20 автомобила в края на 92 година) ,както и всички версии Туринг-и произвеждани през 1995 година (нивомат на двата моста)
Нивоматите на спортните версии изискват масло CHF 7,1 S а нормалните модели CHF 11 S.това определено ме навежда на мисълта ,че със сигурност има хардуерна разлика в устройството на амортисьорите и блок-клапанните им тела
На sve ///М5-цата беше с 7,1 течност и возеше по-стегнато от мойта кола а за поведението на завой разликата беше ... феноменално голяма
За това аз споменах за стабилизиращи щанги
един ъпгрейд в тази насока със сигурност ще подобри много пътното поведение.Даже съм абсолютно сигурен ще тази напречна устойчивост се дължи в голяма степен на стабилизаторите ,спомням си че пробвахме колата на магистралата с около 280 км/ч на леки и къси завои на зиг-заг и поведението на колата му ме довърши окончателно
По въпроса за намеса по самите амортисьори аз съм изключително скептично настроен.В документацията е написано допусковото поле в което работи системата - наляганията са доста високи, не случайно след като обезмаслихме спукания маркуч и навихме сива лепенка, като двата й края стегнахме със скоби ,в момента в ,който колата се повдигна отзад отново плисна масло - лепенката бе сцепена ...
Всичко това ме кара да мисля ,че в такива високи налягания всяко пипване вътре може да бъде фатално ...
п.с. има ли оферти за задни амортисьори в И-бея за ///М5-ци ?
Георги Пенчев

За ниво-регулиращите системи на Алпина някъде бях чел ,че са с различна характеристика от стандартните на БМВ

Спортните версии на е34 ползват ниворегулатор на заден мост и заден+преден при съответно автомобили версия :
:arrow: ///М5 с двигател S38B36 ,S38B38 - 4 врати (нивомат само отзад)

Нивоматите на спортните версии изискват масло CHF 7,1 S а нормалните модели CHF 11 S.това определено ме навежда на мисълта ,че със сигурност има хардуерна разлика в устройството на амортисьорите и блок-клапанните им тела


За това аз споменах за стабилизиращи щанги


По въпроса за намеса по самите амортисьори аз съм изключително скептично настроен.В документацията е написано допусковото поле в което работи системата - наляганията са доста високи, не случайно след като обезмаслихме спукания маркуч и навихме сива лепенка, като двата й края стегнахме със скоби ,в момента в ,който колата се повдигна отзад отново плисна масло - лепенката бе сцепена ...
Всичко това ме кара да мисля ,че в такива високи налягания всяко пипване вътре може да бъде фатално ...
п.с. има ли оферти за задни амортисьори в И-бея за ///М5-ци ?
Георги Пенчев
Такаааа, малко да бутна темата нагоре, може да е полезна за колегите с комби.
Варела ми го карам вече около 10 дни със спортни и ниски пружини и амортисьори с регулируема характеристика отпред (KONI Sport - 405 лв).
Междувременно, понеже ми хареса, открих в eBay цял комплект предни и задни спортни пружини на Eibach (240 евро с доставката), като задните пружини са за нивоматно окачване, поне така се кълнеше продавача. Съответно ги поръчах и тях и ги очаквам да дойдат съвсем скоро, след което следва нова смяна на всички пружини. Новите са 35/30, надявам се колата да стане кокал, ако не, продължавам.
С тази поръчка отпада и въпроса ми дали пружините са взаимозаменяеми, надявам се германеца да не ме лъже като твърди че тези задни пружини стават за нивомат.
По-интересното - поръчах от Дарукар задна стабилизираща щанга от M5 Touring, Nuerburgring edition, която е 20мм (моята е 15 мм), т.е. около 78% по-голямо съпротивление срещу наклоняване отзад. 271,80 лв заедно с двата тампона (256 лв само щангата).
Понеже нивоматния лост, който командва шибъра е хванат на тази щанга, при първия опит беше зацепен неправилно, но след повторната регулировка нещата се оправиха.
Колата я подложих на тест след това по пътя Асеновград - Смолян и мога с ръка на сърцето да кажа, че пътното поведение започна да се доближава до това на варел по релси, като страничното наклоняване в завой се намали драстично, но понеже съм с гуми 205/65 15 самите те доста се деформират. Въпреки това съм адски доволен.
P.S.2 За съжаление на малкия ми син не му понесе добре новото окачване и многократно си изпразни стомашното съдържание
...
Изясни ми се и картинката как да се "натегнат" самите нивоматни амортисьори, но още не съм стигнал до тях, трябва първо да дойдат пружините и да ги сложа. Ако само с тях се втвърди достатъчно може би няма да пипам повече, но да видим...
Ако не ми хареса достатъчно и все пак ги "натегна", ще опиша процедурата.
Това е... засега
.
Жоро, като се срещнем може да тестваш дали се е доближила до поведението на М-ката на Sve. Макар аз да се съмнявам, но натам вървя.
Между другото - направих кратко проучване каква е разликата между CHF 11S и CHF 7.1 и се оказа, че 11-ката е масло (течност) на синтетична основа, докато другата е на минерална основа. Като параметри (вискозитет най-вече) са пределно близки, но съставът им е различен (добавките също).
P.S.1 Смених заглавието на темата за да се приближи поне малко до разширената впоследствие дискусия.
Варела ми го карам вече около 10 дни със спортни и ниски пружини и амортисьори с регулируема характеристика отпред (KONI Sport - 405 лв).
Междувременно, понеже ми хареса, открих в eBay цял комплект предни и задни спортни пружини на Eibach (240 евро с доставката), като задните пружини са за нивоматно окачване, поне така се кълнеше продавача. Съответно ги поръчах и тях и ги очаквам да дойдат съвсем скоро, след което следва нова смяна на всички пружини. Новите са 35/30, надявам се колата да стане кокал, ако не, продължавам.
С тази поръчка отпада и въпроса ми дали пружините са взаимозаменяеми, надявам се германеца да не ме лъже като твърди че тези задни пружини стават за нивомат.
По-интересното - поръчах от Дарукар задна стабилизираща щанга от M5 Touring, Nuerburgring edition, която е 20мм (моята е 15 мм), т.е. около 78% по-голямо съпротивление срещу наклоняване отзад. 271,80 лв заедно с двата тампона (256 лв само щангата).
Понеже нивоматния лост, който командва шибъра е хванат на тази щанга, при първия опит беше зацепен неправилно, но след повторната регулировка нещата се оправиха.
Колата я подложих на тест след това по пътя Асеновград - Смолян и мога с ръка на сърцето да кажа, че пътното поведение започна да се доближава до това на варел по релси, като страничното наклоняване в завой се намали драстично, но понеже съм с гуми 205/65 15 самите те доста се деформират. Въпреки това съм адски доволен.
P.S.2 За съжаление на малкия ми син не му понесе добре новото окачване и многократно си изпразни стомашното съдържание

Изясни ми се и картинката как да се "натегнат" самите нивоматни амортисьори, но още не съм стигнал до тях, трябва първо да дойдат пружините и да ги сложа. Ако само с тях се втвърди достатъчно може би няма да пипам повече, но да видим...
Ако не ми хареса достатъчно и все пак ги "натегна", ще опиша процедурата.
Това е... засега

Жоро, като се срещнем може да тестваш дали се е доближила до поведението на М-ката на Sve. Макар аз да се съмнявам, но натам вървя.
Между другото - направих кратко проучване каква е разликата между CHF 11S и CHF 7.1 и се оказа, че 11-ката е масло (течност) на синтетична основа, докато другата е на минерална основа. Като параметри (вискозитет най-вече) са пределно близки, но съставът им е различен (добавките също).
P.S.1 Смених заглавието на темата за да се приближи поне малко до разширената впоследствие дискусия.
- NeoPrint
- бай печатар
-
- Мнения: 2207
- Регистриран на: 26.03.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E34 525tds-A
- Мечтае да кара: Е38 728i
Тази тема трябва да иде при "Важни"
Аз не съм фен на много твърдото возене,но лека намеса като стабилизиращата щанга която си сложил искам да направя и аз.

Аз не съм фен на много твърдото возене,но лека намеса като стабилизиращата щанга която си сложил искам да направя и аз.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани