DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

5-та серия ('88-'95)

Модератор: Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 26 Авг 2020, 13:04

Здравейте колеги,

Реших да пусна едно описание на монтажа на теглич в нашите 34ки, тъй като подобна тема не открих, а и така или иначе вече имах снимките и обмяната на опит с колегата DLVasilev.

Описанието което ще направя е валидно за теглич Oris, другият фабрично вграждан теглич е на Westfalia. Има разлики между двата, като евентуално DLVasilev може да добави спецификите за Westfalia.

1.Необходими елементи, за да имате оригинален теглич с максимално чист монтаж:

- Греда на теглича + двете големи закрепващи планки(сваляеми са)
- Кука на теглича + ключ за нея
- Болтове и шайби - 4 бр. болтове + шайби за под веждите , 2 бр болтове+ шайби за закрепването среда/долу, 4 бр. болтове+ гайки и шайби за закрепването под ръба на багажника.
- Оригинална 13 пинова букса за ремарке Орис.
- Инсталация - окабеляването тръгващо от 13 пиновата букса, двете букси за стоповете, буксата за задна и халогени, снопът кабели към лайт модула, лайт модул, гумено уплътнение за купето.
- Броня с дупка за теглич
- Капаче за теглич за бронята
- Буфери от кола с теглич

Разбира се, много от изброените елементи не са задължителни и могат да се пригодят или заместят, но за 100% ОЕМ монтаж това е списъкът.

2. Необходими инструменти:

- Бормашина + бургии за метал с размери 8-10.
- Боркорона за метал 32-34мм
- Тънка пила за метал
- Гедоре или рамо(късо и дълго) с вложки 13(2бр.) 17.
- Клещи, нож, мултицет и изобщо принадлежности са работа по инсталация
- Боди или друго средство за обработване на метални повърхности срещу ръжда.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна TheDriver на 26 Авг 2020, 13:23, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 26 Авг 2020, 13:22

3. Подготовка

- Сваляте задната броня
- Сваляте буферите(предполага се, че сте взели новата броня с тях)
- Махате двете дъна на багажника(и това което покрива резервната гума и това което покрива крика)
- Резервната гума може да остане.
- Сваляте подвижните странични капаци в багажника и меките капаци на стоповете
- Махате тавите и тапицерията над и около резервната гума.

Ако имате лайт модул трябва да свалите и задната седалка.

4. Пробиване на купето :paranoid: аз се надявах да не се налага, че ми е чиста от към ръжди, но няма как.
Моето купе имаше всички дупки предварително подготвени, не мога да грантирам че при всички е така. Ако ги нямате ще трябва да качвате и сваляте гредата на теглича, за да вземате размери.

- Пробиват се четирите дупки под ръба на капака/бронята(Снимка 1). Има подготвен център и за четирите.
- Пробива се дупката за входа на кабелите и гуменото уплътнение с боркороната(Снимка 2). Има подготвен център за нея зад резервната гума вляво на дъното на багажника.Мисля, че уплътнението е направено за 34мм дупка.Аз работих с боркорона 32мм и с пилата оформих място за минаването на голямата букса, след което отнемах по малко докато уплътнението не влезе много плътно.
- Изпилвате хубаво дупките с пилата, за да са гладки.
- Почиствате и обезмаслявате.
- Запечатвате с боди или нещо друго(Снимка 3)

Аз спрях до тук в първия ден и оставих бодито добре да изсъхне преди да продължа.....
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 26 Авг 2020, 14:47

5. Монтиране на гредата на теглича - аз бях свалил куката, за да ми е по-лесно.

- С отвертка или нещо тънко и остро почиствате дупките и резбите за болтовете под калника и в средата, с годините са натрупали много мръсотия. След което ги смазвате хубаво.
- Гредата се нанизва на купето и се центрира на дупките - поради естеството на захващането не ви е нужен втори човек и тя сама ще се задържи докато слагате болтовете.
- Слагате болтовете на калниците и тези долу в средата, но ги оставяте хлабави.
- Слагате болтовете и гайките под ръба на капака там където се пробива - от точността на пробиването ви и от това дали някой е разглабял теглича ще зависи дали дупките ще паснат. Планките за тези болтове са сваляеми съответно имате възможност да ги разхлабите и преместите леко, за да ви паснат - желателно е да не се стига до там. Откъм багажника има 4 пластмасови тапи намиращи се директно срещу дупките, през тях се вкарват болтовете и се държи контра, а гайките се стягат отвън.
- Веднъж щом сте наместили всички захвати ги стягате хубаво. Имайки предвид какви удари ще понася целия механизъм не трябва да има никакви луфтове.

6.Монтиране на буферите на бронята - ако сте взели буфери от кола с теглич всичко е plug and play.
6.1. Монтиране на буферите на бронята ако ползвате такива от кола без теглич - тези буфери опират в гредата на теглича и се налага да играе шлайфа :mhihi:

- (Снимка 1) показва къде се режат долните поли на буфера, съветвам ви да отрежете по-малко и да слагате да пробвате докато не паснат. Имайте предвид че трябва да остане разстояние между буфера и гредата, за да има смисъл от него и амортисьора му.
- Изрязали сте и сте напаснали буфера - сега трябва да го боядисате и защитите от ръжда.
-След като е изсъхнал го монтирате обратно с четирите му болта. Изисква се малко завъртане, за да пасне зад гредата на теглича, но става.

7. Прокарване на кабелите и буксите в купето - кабелът тръгва от 13 пиновата букса, отива не гредата на теглича където е хванат с опашки, след което трябва да го насочите назад към резервоара и нагоре към дупката, която сте пробили.

- Откачате лайт модула(ако има такъв).
- Махате снопа кабели между лайт модула и задната част на инсталацията
- Започвате да прокарвате буксите една по една, като най трудна е тази за задна и халогени(Снимка 2). Внимавайте с прекарването им през острия ръб, много лесно се повреждат кабелите.
- След като всички кабели и букси са вътре е време да наместите гуменото уплътнение(Снимка 3) - Най- лесно е да го сгънете леко и да го бутнете горе в багажника, след което с натискане надолу да му фиксирате улея. Малко съпунена вода също ще помогне.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна TheDriver на 26 Авг 2020, 15:44, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 635
Регистриран на: 17.03.2012
Местоположение: Обеля на три полета
Пол: Мъж
Кара: E34 tds, W140 400SE
Мечтае да кара: ГАЗ-24 Волга V8 ЗМЗ-511
Детайли за колата: Капаци, калници, врати, брони, таван и торба с бурми и чукачки след смяна на накладки

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от DLVasilev » 26 Авг 2020, 15:28

Да добавя, че и на двата теглича гредата, монтажа и окабеляването са еднакви. Тъй като буксата и инсталациите са едни и същи.
Към момента разликата идва във формата на куката, която така или иначе минава през бронята във всички случаи.
Изображение
Възможно е да има разлики и във надписите в табелките, по-конкретно теглото на натиск върху топката. Табелката ще я снимам след малко.
За буферите- моите ги изрязах по червената линия, тъй като не успях да намеря оригинални такива, а и са доволно позагнили и са за смяна и без това.
И понеже не успях и читава броня да си намеря оригинално за теглич, а пък имах 2 капачки за такъв си поиграх малко повечко с бургия и ножовка и го направих. Всъщност като се обърне бронята наопаки се вижда очертана заготовка за отвора. Ако ще се реже е важно да се мери по капачката, защото широчината на очертаното е малко повече. Иначе проблем няма, капачето си седи, аз му направих и въженце от едно жило, да може ако се отвори да не изпада.
Чакам и един ключар да намери време да ми направи ключето за разкачане на куката, което също го нямаше в комплекта, но оригинален теглич за 40 лв толкова :yes:
Изображение
ATR-42/72

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 26 Авг 2020, 15:29

8. Свързване на инсталацията - ако имате пълниата инсталация описана в първия пост ще ви е много лесно.
- Разкачате буксите на двата стопа(Снимка 1)
- Разкачате буксата за задна и халоген - намира са точно до ръба на багажника при левия стоп, а не е при буксите на стоповете.
- Разплитате инсталацията до лайт модула под задната седалка
- Слагате модула от колата с теглич
- Свързвате снопа който откачихте в стъпка 7.
- Оплитате снопа между лайт модула и стоповете обратно в инсталацията.
- Закачате буксите на стоповете и тези за задна.

В общи линии идеята е да махнете вашата инсталация към задните светлини и да сложите лайт модул и инсталацията от колата с теглич.

8.1. Ако нямате лайт модула и инсталацията към него ще се налага да импровизирате :mhihi: Колкото по-малка част от инсталацията имате толкова по-трудно ще е. :ok:

От левия стоп се взимат:

- Ляв мигач
- Ляв габарит
- Стоп
- Маса

Към десния стоп отиват:

- Десен мигач
- Десен габарит

На голямата букса са:

- Задна
- Фар за мъгла

Има и два "сервизни кабела", които са по-дебели:

- Постоянно 12V
- Маса за постоянния +

Подредбата на кабелите в буксите на стоповете е показана в Снимка 2. На двете коли цветовете на кабелите бяха различни за това не давам схеми по цветове. Най отгоре и на двете букси на стоповете е мигач, от там насетне се водите по дадената схема.

Ако сте късметлии и имате буксите на стоповете и буксата за задна и халоген от колата с теглич имате два варианта:

8.1.1 Купувате си 8 нови кръгли пина за буксите на стоповете - един от тях е изваден на Снимка 1.

- Буксите се разглабят
- Кабелите се стягат два по два в новите пинове като се следва логиката от буксата на колата с теглич - Например, кабелът за ляв мигач идващ от 13 пиновата букса се стяга в един пин с кабела за ляв мигач влизащ в най-горното гнездо на буксата на левия стоп и т.н. (Снимка 1).
- Буксите се сглобяват обратно.

8.1.2 Не можете да намерите нови пинове или не ви се занимава.
- Купувате си подходящ термошлаух
- Разглобявате буксата на стопа, но не отваряте самиите пинове(няма как да ги отворите без да ги съсипете)
- Нанизвате шлауха през пина и го дърпате назад по кабела
- Малко след края на буксата заголвате около 1.5см от кабела. НЕ ГО РЕЖЕТЕ, само му махнете изолацията. Става и със специален инструмент става и с обикновен нож и малко сръчност.
- Почистете хубаво оголеното място както и кабела идващ от буксата на теглича
- Завийте кабелът идващ от буксата на теглича около кабела на буксата на стопа. Трябва да е много чисто и сегнато, за да нямате проблеми с утечки и запалване на инсталация.
- Дръпнете шлауха върху връзката и го нагрейте/стегнете
- Повторете за останалите 5 пина.
- Изолирайте постоянния + и масата му, ако не мислите да ги ползвате. Иначе се връзват към акумулатора.

9. Свързване и тест

- Закачете всички букси които окабелихте
- Прозвънете творението си според схемата за контакт/Socket от Снимка 3. Има същата схема, но за щепсел/plug.

10. Сглобяване след като всичко заработи

- Съберете си интериора по обратния ред
- Закачете бронята от колата с теглич - няма разлика при монтирането със или без теглич.
- Можете да махнете капачето и да закачите куката за проба. Закача се на двете дръжки и се завърта врътката, за да уплътни. Сваля се като се натиска нагоре с една ръка, а с другата ръчката се натиска към куката и се върти.
- Има специално място за куката в отделението при крика.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна TheDriver на 26 Авг 2020, 16:03, променена общо 3 пъти

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 26 Авг 2020, 15:40

DLVasilev написа:Да добавя, че и на двата теглича гредата, монтажа и окабеляването са еднакви. Тъй като буксата и инсталациите са едни и същи.......


При теб уплътнението за купето не беше ли правоъгълно?

Съответно входната точка друга?


Оказа се че формата и размера на куката са от сериозно значение :mhihi: :mhihi: :mhihi:

Моята идва късичка :mrgreen: в комбинация с клекналото окачване отзад. Имах интересна ситуация с двуосната платформа на Тракия преди месец в стил "Russian dashcam videos" :driving: :mhihi:

Та следващата стъпка е търсене на най-високите пружини за Touring без нивомат, но това е отделна тема.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 635
Регистриран на: 17.03.2012
Местоположение: Обеля на три полета
Пол: Мъж
Кара: E34 tds, W140 400SE
Мечтае да кара: ГАЗ-24 Волга V8 ЗМЗ-511
Детайли за колата: Капаци, калници, врати, брони, таван и торба с бурми и чукачки след смяна на накладки

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от DLVasilev » 26 Авг 2020, 20:42

Ето я и моята табелка:
Изображение
При мен, гумичката, която се слага на купето да минат кабелите през нея е правоъгълна. Лошото е, че нямам правоъгълна боркорона :mhihi:
И е безмислено голяма за 5 кабелчета. Другото относно входа на кабелите в купето вариантите са 2- единия е целия сноп да виси навънка по теглича и да влиза от лявата страна, другия е по най-краткия път от теглича в багажника и от там където си се връзват, което според мен е и по-технически издържано. Задова при мен влизат от дясната страна и вървят до левия стоп отвътре.
За високите пружини се обаждай като намериш, че или като са му сменявали амортесьорите отпред са му сложили някакви кокили, или много е клекнало отзад :mhihi:
Изображение
ATR-42/72

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 27 Авг 2020, 17:38

DLVasilev написа:..............
За високите пружини се обаждай като намериш, че или като са му сменявали амортесьорите отпред са му сложили някакви кокили, или много е клекнало отзад :mhihi:


За сега съм стигнал до 4+1 варианта :mhihi:

1. Изцяло ОЕМ евтино решение - купувам си частите за "Източно-европейски пакет" :mhihi: Немецът му е било ясно какво се случва тук.
- 33521091693 - опорен тампон за амортисьора с по-дълги шпилки.
- 33521091694 - алуминиев фланец за повдигане на целия механизъм спрямо купето.

Както разбира се и нови пружини за Touring TDS без нивомат + нови амортисьори.

2. Къстъм задни пружини с по-висок рейт - доколкото успях да открия стандартните са 400lbs, а 500lbs ще оправят проблема. Лошото е че ще влошат возията, която така или иначе вече пострада след махането на нивомата.

3. Къстъм задни пружини+помагащи пружини - комбинация от мека и твърда пружина от реномиран производител.

+ возията се запазва и твърдата пружина само помага при товар
- няма готово решение и някой трябва да измисля размери и твърдости :wave: :mrgreen:

4. Задни пружини+амортисьори от Е32 750iL :mhihi: - пружините са с различен диаметър и за това трябва да се вземе всичко.

5. Връщане на нивомата - изхвърлих го с удоволствие, но все по често се замислям за връщането му(все още си пазя всичко компоненти) :mhihi:

btw..за предницата също има източно-европейски пакет, да не са му боднали такъв? Или Бай стругар да го е изработил... :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6142
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от ares2 » 29 Авг 2020, 8:02

TheDriver написа:
DLVasilev написа:..............


5. Връщане на нивомата - изхвърлих го с удоволствие, но все по често се замислям за връщането му(все още си пазя всичко компоненти) :mhihi:

. :mhihi:


и аз съм се замислил за подобна схема. при мен са запушили само магистралите някъде назад и са сложили стандартен амотресьор
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 13 Мар 2021, 16:41

TheDriver написа:
DLVasilev написа:..............
За високите пружини се обаждай като намериш, че или като са му сменявали амортесьорите отпред са му сложили някакви кокили, или много е клекнало отзад :mhihi:


За сега съм стигнал до 4+1 варианта :mhihi:

1. Изцяло ОЕМ евтино решение - купувам си частите за "Източно-европейски пакет" :mhihi: Немецът му е било ясно какво се случва тук.
- 33521091693 - опорен тампон за амортисьора с по-дълги шпилки.
- 33521091694 - алуминиев фланец за повдигане на целия механизъм спрямо купето.

Както разбира се и нови пружини за Touring TDS без нивомат + нови амортисьори.

2. Къстъм задни пружини с по-висок рейт - доколкото успях да открия стандартните са 400lbs, а 500lbs ще оправят проблема. Лошото е че ще влошат возията, която така или иначе вече пострада след махането на нивомата.

3. Къстъм задни пружини+помагащи пружини - комбинация от мека и твърда пружина от реномиран производител.

+ возията се запазва и твърдата пружина само помага при товар
- няма готово решение и някой трябва да измисля размери и твърдости :wave: :mrgreen:

4. Задни пружини+амортисьори от Е32 750iL :mhihi: - пружините са с различен диаметър и за това трябва да се вземе всичко.

5. Връщане на нивомата - изхвърлих го с удоволствие, но все по често се замислям за връщането му(все още си пазя всичко компоненти) :mhihi:

btw..за предницата също има източно-европейски пакет, да не са му боднали такъв? Или Бай стругар да го е изработил... :mhihi:


След доста търсене и четене се оказа, че Източно-европейският пакет не може да бъде закупен никъде.
Единственото, което се намира е повдигащият фланец(20мм), но цената е от порядъка на 200евро. :mhihi:
Самият фланец е безполезен без тампона с дълги шпилки, стандартния тампон може да поеме 5мм фланец максимум.

Пружините, които аз избрах в крайна сметка са Kayaba RA5181. Височина в покой 350мм, дебелина 13мм. За сравнение тези от без нивомат, които имах и висеше с тях бяха 350мм/12мм. Материала мисля че също е различен.
Има и по-високи от тези, но са по-тънки/меки.

Паралелно смених и всичко друго по сглобката, както и черешки и тампони тук и там, съответно част от промяната не е благодарение на пружините.
Фланец не слагах и не преработвах опорните тампони за по-дълги шпилки.
Крайният резултат е 0.8см по-висока задница(спрямо предница), измерено долу на прага, иначе разстоянието на калника все още е по-малко отзад. Това е с теглич и около 20кг неща над задния мост. Добавянето на 100/150кг отзад, както обикновенно пътуват, не променя височината драстично, даже не стига до там където беше без багаж преди.
Пружините се усещат по-твърди и на празна кола има загуба на комфорт, с обичайния товар обаче е по-комфортна. В края на лятото чак ще мога да кажа как се държат с натоварена платформа и пълен багажник. :mhihi:
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: DIY Ретрофит на теглич в E34 Touring

Мнение от TheDriver » 17 Май 2021, 12:22

TheDriver написа:В края на лятото чак ще мога да кажа как се държат с натоварена платформа и пълен багажник.


Определено държат повече на товар от стандартните пружини, но очаквах повече :cry:

На снимката долу е натоварена с целия бокс - шатра, гуми, крикове и т.н. Но ми идва в повече клякането на задницата. С БМВ на платформата кляка една идея по-малко - разпределението на масите. Но все пак ще мисля за подложки.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

Назад към E34

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook