e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на положение
Модератор: Технически модератори
- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Мисля че са поръждясали отдоле частите, но не са изгнили. Така че май нямат нужда от смяна за момента.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- SIERRA_COSWRTH
- Потребител
-
- Мнения: 5
- Регистриран на: 2.09.2016
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
b00st написа:Не съм се занимавал с реставрации, но като гледам отдолу по снимките стабилизиращата щанга на каква скрап е станала, мисля, че ще е добре да ги свалиш тия неща по окачването отпред и отзад, каквото няма да се сменя с ново и да отидат на прахово. Поне това бих направил аз.
Как я разбра, че е скрап, напъна ли я, или нептун ти говори

- jorolino93
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 60
- Регистриран на: 5.08.2015
- Пол: Мъж
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
jorolino93 написа:Здравейте колеги! И така, най-после съм в България. След предишното ми БМВ не мислех че това ще се справи с пътя от Англия до България, но всичко мина без проблем и само с една спукана гума. Много съм доволен от колата на този етап, справи се със всички поставени пред нея трудности. Дори в изключително натоварения трафик в Париж и след каране в по-голямата част времето на 1ва и малко на 2ра стрелката за температурата не помръдна изобщо. На аутобана в Германия дори си поддържаше максималните по документи 235км/ч при 5000 оборота без проблем. Ако все пак някой го интересува и разхода на този мотор за цялото пътуване смесения разход ми беше 11.6 на влизан в България това със каране 140 постоянно по магистралите и яко газ във Германия
![]()
![]()
, на последният участък от 800км и имайки на предвид трафика от камиони и завоите в Румъния разхода беше 10.3 . На мен ми се струва доста прилично за пълна с багаж кола и 3.4 мотор
. Но стига съм се отплесвал и да продължа по същество. Както ще видите от снимките по долу колата не е в най-доброто си състояние. на мен купето ми се струва добре като изключим праговете, мястото при акумулатора и няколко петна в багажника и под задната седалка, не съм сваля броните нно немисля че ще е толко зле като на колегата. Без да се обижда просто сравнявам. Боята също не е перфектна, рано или късно ще бъде цялостно пребоядисана. Няма да напредвам с проекта с темповете на колегата LeTransporteur, но за сега не искам да хвърля всички изкарани пари за колата на веднъж и после да имам хубав музеен експонат който не мога да карам. Даааа разхода градско е 20 с нормално каране ако си правиш кефа отива и 30 даже
![]()
![]()
. Без да ме критикувате моля, влюбен съм в тази кола добре съм си направил сметката за разхода и без да предлагате газ
тази кола до там няма да стигне. Предпочитам с парите за газова да си купя 1.1 на метан и да карам бимата само на дълго. БМВ то иначе идва от Америка. Вкарано е в Англия през 1997 имала е 2 собственика, от втория купих колата, изглежда добре поддържана, забравих да снимам двигателя но като я взема от майстора ще го щракна. по двигателя изглежда че е сменян дебитомера не съм сигурен да ли е обслужена но от както съм я взел инспекшъна не е светнал знам че това не е гаранция че когато е светел някой просто не го е занулил но за мен изглежда поддържана. Това което ме притеснява е окачването. Мнооого ръжда бе, тая Англия не и е простила може да се учудите но няма никакво тропане дори и по паваж в БГ. Както вече казах откарах я на майстор да я види каза да не се притеснявам за ръждата за сега и че едно по едно като се обаждат неща ще ги сменяме. За сега ще сменя носачите, дискове и накладки предни, две реглажни щанги , лагер на съединител и горивен филтър, че само него не можах да сменя. след това смятам да направя автопилота че не работи и климатика който също не охлажда добре. после мисля да сложа задни подглавници ( не знам защо американките нямат). Също мисля и да импруувна и музиката че мид басовете ми идват слабички
иначе свири доста прилично като за почти 30 годишна лелка. Смятам да действам по този ред плюс някои неща за които не се сещам сега и ще оставя тенекиите за лятото на следващата година. Искам да благодаря на LeTransporteur за ентусиазма с който се движи по неговия проект наистина ме надъхва много и ме кара да мисля за начинания като тези, като за напълно постижими. Ако има някой от Пловдив да пише да обменим опит
![]()
. Поздрави на всички!!! https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Побликувам отново защото отнема доста време явно да се одобри дадено мнение и беше пуснато на по задна страница и сигурно никой не го е видял.

Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
dreadx написа:Голи медни тръби ли си сложил? Газаджийските са с някакъв шлаух отгоре, понеже под колата са изложени на различни химически въздействия, особено през зимата. (въпреки това ще изкарат няколко години и така.)
А в цитата за въздействието на метанола, май никъде не се споменаваше за медта, а че свалял защитния окисен слой на алуминия, който само от това е толкова химически пасивен - понеже повърхността му бързо се покрива с плътен окисен слой. Ако нещо развали този слой, естествено алуминият ще изгние много бързо. За медта не се притеснявай, боядисай ги и не ги мисли в близките няколко години.
Няколко последователни мнения от (само една) тема в bimmerforums:
Copper is extremely soft, and with the ethanol in the gasoline here in the states, i would NOT recommend copper on parts like this.
Quote Originally Posted by ptam View Post
anyone else yay or ney on copper? some people say it will crack?
The stuff the Brits use is not pure copper, it is an alloy and made specifically for brake(& Fuel?)lines.
I don't know if ethanol effects copper, I suspect not.
The soft copper tubing used in HVAC applications certainly deals with higher pressures than your fuel system will see. It does work harden. It certainly has NO place in brake systems.
Regardless of what material you use the bitch about the repair is in the attachments. Flaring steel lines bigger than 3/16" with the tools available to most shade tree mechanics is the PITA. The force required to make a proper inverted or bubble flare often exceeds the clamping force available in the ubiquitous hand flaring tool kits. It usually takes me several tries to get one to work at all and perhaps another to get it centered. Maybe just me and my crappy tool.
It's a safety issue so you might as well use steel and do it right.
cupro is way easier to flare than steel, harder than copper. seriously every mechanic ive been to or spoken to about the subject use copper.
cupro-nickel alloy is different than plumbing-style copper. It's stronger and corrosion resistant.
Regular copper tubing is not USDOT approved, and will fail most state inspections if discovered.
Plain copper is subject to corrosion when used as a fuel line. E10 fuel is claimed to be safe, but that's if it's fresh and dry. When it soaks up moisture, as will with exposure to air, it will rapidly corrode copper. The corrosion layer provides no barrier to the metal below, so it will keep corroding at the same rate until the tubing springs a leak or just splits apart.
You don't have e10 in the UK, and thus don't encounter as much of a corrosion problem.
A/C systems use copper, but the refrigerant and oil is non-corrosive.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cupronickel - споменатата по-рано материя
На който му е интересно, ще се зачете и ще порови по темата. Затова бях казал, че "излизат по-добри варианти".
b00st, прочети темата от-до и осмисли написаното. Ако имаш полезна информация, сподели. Толкова е просто

- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
dreadx написа:Голи медни тръби ли си сложил? Газаджийските са с някакъв шлаух отгоре, понеже под колата са изложени на различни химически въздействия, особено през зимата. (въпреки това ще изкарат няколко години и така.)
А в цитата за въздействието на метанола, май никъде не се споменаваше за медта, а че свалял защитния окисен слой на алуминия, който само от това е толкова химически пасивен - понеже повърхността му бързо се покрива с плътен окисен слой. Ако нещо развали този слой, естествено алуминият ще изгние много бързо. За медта не се притеснявай, боядисай ги и не ги мисли в близките няколко години.
медните тръби колега са на спирачките, на горивото още не съм решил, не ми се дават 170лв за оригинал .. бюджета вече ми се надскача да не кажа двойно най-малко.
4iko написа:dreadx написа:Голи медни тръби ли си сложил? Газаджийските са с някакъв шлаух отгоре, понеже под колата са изложени на различни химически въздействия, особено през зимата. (въпреки това ще изкарат няколко години и така.)
А в цитата за въздействието на метанола, май никъде не се споменаваше за медта, а че свалял защитния окисен слой на алуминия, който само от това е толкова химически пасивен - понеже повърхността му бързо се покрива с плътен окисен слой. Ако нещо развали този слой, естествено алуминият ще изгние много бързо. За медта не се притеснявай, боядисай ги и не ги мисли в близките няколко години.
Няколко последователни мнения от (само една) тема в bimmerforums:
Copper is extremely soft, and with the ethanol in the gasoline here in the states, i would NOT recommend copper on parts like this.
Quote Originally Posted by ptam View Post
anyone else yay or ney on copper? some people say it will crack?
The stuff the Brits use is not pure copper, it is an alloy and made specifically for brake(& Fuel?)lines.
I don't know if ethanol effects copper, I suspect not.
The soft copper tubing used in HVAC applications certainly deals with higher pressures than your fuel system will see. It does work harden. It certainly has NO place in brake systems.
Regardless of what material you use the bitch about the repair is in the attachments. Flaring steel lines bigger than 3/16" with the tools available to most shade tree mechanics is the PITA. The force required to make a proper inverted or bubble flare often exceeds the clamping force available in the ubiquitous hand flaring tool kits. It usually takes me several tries to get one to work at all and perhaps another to get it centered. Maybe just me and my crappy tool.
It's a safety issue so you might as well use steel and do it right.
cupro is way easier to flare than steel, harder than copper. seriously every mechanic ive been to or spoken to about the subject use copper.
cupro-nickel alloy is different than plumbing-style copper. It's stronger and corrosion resistant.
Regular copper tubing is not USDOT approved, and will fail most state inspections if discovered.
Plain copper is subject to corrosion when used as a fuel line. E10 fuel is claimed to be safe, but that's if it's fresh and dry. When it soaks up moisture, as will with exposure to air, it will rapidly corrode copper. The corrosion layer provides no barrier to the metal below, so it will keep corroding at the same rate until the tubing springs a leak or just splits apart.
You don't have e10 in the UK, and thus don't encounter as much of a corrosion problem.
A/C systems use copper, but the refrigerant and oil is non-corrosive.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cupronickel - споменатата по-рано материя
На който му е интересно, ще се зачете и ще порови по темата. Затова бях казал, че "излизат по-добри варианти".
b00st, прочети темата от-до и осмисли написаното. Ако имаш полезна информация, сподели. Толкова е просто
тука пък пишат, че и на спирачки не слага медна тръба ...ще разчитам на опита и мненията на колегите, които нямат проблеми до момента с медни тръби ..
въпросния купроникел никъде не го видях в БГ, но отбелязвам че съм търсил само в интернет. ако не се лъжа мернах метри около 7-8м в ибей по около 50-60-70лв, по спомен ориентировъчно. Може би пък да взема и такива железа за горивопроводите

Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- Kristian3440
- Потребител
-
- Мнения: 5
- Регистриран на: 6.10.2016
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Казаха ми да пиша тук в тая тема тъй като темите ни са идентични.
Въпроса ми е следния и се надявам да получа отговор от някой който е минал през това.
В сервиз ми казаха че моята глава има криви клапани и ще струва много повече от колкото да си намеря друга читава.Намерил съм глава,но за 525 и въпросът ми е такъв Има ли разлика във главите на м20б20 и м20б25 относно легла захващане и всичко останало ?
Въпроса ми е следния и се надявам да получа отговор от някой който е минал през това.
В сервиз ми казаха че моята глава има криви клапани и ще струва много повече от колкото да си намеря друга читава.Намерил съм глава,но за 525 и въпросът ми е такъв Има ли разлика във главите на м20б20 и м20б25 относно легла захващане и всичко останало ?
- dreadx
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 444
- Регистриран на: 31.03.2011
- Местоположение: Sofia, Lozenetz
- Пол: Мъж
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
4iko написа:Copper is extremely soft, and with the ethanol in the gasoline here in the states, i would NOT recommend copper on parts like this.
Типично изказване на форумен "многознайко" - конструкцията ви е позната - 1-2 факта за матряла и приложението на тръбите + най-важното е накрая НЕ-то да е изписано с главни букви - "аз НЕ бих препоръчал", "аз НЕ бих направил така"..
Също, за да звучи по-сериозно подобно мнение, понякога има ефект накрая да се добави: "ако ти е мил живота", "ако ще возиш детето си в тая кола.." - и в никакъв случай аргументирани обяснения защо така мисли "многознайкото" - понеже и той не знае, горкият.
Аз за спирачките мислех, че медните тръби не са подходящи, ама щом колегите са пробвали, значи може би е ок.
- не знам какво налягане прави хидравликата - газаджийските медни тръби трябва да издържат до над 30 bar.
По принцип ако решиш да ги сменяш, не би трябвало да струват майка си и баща си, и баба си Гретхен. Има работилници, в които се изработват такива спирачни тръби по форма и размер и не са скъпи. Освен в колите, също и в много други машини се ползват горивопроводи, хидравлика -- в багери, в комбайни, в мотокари, в промишлеността.. Там в никакъв случай не може да се каже, че са несериозно изпълнени тези части. Напротив - при колите винаги се гони цена (включително и при BMW-тата), понеже се произвеждат милиони бройки - и гледат да пестят материал. Всичко се изчислява най-внимателно и не го правят по-здраво, отколкото се налага да е.
edit: я четете бе : https://www.law.cornell.edu/cfr/text/46/182.455
§ 182.455 Fuel piping.
(a) Materials and workmanship. The materials and construction of fuel lines, including pipe, tube, and hose, must comply with the requirements of this paragraph.
(1) Fuel lines must be annealed tubing of copper, nickel-copper, or copper-nickel having a minimum wall thickness of 0.9 millimeters (0.035 inch) except that:
(i) Diesel fuel piping of other materials, such as seamless steel pipe or tubing, which provide equivalent safety may be used;
(ii) Diesel fuel piping of aluminum is acceptable on aluminum hull vessels provided it is a minimum of Schedule 80 wall thickness; and
(iii) when used, flexible hose must meet the requirements of § 182.720(e) of this part.
- kaji kvo stana,kopele kvo stana?!
- ЗАЯДЛИВ ЗМЕЙ
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2386
- Регистриран на: 9.06.2005
- Кара: 518
- Мечтае да кара: БМВ с кожен салон
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Са не разбрах ако ми е мил живота може ли са сложа медни газови спирачки?

М50B20 - Ни на баир ме радва , ни в завой ме плаши!
- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Медните тръби издържат налягане , ф6 мм със стена 1мм издържа поне 150 bar преди да се пръсне . За по големи диаметри е по-малко налягането . Но пък спирачната течност е силно корозивна и незнам колко е подходящо . Имайте предвид само че тия медни тръби което купувате са горещо валцовани и практически има опасност да се сцепят по дължина от голямо налягане . Освен това са силно капризни от страната където става връзката с берт и гайка .
Незнам какъв чак толкова е проблема с тия стоманение тръбички ? Вземат се нови тръби за какъв да е модел и се спояват с оксижена и фосфорен бронз на нужната дължина за нула време . Така или иначе не слагате оригинални , стоманените са най добрия вариант откъм здравина и устойчивост .
Незнам какъв чак толкова е проблема с тия стоманение тръбички ? Вземат се нови тръби за какъв да е модел и се спояват с оксижена и фосфорен бронз на нужната дължина за нула време . Така или иначе не слагате оригинални , стоманените са най добрия вариант откъм здравина и устойчивост .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
ЗАЯДЛИВ ЗМЕЙ написа:Са не разбрах ако ми е мил живота може ли са сложа медни газови спирачки?
Не. Така непознатия материал за нас в бг се казва купроникел. Сплав между мед никел желязо и не знам си кво. Такъва тръби се ползват за гориво и спирачки по света. В ибей 7м от 8мм тръба е около 60-70лв
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Колеги майстора си свърши работата и изкърпи колата, но бояджията ми сви страшна тенекия. Сега спешно търся бояджия, които да може да вкара колата едва ли не веднага за боя. Тук в София на няколко места намерих хора но ми търсят 1.5 пари срещу 1.1 на този човек, с които се бях уговорил. Всяка сума близка до 1 ще бъде добре дошла, защото от бюджета не остана и следа... разбира се търся качество. В крайна сметка, ако никой не може да се сети за читав и евтин майстор бояджия, ще я правя тук (спрял съм се на един човек, които може да я вземе веднага). Крайния срок за вкарване на колата на сухо място е петък.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- \MITETO\ DSB
- ентусиаст
-
- Мнения: 1013
- Регистриран на: 9.05.2008
- Местоположение: Нови хан София
- Пол: Мъж
- Кара: Е34 525ТДС
- Мечтае да кара: Е 38 Дизел
- Детайли за колата: Снегорин
http://prntscr.com/c056ee
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Утре ще проверя моя човек има ли възможност и каква оферта ще даде.

- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Мерси Митак! Можеш направо да звъннеш, ако имаш информация някаква.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- leTransporteur
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 538
- Регистриран на: 5.03.2008
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Колеги, продължавам да търся сериозен бояджия, които знае какво прави, след като по колата вече няма едно с едно еднакво, не нарязано и напаснато и право.
Срещнах се с едни много сериозни хора, които обаче искат МНОГО сериозни пари. За да я боядисат качествено искат да свалят предно, задно стъкло, хромираните лайсни, като ме предупредиха, че щипките ще се счупят и трябва да си търся нови лайсни, ще изправят всички неравности по калници и врати и прагове, за да мажат минимален кит, минават с епокси всички детайли за база, шасито и детайлите ще се пръскат по веднъж на 3 отделни камери (няма да съберат врати, калници и брони в една камера), вратите от вътре и фалцовете се боядисват, праговете ще се пръскат с Раптор, което било най-доброто едва ли не, според тях(плюс евентуално и шасито отдолу с това, но ще трябва да доплащам). Срока, който ми дават за тези процедури е около месец и половина и могат да я вземат съвсем скоро.
Ако имах сумата със сигурност бих оставил колата там, но просто не съм убеден че искам и мога да заделя толкова пари, но пък съм на 99% сигурен, че ще си изпипат работата като хората, а няма да си оставят ръцете по колата, както биха направили 98% от всички други майстори, колкото да замажат положението.
Какво мислите по този въпрос и дали някой познава майстор, които би си играл по този начин с колата за сума около 1.5 или просто за качествена подготовка и боя парите са си по-сериозни?
P.S. държа да отбележа, че като правя нещо искам и държа да го направя като хората, да няма никакви забелжки, да е напраевно здраво хубаво и качествено. Просто не искам да правя компромиси! Всички бояджии, които видяха колата включвам на живо и на снимки, нямат никакви забележки към кърпежите.
Майстора даде гаранция, че поне 5г колата няма да мръдне. Предполагам с хубава боя и добри покрития, срока ще се удължи.
Срещнах се с едни много сериозни хора, които обаче искат МНОГО сериозни пари. За да я боядисат качествено искат да свалят предно, задно стъкло, хромираните лайсни, като ме предупредиха, че щипките ще се счупят и трябва да си търся нови лайсни, ще изправят всички неравности по калници и врати и прагове, за да мажат минимален кит, минават с епокси всички детайли за база, шасито и детайлите ще се пръскат по веднъж на 3 отделни камери (няма да съберат врати, калници и брони в една камера), вратите от вътре и фалцовете се боядисват, праговете ще се пръскат с Раптор, което било най-доброто едва ли не, според тях(плюс евентуално и шасито отдолу с това, но ще трябва да доплащам). Срока, който ми дават за тези процедури е около месец и половина и могат да я вземат съвсем скоро.
Ако имах сумата със сигурност бих оставил колата там, но просто не съм убеден че искам и мога да заделя толкова пари, но пък съм на 99% сигурен, че ще си изпипат работата като хората, а няма да си оставят ръцете по колата, както биха направили 98% от всички други майстори, колкото да замажат положението.
Какво мислите по този въпрос и дали някой познава майстор, които би си играл по този начин с колата за сума около 1.5 или просто за качествена подготовка и боя парите са си по-сериозни?
P.S. държа да отбележа, че като правя нещо искам и държа да го направя като хората, да няма никакви забелжки, да е напраевно здраво хубаво и качествено. Просто не искам да правя компромиси! Всички бояджии, които видяха колата включвам на живо и на снимки, нямат никакви забележки към кърпежите.
Майстора даде гаранция, че поне 5г колата няма да мръдне. Предполагам с хубава боя и добри покрития, срока ще се удължи.
Карай бързо
Стигни 'пръв
Стигни 'пръв
- shlosera
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 374
- Регистриран на: 14.10.2010
- Местоположение: София и околностите
- Кара: e36 M50B20
- Мечтае да кара: e36 M3
Re: e34 520i - реставрация - човъркане - закърпване на полож
Колега лично мое мнение, че за 1.5 няма кой да направи това, което е описано като процедури. За 1.5к вкарваш колата ако има малко за китване го правят, ако е повече те пращат да си купиш друг здрав детайл нов или втора ръка, с който да не се заиграват много, шлайфане, облепяне шприц и боя.
Sent from my E2105 using Tapatalk
Sent from my E2105 using Tapatalk
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани