Размер на гумите

5-та серия ('88-'95)

Модератор: Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6269
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Re: ре

Мнение от zvetiko » 03 Окт 2008, 16:36

slavianko написа:Ти имаш ли представа наистина какво значи да караш зимни гуми в летните горещини. :shock: :shock: За да правиш това или трябва да си пълно камикадзе или просто да нямаш вродено чувство за самосъхранение. Или освен ако не караш само жигата от снимката и то с не повече от 90км/ч
Ще ти кажа само едно без да споря и да се заяждам. Зимната гума през летните жеги покараш ли я с по висока скорост така се измята че после къвто и баланс да и сложиш файда йок. Да не ти говоря че има голяма вероятност направо да се пръсне. Прочети изричните инструкции на която и да е истинска зимна гума и ще видиш че хората са написали че не е желателно да не се кара през лятото и с по висока скорост. Иначе за сцеплението не коментирам там си прав.


Славянко 15 години съм карал със зимни гуми(като нарочно съм ги подбирал да са по-меки) и през зимата и лятото,почти всяка седмица,на 250 км магистрала Капъкуле-Истанбул,със скорост 190-210км/час,влизал съм в почти обратни завои на същата със 180 и колата е стояла като залепена.
Така,че това което го казвам го споделям от многогодишен опит и съм 101% сигурен,че със зимни гуми при определен тип пътища,колата е много по стабилна през лятото.

Уважаеми zvetiko,

Вашата теория за поведението на зимните гуми през летния сезон е крайно невярна!

Съветите, които давате са крайно опасни! Защото, повярвайте ми, има хора, които незнаят разликата между зимни гуми и летни гуми, дори има хора, които въобще не се замислят защо има т.н. "зимни" гуми и защо има т.н. "летни" гуми, защо през зимата се кара автомобила със зимни гуми и защо през лятото се кара с летни гуми. Ще Ви поварват... и ще Ви послушат... и после... "ПИРОГОВ"... и после...

... има много литература за гумите... дори в интернет... особено в интернет.. дори и в този форум...

... въобще аз съм крайно възмотен от изключително невярната теория на колегата zvetiko!
_________________


Колега,щом не вярваш пробвай и ще усетиш огромната разлика.И само да попитам на Формула 1 защо слагат меки гуми-и през лятото :?:
А до Пирогов определено ще стигнат тези,които карат с гуми над 205-представям си при един дъжд,като знам какви са нашите пътища да влезеш в локва с въпросните гуми,изглеждащи наистина добре ,но невероятно опасни.Ще ти кажа ,че с отречените от тебе гуми през лятото съм влизал със 160 в огромна-15-20см. локва на магистралата и поради широкият им грайфер,колата не помръдна и останах жив.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1461
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: Варна
Кара: bmw 328-turbo
Мечтае да кара: ГОЛФ 3

Мнение от kirililiev » 03 Окт 2008, 20:19

на заледено,заскрежено и лигаво по добре е гумите да са малко по широки,за по дълбок смяг възможно по тесни.за лятото задължително трябват летни гуми,зимните се държат по добре в първия момент преди да са загрели,загреят ли става страшно,ако тръгнеш да спираш от 200 на 100 вече си шейна,ако има поредица от завои и караш на макс,на третия си в другото платно,просто имат по малко топлоотдаване от летните.някой каза че формула едно карали с меки гуми :mhihi: тяхното меко и твърдо е съвсем друга бира,различни смеси и тнт. :mhihi:

клавиатурен мунингист
Аватар
Мнения: 4174
Регистриран на: 22.05.2004
Местоположение: Видин
Пол: Мъж
Кара: E39 520i 1997
Мечтае да кара: E36 323ti

Мнение от amd » 03 Окт 2008, 20:39

Я само да вметна - със 17-ки джантоци и летни гуми (кофти) ми се струва, че Е34-ката е доста твърда, подрусва - нормално е с толкова ниски гуми, нали ? Предполагам, че с по-високи 15-ки (зимата) ще вози по-меко ? :)
BMW only!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6269
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Мнение от zvetiko » 03 Окт 2008, 21:18

kirililiev написа:на заледено,заскрежено и лигаво по добре е гумите да са малко по широки,за по дълбок смяг възможно по тесни.за лятото задължително трябват летни гуми,зимните се държат по добре в първия момент преди да са загрели,загреят ли става страшно,ако тръгнеш да спираш от 200 на 100 вече си шейна,ако има поредица от завои и караш на макс,на третия си в другото платно,просто имат по малко топлоотдаване от летните.някой каза че формула едно карали с меки гуми :mhihi: тяхното меко и твърдо е съвсем друга бира,различни смеси и тнт. :mhihi:


Колега,не може нещо ,което е по оребрено да има по-малко топлоотделяне от нещо ,което е по-плътно-все едно да кажеш ,че буца метал топлоотделя по-добре от радиатор. ;) Така че, зимните гуми имат определено по-добро топлоотделяне.Недостатъците им са-повишен разход на гориво,грайферите чукат,износват се бързо,но по-голямата сигурност ,която дават си има цена разбира се.Вече ти казах-карал съм многократно с голяма скорост със зимни гуми,спирал съм рязко от 200 на 100 и изобщо колата не е ставала на шейна,завоите към Боровец съм ги взимал със сериозни скорости гонейки се с разни Голфове в продължение на 70км. ;)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3370
Регистриран на: 5.06.2004
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: Караше E34 528i turbo

Re: ре

Мнение от slavianko » 03 Окт 2008, 21:22

zvetiko написа: всяка седмица,на 250 км магистрала Капъкуле-Истанбул,със скорост 190-210км/час,влизал съм в почти обратни завои на същата със 180
Колега честно да ти кажа завиждам ти на смелоста :confused: Аз никога не бих си позволил риска да карам с такава скорост със зимни гуми
oxam написа:В един момент проблемът не е в мощността а в гарнитурата между седалката и волана.

БМВманиачения
Аватар
Мнения: 5148
Регистриран на: 25.04.2006
Местоположение: ХАСКОВО
Пол: Мъж
Кара: ПЕЧКА понавървяваща
Мечтае да кара: на ядене и пиене

Re: ре

Мнение от bmwfena » 03 Окт 2008, 21:51

slavianko написа:
zvetiko написа: всяка седмица,на 250 км магистрала Капъкуле-Истанбул,със скорост 190-210км/час,влизал съм в почти обратни завои на същата със 180
Колега честно да ти кажа завиждам ти на смелоста :confused: Аз никога не бих си позволил риска да карам с такава скорост със зимни гуми
нема проблем-стига да са нови :!:
Изображение

Олдскул фен
Аватар
Мнения: 1142
Регистриран на: 15.04.2008
Местоположение: Техеран
Пол: Мъж
Кара: Строявайки пешеходците по тротоарит
Мечтае да кара: E34 + s62 ]:)

Мнение от justboy » 03 Окт 2008, 21:57

И аз не че имам много опит - форьорски, но тая пролет като си взех джантите 16ки бяха със зимни гуми и докато си намеря летни карах със зимните хем беше към края на май месец извън града ме беше страх да карам с повече от 100 може и от гумите да е било бяха фулда кристал 225/55/16 апък в града при малко по-сериозно каране след 5тата минута като загреят то не е усукване, то не е свирене.. сложих си 215/55/16 дънлоп сп спорт макс
Изображение
И нещата бяха коренно различни.
Да си задам и аз въпроса имам зимни гуми мишелин перфектни чисто нови 225/55/16, дали няма да са ми широки за зимата? За първа зима ще карам със задно, имам и железни 15ки джанти дали да не търся за тях 195/55/15 или 195/65/15..
Изображение
E34, E38

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1461
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: Варна
Кара: bmw 328-turbo
Мечтае да кара: ГОЛФ 3

Мнение от kirililiev » 04 Окт 2008, 1:44

zvetiko написа:
kirililiev написа:на заледено,заскрежено и лигаво по добре е гумите да са малко по широки,за по дълбок смяг възможно по тесни.за лятото задължително трябват летни гуми,зимните се държат по добре в първия момент преди да са загрели,загреят ли става страшно,ако тръгнеш да спираш от 200 на 100 вече си шейна,ако има поредица от завои и караш на макс,на третия си в другото платно,просто имат по малко топлоотдаване от летните.някой каза че формула едно карали с меки гуми :mhihi: тяхното меко и твърдо е съвсем друга бира,различни смеси и тнт. :mhihi:


Колега,не може нещо ,което е по оребрено да има по-малко топлоотделяне от нещо ,което е по-плътно-все едно да кажеш ,че буца метал топлоотделя по-добре от радиатор. ;) Така че, зимните гуми имат определено по-добро топлоотделяне.Недостатъците им са-повишен разход на гориво,грайферите чукат,износват се бързо,но по-голямата сигурност ,която дават си има цена разбира се.Вече ти казах-карал съм многократно с голяма скорост със зимни гуми,спирал съм рязко от 200 на 100 и изобщо колата не е ставала на шейна,завоите към Боровец съм ги взимал със сериозни скорости гонейки се с разни Голфове в продължение на 70км. ;)



колега,не ми се спори с теб,за протокола да споделя,сменям гуми по един път в седмицата,по някога се налага да сменям и по 5,6 пъти на ден.ако решиш може да направим едно тестче още докато е топло,сложи някой лев и някоя друга зимна гума и да се мятаме в завоите :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6269
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Re: ре

Мнение от zvetiko » 04 Окт 2008, 9:08

bmwfena написа:
slavianko написа:
zvetiko написа: всяка седмица,на 250 км магистрала Капъкуле-Истанбул,със скорост 190-210км/час,влизал съм в почти обратни завои на същата със 180
Колега честно да ти кажа завиждам ти на смелоста :confused: Аз никога не бих си позволил риска да карам с такава скорост със зимни гуми
нема проблем-стига да са нови :!:


Фенче,след 4мм ги изхвърлям. ;)

колега,не ми се спори с теб,за протокола да споделя,сменям гуми по един път в седмицата,по някога се налага да сменям и по 5,6 пъти на ден.ако решиш може да направим едно тестче още докато е топло,сложи някой лев и някоя друга зимна гума и да се мятаме в завоите


Колега,готов съм-само да ми дойде колата от Германия. ;) А ти след като сменяш толкова често гуми,направи една проба за спирачен път ,някой топъл следобед ,със зимни и летни-аз лично за себе си съм я правил и резултатът ме е накарал да взема определено решение. ;)

Айде стига сме въртяли едно и също-всеки си има мнение ;)
Същото е и с чип тунинга-отиди питай някой специалист диагностик от Дару,Камор или Супер дизел(правил съм го) и всеки ти казва ,че с чип след 10-15К двигателя ти заминава...

Потребител
Аватар
Мнения: 15
Регистриран на: 26.09.2008

Мнение от Dani-gumi » 04 Окт 2008, 12:42

amd написа:Предполагам, че с по-високи 15-ки (зимата) ще вози по-меко ? :)


Разбира се, возията ще стане по-комфортна със сигурност.

Потребител
Аватар
Мнения: 15
Регистриран на: 26.09.2008

Мнение от Dani-gumi » 04 Окт 2008, 12:52

justboy написа:Да си задам и аз въпроса имам зимни гуми мишелин перфектни чисто нови 225/55/16, дали няма да са ми широки за зимата? За първа зима ще карам със задно, имам и железни 15ки джанти дали да не търся за тях 195/55/15 или 195/65/15..


225/55 R16 e точния размер и нямаш по-тесни алтернативи на 16 цола.

Ако имаш нови 16-ки, няма смисъл да се охарчваш за нов комплект на 15 цола, просто по-внимателно поведение на пътя през зимните дни докато усетиш поведението на колата.

А пък и щом ти е първа зима със задно предаване определено трябва да си внимателен без значение кой размер гуми са на колата.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1461
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: Варна
Кара: bmw 328-turbo
Мечтае да кара: ГОЛФ 3

Re: ре

Мнение от kirililiev » 04 Окт 2008, 13:01

zvetiko написа:
bmwfena написа:
slavianko написа:
zvetiko написа: всяка седмица,на 250 км магистрала Капъкуле-Истанбул,със скорост 190-210км/час,влизал съм в почти обратни завои на същата със 180
Колега честно да ти кажа завиждам ти на смелоста :confused: Аз никога не бих си позволил риска да карам с такава скорост със зимни гуми
нема проблем-стига да са нови :!:


Фенче,след 4мм ги изхвърлям. ;)

колега,не ми се спори с теб,за протокола да споделя,сменям гуми по един път в седмицата,по някога се налага да сменям и по 5,6 пъти на ден.ако решиш може да направим едно тестче още докато е топло,сложи някой лев и някоя друга зимна гума и да се мятаме в завоите


Колега,готов съм-само да ми дойде колата от Германия. ;) А ти след като сменяш толкова често гуми,направи една проба за спирачен път ,някой топъл следобед ,със зимни и летни-аз лично за себе си съм я правил и резултатът ме е накарал да взема определено решение. ;)

Айде стига сме въртяли едно и също-всеки си има мнение ;)
Същото е и с чип тунинга-отиди питай някой специалист диагностик от Дару,Камор или Супер дизел(правил съм го) и всеки ти казва ,че с чип след 10-15К двигателя ти заминава...



са и за чипове ли захапа бе :mhihi: кефят ме такива капацитети като тебе,1000 човека ти казват едно ти си държиш на твоето,не мислиш ли че не си прав?на италианските ще кажа на хората да хвърлят парадите и да слагат зимни гуми че много държат :mhihi:
някой много ще се смее :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 04 Окт 2008, 14:17

Зарежи ти тия опити лятото да спра по бързо със зимните 195ци
отколкото с 235 ци. Колега имаш 10 ки пъти повече опит от мен
и като километри и като години ама ...... щом аз правя разлика
начи си помисли дали си прав.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6269
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

Re: ре

Мнение от zvetiko » 04 Окт 2008, 16:05

kirililiev написа:
са и за чипове ли захапа бе :mhihi: кефят ме такива капацитети като тебе,1000 човека ти казват едно ти си държиш на твоето,не мислиш ли че не си прав?на италианските ще кажа на хората да хвърлят парадите и да слагат зимни гуми че много държат :mhihi:
някой много ще се смее :mhihi:


И ти много ме кефиш-жалко ,че не разбра примера с чиповете. ;)
Представям си как през един пролетен ден ,когато поради рязко затопляне на времето, температурите се вдигат до 27 градуса и хората със зимни гуми почват да правят два завоя и на третият да катастрофират или пък да не могат да спрат след като са карали на магистрала-колеги стига с тия абсурдни мнения. :mhihi: Или два-три дни високи температури не са проблем за гумите. :mhihi:

Зарежи ти тия опити лятото да спра по бързо със зимните 195ци
отколкото с 235 ци. Колега имаш 10 ки пъти повече опит от мен
и като километри и като години ама ...... щом аз правя разлика
начи си помисли дали си прав.


Хубаво ,нека се пробваме на един нормален български път.Кажи ми какво ще стане ,ако с твоите 235-ци трябва да спреш или завиеш където има прах или пясък -ще те видя как ще хвърчиш и ще се пързаляш в неизвестна посока.Може да се пробваме и когато вали дъжд и да видим как ще минеш през някоя голяма локва с твоите 235-ци -аз ще вляза със 160,а ти ще посмееш ли?Виж на хубав асфалт няма какво да говоря. ;)
Абе хора вие физика не сте ли учили:

колкото една повърхност е по-мека,толкова съпротивлението и при триене с друга е по-голямо

колкото една повърхност е по-тясна ,толкова налягането ,което упражнява върху друга е по-голямо и съпротивлението на триене се увеличава

колкото една повърхност е по-груба,толкова съпротивлението при триене с друга е по-голямо

С летните гуми се постига икономия на гориво,комфортно возене и гъзарски вид на колата особено ако сложиш 235-ци ,но не и по-голяма стабилност на колата,освен ако не си на някоя състезателна писта или германска магистрала разбира се.

Колеги,четете и се образовайте:

Когато сложим по-широки гуми, на практика не увеличаваме площта на контактното петно между гумата и пътя. Но то променя своята форма.

От тясно и дълго, то става широко и късо. По принцип гумата поддържа теглото на автомобила по два начина - чрез налягането на въздуха и чрез страничните бордове на гумата (страници). При широката гума, страницата понася по-малка част от натоварването, а по-голяма част се понася от въздуха. Предимството е, че въздухът разпределя силата равномерно върху цялата контактна площ на гумата с пътя. Поради това, гумата функционира по-правилно и има по-високо сцепление. За постигане на добра стабилност в завой, деформацията на страницата на гумата е от особено важно значение - колкото по-малка е тя, толкова по-добре.

В завой, натоварването не е разпределено равномерно по широчината на контактното петно. Външната за завоя част на гумата получава все по-голям натиск, докато вътрешната олеква. Колкото по-остро влизаме в завой, толкова повече се увеличава сцеплението на външния ръб на гумата, но вътешната част се приплъзва все повече. Когато поставите по-широки гуми, контактното петно става по-широко, но по-късо. Колкото по-късо е контактното петно, толкова по-рязко настъпва плъзгането. Колкото по-широко е петното, толкова по-високо е сцеплението в завой. Това означава, че с по-широките гуми получавате по-високо максимално сцепление, но и плъзгането започва по-рязко. Така шофьорът може да получи измамно усещане за стабилност, но когато гумата започне чисто плъзгане сцеплението спада рязко и води до неприятна изненада. Положението е различно при тясната гума - там плъзгането настъпва по-плавно и постепенно, така че шофьорът има повече време за реакция.

В завой, гумата като цяло се деформира поради страничните сили. Деформацията кара гумата да стъпва все повече върху страничния си борд, което силно понижава нейното сцепление. Един начин да помогнем на гумата в този случай е като подберем правилната ширина джанти. Всяка гума е създадена така, че да работи с различни размери джанти. Например гума 225/45/17 може да се постави на джанта с ширина от 7 до 8.5 инча. Ако поставим гумата на 7-инчова джанта, то шарката на гумата ще бъде значително по-широка от джантата. Поради това, страниците на гумата се издуват настрани извън ширината на джантата и гумата не е достатъчно устойчива към странични сили. Ако страниците не успяват да устоят на страничните сили в завой, гумата отново започва да се търкаля все по-малко върху шарката и повече върху страната си. Често пъти малко по-тясна гума върху тясна джанта се представя по-добре отколкото много широка гума върху широка джанта. В даденият случай би било по-добре да се използва гума 215/50/17 върху 8" джанта, отколкото 225/45/17 върху 7" джанта.

Защо всичко това е важно? Защото деформацията на страничния борд на гумата унищожава сцеплението, прегрява гумите и води до неравномерно износване.

б) Спирачният път зависи отново от сцеплението на гумата с пътя. То не е чисто триене, затова познатата формула от физиката (силата на триене = коефициента на триене * нормалната сила) не важи. Гумата се "захваща" за пътя благодарение на мекостта на нейния материал - гумата изпълва грапавините на асвалта. Както бе демонстрирано по-горе, ако запазим предписаното от производителя налягане в гумите, празмерът на контактната площ на гумата с пътя не се променя. С по-широките гуми, обаче, можем да си позволим по-ниско налягане без да допуснем деформация на бордовете на гумата. По-меката гума по-лесно следва формата на асвалта и така има по-високо сцепление (разбира се, много по-важни са характеристиките на смеската на гумата, отколкото налягането в нея).

в) При движение върху мокра настилка под по-широката гума преминава повече вода. Натискът на гумата върху пътя обаче остава непроменен в сравнение с по-тясната гума. Следователно, по-широката гума трябва да изпомпва повече вода като разполага със същата сила както по-тясната гума, което я прави по-склонна към аквапланинг.

г) Два параметъра на окачването на автомобила имат връзка с ширината на гумата - това са ъглите на сходимост и на страничния наклон на колелото. Комбинацията от двата е съобразена с широчината на гумата, така че в натоварено положение тя да приплъзва минимално върху пътната настилка. Страничният наклон на колелото има по-голямо значение за по-широката гума, което я кара да приплъзва върху пътя и може да доведе до ускорено износване и загряване.

Допълнителни недостатъци на нископрофилните гуми:
- по-твърдо возене - по-ниските гуми имат по-малка способност за поемане на неравности.
- повишен риск от балони и повреди по джантите - Ниските гуми имат по-ниски и меки бордове. Мекият борд се деформира по-лесно. Рискът е по-висок при тясна нископрофилна гума.

д)Използването на гума от по-мека смес прави чудеса по отношение на спирачния път и устойчивостта в завой. Тя разбира се се износва по-бързо


ентусиаст
Аватар
Мнения: 1461
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: Варна
Кара: bmw 328-turbo
Мечтае да кара: ГОЛФ 3

Мнение от kirililiev » 04 Окт 2008, 16:54

ти май тва дето го написа не го разбираш изцяло :mhihi: хората ти казват че по меката смес държи повече и се износва по бързо,зимните гуми нямат нищо общо със сместа на летните,разбираш ли?те са просто зимни,достигат по бързо оптимална температура при студено време,което значи че при топло време по бързо прегряват,незнам с кви гуми си карал до сега и с кви голфове си се гонил по баирите но ти казвам в прав текст-много си далече от истината,има тестове на гуми,намери,прочети за да разбереш всъщност колко си назад!!

ПредишнаСледваща

Назад към E34

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook