състав и горене на бензина

5-та серия ('88-'95)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 937
Регистриран на: 2.10.2005
Местоположение: nikopol

състав и горене на бензина

Мнение от ian190 » 26 Сеп 2006, 18:32

Бензинът е смес от различни видове въглеводороди с температура на кипене от 32 до 105 градуса по целзии и брой на въглеводородите от 4 до 12. Те могат да бъдат следните видове:
ПАРАФИНИ- с права връзка.ОЛЕФИНИ-в тах присъстват една илин няколко двойни връзки между въглеродните атоми.ИЗОПАРАФИНИ -съотношението м/у въглерофните и водородните атоми е като при парафините но веригите са разклонени. АРОМАТНИ ВЪГЛЕВОДОРОДИ- съдържат едно или няколко бензолни ядра, които се отличават с голяма стабилност.
При сгъстяването на бензино-въздушната смес в цилиндрите преди започването на истинското горене, се образуват много предварителни съединения, повечето от които са химически нестабилни. Тези процеси известни с названието "студени пламъци" и всъщност съдържат предпоставки за ДЕТОНАЦИИ-образуването на големи количества силно реакционноспособни прекиси и хидропрекиси. Нарастването на температурата и налягането в цилиндрите води до определена критична стойност вследствие изгарянето на част от сместа води до спонтанна детонация на останалата част от сместа, в която са натрупани пределни количества прекиси. Скороста на горене става огромна и се образува механична вълна, която отвън звучи като удар метал в метал. При такъв тип горене мощността на експлозията в цилиндрите не може да бъде използвана по никакъв начин и води единствено до разрушаване на двигателя.
Двигателите с висока степен на сгъстяване са по-ефективни, но в тях налягането и температурата са по-големи, а следователно и склонноста им към детонация. Химическата структура на парафините благоприятства формирането на прекиси и понеже първите бензинови горива са били получавани основно от пряка дестилация и са съдържали парафини, октановото им число е било доста ниско. Поради същата причина в дизеловото гориво се използват основно парафинови въглеводороди, които имат по-ниска температура на самозапалване, благоприятстваща дизеловият принцип на работа със самовъзпламеняване на сместа.
Малко по-голяма стабилност имат олефините, но и те са сравнително нестабилни. Олефините са изцяло продукт на крекинг-процесите, т.к. те не се съдържат в сурвият нефт, а предимствата им се състоят в това че благодарение на наличието на двойна връзка те са силно реакционно способни и горят по-бързо.
Най-стабилни и следователно с най-високо октаново число са изопарафинитеи ароматните въглеводороди и затова задачата на нефтохимиците (особено след забраната на ТЕО) е да създадат именно такива компоненти при базовите процеси на прерабортка на петрола. Ароматните въглеводороди и в частност бензола обаче имат слабости-доказано е че са канцерогенни. Високото октаново число на бензола го прави удобен продукт за добавяне към спортни горива, което обяснява широката му употреба за тази цел в състезателните мотори през 60-те години. Различните видове нефт съдържат различни количества от гореспоменатите въглеводороди. Нефтът на оцтров Борнео съдържа повече ароматни въглеводороди.
Въглеводородите в керосиновите фракции (С12-С15- с точка на кипене 160-230 градуса целзии) също принадлежат към парафиновата група. Това обяснява защо (октановото число е обратнопропорционално на цетановото) нито дизеловото гориво, нито керосинът, който също съдържа основно парафинови въглеводороди, са подходящи за употреба в бензиновите двигатели. И още нещо изключително важно- енергийната стойност на различните бензини варира в рамките на едва 2%!
По-важна е способността им да я отдадат така че тя да бъде използвана в ДВГ. Именно тази способност се определя от октановото число. Наличието или отсъствието на различни фракции в бензина задължително трябва да бъде съобразено и с много други изисквания като климатичните условия на експлоатация нс двигателя например.
Учените се стремят да намалят до минимум разликите м/у октановите числа на отделните фракции в едно и също гориво, а параметрите на двигателя се съобразяват със скоростта и маниера на горене на горивото. Поради тези причини става ясно защо изискването към октановото число е по-ниско при по-ниска външна температура.

CS-маниак
Аватар
Мнения: 1773
Регистриран на: 28.05.2002
Местоположение: Столицата
Пол: Мъж

Мнение от lowdriver » 27 Сеп 2006, 10:43

Също така, има хубава тема с аналогична насоченост в "The Best Of"... ;)
http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?t=4569
Изображение
Driver's Racing Team

ентусиаст
Аватар
Мнения: 937
Регистриран на: 2.10.2005
Местоположение: nikopol

a

Мнение от ian190 » 27 Сеп 2006, 12:59

лоудрайвър
никъде не видях да пише за различните въглеводороди в поста ти
и за раликата м/у горивото за дизел и бензин.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 5014
Регистриран на: 18.05.2005
Местоположение: PB
Пол: Мъж
Кара: 7er

Мнение от Stanchev » 27 Сеп 2006, 13:14

браво колега, евала за труда :idea: :yes:
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 937
Регистриран на: 2.10.2005
Местоположение: nikopol

Мнение от ian190 » 27 Сеп 2006, 13:24

съвременните двигатели с електронни системи за впръскване и запалване могат да работят с горива с различно октаново число автоматично променяйки ъгъла на изпреварване на запалването според данните получавани от т. нар. детонационни датчици. Това са пиезокристални устройства, отчитащи първите механични вълни съпровождащи детонациите. По радикален подход имат някои инженери които използват данните от химически датчици, базирани на електродите на запалителните свещи. Подавайки слабо посточнно напрежение към тях и измервайки йонната проводимост на сместа, управляващият блок на двигателя може да установи на какъв химически етап се намира последната. При поява на първите прекиси налягането на турбокомпресора започва да намалява, а малко след това, а цел избягването на детонации се променя ъгълът на изпреварване на запалването. В преследване на оптималните процеси на горене, инженерите създават дори двигател с променлива степен на сгъстяване, при който от конкретната ситуация в горивните камери се извършва динамична промяна на компресията.
Известно е , че оптималният ъгъл на изпреварване на запалването, осигуряващ макс мощност, е различен за различните режими на работа на двигателя. При по-малък от оптималния ъгъл сместа няма достатъчно време за изгаряне, а при по-голям газовете упражняват налягане върху буталото значително преди горна мъртва точка.
При запитване на редица производители дали техните автомобили могат да работят с различни октанови числа БМВ е един от малкото такива които официално заявяват че: Да нашите автомобили са оборудвани с детонационни датчици позволяващи използването на различни бензини.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 937
Регистриран на: 2.10.2005
Местоположение: nikopol

а

Мнение от ian190 » 27 Сеп 2006, 13:28

само да допълня че при останалите производители ъгъла на изпреварване на запалването е предварително настроен така , че детонации например не се появяват при бензин с октаново число 95, използването на по-високо октаново гориво си е чисто прахосване на пари.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 867
Регистриран на: 21.02.2006
Местоположение: гр. Велико Търново
Пол: Мъж
Кара: е34,е39, МL320, е70 4.8 и F 15

Мнение от маречков » 27 Сеп 2006, 23:10

БРАВО :bowdown:
Скоро не се беше появявала такава смислена и обоснована тема.
Да живее БЪЛГАРИЯ!

Изображение

CS-маниак
Аватар
Мнения: 1773
Регистриран на: 28.05.2002
Местоположение: Столицата
Пол: Мъж

Re: a

Мнение от lowdriver » 28 Сеп 2006, 10:29

ian190 написа:лоудрайвър
никъде не видях да пише за различните въглеводороди в поста ти
и за раликата м/у горивото за дизел и бензин.

Дадох линка като едно естествено допълнение на тази тема. ;)
Изображение
Driver's Racing Team

ентусиаст
Аватар
Мнения: 937
Регистриран на: 2.10.2005
Местоположение: nikopol

a

Мнение от ian190 » 28 Сеп 2006, 11:21

ок :driving:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Мнение от steeN » 28 Сеп 2006, 11:39

ian190 написа:Подавайки слабо посточнно напрежение към тях и измервайки йонната проводимост на сместа, управляващият блок на двигателя може да установи на какъв химически етап се намира последната.


автомобили известни на мен, изпозващи тази система, доста модели на SAAB и последното BMW M5. и малка поправка - напрежението е доста високо, около 200V, а тока който протича е много малък ;)
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.

Назад към E34

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook