Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Персонални тунинг проекти.

Модератор: bum_bum

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Postman » 08 Окт 2010, 22:27

Изказвам огромната си благодарност на многото знайни и незнайни приятели и познати, който са ми помагали на различните етапи в подготовката на парчетата метал и неметал, сложени или чакащи да бъдат сложени в колата!

В началото накратко – това е свободно литературно описание на някои действия, които предприех в последните две години, целящи да помогнат на двигателя на иначе неособено вървящата ми 520-ка да я побутва малко по-интензивно..., не че е трудно да се кара в оригинален вид, дори нивото на техническите главоболия тогава е все още приемливо, но сега поне ми е малко по-лесничко да изпреварвам ТИР-овете (преди беше възможно само след депозиране на заявление в КАТ за спиране на насрещното движение). Това е вместо въведение, за да не плискам направо от първото изречение кофата с числата :D.
Двигателят е M50TUB20, познат ни още като обикновена „двайска с ванос”... от тези невървящите, на които каквото и да им прави човек, само вдигат разхода и нивото на шума и си остават все така мъртви, особено докато загреят. Още не е отварян, поне не от мен откакто притежавам колата, но може би скоро ще се наложи, когато приобщи охладителната риза към горивната камера или както често казваме „издуха гарнитурата на главата”. До момента гледах да се грижа добре за него – сипвал съм му нелоши масла, по-евтините неща съм ги сменял навреме с нелоши части от алтернативни производители, но имам и някои постижения като например оригинални части, купени от Дарукар. Последните 15К км съм сменил 2 пъти маслото с Castrol Edge Sport 10W60, но останах малко разочарован от това, че няколко от повдигачите започнаха да чукат и минах на „по-тънко”, буквално и преносно, масло – Mobil 1 5W50, което засега изглежда ми реши отчасти проблема, макар че вероятно ще се наложи да разглобявам и чистя повдигачи някой скорошен ден...

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Май се отплеснах и ще се върна към същината – в момента на двигателя има монтиран центробежен механично задвижван компресор Rotrex C38-61 (centrifugal belt-driven supercharger за англоговорящите), който след междинно охлаждане в монтиран зад бронята интеркулер с размери на питата 550х230х65 постига надналягане в пълнителния колектор около 0,5 бара на 6000 об/мин (визуално отчетено от евтин манометър). Точно този компресор, бидейки най-малкият от най-високата серия на Rotrex, е излишно голям за двигателя, но когато го избирах за момент си помислих, че ако взема по-голям, ще имам възможност за развитие на мощността в бъдеще, тъй като тя никога не стига. Можех да мина и със средната серия C30-xx, която сравнена на размери с C38-xx е като разликата между лимоните и портокалите горе долу, но късно е вече...
А защо именно Rotrex – ами получи се най-евтино при предварителното проучване, то какво ли повече да му мисли човек... а защо не турбокомпресор вместо механичен компресор – ами по същата причина – получи се по-евтино ако говорим за вграждане на нови компоненти, не че толкова обичам механичните компресори, макар че няма никакъв лаг в прилива на налягане когато съм в процес на натискане на газта, а това ми харесва... толкова за избора на типа forced induction system, но ако някой има конкретни въпроси да ги задава, ще търсим отговорите им заедно.
Ето как изглеждат нещата под капака понастоящем... не мога да кажа, че съм напълно удовлетворен от постигнатото, но засега съм спрял с подобренията.

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Дефакто моето вмешателство се изразява в добавяне на конусен „спортен” филтър (в случая е JR), компресор, интеркулер, рециркулиращ клапан и малко тръби и маркучи. От компресора до дроселната клапа съм използвал тръби с диаметър 63х1,5мм, а завоите са правени от готово-огънатите колена (дефакто парчета от U-колена). Всичко това е заварено в подходящата форма според пространството, през което минават тръбите, и прахово боядисано за защита от корозия и по-красив външен вид.
Интеркулера беше от широко разпространените в тунинг магазините универсален модел, като се наложи входа и изхода да бъдат преместени и уголемени от 58 на 63мм. Имах огромно желание да сложа по-голям интеркулер, но просто не успях да го събера зад бронята... всякакъв вариант с такъв стърчащ извън бронята беше (и все още е) неприемлив, затова се примирих с размера, който по принцип трябва да е достатъчен за развиваната мощност. Ръководен от някои апокрифни теории за подобряване работата на топлообменници (какъвто в частност е и интеркулера), направих едно подобие на дифузор, чиято цел е да ограничи „изтичане” на въздух встрани от питата, след като веднъж вече е попаднал зад бронята, въобразявайки си, че по този начин подобрявам охлаждането. Ето как изглежда преди боядисването, както и вече монтиран на колата:

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Рециркулиращият клапан е сред най-големите на пазара – 38мм диаметър на щуцерите и 33мм на отворите в тях – изцяло алуминиев и вместо мембрана има подвижно бутало, уплътнено с О-пръстен... практически вечен по моя преценка. Този клапан по принцип може да се използва и като blow-off, достатъчно е изходът му да се остави отворен към атмосферата. С цел намаляване нивото на шума при работа, както и избягване на „конфронтация” с дебитомера, аз съм го свърал с тръбата на входа на компресора, по тази причина и го наричам рециркулиращ. При този тип компресори шумът от разтоварването на клапана по начало е сериозен, защото за разлика от турбокомпресорите тук има по-високо налягане и по-голям дебит на въздуха, циркулиращ по тръбите, поради директната механична връзка на компресора с коляновия вал (през ремъка). За мое най-голямо съжаление не успях да заглуша шума от разтоварването до предварително желаното ниво, но това само ми дава повод за оптимизация. Ето как изглежда клапанът, вслучай че някой се интересува за обща култура:

ИзображениеИзображениеИзображение

Управлението на двигателя продължава да бъде стандартната Siemens MS40.1 система, която е ремапната по подходящ начин (надявам се), макар че ще оптимизираме още. Горивовпръсквачите и дебитомерът са от M52B28 (E36 328i). Регулаторът на налягането засега е 3,0 бара (не е сменян), бензиновата помпа също е оригиналната.

Впечатленията ми от пътното поведение досега мога да ги разглеждам в няколко аспекта:
Лаг – няма, стрелката на манометъра скача заедно с натискането на педала за газ, тук не мога да съм недоволен;
Крива на налягането – в момента съм сложил 34 мм рестриктор на входа на компресора (подобен на тези, с които ограничават мощността на рали автомобилите), който ограничава налягането по горе-долу следния начин (след визуално наблюдение на евтиния манометър):
2100 об/мин – стрелката се отлепва от нулата
3000 – 0,2 бара
4000 – 0,35 бара
5000 – 0,5 бара
5500 – 0,55 бара
6000 – 0,5 бара

Малко ми липсва налягане на ниски обороти, но двигателят въпреки това се усеща доста „по-силен” отпреди, така че каквото такова. Отделно да чака човек налягане в ниските от центробежен компресор е кауза пердута, така че след като му тегля една майна го приемам стоически.

Разход на гориво – не усещам да се е увеличил при нормално каране, каквото използвам за придвижване в града... по-точни впечатление ще мога да споделя като понатрупам малко статистика.

Усещане за двигателя – предвид кривата на налягането, усещането е като за атмосферка, която с оборотите става все „по- и по-силна”. Няма типичното за турбо-автомобил рязко повишаване на теглителната сила с прилива на налягане. Нищо кой знае какво... все пак едва ли е повече от 220 к.с. понастоящем, но това ще се промени, живот и здраве.

Предстоящи подобрения:
Нови изпускателни колектори с къси клонове – не търся резонанси, а възможно най-ниско противоналягане
Изцяло нова изпускателна система от колектора до задното гърне
Сваляне на рестриктора, което ще вдигне налягането по всяка вероятност до ниво 0,8-0,85 бара на 6000 об/мин.
Метална гарнитура на главата (3,0 мм) за сваляне на степента на сгъстяване от 11 на около 9,2.
Ако на това налягане се окаже, че не върви достатъчно добре като за ежедневно семейно комби, ще приложа един трик, стар като света – по-малка шайба на компресора с малко по-къс ремък.

Ами това е засега, като направя по-позьорски снимки на двигателя, след пароструйка и малко нежности за пластмасарийките, ще ги кача и тях.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3743
Регистриран на: 24.02.2009

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Делян » 08 Окт 2010, 22:45

Добре и е дошло на 20-ката :yes:
Последна промяна Делян на 19 Юли 2012, 21:32, променена общо 1 път

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1369
Регистриран на: 14.04.2008

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от slatanic » 08 Окт 2010, 22:56

Браво Постман и голямо евала за приятната евридейка! :yes: :bowdown:
:OT:
Така те гледам имаш поглед над нещата,ма най-добре на лично да кажеш,че съм решил да мина под същия нож моята м20б20 е30ка какъв компресор би бил удачен за същото налягане като твоето и без да се пипа нищо по мотора със същата цел всекидневка.

Пак браво!И чакаме малко видео със чарджъра! :yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от bum_bum » 08 Окт 2010, 23:10

:clap: Чудесно изглежда. Снимки ще е добре да има като понапудриш двигателя, но далеч по-интересно ще е видеото :mhihi: Дифузьора е много идеен, слагат такива на радиаторите на Зайънсвил ама там цифрата е страшна за едно парче тенекия.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6597
Регистриран на: 2.07.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: или поне се учи ежедневно
Мечтае да кара: М3 CSL, Z4М

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Sharo » 08 Окт 2010, 23:32

евалата луд :yes:
ти ли клатиш или клати бас-а.. егати номера паднаа двата таса http://youtube.com/watch?v=NYchvWbcvf0&feature=related
Хайде да покараме малко кола

Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12757
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535d, E84 2.3d

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от vld » 09 Окт 2010, 10:08

:clap:
Ще е интересно да се види дино графика на такъв сетъп :D
Изображение

Кой кашля?
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 28.04.2002
Местоположение: Хасково
Пол: Мъж
Кара: D779676

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Nikolay1 » 09 Окт 2010, 10:15

vld написа::clap:
Ще е интересно да се види дино графика на такъв сетъп :D

Две почти прави, едната с ъгъл 12 градуса, другата с ъгъл 30 градуса :)
Be poZer, ride HoreX, drink 4oreX!
Oня русия

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3366
Регистриран на: 5.06.2004
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: Караше E34 528i turbo

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от slavianko » 09 Окт 2010, 14:44

Еее браво. С нетърпение чаках твоя ред в тоя раздел. Изпипал си всичко перфектно което най много ме радва :yes: Малко кофти се получава с тия дългите въздушни пътиша но май друг начин нямаш с тоя кулер.
Ако ще отваряш мотора защо не помислиш малко и върху възможноста да вдигнеш малко и кубатурата. Понеже знам че тия коне ще ти умалеят доста бързо не е лошо от сега да помислиш върху проблема. Още повече че така или иначе ще отваряш мотора. Доста добре се получава с кол вал от 2.5 Скоро правихме тая интервенция на една 20-ка. Да не говорим пък че с ТДС-овият вал пък можеш доволно да я докараш до 2.5л с едни други биели и бутала които ги има навсякъде на добри цени. Ти си доста запознат и предполагам се сещаш за какво говоря ;) Другото хубаво е че и не е скъпа тая интервенция. ;)

Въпреки че не съм много привърженик на механичните компресори ще ти следя темата с интерес.
oxam написа:В един момент проблемът не е в мощността а в гарнитурата между седалката и волана.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Postman » 09 Окт 2010, 20:10

Въздушните пътища не са къси, но въпреки това няма никакъв лаг в налягането, стига да съм в обороти, в които по принцип има налягане. Затова именно сложих байпасния клапан непосредствено преди дроселната клапа - за да поддържам максимално дълга част от тръбите студени като циркулира въздух постоянно когато има вакуум зад дросела, както и за да поддържам същия този обем тръби под едно минимално налягане (противоналягането на байпасния клапан), за да може при подаване на газ да отнеме най-малко време за повишаване на налягането. Отделно от това, исках цялата тази скупщина от детайли да може свободно да се монтира и демонтира на всяко друго Е34 без да се налага да се реже и преправя. Та при тези ограничения доста време мина докато се избистри идеята и се превърне в готови детайли. За съжаление за Е34 няма нито един пълен кит с Rotrex, който можех да купя наготово...

Относно двигателя - отдавна съм го купил (М50В25 без Ванос), купил съм и колянов вал от ТДС, така че докато не стане готов другия двигател, мисля да се возя с този.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3366
Регистриран на: 5.06.2004
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: Караше E34 528i turbo

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от slavianko » 09 Окт 2010, 20:28

Postman написа:Относно двигателя - отдавна съм го купил (М50В25 без Ванос), купил съм и колянов вал от ТДС, така че докато не стане готов другия двигател, мисля да се возя с този.
Знаех си аз че си го измислил но не предполагах че ти директно си решил проблема радикално :mhihi: :mhihi:
Имам и едно въпросче което не ти задавам на ЛС защото мисля че и на някой други ще им е интересно да знаят. По горе спомена че ще чистиш повдигачи. Я сподели как точно ще я направиш тая процедура и дали ще има ефект ако някой се е разтракал. То ако е заминал безвъзвратно е ясно. И при мен отскоро се разтракаха 2-3 броя и искам да ги сменям с нови съвсем скоро но все се чудя дали да не пробвам тоя вариянт и затова питам ;)
oxam написа:В един момент проблемът не е в мощността а в гарнитурата между седалката и волана.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от bum_bum » 09 Окт 2010, 20:55

http://www.beemasport.com/remonti/hydraulic-lifters/

Ето, има някакъв ефект, но сутрешното тропане само с нови се оправя
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Postman » 10 Окт 2010, 8:29

Чистенето на повдигачите мисля да го направя горе долу както е описано в линка - сваляне от главата, пълно разглобяване и измиване с бензин на елементите, след което сглобяване и обратно в двигателя. Не е дошло обаче време за това - преди да започна да карам с Castrol Edge Sport 10W60, нямах никакво чукане от повдигачите (карах Q8 10W50 по това време)... вярно оттогава съм минал 15000 км, но е факт. И понеже напоследък започна да ме дразни повече от обичайното, последното такова масло го изхвърлих на 3000 км и сипах Mobil 1 5W50 Rally Formula без надежда да се промени нещо, но то пък взе че се промени - като направих няколкостотин километра пробег изглежда избута останалото масло в повдигачите и те започнаха да работят по-добре, на практика спряха да чукат освен няколкото секунди при студен старт. Така че за момента не планирам да ги чистя, освен ако след няколко хиляди не се разчукат отново, ма това означава пролетта. В момента също така не мисля и че някога отново ще сипа Castrol в този двигател (нито в друг мой BMW двигател), предвид цената му и това, което се случва с повдигачите... разбира се не казвам, че маслото е лошо, по-скоро моят личен опит с него в М50 не ме убеди, че си струва парите... макар, че и да ми го подаряват, пак няма да го сипя ако от неего ми чукат силно износените повдигачи.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от bum_bum » 10 Окт 2010, 9:27

Аз сложих Мобил 1 0/40 и повдигачите чукат вече само ако не е палена повече от 3-4 дни за няколко секунди. Ако паля всеки ден няма никакво чукане :yes: Явно има някаква причина хамериканците толкова да го тачат.
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от Postman » 10 Окт 2010, 9:33

Идеално, маслото за поразкъртени повдигачи го уточнихме :lalala:, остава да го намираме все така евтино и занапред :).

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3366
Регистриран на: 5.06.2004
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: Караше E34 528i turbo

Re: Съботно-неделен проект с готови полуфабрикати

Мнение от slavianko » 10 Окт 2010, 10:31

bum_bum написа:Аз сложих Мобил 1 0/40 и повдигачите чукат вече само ако не е палена повече от 3-4 дни за няколко секунди. Ако паля всеки ден няма никакво чукане :yes: Явно има някаква причина хамериканците толкова да го тачат.
Въпроса е че при мен сутрин не издават никакъв звук а причукват 2-3 броя само когато я напъна здраво и маслото загрее маалко повечко. Ама нека не задълбавам че да не развалим хубавата тема ;)
oxam написа:В един момент проблемът не е в мощността а в гарнитурата между седалката и волана.

Следваща

Назад към Проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook