2.7 Литра М20

3-та серия ('83-'94)

Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори

Вече кара БМВ
Вече кара БМВ
Аватар
Мнения: 1188
Регистриран на: 18.10.2002
Местоположение: Козлодуй
Кара: Миксер. BMW i4 M50

2.7 Литра М20

Мнение от Един » 11 Окт 2005, 12:13

Написаното по-долу е по материали от различни източници и не претендирам за авторство. Използването на информацията може да доведе до повреда на автомобила ви или до контузии или смърт и е на ваша отговорност.

Конвертирането на М20 до 2.7 литра е много популярен метод за изкарване на повече коне. Можете да ми говорите каквото искате, ама кубика си е кубик. БМВ имат два подходящи за целта двигателя – М20В25 (който е в E30 325i) и M20В27 (Е30 325е и Е28 525е). Някой може да пита "Ама за какво са ми 2.7 литра?" Имам два отговора – Hartge H27 и Alpina C2 2.7. В следващите редове ще се опитам да синтезирам какво е необходимо за конверсията.
Блок
Блока на 325i, 325e и 525e е еднакъв – 84мм диаметър на буталото. Другия вариант на блока е 80мм, изпозлван при 320i и 323i. Ако правите двигателя за Е30 имайте предвид, че блоковете от Е34 не са подходящи заради пръчката за маслото, която е в картера ( при Е34) а не в блока. Също така ако ползвате блок от Е28 525е, той трябва да е след Юни 1983-та.
Другия вариант е да се използва "двайсков" блок. Говори се че е възможно 80мм блока да се доведе до 84 мм, но аз лично се съмнявам.

Колянов вал

Има две възможности. Най добре е да се използва вал от М21 – кован стоманен вал който е практически неразрушим. Особено ако планирате да използвате принудително пълнене. Този вал е използван от Alpina за C2. Другия вариант е вал от eta. Този вал е проектиран за ограничител под 5000 оборота и нормална работа под 3000 през по-голямата част от времето. Реално може да се използва до 6000-6200 оборота, но има случаи да се усукват или даже да се чупят при по-високи обороти. Много е вероятно коляновия вал да е в достатъчно добро състояние – стига маслото да е сменяно от време на време. Балансирането на вала не е задължително, но ако планирате да сложите олекотен маховик, по-добре да не се правят компромиси. БМВ валовете са достатъчно добре балансирани поначало. Ако Коляновия вал е от автоматик, на края му трябва да се набие лагер за първичния вал на скоростната кутия (ръчна естествено).

Биели
Трябват ви по-късите(130мм) биели. Дългите биели са 135мм и каквито и бутала да използвате ще излизат над блока. Задължително е да се използват нови биелни болтове.

Бутала
Какви бутала да използвате зависи от това каква глава имате. Да приемем че имате 320i или 323i. Стандартната глава (731) пропуска достатъчно въздух за 2.7. Всъщност портовете на тази глава са малко големи за 2.0 литровия двигател, което води до малка скорост на газовете при ниски обороти и обяснява защо "шестака се развърта бавно" :mhihi:
Ранните 525е модели (до лятото на 1985-та) са с висока степен на сгъстяване – около 11:1, докато при по-късните модели е свалена на около10:1. Фактите са : главата на 525е - практически същата (200)като на Е21 320i и 323i – има същия обем и форма на горивната камера като по-късната глава (731) използвана при е30. Поставянето на глава 731 ще запази високата степен на сгъстяване. 11:1 е твърде висока за 95-октанов бензин, но 10:1 е добре. Няма да върви добре с 95, но ще "пее" с 98. Не можете да използвате бутала от 325i, защото ще се "срещат" с клапаните. Буталата за 325i могат да се използват само с глава от 325i (885).
Може ли да се използва глава от 325i с бутала от eta? И да и не. Да ще работи и ще върви безпроблемно, но челото на буталото и формата на горивната камера просто не пасват. Буталото на 325i има специфична форма на челото проектирана да работи в комбинация с глава тип 885.
Всички 325i бутала са с практически еднакъв дизайн, но с различна степен на сгъстяване и дължина на престилката. Ранните бутала (използвани при двойния стоп) имат по-висока степен на сгъстяване - 9.71. Ако използвате този тип бутала, трябва да имате предвид две неща. Първо при конверсията от 2.5 на 2.7 степента на сгъстяване ще се вдигне с около 10%. Второ тези бутала имат много дълга престилка и може да закачат коляновия вал при 2.7 - решението е да се изрежат около 10мм от престилката(+/- 1-2mm в зависимост кой е направил буталото – Mahle или Karl Schmidt)
По-добра идея е да се използват бутала от троен стоп. Тези бутала са с по-къса престилка и имат степен на сгъстяване 8.8:1, но при използването им в 2.7 степента на сгъстяване се вдига до около 9.5:1.

Цилиндрова глава
За М20 има три вида глави. Най-старата (тип 200) се използва при Е21 320i и 323i. Тя има малки смукателни и изпускателни портове, 40мм смукателни и 34 мм изпускателни клапани. По-късно тя се е използвала и при 325е и 525е, като три от маслопроводите са запушени (eta моторите са с 4 лагера на разпределителния вал).
Следващата (тип 731) глава е въведена при Е30 320i и 323i. Тя е с по-големи портове, но има същата горивна камера и клапани.
Последния тип глава (885) се използва при М20В25 – E30 325i и е34 525i (12v). Тя също е с по-големи портове и по големи клапани (42/36мм). Изпускателните портове са подобни на тези при 731, а смукателните са с различна форма, вместо да са радикално по-големи.
Най добре е да се използва 885-глава но и 731 е способна да пропусне достатъчно въздух за 200+ к.с.

Разпределителен вал
Стандартния вал на М20 е консервативен – 252 градуса за да направи колата икономична и издръжлива. Следващата стъпка е Alpina вала – 268 градуса. Малко подобрение, но и Alpina са се съобразявали със разход и гаранции. Оттам нататък следва д-р Шрик – 272, 284, 300+ градусови валове, като аз не бих сложил повече от 284 на кола която се кара не само на писта.

Разни
При Alpina C2 2.7 са използвани стандартни инжектори, дросел и дебитомер от 325i. Това е добро начало – 210к.с. Ще ви трябва нов чип, но компютъра може да е същия. Оттам нататък следва MAF от Е36, който е по-добрия вариант от използването на дебитомер от М30В35

В крайна сметка - струва ли си?
Всеки сам да си решава. Вярно че един вал и чип ще съживят всяка 325-ца, но ако двигателя и без това е за ремонт ще е грешка да не се направи на 2.7
Преди да монтирате нещо "спортно" на автомобила си, поинтересувайте се поне за какъв спорт е.

Назад към E30

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook