България на първо място по смъртност на пътя - причини?

На братчеда на леля му на зетя й брат му се жени, не мога да избера с какъв цвят обувки да ходя на сватбата?? Помагайте!

Модератор: Общи модератори

Коя е главната причина?

Манталитетът на хората
147
47%
Лошите пътища
19
6%
Контролът на пътя и налагането(плюс събирането)на глобите
22
7%
Старите автомобили и лошите технически прегледи
1
0%
Липсата на ефективни присъди за пияните и убийците на пътя
12
4%
Всички тези неща
115
36%
 
Общо гласове : 316
старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Jordana » 24 Ное 2025, 4:55

П.П.: Наистина бих искал да видя как някой спира по-добре без абс, отколкото със. Дори съм готов да заложа за обратното...
След анонса по напред за хляба , който и да напише нещо различно от това горното ще излезе че е лично заяждане . :mrgreen: ABS не е панацея , има стотици ситуации с различни комбинации скорости пътна настилка различни гуми техника на спиране и т.н в които може да попадне човек . ABS не дава никакво предимство в ситуации с намалено сцепление с пътя , лоша настилка , заледено , сняг , пясък и прахоляци по пътя , неподходящи гуми и в още доста ситуации . За по добро спиране не знам дали с ABS спира драстично по добре , вероятно при идеални условия ще намали малко ефекта от грешна реакция на водача при едно неадекватно скачане на спирачките . Това все пак не е отделна спирачна система а спомагателна система залепена въху вече работеща спирачна система . И тъй като идеални условия има далеч не всеки път при екстремно натискане на спирачките , може с ABS да спира по зле в определени ситуации това е сигурно .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 169
Регистриран на: 5.01.2005

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от enigma » 24 Ное 2025, 5:30

Според мен и за АБС-а не го разбраха Диего какво казва в другата тема, затова го захапаха… идеята е да не разчиташ, че това 100% ще те спаси. На асфалта спира по-добре, но не трябва само да набиеш спирачката и да гледаш безучастно - трябва активно да управляващ автомобила да поддържа желаната траектория.
enigma
የተጨቆኑትን ነጻ አውጡ

master of the force
Аватар
Мнения: 5579
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от alx » 24 Ное 2025, 6:31

… аз знам само за една ситуация когато абс- а има по- дълъг спирачен път и това като има сняг и под 40км грубо казано.

Във всички други ситуации спирачния път с абс в по- къс. Но основното предимство му е, че ти позволява да запазиш някакъв контрол върху возилото докато спираш. Не случайно тука ги учат на SSS- see, stomp, steer.

Имал съм ги и двата Вайпъра- тези преди 2001 без абс и такъв със абс (2002+). Сравнение на пътя и на пистата няма.

При моторите е още по очевадно. Дори спомням си имаше едно видео където някакъв гт пилот тестваше спиране с мотор със абс и същия модел без абс. На сухо и на мокро. Ми не можа да спре по- добре без абс и то със значителна разлика.

Няма схема да хващаш и отпускаш спирачката 10тина пъти в секунда както прави абс-а.


Учудвам се, ако има някой които си е въобразил, че без абс е по- добре. Освен ако не съм разбрал нещо.
алекс
трабант 601с
разни други возила


Аватар
Мнения: 457
Регистриран на: 14.01.2022
Местоположение: Шумен
Пол: Мъж
Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
Мечтае да кара: Елинор :)

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Ивайло Димов » 24 Ное 2025, 7:53

ABS,EDL,ASR и всякакви подобни спомагателни системи за сигурност са най-ефективни в градски условия където скоростта рядко надвишава 50-60 км/ч . И пак различните ситуациии опират и до уменията на водача, усета за пространство, дистанция, а понякога и възможността да предвидиш реакциите на околните шифьори.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 245
Регистриран на: 4.12.2005
Кара: HYMER,116i,320d,Toyota и ски
Мечтае да кара: BMW 2002 tii

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от mr_petroff » 24 Ное 2025, 8:51

Само да питам, защо във F1 и WRC /и не само/ не се използва ABC и др. След като за толкова ефективни...Знаем колко се държи на безопасността и технологиите в тези спортове .Аз отговора го знам, риторичен ми е въпроса...

Старши спамър
Аватар
Мнения: 1900
Регистриран на: 27.04.2010
Местоположение: Извън матрицата
Пол: Мъж
Кара: Кон
Мечтае да кара: Сърф
Детайли за колата: Немски кон

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Top Gun Maverick » 24 Ное 2025, 9:06

Със сигурност не е защото спират по-лесно без АБС формулите. :mhihi:
А при WRC имаш ситуации на минаване през огромни локви, калища и още куп истории.

Пак ли ще махаме АБС-а? :mhihi: Вярно, добре е колата да има 1500 екстри, които НЕ ползваш и само ти вдигат теглото за да спираш още по-зле, може и тази да е сред тях, не знам, не знаммммм...
А представете си, че нещо не ви е наред, тоест не работи на 100%-та идеално единия спирачен апарат и има някакво несъответствие с другия. Айде пробвайте без АБС да набиете спирачки от 120 да речем рязко да видим няма ли точно само едната гума да блокира и да вземе да ви дърпа в нейната посока. :mhihi:
Писах го в онази тема, ще го напиша и тук с моя минималистичен, любителски, скромен опит на писта и бая голям рацерски опит по пътищата - практически няма как при рязко спиране да сте по-добре без АБС. Единствено ми се е случвало на стръмно надолнище с много лед и ниска скорост да си мисля, че без АБС може и да е по-добре защото натискаш, а педала връща и татрузи, но това е изолиран случай. Просто натискаш педала още по-силно и се молиш ако си се докарал дотам да изтървеш колата. Без АБС може и да се пързаляш пък доста дълго време.
Със Зафирата ми се е случвало да карам без АБС при изгорял датчик, не ми е било драма и зима и лято, но карам с едно наум и горе-долу знам къде ще блокира и въпреки това е имало случаи да блокира. А съм като сраснат с тази кола. :idea: И като блокира, пускаш, пак натискаш, ама къде ще имитираш онова многократно натискане и пускане, което прави системата. :kuku:
И под блокира нямам предвид да го тътрузя един метър, а просто усещам лекото приплъзване докато се е чул звука вече съм пуснал спирачката и натиснал пак, ама зарежете тия ФИЛМИ! :idea:
А иначе съм привърженик много на хардкор нещата в карането, ръчните скорости много ме кефят и т.н. ама срещу някои неща не е хубаво човек да се противопоставя, че от хардкор да не стане замяна на едната гласна в края с другата У. :mhihi:
Последна промяна Top Gun Maverick на 24 Ное 2025, 9:12, променена общо 1 път
In God we trust, all others we track.
Да караш с ръчна кутия в САЩ е умение и си нещо като пилот. В Европа ако не можеш да караш ръчка е срам и си нещо като неможач. :mhihi:
I feel the need, the need for speed.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 234
Регистриран на: 27.04.2002
Местоположение: Dubai, UAE
Пол: Мъж
Кара: E93 325i, Z3 1.9, C32AMG, CLS55AMG
Мечтае да кара: 612

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от KoolyO » 24 Ное 2025, 9:08

mr_petroff написа:Само да питам, защо във F1 и WRC /и не само/ не се използва ABC и др. След като за толкова ефективни...Знаем колко се държи на безопасността и технологиите в тези спортове .Аз отговора го знам, риторичен ми е въпроса...

Като гледам как си формулирал мнението, май не знаеш. :winky:
Чисто и просто са забранени, защото се водят "помощници на шофьора" (Driver's aid).
Поради същата тази причина са забранени тракшън контроли, активни окачвания и т.н.
И понеже колите/болидите с тези системи са "по-зле", за това всички отбори постоянно се опитват да пресъздатат тези системи по такива начини, че да заобиколят правилата.
Laugh...
And the world laughs with you.
Cry...
And the world laughs louder!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Jordana » 24 Ное 2025, 9:43

А представете си, че нещо не ви е наред, тоест не работи на 100%-та идеално единия спирачен апарат и има някакво несъответствие с другия. Айде пробвайте без АБС да набиете спирачки от 120 да речем рязко да видим няма ли точно само едната гума да блокира и да вземе да ви дърпа в нейната посока. :mhihi:
Това не виждам какво доказва ?!! Ако ти хваща само едната гума стабилно поради повреда и тя припълзва , АБС ще намали спирачното усилие върху нея ....Тоест ще те лиши и от малкия шанс да спреш със повредени спирачи . Или по реалното е ще ти увеличи спирачния път ... :ok:
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

Старши спамър
Аватар
Мнения: 1900
Регистриран на: 27.04.2010
Местоположение: Извън матрицата
Пол: Мъж
Кара: Кон
Мечтае да кара: Сърф
Детайли за колата: Немски кон

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Top Gun Maverick » 24 Ное 2025, 9:53

Не знам, иди пробвай да видим какво помага, махаш бушона на твоята кола и почваш, записваш данните и ни уведомяваш как е била колата без тоя АБС. :mhihi:
Сега времето е променливо и ще имаш шанс да тестваш на сухо, мокро, на мазно, с летни гуми, зимни гуми, с гуми за мъгла...само ентусиазъм да имаш. :ok:
Ако нямаш Драги или нещо там да мериш, начертаваш две линии, ама първата да е с колче или минимум конус та да видиш по-лесно къде трябва да набиеш спирачките и даже с пожелателното ти натискане малко по-късно когато си с АБС, пак ще имаш изненадващ резултат. :angel:
In God we trust, all others we track.
Да караш с ръчна кутия в САЩ е умение и си нещо като пилот. В Европа ако не можеш да караш ръчка е срам и си нещо като неможач. :mhihi:
I feel the need, the need for speed.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8404
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от vicho » 24 Ное 2025, 12:45

пак някакви мнения хванаха крага :mhihi: :mhihi: :mhihi:

спрете с тоя абс вече, без него е по-добре, мир да е :lol: :mhihi: , и без тракшан, и без хидравлика, и без еърбеци

"уи дай лайк риъл мен!" :driving:
You said: "Time will change!" What if it changes you?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 261
Регистриран на: 18.12.2013
Местоположение: Велико Търново
Пол: Мъж
Кара: E39 528i, Е39 520i Touring
Мечтае да кара: Е39 М5
Детайли за колата: Powered by шпер

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от drifty » 24 Ное 2025, 12:52

Ами то не е много трудно сякаш да си по-добър от 50%, 60%, че и нагоре от шофиращите на пътя.. Нивото е прекалено ниско.

Достатъчно е:
- да не си ровиш в телефона, а да следиш пътя;
- да си седнал що-годе правилно зад волана - а не например колената ти да опират във волана а носът ти ако е малко по-дълъг да може да завиваш с него;
- да имаш някаква базова идея как работи колата - двигател, скорости, спирачки, системи за сигурност;
- колата да е в добро техническо състояние и с подходящи неизносени гуми;
- да можеш да предвижваш ситуации и да не попадаш в тях;
- да разчиташ пътните условия според времето - дъжд, сняг, състояние на асфалта, температура на въздуха;

Далеч не е нужно да имаш умения над средните, за да си шофьор над средното ниво.

За АБС - аз имам не малко километри на кола без АБС и то в периода, в който всеки шАфьор е "недосегаем" - 20тина годишен дрисльо демек, та съм си правил експерименти, които към днешна дата не бих повторил. Един конкретен ми се е откроил и само като се сетя и ми идва да се застрелям - екстремно спиране от 100км/ч на сняг на път с над 10% наклон надолу. Очаквано, но стана точно това, което Маверика спомена, 25 годишна кола с различно държащи спирачки - натискаш спирачката и задницата вече те изпреварва. Пускаш спирачките, контрираш, изправяш, пак натискаш - задницата тръгва в другата посока. И така 6-7 пъти. Та това си е топ сейфти екстрата в една кола.

Всичките си коли съм пробвал в различни условия, с риск само за мен, и смятам, че доста съм научил за поведението на колата при различни ситуации, но далеч не мога да кажа, че чисто шофьорските ми умения за управление са кой знае какви. Но на пътя в ежедневието сред трафика не е нужно да си Фернандо Алонсо. Имам приятели, които могат да карат много по-добре от мен, обаче буквално ме е страх да се возя при тях. То ровене в телефона, то каране с износени гуми, то каране със скорост, неподходяща за пътя. Кел файда, че имаш сериозни умения, като все се опитваш да ги "изпробваш".
Изображение


Аватар
Мнения: 457
Регистриран на: 14.01.2022
Местоположение: Шумен
Пол: Мъж
Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
Мечтае да кара: Елинор :)

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от Ивайло Димов » 24 Ное 2025, 13:07

Дон Диего го обясни, тези системи са за да запази водача контрол над автомобила до колкото е възможно при различни ситуации. И нито една от тях не може да замени внимателното шофиране по правилата. И когато се говори за агресивно шофиране то не такова към останалите на пътя, а към автомобила, да изтискаш максимума при екстремни условия без да задтрашаеаш околните и себе си.

И не мога да разбера защо се сравнява един съзтезателен автлмобил/болид с тези ежедневните на пътя. Изобщо няма база за сравнение със спирачки, окачване и всичко останало.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 353
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от TheDriver » 24 Ное 2025, 14:46

Top Gun Maverick написа:Не знам, иди пробвай да видим какво помага, махаш бушона на твоята кола и почваш, записваш данните и ни уведомяваш как е била колата без тоя АБС. :mhihi:
Сега времето е променливо и ще имаш шанс да тестваш на сухо, мокро, на мазно, с летни гуми, зимни гуми, с гуми за мъгла...само ентусиазъм да имаш. :ok:
Ако нямаш Драги или нещо там да мериш, начертаваш две линии, ама първата да е с колче или минимум конус та да видиш по-лесно къде трябва да набиеш спирачките и даже с пожелателното ти натискане малко по-късно когато си с АБС, пак ще имаш изненадващ резултат. :angel:

:yes: Точно.

И аз като по-млад, бях върл противник на всички системи...знаех, Сена как спирал, Шумахер, Тсучия, дори Такуми от Initial D знаех, че спира по-добре без ABS от Ryosuke със супер-дупер RX-7цата :mhihi:

После, както каза alx стъпих на писта и имах възможност да пробвам наученото от четенето и улицата на правилното място ... шокът беше голям.

В момента си правя спирачната система на колата от нула и макар да е много по-лесно и евтино архитектурата да е базирана на компоненти без АБС, ще дам повече пари и ще се измъча, но работя върху архитектура с интегриран АБС.
С правилната фаза на луната, с насрещен вятър и празен стомах може и да спра няколко пъти по-добре без АБС. Но върху дистанция от десетки или стотици спирания, някои от които с кола до теб, пред теб и т.н. никакъв шанс. На улицата пък ще е още по-зле, с буквално нулеви знания за настилката, която идва пред теб.

П.С. не съм чел оригиналния пост на Диего в друга тема.
Последна промяна TheDriver на 24 Ное 2025, 15:16, променена общо 1 път

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8404
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от vicho » 24 Ное 2025, 14:49

TheDriver написа:...


аз си сложих абс от е46, работи МНОГО по-добре от е36-цовия :yes:
You said: "Time will change!" What if it changes you?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6617
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: България на първо място по смъртност на пътя - причини?

Мнение от steeN » 24 Ное 2025, 14:56

Друго, което не знаят тези дето ги пишат тези неща е, че е особено с по-широки гуми без АБС колелата блокират изключително лесно и понеже уличните коли са с меки маркучи на спирачките дори и да си вдигнеш крака, с рефлекси на военен пилот, не разблокират веднага и си се пързалял няколко метра.

Ако си карал някоя Голф 2 (примерно) с писалки може да си въобразиш, че си голям помпаджия... нищо, че с АБС пак ще спира повече и такава кола, но там илюзията е по-голяма, че нещо правиш.
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.
- The only easy day was yesterday.

ПредишнаСледваща

Назад към Извън Темата

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook