Въпрос за M30B32
Модератори: alpina-ma6inata, Технически модератори
- gh0sts
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 102
- Регистриран на: 27.06.2009
- Местоположение: Athnes
- Пол: Мъж
- Кара: малко
- Мечтае да кара: Е23 с много екстри
Re: Въпрос за M30B32
Да се върнем на първия 3453 куб.см двигател. За него се говорят доста топли думи - бил сприхав и нервен в добрия смисъл на думата - с една дума - за онова време - направо отличен двигател.
точно така ми каза един чужденец, който запитах на ЛС преди няколко месеца за разликата м/у М30Б34 и М30Б35 и човека ми каза така: " приятелю, намери по стария мотор М30Б35 с Л-джет и няма да си познаеш колата


аз си мислех че ме мята нещо, ама май наистина ще се окаже прав...

колега сори че ти оспамих темата така нагло...

Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна gh0sts на 03 Юни 2010, 2:14, променена общо 1 път
Re: Въпрос за M30B32
Малко почивка...
След някой си месец на 1980 при въпросните двигатели вече се принажда първата версия на Мотроник.
Дотук всичко върви много добре, но се появява новата 3.5 версия на М30 с обем 3430 куб.см. (92 на 86 мм), в зависимост от моделите - това се точи от 82 до почти 84 година. Появяват се две версии - условно, за европейския и за американския пазар или без катализатор и с катализатор (най-вече за Калифорния, както вече споменах), съответно с 218 и 182/185 конски сили. В Щатите много харесват дефорсирания мотор с катализатор, защото той има компресия - да не излъжа - май беше някъде 8.2 или 8.5. Европейският мотор е с компресия 10 към 1. По правилно е да кажа - степен на сгъстяване... Та дефорсираният "американски" мотор, с прякор "зеленият" - защото си е бил направо екологичен е много удобен за турбиниране или суперчарджване, стига да не се целят много коне.
Визуално, тогава идва подмяната на всмукателния колектор. Новият е едно цяло, за разлика от стария, който е на три парчета. Инженерите правят уж правилни сметки и удължават "тръбите" към главата с 30 или 40 мм - не помня точно. Другата промяна е увеличаване на обема на "пленума" - основното тяло. Принципно това е правилен ход за двигатели с по-голям обем. И най-важното според инженерите - изравнявяне на пътя на "въздуха" от дроселната клапа до всмукателния клапан.
При старите колектори това не е така. Да не забравя да кажа, че от 82 година правят и главите по-здрави и устойчиви на прегряване, чрез намаляване на водните отвори към блока. Някъде година преди това сменят и ъглите на разпределителния вал - като за първи път го изпробват при 2.8 двигателя и го "засилват" със седем коня - от 177 на 184.
Няколко години преди това експериментират и с нови форми на челата на буталата и съответно и на камерата. Тогава се появява формата, наречена "роял". Другарите от Алпина започнаха отрано, преди и самите БМВ, да ги слагат на карбураторните модели.
И всичко уж трябва да е към добро - но първите отзиви за модифицирания 3.5 литров двигател не са много добри - вече не бил толкова нервен и сприхав, като по-стария си събрат, макар мощността да не е променяна.
Всъщност, онова с удължаването на тръбите - в по-добра посока със стария всмукателен колектор, някои хора го постигнаха, като оставиха пленума от 3.5 двигателя и използваха "кривите" части от тръбите, ако не се лъжа от инжекционния модел 320 на е21.
И така, не толкова успешните, според някои хора 3.5 литровите - втора генерация (3430 сс) ги свършват като производство 87 година. Точно на тези двигатели са онези колектори, на които пише 3.2/3.5.
Има ги с ламбда сонда, има ги и без.

След някой си месец на 1980 при въпросните двигатели вече се принажда първата версия на Мотроник.
Дотук всичко върви много добре, но се появява новата 3.5 версия на М30 с обем 3430 куб.см. (92 на 86 мм), в зависимост от моделите - това се точи от 82 до почти 84 година. Появяват се две версии - условно, за европейския и за американския пазар или без катализатор и с катализатор (най-вече за Калифорния, както вече споменах), съответно с 218 и 182/185 конски сили. В Щатите много харесват дефорсирания мотор с катализатор, защото той има компресия - да не излъжа - май беше някъде 8.2 или 8.5. Европейският мотор е с компресия 10 към 1. По правилно е да кажа - степен на сгъстяване... Та дефорсираният "американски" мотор, с прякор "зеленият" - защото си е бил направо екологичен е много удобен за турбиниране или суперчарджване, стига да не се целят много коне.
Визуално, тогава идва подмяната на всмукателния колектор. Новият е едно цяло, за разлика от стария, който е на три парчета. Инженерите правят уж правилни сметки и удължават "тръбите" към главата с 30 или 40 мм - не помня точно. Другата промяна е увеличаване на обема на "пленума" - основното тяло. Принципно това е правилен ход за двигатели с по-голям обем. И най-важното според инженерите - изравнявяне на пътя на "въздуха" от дроселната клапа до всмукателния клапан.
При старите колектори това не е така. Да не забравя да кажа, че от 82 година правят и главите по-здрави и устойчиви на прегряване, чрез намаляване на водните отвори към блока. Някъде година преди това сменят и ъглите на разпределителния вал - като за първи път го изпробват при 2.8 двигателя и го "засилват" със седем коня - от 177 на 184.
Няколко години преди това експериментират и с нови форми на челата на буталата и съответно и на камерата. Тогава се появява формата, наречена "роял". Другарите от Алпина започнаха отрано, преди и самите БМВ, да ги слагат на карбураторните модели.
И всичко уж трябва да е към добро - но първите отзиви за модифицирания 3.5 литров двигател не са много добри - вече не бил толкова нервен и сприхав, като по-стария си събрат, макар мощността да не е променяна.
Всъщност, онова с удължаването на тръбите - в по-добра посока със стария всмукателен колектор, някои хора го постигнаха, като оставиха пленума от 3.5 двигателя и използваха "кривите" части от тръбите, ако не се лъжа от инжекционния модел 320 на е21.
И така, не толкова успешните, според някои хора 3.5 литровите - втора генерация (3430 сс) ги свършват като производство 87 година. Точно на тези двигатели са онези колектори, на които пише 3.2/3.5.
Има ги с ламбда сонда, има ги и без.
Последна промяна DEMIURGE на 07 Юни 2010, 18:29, променена общо 2 пъти
Re: Въпрос за M30B32
И като завършваща част:
1988 до към 1993/4 година.
Появяват се новите М30 - които условно наричам трета генерация, които са само два модела - 3.0 и 3.5 литра.
Говорим само за втория, който аз "кръщавам" М30В34 - той е с обем 3430 куб. сантиметра.
Защо съм го кръстил така - вижте моля по-предишния ми пост в тази тема.
Тези мотори се слагат в е32 първоначално, после и на е34. Всъщност после и на е24.
При този двигател има отново малко промени:
При катализаторния модел - вече загубите не са толкова големи - той е 208 коня. Без катализатор - тук има три стойности по различни таблици 211, 218 и 220 коня. Не знам дали не са при различни обороти, ама ми се върти нещо в главата към 5800 об./мин., а всички знаем, че той може и много повече, стига да не е за дълго, ако моторът е заводски.
Диаметърът на буталата е - 92 мм (както и на втора генерация), с което се подобрява охлаждането - има повече воден обем и една идея по-дебели стени на цилиндрите. Ходът е 86 мм.
Мотроникът е вече версия 1.3 и е по-кадърен от предишния, но по памет не мога да кажа с какво. Твърди се, че са оправени някои криви на мощността и е намален разхода на гориво.
Всмукателният колектор е с по големи по диаметър тръби към главата. На него пише само 3.5. Всъщност и главата вече е друга, ама не много - всмукателните клапани са с 1 мм по-голям диаметър. Запушен е водния отвор в задната част на главата към парното, което според мен е минус. Иначе като цяло - това е най-добрата М30 глава.
Променят и ъглите на разпределителния вал - но тук може и да излъжа - от 282 на 264 градуса. Степента на сгъстяване е намалена на 9 към 1. И така, като го чете това човек се колебае - какъв е крайният резултат, сравнен с предишните две версии.
Говори се, че третата версия е по-добра от втората и може вече да се сравни с първата, като при това има по-гладка крива на мощността и по-малък разход на гориво.
Затова, моето мнение е ако има възможност за избор - все пак да се вземе 3.5-литров двигател от е32 или 34, но да не се ползват техните скоростни кутии, но това е друга тема.
За днес - стига толкова, че то стана никое време...
1988 до към 1993/4 година.
Появяват се новите М30 - които условно наричам трета генерация, които са само два модела - 3.0 и 3.5 литра.
Говорим само за втория, който аз "кръщавам" М30В34 - той е с обем 3430 куб. сантиметра.
Защо съм го кръстил така - вижте моля по-предишния ми пост в тази тема.
Тези мотори се слагат в е32 първоначално, после и на е34. Всъщност после и на е24.
При този двигател има отново малко промени:
При катализаторния модел - вече загубите не са толкова големи - той е 208 коня. Без катализатор - тук има три стойности по различни таблици 211, 218 и 220 коня. Не знам дали не са при различни обороти, ама ми се върти нещо в главата към 5800 об./мин., а всички знаем, че той може и много повече, стига да не е за дълго, ако моторът е заводски.
Диаметърът на буталата е - 92 мм (както и на втора генерация), с което се подобрява охлаждането - има повече воден обем и една идея по-дебели стени на цилиндрите. Ходът е 86 мм.
Мотроникът е вече версия 1.3 и е по-кадърен от предишния, но по памет не мога да кажа с какво. Твърди се, че са оправени някои криви на мощността и е намален разхода на гориво.
Всмукателният колектор е с по големи по диаметър тръби към главата. На него пише само 3.5. Всъщност и главата вече е друга, ама не много - всмукателните клапани са с 1 мм по-голям диаметър. Запушен е водния отвор в задната част на главата към парното, което според мен е минус. Иначе като цяло - това е най-добрата М30 глава.
Променят и ъглите на разпределителния вал - но тук може и да излъжа - от 282 на 264 градуса. Степента на сгъстяване е намалена на 9 към 1. И така, като го чете това човек се колебае - какъв е крайният резултат, сравнен с предишните две версии.
Говори се, че третата версия е по-добра от втората и може вече да се сравни с първата, като при това има по-гладка крива на мощността и по-малък разход на гориво.
Затова, моето мнение е ако има възможност за избор - все пак да се вземе 3.5-литров двигател от е32 или 34, но да не се ползват техните скоростни кутии, но това е друга тема.
За днес - стига толкова, че то стана никое време...
Последна промяна DEMIURGE на 07 Юни 2010, 19:06, променена общо 2 пъти
- gh0sts
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 102
- Регистриран на: 27.06.2009
- Местоположение: Athnes
- Пол: Мъж
- Кара: малко
- Мечтае да кара: Е23 с много екстри
Re: Въпрос за M30B32
голямо благодаря на колегата DEMIURGE за отделеното време и знания, научих доста нови неща. 

п.п. според мен темата ако преценят модераторите могат да я сложат в раздел "полезна информация"


п.п. според мен темата ако преценят модераторите могат да я сложат в раздел "полезна информация"
- akula
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 493
- Регистриран на: 20.06.2002
- Местоположение: sofia
- Пол: Мъж
- Кара: e21,е34, астрахаш,цлк-в208
- Мечтае да кара: 850
- Детайли за колата: петица- хубавица
Re: Въпрос за M30B32



значи съм си напазарувал най- куцата версия. и аз бях чувал това онова за "стария" б34 и б35 (кашата наистина в нета е пълна и повсеместна), но колегата хвърли светлина по всяка една точка.
конкретен въпрос към DEMIURGE

П.П. абе колега liort, що не вземеш да го щракнеш верно тоз мотор та да го видим. и аз като имам възможност ще го постна, та да кажете става ли за нещо

-харчи малко а бега много, чупи се трудно а се поправя лесно, що е то?
-БМВ е34
-БМВ е34
Re: Въпрос за M30B32
Доколкото знам диаметрите на шийките на М30 двигателите са еднакви.
GUIDE-BEARING SHELL RED 60,00MM 11211261033
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 60,00MM 11211261034
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,75MM(+0,25) 11211261035
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,75MM(+0,25) 11211261036
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,50MM(+0,50) 11211261037
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,50MM(+0,50) 11211261038
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,25MM(+0,75) 11211261039
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,25MM(+0,75) 11211261040
Bearing shell, red 60,00MM 11211261041
Bearing shell, blue 60,00MM 11211261042
Bearing shell, red 59,75MM(+0,25) 11211261043
Bearing shell, blue 59,75MM(+0,25) 11211261044
Bearing shell, red 59,50MM(+0,50) 11211261045
Bearing shell, blue 59,50MM(+0,50) 11211261046
Bearing shell, red 59,25MM(+0,75) 11211261047
Bearing shell, blue 59,25MM(+0,75) 11211261048
Bearing shell, blue 48,00MM(0) 11241284551
Bearing shell, blue 47,75MM(+0,25) 11241284553
Bearing shell, blue 47,50MM(+0,50) 11241284555
Bearing shell, blue 47,25MM(+0,75) 11241284557
Bearing shell, red 48,00MM(0) 11241284550
Bearing shell, red 47,75MM(+0,25) 11241284552
Bearing shell, red 47,50MM(+0,50) 11241284554
Bearing shell, red 47,25MM(+0,75) 11241284556
Но от това е рано да правиш прибързани заключения и да бързаш да пазаруваш.
На първо място отваряш двигателя и мериш актуалния диаметър на шийките, както и луфта на средния основен лагер - и после си правиш сметка какво да купуваш. Диаметърът на места може да и читав, но да има конусно износване или надрано. Като правило, коляновия вал на М30 има прилично дълъг живот, стига да не е бил изпуснат. Както и да е - първо гледаш и мериш - после пазаруваш.
GUIDE-BEARING SHELL RED 60,00MM 11211261033
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 60,00MM 11211261034
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,75MM(+0,25) 11211261035
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,75MM(+0,25) 11211261036
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,50MM(+0,50) 11211261037
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,50MM(+0,50) 11211261038
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,25MM(+0,75) 11211261039
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,25MM(+0,75) 11211261040
Bearing shell, red 60,00MM 11211261041
Bearing shell, blue 60,00MM 11211261042
Bearing shell, red 59,75MM(+0,25) 11211261043
Bearing shell, blue 59,75MM(+0,25) 11211261044
Bearing shell, red 59,50MM(+0,50) 11211261045
Bearing shell, blue 59,50MM(+0,50) 11211261046
Bearing shell, red 59,25MM(+0,75) 11211261047
Bearing shell, blue 59,25MM(+0,75) 11211261048
Bearing shell, blue 48,00MM(0) 11241284551
Bearing shell, blue 47,75MM(+0,25) 11241284553
Bearing shell, blue 47,50MM(+0,50) 11241284555
Bearing shell, blue 47,25MM(+0,75) 11241284557
Bearing shell, red 48,00MM(0) 11241284550
Bearing shell, red 47,75MM(+0,25) 11241284552
Bearing shell, red 47,50MM(+0,50) 11241284554
Bearing shell, red 47,25MM(+0,75) 11241284556
Но от това е рано да правиш прибързани заключения и да бързаш да пазаруваш.
На първо място отваряш двигателя и мериш актуалния диаметър на шийките, както и луфта на средния основен лагер - и после си правиш сметка какво да купуваш. Диаметърът на места може да и читав, но да има конусно износване или надрано. Като правило, коляновия вал на М30 има прилично дълъг живот, стига да не е бил изпуснат. Както и да е - първо гледаш и мериш - после пазаруваш.
Последна промяна DEMIURGE на 03 Юни 2010, 12:51, променена общо 1 път
Re: Въпрос за M30B32
По предишните постове забравих да добавя, че главите на М30 на е32 и е34 имат двойни пружини на клапаните - с голям и малък диаметър. Това може да свърши добра работа при евентуален сакатлък на двигателя и счупване на едната пружина. Всъщност двойните пружини се използват и при предишните М30-ки, но като тунинг версия на Hartge, а май и на Alpina, сигурно и на други... В смисъл, че не проблем да се сложат двойни пружини и на старите глави, в комплект със съответните им седла и чашки.
- cod-cdbp
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8775
- Регистриран на: 18.12.2006
- Местоположение: село Кестеново
- Пол: Мъж
- Кара: мфили
Re: Въпрос за M30B32
може ли малко повече инфо как по номерата на блока и главата да се ориентираме кой вариант на М30 имаме? 


- akula
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 493
- Регистриран на: 20.06.2002
- Местоположение: sofia
- Пол: Мъж
- Кара: e21,е34, астрахаш,цлк-в208
- Мечтае да кара: 850
- Детайли за колата: петица- хубавица
Re: Въпрос за M30B32
DEMIURGE написа:Доколкото знам диаметрите на шийките на М30 двигателите са еднакви.
- първо гледаш и мериш - после пазаруваш.
питам, защото на различните кубатури, нали са различни противотежестите, та предположих и диаметрите да са различни.
ясно, първо ще се отвори и види, ама ако е надран или износен и тепърва да се шлайфа.... ще се депресирам и ще ми мине мерака, та направо на боклука

още едно въпросче


значи на м 30ките на е 34 и е32 слагат нова глава/ стойка на масления филтър- дали са взаимно взаменяеми със старата?
-харчи малко а бега много, чупи се трудно а се поправя лесно, що е то?
-БМВ е34
-БМВ е34
Re: Въпрос за M30B32
Шансът да е силно износен коляновият вал не толкова голям - така че не се кахъри предварително.
Що се касае за директната взаимозаменяемост за главите - става, за "бурканчето" на масления филтър - трябва да се провери, може би ще стане, ама без проверка не се наемам да го твърдя. Иначе геометрията на "бурканите" външно е различна.
За номерата на блоковете и главите... Сигурно има по този въпрос нещо, но аз не го знам. Достатъчно точно представа може да се получи дали двигателят е от втората или от третата генерация по визуални признаци, както и по годините, щамповани по елементите. Теоретично може и да са смесени елементите - някой да се е упражнявал. Можеш да видиш и номера на Мотроника - това е сигурно свидетелство.
Що се касае за директната взаимозаменяемост за главите - става, за "бурканчето" на масления филтър - трябва да се провери, може би ще стане, ама без проверка не се наемам да го твърдя. Иначе геометрията на "бурканите" външно е различна.
За номерата на блоковете и главите... Сигурно има по този въпрос нещо, но аз не го знам. Достатъчно точно представа може да се получи дали двигателят е от втората или от третата генерация по визуални признаци, както и по годините, щамповани по елементите. Теоретично може и да са смесени елементите - някой да се е упражнявал. Можеш да видиш и номера на Мотроника - това е сигурно свидетелство.
Re: Въпрос за M30B32
Иначе се правят и ТНТМ-та. Например лекинко се разпилват по-старите блокове до 94 мм (което според мен си е голям риск - не остава нищо за охлаждане) , и после на тези блокове им слагат колянови валове от третата генерация с ход 86 мм и им слагат поръчкови буталца и биели - така обемът на М30-ката ставал към 3.8 литра. Задължително се слага глава от третата генерация с портнати и полирани колектори, това се прави и на главата и т.н. и т.н. На главата и слагат един нов нервен разпределителен вал...
В резултат на което без пипане по електрониката се "спечелват" може би още поне 50 конски сили - става направо като първите М5
В резултат на което без пипане по електрониката се "спечелват" може би още поне 50 конски сили - става направо като първите М5

Re: Въпрос за M30B32
И да внеса още едно пояснение - където писах, че при М30-ките инжекторите са свързани успоредно и горивото се впръсква заедно за всички цилиндри. Казал съм го неточно - това е истина, но за Л-джетроника. А за Мотроника важи само до около 600 оборота - демек обогатяване на сместа докато запали и после вече се командва в групи по два цилиндъра, като се взима предвид позицията и времето на горна мъртва точка.
При Мотрониците се спестява и 7-мия инжектор, който го има при Л-джетроника - за "студен старт". Този седми инжектор си е проблем при Л-джетовете - често се запушва, все пак той си пръска в колектора, където в повечето случаи не липсва почерняло масълце. Мизерии прави и така нареченото реле за студен старт - в резултат на което се случва 7-мия инжектор да не работи никога или обратното - да е включен винаги.
При Мотрониците се спестява и 7-мия инжектор, който го има при Л-джетроника - за "студен старт". Този седми инжектор си е проблем при Л-джетовете - често се запушва, все пак той си пръска в колектора, където в повечето случаи не липсва почерняло масълце. Мизерии прави и така нареченото реле за студен старт - в резултат на което се случва 7-мия инжектор да не работи никога или обратното - да е включен винаги.
- cod-cdbp
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8775
- Регистриран на: 18.12.2006
- Местоположение: село Кестеново
- Пол: Мъж
- Кара: мфили
Re: Въпрос за M30B32
DEMIURGE написа:И да внеса още едно пояснение - където писах, че при М30-ките инжекторите са свързани успоредно и горивото се впръсква заедно за всички цилиндри. Казал съм го неточно - това е истина, но за Л-джетроника. А за Мотроника важи само до около 600 оборота - демек обогатяване на сместа докато запали и после вече се командва в групи по два цилиндъра, като се взима предвид позицията и времето на горна мъртва точка.
Сигурен ли си че мотроника управлява 2х2х2 инжекторите, а не 3х3, защото съдейки по долната схема би трябвало да е 3х3

Както се вижда схемата е от 88-ма въпреки, и въпреки че мотроника е 1.1 пак ги управлява в групи по 3 дюзи

Re: Въпрос за M30B32
Абсолютно. Правописна грешка, няма да я поправям обаче - за да не се чудят останалите.
Без съмнение - има 2 банки по 3 инжектора, даже го бях споменал и за втората версия на Мегаскуирта
Без съмнение - има 2 банки по 3 инжектора, даже го бях споменал и за втората версия на Мегаскуирта

Re: Въпрос за M30B32
Групите са поделени на четни и нечетни инжектори - 1,3,5 и 2,4,6 цилиндри.
В случай на повреда на сензора за идентификация на цилиндрите - по спомен монтиран около кабела на свеща на 6-тия цилиндър - пак започват и шестте инжектора да впръскват заедно.
В случай на повреда на сензора за идентификация на цилиндрите - по спомен монтиран около кабела на свеща на 6-тия цилиндър - пак започват и шестте инжектора да впръскват заедно.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани