Въпрос за M30B32

Класически модели - Е12/E21/E23/E24/Е28

Модератори: alpina-ma6inata, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 102
Регистриран на: 27.06.2009
Местоположение: Athnes
Пол: Мъж
Кара: малко
Мечтае да кара: Е23 с много екстри

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от gh0sts » 03 Юни 2010, 2:00

Да се върнем на първия 3453 куб.см двигател. За него се говорят доста топли думи - бил сприхав и нервен в добрия смисъл на думата - с една дума - за онова време - направо отличен двигател.


точно така ми каза един чужденец, който запитах на ЛС преди няколко месеца за разликата м/у М30Б34 и М30Б35 и човека ми каза така: " приятелю, намери по стария мотор М30Б35 с Л-джет и няма да си познаеш колата :shock: и с малко базикане на инжекцията става нещо страхотно :bowdown: стария мотор с Л-джета--Б35 е доста по "нервен" от този с мотр...Б34...""
аз си мислех че ме мята нещо, ама май наистина ще се окаже прав... :confused:

колега сори че ти оспамих темата така нагло... :oops:
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна gh0sts на 03 Юни 2010, 2:14, променена общо 1 път
Изображение
:mhihi: :mhihi: :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 2:04

Малко почивка... :D

След някой си месец на 1980 при въпросните двигатели вече се принажда първата версия на Мотроник.

Дотук всичко върви много добре, но се появява новата 3.5 версия на М30 с обем 3430 куб.см. (92 на 86 мм), в зависимост от моделите - това се точи от 82 до почти 84 година. Появяват се две версии - условно, за европейския и за американския пазар или без катализатор и с катализатор (най-вече за Калифорния, както вече споменах), съответно с 218 и 182/185 конски сили. В Щатите много харесват дефорсирания мотор с катализатор, защото той има компресия - да не излъжа - май беше някъде 8.2 или 8.5. Европейският мотор е с компресия 10 към 1. По правилно е да кажа - степен на сгъстяване... Та дефорсираният "американски" мотор, с прякор "зеленият" - защото си е бил направо екологичен е много удобен за турбиниране или суперчарджване, стига да не се целят много коне.
Визуално, тогава идва подмяната на всмукателния колектор. Новият е едно цяло, за разлика от стария, който е на три парчета. Инженерите правят уж правилни сметки и удължават "тръбите" към главата с 30 или 40 мм - не помня точно. Другата промяна е увеличаване на обема на "пленума" - основното тяло. Принципно това е правилен ход за двигатели с по-голям обем. И най-важното според инженерите - изравнявяне на пътя на "въздуха" от дроселната клапа до всмукателния клапан.
При старите колектори това не е така. Да не забравя да кажа, че от 82 година правят и главите по-здрави и устойчиви на прегряване, чрез намаляване на водните отвори към блока. Някъде година преди това сменят и ъглите на разпределителния вал - като за първи път го изпробват при 2.8 двигателя и го "засилват" със седем коня - от 177 на 184.
Няколко години преди това експериментират и с нови форми на челата на буталата и съответно и на камерата. Тогава се появява формата, наречена "роял". Другарите от Алпина започнаха отрано, преди и самите БМВ, да ги слагат на карбураторните модели.
И всичко уж трябва да е към добро - но първите отзиви за модифицирания 3.5 литров двигател не са много добри - вече не бил толкова нервен и сприхав, като по-стария си събрат, макар мощността да не е променяна.

Всъщност, онова с удължаването на тръбите - в по-добра посока със стария всмукателен колектор, някои хора го постигнаха, като оставиха пленума от 3.5 двигателя и използваха "кривите" части от тръбите, ако не се лъжа от инжекционния модел 320 на е21.

И така, не толкова успешните, според някои хора 3.5 литровите - втора генерация (3430 сс) ги свършват като производство 87 година. Точно на тези двигатели са онези колектори, на които пише 3.2/3.5.
Има ги с ламбда сонда, има ги и без.
Последна промяна DEMIURGE на 07 Юни 2010, 18:29, променена общо 2 пъти

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 2:26

И като завършваща част:
1988 до към 1993/4 година.
Появяват се новите М30 - които условно наричам трета генерация, които са само два модела - 3.0 и 3.5 литра.
Говорим само за втория, който аз "кръщавам" М30В34 - той е с обем 3430 куб. сантиметра.
Защо съм го кръстил така - вижте моля по-предишния ми пост в тази тема.
Тези мотори се слагат в е32 първоначално, после и на е34. Всъщност после и на е24.
При този двигател има отново малко промени:
При катализаторния модел - вече загубите не са толкова големи - той е 208 коня. Без катализатор - тук има три стойности по различни таблици 211, 218 и 220 коня. Не знам дали не са при различни обороти, ама ми се върти нещо в главата към 5800 об./мин., а всички знаем, че той може и много повече, стига да не е за дълго, ако моторът е заводски.
Диаметърът на буталата е - 92 мм (както и на втора генерация), с което се подобрява охлаждането - има повече воден обем и една идея по-дебели стени на цилиндрите. Ходът е 86 мм.
Мотроникът е вече версия 1.3 и е по-кадърен от предишния, но по памет не мога да кажа с какво. Твърди се, че са оправени някои криви на мощността и е намален разхода на гориво.
Всмукателният колектор е с по големи по диаметър тръби към главата. На него пише само 3.5. Всъщност и главата вече е друга, ама не много - всмукателните клапани са с 1 мм по-голям диаметър. Запушен е водния отвор в задната част на главата към парното, което според мен е минус. Иначе като цяло - това е най-добрата М30 глава.
Променят и ъглите на разпределителния вал - но тук може и да излъжа - от 282 на 264 градуса. Степента на сгъстяване е намалена на 9 към 1. И така, като го чете това човек се колебае - какъв е крайният резултат, сравнен с предишните две версии.
Говори се, че третата версия е по-добра от втората и може вече да се сравни с първата, като при това има по-гладка крива на мощността и по-малък разход на гориво.

Затова, моето мнение е ако има възможност за избор - все пак да се вземе 3.5-литров двигател от е32 или 34, но да не се ползват техните скоростни кутии, но това е друга тема.

За днес - стига толкова, че то стана никое време...
Последна промяна DEMIURGE на 07 Юни 2010, 19:06, променена общо 2 пъти

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 102
Регистриран на: 27.06.2009
Местоположение: Athnes
Пол: Мъж
Кара: малко
Мечтае да кара: Е23 с много екстри

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от gh0sts » 03 Юни 2010, 2:33

голямо благодаря на колегата DEMIURGE за отделеното време и знания, научих доста нови неща. :bowdown:
:bchug:

п.п. според мен темата ако преценят модераторите могат да я сложат в раздел "полезна информация"
Изображение
:mhihi: :mhihi: :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 493
Регистриран на: 20.06.2002
Местоположение: sofia
Пол: Мъж
Кара: e21,е34, астрахаш,цлк-в208
Мечтае да кара: 850
Детайли за колата: петица- хубавица

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от akula » 03 Юни 2010, 10:53

:clap: :clap: :clap: браво на DEMIURGE.
значи съм си напазарувал най- куцата версия. и аз бях чувал това онова за "стария" б34 и б35 (кашата наистина в нета е пълна и повсеместна), но колегата хвърли светлина по всяка една точка.
конкретен въпрос към DEMIURGE :oops: : имаш ли представа, дали шииките на коляновия вал на на б32/б34/б35 са еднакви? да знам какви лагери да си купувам. предварително благодаря.

П.П. абе колега liort, що не вземеш да го щракнеш верно тоз мотор та да го видим. и аз като имам възможност ще го постна, та да кажете става ли за нещо :D
-харчи малко а бега много, чупи се трудно а се поправя лесно, що е то?
-БМВ е34

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 12:19

Доколкото знам диаметрите на шийките на М30 двигателите са еднакви.

GUIDE-BEARING SHELL RED 60,00MM 11211261033
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 60,00MM 11211261034
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,75MM(+0,25) 11211261035
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,75MM(+0,25) 11211261036
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,50MM(+0,50) 11211261037
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,50MM(+0,50) 11211261038
GUIDE-BEARING SHELL RED 59,25MM(+0,75) 11211261039
GUIDE-BEARING SHELL BLUE 59,25MM(+0,75) 11211261040
Bearing shell, red 60,00MM 11211261041
Bearing shell, blue 60,00MM 11211261042
Bearing shell, red 59,75MM(+0,25) 11211261043
Bearing shell, blue 59,75MM(+0,25) 11211261044
Bearing shell, red 59,50MM(+0,50) 11211261045
Bearing shell, blue 59,50MM(+0,50) 11211261046
Bearing shell, red 59,25MM(+0,75) 11211261047
Bearing shell, blue 59,25MM(+0,75) 11211261048
Bearing shell, blue 48,00MM(0) 11241284551
Bearing shell, blue 47,75MM(+0,25) 11241284553
Bearing shell, blue 47,50MM(+0,50) 11241284555
Bearing shell, blue 47,25MM(+0,75) 11241284557
Bearing shell, red 48,00MM(0) 11241284550
Bearing shell, red 47,75MM(+0,25) 11241284552
Bearing shell, red 47,50MM(+0,50) 11241284554
Bearing shell, red 47,25MM(+0,75) 11241284556

Но от това е рано да правиш прибързани заключения и да бързаш да пазаруваш.
На първо място отваряш двигателя и мериш актуалния диаметър на шийките, както и луфта на средния основен лагер - и после си правиш сметка какво да купуваш. Диаметърът на места може да и читав, но да има конусно износване или надрано. Като правило, коляновия вал на М30 има прилично дълъг живот, стига да не е бил изпуснат. Както и да е - първо гледаш и мериш - после пазаруваш.
Последна промяна DEMIURGE на 03 Юни 2010, 12:51, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 12:25

По предишните постове забравих да добавя, че главите на М30 на е32 и е34 имат двойни пружини на клапаните - с голям и малък диаметър. Това може да свърши добра работа при евентуален сакатлък на двигателя и счупване на едната пружина. Всъщност двойните пружини се използват и при предишните М30-ки, но като тунинг версия на Hartge, а май и на Alpina, сигурно и на други... В смисъл, че не проблем да се сложат двойни пружини и на старите глави, в комплект със съответните им седла и чашки.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от cod-cdbp » 03 Юни 2010, 13:40

може ли малко повече инфо как по номерата на блока и главата да се ориентираме кой вариант на М30 имаме? :oops:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 493
Регистриран на: 20.06.2002
Местоположение: sofia
Пол: Мъж
Кара: e21,е34, астрахаш,цлк-в208
Мечтае да кара: 850
Детайли за колата: петица- хубавица

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от akula » 03 Юни 2010, 18:03

DEMIURGE написа:Доколкото знам диаметрите на шийките на М30 двигателите са еднакви.
- първо гледаш и мериш - после пазаруваш.

питам, защото на различните кубатури, нали са различни противотежестите, та предположих и диаметрите да са различни.
ясно, първо ще се отвори и види, ама ако е надран или износен и тепърва да се шлайфа.... ще се депресирам и ще ми мине мерака, та направо на боклука :conf:
още едно въпросче :oops: не, че няма да отида на място и да видя конкретно, ама не се знае кога ще имам възможност, а това ме гложди от доста време :)
значи на м 30ките на е 34 и е32 слагат нова глава/ стойка на масления филтър- дали са взаимно взаменяеми със старата?
-харчи малко а бега много, чупи се трудно а се поправя лесно, що е то?
-БМВ е34

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 18:14

Шансът да е силно износен коляновият вал не толкова голям - така че не се кахъри предварително.
Що се касае за директната взаимозаменяемост за главите - става, за "бурканчето" на масления филтър - трябва да се провери, може би ще стане, ама без проверка не се наемам да го твърдя. Иначе геометрията на "бурканите" външно е различна.

За номерата на блоковете и главите... Сигурно има по този въпрос нещо, но аз не го знам. Достатъчно точно представа може да се получи дали двигателят е от втората или от третата генерация по визуални признаци, както и по годините, щамповани по елементите. Теоретично може и да са смесени елементите - някой да се е упражнявал. Можеш да видиш и номера на Мотроника - това е сигурно свидетелство.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 18:24

Иначе се правят и ТНТМ-та. Например лекинко се разпилват по-старите блокове до 94 мм (което според мен си е голям риск - не остава нищо за охлаждане) , и после на тези блокове им слагат колянови валове от третата генерация с ход 86 мм и им слагат поръчкови буталца и биели - така обемът на М30-ката ставал към 3.8 литра. Задължително се слага глава от третата генерация с портнати и полирани колектори, това се прави и на главата и т.н. и т.н. На главата и слагат един нов нервен разпределителен вал...
В резултат на което без пипане по електрониката се "спечелват" може би още поне 50 конски сили - става направо като първите М5 :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 18:35

И да внеса още едно пояснение - където писах, че при М30-ките инжекторите са свързани успоредно и горивото се впръсква заедно за всички цилиндри. Казал съм го неточно - това е истина, но за Л-джетроника. А за Мотроника важи само до около 600 оборота - демек обогатяване на сместа докато запали и после вече се командва в групи по два цилиндъра, като се взима предвид позицията и времето на горна мъртва точка.
При Мотрониците се спестява и 7-мия инжектор, който го има при Л-джетроника - за "студен старт". Този седми инжектор си е проблем при Л-джетовете - често се запушва, все пак той си пръска в колектора, където в повечето случаи не липсва почерняло масълце. Мизерии прави и така нареченото реле за студен старт - в резултат на което се случва 7-мия инжектор да не работи никога или обратното - да е включен винаги.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от cod-cdbp » 03 Юни 2010, 19:26

DEMIURGE написа:И да внеса още едно пояснение - където писах, че при М30-ките инжекторите са свързани успоредно и горивото се впръсква заедно за всички цилиндри. Казал съм го неточно - това е истина, но за Л-джетроника. А за Мотроника важи само до около 600 оборота - демек обогатяване на сместа докато запали и после вече се командва в групи по два цилиндъра, като се взима предвид позицията и времето на горна мъртва точка.


Сигурен ли си че мотроника управлява 2х2х2 инжекторите, а не 3х3, защото съдейки по долната схема би трябвало да е 3х3
Изображение

Както се вижда схемата е от 88-ма въпреки, и въпреки че мотроника е 1.1 пак ги управлява в групи по 3 дюзи
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 19:32

Абсолютно. Правописна грешка, няма да я поправям обаче - за да не се чудят останалите.
Без съмнение - има 2 банки по 3 инжектора, даже го бях споменал и за втората версия на Мегаскуирта :D

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Въпрос за M30B32

Мнение от DEMIURGE » 03 Юни 2010, 19:40

Групите са поделени на четни и нечетни инжектори - 1,3,5 и 2,4,6 цилиндри.
В случай на повреда на сензора за идентификация на цилиндрите - по спомен монтиран около кабела на свеща на 6-тия цилиндър - пак започват и шестте инжектора да впръскват заедно.

ПредишнаСледваща

Назад към Shark Sector

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook