Зареждане на акумулатор

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3330
Регистриран на: 29.03.2007
Местоположение: Pleven
Пол: Мъж
Кара: E60 530D F07 530D
Мечтае да кара: и да не приближава сервиза :)
Детайли за колата: трошляче някакво :)

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от spacepl » 15 Ное 2012, 8:53

kraininski написа:а китайските могат да дават и над 20 волта като чисто нови....от опит го казвам :)


Без товар е съвсем нормално да си дава 20 волта. Като му шляпнеш акумулатора нещата стават съвсем други - моето например на повече от 15.7-15.9 след 12 часа заряд не съм го виждал, а без товар си е 20.0

ПС: Моето си е българско - от живково време.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 245
Регистриран на: 14.02.2008
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: E39 520i

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от kluna_ » 19 Ное 2012, 11:53

Подготовка и зареждане на акумулатора.
Акумулаторът трябва да се почисти добре от праха и от електролита върху него, както и да се нормализира нивото на електролита във всяка клетка. Необходимо е също изводите на акумулатора и щипките на токоизправителя да се почистят от окиси.
Зареждаме на акумулатора
Акумулаторът трябва да се зарежда в сухо проветриво помещение. Поставя се хоризонтално и капачките се свалят. Щипките се поставят на полюсите му и токоизправителят се включва.
Добре е под акумулатора да се постави полиетиленово платно, понеже при зареждането се получават мехурчета, които се пукат на повърхността на електролита и изхвърлят навън пръски от него.
От време на време трябва да се проверява температурата на електролита в отделните клетки. Ако тя превиши 40° С, токоизправителят трябва да се изключи от мрежата, докато температурата спадне на 25—30° С.
В домашни условия температурата на електролита може да се проверява и с ръка. Задължително условие е обаче да не се следи как е кутията, а да се опипа всяка клетка. Дори само на едно място да почувствувате, че кутията е станала по-гореща — изключете за известно време токоизправителя от мрежата.
При токоизправителите с ръчен регулатор големината на тока трябва да се регулира така, че да не бъде повече от '/10 от капацитета на акумулатора (например за 55-амперчасова батерия — около 5 ампера). Акумулаторът не само че не се поврежда, но и «поглъща» повече енергия, ако зареждащият ток е по-малък.
Не се смущавайте от първоначалното рязко отклоняване на стрелката на амперметъра. Изчакайте няколко минути и ако стрелката все пак се спре на деление, показващо по-голям от допустимия ток, намалете тока с регулатора. По време на зареждането следете напрежението и гъстотата на електролита. Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднаква или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво (при нов и изправен дванадесетволтов акумулатор — около 16 волта).
Ако нямате под ръка тези уреди, сигурен признак за края на зареждането е започващото бурно отделяне на мехурчета в електролита (т. нар. «кипене» на акумулатора). Във всеки случай помнете, че е по-добре малко по-рано да изключите от зареждане, отколкото да допуснете особено вредното презареждане.
След приключване на зареждането акумулаторът се оставя за 2—3 часа със снети капачки, за да се отдели в атмосферата образувалият се по време на зареждането «гърмящ газ». След това може да се направи още една проверка, дали акумулаторът е добре зареден. Включва се отново токоизправителят и ако до две минути след това включване се появят във всички клетки мехурчета, акумулаторът е добре зареден. В противен случай зареждането продължава още два часа.
Ако по време на зареждането в някоя от клетките електролитът не се сгъстява и кипи съвсем слабо или въобще не кипи, значи плочите й са дадени «накъсо». Все пак, преди да отнесете акумулатора в сервиза, опитайте със силно разклащаме (при затворени капачки!) да премахнете попадналите между плочите парчета или утайки.
Измерване на гъстотата на електролита и напрежението на акумулатора
При използуване на автоматичен токоизправител на практика се следи само да не се повиши прекомерно температурата на електролита по време на зареждането на акумулатора. При друг вид токоизправител, както бе описано по-горе, се налага системно измерване на гъстотата на електролита и на напрежението на акумулатора.
Гъстотата на електролита се измерва с ареометър. Той се спуска до спиране в решетката над плочите на дадената клетка, като предварително се стиска гумената му круша. При бавното й отпускане ареометърът се напълва с електролит до ниво, достатъчно за извършване на измерването. Намиращият се в него плаващ елемент се издига и се отчита на кое негово деление е достигнало нивото на електролита.
Има и ареометри без деления. Някои от тях са с цветни топчета (обикновено червено, синьо и жълто). Ако изплава само червеното топче, акумулаторът трябва веднага да се постави на зареждане, тъй като се е разредил под допустимия минимум. Изплаването тл на синьото топче показва, че акумулаторът е полузареден и не бива да се отлага много зареждането му. Изплава ли и жълтото топче (това става при гъстота на електролита над 1,25 г/см3), акумулаторът е сравнително добре зареден.
При измерване на гъстотата на електролита по време на зареждане трябва да се изчака, докато изчезнат мехурчетата в ареометъра.
Акумулаторът е недопустимо разреден, когато гъстотата на електролита му спадне под 1,15, полузареден— до 1,25, а напълно зареден— при гъстота 1,28 г/см3.
Напрежението на акумулатора се измерва с волтметьр с обхват 0—30 волта или с мултицет. При използуване на мултицет трябва предварително да се постави превключвателят му на постоянен ток в обхвата 0—30 волта.
Измерването се прави при натоварено и ненатоварено положение на батерията. Първото измерване дава по-точна представа за състоянието на батерията. Изважда се централният кабел на бобината, свързват се щипките на уреда с полюсите на акумулатора и се завъртва контактният ключ, така че пусковият електродвигател да работи 5 секунди. Акумулаторът е в добро състояние, ако за това време напрежението на дванадесетволтова батерия не спадне под 10,2 волта (шестволтова батерия — под 5,2 волта). Това измерване се прави и с т. нар. натоварваща вилка. Тя обаче не бива да се използува по време на зареждането и поне 1—2 часа след приключването му, тъй като в кутията на акумулатора има натрупан «гърмящ газ». Той може да експлодира от получаващите се искри при поставянето на острите краища на крачетата на вилката върху изводите на клетката.
Колко часа да зареждаме акумулатора
Слушали сме «капацитети» да твърдят, че акумулаторът се зарежда точно за една нощ. Това твърдение не само че не ейярно, но е и опасно за акумулатора.
Времето на зареждане зависи от няколко фактора: до каква степен е бил разреден акумулаторът, преди да се включи за зареждане; големината на зареждащия ток (амперажът); степента на сулфатизация на повърхността на активната маса. Така например, ако включим за зареждане акумулатор с капацитет 60 ампер-часа (Ач) не с максималнодопустимия ток от 6 ампера, т. е. 1/10 от капацитета, а с «галещ» плочите десулфатизиращ ток 2 ампера, то естествено времето за зареждане съвсем няма да е «една нощ». Ако пък сте снели акумулатора от автомобила след по-дълго пътуване, може би ще се зареди напълно само за 2—4 часа. Оставането за зареждане цяла нощ сигурно ще доведе до по-бързото му похабяване.
И не забравяте, че след изключването на токоизправителя още 2—3 часа в акумулатора има «гърмящ газ», т. е, не слагайте веднага капачките (капака) и не го монтирайте в автомобила, преди да изтече този срок!
Не си приготвяйте електролита сами
За приготвяне на електролит се употребява т. нар, акумулаторна сярна киселина, която не се продава по магазините. Тя изгаря не само дрехите, но и кожата. Не случайно работниците използуват специално защитно облекло и очила, въпреки че са свикнали да работят с този агресивен химикал.
Особено голяма е опасността, когато в киселината се сипе вода (редът на смесването им е точно обратен!). Поражда се мигновено такава бурна реакция, че киселината се изхвърля навън във всички посоки. При употреба на стъклен съд дори при бавно изливане на киселината във водата и постоянно разбъркване на разтвора съдът се пръсва от рязко повишаващата се температура.
С други думи, приготвянето на електролит .не е безопасна работа, дори когато сме облечени в дрехи от чиста вълна или от неразяждаща се от киселината пластмаса, които предпазват от попадане на пръските й върху тялото. Затова и не ви съветваме да си приготвяте сами електролит. Най-добре е при нужда да се отиде до акумулаторна работилница, където ще направят нужните квалифицирани измервания, ще долеят електролит или ще коригират гъстотата му.
Ако по време на зареждане или пренасяне на акумулатора попаднат пръски електролит по дрехите или по кожата ви, измийте веднага засегнатите места с много вода или с воден разтвор на калцинирана сода. В този случай може да се употреби успешно и воден разтвор на натриев бикарбонат (известен под търговското название «сода за пиене» или «сода бикарбонат»).
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 950
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: Габрово/Атина
Пол: Мъж
Кара: ше е36,е39, сега и аз незнам
Мечтае да кара: М5

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от sean-john » 19 Ное 2012, 17:07

Колеги дайте малко яснота по няколко въпроса...акумулатора ми е EXIDE Excell 74 амперчаса...искам да го сложа да се зареди малко преди големите студове,защото предимно карам колата на къси разтояния 4-5км.Зарядното ми е Einhell BT-BC 10 E и мисля да го държа 4-5 часа.

Въпростие са ми:
На този акумулатор сваля ли се "капака" с лепенките за да си кипи на воля...или не се сваля нищо само се връзва и това е.

Също така ако някой има представа дали това зарядно поддържа "екстрата" да държи батерията постоянно заредена (без да може да я презареди) прочетох инстукциите,но на едно място се споменава "веднага след зареждането уреда да се изключи от ел.мрежата" а на друго "то е особено подходящо за зареждане на не изискващи поддръжка батерии,както и за продължително зареждане и поддържане заредеността на батерии,които не са постоянно в употреба".

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 144
Регистриран на: 19.12.2008
Местоположение: Долна Митрополия
Пол: Мъж
Кара: biturbo wc,Honda cbr929rr
Детайли за колата: Audi A6'12 3.0tdi

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от МИТАКА1654 » 20 Ное 2012, 9:58

оффф,писна ми от мнения тип"копи-пейст" опреди 20 год,слагай го на зарядното и като отиде стрелката на индикатора на "0",акумулатора е зареден,баси много ли е сложно?!Няма да сваляш никви капаци.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 950
Регистриран на: 5.08.2007
Местоположение: Габрово/Атина
Пол: Мъж
Кара: ше е36,е39, сега и аз незнам
Мечтае да кара: М5

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от sean-john » 20 Ное 2012, 10:59

Kолега не се ядосвай де...питам като човек от къде да знам, не сме се родили научени...тъпото при мен е,че стрелката отиде на 0 , 20-тина минути след включването...но очето си свети черно...иначе батерията пали и няма колебания никакви и за това се чудя на кое да вярвам и как да процедирам.

п.с.Абе еб*л съм го...предния акумулатор не го бях дозареждал никога и е изкарал поне 4 години,сега на тоя съм тръгнал да го мисля от нов... :mhihi:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 144
Регистриран на: 19.12.2008
Местоположение: Долна Митрополия
Пол: Мъж
Кара: biturbo wc,Honda cbr929rr
Детайли за колата: Audi A6'12 3.0tdi

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от МИТАКА1654 » 20 Ное 2012, 13:13

sean-john написа:Kолега не се ядосвай де...питам като човек от къде да знам, не сме се родили научени...тъпото при мен е,че стрелката отиде на 0 , 20-тина минути след включването...но очето си свети черно...иначе батерията пали и няма колебания никакви и за това се чудя на кое да вярвам и как да процедирам.

п.с.Абе еб*л съм го...предния акумулатор не го бях дозареждал никога и е изкарал поне 4 години,сега на тоя съм тръгнал да го мисля от нов... :mhihi:

Не визирам теб колега,извинявай!Горният пост визирам!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2379
Регистриран на: 24.07.2006
Местоположение: 02..., +3592...
Пол: Мъж
Кара: myCar 5.3. and iCar 3.9.
Мечтае да кара: още по-бавно
Детайли за колата: ...
01" 525d m57
04" X5 m57
06" Liberty 2,8 CRD

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от Владо » 20 Ное 2012, 16:52

то и аз се поучудих на това описание... 80% от работите отпадат с новите акумулатори...
колега, явно ти е добре акумулатора, щом не поема... иначе зареждането с моето зарядно /нашенско/ трае до 15ч макс, започна около 3А, но много бързо падна до около 1,5... на 15-тия час около 0,3-0,4, и го спрях...
колкото до лампата за индикация, тя се гледа на слънце... на тъмно си е черно винаги ;)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 274
Регистриран на: 30.04.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Мечтае да кара: 911

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от TNT » 29 Сеп 2020, 16:12

Да повдигна малко темата. Със зарядно от Лидл нужно ли е да разкачам акумулатора, за да го заредя или мога да го включа както си е на колата ? При новите автомобили само се закачат кабеляците, но Е39-ката няма чак толкова модули за управление на тоците.

Щях да сменям акумулатор, но ми го тестваха на място с някаква джаджа и показа 91% health и 51% charge. Което не ме изненадва, понеже от началото на пандемията колата градско се кара до магазина през няколко дни. 2-3 уикенда месечно се правят пътувания 150-200км в посока, но изглежда не е достатъчно. Ако го откача, не знам после какво ще свети, ако е стояла без акумулатор много време. Ако го оставя закачен, не знам дали няма да е проблем за инсталацията.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1697
Регистриран на: 8.02.2012
Местоположение: FR,Marseille
Пол: Мъж
Кара: e46 318i N42B20AB
Мечтае да кара: хората да мислят
Детайли за колата: свежа и поддържана!

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от ivoaudi » 29 Сеп 2020, 16:36

Грешка може да стане само ако зареждаш акумулатор с мъртва (прекъснала) клетка. В случая ако правилно разбирам зареждаш действащ акумулатор и опастност няма.
9K714 OKA SS-23

ПУ 9П71 ТМ 9Т240
9М714Б АА-75 9Н-63

ентусиаст
Аватар
Мнения: 862
Регистриран на: 15.09.2008
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: BMW e39, VW Golf, Audi
Мечтае да кара: Е60 М5

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от dokie » 29 Сеп 2020, 23:02

Точно с такова зарядно си закачам директно на колата откакто тръгна короната, че и аз я карам малко по-рядко и особено в по-хладно време се налага (че е старичък акумулатора) и го поддържа добре...
Изключването на тока на колата не го предпочитам (освен ако не се кара със седмици), но ако няма къде да бъде закачена директно на зарядно - и това е вариант... На един приятел на е38-цата си има ключ-маса в багажника и й врътва шалтера като ходи в чужбина...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 164
Регистриран на: 1.01.2016
Местоположение: Видин
Пол: Мъж
Кара: е60 530i

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от philip_vd » 30 Сеп 2020, 7:57

От 2 години зареждам през плюса на смукателния колектор и произволен минус по купето със зарядно от Алиекспрес без проблем. Акумолатора ми е за смяна, но понеже се возя всеки ден още отлагам, но сигурно тая зима ще ме принуди да го направя. Така че зареждай смело колега без да разкачваш акумолатора.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6142
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от ares2 » 01 Окт 2020, 13:14

то имам и някакво значение с какво оборудване е колата.
някой модели без екстри ги пускат с по слаби алтернатори, съответно ако наблъскаш 6-7 ретрофита е логично да се помисли и за друг алтернатор.
няма връзка с темата веряотно, но го казвам като възможност.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 274
Регистриран на: 30.04.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Мечтае да кара: 911

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от TNT » 05 Окт 2020, 13:50

philip_vd написа: през плюса на смукателния колектор и произволен минус по купето

180 км --> 23 часа на зарядно --> 180км и още си дава 13,5-13,7V в скритото меню в движение. След 23 часа на зарядното още си мигаше, че зарежда на 3 черти (от 4). Ще взимам нов, видяло се е :lol:
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 2.11.2016
Пол: Мъж
Кара: e46 330xd

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от Kurtov » 05 Окт 2020, 20:11

TNT написа:
philip_vd написа: през плюса на смукателния колектор и произволен минус по купето

180 км --> 23 часа на зарядно --> 180км и още си дава 13,5-13,7V в скритото меню в движение. След 23 часа на зарядното още си мигаше, че зарежда на 3 черти (от 4). Ще взимам нов, видяло се е :lol:



По време на движение работи и алтернаторът, явно не работи както трябва и затова е 13,5.
Аз днес купих акумулатор Мутлу за Ситроена, да видим колко ще изкара.
Ennexy не ти трябва, от опит.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2483
Регистриран на: 26.02.2010
Пол: Мъж

Re: Зареждане на акумулатор

Мнение от vladobate » 05 Окт 2020, 21:21

Kurtov написа:
TNT написа:
philip_vd написа: през плюса на смукателния колектор и произволен минус по купето

180 км --> 23 часа на зарядно --> 180км и още си дава 13,5-13,7V в скритото меню в движение. След 23 часа на зарядното още си мигаше, че зарежда на 3 черти (от 4). Ще взимам нов, видяло се е :lol:



По време на движение работи и алтернаторът, явно не работи както трябва и затова е 13,5.
Аз днес купих акумулатор Мутлу за Ситроена, да видим колко ще изкара.
Ennexy не ти трябва, от опит.

Че моя от 4 години си показва толкоз. Колко трябва да зарежда при наличие на някакви кинсуматори все пак ?

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook