Диагностика на вибрации
Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори
2 мнения
• Страница 1 от 1
Диагностика на вибрации
Ще разкажа накратко за един метод за диагностика на вибрации, който според мен може да е полезен. Става дума за вибрации по ходовата част, които се появяват при определена скорост / обороти на двигателя.
Идеята е проста - да се измери честотата на вибрацията и така да се разбере кое генерира вибрациите. Тъй като предавателната кутия и диференциалите предават въртящият момент с предавателно отношение различно от 1:1, компонентите преди и след тях се въртят с различни обороти и биха генерарирали вибрации с различна честота.
Стъпка 1. Измерването може да се направи със смартфон. За тази цел се инсталира някаква програма, която показва данните от акселерометрите на смартфона. Аз съм използвал "Resonance":
https://play.google.com/store/apps/deta ... .vibration
Стъпка 2. Измерване. Стартира се програмата, напр. на "Resonance" се избира "Live Accelerometer". Аз слагам смартфона на барчето до лоста на ръчната спирачка. Трябва да е на някоя твърда повърхност, за да отчита вибрациите. След това трябва да се възпроизведе вибрацията - кара се със съответната скорост, подаване на газ или не и т.н. - условията, при които се случва вибрацията. При съответните обороти на двигател и предавка, при които се случва, трябва да се отчете показанието на акселерометрите - т.е. честотата на вибрацията. Добре е да се задържи на тези обороти известно време и да се следи дали ще се задържи една стойност на честотата. Акселерометрите мерят по три оси - ако вибрацията е силна, честотите вероятно ще са еднакви и по трите оси. Запомнят / записват се оборотите на двигателя, предавката и честотите. Препоръчително е да имате отделен шофьор и следящ показанията на смартфона. Също така е добре да се избере предавка с предавателно отношение различно от 1:1 (за БМВ Е46 това обикновено означава предавка различна от 5-та).
Стъпка 3. Анализ. За тази стъпка са ни необходими:
- измерванията от стъпка 2 - обороти на двигателя, предавка, честота на вибрацията;
- предавателните отношения на предавателната кутия, за БМВ Е46 напр. оттук:
https://www.e46fanatics.com/threads/bmw ... e.1288847/
- предавателното отношение на диференциала, отново от горния линк или още по-добре от http://bmwfans.info
С така наличните данни, се пресмятат:
- обороти на двигателя в секунда (от оборотите в минута):
RPS engine = RPM / 60
- обороти на кардана (от обороти на двигателя и предавателното отношение на предавката):
RPS propshaft = RPS engine / gear ratio
- обороти на колелата и полуоските (от обороти на кардана и предавателно отношение на диференциала):
RPS wheel = RPS propshaft / diff ratio
Така наличните три честоти на въртене в секунда се сравняват с измерената честота на вибрацията в Херци. Търси се съответствие и това би дало отговор на въпроса, кой компонент генерира вибрацията. Съответно трите възможности са:
- двигател (най-малко вероятно);
- кардан (за 4х4 може да е преден или заден кардан, или напр. обикновено разбитото легло на лагер на раздатката);
- полуоска (за 4х4 има и предни), джанти или гуми.
Пример.
Измерил съм вибрация от 54.6Hz на втора предавка при 4000RPM. Сметките (за петте предавки, всъщност трябва само втора) изглеждат така:
Директно съответствие няма, но прави впечатление, че карданът се върти с точно половината обороти от честотата на вибрацията (съответно 26.77 оборота и 54.6Hz - разликата от 1Hz вероятно е от измерването на оборотите на двигателя от стрелката на оборотомера). Т.е. оказва се, че в моя конкретен случай едно завъртане на кардана генерира две трептения (тук няма да разсъждавам защо). Вибрацията изчезна след смяна на каре на кардана, което затягаше по едната си ос.
Идеята е проста - да се измери честотата на вибрацията и така да се разбере кое генерира вибрациите. Тъй като предавателната кутия и диференциалите предават въртящият момент с предавателно отношение различно от 1:1, компонентите преди и след тях се въртят с различни обороти и биха генерарирали вибрации с различна честота.
Стъпка 1. Измерването може да се направи със смартфон. За тази цел се инсталира някаква програма, която показва данните от акселерометрите на смартфона. Аз съм използвал "Resonance":
https://play.google.com/store/apps/deta ... .vibration
Стъпка 2. Измерване. Стартира се програмата, напр. на "Resonance" се избира "Live Accelerometer". Аз слагам смартфона на барчето до лоста на ръчната спирачка. Трябва да е на някоя твърда повърхност, за да отчита вибрациите. След това трябва да се възпроизведе вибрацията - кара се със съответната скорост, подаване на газ или не и т.н. - условията, при които се случва вибрацията. При съответните обороти на двигател и предавка, при които се случва, трябва да се отчете показанието на акселерометрите - т.е. честотата на вибрацията. Добре е да се задържи на тези обороти известно време и да се следи дали ще се задържи една стойност на честотата. Акселерометрите мерят по три оси - ако вибрацията е силна, честотите вероятно ще са еднакви и по трите оси. Запомнят / записват се оборотите на двигателя, предавката и честотите. Препоръчително е да имате отделен шофьор и следящ показанията на смартфона. Също така е добре да се избере предавка с предавателно отношение различно от 1:1 (за БМВ Е46 това обикновено означава предавка различна от 5-та).
Стъпка 3. Анализ. За тази стъпка са ни необходими:
- измерванията от стъпка 2 - обороти на двигателя, предавка, честота на вибрацията;
- предавателните отношения на предавателната кутия, за БМВ Е46 напр. оттук:
https://www.e46fanatics.com/threads/bmw ... e.1288847/
- предавателното отношение на диференциала, отново от горния линк или още по-добре от http://bmwfans.info
С така наличните данни, се пресмятат:
- обороти на двигателя в секунда (от оборотите в минута):
RPS engine = RPM / 60
- обороти на кардана (от обороти на двигателя и предавателното отношение на предавката):
RPS propshaft = RPS engine / gear ratio
- обороти на колелата и полуоските (от обороти на кардана и предавателно отношение на диференциала):
RPS wheel = RPS propshaft / diff ratio
Така наличните три честоти на въртене в секунда се сравняват с измерената честота на вибрацията в Херци. Търси се съответствие и това би дало отговор на въпроса, кой компонент генерира вибрацията. Съответно трите възможности са:
- двигател (най-малко вероятно);
- кардан (за 4х4 може да е преден или заден кардан, или напр. обикновено разбитото легло на лагер на раздатката);
- полуоска (за 4х4 има и предни), джанти или гуми.
Пример.
Измерил съм вибрация от 54.6Hz на втора предавка при 4000RPM. Сметките (за петте предавки, всъщност трябва само втора) изглеждат така:
Директно съответствие няма, но прави впечатление, че карданът се върти с точно половината обороти от честотата на вибрацията (съответно 26.77 оборота и 54.6Hz - разликата от 1Hz вероятно е от измерването на оборотите на двигателя от стрелката на оборотомера). Т.е. оказва се, че в моя конкретен случай едно завъртане на кардана генерира две трептения (тук няма да разсъждавам защо). Вибрацията изчезна след смяна на каре на кардана, което затягаше по едната си ос.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
- SpeedyMan
- ентусиаст
- Мнения: 896
- Регистриран на: 7.12.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: BMW 320 Touring
Re: Диагностика на вибрации
Вибродиагностиката е добро нещо, използва се при много по-скъпи и сложни съоражения.
Браво за материала
Браво за материала
2 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани