400те метра или какво ни казват числата

Извадка на най-добрите теми от форумите на BMWPower-BG.net. Форумът е само за четене!

Модератор: cww

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

400те метра или какво ни казват числата

Мнение от alx » 22 Сеп 2003, 16:27

УВОД:

тази тема няма нищо общо със марки коли/ кои кого задминал, кои паднал, кои бил, кои какво инсталирал и тн... и затова моля дръжте темата чиста от типичните за нея коментари които водят до неиното заключване. без нищо лично вложено, ще ви напиша неща за които някои сте чели, други не знаете, но всичките ще са ви интересни... си мисля поне. нали дишаме бензинови пари всичките :)

400 метра състезанието (1/4 миля) е особено популярно във америка. то и NASCAR общо взето са едни от любимите спортове на провинциална америка. американците са фенове на скучните спортове (с изключение на баскетбола, футбола и хокея) и затова логично е автомобилни състезания при които се завива само на ляво или се върви направо да са на особена почит :)

състезанията на 1/4 миля имат много версии:

наи-популярната е "test 'en tune" - обикновено петък вечер и събота цял ден пистата (dragstrip)-a са отворени за посещение. плащаш си $15-$20 за вход, инспектират ти колата за спирачки, шлем и тн. основни неща. ако колата ти е 11.х секундна също проверяват дали имаш rollcage (клетка) и ако имаш отделен резервоар в багажника (fuelcell) дали е правилно закрепен. ако имаш 9.99 или по-бърза кола също проверяват дали имаш противопожарна уредба (почти не го правят защото трябва да си луд да нямаш). също 5-точковите колани за задължителни.

при професионалнистите колите са разделени на класове: няма да се впускам във кои какъв е- които иска може да си ги прочете тука:

http://www.nhra.com/aboutnhr/classes.htm

видовете състезания общо са 2:

1. едновременен старт- и по-бързия побеждава. това е ясно. светва зеленото и този които пресече първи финала побеждава. стават добри състезания за коли със много подобни параматри. трудно осъществимо при аматьорите- затова виж следващия тип:

2. интервално състезание (bracket racing)- наи-популярното. всеки си казва какво е наи-бързото време което мисли че може да даде. в зависимост от това време по-бързите коли се пускат със закъснение което се смята от компютъра на "christmas tree"-то (светофарите). пак- които пресече финала първи е победител. някои ще каже- ааа ама аз мога да кажа че колата ми е 18 сек. кола, ще ме пуснат със някои камион и аз ще го скъсам. да- ама ако кажеш че си 18 сек. кола и го вземеш за 17.99 - губиш автоматично. ако другия също мине под времето което е задал, губи този които е "лъгал" със повече. тези правила позволяват да се изравнят много бързи със много бавни коли и се създава конкуренция. може да се случи да видиш 2000 коня драгстер срещу някое хюндайче и то да бие :) целта е да си максимално близо до това което ше заявиш като време, но да си над-него (по-бавен)- за това трябва да можеш да караш много "еднакво" всеки път. автоматичната трансмисия е твои приятел във този случаи. времето което си заявил се пише със бяла боя за обувки на стъклото- да виждат всички.

замервания:

1/4 миля състезанията се характеризират със 3 основни замервания (и едно по- неизвестно, но не по-малко важно):

време:
повечето нормални нови коли са във диапазона от 18 до 15 секунди. тези със спортен дух са от 13 до 14.5 примерно. хубавите спортни коли са от 12 до 13.х; 11.х и надолу е запазено за тунинг. общо взето няма нормална сериина кола която да дава 11.х.. с много малко изключения... едно порше гт2 което е една от най-бързите коли както и да го погледнеш е 12.0 кола. или поне така викат немците. аз мисля че във нея има 11.х, но задното предаване и пречи да тръгне както трябва. а 966 турбо което е същото но със 4х4 пък има по-малко коне та и то е 12.х кола.. та така :) не може всичко накуп ;)

терминална скорост:
кои с колко излиза от 1/4- нормалните коли постигат 75-85 мили. тези със спортен дух са от 85 до 100 мили. хубавите спортни коли са от 100 нагоре до към 118. от там нагоре са екзотиките. от 130 нагоре е запазаено за луд тунинг. 135+ е територия на модерните литрови мотоциклети. 140+ е за хайабуси и zx-12 (1200+ кубика мотори, но виж по-надолу за големите мотори и колите които могат да им се опънат). ако нещо излезе от 1/4 със 200 мили то е само top fueller :)

време за първите 60 фута (20тина метра без малко):
това е времето за което колата минава първите 20 метра. характеристика е на въртящ момент, сцепление и гевреко-педалния механизъм :) . нормалните коли дават 2.4- 2.8 сек. време. спортничките може да дадат от 2.4 до 1.8 (ако е 4х4). спортните коли дават от 1.4 нагоре (особено 4х4). време от 1.6 надолу е само 4х4 или задно със хубави сликове. трябва да се отбележи че понеже това време е критерии за много неща които не са чисто характеристики на колите- затова то е от значение само във група със другите замервания- това ще го обясня по-долу.

време за реакция:
това е времето от светването на зеления сигнал до времето когато предницата на колата мине стартовата линия. няма да изпадам в детайли, но време от 0.500 секунди е перфектното. този критерии е стриктно за гевреко-педалния механизъм :)

как са свързани тези характеристики:

тука става интересно. кажи ми времето на 1/4 и терминалната скорост и ще ти кажа характеристиките на колата. кажи ми марката и модела на колата, 0-20 метра времето и времето за реакция и ще ти кажа за човека зад волана :) общо казано времето на 1/4 миля е критерии за коне/въртящ момент/0-20 метра докато терминалната скорост е критерии предимно и само за конски сили/тегло (като "теглото" на теглото на колата намалява експоненцялно със скороста).

да вземеме 2 коли:

кола А: 14.4/100 (време за 1/4 миля и терминална скорост във мили)
кола Б: 14.4/103

от това се вижда че 2те коли са пресекли финала едновременно. но, кола Б е почнала да задминава кола А. от това може да си направиме извода че кола Б има повече коне и ако е имала още 100-200 метра е щяла да дръпне кола А.

друг пример:

А: 14.4/102
Б: 13.0/100

какво ни говори това? говори ни че шофьора на А не може да кара ИЛИ че кола Б тръгва страшно (4х4)? при този случай 0-20 метра времето може да ни каже какво е станало. гледаме:

А: 2.0 сек
Б: 1.6 сек.

така. значи на кола А всичко си е наред (което можеше да се види и от време/скорост съотношението, но за това по-надолу). просто кола Б тръгва страшно (всяко тръгване под 1.8 е много добро). а между другото за 14.4 време, 102 мили терминална скорост е много добра (ако 0-20 метра не куца щото тогава просто значи че колата е силна ама шофьора не го бива на старт или двигателя е "биполарен"- долу ниско ниаа нищо, горе високо е лудница (виж по-долу за това).

понеже хората се състезават на 400 метра от доста отдавна, прието е горе-долу следните съотношения да са "нормални"

14.х - 95-102
13.х - 102-108
12.х - 109-119
11.х - 119-129
10.х - 130+

всяко отклонение от тези числа има определена причина за него която може лесно да се види ако се знае и 0-20 метра времето.

общо взето трябва да се помни следното:

добро време/ ниска терминална скорост = добро тръгване, но след това колата "пада по лице". особено характерно е за коли със малко коне (особено 4х4). 0-20 метра е добро- под 2 обикновено. добрите шофьори със слаби коли попадат тука

лошо време/ висока терминална скорост = лошо тръгване, но много коне и колата след това добре се набира. 0-20 може да е над 2.0 сек. лоши шофьори със силни коли попадат тука. също е типично за много форсирани турбо коли които поради пиковия характер на двигателя си нямат сила да тръгнат, но после .."пай се" :) типичен пример за това са тойота супра със единична турбо конверсия правеща 750+ ксзг и постигаща 11.х със 140+ терминална скорост. както виждаме от табличката по-горе, 140+ терминална скорост трябва да даде 10.х че и по-добро време. да, ама не :) с 2 думи- този сценарий е типичен за коли със малки двигатели но много коне (винаги за сметка на въртящия момент).

(малко отклонение): между другото ако една кола излиза от 400те метра със 140-150+ мили в час (само луд тунинг може да я докара до там), тя има достатъчно характеристики да ходи да се гони на магистралата със хипер-мотоциклетите. правено е, документирано е- знае се ;) така че като някои "разбиращ" ви каже че кола не може да се опъне на мотор от 100км нагоре (под 100км е общо взето вярно ако ездача го бива) - кажете му че не е точно така. проста сметка показва че в зависимост от колата 600-850 коня са достатъчни да излезе от 400те метра със скорост подобна на тази на моторите ( знам знам, няаа много такива коли, но важно е знанието ;) проблема е че въпросните мотори когато са добре карани изкарват 9.х сек. време със терминална скорост 140-150 мили в час. а една кола, дори със 800 коня трудно ще ги "сложи" на земята ефикасно, затова и от място моторите са непобедими освен ако колата няма сликове със 20 цолово сечение които да засепят както трябва. но както казахме- ако терминалната скорост на колата е близо до тази на мотора то на летящ старт нещата могат да са интересни. което ни довежда до още един начин на виждане на време за 400 метра и терминална скорост- времето е характеристика за това как колата тръгва и се набира до 120-140км. от място. терминалната скорост е критерии за това като я хванеш тая кола на магистралата как ще се набира от 120-140 нагоре...

друго: колите със много въртящ момент, но малко коне (камиони примерно) тръгват добре, но след това увяхват веднаж като оборотите се качат над 5000 оборота (защо 5000 точно? това е друга тема. ша пиша ако ми доде музата) :) от там- ако имат добро сцепление, на 400 метра те дават добро време (добро 0-20 метра) но със ниска терминална скорост. и обратното- коли със много коне, но малко въртящ момент дават слабо 0-20 метра, по-слабо време, но по-висока терминална скорост. това е защото тръгването почти винаги е със под 5000 оборота (освен ако не е 4х4 и не вдигнеш 6000 оборота и просто си отместиш крака от съединителя :). от там и слабото 0-20, лошото тръгване, но високата скорост.

важно е да се запомни, че състезанието е на 400 метра е "оразмерено" отвсякъде. по нета си има калкулатори които ако знаеш коне и тегло ще ти кажат 400 метра време и обратното- ако знаеш време и тегло, ще ти кажат конете. примерно се знае че една кола 1500 кг. със 300 ксзг дава 13.5 време (със 102-108 мили терминална скорост)...

ми това е. ако някои нещо не разбра- да пита. ша са пробвам да обяснявам.

разбира се, това което съм написал е много много генерално- а числата- ориентировъчни но като цяло верни. не ми придиряйте за 1-2 мили или времена- изключения винаги има.

леле кво написах...
Последна промяна alx на 22 Сеп 2003, 21:02, променена общо 3 пъти
алекс
трабант 601с
разни други возила

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 521
Регистриран на: 18.01.2003
Местоположение: Sofia

Мнение от Viktor » 22 Сеп 2003, 18:14

Абе незнам ама на мене ми окапаха очите...

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 22 Сеп 2003, 19:26

да знам... прочетох го внимателно и нещата са малко нахвърляни едно върху друго- ама съм го писал в движение като съм се опитал да обхвана максимално материал. прочети го пак- но бавно. лошо няма. аз също го чета бавно 8)
алекс
трабант 601с
разни други возила

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1689
Регистриран на: 7.09.2002
Местоположение: Пловдив
Кара: е30 316, е36 328, ф30 335, ф32 428
Мечтае да кара: и да му е спокойно

Мнение от Babuna » 22 Сеп 2003, 19:33

alx, благодаря ти за полезната информация. 8)
CCFL и LED ангелски очи, М пакети за е36/е39/е46/е60/е61/е90/е91/е93/е93/f10/f30/x5 спортни окачвания, спортни генерации, колектори и много други!
OРИГИНАЛНИ ПАРКИНГ СЕНЗОРИ по 39 лв!
Стъкла за фаровете на BMW e46 всички модификации - 45 лв, за BMW e39 фейслифт 79 лева - край на проблема с мътните напукани фарове
М-tec броня пълен за БМВ е36 пълен комплект - 129 лв
M-tec 2 предна броня за БМВ е46 седан,туринг - 189 лв
M-tec предна броня за БМВ е39 - 189 лв
MOTUL 6100 10w-40 Synergie 5 литра - 49.99 лева - МОТУЛ И КАСТРОЛ 100% оригинални на най-ниски цени в БГ
CCFL ANGEL EYES - 49,99 лв
0889 22 66 88

Акулчо Костенурков Нинджов
Аватар
Мнения: 4664
Регистриран на: 7.08.2002
Местоположение: The city of Angels;)

Мнение от ati » 22 Сеп 2003, 20:17

Поздравления за чудеснния материал-наистина е много интересен и се чудя на търпението ти да напишеш толкова дълъг пост без грешки(в смисъл на погрешно натиснати бутони,не че си неграмотен :wink:
още веднъж Браво :D
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил

FX Master
Аватар
Мнения: 215
Регистриран на: 23.03.2003
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Кара: нафтата да става на пушек
Мечтае да кара: без да плаща
Детайли за колата: '95 E34 525 TDS Touring

Мнение от Deakon » 22 Сеп 2003, 20:24

Много добър пост :!: Светна ми някой неща за тая четврт миля. Поздравления :!: Щe се радвам ако темата има продължение.

П.П. Ама верно трябваше да прочета поста три пъи да го схвана :mha:
If you know about BMW, you either own one or want one.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2736
Регистриран на: 13.02.2002
Пол: Мъж

БРАВО

Мнение от Любо Мегов » 22 Сеп 2003, 20:41

БРАВО ЗА ПОСТА!

ако имаме конкурс за най-добър пост ( в скоро време и това ще стане )
този ще е сред фаворитите предполагам :lol:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1316
Регистриран на: 16.12.2002
Местоположение: София

Re: 400те метра или какво ни казват числата

Мнение от tsvet40 » 22 Сеп 2003, 21:58

alx написа:
по нета си има калкулатори

Можеш ли да дадеш URL? Ще ми е много интересно да разгледам.. :lol:

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 22 Сеп 2003, 22:08

http://www.tciauto.com/tech_info/calculators.htm

ето ти една доста добра колекция.

всичко е във паундове и мили (брои горе-долу 2.2 паунда за кило и 1.6км. за миля)

ако имаш въпроси - питай...
въпросите и грешните отговори са безплатни 8)
алекс
трабант 601с
разни други возила

IBIZA Killer
Аватар
Мнения: 2038
Регистриран на: 6.03.2003
Местоположение: North Hollywood

Мнение от bawareca » 22 Сеп 2003, 22:13

Alx :yes:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1316
Регистриран на: 16.12.2002
Местоположение: София

Мнение от tsvet40 » 23 Сеп 2003, 9:29

alx написа:http://www.tciauto.com/tech_info/calculators.htm

ето ти една доста добра колекция.

всичко е във паундове и мили (брои горе-долу 2.2 паунда за кило и 1.6км. за миля)

ако имаш въпроси - питай...
въпросите и грешните отговори са безплатни 8)

БРАВО!
Наистина темата е много интересна! 8)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 800
Регистриран на: 21.08.2002
Местоположение: България, София

Мнение от Joreto » 23 Сеп 2003, 9:35

Браво alx, много добър пост ! :yes:
W201 - 190E
Сега - M103 3.0-12v @ 0.5 бара
Преди - M102 2.5-16v турбо (402м : 13.934 @ 0.5 бара , писта Божурище)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 549
Регистриран на: 19.07.2002
Местоположение: гр.Бургас
Пол: Мъж

Мнение от RAFF » 23 Сеп 2003, 16:11

:bowdown: евала alx за нервите и търпението да напишеш тази тема.
искам да те попитам дали всичката тази информация която си ни поднесъл до сега е в паметта ти или я преписваш от някъде. и в двата случая ти свалям шапка. в първия за знанията които имаш, във втория за желанието да ограмотиш и себе си и нас.
п.с. би ли споделил какво точно работиш и дали наистина караш трабант. не че има някакво значение , просто ми е интересно.

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 23 Сеп 2003, 16:36

написаното по-горе е плод на опит и видяно общо взето. някои неща (като например калкулаторите) са ми били подхвърлени от други фенове, но като цяло всичко което пиша е първа ръка познание. по-лесно ми е да го напиша от колкото да ходя да търся и да превеждам и да го нагласям за тукашната терминология.

с какво се занимавам?

занимавам се с технологии най-общо казано. демек- не със автомонтьорство. но активно се интересувам и участвам във разни аматьорски състезания когато имам време и средства.

пиша тези сбити "фермани" (и възнамерявам да си изсмуча от пръстите още няколко като имам време- един за архитектурата на двигателя, друг за турбо/компресорите/нитро-то и още един за окачване/баланс) защото мисля че хората поне тука (за другите форуми не знам) са узряли да научат как хората по света се забавляват със возилата си и кое как става и защо. ако не друго- поне е интересно и дава материал за мечти- а в това има само хубаво :)
алекс
трабант 601с
разни други возила

Акулчо Костенурков Нинджов
Аватар
Мнения: 4664
Регистриран на: 7.08.2002
Местоположение: The city of Angels;)

Мнение от ati » 23 Сеп 2003, 19:41

alx написа: ако не друго- поне е интересно и дава материал за мечти- а в това има само хубаво :)

дори само това само по себе си би било достатъчно :D
но мисля,че коефициента на полезност е много по-голям,така че продължавай в същия дух(ти си един от хората,чийто ник на последно написал пост обещава нещо интерсно) :D
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил

Следваща

Назад към Полезна информация

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook