Комфорт модул за шибидах.

Извадка на най-добрите теми от форумите на BMWPower-BG.net. Форумът е само за четене!

Модератор: cww

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Комфорт модул за шибидах.

Мнение от Penchev » 29 Апр 2005, 17:58

трябва ми схема с която при подаване на напрежението към реле да забавя включването му с 1 сек да речем :roll: Някакви идей как може да се изпълни защото вече съм зациклил тотално :arrow: само с резистор и кондензатор няма да успея нали? А как би станало най-лесно и просто :?:
Мерси предварително за отговорите който така нетърпеливо чакам :mhihi:

P.S. Знам че става и с тригер но тук идва въпроса - има ли готови тригерни схеми или аз трябва да си направя... щото ако аз трябва да си направя едва ли ще стане сполучливо :mhihi: пък и съм поокуцял в тая насока и едва ли ще мога да го сметна и изпълня качествено :idea:

Дилян Пенчев
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1651
Регистриран на: 18.07.2003
Местоположение: Chicago (Пловдив)

Мнение от Dimitar » 29 Апр 2005, 18:51

Ако релето се пуска с транзистор - електролитен кондензатор в базата на транзистора ще свърши работа. Дай малко повече подробности.

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 29 Апр 2005, 19:14

ами става въпрос за 12 волта схема в колата... искам да си направя самозадръжка на шибедаха.. но идва проблема че когато искам да го спра посредата няма как да стане ако няма закъснение в включването на релетата който шунтират бутоните - демек ако искам да го спра по средата и натисна копчето в обратна посока ще се реверсира моментално и става неудобно и от самата схема и наличната инсталация е най-добре ако се изпълни с закъснение на релето :roll:
Дай повече инфо за схемата ако можеш даже драсни я да я видя че по лесно ще я асимилирам 8)

Мерси много :idea:

Дилян Пенчев
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1651
Регистриран на: 18.07.2003
Местоположение: Chicago (Пловдив)

Мнение от Dimitar » 29 Апр 2005, 19:50

Тя схемата е проста - копче->резистор->кондензатора към маса->резистор->базата на транзистора. Емитера -> на маса, колектора към бобината на релето, другия край на бобината -> към 12 волта, Пралелно на бобината на релето един диод с катода към 12-я волта и анода към колектора. Кондензатора и първия резистор ще ги избереш опитно за да се получи 1 сек. закъснение. Ама проблема тук е, че докато се зарежда кондензатора (1-та секунда) ще трябва да държиш бутона непрекъснато. Май в твоя случай работата ще ти свърши някаква малко по-сложна (но не много) електроника 8) .

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 30 Апр 2005, 11:05

Това ли е схемата :?: И за какво е диода в случая??? А имаш ли представа ориентировъчно какви трябва да са стойностите на резистора и на кондензатора защото в нас нямам в наличност за експерименти пък не мога да изкупя всички от магазина и после да тествам в къщи :mhihi: а имах мерак почивните дни да свърша таз работа и после да се фукам 8)
П.С. Транзистора трябва да е такъв какъвто е на схемата NPN нали?

Дилян Пенчев
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1651
Регистриран на: 18.07.2003
Местоположение: Chicago (Пловдив)

Мнение от Dimitar » 02 Май 2005, 10:52

Да - точно това е схемата. Може да се мине и без R2. Всичко обаче зависи от токовете, които ще текат. Най-добре първоначално да сложиш голям кондензатор - да кажем 470uF или 1000uF. А на мястото на R1 да сложиш един потенциометър, за да можеш да си правиш опити, докато начекнеш нещата. Транзистора трябва да е точно такъв - NPN. Транзистора ще се отпуше, когато напрежението върху кондензатора стане по-голямо от 0.7 волта (грубо казано). Диода се слага за да предпази транзистора от обратните напрежения, индуцирани в бобината на релето. Ама пак ти казвам, че незнам дали това е схемата дето трябва, защото тук ще трябва да държиш бутона, докато се зареди кондензатора до необходимото напрежение за отпушване на транзистора. След това, като пуснеш бутона, транзистора ще се запуши и релето ще се изключи. Ако това е ефекта дето искаш да постигнеш, значи може и да стане.

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 02 Май 2005, 12:08

Наистина тази схема нямаше да ми свърши работа :idea:
Ето и какво измислих за решение на проблема ;)
SW F и SW R са бутоните с който се управлява шибедаха, F е бобината на релето което шунтира бутон SW F, RF е бобината на релето което шунтира бутон SW R. N е бобината на реле "време". R1 е съпротивление, C1 и C2 са електролитни кондензатори.

При натискане на бутон SW F през него се подава + на мотора и през отпуснатия SW R се затваря веригата към - :arrow: В първоначалния момент на подаване на напрежението кондензатор C1 (два за защото са електролитни и работят само в право свързване, в обратно свързване когато полюс + е свъзан към - от източника кондензатора не се зарежда и съпротивлението му е малко) е разреден и съпротивлението му клони към нула тогава реле N започва да се задейства. същевременно протича ток през нормално затворения контакт N1 (реле N) през свързания в права посока диод и бобината на реле F. Тук R1 служи за намаляване на пада на напрежението върху бобините на посочните релета F и R така че да има малко закъснение в задействането на контактите им докато реле N ги изключи :arrow: избягва се така нареченото "звънене" за да се удължи живота на контактите на посочните релета.
След определен период от време (при мен е около 0,5 - 1 сек) кондензаторът във веригата на бобината на N се зарежда и съпротивлението му се повишава многократно като клони към безкрайност и тогава N се разхранва и се затваря контакт N1 при което се задейства реле F и съответно нормално затворен контакт F1 отваря а нормално отворен контакт F2 затваря и по този начин се шунтира бутон SW F и се подава + след него. Контакт F1 служи за изключване на подаването на минус от източника за да се избегне късо съединение когато реле F е задействано и бутон SW F бъде пуснат :idea:

Изкючването в средно положение става с бутона за другата посока като тогава съществено значение играе реле N заедно с кондензаторите да се забави самозадържането на посочния бутон така че да не се получи директно реверсиране на двигателя :arrow: демек както шибедаха се движи назад вие натискате бутон напред и директно се замозадържа релето за обратната посока и шибедаха хуква напред :mhihi:

Спирането в крайно положение се извършва от допълнително реле и краен изключвател което си е в инсталацията на шибедаха :arrow: ако има интерес може да начертая цялата схема заедно с цветовете на проводниците и релето и изключвателя, и местата на който трябва точно да се поставят връзките за да работи коректно схемата.

При мен релетата са руски 10 А, 12 волта като съпротивлението на бобините им е около 180 ома, R1 е потенциометър и е настроен със съпротивление около 60 ома. Кондензаторите са 35 волта 2200 микрофарада.
Кабелите на оперативната верига са 0,5 мм а в силовата 1 мм

Надявам се с тази информация да съм бил полезен и ако има други ентусиасти да изпълнят тази схема нека да пишат ако трябва може да се премести темата в Е30 и да постна и другите схеми с подробно обеснение кое къде да се свърже :idea:
Не съм сигурен но на Е36 на пръв поглед ми се стори че схемата на шибедаха е същата което ще рече че може да свърши работа и при Е36 :idea:

Дилян Пенчев
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Изображение

Назад към Полезна информация

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook