Полезни съвети за зимата...
Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD
Полезни съвети за зимата...
Кое, как, защо... Породено от другата тема...
Ето и нещо от DrivinGGoD http://drivinggods.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Ето и нещо от DrivinGGoD http://drivinggods.blogspot.com/2011/10/blog-post.html

- DrivinGGoD
-
The Ultimate Driver
-
- Мнения: 4709
- Регистриран на: 23.04.2002
- Местоположение: в света на motorsport-a
- Пол: Мъж
- Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
- Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
- Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci
Re: Полезни съвети за зимата...
Нека се придържаме към наистина полезни неща в тази тема, за да останат като екстракт от най-важното...
Ето някой основни неща от цитирания сайт по-горе, за повече може да прочетете всичко в DrivinGGoD's Blog: Тихо се сипер белият сняг:
Ето някой основни неща от цитирания сайт по-горе, за повече може да прочетете всичко в DrivinGGoD's Blog: Тихо се сипер белият сняг:
DrivinGGoD's blog написа:Най-допусканата грешка в началото на зимния сезон е още лятната "настройка" на шофьорите - никой още не взима предвид студения асфалт и гуми, мократа, заснежена или заледена настилка, удължения в следствие на това спирачен път, намалената видимост. Повярвайте ми всички тези неща имат огромно значение в една критична ситуация и не е редно да пропускате отчитането на тези фактори при съставяне на преценката си за това как да карате в конкретната ситуация.
Когато което и да е от горните неща е налично имайте го предвид и:
-съобразете скоростта си с това (карайте по-бавно), тъй като при изникване на опасна ситуация след времето за реакция ще ви трябва повече време, за да изпълните избраната маневра за избягването и (спиране, завиване или и двете);
-съобразете дистанцията с останалите участници в движението (не само тези пред вас), защото ще ви трябва повече време да завиете или спрете;
-следете с поглед и периферното си зрение всичко около вас на колкото се може по-голямо разстояние - 3-4-5 коли напред, хора или коли встрани от вас и по тротоарите, колите зад вас, животни около пътя и т.н.;
-непрекъснато следете с поглед и с периферното си зрение огледалата, за да не допуснете нещо да ви изненада ако се случи зад вас или се наложи да предприемете рязка маневра;
-наблюдавайте шофирането на другите, за да можете да предвидите неадекватни маневри без предупреждение, които в повечето случаи лесно се познават по поведението на колата на участниците в движението - рязка промяна на посоката без мигач, обратен завой, изкачане на от пряка без предимство, рязко спиране ( ако има причина би трябвало и вие да я забележите следейки всичко на пътя напред), загуба на контрол. Така по-лесно ще реагирате и ще имате време да предприемете правилната маневра;
-избягвайте да правите изброените по-горе неща с цел да не изненадате някого;
-не се залепвайте зад други автомобили и особено камиони и автобуси преди изпреварване - намаляват видимостта ви (отдалеч по-лесно виждате дали идва кола или можете да предприемете изпреварване) и замърсяват фаровете и челното ви стъкло;
-избягвайте изпреварвания в мъгла или силен валеж, докато не се уверите, че имате достатъчно видимост на целия участък, в който ще изпреварвате;
-ако видите много мокър участък от пътя с предполагаемо по-дълбок слой вода, който може да предизвика аквапланинг, намалете интензивно преди него, стиснете здраво волана и не натискайте спирачките и не въртете волана докато сте във водата.
Доста от така казаните неща звучат травиално и сигурно всеки от вас ще си каже "тоя па кво ми говори, ще карам аз като баба"... Да... но са истински и реални и ако са на лице ще направят пътуването ви приятно, безопасно и спокойно. Сигурен съм, че заради неспазване на някое от горните неща сте се набутвали сами в неприятни ситуации, завършили неприятно или от които на косъм сте се отървавали. Та, замислете се и сами преценете, но мислете докато шофирате... с главата си, а не със самочувствието или други органи
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------

Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------

- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8373
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Полезни съвети за зимата...
искам да добавя, че ако нямате шпер по-добре е да си сложите, ако това е възможно
освен това най-добре дръжте системите против поднасяне - ASC/DSC/DTC - ВКЛЮЧЕНИ!

освен това най-добре дръжте системите против поднасяне - ASC/DSC/DTC - ВКЛЮЧЕНИ!
You said: "Time will change!" What if it changes you?
Re: Полезни съвети за зимата...
Да допълня и аз нещо...
Дори и да няма сняг, при мокър път, особено в дъжд внимавайте доста и ограничавайте скоростта до тип "пенсионерска", все пак зимните гуми се държат по-зле от летни при мокра настилка...
Вчера на магистрала "Хемус" към Варна, спряхме да вадим е46 със забита мантинела във вратата и доста пострадало момиче на пасажерското място...със сигурност карането ми ще е още по-предпазливо на коварна настилка....не пожелавам на никого...
Дори и да няма сняг, при мокър път, особено в дъжд внимавайте доста и ограничавайте скоростта до тип "пенсионерска", все пак зимните гуми се държат по-зле от летни при мокра настилка...
Вчера на магистрала "Хемус" към Варна, спряхме да вадим е46 със забита мантинела във вратата и доста пострадало момиче на пасажерското място...със сигурност карането ми ще е още по-предпазливо на коварна настилка....не пожелавам на никого...
Re: Полезни съвети за зимата...
vicho написа:искам да добавя, че ако нямате шпер по-добре е да си сложите, ако това е възможно![]()
освен това най-добре дръжте системите против поднасяне - ASC/DSC/DTC - ВКЛЮЧЕНИ!
Да допълня само, за да няма объркани...
При излизане от пряспа - изключвайте ASC-то (само за него мога да дам съвет). Без него се излиза по-лесно, отколкото с него. Пробвано многократно

Иначе на път - задължително включени

Re: Полезни съвети за зимата...
Темата е много хубава и полезна
Най- вече за начинаещи през зимата 


I don't know where the Limit is But I know where is Not!!!
- acho.rs
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4874
- Регистриран на: 9.02.2007
- Местоположение: Sofiq
- Пол: Мъж
- Кара: Jaguar XK 4.2, G05 X5 30d
Re: Полезни съвети за зимата...
Аз да напомня и за една елемнтарна грешка на мокро/заснежено, която може да доведе до гадни последници :
- на 2лентов път , караме зад друго МПС , подготвили сме оптималната предавка и чакаме момента да се освободи пътя . Когато това стане се изнасяме рязко и едновременно с тва подаваме газ
Много хубаво завъртане се получава и често с голяма скорост . А инстиктивно се гледа възможно най-бързо да изпревариш и се допуска тази грешка .
Разбира се тва няма да стане , ако спазваме всички правила от горните постове .
Друго важно :
- със зимни гуми НЕ СМЕ ЦАРЕ НА ПЪТЯ
Тяхната граница на сцепление изобщо не е голяма .
- на ЛЕД такова нещо като сцепление няма .
- никакво пускане по инерция зимата - АБСа не спасява на сняг/лед
Един малко странен съвет - гледайте да карате с пълен резервоар . Винаги някъде може да ни завее сняг или да се наложи да чакам на блокиран път часове наред .
Друг плюс на пълния резервоар е - един 50ина кг повече на задния мост - не е за пренебрегване .
Аз се чудя при големите снегове , дали да не си взема и някое чувалче пясък от 20кг .Доста са малки , май ще се съберат при резервната гума , без да заемат място в багажника . Още малко натиск на задния мост , пък и може да потрябва някъде
Тва само като идея ...
- на 2лентов път , караме зад друго МПС , подготвили сме оптималната предавка и чакаме момента да се освободи пътя . Когато това стане се изнасяме рязко и едновременно с тва подаваме газ

Разбира се тва няма да стане , ако спазваме всички правила от горните постове .
Друго важно :
- със зимни гуми НЕ СМЕ ЦАРЕ НА ПЪТЯ

- на ЛЕД такова нещо като сцепление няма .
- никакво пускане по инерция зимата - АБСа не спасява на сняг/лед
Един малко странен съвет - гледайте да карате с пълен резервоар . Винаги някъде може да ни завее сняг или да се наложи да чакам на блокиран път часове наред .
Друг плюс на пълния резервоар е - един 50ина кг повече на задния мост - не е за пренебрегване .
Аз се чудя при големите снегове , дали да не си взема и някое чувалче пясък от 20кг .Доста са малки , май ще се съберат при резервната гума , без да заемат място в багажника . Още малко натиск на задния мост , пък и може да потрябва някъде

- zegher
- Потребител
-
- Мнения: 41
- Регистриран на: 21.07.2011
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E39 530D estate
Re: Полезни съвети за зимата...
Нещо и от мен...
На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление. Същото, но в по-малка степен важи и за лед.
Ако на лед се кара много бавно и на висока предавка понякога има дори по-добро сцепление от сняг.
А най-гадно от всичко е 5-10 см. лед и отгоре 10 см. сняг - както става във Варна след първия сняг-дъжд-сняг.
Късмет и умната
.
На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление. Същото, но в по-малка степен важи и за лед.
Ако на лед се кара много бавно и на висока предавка понякога има дори по-добро сцепление от сняг.
А най-гадно от всичко е 5-10 см. лед и отгоре 10 см. сняг - както става във Варна след първия сняг-дъжд-сняг.
Късмет и умната

- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Полезни съвети за зимата...
zegher написа:На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление.
Но по мое мнение упражняването на контрол след загуба на сцепление става по-трудно. На по-висока предавка колата се заиграва повече. За това ако стане нещо - задължително предавка надолу и добра игра с волана.
- zegher
- Потребител
-
- Мнения: 41
- Регистриран на: 21.07.2011
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E39 530D estate
Re: Полезни съвети за зимата...
Превенция му е майката!
А Post Factum съм напълно съгласен - на по-ниска предавка и с волана.
А Post Factum съм напълно съгласен - на по-ниска предавка и с волана.
- acho.rs
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4874
- Регистриран на: 9.02.2007
- Местоположение: Sofiq
- Пол: Мъж
- Кара: Jaguar XK 4.2, G05 X5 30d
Re: Полезни съвети за зимата...
Dirty M5 driveR написа:zegher написа:На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление.
Но по мое мнение упражняването на контрол след загуба на сцепление става по-трудно. На по-висока предавка колата се заиграва повече. За това ако стане нещо - задължително предавка надолу и добра игра с волана.
По принцип си се кара на по-висока предавка , за да не "рита" колата . Лошото когато караш така е че "моторната спирачка" е много слаба . Връщането на предавка на хлъзгаво понякога може да изиграе лоша шега , трябва да се внимава. Обще взето зимата като катериш се кара на гора "скорост" , като се спуска се спуска на по-ниска

- Jim Beam
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 780
- Регистриран на: 30.03.2008
- Местоположение: Плевен/София
- Пол: Мъж
- Кара: конджул
Re: Полезни съвети за зимата...
Връщането на предавка може до доведе до ефекта все едно си дръпнал ръчната, но това ще стане ако върнеш в голям оборот. От 5та с 90 на 4та няма да има това силно придърпване, но все пак трябва да се внимава ако е заледено.
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Полезни съвети за зимата...
Ясен ми е ефекта shift lock. Аз винаги връщам с изравняване на обороти, така че това ме притеснява по-малко. Не че пак не може да има загуби на сцепление в следствие на това, но риска е много по-малък. По баирите надолу - естествено на ниска предавка. Нагоре - в отговор на Ачо - и да, и не. Понякога е добре да си на по-висока, но в други случаи нямаш толкова голям контрол върху скоростта на въртене на колелетата спрямо тази на автомобила, и се получава ти да караш с 30, скоростомера да показва 60, и нищо да не става
Просто това е прекалено зависимо от ситуацията. Всеки сам на място преценява как е най-удачно. Аз нямам голям опит - миналата зима ми беше първата, но пък и съм нямал никакви затруднения. Иска се елементарен усет и добра преценка
Така че колегите, на които им предстои за първа година да са зад волана на БМВ - задното предаване не е страшно, просто усещайте колата си. Когато човек се научи да си играе с нея нещата стават много приятни, ненатоварващи (а не да караш скован, с мисълта, че всеки момент може да се бутарясаш някъде), и доста по-безопасни. И със спирането по-отдалеко - първите ми 2 спирания на сняг щяха да станат в багажника на колата пред мен
Умната и весела и позвотворна зима! 




- zegher
- Потребител
-
- Мнения: 41
- Регистриран на: 21.07.2011
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E39 530D estate
Re: Полезни съвети за зимата...
Да добавя и нещо за леда - доста често срещано явление в по-ветровитите градове:
-На лед спирачния път е много по-голям отколкото на сняг.
-При завой поднася не само задницата, а мн често цялата кола.
-Същото е при "скачане" на спитачката - колата е като бучка лед в мивката - посоката на пързаляне е ясна, но с коя врата напред е абсолютно непредвидимо.
-ABS-а не помага особено.
-ASC-то върши добра работа (поне при мен, но аз съм с нивомат, доколкото това има значение) т.е. дръжте го включено.
-Има различни видове лед: ако е черен (добре замръзнала вода) и гладък може да се разчита на някакво сцепление при потегляне и на спирачката (при разумна скорост,разбира се); ако е на бабуни е мн неприятно (т.е. непредвидимо); ако е натрошен е долу-горе добре - почти като при сняг; ако е бял (от утъпкан сняг и вода) усещането е стабилно, но коварно, защото се поднасяш мн лесно, когато най не очакваш, ако върху леда има тънък слой сняг или горния слой е започнал да се топи карането си е жив хазарт - най малкото изтърване на колата и си в киреча.
-В студено време (разбирай под нулата) дори да няма валежи трябва много да се внимава за лед (ако някой кретен е излял вода на улицата - примерно; спукан водопровод и т.н.). Тогава леда е тънък и черен и не се вижда лесно, а не го ли видиш навреме няма спасение - в най добрия случай ще завършиш пътуването при някой тенекеджия.
-И най-важното според мен: малка скорост, по-висока предавка, по-голяма дистанция до предната кола и много внимателно със спирачката (ако има време да превключвате предавки, значи просто няма ситуация).
Късмет М.
-На лед спирачния път е много по-голям отколкото на сняг.
-При завой поднася не само задницата, а мн често цялата кола.
-Същото е при "скачане" на спитачката - колата е като бучка лед в мивката - посоката на пързаляне е ясна, но с коя врата напред е абсолютно непредвидимо.
-ABS-а не помага особено.
-ASC-то върши добра работа (поне при мен, но аз съм с нивомат, доколкото това има значение) т.е. дръжте го включено.
-Има различни видове лед: ако е черен (добре замръзнала вода) и гладък може да се разчита на някакво сцепление при потегляне и на спирачката (при разумна скорост,разбира се); ако е на бабуни е мн неприятно (т.е. непредвидимо); ако е натрошен е долу-горе добре - почти като при сняг; ако е бял (от утъпкан сняг и вода) усещането е стабилно, но коварно, защото се поднасяш мн лесно, когато най не очакваш, ако върху леда има тънък слой сняг или горния слой е започнал да се топи карането си е жив хазарт - най малкото изтърване на колата и си в киреча.
-В студено време (разбирай под нулата) дори да няма валежи трябва много да се внимава за лед (ако някой кретен е излял вода на улицата - примерно; спукан водопровод и т.н.). Тогава леда е тънък и черен и не се вижда лесно, а не го ли видиш навреме няма спасение - в най добрия случай ще завършиш пътуването при някой тенекеджия.
-И най-важното според мен: малка скорост, по-висока предавка, по-голяма дистанция до предната кола и много внимателно със спирачката (ако има време да превключвате предавки, значи просто няма ситуация).
Късмет М.
Re: Полезни съвети за зимата...
Jim Beam написа:Връщането на предавка може до доведе до ефекта все едно си дръпнал ръчната, но това ще стане ако върнеш в голям оборот. От 5та с 90 на 4та няма да има това силно придърпване, но все пак трябва да се внимава ако е заледено.
Това го усетих миналата зима,като набих втора на едно кръстовище

Между другото имаше една книга на един рали пилот за шофирането,но беш доста стара.Там беше обяснено всичко това доста добре.

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани