Малко теория за спирачката и левия крак в завой

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

Потребител
Аватар
Мнения: 10
Регистриран на: 5.07.2008

Малко теория за спирачката и левия крак в завой

Мнение от exfreedom » 06 Юли 2008, 18:47

Тази техника е приложима и за предно, и за задно предаване, въпреки, че преимуществата при двата вида са различни, в случаите на навлизане в завоя с по-височка скорост (доста по-висока от тази, която бихме избрали обичайно за този завой).
Някои пилоти винаги преди завоя вече са изнесли странично колата. Това им дава възможност бързо да намалят скоростта и, разбира се, изглежда доста ефектно. Но когато се движите бързо по непознат път, девет от десет завоя изглеждат и ни се струват по отворени, отколкото са в действителност. Има по-прост способ за бързо вземане на завоя и той се състои в това в него да се влезе малко по-бързо от въображаемия ни предел за подходящата за завоя скорост. На практика това означава, че девет завоя преминаваме отлично, но на десетия разбираме, че скоростта ни е твърде висока. В този момент вече е късно и да завъртим автомобила настрана, за да убием скоростта. Тогава, без да се изменя позицията на волана и отпускайки леко газта, много бързо и силно с левия крак се натиска спирачката без да задържаме крака върху нея, само кратко удряне по педала. Това предизвиква кратковременна блокировка на задните колела, тъй като те се въртят свободно. Заблокираните колела имат по-малко сцепление и започват да се плъзгат външно на завоя. Автомобилът започва завъртане около предните колела и така може да се продължи движението към излизане от завоя по пътя (а не в канавката). Същото се постига и с ръчната спирачка, но времето не стига за сваляне на ръката от волана. Освен това, ръчната спирачка рядко е така ефективна.
Всичко се случва много-много бързо – всичко това трябва да се направи за броени части от секундата. По време на тренировките много от водачите продължават да държат натиснат и педала на газта, без да го поотпуснат по време на натискане на спирачките преди завоя, но това води до голямо натоварване за задните колела. За това в началото на изучаването на този прийом е добре се използва десния крак за основното намалява на скоростта. Едва при влизането в завоя се премества левия крак над педала на спирачката в готовност. При излизането от завоя левият крак се връща отново в обичайното му положение в ляво.
В случаите на автомобил със задно предаване в обичайна ситуация при влизането в завоя може малко да го „изнесем” настрана. Само малко при това. И така, при натискане на газта на влизане в завоя се преминава в малко и управляемо изнасяне. Изведнъж разбирате, че скоростта е избрана неправилно и автомобилът ще тръгне да се завърта. Ако опитаме да овладеем автомобила, извивайки волана на обратна на изнасянето страна, стигаме до крайното му завъртане и повече няма каво да направим. И автомобилът започва да се „върти”. Спасението в подобна ситуация е именно левият крак върху спирачката. Преди да е доведен воланът до край и без да отпускаме газта кратко и силно удряме педалът на спирачката с левия крак. Предните колела ще се заблокират и ще започват приплъзване, при което предната ос на автомобила ще спомогне за преустановяване на въртенето му и ще излезе от завоя.
Този ефект е обратен по същество на блокиране на задните колела при автомобилите с предно предаване. При тези със задно предаване има още едно преимущество. При движение в управляемо изнасяне в идеален ъгъл и еднакво сцепление на четирите колела, много често задно вътрешно колело е много натоварено. Ако колата няма блокировка на диференциала, целият въртящ момент се натоварва на това колело и се губи въртящият момент на другото – задно външно. Използвайки левия крак за удар по спирачката, въртящият момент се преразпределя и натоварването става по-равномерно.
Друго преимущество, и за двата вида предаване, е в това, че по време на натискане на спирачката по този начин, силата на тежестта на автомобила се увеличава. Това го прави по-устойчив, а това е много важно.
Овладяването на този способ е трудно. За това при всички случаи следва да се правят опити само на безопасно и за водача, и за околните място и в никакъв случай – по пътищата.
Успех!
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 341
Регистриран на: 8.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34 520i, E30 318

Мнение от ivan1590 » 06 Юли 2008, 21:52

Не съм сигурен, че при мен ще блокират задните колела, още повече ако съм и с натиснат педал на газта.Вероятно положителният ефект би дошъл от преразпределянето на масите в посока на предния мост.Ще пробвам все пак :mhihi:

Потребител
Аватар
Мнения: 10
Регистриран на: 5.07.2008

Мнение от exfreedom » 06 Юли 2008, 22:08

От коментара ти мога да предполагам, че колата ти е с предно предаване, защото в този лучай целим краткотраен блокаж на задните колела.
За предното предаване прочети внимателно още веднъж: "Тогава, без да се изменя позицията на волана и отпускайки леко газта, много бързо и силно с левия крак се натиска спирачката без да задържаме крака върху нея, само кратко удряне по педала. Това предизвиква кратковременна блокировка на задните колела, тъй като те се въртят свободно. Заблокираните колела имат по-малко сцепление и започват да се плъзгат външно на завоя. Автомобилът започва завъртане около предните колела и така може да се продължи движението към излизане от завоя по пътя (а не в канавката). Същото се постига и с ръчната спирачка, но времето не стига за сваляне на ръката от волана. Освен това, ръчната спирачка рядко е така ефективна. "
Виждаш, че има отпускане на газта. Нещо повече - в следващия абзац казвам, че именно задържането върху газта е грешка. "По време на тренировките много от водачите продължават да държат натиснат и педала на газта, без да го поотпуснат по време на натискане на спирачките преди завоя, но това води до голямо натоварване за задните колела. За това в началото на изучаването на този прийом е добре се използва десния крак за основното намалява на скоростта. Едва при влизането в завоя се премества левия крак над педала на спирачката в готовност"

А съвсем вярно е казаното от теб за разпределянето на масите в посока на предния мост!

Пробвай, но на пистата и то когато няма много публика ;)
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 341
Регистриран на: 8.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34 520i, E30 318

Мнение от ivan1590 » 06 Юли 2008, 22:49

Със задно съм, но не съм чел внимателно :uups: Още малко разяснение-когато съм в завоя, трябва да съм с обратен волан доколкото разбирам т.е да съм в дрифт, но ако тогава си блокирам предните колела, няма ли да изляза към въшната страна,Най-добре дай някоя схема на траекторията на автомобила и къде точно какво се прави и в какво положение са колелата.Според мен има и друг вариант-ниска предавка и яко газ да дозавъриш задницата или само яко газ-за да приплъзнат задните колела.Много е рисково да си блокираш предните колела напълно според мен.Така се нацепих на мокро в един бордюр, ама това е друга история

Потребител
Аватар
Мнения: 10
Регистриран на: 5.07.2008

Мнение от exfreedom » 06 Юли 2008, 23:09

http://www.rallyfan.ru/driving/books/povorot/3.php
тук намерих графика за дадената ситуация, рисунка № 7 е за нашия случай. Ако темата е интересна, мога да попреведа някои неща за тези, които не са внимавали в часовете по руски език или пък за младежите и девойките, които не са изучавали устройството на руските автомобили ;)

освен това - вариант 2, рисунка 9А - http://www.rallyfan.ru/driving/books/povorot/4.php
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 341
Регистриран на: 8.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34 520i, E30 318

Мнение от ivan1590 » 06 Юли 2008, 23:29

Схванах идеята.Руснаците имат много литература по въпросаДай линкове и към други сайтове, ако знаеш. :lol:

Потребител
Аватар
Мнения: 10
Регистриран на: 5.07.2008

Мнение от exfreedom » 07 Юли 2008, 0:03

радвам се, че си намерил полезни за теб неща :)
понеже вече е късно, изпращам за лека нощ само сайта на колегите в Русия http://www.bmwclub.ru/bmw/ може и да се намери нещо интересно там :) като намеря интересна литература веднага ще дам линк!
Изображение

Obergruppenführer
Аватар
Мнения: 1180
Регистриран на: 21.01.2008
Местоположение: Враца,България
Кара: Е 36

Мнение от MOGY » 07 Юли 2008, 12:37

Трябват бая тренировки и усет за да се получи 8)
ИзображениеИзображениеИзображение
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
100% етнически НЕ толерантен!

Потребител
Аватар
Мнения: 10
Регистриран на: 5.07.2008

Мнение от exfreedom » 07 Юли 2008, 12:47

Така е, аз дори се зачудих дали е нужно като умение на друг освен на професионалистите. Но тук-таме из форума инцидентно и откъслечно с по някое изречение става въпрос, а не видях теоретично обяснение. Но пък ако веднъж само дори ни потрябва точно такова умение, имаме по-голям шанс да се справим със ситуацията, нали? :)
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 484
Регистриран на: 7.11.2003

Мнение от n1tr0s0x1d3s1st3m » 16 Юли 2008, 18:30

То това си се тренира доста време и най-вече с инструктор... И както повечето неща свързани с управлението на автомобила си е въпрос на придобит навик... Почваш да го умееш, когато вече не го мислиш как става...
По-добре корем от бира, отколкото гърбица от работа...
йохохо... КАСА бира и бутилка ром в КОВЧЕГА на... шофьора... не си в морето ;) не карай пил - стигни жив!

Потребител
Аватар
Мнения: 11
Регистриран на: 6.04.2008
Местоположение: Plovdiv

Мнение от Schumacher » 25 Юли 2008, 20:35

Искам да попитам при 4x4 получава ли се желания ефект както при задно и предно?Знам от личен опит,че с 4x4 в завои се влиза и се стои много по добре от колкото с предно и задно задвижване.Ефектът подобрява ли се или се влошава?
BMW for ever

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 484
Регистриран на: 7.11.2003

Мнение от n1tr0s0x1d3s1st3m » 25 Юли 2008, 22:17

А мен ми е интересно какво става ако съм с верижна машина - танк, булдозер или багер като влезна в завой? хахахахахахахахаха :)))
И отговорът естествено е сходен с това, което ще стане утре на мача - риение ;))) Трябва да се постараете ;)
успех! :)

Цецо, после може да звъннеш да ми кажеш резултата, ако съм адекватен, тъкмо да се чуем хахахахаха :))))

Schumacher написа:Искам да попитам при 4x4 получава ли се желания ефект както при задно и предно?Знам от личен опит,че с 4x4 в завои се влиза и се стои много по добре от колкото с предно и задно задвижване.Ефектът подобрява ли се или се влошава?
По-добре корем от бира, отколкото гърбица от работа...
йохохо... КАСА бира и бутилка ром в КОВЧЕГА на... шофьора... не си в морето ;) не карай пил - стигни жив!

Потребител
Аватар
Мнения: 11
Регистриран на: 6.04.2008
Местоположение: Plovdiv

Мнение от Schumacher » 27 Юли 2008, 0:49

n1tr0s0x1d3s1st3m написа:А мен ми е интересно какво става ако съм с верижна машина - танк, булдозер или багер като влезна в завой? хахахахахахахахаха :)))
И отговорът естествено е сходен с това, което ще стане утре на мача - риение ;))) Трябва да се постараете ;)
успех! :)

Цецо, после може да звъннеш да ми кажеш резултата, ако съм адекватен, тъкмо да се чуем хахахахаха :))))

Schumacher написа:Искам да попитам при 4x4 получава ли се желания ефект както при задно и предно?Знам от личен опит,че с 4x4 в завои се влиза и се стои много по добре от колкото с предно и задно задвижване.Ефектът подобрява ли се или се влошава?



Честно да ти кажа не сам запознат с верижните машини,но те едва ли влизат с 80 км/ч в 180 гр.завои та да им трябват тая техника :mhihi:
BMW for ever

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 484
Регистриран на: 7.11.2003

Мнение от n1tr0s0x1d3s1st3m » 27 Юли 2008, 23:23

опппааа :((
сорри за оффтопика, в предния пост и несериозното отношение... Аз мислих, че това е написано в друга тема и за това съм го намесил с мача и е несериозно, защото мислих, че е сбъркана темата :(((
пак се извинявам :(

А иначе въпросът наистина е добър :)
Не съм голям разбирач, но според мен няма да има никакъв ефект - спирачното усилие ще действа на всички колела и просто ще тормози (ще му се противопоставя) двигателят и ще загрява спирачките... Няма да може да се блокират определени колела и от там - ефектът няма да бъде постигнат...
Дано не греша, пак казвам - това са само предположения... Някой по-запознат да каже какво мисли и той...


Schumacher написа:
n1tr0s0x1d3s1st3m написа:А мен ми е интересно какво става ако съм с верижна машина - танк, булдозер или багер като влезна в завой? хахахахахахахахаха :)))
И отговорът естествено е сходен с това, което ще стане утре на мача - риение ;))) Трябва да се постараете ;)
успех! :)

Цецо, после може да звъннеш да ми кажеш резултата, ако съм адекватен, тъкмо да се чуем хахахахаха :))))

Schumacher написа:Искам да попитам при 4x4 получава ли се желания ефект както при задно и предно?Знам от личен опит,че с 4x4 в завои се влиза и се стои много по добре от колкото с предно и задно задвижване.Ефектът подобрява ли се или се влошава?



Честно да ти кажа не сам запознат с верижните машини,но те едва ли влизат с 80 км/ч в 180 гр.завои та да им трябват тая техника :mhihi:
По-добре корем от бира, отколкото гърбица от работа...
йохохо... КАСА бира и бутилка ром в КОВЧЕГА на... шофьора... не си в морето ;) не карай пил - стигни жив!

Потребител
Аватар
Мнения: 11
Регистриран на: 6.04.2008
Местоположение: Plovdiv

Мнение от Schumacher » 27 Юли 2008, 23:48

n1tr0s0x1d3s1st3m написа:опппааа :((
сорри за оффтопика, в предния пост и несериозното отношение... Аз мислих, че това е написано в друга тема и за това съм го намесил с мача и е несериозно, защото мислих, че е сбъркана темата :(((
пак се извинявам :(

А иначе въпросът наистина е добър :)
Не съм голям разбирач, но според мен няма да има никакъв ефект - спирачното усилие ще действа на всички колела и просто ще тормози (ще му се противопоставя) двигателят и ще загрява спирачките... Няма да може да се блокират определени колела и от там - ефектът няма да бъде постигнат...
Дано не греша, пак казвам - това са само предположения... Някой по-запознат да каже какво мисли и той...

Schumacher написа:
n1tr0s0x1d3s1st3m написа:А мен ми е интересно какво става ако съм с верижна машина - танк, булдозер или багер като влезна в завой? хахахахахахахахаха :)))
И отговорът естествено е сходен с това, което ще стане утре на мача - риение ;))) Трябва да се постараете ;)
успех! :)

Цецо, после може да звъннеш да ми кажеш резултата, ако съм адекватен, тъкмо да се чуем хахахахаха :))))

Schumacher написа:Искам да попитам при 4x4 получава ли се желания ефект както при задно и предно?Знам от личен опит,че с 4x4 в завои се влиза и се стои много по добре от колкото с предно и задно задвижване.Ефектът подобрява ли се или се влошава?



Честно да ти кажа не сам запознат с верижните машини,но те едва ли влизат с 80 км/ч в 180 гр.завои та да им трябват тая техника :mhihi:


Ништо няма проблем ний си се гъбаркаме така че не си го слагам на сърце :mhihi: :mhihi: :mhihi:
BMW for ever

Следваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook