Предно или задно на сняг (хлъзгав път)???

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Мнение от DrivinGGoD » 26 Яну 2009, 16:23

Пичове... Нямах нерви да чета цялата тема... Не е първата тук няма и да е последната такава... Сравнявате нещата малко повърхносттно... Съпоставяте различни марки автомобили с различно задвижване, като не слагате параметъра обща маса и баланс на дневен ред...

Така... Няма да се отвличам в сравнение на марки и типове задвижване а ще наблегна на физичната част на нещата...

Така имаме два автомобила FWD и RWD с еднаква обща маса...
Поради спецификата на силовото предаване колите с преден задвижващ мост имат разпределение на теглото около 65 на 35 % в полза на предните колела като на тях е поверено задвижването, управлението и спирането...
Респективно при тези със задно предаване, тегловия баланс е близък до перфектния т.е. 50/50 като предните колела имат същото натоварване като задните... Едните (предните) се занимават с управлението а другите (задните) със задвижването...
До тук добре... разбрахме се за баланса...
Влизаме в завой... без подаване на двигателна сила към задвиждащите колела... с постоянна скорост... радиуса на завоя е един и същ за двата автомобила...
-При RWD баланса е отличен, и 4те колела получават еднакво сцепно тегло, центробежните сили деистващи на предната и задната част са еднакви, имаме еднакво сцепление и на 4те колела от там и отлични нива на сцепление на всяко едно от тях и респективно отлична стабилност... Варианта от скоростта и центробежните сили да се стигне до загуба на сцепление и плъзгане е еднакъв при двете оси, автомобила е предвидим и на границата в зависимост от загубилата сцепление ос се правят корекции съответно с волана или газта за стабилизиране на предната и задната ос
-При FWD баланс няма :lol: Предните колела са натоварени много това дава достатъчно сцепно тегло (дори повече от RWD защото предните колела носят по-голям процент от еднаквата обща маса на автомобилите които разглеждаме) но съответно деистват и по-големи центробежни сили и вероятността за загуба на сцепление е по-голяма, при задната ос е обратното ниско сцепно тегло и по-ниско натоварване от центробежните сили...
Разглеждаме съответния завои и осите на двата автомобила...
Както казах при RWD скоростта в която ще настъпи загубата на сцепление на двете оси е една и съща така че ще разглеждаме една скорост...
При FWD тези скорости са две... По-рано тръгва предницата защото при завиване рязко се пренася тежестта встрани, центробежните сили тласкат голямата маса към външната част на завоя докато гумите се опитват да я насочат по зададената треактория, претоварват се и губят сцепление, скоростта при която се стига до това е по-ниска от съответната при кола RWD и положението е неконтролируемо, защото се губят функциите на предните колела, а тъй като те носят всички функции както казах в началото сме безсилни и не можем да употребим нито спирачки, нито да управляваме нито да подаваме въртящ момент към пътя... Т.е. просто седим безучастно пуснали газта, или даващи газ, или навили волан, или натиснали спирачка, докато центробежните сили намалеят, съответно и скоростта и гумите се преборят за нужното им сцепление за да изпълнят дадената задача... При задната ос е по-лесно, при загуба на сцепление подаването на газ от предната издърпва стремятата се към по-външна треактория задна ос в треакторията зададена от стабилната предна и нещата се нормализират, но до такива поднасяния се стига по-рядко, тъй като както знаем тези автомобили са много по-предразположени към недозавиване и за да тръгне задницата трябва да е рязко дебалансирана...
За да не кажете че наблягам повече на FWD нека да обсъдим аналогичната ситуация и с еднакво натоварените оси на RWD...
Същия завой, същата скорост, същата кола но с RWD...
Казах че поради еднаквия баланс не се знае коя ос ще тръгне първа и разглеждаме и двете:
– предницата недозавива - връщаме малко волана, евентуално комбинация от спирачка и подаване на газ стабилизират положението като предават малко повече тегло напред и тъй като центробежните сили не са толкова големи на предницата а са в средата на автомобила предните гуми хващат сцепление и продължават да си вършат работата, всичко е под контрол...
- стигнахме и до така обичаното презавиване... с или без газ задницата губи сцепление от центробежните сили или от подаден въртящ момент... Тук се изискват умения, малко повече... но както казах баланса позволява скоростта при която ще се стигне до това да е доста по-висока от аналогичната при двете оси на FWD... И започваме да балансираме с волан, газ и спирачка колата или до стабилизиране или до контролирано хлъзгане на границата на сцепление... Тук това е възможно защото еднакво натоварените оси си вършат работата адекватно имаме управление и контрол на предницата с волана и спирачките а задницата се коригира с тях и с отнемане на газта до възвръщане на необходимото сцепление... Имайте предвид че точно поради еднаквото натоварване скоростта необходима за генериране на сентробежни сили достатъчни да натоварят гумите до загуба на сцепление е много по-голяма при коли с RWD за това и такива са всички автомобили които имат рекорди за странично ускорени както и състезателните пистови автомобили...
Не искам в този разговор да намесваме автомобилите с пълноприводно задвижване защото там са комбинира баланс близък до автомобилите с RWD с 4 контактни площи за предаване на въртящ момент и сцеплението и управлението е съвсем различно...
А колкото до марките и подвизите... Както се видя от горното автомобилите с RWD имат сериозни преимущества пред тези с FWD, но естествено нещата са относителни когато се сравняват различни автомобили с различни маси и задвижвания... Компанията BMW е известна с пословичния баланс на разпределение на масите и поради тази причина автомобилите и са много близко до идеалните неща описани по-горе... Единствения недостатък на RWD автомобилите пред тези с FWD е че при еднакви маси и условия предните колела на FWD са по-натоварени, съответно с по-голямо сцепно тегло респективно сцепление и имат малко по-добри характеристики на потегляне при еднаква настилка с еднакъв коефициент на сцепление, но и това е доста относително защото не се взима предвид прехвърлянето на масите между осите при потегляне и резултатното сцепно тегло при равнопоставените горе автомобили може да се окаже еднакво...
Така че господа фенове на FWD, това е научното обяснение на тези два типа задвижване... Аз лично съм карал доста автомобили със всякакви системи за задвижване и с личните си BMWта съм минавал по такива места с такава скорост че доста малко автомобили със FWD и съпоставимо с моето тегло могат да минат... Така че вие си направете изводите...

Извода е че при еднакви коли с предно и задно предаване, с еднакви гуми и тегло, тази с заден двигателен мост е много по-предвидима, по-управляема, има по-висока скорост на загуба на сцепление и е по-лесна за контролиране в граничен режим и дори отвъд него, като лесно се връща обратно към стабилно движение...
Когато става въпрос за различни марки автомобили с различни параметри и задвижване, от опита ми съдя че отново колите със задно предаване са по-добри, като все пак имаме предвид че говорим за автомобили управлявани от шофьори с над средните способности и в двата автомобила... За съжаление зимата мина... Иначе съм готов на малко експерименти на някои хубав плац с доста снежец или участък с хубави завои от пътя...
Помагал съм и съм бутал много FWD коли, дори са ме гледали така :shock: като съм ги минавал по планините, да не говорим че съм изпреварвал и джипове с молбата да ме пуснат пред тях че бързаме :lol:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1688
Регистриран на: 19.02.2008
Местоположение: Павликени
Пол: Мъж
Кара: E39 530d touring

Мнение от cucko » 26 Яну 2009, 17:16

Евала...намери се един да изкаже физичните стойности между предно и задно задвижване...ето едно такова логично обяснение дадох и аз ама явно не съм го обяснил точно за да го разберете.... :bowdown: :weed:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 802
Регистриран на: 28.01.2008

Мнение от mityo105 » 26 Яну 2009, 17:36

Абе то тва всичко си е точно тъй, ама при опити за нормално шофиране на разумен индивид, възможността да се загуби управление над предно и задно е много различна и много повече неопитни шофери биха се опетлали с задното, за сметка на тия с предно!При едно невнимателно подаване на газ и задницата тръгва, а моите наблюдения са че поне 85% от шоферите, нз или само са чували какво се прави в такава ситуация!От тая гледна точко, ако се внимава по лесно се кара предното!Всеки дето малко умее предпочита задно или 4по4, особенно за фън, ама нормалните шофери им настръхва косата като колата почне да се пързаля и повечето скачат на спирачките и стискат волана докато се спрат в нещо!

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Мнение от DrivinGGoD » 26 Яну 2009, 17:49

Тук си прав... Предното е по-безопасно за хора които не могат да карат... А в България културата и познанията на шофьорите е много зле и едно по-рязко шашнато подаване на газ и се е ебало мамата с кола със задно... Ама все пак говорим за самото задвижване, а не за качествата на нашите "карачи"...

Тук често са ми казвали, къде си тръгнал с това BMW в планината с това задно :lol: :lol: :lol:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1688
Регистриран на: 19.02.2008
Местоположение: Павликени
Пол: Мъж
Кара: E39 530d touring

Мнение от cucko » 26 Яну 2009, 17:51

Мен защо ме настръхна и за малко да се обърнем..като няма с какво да го изправя това предно и затова вече си взех задно....но както и да е...всички да карат безопасно и безаварийно за да няма произшествия...всеки трябва да познава навиците на самата кола.. ;)

p.s.Нали все пак темата е е при занесена задница кое е по-подходящо на хлъзгав път-предното или задното!Виждате че е доказано че задното е по-подходящо....а друг е въпроска какво предпочитате... RWD или FWD;)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 13.02.2005
Кара: N57 3.0xd

Мнение от Hellrider » 26 Яну 2009, 18:31

къде се скри ве Пенчоооо?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 595
Регистриран на: 3.01.2005
Местоположение: София

Мнение от Oyama » 26 Яну 2009, 19:30

Нещо май са ви криви сметките - това че на предно баланса му е повече в предната част е точно причината предното да е по добро за сняг - колкото повече маса имаш на предните гуми толкова повече сцепление имаш, тука говориме за потегляне и елементарно придвижване на сняг и лед , а не дали знаеме "на теория" как да караме като себастиян льоб и да ни интересува баланс центробежни сили при завой и прочие :lol: , тва е лед бе хора.
Изображение

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Мнение от DrivinGGoD » 26 Яну 2009, 21:48

Oyama написа:Нещо май са ви криви сметките - това че на предно баланса му е повече в предната част е точно причината предното да е по добро за сняг - колкото повече маса имаш на предните гуми толкова повече сцепление имаш, тука говориме за потегляне и елементарно придвижване на сняг и лед , а не дали знаеме "на теория" как да караме като себастиян льоб и да ни интересува баланс центробежни сили при завой и прочие :lol: , тва е лед бе хора.


:ahah: :kuku:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 197
Регистриран на: 31.01.2008
Местоположение: София

Мнение от pen4ooo » 26 Яну 2009, 22:02

Feanor написа:
pen4ooo написа:Говорим за тва коя е по стабилна

Ако правилно съм те разбрал, питаш коя е по-лесна за овладяване след като вече е занесла колата?
pen4ooo написа:Така твърдението е, че при зимни условия (т.е хлъзгав път, сняг) колата със задно предаване е не по малко устойчива от тази с предно, като имахме предвид екстремни ситуации, например когато колата занесе. Нека оставим настрана всички възможни системи за сигурност и да приемем че и двете коли са със нови зимни гуми. Та идеята ми е коя кола е по лесно да увладеш ако занесе на хлъзгав път, тази с предно или тази със задно...

:?:
Ако правилно съм те разбрал, тогава отговорът ми си остава същия - RWD кола на мен ми е по-лесно (по-интуитивно, ако предпочиташ) да я овладея. Ако питаш коя е по-лесно да я поднесеш, там спор няма. :lol:

не е ли вярно че щом е по лесно да се поднесе е по нестабилна... а тва че на теб ти е по лесно да се оправиш със задно говори че си свикнал на колата си и просто не можеш да караш предно, нищо друго
Хубавите ябълки прасетата ги ядат!!!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 197
Регистриран на: 31.01.2008
Местоположение: София

Мнение от pen4ooo » 26 Яну 2009, 22:14

Hellrider написа:къде се скри ве Пенчоооо?

:lol: абе ти луд ли си с тва мнение... ето ви още малко материал http://www.youtube.com/watch?v=3OUEYl0p ... xt_from=PL за такива ситуации също говорим
Що се отнася до колегата с дългото мнение, всичко това и аз мога да си го съчиня на теория, но нека ми го покаже НЯКЪДЕ написано, защото аз ви показах научно обосновано твърдение защо предното е по стабилно.. ето ви линка пак http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_layout 6-то квадратче на предимства за тези които знаят англииски, покажете ми нещо еквивалентно за задното, дали ще намерите
Хубавите ябълки прасетата ги ядат!!!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 595
Регистриран на: 3.01.2005
Местоположение: София

Мнение от Oyama » 26 Яну 2009, 22:18

DrivinGGoD написа:
Oyama написа:Нещо май са ви криви сметките - това че на предно баланса му е повече в предната част е точно причината предното да е по добро за сняг - колкото повече маса имаш на предните гуми толкова повече сцепление имаш, тука говориме за потегляне и елементарно придвижване на сняг и лед , а не дали знаеме "на теория" как да караме като себастиян льоб и да ни интересува баланс центробежни сили при завой и прочие :lol: , тва е лед бе хора.


:ahah: :kuku:


Да не си стоял на течение в кабриото ? :P
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 193
Регистриран на: 25.03.2008

Мнение от Enderial » 26 Яну 2009, 23:15

pen4ooo написа:
Hellrider написа:къде се скри ве Пенчоооо?

:lol: абе ти луд ли си с тва мнение... ето ви още малко материал http://www.youtube.com/watch?v=3OUEYl0p ... xt_from=PL за такива ситуации също говорим
Що се отнася до колегата с дългото мнение, всичко това и аз мога да си го съчиня на теория, но нека ми го покаже НЯКЪДЕ написано, защото аз ви показах научно обосновано твърдение защо предното е по стабилно.. ето ви линка пак http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_layout 6-то квадратче на предимства за тези които знаят англииски, покажете ми нещо еквивалентно за задното, дали ще намерите


Ако не практично, то поне - забавно http://www.youtube.com/watch?v=lk3EW36K ... re=related В БМВ-то поне не мръзнат от вън ми седат на задните седалки и в багажника :D

Да не обсъждаме оператора :weed: http://www.youtube.com/watch?v=ygwbfiRk ... re=related

А мадамата си копа с бимата http://www.youtube.com/watch?v=ozLJ6pHr ... re=related Мноо яки ботушки има обаче :roll:

И понеже ти се чудеше какво се прави когато се закъса http://www.youtube.com/watch?v=JOzq36x5 ... re=related (в едно др клипче тва куатро /ако не се лъжа/ издърпа едно друго закъсало куатро... ситуации всякакви)

Предно, задно, `жипки, щар по щар и дупки на тавана не важат http://www.youtube.com/watch?v=eP28pbcz ... re=related музиката кърти :D

Ех що си зазимих БМВ-то http://www.youtube.com/watch?v=HsGNqrAn ... re=related

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 484
Регистриран на: 16.09.2006
Местоположение: sofia

Мнение от zazomazo » 27 Яну 2009, 0:23

pen4ooo написа:... а тва че на теб ти е по лесно да се оправиш със задно говори че си свикнал на колата си и...

а това, че на теб ти е трудно говори, че не си свикнал грам :D
ама докато зимата колата ти стои в гаража нема и да свикнеш :winky:
DrivingGod-а ти го е обяснил като за седмокласник, ама явно няма файда :winky:

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Мнение от DrivinGGoD » 27 Яну 2009, 9:49

Oyama написа:
Да не си стоял на течение в кабриото ? :P


Май съм настинал от бутане на такива шофьори като тебе по планините ама иначе Roadster-а си го карам и зимата с тая лека задница, мек таван и силно парно, пък ляв мигач в огледалото не съм виждал по планините от разни преднячки... Ама аз що ли се обаждам... Нито мога да карам, нито знам принципите на каране,нито разбирам от коли и техните принципи... Само че сигурно имам малко повече километри настрани отколкото ти напред...

Защо ли пак се опитах да се намеся в тема в тоя форум... Хубаво си бях решил да не пиша... Че то тука стана само ламерщина вече... Особено зимата като няма къде да ходят рацерчетата...

Айде със здраве... И ако видите ненормално бързо движещи се BMWта в планината не се чудете... Нормално е... Ама вие така или иначе си знаете там за предното и задното... Евала ви правя... Аз тия работи дето ги написах даже не знам какво означават... :winky: :winky: :winky:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1438
Регистриран на: 18.01.2007
Пол: Мъж
Кара: E39 535i '01
Мечтае да кара: Mки, Ферарита и други глупости :)

Мнение от Feanor » 27 Яну 2009, 9:54

pen4ooo написа:не е ли вярно че щом е по лесно да се поднесе е по нестабилна... а тва че на теб ти е по лесно да се оправиш със задно говори че си свикнал на колата си и просто не можеш да караш предно, нищо друго

С малката уговорка, че преди петицата съм карал 7+ години кола с предно... хайде да не е въпрос на свикване, а? :)
Принципно при нормално и внимателно каране на хлъзгаво, FWD-то е по-стабилно. RWD колите са... палави. :) Като оставим настрана, че чисто субективно може да ти харесва това поведение, освен това то ти дава и информация, че си близо до ръба на сцеплението. Като първите признаци идват достатъчно рано, така че ако искаш стабилност, нямаш проблем да върнеш газта и да укротиш колата. Стига да си зад волана и да караш, а не да си говориш по телефона, да цъкаш радиото или да разказваш вицове на пътниците, разбира се.
"Nothing gives one person so much advantage over another as to remain always cool and unruffled under all circumstances"

ПредишнаСледваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook