Превключване на скоростите по време на изпреварването
Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD
- ///M Power
- старши ентусиаст
- Мнения: 4216
- Регистриран на: 21.11.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: си Е65-цата.
t0sh написа:кви задържания на газта... аз си мисля, че ако се смени бързо и с точните дозировки педали, първо оборотите не са паднали още и си се изстрелва така и така колата, второ много ме съмнява че ще е и по-бързо, от 'задържане' на газта - това отделно просто ми звучи като да млатиш с чука по съединителя където ти падне..
питащите - що не се подърпате малко, то не е само за победата или адреналина, а и да си тестваш колата като ти се наложи как да я настъпиш без паника, щом не сте наясно - най-добрия съвет според мен а и да свикнете на адреналин, защото в критични ситуации като дойде непознато количество от него, и стават трудните за рисуване...
по темата - най-оптимално за сменяне би трябвало да е когато стигнете 6100-6200 оборота, според кривите там вече се губи мощност (след 5900) + докато се реагира за смяна колата е вече на 6400+. стигнете ли ограничител е загуба..
Тош не лъжи хората...от Power Shifting-а се печели,но няма смисъл защото чупи много,кога точно се сменя си зависи от мотора,ама виждам че си дал твоя за пример,да след 5900 конете падат,обаче като смениш на 6100 на следващата предавка си с 400об. по-малко...което е по-лошото от това да задържиш горе оборотите
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
- Mario Andretti
- Дилян Пенчев
- E30 Fanatic!
- Мнения: 4057
- Регистриран на: 14.10.2005
- Местоположение: Столичанин
- Пол: Мъж
- Кара: Е36 328g
- Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo
на ниските предавки се кара до край! на 1-ва и 2-ра трябва да караш до прекъсвач за да може като ръгнеш следващата да си в обороти а не да умираш прав под масата Вече на 3-та няма смисъл..и то пак както каза Митака зависи много от мотора който ти е под капака
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече ))
............
Дилян Пенчев написа:на ниските предавки се кара до край! на 1-ва и 2-ра трябва да караш до прекъсвач за да може като ръгнеш следващата да си в обороти а не да умираш прав под масата Вече на 3-та няма смисъл..и то пак както каза Митака зависи много от мотора който ти е под капака
Без да бъда последна инстанция бих искал да споделя някои неща по въпроса, които съм чел по сайтове и книги. Да подходим чрез законите на физиката.
Ускорението е най-голямо, когато мощността предавана към движещите колела е най-голяма, а тя е равна на въртящият момент, предаван към движещите колела, умножен по оборотите за единица време или
P = Nm * 2 * pi * n
P - мощност във ватове - 1 kW = 1,36 h.p;
Nm - въртящ момент (силата умножена по дължината на рамото към което се прилага);
pi - 3,14 (защото става въпрос за кръгово движение)
n - обороти в секунда.
Вижда се, че единстветните променливи в уравнението са въртящият момент и оборотите.
Автомобилът ускорява най-бързо когато на колелата се предава най-висока мощност, а не при най-висок въртящ момент. Поради тази причина за да имаме по-голямо ускорение след превключването трябва мощността, която се предава на колелата да е по-голяма от мощността, която им се предава преди превключването. Ако разполагаме с графика на мощност и въртящ момент за съответния двигател и знаем предавателните съотношения на скоростната кутия, можем лесно да определим при какви обороти трябва да превключим, за да имаме най-голямо ускорение. Взимаме например BMW E31
На вертикалната ос отдясно имаме отметките за мощността, изобразена с тъмночервената линия, а отляво въртящият момент, изобразен с оранжева линия.
Предавателните съотношения са:
I скорост - 4.254 : 1
II скорост - 2.534 : 1
III скорост - 1.682 : 1
IV скорост - 1.235 : 1
V скорост - 1.000 : 1
VI скорост - 0.831 : 1
Да речем колата се движи на четвърта предавка и с 5750 оборота. Двигателят развива мощност:
450Nm*2*pi*96=270 kW (общо взето колкото показва графиката)
*96 са оборотите в секунда при 5750 об/мин
На колелата се предават 270*1,235=333 kW
Ако превлключим на пета, то след като отпуснем съединителя оборотите на двигателя ще паднат пропорционално на предавателното съотношение между двете предавки или 5750/(1/1,235) = 4655 оборота/мин
В този случай двигателят ще има мощност 545Nm*2*pi*75.5=266 kW
*75.5 са оборотите в секунда
На колелата ще получим 266*1=266 kW т.е с 67 kW по-малко отколкото на предходната предавка, значи в слчуая е по добре да останем на четвърта.
Но ако на четвърта достигнем вече 5900 оборота, как ще изглежда положението? Колелата ще разполагат да речем с 265 kW, но ако превключим на пета ще разполагат с около 280 kW т.е с 15 kW повече. Затова в случая е по-добре да превключим отколкото да назорваме двигателя.
Естествено тези разлики са много фини и трябва да се гледа конкретния двигател. За бензиновите може да се формулира следното просто правило - превключвай като стигнеш червената зона, нещо което някои съфорумци са усетили от личен опит. За дизелите, трябва да гледаш конкретно. Но друго си е да знаеш как и защо. Дано ви беше интересно
Всъщност тези обяснения можете да ги намерите на www.e34.de или на www.e31.net.
Ускорението е най-голямо, когато мощността предавана към движещите колела е най-голяма, а тя е равна на въртящият момент, предаван към движещите колела, умножен по оборотите за единица време или
P = Nm * 2 * pi * n
P - мощност във ватове - 1 kW = 1,36 h.p;
Nm - въртящ момент (силата умножена по дължината на рамото към което се прилага);
pi - 3,14 (защото става въпрос за кръгово движение)
n - обороти в секунда.
Вижда се, че единстветните променливи в уравнението са въртящият момент и оборотите.
Автомобилът ускорява най-бързо когато на колелата се предава най-висока мощност, а не при най-висок въртящ момент. Поради тази причина за да имаме по-голямо ускорение след превключването трябва мощността, която се предава на колелата да е по-голяма от мощността, която им се предава преди превключването. Ако разполагаме с графика на мощност и въртящ момент за съответния двигател и знаем предавателните съотношения на скоростната кутия, можем лесно да определим при какви обороти трябва да превключим, за да имаме най-голямо ускорение. Взимаме например BMW E31
На вертикалната ос отдясно имаме отметките за мощността, изобразена с тъмночервената линия, а отляво въртящият момент, изобразен с оранжева линия.
Предавателните съотношения са:
I скорост - 4.254 : 1
II скорост - 2.534 : 1
III скорост - 1.682 : 1
IV скорост - 1.235 : 1
V скорост - 1.000 : 1
VI скорост - 0.831 : 1
Да речем колата се движи на четвърта предавка и с 5750 оборота. Двигателят развива мощност:
450Nm*2*pi*96=270 kW (общо взето колкото показва графиката)
*96 са оборотите в секунда при 5750 об/мин
На колелата се предават 270*1,235=333 kW
Ако превлключим на пета, то след като отпуснем съединителя оборотите на двигателя ще паднат пропорционално на предавателното съотношение между двете предавки или 5750/(1/1,235) = 4655 оборота/мин
В този случай двигателят ще има мощност 545Nm*2*pi*75.5=266 kW
*75.5 са оборотите в секунда
На колелата ще получим 266*1=266 kW т.е с 67 kW по-малко отколкото на предходната предавка, значи в слчуая е по добре да останем на четвърта.
Но ако на четвърта достигнем вече 5900 оборота, как ще изглежда положението? Колелата ще разполагат да речем с 265 kW, но ако превключим на пета ще разполагат с около 280 kW т.е с 15 kW повече. Затова в случая е по-добре да превключим отколкото да назорваме двигателя.
Естествено тези разлики са много фини и трябва да се гледа конкретния двигател. За бензиновите може да се формулира следното просто правило - превключвай като стигнеш червената зона, нещо което някои съфорумци са усетили от личен опит. За дизелите, трябва да гледаш конкретно. Но друго си е да знаеш как и защо. Дано ви беше интересно
Всъщност тези обяснения можете да ги намерите на www.e34.de или на www.e31.net.
- Triforce
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 156
- Регистриран на: 10.04.2007
- Местоположение: Казанлък
- Пол: Мъж
- Кара: 530XD, 2015
- Детайли за колата: 530XD, 2015
Моето пък БМВ нямаше оборотомер. 316-ка с ЧАСОВНИК. Бях запомнил, че скоростите се сменят - 2-ра на 40, 3-та на 80, 4-та на 120 и 5-та на 170 км/ч. По магистралата рядко ме изпреварваха. Най-добре е да смениш точно преди да ви влезне в червената зона. По този начин имаш максимална мощност, максимален въртящ момент и при смяна на предавката пак имаш голяма мощност. Така колата лети.
- Vasko
- ентусиаст
- Мнения: 898
- Регистриран на: 24.10.2007
- Местоположение: София/Асеновград
- Пол: Мъж
- Кара: Е34 /Е39 дизел, Е46-автомат,Е60-530
- Мечтае да кара: Да се разхожда пеша
petio написа:Аз си мисля ако я издуеш хубаво на трета и веднага включиш четвърта, без да пускаш газта се получва едно малко изстрелване, защото част от енергията на двигателя се предава на съединителя, а останалото отива като бонус на задните колела Поне аз така мисля де. Ако някой има против да ме светне
И аз преди така правих на 3-ката BMW-to като тръгвах от светофара и от първа превключвах на втора без да пускам педала за газта и наистина се получава едно малко изстрелване.Обаче след само малко по-малко от месец колата взе да ми изключва от втора скорост, а един хубав ден точно когато се дърпах с един на един светофар ми се скапа втората и това стана на 20 метра от едни абитуриентки .Няма да го забравя това, защото колата си остана насредата на пътя а, това беше в центъра на Пловдив и по същата улица предстоеше да минат абитуриенти.Те минават едни такива наконтени, а аз бутам бмв-то за да им направя път ....От тогава си казах ,че повече няма да пробвам такива неща -хем удря в джоба с частите , хем и ставаш смешен като буташ така пред твоите познати ..Сега с 5-цата никога не бих пробвал такива неща.Явно вече съм надживял детсвото си. Настъпвам е, но да си правя разни лястовичи или африкански завойчета- няма смисъл,защото зад гърба ми няма спонсор и после другите ще си джиткат с колите, а аз моета ще е гледам на трупчета...
- cargo22
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 225
- Регистриран на: 3.09.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: bmw 316 84г. м10б18
- Мечтае да кара: на рали съзтезание :)
:)
Всяко изпреварване е правилно стига да е успешно .
Значи в зависимост от ситуацията и скороста и най вече видимоста, не е желателно да се превключва при самото изпреварване защото може да стане некоя засечка и тогава няма кое да ви спаси , превключваш на по ниска предавка преди изпреварването и веднага след него на по горна (стига да не идва завой) с отпускане на газта защото има момент при по неопитните изпреварил веднъж и продължава да натиска ЗАЩО ЛИ????? и той не знае.Друга груба грешка е залепянето на някой шофьори на някакви си смешни метри от обекта и тръгване да изпреварва се едно е с Порше и голямата изненада колко бавно ще изпревари в следващия момент без значение от предавката на долу.Спазва се дистанция ако трябва 2-3-4 коли и се гледа маркировката и знаците като видиш знак разрешено изпреварването се подготвяш сменяш предавка и застигаш обекта но така че да можеш да намалиш в случай че има кола насреща.Това са съвети за извънградско изпреварване на по бързо движещи се обекти.Това са съвети как се пътува безопасно докато караш и дремеш.Просто цялото каране трябва да става така все едно плуваш по пъта ,а не да седиш на нокти непрекъснато ръчкане и тепане на спирачки,това става ако има да зимаш примерно кратко трасе но да караш 500км. забравете.
Значи в зависимост от ситуацията и скороста и най вече видимоста, не е желателно да се превключва при самото изпреварване защото може да стане некоя засечка и тогава няма кое да ви спаси , превключваш на по ниска предавка преди изпреварването и веднага след него на по горна (стига да не идва завой) с отпускане на газта защото има момент при по неопитните изпреварил веднъж и продължава да натиска ЗАЩО ЛИ????? и той не знае.Друга груба грешка е залепянето на някой шофьори на някакви си смешни метри от обекта и тръгване да изпреварва се едно е с Порше и голямата изненада колко бавно ще изпревари в следващия момент без значение от предавката на долу.Спазва се дистанция ако трябва 2-3-4 коли и се гледа маркировката и знаците като видиш знак разрешено изпреварването се подготвяш сменяш предавка и застигаш обекта но така че да можеш да намалиш в случай че има кола насреща.Това са съвети за извънградско изпреварване на по бързо движещи се обекти.Това са съвети как се пътува безопасно докато караш и дремеш.Просто цялото каране трябва да става така все едно плуваш по пъта ,а не да седиш на нокти непрекъснато ръчкане и тепане на спирачки,това става ако има да зимаш примерно кратко трасе но да караш 500км. забравете.
- BMW-Poklonnik
- Потребител
- Мнения: 24
- Регистриран на: 9.11.2008
Колеги на скоро бях чел 1 статия на БМВ инженер по случея с екстремното шофиране на колата. Естествено не беше посочено на еди колко си оборота еди какво ще стане (м/у другото графиката на колегата е доста точна евала! ). Единственото условие за удоволствие/изпреварване/скорост беше да опознаем колата си и когато сменяме предавките да не сме зверове и да бутаме тия скорости като ненормалници а просто плавно и нежно да ги галим. Т.е. на всички колите ни са различни и тея отношения не важат за всички (Пример: Мене ми изключва чак на 6600 оборота а до 6200/300 се ускорява. Пауър шифтинга може да се постигне само с дино тест на колата според мен. Обосновавам се веднага нали наистина спорните коли на опеделени обороти можеш без съединител да сменяш скоростите(в смисъл разграфени са си и не е нужно да тестваш нищо повече) е ето пауър шифтинг. Проблема е, че консумативите и ремонтите, които вероятно ще платите ще ви легнат доста солено Е моя съвет в крайна сметка (поне аз така се научих) Полигон/Писта или каквото и да е там, пълните резервоара до горе и започвате да тествате...Като почувствате веднъж че се ускорява така както на вас Ви харесва и се чувствате комфортно (може да не е максимума на колата но ще е близко до това сигурен съм) и почвате да гоните това ускорение. Извинявам се за един вид отказа от всички съвети на колегите, които 100% са доста по-добри шофьори от мен, но всяка кола е сама за себе си и няма точна диагноза за ускорението и има само налучквания, а когато собственика си я опознае може само да споделя и да обменя опит за други модели/години и така нататък Това е от мен
- cargo22
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 225
- Регистриран на: 3.09.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: bmw 316 84г. м10б18
- Мечтае да кара: на рали съзтезание :)
:)
Колегата е прав трябва да си познаваш колата.Само ще добавя че няма нужда от оборотомер и да знаеш и гледаш кога да превключваш (това са техники при тия дето се дърпат на 400м защото там става въпрос да ползва на макс мощноста на автомобила само за ускорение на право) колата ти го казва със звука и движението си дали е нужно да превключиш или не.Се едно да кажеш че тия на ралитата имат достатъчно време да си гледат и да си следят оборотомера кога да превключи.Ще добавя още нещо като малък съвет , ако има хора които се изморяват при шофиране освен ако не бързат за някъде и карат екстремно ,да се замислят дали не карат неправилно по някакъв начин обикновено е малко по високата скорост от техните моментни възможности.С течение на времето и натрупаните ПРАВИЛНИ километри човек се усъвършенства и започва да кара по бързо , безопастно и така че да не се изморява.
- Evelin Cotsev
- старши ентусиаст
- Мнения: 1675
- Регистриран на: 6.05.2007
- Местоположение: Пловдив
всеки път испреварвам бързо и от близко зад колата която изпреварвам. Оптимално мисля че вървят колите малко преди прекъсвач. При по екстремни условия бърза смяна на предавките с 1-2 надолу или кикдаун. Общо взето трябва да си познаваш колата и да преценяш разстоянието за изпреварване като си оставяш малко повече място в + и няма да имаш проблем.
It`s party time !
- dichodichev3
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 143
- Регистриран на: 29.10.2008
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: БМВ-та
Интересни отговори.
Аз преди да започна изпреварване първо се съобразявам със скороста с която карам след което връщам минимум една предавка назад,за да осигуря повече мощ.И чак когато стигна на половината на изпреварванато от мен МПС чак тогава вкарвам по-висока предавка.
Мисля,че това е наи-удачния начин!
Аз преди да започна изпреварване първо се съобразявам със скороста с която карам след което връщам минимум една предавка назад,за да осигуря повече мощ.И чак когато стигна на половината на изпреварванато от мен МПС чак тогава вкарвам по-висока предавка.
Мисля,че това е наи-удачния начин!
- cucko
- старши ентусиаст
- Мнения: 1688
- Регистриран на: 19.02.2008
- Местоположение: Павликени
- Пол: Мъж
- Кара: E39 530d touring
Аз само ще кажа че едно добро и безопасно изпреварване на камион движещ се с около 70 км/ч става като се престоите на 3-та предавка и пуснете съединитела и изчаквате само да видите дали има насрещнодвижещи се коли,давате равномерно газ и излизате в лявата лента или по-точно казано на средата между двете платна,като започнете да излизате между двете платна за навлизане на лявото платно продължавате да подавате пак равномерно газ като направите едно темпо да врътнете леко педала при около 4000 оборота и пак продължавате да давате газ...наближават се вече към 6000 е достатъчно да превключите на 4-та предавка с успокоението да минете безопасно в дясното платно иначе има опасност задницата да се занесе при високите обороти...
- Prekysvach
- ентусиаст
- Мнения: 889
- Регистриран на: 2.09.2007
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: е36 32*<0>5
аз със траби-то , като си изпреварвам некое тирче примерно извън градско той се движи с 70 и движението е средно, тък като мразя да дишам нафта или да се влача с 70 натискам спирачка дърпам се на 20-на метра и от там почвам да ускорявам, без да го ръчкам много много ... ако нема коли си го изпреварвам ако има намалям и пак пробвам ..
щото с кашона да прая ластици от 70 нагоре малко ме е спек , защото има големи пумяри на пътя които културно си натискат докато ги изпреварваш ( се пак трабант ги изпреварва) , а от среща ти има кола приближаваща се , отзаде некои бързак си прай 2-ни 3-ни изпреварвания и ти се изправя косата
щото с кашона да прая ластици от 70 нагоре малко ме е спек , защото има големи пумяри на пътя които културно си натискат докато ги изпреварваш ( се пак трабант ги изпреварва) , а от среща ти има кола приближаваща се , отзаде некои бързак си прай 2-ни 3-ни изпреварвания и ти се изправя косата
- dichodichev3
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 143
- Регистриран на: 29.10.2008
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: БМВ-та
Пичове изпреварването си е опасна работа няма значение с какво МПС си затова стъпваш му на врата яко докато си минеш пак дясна лента.
- Transportera
- старши ентусиаст
- Мнения: 1957
- Регистриран на: 7.04.2008
- Местоположение: ВТ
- Пол: Мъж
- Кара: E30 Е38
- Детайли за колата: Не бие много на очи
Аз съм останал с впечатление че при дизеловият мотор едната предавка надолу не е много удачна както при бензина,защото след 3000 оборота дизела е мъртвец,примерно карам си на 4-та на 2000 оборота,смъквам на 3-та отива някаде на 3200 оборта и подаваш газ обаче мощност няма(това при 2.5тдс) А при бензина след 3000 оборта идва живеца(стига мотора да е читав)
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани