Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

Потребител
Аватар
Мнения: 35
Регистриран на: 14.02.2010
Местоположение: Amsterdam
Пол: Мъж
Кара: BMW 520d, F10, 2010
Мечтае да кара: Bavaria 45 cruiser

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от gulemetov » 28 Сеп 2012, 10:34

BMW_M42 написа:...за горивата
ШЕЛ
бензин 95 - боклук
бензин В-повер 95 - най-добрия в България
(но последните няколко пъти беше фалшив не знам дали само на тая бензиностанция ли е така или е практика и другаде)
бензин В-повер реисинг 100 :yes: :mhihi:

И така моя експеримент с предсказан край завърши. ИЗВОД: няма разлика между нормалните и премиум горива по отношение на икономичноста на колата.
ОТ празен резорвоар напълних Shell V-Power средния разход е пак 5.4л /100км Ето подробностите тука:
http://www.fuelly.com/driver/gulemetov/520d

единствената разлика е в цената 1.42 нормален срещу 1.51евро премиум. От тук нататък само нормална нафта до покупката на Zoe
:-) :lalala: http://www.renault-bg.com/smf/index.php?topic=141304.0

0.026cent за ZOE срещу 0.079евро цента на F10.

На къде върви света само ....
Между другото засякох на магистралата BMW 1 електрическата версия и карах известно време зад нея. Като динамика е доста пъргава. Бих казал сравнимо с BMW 1M.
Изображение
Изображение
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 359
Регистриран на: 31.05.2004
Местоположение: Люлин

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Vladi » 18 Ное 2012, 1:56

Моят най-добър резултат е 5.2 със средна скорост 80-90 км/ч на извънградско. 330i e46.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
The Throttle remains in sport mode, the DSC is off and the smile just gets wider and wider!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 138
Регистриран на: 3.12.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: N47

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от plamen_nedkov » 27 Ное 2012, 11:27

и аз да се включа в темата
абсолютният ми рекорд е от София до с.Макоцево - ~40км е87 118Д 143к. с двама човека в колата по бордови компютър показа 3,8л среден. Иначе от София до Бургас през Пловдив със двама човека в колата и пълен багажник даде среден 4,4л. Разлика между стандартните си премиум горивата почти не усещам. Иначе при шофиране гледам да не превишавам 2300 оборота на която и да е предавка (на 6та с 2300оборота е кара някъде със 130-140 - за икономично шофиране по магистрала е идеално)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Borymeckata » 05 Дек 2012, 8:54

Първо - поздрави за интерсната тема. Дори мислех да пусна подобна и добре, че първо потърсих и открих тази.

Икономичното каране ми е нещо като ... да не казвам "мания", затова ще го нарека "хоби". Карам няколко служебни коли Пежо, като правя сумарно по около 30 000км. на година. Постоянно следя моментния и средния разход на борд-компютъра и пробвам различни стилове и похвати на каране, за да постигна минималния. Дори на една от колите (307sw) свалих релсите на покрива, за да видя дали намаляването на челното съпротивление ще даде някаква разлика, спрямо останалите. Разбирате, че на служебните автомобили никой и никога ми не е поставял въпрос за разхода - колкото изгорят, толкова. Правя го само от личен интерес.

Сега ще се смеете, но ще споделя един извод, до който съм стигнал сам. Плавното ускорение е много важно за постигане на нисък разход - това всеки го знае. Но да ви кажа кое е най-сериозното прахосване на гориво - спирачката. Когато спираш или намаляваш, ти губиш горивото, които си изразходвал, за да ускориш - все едно го изливаш на пътя. Затова съм си изработил стил на каране с минимална употреба на спирачката. Случвало ми се е да карам с друг колега и след пристигането той ми казва: "Знаеш ли, стоповете ти не работят". А аз само се подсмихвам, защото всичко си работи нормално, просто не пипам спирачката. Свикнал съм да управлявам скоростта с превключване на скоростите, като използвам спирачния ефект на двигателя. Една от служебните ми коли вече е на 110 000км - все още с оригиналните накладки отпред и дисковете почти нямат ръб.

За съжаление, линчното БМВ ми обърка техниката на каране. През пролетта купих на жена ми Х3, автоматик. Понякога сядам да го карам, но с него не се получва - кракът ми е все на спирачката. 3-литровият дизел вероятно има добър спирачен ефект, но заради автоматика не мога да го използвам. Иначе на дълго (лятото ходихме до морето) с 5 човека и багаж успях да сваля разхода на Х-икса на 6.6 l/100, като бях закрепил темпомата на 90km/h. Онова самО си подава газ, самО си превключва скоростите, климатикът ми духа хладно на врата, слушам музика и започнах да придремвам... След 500 километра слязох от колата все едно съм гледал телевизия на дивана в хола - изобщо не усетих че пътувам.

Други "хватки" за по-нисък разход да споделя:

- Гумите да са напомпани на максимума (според спесификацията),
- Без излишни консуматори на електроенергия;
- Качествено гориво и технически изправен автомобил;
- Хубав път, който позволява поддържане на постоянна скорост (това се отнася до избора на маршрут, дори да е малко по-дълъг);
- Трафик, който позволява поддържане на постоянна скорост (това означава по-ненатоварени пътища и правилен избор на време за пътуване - за избягване на трафика);
- В топло време се кара по-икономично, заради по-редкия въздух и по-малкото съпротивление на греста в лагерите;
- "Гипсиран" десен крак - никаква "игра" с педала на газта. Старайте се да действате с газта, все едно сте темпомат.
- "Сечене" на завоите с максимален възможен радиус - постига се взимане на завоя с по-висока скорост, не се пипа спирачката преди него и имаш по-малко съпротивление в самия завой (не губиш скорост).
- Забравете да ускорявате при изкачване - използвайте да ускорите преди него, по време на спускане или на равния участък преди баира. Изкачването - предимно по инерция, като само се поддържа вече набраната скорост.
- Никакви излишни джаджи отвън по колата - антени, огледала, халогени, липове и други подобни.
- Спойлерите са убиец на ниския разход.

Това се сещам за момента...
Excellent! Steven is my name!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 359
Регистриран на: 31.05.2004
Местоположение: Люлин

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Vladi » 05 Дек 2012, 22:05

Borymeckata написа:Първо - поздрави за интерсната тема. Дори мислех да пусна подобна и добре, че първо потърсих и открих тази.

Икономичното каране ми е нещо като ... да не казвам "мания", затова ще го нарека "хоби". Карам няколко служебни коли Пежо, като правя сумарно по около 30 000км. на година. Постоянно следя моментния и средния разход на борд-компютъра и пробвам различни стилове и похвати на каране, за да постигна минималния. Дори на една от колите (307sw) свалих релсите на покрива, за да видя дали намаляването на челното съпротивление ще даде някаква разлика, спрямо останалите. Разбирате, че на служебните автомобили никой и никога ми не е поставял въпрос за разхода - колкото изгорят, толкова. Правя го само от личен интерес.

Сега ще се смеете, но ще споделя един извод, до който съм стигнал сам. Плавното ускорение е много важно за постигане на нисък разход - това всеки го знае. Но да ви кажа кое е най-сериозното прахосване на гориво - спирачката. Когато спираш или намаляваш, ти губиш горивото, които си изразходвал, за да ускориш - все едно го изливаш на пътя. Затова съм си изработил стил на каране с минимална употреба на спирачката. Случвало ми се е да карам с друг колега и след пристигането той ми казва: "Знаеш ли, стоповете ти не работят". А аз само се подсмихвам, защото всичко си работи нормално, просто не пипам спирачката. Свикнал съм да управлявам скоростта с превключване на скоростите, като използвам спирачния ефект на двигателя. Една от служебните ми коли вече е на 110 000км - все още с оригиналните накладки отпред и дисковете почти нямат ръб.

За съжаление, линчното БМВ ми обърка техниката на каране. През пролетта купих на жена ми Х3, автоматик. Понякога сядам да го карам, но с него не се получва - кракът ми е все на спирачката. 3-литровият дизел вероятно има добър спирачен ефект, но заради автоматика не мога да го използвам. Иначе на дълго (лятото ходихме до морето) с 5 човека и багаж успях да сваля разхода на Х-икса на 6.6 l/100, като бях закрепил темпомата на 90km/h. Онова самО си подава газ, самО си превключва скоростите, климатикът ми духа хладно на врата, слушам музика и започнах да придремвам... След 500 километра слязох от колата все едно съм гледал телевизия на дивана в хола - изобщо не усетих че пътувам.

Други "хватки" за по-нисък разход да споделя:

- Гумите да са напомпани на максимума (според спесификацията),
- Без излишни консуматори на електроенергия;
- Качествено гориво и технически изправен автомобил;
- Хубав път, който позволява поддържане на постоянна скорост (това се отнася до избора на маршрут, дори да е малко по-дълъг);
- Трафик, който позволява поддържане на постоянна скорост (това означава по-ненатоварени пътища и правилен избор на време за пътуване - за избягване на трафика);
- В топло време се кара по-икономично, заради по-редкия въздух и по-малкото съпротивление на греста в лагерите;
- "Гипсиран" десен крак - никаква "игра" с педала на газта. Старайте се да действате с газта, все едно сте темпомат.
- "Сечене" на завоите с максимален възможен радиус - постига се взимане на завоя с по-висока скорост, не се пипа спирачката преди него и имаш по-малко съпротивление в самия завой (не губиш скорост).
- Забравете да ускорявате при изкачване - използвайте да ускорите преди него, по време на спускане или на равния участък преди баира. Изкачването - предимно по инерция, като само се поддържа вече набраната скорост.
- Никакви излишни джаджи отвън по колата - антени, огледала, халогени, липове и други подобни.
- Спойлерите са убиец на ниския разход.

Това се сещам за момента...



Колега напълно съм съгласен с теб, горе долу това са и моите принципи за икономично шофиране, но ме мързеше да го напиша, така че браво :yes:
The Throttle remains in sport mode, the DSC is off and the smile just gets wider and wider!

Потребител
Аватар
Мнения: 1
Регистриран на: 12.02.2010
Пол: Мъж

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от vinixxx » 06 Дек 2012, 20:55

нещо което всички пропускате-темпомата при ръчните скорости вдига разхода в няква степен,сигурен съм в твърдението си,даже съм го чувал и в топ гиър

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от DrivinGGoD » 07 Дек 2012, 10:11

Това твърдение е свързано с много уточнения ;)

Единствената причина темпомата да вдига разхода е в това, че при всякакви условия се стреми да поддържа постоянна скорост, а от там ако правите същото но с крака си отново ще изразходвате повече гориво от автоматизираната система за поддържане на скоростта :yes:

Това твърдение по-скоро произлиза от факта, че когато караме "крачно" при изкачване или други условия може да позволим леко намаляване на скоростта и натоварването, което съответно се отразява в намаляване на разхода ;)
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение


Аватар
Мнения: 61
Регистриран на: 1.10.2012
Пол: Мъж

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от F3P » 09 Дек 2012, 13:07

Borymeckata написа:....

Други "хватки" за по-нисък разход да споделя:

- Гумите да са напомпани на максимума (според спесификацията),- Я уточни коя спецификация :?: Според табелката на колата където пише примерно 2,3 бара или според максимума който понася гумата- в общият случай няма грижи и с 3 бара налягане. Дано е табелката в колата...
- Без излишни консуматори на електроенергия;- Една сериозна музика (усилвател/и, кондензатор/и, сериозен бас и т.н.) вярно ще повиши леко разхода, ама да не прекаляваме все пак ;) Ако те слушам НЕ трябва дори и телефона/навигацията да си зареждам в колата.
- Качествено гориво и технически изправен автомобил;- За техн. изправна кола ОК, ама за читаво гориво няма как да стане- такова в БГ май няма.
- Хубав път, който позволява поддържане на постоянна скорост (това се отнася до избора на маршрут, дори да е малко по-дълъг);- Като си прав- прав си.
- Трафик, който позволява поддържане на постоянна скорост (това означава по-ненатоварени пътища и правилен избор на време за пътуване - за избягване на трафика);- Като си прав- прав си.
- В топло време се кара по-икономично, заради по-редкия въздух и по-малкото съпротивление на греста в лагерите;- Само НЕ забравяй да си спреш и климатика, че иначе разхода дори се повишава като е топло ;)
- "Гипсиран" десен крак - никаква "игра" с педала на газта. Старайте се да действате с газта, все едно сте темпомат.- Като си прав- прав си.
- "Сечене" на завоите с максимален възможен радиус - постига се взимане на завоя с по-висока скорост, не се пипа спирачката преди него и имаш по-малко съпротивление в самия завой (не губиш скорост).- Само да се оглеждате за насрещен трафик, че да няма инфекции заради икономията на 0,016 грама бензин/нафта
- Забравете да ускорявате при изкачване - използвайте да ускорите преди него, по време на спускане или на равния участък преди баира. Изкачването - предимно по инерция, като само се поддържа вече набраната скорост.- Доста спорно- ела да ти покажа поне 15 баира където поддържането на началната скорост е възможно само като свалиш 2 предавки. Според терена на моменти е по-добре да ускорявам при изкачването и да съм на 5-та с 3000 оборота и 120км/ч на финала отколкото да съм пак в 3000 оборота на 3-та и със 70км/ч примерно. 2 минути каране с 3000 оборота все си мисля, че ще ми струват по-малко от 3 минути с 3000 оборота- простите ми сметки казват така, ама може и да греша.
- Никакви излишни джаджи отвън по колата - антени, огледала, халогени, липове и други подобни. - И как да стане тоя номер :?:
- Спойлерите са убиец на ниския разход. - Тея от Илиенци или от бай Пешо- със сигурност.

Това се сещам за момента...



За икономия се прави следното:

Колата да е в добро техн. състояние, гумите добре напомпени- но не прекалено, че ще се чудите що кочината не ще да спре.
Който е с автоматик и има темпомат да си го ползва- може и някой да успее да свали разхода под този с темпомат, но това ще са единици от шофьорите. Който няма темпомат, но модела позволява монтажа на такъв (на разумна цифра разбира се) да си сложи- хем е удобно, хем е икономично.
Тея с ръчките (като мен)- карате плавно и спокойно. Карайки така с 90 коня и 1200+кг. кола извън града при спазване на ограниченията и на климатик разхода ми е 7,5/100 на газ, на бензин е 6,3-6,5/100. Същата кочина ми е давала и 10/100 разход без сериозни издевателства или бесни скорости, но с доста нервно каране и леко над ограниченията.
За нещастие горните неща означават, че ще ви се смеят колко сте бавни с това БМВ. Въпросът е дали ви пука.

При спускане по баир надолу- винаги на скорост. Ако някой не знае- тогава разхода е 0л./100км. Стига да не сте с обикновено газово разбира се.
Лятото не прекалявайте с климатика- ако при 30 градуса навън го сложите да духа на 18 градуса ще видите икономия някой друг път.
Зимата съответно изчаквайте колата да загрее и тогава засилвайте парното.
Забравете и разните глупости колата да работи на място за да загрее мотора (независимо от сезона)- по-бързо ще загрее ако тръгнете и карате леко за начало. Все пак 1500 оборота са повече от 700... Разбира се зимата си паля колата докато чистя снега/леда и тогава потеглям- може да работи и 10 минути на място. Ама тогава хич не ми дреме за икономията.

Относно икономията в потреблението на ток в колата:
Забравяте сериозна музика. Също и разните му там ДВД-та с монитори за задни седалки и т.н. гъзарийки.
Зимно време не забравяйте да спрете подгряването на задното стъкло- при някои коли то работи известно време и после изключва независимо от копчето, но далеч не при всички коли е така. Тоя нагревател е сериозен консуматор. А при някои коли с него бутон пускате нагряването и на огледалата- още сериозни консуматори които не трябва да се забравят.
Не ви трябва вентилатора да работи на висока степен- независимо лято или зима е. За първоначалното охлаждане/затопляне- ОК, но после го намалете.
За по-старите коли- сложете си модул за дневни светлини. Покрай тея фарове светят още един куп ненужни през деня лампи дето гълтат над 50 вата за едното нищо. С модул ще светят само фаровете, а и няма да забравяте да ги пуснете.
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Borymeckata » 11 Дек 2012, 11:50

Само да уточня - всичко, което съм написал, се отнася до ИКОНОМИЯ НА ГОРИВО при карането на колата. Никакви други аспекти (като безопасност, удобство, дълготрайност на автомобила) не съм разглеждал. Друго уточнение - имам съвсем различна квалификация и бизнес, а автомобилите са ми просто хоби. Така че мнението ми в никакъв случай не трябва да се разглежда като професионално, а просто като споделен опит от обикновен ентусиаст - любител.

F3P написа:...
- Забравете да ускорявате при изкачване - използвайте да ускорите преди него, по време на спускане или на равния участък преди баира. Изкачването - предимно по инерция, като само се поддържа вече набраната скорост.- Доста спорно- ела да ти покажа поне 15 баира където поддържането на началната скорост е възможно само като свалиш 2 предавки. Според терена на моменти е по-добре да ускорявам при изкачването и да съм на 5-та с 3000 оборота и 120км/ч на финала отколкото да съм пак в 3000 оборота на 3-та и със 70км/ч примерно. 2 минути каране с 3000 оборота все си мисля, че ще ми струват по-малко от 3 минути с 3000 оборота- простите ми сметки казват така, ама може и да греша.
...


Съгласен съм, че въпросът за изкачването на наклони е спорен. Мога да кажа своето лично мнение по него и ще опитам да го аргументирам: Скоростта и оборотите са важни характеристики на движението, спор няма. Но не са единствените. Аз поне не виждам пряка връзка между моментния разход и оборотите на двигателя. Правил съм следния експеримент - гледам моментния разход при изкачване на баир с постоянна скорост, коятос е опитвам д аподдържам при цялото изкачване. Първо - на 5-та скорост. Отначало - добре, докъм средата на баира. После инерцията ми свършва и се налага да подавам газ. И тогава гледай какво става - оборотите са ниски, но моментният разход разход се качва драстично. Същият есперимент, но със сваляне на 4-та скорост - малко по-високи обороти и малко по-нискък моментен разход.

За мен оптималният (от гледна точка на икономията) начин за изкачване е следният: Преди баира ускоряваш плавно до колкото можеш, примерно - на 120км/час. Започваш изкачването с тази скорост на последната предавка, като само си "пипнал" газта. Нагоре задържаш педала на същото положение и използваш инерцията максимално - колата започва леко да забавя, но ти не подаваш повече газ. Ако излезеш от баира примерно с 80км/час - ОК. Ако се случи по-дълъг или стръмен - не чакаш скоростта ти да падне съвсем, минаваш една предавка надолу и може леко газ. Най-високият разход се получва, когато се опитваш от ниски обороти да ускориш нагоре по баира на висока предавка. Ако се налага - направи го на по-ниска предавка, поне няма да "мъчиш" машинта.

Знаете, че дизелите работят оптимално в сравнително тесен диапазон на оботорите. Особено с автоматична СК. Като гледам моя оборотомер - от 1 600 до 2 200 на равно, при изкачване стига и до 2 500. В тоя диапазон двигателят дава достатъчно мощност и въртящ момент, без да се товари излишно. Съответно - дава минимален разход. С други думи, не бива да се излиза извън този диапазон - нито да "изпускаш" оборотите под 1 500, нито да го развърташ до 3 000. Това за мен е основното - оборотите. Скоростта на движение и предавката (на която я постигаш) са второстепенни фактори, чрез които постигаш оптималните обороти на двигателя.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4869
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, F16 X6 30d

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от acho.rs » 11 Дек 2012, 12:12

Айде стига с тия крайности - ми да вземем да си угасим фаровете за икономия :kuku:
Най-важен е стила на каране . Ползването на моторната спирачка и най-вече поддържането на сравнително постоянна скорост . Темпомата е отлично решение и аз твърдя, че ако няма изкачвания и спускания никога не можеш да го биеш с крачно регулиране на газта .
Климатика като достигне един път работна температура качва разхода с 0,2/100 . Всички останали консуматори - фарове,нагреватели,плафони,подсветки на километража и тн не са повече от 0,1/100 .
Зимата колата на място загрява МНОГО по-бързо отколкото в движение , особено ако се кара в малък трафик или със 1500-2000 оборота . Студения въздух охлажда и по-бавно се достига работна температура на двигателя и от там и разхода скача . Докато е студен мотора по-добре да работи няколко минути на едно място , вместо да го пускаш да върви с драстично по-висок разход . Това изпробвано , ако някой се съмнява ще опиша как .
За плавното ускорение не съм много съгласен, особено ако е на висока предавка и тръгнеш да издърпваш от 1500 оборота :nono: Това за атмосферен бензин . При 330д/530д сигурно не е така .
Съответно - дава минимален разход. С други думи, не бива да се излиза извън този диапазон - нито да "изпускаш" оборотите под 1 500, нито да го развърташ до 3 000. Това за мен е основното - оборотите. Скоростта на движение и предавката (на която я постигаш) са второстепенни фактори, чрез които постигаш оптималните обороти на двигателя.

да , но по-скоро е комбинация с натоварването на двигателя . Например ако е на равен терен , градско мога да поддържам 60км/ч на 5та със моментен разход от 4/100 . Това обаче само ако поддържам скоростта , без да ускорявам . Ако натисна педала , разходомера забива яко в дясно а ускорение почти липсва . Същото е извън града . Ако има леко спускане при 140 км/ч разхода може да падне до 4,5/100 при 3500 оборота . В същото време ако изкачвам със 140 км/ч разхода е около 12/100 . И това при оптимални обороти . Ако мерим при 2000 оборота разликите са до 4 пъти по-големи когато има натоварване (ускорение,изкачване,голям товар) .

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Borymeckata » 11 Дек 2012, 12:33

F3P написа:...
- Никакви излишни джаджи отвън по колата - антени, огледала, халогени, липове и други подобни.
И как да стане тоя номер :?:
...


Всъщност това го прочетох в книжката за експлоатация на колата, мързи ме да я сканирам. Пише да се демонтират допълнителните багажници и огледала, след като вече не са необходими. Може би имат предвид - след пътуване с багажник на покрива или с ремарке (каравана). Виждал съм някои чисто декоративни "аксесоари" по колите - лайстни, "вежди", прагове, бутафорни антени - всички те само повишават челното съпротивление, без да имат някакво практическо приложение или полза.



F3P написа:....
- Спойлерите са убиец на ниския разход.
Тея от Илиенци или от бай Пешо- със сигурност.
...


Значи да уточним - какво е практическото предназначение на спойлерите? Предната "престилка" и страничните "завеси" имат конкретна функция - при висока скорост "избутват" въздуха пред колата и в резултат под нея се получва зона на разреждане (вакуум). Това увеличава сцеплението, като колата буквално се "засмуква" към пътя - атмосферното налягане я натиска отгоре. Ако загледате един чисто спортен (състезателен) автомобил, какво виждате:

Изображение

Изображение

Изображение

Предната "престилка" буквално мете земята, страничните прагове - също, гумите са плътно в арките на калниците - всичко е насочено съм създаване на едно максимално затворено пространство ПОД колата, в което при висока скорост се получва разреждане. НО. Този ефект на "засмукване към пътя" се постига само при скорост над 160км/час и само при пълен комплект спойлери (отпред и отстрани на автомобила). Само предният спойлер - не върши работа. При по-ниска скорост от 160к,/час няма НИКАКЪВ положителен ефект от спойлерите. Ясно е, че те (спойлерите) УВЕЛИЧАВАТ челното съпротивление на автомобила. Ясно е също така, че за състезателните автомобили никой не поставя въпроса за икономия на гориво.

Подобен ефект дават антикрилта, но по друг начин - те създават обратна "подемна" сила, която притиска колата към пътя.
В този смисъл - спойлерите и антикрилата ВИНАГИ, при всички обстоятелства, повишават челното съпротивление (респективно - разхода) на автомобила. Те точно затова са сложени - повишават сцеплението на колата с пътя за сметка на челното съпротивление при висока скорост.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Borymeckata » 11 Дек 2012, 12:52

acho.rs написа:... .


С това за темпомата и ускорението от ниски обороти - напълно съгласен, написал съм го 1:1 по-горе.

Дали колата да подгрява на място или в движение - отново спорен въпрос. В книжката на колата (ще взема да я сканирам най-накрая...) изрично пише да се тръгва ВЕДНАГА след запалване на мотора, да не се чака да загрява на място.

Защо мислиш, че на място колата загрява по-бързо? Как точно "Студения въздух охлажда и по-бавно се достига работна температура..."? Нали термостатът е затворен и водата не се върти през радиатора - какво тогава охлажда студеният въздух? Около самият двигател - колко въздух да мине при ниска скорост на движение и изключен вентилатор? Още повече при движение все пак има някако натоварване и двигателят трябва да загрее по-бързо. Докато при работа на масто си "кълца" без товар. Има и друго - при движение разходът може да висок, но все пак изминаваш някакво растояние, затова моментният разход ти е примерно 25л. - 30л./100км. А при работа на място? Може да гори по-малко, но стоиш на място, разходът ти се дели на 0км. и моментният ти става безкраен. Не е ли така?
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4869
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, F16 X6 30d

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от acho.rs » 11 Дек 2012, 13:13

Borymeckata написа:
acho.rs написа:... .


С това за темпомата и ускорението от ниски обороти - напълно съгласен, написал съм го 1:1 по-горе.

Дали колата да подгрява на място или в движение - отново спорен въпрос. В книжката на колата (ще взема да я сканирам най-накрая...) изрично пише да се тръгва ВЕДНАГА след запалване на мотора, да не се чака да загрява на място.

Защо мислиш, че на място колата загрява по-бързо? Как точно "Студения въздух охлажда и по-бавно се достига работна температура..."? Нали термостатът е затворен и водата не се върти през радиатора - какво тогава охлажда студеният въздух? Около самият двигател - колко въздух да мине при ниска скорост на движение и изключен вентилатор? Още повече при движение все пак има някако натоварване и двигателят трябва да загрее по-бързо. Докато при работа на масто си "кълца" без товар. Има и друго - при движение разходът може да висок, но все пак изминаваш някакво растояние, затова моментният разход ти е примерно 25л. - 30л./100км. А при работа на място? Може да гори по-малко, но стоиш на място, разходът ти се дели на 0км. и моментният ти става безкраен. Не е ли така?

Комплексно е . Зависи от условията . Моите наблюдения са върху следното .
Миналата година, зимата 4 месеца всеки ден пътувах Лозенец-до изхода на София по Ботевградско .
Сутрин не чаках повече от няколко минути , защото излизах направо на семинарията и там в задръстването си седях достатъчно време на едно място . Съответно колата загряваше за нула време . Вечер тръгвах по обратния маршрут към 20:00 - почти никакъв трафик . Само дето при движение по ботевгрдаско шосе на 5та със 60 , колата загряваше адски бавно и разхода беше същия като сутринта в трафика .

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от Dirty M5 driveR » 11 Дек 2012, 22:21

Тя на място може да загрява по-бързо, но идеята да се тръгва 1-2 мин. след студен старт е да могат да загреят и маслото в скоростите и дифа. Защото и те си имат оптимална работна температура. Аз на място чакам повече от 1мин. само в случай, че трябва да позачистя леко колата от снега, или да си стържа стъклото.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 124
Регистриран на: 16.12.2009
Кара: E36 Class II
Мечтае да кара: Limited Edition
Детайли за колата: 209 255 481 704...style 24,sparco,eibach,bilstein,supersprint etc..

Re: Най-икономично карене, kak и какво да правиме

Мнение от A.Stoyanov » 12 Дек 2012, 0:24

Екология

ПредишнаСледваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook