За боксерния двигател при мотоциклетите.

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 31 Май 2013, 12:22

Колеги, от доста време се чудя по един въпрос... Двуцилиндровият хоризонтален боксер с въздушно охлаждане е нещо като "запазена марка" на мотоциклетите BMW. Интересувам се от техника и съм чел за боксерите - оказва се, че имат доста предимства. Без да влизаме в много подробности, може да се изброят следните:

- Компактност;
- Нисък център на тежестта (особено важно за мотоциклетен двигател!);
- Добър баланс;
- Добър въртящ момент при ниските обороти (голямо предимство);
- Плавна работа (също важно за мотоциклетен двигател)
- Сравнително лесен за ремонт и обслужване.
- Опростена конструкция при въздушното охлаждане (липса на водна помпа, радиатор, термостат и др.).

Има и някои недостатъци (по-шумен, по-широк), които на фона на предимствата му изглеждат незначителни. Като цяло - изглежда, че боксерът е перфектен вариант за мотоциклетен двигател. Разтърсих се колко модели мотоциклети с такива двигатели са произвеждани и - изненада... Почти няма. Хонда имат два големи круизера - Gold Wing и Valkyrie с 4 и 6 -цилиндрови боксери. Май никоя друга фирма никога не е монтирала двуцилиндрови боксери на мотоциклетите си. Дори нещо повече - надлъжни двигатели при мотоциклетите изобщо се срещат много рядко. Има само няколко V-образни (Honda Silver Wing, Moto Guzzi) и това е... А надлъжни редови? Пак само BMW са правили такъв експеримент, никой друг.

Та се замислям по следните въпроси:

1. Ако двуцилиндровият боксер е толкова подходящ за мотоциклетен двигател, защо никоя друга фирма не го прилага?

2. Ако може да се слагат надлъжни двигатели на мотоциклети, защо всички останали фирми се въздържат от това?
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1559
Регистриран на: 26.03.2009

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от bmw325tds » 31 Май 2013, 14:44

Borymeckata написа:...
1. Ако двуцилиндровият боксер е толкова подходящ за мотоциклетен двигател, защо никоя друга фирма не го прилага?
2. Ако може да се слагат надлъжни двигатели на мотоциклети, защо всички останали фирми се въздържат от това?
По същата причина се правят автомобили с предно предаване. Спестяваш материали и сложни елементи: кардан, предавка от тип пиньон-корона, самостоятелен корпус за диф. и тн.

Като го сложиш тоя надлъжен двигател на мотоциклет после трябва да монтираш зъбна предавка, която да завърти вала на 90 градуса иначе как ще задвижиш движещото колело? Кой производител на мотоциклети ще им сложи кардан?

Всичко се прави да е евтино, вършещо някаква работа, а не ти да усещаш радост от шофирането.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 31 Май 2013, 15:26

bmw325tds написа:...
Като го сложиш тоя надлъжен двигател на мотоциклет после трябва да монтираш зъбна предавка, която да завърти вала на 90 градуса иначе как ще задвижиш движещото колело? Кой производител на мотоциклети ще им сложи кардан?


Добре, но ако наистина има такъв проблем - защо пък трябва да се слага надлъжен двигател? Слагаш напречен и необходимостта от кардан отпада... Пък и самият кардан не е чак такъв проблем - мотоциклети с кардан има доста. Няма смисъл да изброявам, но всяка от японските марки има такива модели. При това - почти всички са на машини с напречен двигател. Например - един стар модел на Ямаха - XS от 1978г:
Изображение

И един от последните модели на фирмата - FJR 1300:
Изображение

Общото е, че и двата са с напречно разположен, 4-цилиндров редови двигател, на стария мотор е 1100 въздухар, на новия - 1300 на водно охлаждане. Но и двата са с кардан и (както Колегата правилно отбелязва) - с редуктор под 90 градуса на задното колело.

Въпросът ми беше не за кардана при мотоциклетите (както казах, има много такива модели), а за двигателя. Защо другите фирми избягват да слагат надлъжни двигатели и особено двуцилиндрови боксери? Едва ли целта е да не усети ездача "радостта от шофирането", пък и защо точно този двигател да носи някаква особена радост? Сигурно има някаква техническа или икономическа причина и се чудех каква е.

Може да се предположи, че това е накланящия момент, който се получава при развъртане на надлъжния двигател. За да се компенсира, сигурно се слагат някакви противотежести, които да се въртят в обратна посока и така да компенсират този момент. В резултат моторът става по-тежък и по-сложен. Но ако има такъв технически проблем, тогава пък възниква обратният въпрос - защо BMW се вкарват сами във филма с надлъжните двигатели на моторите?
Excellent! Steven is my name!

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 3880
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Kroki » 01 Юни 2013, 10:58

Защото да пише навсякъде, че само те са успели!
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

старши ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Jordana » 01 Юни 2013, 19:13

Основния проблем с този прословут боксер не е кардана.Кардан се слага на всички по тежки мотоциклети защото верижните предавки имат други ограничения.Технически нищо не пречи боксера да е ориентиран така че да няма нужда от обръщане ъгъла на трансмисията.Основния проблем при боксерите е охлаждането .Цилиндрите трябва да са настрани извън линията на рамата за да се охлажда и обтича нормално .А поради тази причина не се прави с водно охлаждане защото имаш два отделни цилиндрови блока- тоест от скъпо по скъпо.Недостатъците с повреди по двигателя от падания изобщо не са за пренебрегване .Монолитен цилиндров блок е оптималното високотехнологично решение и то си е доказано в годините.Това че големите фирми имат модели с боксерни мотори V-туин и разни други екзотики няма много общо с техническата ефективност и целесъобразност.
Като теглиш чертата техническите предимства които има боксера наложени с недостатъците в мотоциклетно изпълнение са прекалено незначителни спрямо главоболията.
Вездесъщия боксер на БМВ в R сериите един път вече беше спиран от производство през 70те години и се произвежда досега само заради ентусиазма на почитателите .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 02 Юни 2013, 15:58

Jordana написа: ...Основния проблем при боксерите е охлаждането .Цилиндрите трябва да са настрани извън линията на рамата за да се охлажда и обтича нормално .А поради тази причина не се прави с водно охлаждане защото имаш два отделни цилиндрови блока- тоест от скъпо по скъпо...


Значи V2-двигатели при мотоциклетите има много, с въздушно и с водно охлаждане. Само че в 95% от случаите коляновият вал е напречно разположен и цилиндрите са един зад друг. Слагам снимките само за илюстрация:

V2 - въздухар (по-скоро, в случая - имитация на въздушно охлаждане):
Изображение

V2 с водно охлаждане:
Изображение

При "въздухарите" това влошава охлаждането на задния цилиндър, поради което се правят разни шашми, например - допълнителе маслен радиатор само за него. При V-образните с водно охлаждане е точно както пише Колегата по-горе - два блока с две водни ризи. Отделно имаш и две глави и два агренажа, но това е друга тема...

Надлъжно разположени V2 съм срещал много рядко - само при Мото-Гуци и един модел на Хонда. Боксетите са още по-"екзотични", както написах по-горе - Голдуинга и Валкирията на Хонда са с 4 и 6 - цилиндрови боксери, разбира се на водно охлаждане:
Изображение

Изображение

Тези се правят и до момента, значи проблемът с охлаждането не е толкова съществен (че да откаже конструкторите от боксера). Че е по-скъпо - спор няма, но щом тези модели имат пазар по целия свят - значи има и хора, готови да платят цената...

А двуцилиндров боксер ... май съм виждал само при BMW и копираните от него руски Урал и украински Днепр.
Последна промяна Borymeckata на 03 Юни 2013, 12:07, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 03 Юни 2013, 7:58

Jordana написа:...
Вездесъщия боксер на БМВ в R сериите един път вече беше спиран от производство през 70те години и се произвежда досега само заради ентусиазма на почитателите .


Ако си спомням правилно, някъде по това време BMW направиха друг екзотичен експеримент - 3 и 4-цилинров редовак на водно охлаждане (дотук - нищо особено), но го сложиха на мотоциклета хоризонтално и надлъжно. Известните К75 и К100:

Изображение

Изображение

Изображение

Това разположение позволи двигателят и скоростната кутия съвсем естествено да се вържат с кардана и редуктора на задното колело. А кожухът на карданния вал играе и като елемент от задното окачване. Концепцията изглеждаше интересна и доста я хвалеха, но не успя да се наложи. След тези няколко модела, никой и никога не е слагал такъв двигател на мотоциклет. Явно това разположение има някакви сериозни недостатъци, но какви ли са...?? И май след този експеримент се върнаха пак към боксерите.

Всъщност, главите на боксера могат сравнително лесно да се защитят при падане на мотора - слагат им разни роул-бари и това е. Не ги смятам за недостатък, защото такива защитни елементи (роул-бари, краш-бари, краш-тапи, слайдери и др.) се слагат на всички типове мотоциклети, с всякакви двигатели и концепции на разположение.
Последна промяна Borymeckata на 03 Юни 2013, 10:38, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Jordana » 03 Юни 2013, 8:18

Доколкото знам феновете на марката толкова са били привикнали със класическия дизайн и вид на мотоциклетите със стария боксер че се наложило да бъде възстановено производството му .
Виж тази тема има доста писано за 6 цилиндровия редовак.Мен ми изглежда доста впечатляващо като технически параметри и концепция с този двигател.

http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewt ... 1&t=174706
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 03 Юни 2013, 9:56

Прегледах темата - става въпрос за някакъв концепт. А с този двигател си има реален мотоциклет:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

"Кой освен БМВ знае най-добре как се произвежда 6 цилиндров редови двигател?" Е тук малко са се изхвърлили... Всъщност, 6-цилиндровият редови двигател не е "чудо невиждано" при мотоциклетите. Японците са го правили преди повече от 30 години:

Изображение

Изображение

Има и италиански с редови 6-ци, да не говорим, че има и 8-цилиндров... Като цяло - не се наложиха в практиката, но тези стари модели са станали емблематични, направо са колекционерска рядкост в момента. Като гледам, май концепцията при мотоциклетите върви към максимално опростяване. 6-цилиндровият двигател е интересен и екзотичен, но просто не се прилага. Предстои да видим при BMW колко ще се задържи в производство... Ако конструкторите на фирмата са гонили оригинално решение - трябваше да сложат шестака надлъжно и направо щяха да "избият рибата" ... :yes: :yes:
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 03 Юни 2013, 10:27

Да, характеристиките на този мотор са впечатляващи:

"Обемът на двигателя е 1600 см3, мощността която той развива е същата както на редовия 4-ри цилидров който се използва в момента в "К" серията, но предоставя по-голям въртящ момент - 130 Nm, от които са на разположение още от 2000 об/мин-1."

За сравнение с един подобен японски тежък турист:

Изображение

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_1400_gtr_2012.php
136.00 Nm (13.9 kgf-m or 100.3 ft.lbs) @ 6200 RPM

Ето го и БМВ-то с неговите характеристики:
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k_1600_gt_2012.php

Наистина ЧУДОВИЩЕН въртящ момент за мотоциклет. Но и (трябва да се признае) - изкаран от съответната кубатура... Моментът му е сравним с този на следните модели на Ямаха:

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_mt-01_2012.php

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_v-max_hermes_2011.php

Разбира се, не е коректно да се сравняват само числата на максималния въртящ момент. Интересно е да се види кривата на момента в целия диапазон на оборотите...
Excellent! Steven is my name!


Аватар
Мнения: 666
Регистриран на: 5.07.2011
Местоположение: с. Искрец
Кара: Фиат 126р
Мечтае да кара: Шкода Фабия

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от zlatko_baretata » 30 Юли 2013, 11:45

Тука разправят, че е много подходящ за офроуд и ендуранс... те и досега го ползват в новите си мотоциклети от този тип, щото бил много издържлив и надежден, може би това е отговорът на въпроса ти.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... dTmdHVDB9Q

Факт е, обаче, че преминаха вече твърдо към редови 4-цилиндров с верига при пистовите машини. Но го направиха повече от блестящо с S1000RR.
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Borymeckata » 31 Юли 2013, 17:25

zlatko_baretata написа:...
Факт е, обаче, че преминаха вече твърдо към редови 4-цилиндров с верига при пистовите машини. Но го направиха повече от блестящо с S1000RR.


Супер-спортистът на БМВ е наистина впечатляващ като визия и характеристики:
Изображение

http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_s_1000_rr_2012.php

Имам познат, който си купи такъв и релно го кара. Хвали го, но все пак не е особено впечатлен... Характеристиките му били сравними с японските аналози - CBR1000R, YZF R1, GSXR1000 и ZX-10. Ето за сравнение:
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_yzf-r1_2012.php

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_ninja_zx-10r_2012.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx-r1000_2012.php

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr1000rr_2012.php

Както се очаква, БМВ-то (вероятно) е най-мощно. Според моят познат (нямам собствени наблюдения и затова го цитирам) за този модел конструкторите на БМВ са копирали яко от японците. И това е естествено, като се има предвид, че това е първи опит на БМВ в този клас и от колко години 4-те японски фирми правят спортни мотоциклети...
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Jordana » 31 Юли 2013, 18:07

Мотоциклета е много красив - на "живо" е доста впечатляващ с дизайна си. Като поведение не знам как е .Стойката му е доста напрегната за мойте разбирания - харесвам по големи мотори
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2643
Регистриран на: 22.11.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от Kris » 15 Авг 2013, 10:29

Незнам ама на мен ми изглежда "кривоглед", иначе останалата част не е зле.

Sent from my LT26i using Tapatalk 2

по-добре 2л пепси от 1.6л хонда
Аватар
Мнения: 5880
Регистриран на: 8.03.2002
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: каквото намери в гаража

Re: За боксерния двигател при мотоциклетите.

Мнение от I.Voykov » 16 Авг 2013, 12:16

Това с "кривогледството" си е запазена марка на БМВ, няма никакъв начин да объркаш мотора като идва към теб :)
Изображение
http://WWW.BMWBG.CLUB
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Are you ///M enough ...?

Следваща

Назад към BMW Motorrad

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook