Какви размери да си монтирам бас касата

Или всичките неща, които можем да натъпчем в един автомобил.

Модератор: Icco

Потребител
Аватар
Мнения: 16
Регистриран на: 12.06.2007

Какви размери да си монтирам бас касата

Мнение от bmwturbo2 » 10 Юли 2007, 18:18

Незнам да ли муе туй мястото та значи искам да си направя една каса за бас но незнам колко голяма трябва да бъде и с каква дебелина дърво бих те ли ми подсказали какво дърво да сложа имам едни дъски по 1см дебелина и но нз дали става а ето и размера на говоритела 12'' 30см.Та значи ако някой си е правил и знае какви са размерите за такъв говорител го моля да драсне какви са да си направя е аз дори да не е за този говорител

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 443
Регистриран на: 10.02.2007
Местоположение: Стара Загора/София
Кара: M40B18 '93

Мнение от Don_Mandragon » 10 Юли 2007, 19:25

Размера на говорителя не е достатъ4ен да се конструира кутия.Трябват още доста параметри.За да ти се помогне трябва поне да ни насо4иш марка и модел на говорителя.Друго не си вметнал къде ще я слушаш(в колата или в къщи).Дебелината на дъската също не е достатъчна.Трябва да използваш поне 20мм ПДЧ ако не МДФ.Има много работи за обясняване.Не е толкова просто всъщност.Няма да стане само да се вземат размери от друга и да се сложи говорител ;)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 167
Регистриран на: 21.12.2006
Местоположение: София

Мнение от ruskin » 13 Юли 2007, 9:46

Технически погледнато Дон-а е прав. Обаче идва момента с това, ако говорителя е китаец ( или какъвто и да било източноазиатски ), характеристики трудно, освен пикова мощност, размер и съпротивление. Горе долу универсален вариант е кутия около 45-55литра. Надявам се знаеш как се смята обем ( LxHxW=m3; 40cm x 40cm x 40cm = 0.64 кубични метра, демек 64литра ). Фазоинвертора, вече си го смятай сам, има хиляди симулационни програмки които могат да ти помогнат. Можеш и без фазоинвертор да го направиш, тогава дигни малко обема на кутията. Използвай оребрители в нея, изолирай хубаво със силикон или пенополиоретан ( монтажна пяна ), само че гледай с пяната да не прекаляваш, че тя се раздува, има после да режеш. Стягай кутията хубаво с по-дълги винтове ЗА ДЪРВО, не с пирони или винтове за метал. Дупчиш дупка и в двете плоскости, за по-хубаво капваш малко епоксидна смола в дупката и навиваш винта. Проблема е, че ако използваш епоксидна смола, просто забрави после да си развъртиш винтовете. Използвай материал 2.2см дебел, ако незнаеш какво е ПДЧ или МДФ, просто кофражни плоскости или талашит. За предпочитане кофражни плоскости, но не трето качество а, първо - 125лв - 1.25м/2.25м. Ако мислиш често да вадиш и слагаш говорителя в кутията, то използвай гайки които залепи от вътрешната страна на кутията, така няма да ти се налага да разглабяш самата кутия за да извадиш говорителя.
Дупчи дупките за винтовете с които ще захващаш плоскостите една за друга с 2мм по-тънка бургия, ако имаш винтове 5мм, дупчи с 3мм бургийка. Сложи по стените вата, за предпочитане 3-5см дебела.
Еми общо взето това е то, пътя към направата на качествен бокс за говорител. Ако има още нещо питай на ЛС, ще ти помогна с каквото мога.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 443
Регистриран на: 10.02.2007
Местоположение: Стара Загора/София
Кара: M40B18 '93

Мнение от Don_Mandragon » 13 Юли 2007, 11:00

Ако ти се занимава може да измериш параметрите на говорителя.Имам такава стратия само трябва да имаш мултицет,стрелкови волтметър,резистор 10 Ком/1% и малко време.Защото дори и на марковите говорители параметрите се разминават с посо4ените от производителя.Та като измериш ще полу4иш някоии от параметрите и после ще симулираш с някоя програма(Bassbox,JBL Speakershop,или друга)Ако нямаш време или желание да се занимаваш направи така както ти обясни колегата.Само ако правиш така трябва бая да си поиграеш с дължината на рефлектора за да полу4иш оптимален вариянт.Успех :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 521
Регистриран на: 16.11.2005
Местоположение: Cal
Пол: Мъж

Мнение от The_Ancient » 13 Юли 2007, 12:09

Don_Mandragon написа:Ако ти се занимава може да измериш параметрите на говорителя.Имам такава стратия само трябва да имаш мултицет,стрелкови волтметър,резистор 10 Ком/1% и малко време.Защото дори и на марковите говорители параметрите се разминават с посо4ените от производителя.Та като измериш ще полу4иш някоии от параметрите и после ще симулираш с някоя програма(Bassbox,JBL Speakershop,или друга)Ако нямаш време или желание да се занимаваш направи така както ти обясни колегата.Само ако правиш така трябва бая да си поиграеш с дължината на рефлектора за да полу4иш оптимален вариянт.Успех :)

:yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 114
Регистриран на: 22.02.2007
Местоположение: София

Мнение от poweramper » 13 Юли 2007, 22:02

ruskin написа:Технически погледнато Дон-а е прав. Обаче идва момента с това, ако говорителя е китаец ( или какъвто и да било източноазиатски ), характеристики трудно, освен пикова мощност, размер и съпротивление. Горе долу универсален вариант е кутия около 45-55литра. Надявам се знаеш как се смята обем ( LxHxW=m3; 40cm x 40cm x 40cm = 0.64 кубични метра, демек 64литра ). Фазоинвертора, вече си го смятай сам, има хиляди симулационни програмки които могат да ти помогнат. Можеш и без фазоинвертор да го направиш, тогава дигни малко обема на кутията.

Като нямаш параметрите на говорителя забрави да сметнеш подходящия обем. Не виждам как ще изчисли фазоинвертора като ги няма параметрите. Какви данни ще въвежда в програмата? :shock: Така че сори батка, ама това, което си написал.... :shock: Единствения начин да сметнеш правилния обем на кутията е да измериш параметрите на говорителя. В JBL Speakershop дори има схема на свързване и wizard. Стъпка по стъпка е обяснено какво да се прави.
ruskin написа: Използвай материал 2.2см дебел, ако незнаеш какво е ПДЧ или МДФ, просто кофражни плоскости или талашит. За предпочитане кофражни плоскости, но не трето качество а, първо - 125лв - 1.25м/2.25м. ...

И защо му да е използва кофражни плоскости първо качество? То тази кутия златна ще излезе. Има си МДФ, ПДЧ или кофражни плоскости (има едни за по 50-60 лв платното (точно 3-то качество се водят), а не за 125). 1 кв.м 18мм МДФ пък е 15 лв.
ruskin написа:
Дупчи дупките за винтовете с които ще захващаш плоскостите една за друга с 2мм по-тънка бургия, ако имаш винтове 5мм, дупчи с 3мм бургийка.

При дупка пробита с 3мм бургия, и последващо завиване на 4мм винт плоскостта се цепи. Проверено е на практика. А пък ти му предлагаш да дупчи с 3-ка за винт 5-ца :roll:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 167
Регистриран на: 21.12.2006
Местоположение: София

Мнение от ruskin » 14 Юли 2007, 11:26

poweramper написа:
ruskin написа:Технически погледнато Дон-а е прав. Обаче идва момента с това, ако говорителя е китаец ( или какъвто и да било източноазиатски ), характеристики трудно, освен пикова мощност, размер и съпротивление. Горе долу универсален вариант е кутия около 45-55литра. Надявам се знаеш как се смята обем ( LxHxW=m3; 40cm x 40cm x 40cm = 0.64 кубични метра, демек 64литра ). Фазоинвертора, вече си го смятай сам, има хиляди симулационни програмки които могат да ти помогнат. Можеш и без фазоинвертор да го направиш, тогава дигни малко обема на кутията.

Като нямаш параметрите на говорителя забрави да сметнеш подходящия обем. Не виждам как ще изчисли фазоинвертора като ги няма параметрите. Какви данни ще въвежда в програмата? :shock: Така че сори батка, ама това, което си написал.... :shock: Единствения начин да сметнеш правилния обем на кутията е да измериш параметрите на говорителя. В JBL Speakershop дори има схема на свързване и wizard. Стъпка по стъпка е обяснено какво да се прави.
ruskin написа: Използвай материал 2.2см дебел, ако незнаеш какво е ПДЧ или МДФ, просто кофражни плоскости или талашит. За предпочитане кофражни плоскости, но не трето качество а, първо - 125лв - 1.25м/2.25м. ...

И защо му да е използва кофражни плоскости първо качество? То тази кутия златна ще излезе. Има си МДФ, ПДЧ или кофражни плоскости (има едни за по 50-60 лв платното (точно 3-то качество се водят), а не за 125). 1 кв.м 18мм МДФ пък е 15 лв.
ruskin написа:
Дупчи дупките за винтовете с които ще захващаш плоскостите една за друга с 2мм по-тънка бургия, ако имаш винтове 5мм, дупчи с 3мм бургийка.

При дупка пробита с 3мм бургия, и последващо завиване на 4мм винт плоскостта се цепи. Проверено е на практика. А пък ти му предлагаш да дупчи с 3-ка за винт 5-ца :roll:

Казах, че има универсален, което означава, че говорителя няма да свири като в точно нужния си обем, но ще свири, доста по-удачно от самоизмислен обем. А и го дадох вариращ, в който влизат горе долу 50-60% от 12" говорители.
Ще се цепи да, като използваш 3-то качеество плоскост, от 50-60лв, в които като по4вам да навивам с винтовърта, и винта си минава със саде главата през плоскоста, а като ползваш пъво, нещатата са каде каде по-различни, може и златна да излезне кутията, ама нужно ли е да си правиш компромиси с нещо което планираш да слушаш дълго време и да му се наслаждаваш. Едва ли ще си купиш най-грозните алуминиеви джанти, само за да имаш алуминиеви джанти. За да измериш параметрите на говорителя, първо трябва да знаеш какво мериш, трябва да имаш минимални познания по физика, а като гледам пича май незнае какво трябва да мери, за това му предложих универсалния вариант. Фазоинвертора може да си го настрои според вкуса му. На едни им харесва един вид бас, на други друг, така че е глупаво да се налага мнение, че ако за даден говорител обема му е Х и с фазоинвертор с параметри Y, то това е обема в който начина на свирене на говорителя ще се хареса на 100% от чулите го.
Съжалявам, просто исках да бъда полезен на човек който явно няма понятие от Vas, Xmas, Qms и тн и тн.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 114
Регистриран на: 22.02.2007
Местоположение: София

Мнение от poweramper » 14 Юли 2007, 15:47

ruskin написа:На едни им харесва един вид бас, на други друг, така че е глупаво да се налага мнение, че ако за даден говорител обема му е Х и с фазоинвертор с параметри Y, то това е обема в който начина на свирене на говорителя ще се хареса на 100% от чулите го.

Това е така спор няма, но за да настроиш фазоинвертора все пак трябва да си улучил и правилния обем. Е в краен случай може да се прибегне и до метода с "универсалния" обем, но колко ще е сполучливо... :roll: Колкото да удариш петица от тотото (не казвам 6-ца, понеже все пак има някакъв шанс де) :D
Относно дупченето и сцепването на плоскостите - просто се дупчи с бургийка по-малка с 0,5 мм от винта и няма никакви грижи.

ruskin написа: Едва ли ще си купиш най-грозните алуминиеви джанти, само за да имаш алуминиеви джанти.

Така е, но няма и да си вземеш някакви джанти от по 2000 лв./бр. нали (освен ако не се чудиш какво да ги правиш, разбира се) ;)

А и ако ми обясниш каква ще е разликата между кутия направена от 3-то качество (50-60лв) и тази направена от 1-во качество талашит, ще съм ти много благодарен. Не го приемай като заяждане, просто наистина ми е интересно да чуя твоите доводи. Айде жив и здрав :)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 167
Регистриран на: 21.12.2006
Местоположение: София

Мнение от ruskin » 14 Юли 2007, 17:18

Продължаваме да спамиме, но все пак.
Няма да си зема джанти за 2000лв, само ако не ми харесват, а нали знаеш, когато нещо много ти харесва и искаш да го имаш, не ти пука за цената, ще сабираш колкото време е нужно и ще го имаш.
Разликата между 1-во и 3-то качество кофражни плоскости е в това, че плътноста на материала има голя разлика, като 1-во качество е доста по-плътен от 3-то. Твърдоста пак е в полза на първо качество. Изхождам от това, че при правенето на 12" SPL кутия с 3-то качество е неизбежно да слагаш вътрешни оребрители, докато при 1-во качество можеш да минеш без тях. Талашит неизползвам никога поради простата причина, че е прекалено твърд материал с резонантна честота 26Hz, под резонантна имам предвид честота при която почва да дрънчи ужасно грозно. И този проблем се отстранява с по-голямо оребрение, но това вече е безумие, особенно когато правиш 15" SPL кутия. Трябва да правиш оребрителна решетка на всяка от страните, притова с размер на квадрата 5х5см, после разпънки между всичките страни и още хиляди лайна, което са много труд, голяма тежест и тн и тн.
Еми горе долу затова давам по 125лв на плоскост. А и от скоро ползвам друг начин за закрепяне на страниците. Пробивам 8мм дупка, в която монтирам тръбичка с резба и 4 странични държача, нещо от типа на завършека на любителса ракета изглежда. Това всичко се оклепва стабилно със епоксидна смолица и се набива в дупката. После си наклепваш и болта с епоксинда смола, завиваш и забравяш за отвиването. По-добре с брадвата да го разсечеш, по-скоро по-лесно ще е.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 443
Регистриран на: 10.02.2007
Местоположение: Стара Загора/София
Кара: M40B18 '93

Мнение от Don_Mandragon » 14 Юли 2007, 18:40

Аз използвам за плоскостите лепило Момент за дърво.След като намажеш просто пристягаш със скоби или в двата края на пар4ето слагаш по 1 видия само докато стегне.А то бързо стяга и става много здраво.Веднъж играх един крак на стара каса правена по този на4ин и се счупи талашита в средата но лепеното не се разлепи.Все пак за допълнителна здравина слагам през 10-15 см видии ама само ако касата е голяма.Например за 8-10'' говорител няма смисъл ;)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 521
Регистриран на: 16.11.2005
Местоположение: Cal
Пол: Мъж

Мнение от The_Ancient » 16 Юли 2007, 10:40

лепило - рекол.
за яки колони винтове през 4 сантиметра и укрепление при наличие на големи стени. Няма значение дали материала е МДФ. Може и двойни стени.
материала нема резонансна честота тва зависи от площта на стената и дебелината на плоскостта.
ruskin я ми разкажи малко за Vas, Xmas, Qms и тн и тн. че ми стана интересно.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 167
Регистриран на: 21.12.2006
Местоположение: София

Мнение от ruskin » 17 Юли 2007, 14:04

The_Ancient написа:лепило - рекол.
за яки колони винтове през 4 сантиметра и укрепление при наличие на големи стени. Няма значение дали материала е МДФ. Може и двойни стени.
материала нема резонансна честота тва зависи от площта на стената и дебелината на плоскостта.
ruskin я ми разкажи малко за Vas, Xmas, Qms и тн и тн. че ми стана интересно.

Хммм интересно как така материала няма резонантна честота, май си се заблудил и то доста, щото стъклото се пука при една честота, вибрира издава други звуци при друга честота, така и МДФ-а и ПДЧ-то, и те резонират грозно, при някои честоти, което зависи от плътноста на материала, колко и какви вибрации може да поема и успокоява и т.н.
Xmas - Съкращение за коледа
Vas - Еквивалентен обем на въздуха, измерва се в кубически литри/футове/инчове
Qms - махничен фактор на работоспособноста.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 521
Регистриран на: 16.11.2005
Местоположение: Cal
Пол: Мъж

Мнение от The_Ancient » 17 Юли 2007, 14:33

Ако имаш укрепление нема да ти резонира грозно. Както и ако е много тежка колоната. Същото и за стъклото. ;)
П.П. Мерси за отговора иначе. Т'ва коледа не знам на кое му викаш така, ама в училище се учи за нек'ви трептения, там има Х, А и разни други работи.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 114
Регистриран на: 22.02.2007
Местоположение: София

Мнение от poweramper » 17 Юли 2007, 16:12

The_Ancient написа:...Т'ва коледа не знам на кое му викаш така, ама в училище се учи за нек'ви трептения, там има Х, А и разни други работи.

Имал е предвид Xmax - максималния ход на мембраната.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 443
Регистриран на: 10.02.2007
Местоположение: Стара Загора/София
Кара: M40B18 '93

Мнение от Don_Mandragon » 17 Юли 2007, 17:14

ruskin написа:Vas - Еквивалентен обем на въздуха, измерва се в кубически литри/футове/инч


Vas - Еквивалентен обем на високоговорителя - представлява затворения обем въздух, който възбуждан през площ, равна на звукоизлъчващата повърхност на дадения високоговорител, би имал същата гъвкавост, както окачването на високоговорителя :!:

Следваща

Назад към Car аудио и видео

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook