високоговорители,кросоувъри,децибели

Или всичките неща, които можем да натъпчем в един автомобил.

Модератор: Icco

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 208
Регистриран на: 15.03.2008
Местоположение: плевен
Кара: е39
Мечтае да кара: м6

високоговорители,кросоувъри,децибели

Мнение от go6o82 » 12 Окт 2008, 21:26

колеги попаднах на тази тема в едни лекции,тря е доста по -гоаляма ,но немога да кача графиките към нея и да я пусна цялата.ако някои иска мога да му я пратя на скайпа и да качи всичко

Фактори от който зависи чувствителноста на високоговорителите:
За да се увеличи ефективноста от преобразуването в елктромеханичното звено, трябва да насочим вниманието си,към магнитната система и звуковата бобина. За увеличаването на чувствителноста в това звено трябва да се увеличи магнитното поле/магнитната индукция / в въздушната междина и обема на проводника на бобината, както и да се намали номиналното съпротивление на проводника. Магнитната индукция може да се увеличи, като се увеличи коефициента на използваемост на магнита, като се увеличи неговия обем, или се използва магнит с по-голяма енергия. Магнитната индукция е обратно пропорционална на площа на въздушната мембрана, но ако се намали тази площ би означавало да се намали и обема на проводника, а това довежда и до намаляване на чувствителноста. Затова трябва да се увеличава магнитната индукция, чрез намаляване на нейното разсейване; като се избягват междини по пътя /напр. много дебел слой лепило между детаилите, недобре припасвани и набити сърце и долна наставка /, както и разумно намаляване на широчината на въздушната междина, така че това да не доведе до необходимоста от намаляване на проводника, или затрудненния при центроването на трептящтата система. Увеличаването на обема на проводника може да стане чрез използването на прфилиран такъв, с правоъгълно сечение. Това обаче довежда до затруднения при навиването на звуковата бобина и нейното оскъпяване, затова се прилага в специални случаи.
Друго влияние върху чувствителността оказва механо акустичния преобразувател, а именно мембраната и звуковата бобина. Намаляването на масата на мембраната при нейзменна площ, означава намаляване на нейната дебелина но при мах . здравина и твърдост, което веднага ограничава тази възможност, като единстения път е търсенето на нови материали съчетаващи в себе си тези качества. Намаляването на масата на звуковата бобина става чрез заместването на медния проводник с алуминиев. Тук обаче трябва да се действа оптимално, тъй като алуминия има по-ниска маса, но и по-високо съпротивление от медта.
Коефициента на полезно деиствие при съвременните електродинамични високоговорители има стойност от 0.5 до 5%

- Фактори , от който зависи честитния обхват на високоговорителите:

За намаляване на долната гранична честота, оказват влияние: присъединената маса въздух, масата на трептящата система и гъвкавоста на окачването. Присъединената маса въздух зависи от плщта на мембраната, а масата на трептящата система е сумата от масата на мембраната и звуковата бобина. Напръв поглед е все едно дали ще увеличаваме масата или гъвкавоста за понижаване на долната гранична честота. На практика, обаче, това не е така, защото това води до намаляване на чувствителноста и влошаване на преходните процеси, при това долната гранична честота не се намалява чувствително. Много по-добри резултати се получават при увеличаване на гъвкавоста на окачване на трептящата система. Тя се състой от гъвкавост на гънката и гъвкавост на трептилката. По принцип гъвкавоста не влияе на чуствителноста, това от своя страна довежда до по-добро звучене на високоговорителя.
Ефективното излъчване на високите честоти изисква почти противоположни качества на мембраната, неината маса трябва да е колкото може по-малка, а твърдоста й колкото е възможно по-голяма. Най-високите чесоти които високоговорителя ефективно преобразува се излъчват от самия връх на конусната мембрана ,затова той трябва да бъде лек и твърд, като за целта конуса в този участък се прави с голяма стръмност ,а понякога се втврдява с различни лакове.
Друг начин за повишаването на граничната честота е използването на т.нар. високочестотен конус представляващ допулнителна малка конусообразна мембрана, закрепена непосрредствено за шпулата и излъчваща в областа на високите честоти. Тази мембрана трябва да бъде много лека и твърда. Тъй като нейния горен ръб е свободен, за да не се деформоира той трябва да бъде подсилен с обърнат ръб .

Фактори определящи нелинейите изкривяваня на високоговорителите

-Изкривяваня породени от нелинейноста на окачване на трептящата система. Гъвкавоста на окачването намалява с увеличаването на амплитудата на движение на мембраната. Поради това мембраната не може да следва изменението на входния сигнал и се получават изкривяваня. За ниските честоти те са най-силни защото амплитудата там е най-голяма.
- Изкривяваня породени от изменението на честотата относно, движенито на източника на звук/ефект на Доплер /
Този вид изкривяваня се получават главно при широколентовите високоговорители на който се подават едновременно сигнали с ниски и високи честоти. В такъв случай мембраната извършва движение с голяма амплитуда при възпроизвеждането на ниските честоти, представлява движещ се източник за високите честоти. При това, в следствие на ефекта на Доплер слушателя ще възприема последните с по-ниска или по-висока честота в зависимост от посоката на движение на мембраната в даден момент .
Единствения начин за избягването на този вид изкривяваня е разделянето на сигнала на отделни честотни ленти за ниски и високи честоти, които да се възпризвеждат от отделни високоговорители.
- Фактори определящи насочеността на високоговорителя .
Геометричните размери на високоговорителя са единствените фактори, които определет неговата насоченост. Както беше казано насоченоста при плоско бутало зависи от отношението на диаметъра на мембраната към дължината на вълната. При конусните говорители насоченоста зависи и от ъгъла при вурха на конуса, като с намаляване на ъгъла насоченоста се увеличава, както и от материала от които е изработена мембраната. За намаляване на насоченоста трябва да бъде колкото е възмажно по-плоска и с по-малки размери.
- Изкривяваня породени от неравмерноста на магнитното поле. За да бъде връзката линейна между протичащият ток през звуковата бобина и движението й, трябва магнитното поле да бъде равномерно. Това не може да бъде изпълнено при големи амплитуди на колебание на трептящата система, което довежда до изкривяване на звука .
Намаляването на тези изкривяваня може да бъде постигнато по няколко начина ;
- Като височината на звуковата бобина е по-малка от височината на работната въздушна междина. Този метод е приложим само за малки амплитуди затова той се използва в средно и високочестотните високоговорители.
- Като се направи височината на звуковата бобина да бъде значително по-голяма от височината на работната въздушна междина, така че максимална амплитуда на колебание да се намира в постоянното магнитно поле. При използването дълга звукова бобина, дополнително предимство е увеличаване на масата на трептящата ситема и намаляване на долната гранична честота. Това решение е подходящо предимно за нискочестотни и широколентови високоговорители.
Основен недостатък на това решение е намаляването на КПД поради факта, че само част от протичащия ток през звуковата бобина взаимодеиства с магниното поле, както и увеличаването на масата на трептящата система.
- Влияние на меден пръстен върху показателите на високоговорителя. Входния електрически импеданс на електродинамичните високоговорители силно нараства с увеличаване на честотата, вследствие на което намалява консумираната от него мощност и оттам звуково налягане. Това от своя страна означава намаляване на горната гранична честота на високоговорителя, която е основен параметър на високочестотните излъчватели. Ходът на импедансната характеристика може да бъде коригиран с помоща на свързана на късо навивка разположена в близост до звуковата бобина. Консртуктивно тя се оформя като меден пръстен или капачка надянати върху сърцето на магнитната система в неговия горен край. При това положение разтоянието между звуковата бобина и този меден пръстен е около 0,1 до 0,2 мм . С това се елиминира затихването на високите честоти, което означава, че се увеличава горниата гранична честота. Ако дебелината на пръстена е повече от тази стойност ще се намали чуствителноста на високоговорителя. Недостатък на този метод е консумираната по-висока мощност на усилвателя при високи честоти, но тъй като тази мощност е много малка тя се пренебрегва.


Електрическите параметри

- Пълно входно електрическо съпротивление / входен електрически импеданс / Zвх
Това е отношението на приложеното върху входните клеми напрежение, към протичащия ток. Входния електрически импеданс по принцип зависи от честотата , тази зависимост се нарича импедансна характеристика

- Номинално пълно входно съпротивление - / номинален импеданс / е стойноста на съпротивлението на бобината на високоговорителя. Този параметър е важен за съгласуването с усилвателя, защото в противен случай усилвателя може да се претовари , ако неговата стойност стане твърде ниска.
- Електрическа мощност - това е мощноста която се разсейва върху номиналния импеданс, когато към говорителя е подадено напрежение:
Uвх - подадено напрежение на входа
Pe=U²вх/ Zном
Zном - номинален импеданс

- Паспортна мощност - тя е мярка за устойчивост на високоговорителя при електромеханично въздействие и характеризира неговата устойчивост на прергряване и механичната му здравина при продължително 100h натоварване с специален шумов сигнал, чието статистическо разпределение на мощноста по честота е подобно на това за усреднен сигнал на музикална или говорна програма. След този тест се измерват неговите параметри, които той трябва да е запазил и да не проявява ефекти на звънтене, хриптене и др., които биха попречили на нормалното му функциониране.
- Номинална мощност - обявява се от производителя и представлява мощноста равна на изходната мощност на усилвателя с която високоговорителя може да работи продължително време без в него да настъпят електрически или механични повреди.
- Максимална синосуидална мощност - това е електрическата мощност на синосуидалния сигнал с честота от честотния обхват/долна и горна гранична честота напр. 40-4000Hz/,koйто може да издържи продължително време ,без в него да настъпят елкртически или механични повреди.
- Mузикална мощност - тя характеризира нискочестотните говорители и се дефинира като максимална синусоидална мощност за честота от честотния обхват под 250Hz, която високоговорителя може да издържи за кратко време /под2сек./,и характеризира възможноста му да издържа краткотрайни пикови претоварваня.
- Работна мощност - представлява електрическата мощност, под чието въздействие високоговорителя създава звуково налягане с определена стойност на определено разстояние от него. Тя се използва за изпитваня главно на висококачествени високоговорители.
- Максимална дълговременна мощност - тя е мощноста на специален шумов сигнал описан по-горе, в определен честотен обхват , която високоговорителя може да издържа без да настъпят необратими изменения след 10 цикъла, при режим - редуващи се 1мин въздействие на ел. сигнал следвано от 2мин изкл. състояние.
- Максимална кратковременна мощност - представлява електрическата мощност на специален шумов сигнал в определен честотен обхват която високоговорителя издържа,без да настъпят необратими механични повреди след 60 цикъла при режим 1сек въздействие на ел . сигнал , следвано от 1мин изкл. състояние.
Електроакустични характеристики

Определят високоговорителя, като източник на звуково поле, а някой от тях определят връзката между входната и изходната величина
- Честотна характеристика на звуковото налягане - това е зависимоста на създаваното от високоговорителя звуково налягане от честотата в дадена точка, намираща се на определено разстояние (обикновено 1м), от работния му център (излъчващия отвор ), и лежаща на работната ос (оста по направление на звуковото налягане ) при постоянно напрежене на входните клеми.
- Ефективен обхват на възпройзвеждане - това е честотния обхват, в който високоговорителя преобразува ефективната електрическа енергия, подавана на неговите изводи, в енергия на звуковите колебания. Практически той се определя като обхвата в който честотната характеристика се понижава с не повече от някаква определена стойност спрямо средната такава на звуковото налягане при преобразуване на електрическата енергия в енергия на звуковото поле (+/-3dB).
- Чуствителност - дефинира се като отношение на средното звуково налягане, създавано от високоговорителя за определен честотен обхват на 1м от работния център по работната ос към корен квдратен от стйноста на подаваната ел.мощност .

Ра - паскал(единица за звуково налягане)
Αх═ Рср/√Pe [Pa/ √ W]
W - Ват

При сравняване на високоговорители с еднаква чуствителност, трябва да се използват едни и същи честотни обхвати , в противен случай сравняването не е коректно.
- Характеристика на насоченост - представлява зависимоста на звуковото налягане, създавано от високоговорителя за определена честота в точки от пространството намиращи се на определено разстояние на работния център от ъгъла сключен между работната ос и правата свръзваща съответната ос с работния център. Характеристиката на насоценост се "изостря" с повишаването на честотата. Намаляването на ъгъла на насоченост зависи от отношението на диаметъра на излъчвателя и дължината на вълната на излъчвания звук. Затова стандартите имат допустимо изменение на характеристиката на насоченост в даден честотен обхват.
- Акустичната мощност - представлява средната по време мощност на излъчвания сигнал с определена честота. Тя не трябва да се бърка с електрическата мощност, тъй като за всяка честота акустичната мощност представлява електрическа такава, умножена по коефициента на полезно действие на високоговорителя.
- Коефициентът на полезно действие - представлява отношението на отделената от високоговорителя акустична мощност Pak към подаваната електрическа мощност Pe за честота f ;


η═Рак/Ре


Нелинейни изкривяваня.
Тъй като високоговорителя не може да бъде абсолютно линеен излъчвател се проявява като нелинеен елемент. Вследствие на това в излъчвания сигнал се появяват честотни компоненти който не присъстват в спектъра на входния сигнал. Количествената мярка за нелинейните изкривяваня е коефициентът за нелинейни изкривяваня, представляващ отношението на спректралните съставки в изходния сигнал породени от нелинейноста на преобразуването към общия изходен сигнал .
Нелинейните изкривяваня биват два вида :
- Хармонични изкривяваня - представляват изкривяване на формата на сигнала, при което в изходния сигнал се появяват съставки с честота по висока от тази на породилия ги сигнал и кратни на нея. Появяват се независимо от това дали на входа на високоговорителя е подаден сигнал с една или няколко честоти едновременно .
- Интермодулационни изкрвяваня - те са породени от взаимодействието между сигнали с различни честоти, подадени едновременно на входа на високоговорителя. В резултат на това взаймодействие в изходния акустичен сигнал се появяват съставки, с честота равна на сумата и разликата на подадените на входа честоти, както и на сумата и разликата на едната и удвоената втора входни честоти, на сумата и разликата на едната и утроената втора входни честоти и т. н., като честотата на тези съставки е както по-висока така и по-ниска от тази на входния сигнал при това не кратна на тях. Коефициентът на хармоничните изкривяваня за конкретен високоговорител зависи от мощноста и честотата на подадения на входа сигнал .

- Преходни процеси - масата на мембраната на високоговорителя е носител на инертноста, вследствие на която движението на мембраната закъснява спрямо появата или изчезването на движещата сила. Времето на това закъснение представлява продължителноста на преходните процеси, и представлява важна характеристика на високоговорителя от която зависи до голяма степен естественоста на звученето. Това е така защото високоговорителя нормално функционира в преходен режим. Опитно е установено , че преходнитепроцеси се усещат, когато тяхната продължителност надмине 7мсек за ниските и 0,2мсек за високите честоти.
- Еквалентен обем на високоговорителя - предствлява затворения обем въздух, възбуждан през площ равна на звукоизлъчващата повърхност на дадения високоговорител, която би имала същата гъвкавост както окачването на високоговорителя. Този параметър се използва при оразмеряването на озвучителни тела .
Последна промяна go6o82 на 02 Мар 2009, 18:08, променена общо 3 пъти

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 208
Регистриран на: 15.03.2008
Местоположение: плевен
Кара: е39
Мечтае да кара: м6

кросоувъри от първи ред,зобел,децибели

Мнение от go6o82 » 02 Мар 2009, 0:05

С използването на пасивни кросоувъри,можете да управлявате НЧ,СрЧ,ВЧ говорители или повече паралелно на всеки канал на усилвателя и да поддържате постоянен товар(импедансно ниво)на усилвателя през целия честотен обхват.Всеки от тези високоговорители получава специфичен честотен диапазон от един от следните видове кросоувъри-low pass, high pass, and band pass.(НЧ,ВЧ или лентов филтри).
Техните компоненти( на филтрите) са съставени от бобини и кондензатори.Стойността на бобините и кондензаторите е избрана в зависимост от желаната от кросоувъра честота, чрез която се поддържа ефективният работен обхват на високоговорителя,желаната стръмност,и честотата при която компонентите на кросоувъра разгръщат пълното си съпротивление в съответствие със съпротивлението на високоговорителя.Стойността на бобината или/и кондензатора използвани за дадена честота при високоговорител със съпротивление 4 ома не са същите за високоговорител с друго(различно) съпротивление.

Нискочестотни филтри
НЧ филтри пропускат честотите под зададената на филтъра,спирайки всички честоти ,които са над нея(честотата на срязване). Филтърът от първи ред (6dB/oct) съдържа бобина ,свързана последователно с високоговортеля.Просто под честотата на кросоувъра ,бобината започва да добавя съпротивление към ел.верига.Когато при зададената честота на кросоувъра бобината достигне съпротивление еднакво с това на високоговорителя мощността върху него се редуцира с 3 dB или 50%.Една октава по нагоре над посочената честота ,мощността се редуцира с 6 dB или с 75 %.Всяка октава отгоре добавя редуциране на мощността с 6 dB.Размера на бобината се определя от импеданса на високоговорителя и избраната честота на кросоувъра.
Високочестотни филтри
Високочестотните филтри позволяват по високите честоти от зададената на кросоувъра да преминават през него,спирайки всички честоти ,които са под зададената. Филтърат от първи ред(6dB/oct) съдържа кондензатор,свързан последователно с високоговорителя..Когато при зададената честота съпротивлението на кондензатора е същото с това на високоговорителя мощността върху него се рeдуцира с 3 dB или 50%.Една октава надолу под зададената честота ,редуцирането на мощността е 6 dB или 75%.всяка октава надолу редуцира мощността с 6 dB.

Лентови филтри

Позволяват пропускането през кросоувъра на определен честотен диапазон.определен от долната и горната честота зададени на кросоувъра.Филтърът съдържа кондензатор и бобина,свързани последователно на високоговорителя.

Зобелът е филтър,използван за стабилизиране на импеданса н а високоговорителя във веригата високоговорител-кросоувър.Той съдържа кондензатор със същата стойност като този на кросоувъра(при който честотното съпротивление се удвоява),свързан последователно с резистор който има стойност 1,25 пъти стойността на номиналния импеданс на високоговорителя.Зобелът е паралелно свързан между високоговорителя и кросоувъра.
В някои случаи е необходимо да се овеличи срязването или стръмността с 6 dB.С високочестотните говорители това е особено важно.Ниските честоти увреждат ВЧ говорител.Използвайки филтри от 2 ри(12 dB/oct) или 3 ти(18dB/oct) ред,ВЧ филтър ще редуцира НЧ съставки.ВЧ говорител с филтър от 3 ти ред(18 dB/oct ) счестота на срязване 5000 Hz ,захранван от усилвател 100 W ще получава мощност 1,6 W при 2500 Hz, срещу 25 W при филтър от 1 ви ред(6 dB/oct).Използването на филтри от по-висок ред позволява ВГ да работи на границата на своята ефективност .Филтрите от по-висок ред също така могат да бъдат полезни
в компенсирането на естествените пикове,слушайки музика в колата).
Когато изграждате пасиве н кросоувър,убедете се че пресмятате правилно импеданса на всеки ВГ.Импедансът е свързан с честотата.

извинявам се за това че немога да кача снимки-нещо ме мъчи с това качване.

накратко за децибелите:
в децибели може да се мери мощност, напрежение, нива на звук и електромагнитен сигнал. Децибелът се използва предимно в електрониката и акустиката
формулата за изчисляване: 10 log10(P2/P1) ,
P2/P1 е от ношението на две мощности.

dB без допълнителен индекс се използва в акустиката като единица за ниво на звуковото налягане

За други величини след dB се добавя буква, уточняваща условията на измерване

Децибелите са мярка за отношение, затова те не се мерят непосредствено, а се изчисляват. Затова е важно коя е началната стойност, спрямо която сравнаваме - нивото при 0 dB

за dBW - за 0 dB е приета мощност 1 W


В акустиката за 0 dB се приема границата на чуваемост на човешкия слух, или 10-12 W/m2 за честота 1 kHz. Един децибел е минимално различимата разлика във силата на звука. Изразяването силата на звука в децибели, а не във W/m2 е по-нагледно, защото ухото възприема разликите в силата на звука като логаритмични

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 208
Регистриран на: 15.03.2008
Местоположение: плевен
Кара: е39
Мечтае да кара: м6

Мнение от go6o82 » 04 Мар 2009, 21:35

ОЩЕ ЗА ВИСОКОГОВОРИТЕЛИТЕ И МАТЕРИАЛИТЕ ОТ КОИТО СА НАПРАВЕНИ

Теоретично идеалния високоговорител би трябвало да има мембрана от материал с плътност , равна на плътноста на въздуха, при това тази мембрана трябва да е абсолютно твърда ,трябва да е закрепена на абсолютно линейно окачване и т.н. В реалния живот мембраната има маса , деформира се , окачването е нелинейно ......и въобще причини за изкривявания и резонанси – много .
революционните конструкции – електростатични ,лентови ,планарни и др. , решават някои проблеми , но не всички , и поради тази причина не могат да изместят високоговорителите с традиционна конструкция.
Но е важно да се разбере че високоговорителя е съставен от компромиси!В тях конструкторите търсят оптимални решения на определени проблеми , а потребителите се възползват от тези решения ,знаейки какво могат да очакват от високоговорител с определена конструкция , и какво – не .
Усъвършенствания в конструкцията на високоговорителите има при материалите от които се изработва мембраната. Използват се нови материали , но и старите остават.Защото новите материали отговарят на определени изисквания , но на други – не . Мембраната трябва да съчетае две противоположни изисквания ,това са твърдост която трябва да е колкото се може по-голяма и вътрешни затихвания които са жизнено необходими.Твърдоста означава ускорението от звуковата бобина да се предава без изменения на цялата излъчваща площ на мембраната – от центъра до периферията.Това осигурява равна АЧХ ,бърза атака на импулсен сигнал и т.н.Защо не се изработват тогава само метални мембрани? Защото вътрешното затихване в металите е нищожно , и за да се избегне „звъненето” на мембраната конструкторите се налага да прибягват до разнообразни решения , но не могат изцяло да победят резонансите в твърдите мембрани . Вътрешното демпфане предотвратява „оцветяването” на звука, отстранява локалните пикове и падини в АЧХ , ускорява бързото затихване на импулсните сигнали.Защо не правят тогава мембраните от полупластични материали ? Защото в такъв случай само централната част на мембраната ,непосредствено около звуковата бобина ,ще се движи в синхрон с движението на бобината ,а периферията ще излъчва всичко друго но не и това което трябва.


Целулоза
И досега един от най-удачните материали ,който разумно балансира между твърдост и вътрешни затихвания ,е най-стария използван за мембрани – хартията.Хартиените мембрани могат да бъдат пресовани от лист хартия – това се прилага за евтините високоговорители.По-удачен е метода на отливането ,при който целулозна маса се нанася върху мрежа с последваща обработка.Важно е да се отбележи че на практика хартиените мембрани са един вид композитни конструкции.Понеже в целулозната маса се добавят определени материали , а готовите мембрани се импрегнират и промазват с различни разтвори.
Предимства на хартиените мембрани :
Много добро вътрешно демпфване което е предпоставка за добра разделителна способност и детайлност на звученето.Гладка АЧХ което позволява използването на опростени пасивни филтри.Прехода от бутален към зонален режим на работа на мембраната е плавен и предсказуем.Чисто субективно много слушатели отбелязват че хартиените мембрани звучат добре.
Недостатъци :
Твърдоста (в сравнение с по-съвременни материали) е по-ниска.Това може да се отрази на дребните детайли в звученето.Механичната здравина също не е голяма което ограничава допустимата мощност.Технологичния толеранс при изработване на мембрани е сравнително голям дори в рамките на една партида.Влажноста и температурата оказват влияние.


Полипропилен
Благодарение на сравнително големите вътрешни затихвания една правилно конструирана мембрана може да осигури гладка АЧХ с приличен SPL.Твърдоста на чистия полипропилен не е голяма и затова в него се добавят различни вещества(кварц ,слюда,магнезиев силикат и т.н.)Технологичен и евтин материал......
Предимства :
Гладка АЧХ ,неутрално звучене ,добри импулсни характеристики ,отпада необходимоста от сложни филтри, плавен преход към зонален режим , влагоустойчивост.Чисто субективно слушателите отбелязват че добрите образци на полипропиленови мембрани почти не отстъпват по звучене на хартиените.
Недостатъци :По детайлност на звученето отстъпват на високоговорители с твърди мембрани.Поради не голямата твърдост при използването за големи високоговорители се налага увеличаване на дебелината и прилагане на пълнители.

Въглеродни нишки(Карбон)
Такива мембрани работят добре в буталния диапазон ,тоест в басовия и мидбасовия диапазон.Но заради недостатъчното вътрешно демпфане и сложната анизотропна структура ,прехода към зонален режим на работа е съпроводен с неравномерности в АЧХ ,обикновенно в горния край на работния диапазон.Налага се използването на филтри с голяма стръмност,коригиращи вериги и т.н.Там където е възможно е най-добре честотата на срез на филтъра да е доста под горния край на работния обхват – тогава имаме налице действително добър, плътен бас .Говоря за бас тъй като карбона се налага основно за използване в басови драйвери .За мидбасови се прилага друг материал – кевлар.


Кевлар
За първи път кевлар се използва в средата на 80-те от производители като Focal и Eton.Положителните качества проявени от карбоновите мембрани при кевларените се проявяват още по-силно.Поради по-голямата твърдост на кевларените мембрани.За съжаление се проявяват и по-силно характерните за твърдите мембрани недостатъци.Ако ползваме например кевларен мидбас в двулентово тяло и го отрежем високо 3-4kHz, на тези честоти се появява така наречения „кевларен”звук – специфична АЧХ в следствие преминаването на мембраната от бутален в зонален режим. този звук контрастира със звученето в по-ниския звуков диапазон на същия високоговорител.Ако се избере по-ниска честота на срез – иска се добър вч високоговорител.Обикновенно се прилагат филтри с голяма стръмност плюс коригиращи вериги.


Метали и композити
.Проблемите тук са: облекчаване на масата на мембраната ,иначе трудно се постига чувствителност над 85-87 дв.Пълното отсъствие на вътрешно демпфане води до ярко изявени пикове в обхвата 5-10 кхц с които стандартните филтри не могат да се справят и за което коректните производители предупреждават.
Като цяло впечатлението е че се гони максимум звуково налягане за сметка на качествения звук.


ВЧ с меки куполи
В последствие меките куполи с известно усъвършенстване се върнаха в употреба.Въпреки че при куполните вч мембраната се намира вътре в звуковата бобина ,а не отвън както при конусните ,проблемите са същите.Трябва да има голяма устойчивост към локални резонанси която се постига за сметка на голямо вътрешно демпфане. Недостатъчната твърдост се решава с оптимизация на геометрията на купола и дебелината на материала.
Плюсове:
Голямото вътрешно демпфане създава условия за гладка АЧХ и добри импулсни характеристики.Спада в горния край на АЧХ е плавен ,без пикове и „сюрпризи”.
Минуси:
Ограничена способност към претоварване която изисква определен подход към избора на честота на срез и стръмност на филтъра.Високия профил на купола(от съображения за твърдост) води до влошаване диаграмата на насоченост .Това понякога налага прилагане на разсейващи акустични лещи което пък е източник на дифракционни изкривявания в АЧХ.


Вч говорители с метални куполи

Типичното звучене на качествените метални куполи е прозрачно ,чисто ,доближаващо се до това на електростатичните излъчватели.Разбира се проблемите които ги има при нч-сч високоговорители с метални мембрани-пикове в АЧХ в горния край на обхвата.При вч говорители тези пикове са извън чуваемия обхват – 25-30 кхц .Добрите вч говорители показват до 3 дв пикове ,средно добрите –до 12 дв , лошите вч –още по-големи.Въпреки високата честота понякога субективно това се възприема като „метален” тъмбър в звученето.
Плюсове :
Твърдия купол работи без деформации в целия си работен диапазон.Осигурява детайлност и прозрачност на звученето.Характеристиката на насоченоста е по-добра от тази при вч с меки куполи.
Минуси :
Характерния ултразвуков пик в АЧХ може да оцвети неприятно звученето.


Керамични вч куполи
Мембраните от този тип не са чисто керамични а металокерамични. Върху тънка метална основа се нанася още по-тънко керамично покритие.Използват се окиси на алуминия,силиция,хрома и други известни с голямата си твърдост ,не напразно същите се ползват като абразивни материали.Тънкия керамичен слой не увеличава съществено твърдоста на купола, но самия слой е идеален за точно излъчване на високите честоти.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 208
Регистриран на: 15.03.2008
Местоположение: плевен
Кара: е39
Мечтае да кара: м6

Мнение от go6o82 » 05 Мар 2009, 12:46

може и там да е бачкал,ама неможах да намеря на английски инфо,а все още търся и ако намеря като го преведа ще направя редакция.Ако можеш колега напиши нещо .Целта на темата е да се съберат колкото може повече неща за ВГ и аудиото.И всеки който му е интересно да я чете на едно място, в любимия форум а не да намира парче тук,парче там,и т.н.Най -големият ми проблем обаче е качването на изображенията.имам схеми обаче са некъв формат .gif и немога да си ги кача в сайта за снимки,и от там да ги пусна тук,за което сори.Та ако имаш желание удари едно рамо за темата ,ако нещо не ти харесва -кажи кое? ще го променим ако трябва.Не съм некав капацитет-вярвам че разбираш от тия неща,ама желание да имаш да помогнеш...

Назад към Car аудио и видео

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook