Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

5-та серия (2010-2016), 5-та серия GT

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от hibernate » 24 Яну 2023, 14:33

Здравейте колеги! В тази тема ще пусна информация относно ретрофит на комфорт салон с лумбар, обдухване, подгрев на всички седалки, памет и монитори в F11. Изпадна ми оферта и за top hi-fi на harman, та реших така и така ще се разглобява всичко, сега е и моментът да подкарам и музиката.

Ще имаме нужда от:
Поялник, тинол, паста (колофон), термошлаухи
изолирбанд, текстилно тиксо - поне 3-4 ролки, не пестете от текстилното тиксо, после ако вибрира някъде някой кабел, ще ви изкара нервите :)
Кабели в различни сечения - или от моргите или чисто нови, различни цветове, така че да ги различавате после.
Пинове за щракване на захранващите линии към бушониерите.
Торксове различни размери, отвертки, пластмасови инструметни за откопчаване панели и щипки.
Пин екстрактори.
Много търпение и спокойствие :)

Колата отвътре се разколачва - Махат се седалките, панелите на басовете, централното барче, навигацията, климатроник панела, дисплея, жабките, корите под таблото, лайстните, корите на вратите, вътрешните прагове, задният мокет, задните седалки долна част, всички гори в багажното отделение.

Подкарването на седалките като цяло не е големият проблем, по-тегавото е да се подкара RSE с мониторите на седалките.

Малко инфо относно комуникациите между модулите:
CAN - Controller Area Network - двупосочен сериен комуникационен протокол, който използва две жици за свързване на различни модули. Скоростта е до 1 мегабит/секунда.
LIN - Local Interconnect Network - протокол за серийния комуникация между модули в автомобилите. Използва само 1 жица, за разлика от CAN. Скоростта е до 20 килобита/секунда.

Важно е да подчертая, че това е първият ми ретрофит, досега никога не съм се хващал да си инсталирам нещо, което да не е било механично. Ползвам newtis като инфорамция и схеми, та сигурно 1 седмица гледах като индианец, докато не почнах да сващам кое как върви, от какво взема и т.н. Старият ми салон беше кожен полу-ел без нищо. Следователно се наложи пускането на допълнително окабеляване.

Ще трябват или нови пинове за захранващите букси в бушониерата (2 вида са, малки и големи), или да си вземете бушониера от някоя морга с отрязани кабели. Вторият вариант е много по-лесен, вадите с пин екстракторите каквото ви е нужно и запоявате.

Мемори панел шофьорска врата - код S19
Сравнително лесно се окабелява, всичко се взема от вече съществуващата инсталация във вратата.
Три пина, захранващ, маса и K_LIN_1.
Захранването е червен със сив, 0.5мм2, върви по линия Z1*8B Fuse 66 (предна бушониера - в жабката, бушон номер 66 в букса 8B). По схемите видях, че тази линия вече е пусната и захранва панела с копчетата за прозорците - код S35 - pin 10. Директно се прикачих към нея.
Масата е кафява, аналогично на захранването и тя е 0.5мм2, има надка от маси в инсталацията, закачих се към тях.
K_LIN_1 - бяло с кафява, комуникационна жичка, 0.35мм2, връзва се отново към панела на прозорците - S35 pin 4.

Мемори панел пасажерска врата - код S23
Всичко се връзва към дясното огледало.
Захранване - червен със сив - 0.5мм2 - И то върви по линия Z1*8B Fuse 66. Връзва се към A73 (дясно огледало) пин 6.
Маса - кафява - 0.5мм2 - Или се прикачаме към някоя обща маса, или директно към A73 пин 4.
K_LIN_1 - бяло с кафяво, пресечено с жълто - 0.35мм2 - към A73 пин 5.

Предни седалки - код A23 и код А26
Тук разликата между моята съществуваща инсталация и отрязана букса със седалката беше точно 3 кабела. Един захранващ кабел за суич панела на седалката и 2 кабела за CAN комуникация.
Захранващ кабел - червен - 0.75мм2 - Пуска се захранваща линия от Z1*8B Пин 1. минава от дясната страна на прага, прави се разклонение за пасажерската седалка. Другата част продължава под мокета към централната конзола, след това към левия праг и отива към шофьорската седалка. И на двете букси на двете седалки (X14 и X12) се връзват на Пин 1.
CAN - усукана двойка зелен и оранжев със зелен - 0.35мм2 - Вземаме CAN от най-близкото място, в случая ще използвам от централната конзола от ЦИЦ контролера. Прави се разклонение за двете седалки (може да следвате пътя на захранващия и да бандажирате заедно) и се връзват към двете букси на двете седалки (X14 и X12). Пин 5 - зелен, Пин 6 - зелен с оранжев.

Задни седалки - кодове A44 и A5
9 кабела, 2 захранващи за модулите, 2 маси съответно за тях и още 3 маси с по-малко сечение на кабела и 2 LIN кабела. Захранващата линията минава под задния десен праг по общния сноб и стига до задната бушониера.
Захранващ кабел A44 - червен с жълт - 2.5мм2 - Идва от Пин 7 на модула и отива към Z2*5B Fuse 188 30A Pin 5 (Задна бушониера, букса 5B, бушон 188, 30 ампера).
Захранващ кабел A5 - червен с кафяв - 2.5мм2 - Идва от Пин 7 на модула и отива към Z2*5B Fuse 187 30A Pin 4 (Задна бушониера, букса 5B, бушон 187, 30 ампера).
Маса 1 A44 - кафяв - 2.5мм2 - Идва от Пин 8 на модула и отива към Z10*13B (общо масово отделене, багажник, дясна страница).
Маса 2 А44 - кафяв - 0.75мм2 - Идва от Пин 2 на модула и отива към Z10*13B.
Маса 1 А5 - кафяв - 2.5мм2 - Идва от Пин 8 на модула и отива към Z10*13B.
Маса 2 А5 - кафяв - 0.75мм2 - Идва от Пин 1 на модула и отива към Z10*13B.
Маса 3 А5 - кафяв - 0.75мм2 - Идва от Пин 2 на модула и отива към Z10*13B.
Комуникация К_LIN_6 - жълт - 0.35мм2 - Идват от Пин 3 и на двата модула. Обединяват се и се пуска жица по целия десен праг до предна бушониера модул A34 (големия конектор към предната бушониера). използва се Пин 9 и единствената опция, тъй като няма другаде K_LIN_6. Прави се разклонение за централната конзола, отива към бутоните за включване на подгрева на задните седалки.

Бутони подгрев задна седалка - кодове S96 и S97
3 кабела, 1 захранващ, 1 маса и 1 лин комуникация. Вървят в централна конзола, слизат под задния мокет и продължават към десния праг. Връзват се на общи кабели двата бутона (демек захранването е от едно място, масата също, както и лин комуникацията).
Захранващ червен със сив - 0.35мм2 от пин 1 на двата бутона към Z1*6B Pin 5 F31 5A (Предна бушониера, букса 6B, бушон 31, 5 ампера).
Маса - кафяв с черен - 0.35мм2 - Идва от Пин 3 на двата бутона и отива към Z10*11B (общо масово отделене, долу вдясно под бушониерата).
Комуникация К_LIN_6 - жълт - 0.35мм2 - Идва от пин 2 на двата бутона и отива към пуснатото разклонение K_LIN_6 за задните седалки.

Тук вече идва и забавната част - RSE - мониторите на седалките.

Нужно е да си набавите следните кабели:
Оптичен кабел, конектори и надки - за комуникацията с модула. Колко необходима дължина - много зависи какво обородуване имате към момента.
2 броя по три метра кабел тройка 0.35мм2 всеки, екраниран или кабел двойка 0.35мм2 всеки, двойно екраниран, като общата оплетка се използва като трети кабел. Този кабел е необходим за инфрареда на мониторите.
2 броя по три метра LVDS кабели с facra конектори - за сигнала от RSE към всеки монитори. Предава видео сигнала. Аз намерих на метраж по 5 лева метъра и ще си ги запоя отрязаните парчета от двата края.
Останалите кабели са обикновени - за захранването на модулите най-вече.

RSE модул - код A38
Захранващ кабел - червен с жълт - 0.75мм2 - Идва от Пин 10 на модула и отива към Z2*10B Fuse 118 10A Pin 7 (Задна бушониера, букса 10B, бушон 118, 10 ампера). Има вече пусната такава линия и тя захранва централния дисплей на навигацията, кабелът се намира в общия сноп на централната конзола, може да се прихванем директно от него.
Маса - кафяв - 0.75мм2 - По схема е от Z10*12B - маса багажно отделение под Combox модула (вляво). Можем да се прихванем от друг кабел 0.75мм2, който е маса. Към централния дисплей трябва да има такава.
Захранващ диодно осветление - кафяв с червен - 0.35мм2 - Идва от Пин 9. Има вече пусната такава линия и тя захранва джойстика на циц-а, кабелът се намира в общия сноп на централната конзола, може да се прихванем директно от него.
Оптика - Пинове 1 и 2. Ако имаме оптика, която отива към багажното отделение (за музика, комбокс, tv модул и др.), се прави разклонения от снопа на централната конзола. Ако няма, се прави разклонение от CIC. Връзват последователно. Например: Пин 2 ако е входящият, Пин 1 е изходящ и продължава назад (към задно отделение за другите модули, ако няма други модули, се връща обратно към затварящата линия на навигацията).

Пинове 4, 5 и 6 се връзват към първия инфраред кабел. Пин 4 - черен, Пин 5 - сив, Пин 6 - бял към буксата на RSE модула. Връзват се към преходната букса под шофьорската седалка към пинове 49, 50 и 51 (черен, сив, бял).
Пинове 14, 15 и 16 се връзват към втория инфраред кабел. Пин 14 - черен, Пин 15 - червен, Пин 16 - бял към буксата на RSE модула. Връзват се към преходната букса под пасажерската седалка към пинове 49, 50 и 51 (черен, червен, бял).

LVDS кабел с факра лилава букса се връзва под шофьорската седалка. LVDS кабел с факра бяла букса се връзва под пасажерската седалка.

Захранване на мониторите - кодове A85 и A89
Захранващ кабел - червен със син - 0.5мм2 - Трябва да отиде към Пин 1 на двете преходни букси под седалките. Иидват от Z2*8B Fuse 116 7.5A Pin 6 (Задна бушониера, букса 8B, бушон 116, 7.5 ампера). Пускаме линия от бушониерата по снопа покрай десния праг и разклоняваме за централната конзола към шофьорската седалка, а останалата продължава към пасажерската седалка.
Маса - кафяв - 0.75мм2 - По схема е от Z10*11B - общо масово отделене, долу вдясно под бушониерата. Можем да се прихванем от друг кабел 0.5мм2, който е маса. Например масова линията, която пуснахме към централната конзола за бутоните (аз затова я пуснах 0.5мм2 вместо 0.35мм2 по схема).

За усилвателя няма какво толкова да кажа, на мен ми го пратиха с цяла инсталация и връзването беше сравнително бързо и лесно. Там където имаше вече пуснати линии, рязох старите и ги запоявах с новите линии. Има 2 захранвания, които и двете идват от задната бушониера, както и вентилатор, който също взема от задната бушониера. Маса взема от най-близкото място, съответно от линията под combox. Ако няма окабеляване в задните врати съответно се прави такова :)

За момента съм приключил с пускането на захранващите линии от двете бушониери. Тези дни ще си направя lvds кабела (ще запоя накрайниците, че целите кабели по 3метра са доста скъпи). След това бандажирам всичко, навръзвам хвърчащо модулите, кодирам и ще видим кое е станало и кое не. Прилагам някои снимки, които са в процеса на работата:

Букса от предна бушониера:
Изображение

Букса RSE без капак:
Изображение

Преходна букса под седалката за мониторите шофьор:
Изображение

Преходна букса под седалката за мониторите пасажер:
Изображение

Факра конектори:
Изображение

Факра конектори:
Изображение

Инфраред кабелите:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

Случайна снимка:
Изображение

LVDS парче:
Изображение

Букса за RSE с наредени кабели:
Изображение

Сравнение на букса, дошла със седалката и буксата на колата:
Изображение

Букси задна бушониера:
Изображение

Букси задна бушониера:
Изображение

Прекъсване на съществуващата линия за колоните в тавана и запояване към новата към усилвателя:
Изображение

Та това е засега, продължавам с навръзването, ще пиша допълнително при прогрес :)
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1064
Регистриран на: 9.07.2013
Кара: 318Ci E46, 530GT

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от MMG » 27 Яну 2023, 22:43

Браво! Впечатляващо подробно описание! Може би най-доброто, което съм срещал по темата.
Ще е полезно на доста хора и на мен включително, че още не съм си вързал паметта в корите :)

С каква музика си в момента?


Sent from my iPhone using Tapatalk

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от hibernate » 28 Яну 2023, 1:13

Изображение

Изображение


LVDS кабелът е готов. 4 часа 2 кабела :drinking:

Утре продължавам забавлението.

Паметта е най-лесното в интерес на истината, дори не се налага пускане на допълнително кабели за нея :)

Музиката ми беше в интерес на истината прилична - кевларени среди, пищялки от харман и басове от L7. Най-вероятно от някоя Е-серия, но не знам от коя - така заварих колата. Просто нямаше усилвател и все пак се чуваше доста прилично. Там единствено ми остава да окабеля задните врати. И евентуално да намеря начин да вградя пищялките в тавана, че стойките не са пригодени за такива :ranting:
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1064
Регистриран на: 9.07.2013
Кара: 318Ci E46, 530GT

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от MMG » 28 Яну 2023, 13:00

Ясно, да. Успех с начинанието!


Sent from my iPhone using Tapatalk

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от hibernate » 30 Яну 2023, 11:06

Значителен напредък през уикенда, довърших окабеляването за седалките (пуснах КАН от централното барче), бандажирах, нагласих оптиките, така че да има и за RSE и за усилвателя. Следващата стъпка е кодиране.


Централно окабеляване:
Изображение

Букса RSE:
Изображение

Разклонение на оптиката:
Изображение

Аванса от LVDS кабела:
Изображение
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от hibernate » 06 Фев 2023, 11:18

Да ъпдейтна темата. Реших да добавя още една екстра (така и така всичко е разглобено) - автоматична пета врата.

Единственото нещо, което трябваше да се сложи са електрическите амортсиьори:
Изображение

За целта трябваше да се свали тавана (не е от най-приятните неща за демонтаж). Не ми се налагаше да пускам никакви кабели (колата вече имаше електрическа щора и софт-клоуз механизъм за петата врата), освен тези за самите амортисьори към HKFM модула (за мое щастие пратиха инсталацията им). Другото е на plug-and-play. Единствено пуснах окабеляване за бутона от вътрешната страна за затваряне на багажника. Всичко съм прихванал от вече съществуващата инсталация във вратата.

Пусната букса за бутона:
Изображение

Пуснаха букса за бутона:
Изображение

Свален таван:
Изображение

Свален таван отпред:
Изображение

Сглобен заден интериор:
Изображение


Снимки от посглобения салон:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

За мое нещастие на седлото на шофьорската седалка не тръгна обдухването и подгрева. Не съм се заигравал да търся проблема, дори не съм я закачал да прочета дали ще излезе като грешка. Ще го човъркам в близкото бъдеще.
Остава ми да разглобя задните врати, за да пусна окабеляване за музиката.
Липсва ми и задния панел за централната конзола, нямам такъв за RSE и с бутони за подгрев. Ще търся тепърва и него.
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: Ретрофит на комфорт салон с монитори F11 2011

Мнение от hibernate » 19 Фев 2023, 1:29

Последно включване по темата, всичко вече е навързано и работи, и колата най-накрая е събрана след близо 2 месеца работа по нея 8)
Задната лайсна на централното барче я "преработих" с дремела, така че да има отвор за RSE модула. След време ще си поръчам оригинална от BMW, за момента ще карам така, че последните месеци се оръсих повече от планираното.

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Прекарване на кабелите за музиката на задните кори:
Изображение

Приложени настройки на еквалайзера (чува се доста прилично по този начин):
Изображение

Задни монитори:
Изображение

Заден подгрев и RSE модул:
Изображение

Дистанционно и модул:
Изображение

Дистанционно и модул:
Изображение

Дистанционно и модул:
Изображение

Дистанционно и модул:
Изображение
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

Назад към F07/F10/F11

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook