DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

5-та серия (2010-2016), 5-та серия GT

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от hibernate » 13 Дек 2021, 1:14

DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive


Как да си обслужим скоростната кутия ZF8HP

Изображение

Темата е създадена на базата на вече съществуваща такава във форума viewtopic.php?f=116&t=433582 . Част от информацията е взета от нея.

14.12.2021 - Клип на цялата процедура ZF8HP70:
https://www.youtube.com/watch?v=NO2qKI6 ... vetanovDIY

Процедурата е извършена от мен върху BMW 530d xdrive (ZF8hp70), приложима е и за много други марки и модели автомобили, използващи ZF8hp поколонието трансмисии.
В този урок ще извършим ръчна смяна на маслото на кутията и ще се опитаме да изтеглим максимално от него. За тази цел ще трябва да свалим и мехатроника. Така кутията може да събере около 7 литра масло. В противен случай максимума е около 4-5 литра. Единствено би останало масло в торк конвертора, пътищата към масления охладител и самият маслен охладител, но то не би трябвало да е сумарно повече от литър и половина.

Малко въвеждаща информация защо е нужно навременно обслужване на кутията и защо не трябва да разчитаме на Lifetime, който BMW дават. Всяка механична система, работеща с триещи се елементи в хидравлична среда има нужда от своето навременно обслужване. Некачественото масло (остарялото) от нередовната му смяна води до износване на металните части в една хидравлична система, която в даден момент води до сериозни поражения. Много хора твърдо заявяват, че маслото не се сменя, защото от BMW не го препоръчват или се водят най-вече от стикера "Lifetime". Много хора също така бъркат факта, че Lifetime не означава буквално доживот, а всъщност гаранционният период на самия автомобил. Колите, внесени в България, са масово от 100к до 300к и нагоре, а това масло в кутиите им отдавна е изгубило свойствата си. Няма нищо вечно в този живот, включително и Lifetime маслата. В сервизната документация на ZF се препоръчва смяна на маслото от 60000 до 120000 км, като зависи в какви условия се кара колата най-вече, дали то ще е предимно градско, спортно или магистрално шофиране.

Нужни компоненти (Сведени от F11 530d xdrive 04/2011):
Масло: S671090312 (7 броя)
Картер-филтър: 1087.298.364 (1 брой) - Комплектът включва нова втулка за TCM, нови болтове и нова пробка за вливане.
Малка втулка между тялото на кутията и мехатроника: 1087301006 (1 брой).

Преди да започнем, е препоръчително да проверим налягането и таймингите на адаптациите на трансмисията.
Това става чрез най-обикновен кабел за диагностика чрез две програми (вероятно има и много други, но това са най-известните и лесни):

1-ви вариант: Чрез ISTA диагностициране
2-ри вариант: Чрез xHP мобилно приложение

Прочетените адаптации трябва да са в следния диапазон:
Изображение
Диапазон на адаптирани стойности

Ако стойностите на адаптациите са извън този диапазон, то имаме проблем с кутията и не се препоръчва смяната на масло.

В този урок ще дам насоки как сами да си обслужим автоматичната скоростна кутия, състоящо се в:
- Смяна на трансмисионно масло (около 7 до 8 литра ще са нужни)
- Смяна на картер/филтър (на този модел филтъра е едно тяло с картера)
- Смяна на втулка на TCM (с времето уплътненията се износват и пропуска масло)
- Смяна на всмукателна втулка между кутията и мехатроника.

Съвет: Използвайте само оригинални компоненти!

Информация за помощната помпа:
awful написа:Помпата която свали се ползва за старт и стоп функцията иначе като угасне колата механичната помпа не може да достави нужното налягане след като запали и се получава лаг, тази помпа компенсира до как механичната.


Какво ще ни е нужно за обслужването:
- Канал или подемник. Или стойки и лазене под колата, ако сте ентусиасти :)
- Набор от инструменти - комплект шестограми, комплект торксове, динамометричен ключ, вложки, тресчотки, помпа за масло/гориво или шприц.
- Компютър с диагностика – ISTA
- Предпазни ръкавици
- Желание и внимание

Тънки моменти:
- Много е важно да се изпълняват стъпките от процедурата последователно, без да се прескачат ключови моменти.
- Достигане на желаната температура при пълнене или източване е абсолютно задължително.
- В такава прецизна система, пренебрегването на динамометричен ключ е небрежност и може да доведе до повреда в кутията.
- Използването на aftermarket компоненти, добавки за масла и всякакви други щуротии крият риск от повреда на трансмисията.
- Технически умения са абсолютно задължителни, както и втори човек в някои моменти.

За разлика от ZF6hp, тук връзката между кутията и клапанното тяло е сравнително опростена, има точно 2 всмукателни тръби, едната от които е достъпна за смяна. За съжаление за другата се налага отваряне на клапанното тяло.
Процедурата е сравнително проста, но изисква подходящи условия за работа, инструменти и повечко внимание.

Не се препоръчва смяната на масло при каквито и да е проблеми с кутията! При проблеми трябва да се обърнете към специалист за точна диагностика и отстраняване на проблемите.


Процедура за смяна консумативите (в последователност):
- Демонтирайте кората под скоростната кутия.
- Изберете подходящ съд/корито за събиране на отпадъчното масло (около 7 литра). Развиваме пробката на картера с шестограм 10 за източване на маслото от кутията (Не развивайте пробката за вливане преди да сте източили маслото!).

Изображение
Фиг. №1 – Пробка за източване на масло

Източваме само, ако температурата на маслото е около 40 +/- 5 градуса (следи се с диагностика). Ако температурата е по-ниска, маслото ще е сгъстено и ще се източи значително по-трудно, ако е висока има риск от прегряване на компоненти в кутията.

Изображение
Фиг №2 – ISTA – Диагностика на кутията

- Изчакване да се отече маслото. Когато струята намалее, можем да отвием пробката за наливане на маслото с шестограм 8.

Изображение
Фиг. №3 – Локация на пробката за вливане

- Отвиване на всички болтове на картера. Препоръчително е втори човек да придържа картера при демонтажа, отделя се внимателно от тялото на кутията(има остатъчно масло в тавата).

Изображение
Фиг. №4 – Премахнат картер на кутията

- Завиване докрай на сервизния болт на кутията за селектора, за да се заключи в едно положение.

Изображение
Фиг. №5 – Локация на сервизния болт за заключване на селектора

- Откачане на кабелния сноп на TCM (Transmission Control Module). Завърта се обратно на часовниковата стрелка и се издърпва. Избутва се горе в празното пространството, за да не пречи на махането на втулката.

Изображение
Фиг. №6 – Локация на TCM снопа и втулката

- Развиване на болта, държащ шината за заключване на втулката.

Изображение
Фиг. №7 – Локация на развития болт и освободената шина

Модели с xdrive:
- Отвиване на 5-те болта на лапата държач с #13 външен шестотен и отвиване на централния болт от лапата към тампона на раздатката с #18 шестостен. Сваляне на лапата. Премахване на втулката за TCM.

Модели без xdrive:
- Не съм сигурен, но би трябвало без да се сваля лапата да има достатъчно пространство за вадене на втулката. Очаквам включване в темата по въпроса!

Изображение
Фиг. №8 - Премахната лапа-държач на кутията и закрепваща планка на генерацията (xdrive)

С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника!
Модели със start/stop функция:
- Откачане на кабелната букса на помощната помпа. Отвиване на 3-те болта #40 Torx bit на помощната помпа и я премахваме. Отвиваме останалите 3 болта #40 Torx bit под помпата(единият държи мехатроника, вторият сензора за скорост на изходния вал, третия шината за заключване на шината на TCM втулката).

Изображение
Фиг. №10 - Премахната помощна помпа (модели със start/stop функция)

Модели без start/stop функция:
-Отвиваме задните 4 болта #40 Torx bit (2 държащи свободно мехатроника, един държащ сензора за скорост на изходния вал и последният за заключване на шината на TCM втулката.
Отвиване на останалите 14 болта на мехатроника с #40 Torx bit.

Изображение
Фиг. №11 – Локация на болтовете за демонтаж на мехатроника.
Разликата между start/stop и non start/stop е единствено в задните болтове. 14-те болта на клапанното тяло са едни и същи!

Изображение
Фиг №12 – Премахнат мехатроник

Не развивайте другите болтове! Те се разпознават лесно, с различна глава са (#27 Torx) и са за разглабяне на мехатроника!
- Ползвайте втори човек да придържа мехатроника, тежи доста. Внимателено го отделете от тялото на кутията, ще почне да се излива остатъчно масло от него и от кутията. Пазете мехатроника от прах и замърсяване.

Изображение
Фиг.№13 – Изваден мехатроник

- Изчакайте да се отече остатъчното масло от кутията. Премахнете гумената всмукателна втулка.

- Поставете новата всмукателна втулка на мястото ѝ.

Изображение
Фиг.№14 – Локация на всмукателната втулка

- С ръкавици! Риск от статично електричество и повреда на мехатроника! С помощта на втори човек инсталирайте обратно мехатроника. Много внимавайте позиционера на лоста да е правилно локализиран в каналчето на буталото. Завийте обратно 14-те болта без да ги стягате към този момент! Отпуснете сервизния болт за заключване на селектора.

Затегнете по схемата 14-те болта на мехатроника:
- 14-те по-дълги болта (тялото към кутията) - по 11N/M всеки, старайте се да е кръстосано.
- Инсталирайте новата втулка на TCM. Има посока, в която трябва да влезе, вътрешната стрелка трябва да сочи надолу. Изисква по-силен натиск, за по-лесно вкарване използвайте трансмисионно масло(намажете уплътненията на втулката). След поставянето на втулката, върнете шината в заключено положение.

Задни болтове:
start/stop - Общо 6 броя.
1 бр. заден болта към сензора: 8 N/M
3 бр. заден болт към мехатраник: 10N/M
3-те болта на помощната помпа: по 8 N/M всеки.

Non start/stop - Общо 4 броя.
1 бр. заден болт към сензора: 8 N/M
3 бр. задни болта - по 10N/M всеки (без този на сензора). Виж фиг.11

Използвайте задължително динамометричен ключ!

- Развиване на сервизния болт на кутията за селектора, за да се отключи и намести в буталото. Следете дали ще е правилно позиционирано, при нужда избутайте с ръка ръчно буталото, така че селектора да се намести в каналчето.
- Поставете кабелния сноп във втулката и го затегнете по часовниковата стрелка.
- Инсталирайте нов картер с нови болтове. Затегнете картера по схемата, всеки болт по 10 N/M. Използвайте задължително динамометричен ключ!

Изображение
Фиг. №15 – Схема на затягане на болтовете на картера

Процедура по наливане на маслото. Използвайте втори човек.

Изображение
Фиг. №16 – Вливане на маслото с помощта на помпа

Изображение
Фиг. №17 - Вливане на маслото с помощта на помпа

Изображение
Фиг. №18 - Вливане на маслото с помощта на помпа


- За наливане използвайте шприц или помпа за масло/гориво за вливане на маслото в кутията. Задължително прочетете цялата процедура, качена в google drive (линкът е приложен накрая на темата) si-zf-si-oelwechselkit-8hp-50130-bg. Накракто процедурата е следната:
- Наливайте масло, докато от пробката не почне да сълзи.
- Запалете колата, продължавайте да наливате масло, докато от пробката не почне да сълзи. Затворете пробката.
- Изчакайте температурата на маслото да стигне диапазона между 30-50 градуса. Изредувайте P/R/D, D1, D2, като между всяка предавка изчаквайте приблизително по 10 секунди.
- Проверете температурата на маслото на кутията. Ако е в диапазона между 30-50 градуса, отворете пробката (не гасите двигателя при махане на пробката!), ако от пробката сълзи, затворете пробката. Ако пробката не сълзи, долейте, докато почне да сълзи. Затворете пробката.
- Направете тест драйв. Изредувайте всички скорости.
- Относно адаптациите. Ресетване на адаптациите на кутията. Не се препоръчва, ако не сте извършили ремонти по мехатроника или пакетите, ринговете. По принцип кутията е самообучаваща се и с времето след смяната трябва да приеме новите стойности, които със сигурност ще са по-добри от тези преди обслужването. Това е така, защото TCM помни старите стойности на налягане от соленоидите и отнема време (шофиране), за да присвои нови стойности.
ZF препоръчват ресетване на адаптации само при извършени ремонти по кутията (най-вече заради приети адаптивни стойности извън диапазона на номиналните).

Следващите седмици следим за евентуални течове и проблеми.

Прикачвам допълнителна полезна литература, снимки от процедурата, както и допълнителен снимков материал, клипове:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=kXKhZie ... el=FCPEuro
https://www.youtube.com/watch?v=bECFSVN ... Powertrain

Линк на процедурата в PDF:
https://drive.google.com/file/d/16-sLck ... sp=sharing

Галерии:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... jmljUQl-rx
Последна промяна hibernate на 08 Мар 2023, 12:50, променена общо 15 пъти
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

ентусиаст
Аватар
Мнения: 840
Регистриран на: 12.12.2014
Местоположение: Велико Търново
Пол: Мъж
Кара: F10 530d 2015
Мечтае да кара: E36 M3 3.2, M5 E60 LCI, M760Li, M5 F90 LCI
Детайли за колата: 258HP|RWD|Automatic

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от BorislavB » 13 Дек 2021, 1:51

Евала колега! :yes:
От малко дете си имам мечта, не Ferrari, брат, M-Power е Тя. -|- Цяла Земя под едно небе,с една марка автомобили - BMW...!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от hibernate » 14 Дек 2021, 10:58

Добавен видеоклип с цялата процедура:
https://www.youtube.com/watch?v=NO2qKI6 ... vetanovDIY

ПП: Ще отнеме сигурно 1 ден, докато се обработи с хубаво качество, всичко зависи от ютюб.
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1239
Регистриран на: 6.01.2013
Пол: Мъж
Кара: F11 530xD LCI 2014
Мечтае да кара: само BMW
Детайли за колата: 1 - E91 320D 07, 2 - е91 LCI 318d

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от awful » 14 Дек 2021, 16:25

Помпата която свали се ползва за старт и стоп функцията иначе като угасне колата механичната помпа не може да достави нужното налягане след като запали и се получава лаг, тази помпа компенсира до как механичната направи нужното налягане.
Последна промяна awful на 15 Дек 2021, 18:32, променена общо 1 път
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 130
Регистриран на: 23.08.2016
Пол: Мъж
Кара: E93 335i
Детайли за колата: не върви

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от hibernate » 14 Дек 2021, 17:23

awful написа:Помпата която свали се ползва за старт и стоп функцията иначе като угасне колата механичната помпа не може да достави нужното налягане след като запали и се получава лаг, тази помпа компенсира до как механичната.

Полезна информация, ще бъде добавена в темата.
BMW 335i E93 2007 - Automatic 360 whp at 100 octane Stage 1 MHD
M-Pack, Keyless-Go, CiC Professional + Combox Retrofit, EPS Retrofit, Hi-Fi Retrofit, Sport Recaro, Light package, index 12 injectors

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1060
Регистриран на: 9.07.2013
Кара: 318Ci E46, 530GT

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от MMG » 25 Дек 2021, 22:02

Браво! Приятно е да се четат такива информативни теми и добре направени DYI!


Sent from my iPhone using Tapatalk

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 54
Регистриран на: 29.01.2019
Пол: Мъж

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от beebu » 19 Яну 2022, 16:04

Здравейте!

От къде ще ми препоръчате да си закупя такъв комплект масла и филтър?

Благодаря!

Sent from my SNE-LX1 using Tapatalk

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2887
Регистриран на: 13.04.2007
Пол: Мъж
Детайли за колата: Тежка

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от Ненко Вранков » 21 Яну 2022, 10:43

beebu написа:Здравейте!

От къде ще ми препоръчате да си закупя такъв комплект масла и филтър?

Oткъдето решиш... не съм чул за фалшиви ЗФ масла все още...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 776
Регистриран на: 9.12.2019
Местоположение: София
Кара: 2016 m550d

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от ekalchev » 21 Яну 2022, 11:22

Маслото върви в комплект с картер, ако някой фалшифицира, ще трябва да фалшифицира и картера :), мисля че фалшификаторите не биха се занимавали с тея масла :)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2887
Регистриран на: 13.04.2007
Пол: Мъж
Детайли за колата: Тежка

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от Ненко Вранков » 21 Яну 2022, 11:52

ekalchev написа:Маслото върви в комплект с картер, ако някой фалшифицира, ще трябва да фалшифицира и картера :), мисля че фалшификаторите не биха се занимавали с тея масла :)

Te картера oтдавна го направиха китайците.. продава се навсякъде, даже вътре филтъра е отделен детайл и се сменя.. не е нужно всеки път картер :mhihi: 80лв им е само филтъра.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 420
Регистриран на: 10.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535D

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от fitter » 21 Яну 2022, 11:55

Аз си взех комплекта за обслужване на ZF през Ауто Док на доста добро намаление за 360 лв- филтър, 7л масло и болтове. В момента там е на 420. Това което няма там е буксата и долу гумената втулка.

Изображение


Sent from my iPhone using Tapatalk
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1239
Регистриран на: 6.01.2013
Пол: Мъж
Кара: F11 530xD LCI 2014
Мечтае да кара: само BMW
Детайли за колата: 1 - E91 320D 07, 2 - е91 LCI 318d

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от awful » 22 Яну 2022, 1:03

fitter написа:Аз си взех комплекта за обслужване на ZF през Ауто Док на доста добро намаление за 360 лв- филтър, 7л масло и болтове. В момента там е на 420. Това което няма там е буксата и долу гумената втулка.

Изображение


Sent from my iPhone using Tapatalk


:yes:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 366
Регистриран на: 17.06.2014
Пол: Мъж
Кара: BMW G32 LCI "22
Детайли за колата: BMW G32 LCI "22

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от Tsapo » 13 Апр 2022, 6:53

Здравейте,
Колата ми е BMW F11 530D xDrive LCI.
Маслото на скоростите не е сменяно никога, а съм вече на 325к.
Имам комплекта купен и се чудя какво да правя.
Нямам проблеми с кутията и се притеснявам дали след смяната няма да започне да прави мизерии.
Малко ми е странно как една частична смяна на масло може да доведе до проблеми, но знае ли човек.
Моля за Вашите коментари и опит по въпроса.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 284
Регистриран на: 17.09.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BMW Х1 2.3d, MB SL350 2010
Мечтае да кара: iX50

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от top » 13 Апр 2022, 9:44

Едва ли ще стане проблем ако кутията работи нормално. На предишната ми кола (Х5) за първи път го смених на около 300хиляди и нямаше проблеми. На сегашната ми за първи път го смених на 120хиляди и онзи ден отново го смених на 205000. Смених го защото освен, че е добре да се сменя на около 60000, колата напоследък започна леко да форсира преди да смени на по-горна предавка и кутията да е малко по "неадекватна" от обичайното, сега е ок, работи напълно нормално.


Sent from my iPhone using Tapatalk

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 776
Регистриран на: 9.12.2019
Местоположение: София
Кара: 2016 m550d

Re: DIY Обслужване на скоростна кутия ZF8HP70 530D xdrive

Мнение от ekalchev » 13 Апр 2022, 10:08

Tsapo написа:Здравейте,
Колата ми е BMW F11 530D xDrive LCI.
Маслото на скоростите не е сменяно никога, а съм вече на 325к.
Имам комплекта купен и се чудя какво да правя.
Нямам проблеми с кутията и се притеснявам дали след смяната няма да започне да прави мизерии.
Малко ми е странно как една частична смяна на масло може да доведе до проблеми, но знае ли човек.
Моля за Вашите коментари и опит по въпроса.

Риска при смяна на масло на много амортизирана кутия е, че с остаряването на маслото му се променят характеристиките, а кутията има функционалност, която е направена да се адаптира към остаряването на маслото. Това е една от причините тези кутии да могат да работят добре след много километри с едно и също масло, защото се адаптират към променените характеристики на маслото (и износванете на механиката). Когато след 300-400хил. км изведнъж му налееш ново масло, се получава рязка промяна в наляганията с която кутията се е адаптирала да работи и може да блокира нещо. Някой казват, да не се прави пълня смяна на такива кутии за да се намали "шока" от рязката промяна в характеристиката на маслата. Никой не може да ти каже дали е ок или не при теб. Аз смених на 140хил. на моята кутия и усетих, че почна малко по-различно да превключва - с времето адаптациите на кутията се нагодиха на новото масло и почна да работи както преди. Не мисля че блокирането на ск. кутия заради късна смяна с ново масло е често срещано. Възможно е в началото кутията да работи по-лошо известно време докато се адаптира. Някой хора смятат, че трябва да се ресетват адаптаците при смяна на масло, но аз това което научих, че това не е добре да се прави. Въпреки че слагаш ново масло, кутията не е станала като нова, защото има износване на много механични части в нея, а тези адаптации отчитат и тези промени. Ресетването на адаптации се прави само като се направи пълен rebuild на ск. кутия с нови части и ново масло.

Следваща

Назад към F07/F10/F11

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook