Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 117
Регистриран на: 8.05.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BMW X3 3.0d
Мечтае да кара: 650xi

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от dan1el » 13 Фев 2013, 10:43

Поздравления за интересната тема! Следя я с интерес!
Едно нещо ми стана интересно.
Освен ако имаш различни гуми на двата моста, но това е забранено.
При М-пакета гумите на двата моста са различни (отпред 235/55/18, а отзад 255/50/18) това не води ли до допълнително натоварване или са го пресметнали, за да го правят серийно?

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1223
Регистриран на: 9.02.2009
Пол: Мъж
Кара: Е71 30д
Мечтае да кара: Ф06
Детайли за колата: AW/Bl/8sp/M steering wh/paddles/

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от stankata777 » 13 Фев 2013, 11:06

Колегата се е изразил малко неправилно,забранен е различният диаметър.Всички БМВ джипки със спорт пакет излизат с различен размер гуми преден/заден мост,но общият диаметър на колелата се запазва.
gone,but not forgotten:
E36 grey
E90 monaco blue

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 13 Фев 2013, 11:08

goro57 написа:...
Тогава къде е това 40/60.И тогава идва ред на актуатора.
Който управлява от [ 0/100 ] до [ 100/0 ].Но вече бях споменавал, че 100/0 е невъзможен случай, дори и при заден мост на лед, т.е. задно ще имаш винаги мин. 5.( при коеф. на съпротивл. µ1 гума- лед, и µ2 гума- сух път, отношението е 5/95, при съответното тегло на задния мост спрямо предния.(спестявам ненужните изчисл.).
Т.е. актуатора спомага управлението от [ 0/100 ] до [ 95/5 ].
Тръгваш при 46/94 и си теркаш по нататък 40/60(изглежда завода го е определил като най-удачно). Това 40/60 все още не ми дава мира, при каква степен на натегната муфа е, т.е. камбаната върти ли и двата вала еднакво, защото гадната ми мисъл е, да не би зъбчатката на веригата да играе скрит номер на редуктор(радиуса и да е по малък от радиуса на основния чарк или с долната зъбчатка), и това „гадно за разгадаване” 40/60 да се окаже достатъчно натегната муфа от актуатора с мин. износване на фрикционите.После надуваш газ и минаваш над 160 км/ч.Актуатора те изключва от предно и те предпазва.Както и те изключва със същата цел, при паркиране с много остро завиване.Както и отпуска, при рязко стартиране на първа от място.
...

За мен, сътношението на въртящия момент 40:60 се постига от актуатора, като муфата е натегната на 80% от максимума (пълното зацепване). И това е - никакви други хватки и номера няма.

За различните гуми - да, имах предвид различен външен диаметър на гумите. Моля да ме извините.
Последна промяна Borymeckata на 13 Фев 2013, 11:52, променена общо 2 пъти
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 13 Фев 2013, 11:36

Ето, изведох формула:
Пр е въртящият момент към предния мост (в проценти от общия, който идва от скоростната кутия);
Зд е съответно моментът към задния мост (пак в проценти от общия)
Мф е процентът на зацепване на дисковата муфа в раздатката.

Установих, че:
1. Пр = Мф/2;
2. Пр+Зд = 100, следователно Зд = 100-Пр (заместваме 1. в 2.) и получаваме: Зд = 100-Мф/2

Да проверим:
1. Муфата е напълно отворена или Мф = 0, тогава Пр = 0/2 = 0 и Зд = 100-0/2 = 100
2. Муфата е напълно зацепена или Мф = 100, тогава Пр = 100/2 = 50 и Зд = 100-100/2 = 50
3. Муфата е натегната на 80% или Мф = 80, тогава Пр = 80/2 = 40 и Зд = 100-80/2 = 60
4. Муфата е натегната на 50% или Мф = 50, тогава Пр = 50/2 = 25 и Зд = 100-50/2 = 75.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1421
Регистриран на: 3.03.2011
Пол: Мъж
Кара: 330хд

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от JTD » 13 Фев 2013, 21:33

Borymeckata написа:
goro57 написа:...
Много лошо:напълно разтегната муфа.Нямаш предно.Износване.Все едно си на място, с натиснат феродов с-л, и износването е въпрос на някакво време.(не напразно горе казвам свален актуатор или откачена букса), защото следва
Най-лошо: полуразтегната муфа.Динамиката го изисква на моменти, но триенето(износването) е махсимално.Все едно караш на полусъединител.Феродото ще замине за часове.
...

Чакай, чакай... С горното не съм съгласен. ...

Много правилно.
Човека пише разни неща, ама явно други доста му се измъкват от полезрението.
Жалко, че "провокира", както самия той се изказва, но какво провокира нямам идея.

Лично аз бих заобиколил коментарите му, защото уж знае механика и разните сили, а толкова елементарни неща бягат от мисълта...

Поздрави.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1023
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 13 Фев 2013, 23:16

Borymeckata написа:
2. При остър завой - възниква разлика в пътя, изминат от двата моста. Но в такъв случай самата автоматика ОТВАРЯ муфата, за да го компенсира. Ако муфата в този случай е максимално натегната - какво ти помага това? Ще натовариш напълно излишно цялата трансмисия, докато нещо приплъзне / поддаде. По-добре да приплъзне муфата, отколко нещо друго, нали така?

3. Забоксуваш в някоя локва. Тогава наистина ще се получи максимално приплъзване, щото задните колела ще въртят, а предните ще стоят неподвижно. Но колко часа ще боксуваш? Ще завъртиш за няколко секунди (докато се окопаеш) и отиваш в селото за трактор, няма да въртиш на място два часа я...


Прав е Боримечката, само да добавя нещо:
В точка 2 има вариант да вземаш завой с 60-70 км/час, тогава пак предния и задния мост минават различен път и има леко приплъзване в 'муфата', но това не е страшно. Страшното става, ако се опитваш да дрифтиш или да караш на писта, понеже тогава муфата постоянно ще приплъзва и ще види голям зор. Ако беше торсен диференциал, щеше да издържи на много по-голям тормоз от тази раздатка.

В точка 3. пък муфата ще се заключи напълно за части от секундата, за да предаде мощност към моста със сцепление, поне на моята кола прави така. Тоест, според мен тази ситуация не води до износване на дисковете.

Има и една друга подробност, че раздатките на леките коли са със зъбни колела(май), а на Х са с верига. За мен зъбните колела е по-сполучливо.
I love the sound of V8 in the morning...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 14 Фев 2013, 8:44

msi200 написа:
Borymeckata написа:...
3. Забоксуваш в някоя локва. Тогава наистина ще се получи максимално приплъзване, щото задните колела ще въртят, а предните ще стоят неподвижно. Но колко часа ще боксуваш? Ще завъртиш за няколко секунди (докато се окопаеш) и отиваш в селото за трактор, няма да въртиш на място два часа я...

Прав е Боримечката, само да добавя нещо:
...
В точка 3. пък муфата ще се заключи напълно за части от секундата, за да предаде мощност към моста със сцепление, поне на моята кола прави така. Тоест, според мен тази ситуация не води до износване на дисковете.
...

Точно така ще стане, ако системата Х-драйв и всичко останало по колата работи нормално. Аз разглеждах случай, когато актуаторът не действа и муфата стои постоянно отворена. Мисълта ми е, че повреда в раздатката от продължително приплъзване на муфата може да възникне само, ако има разлика в оборотите (скоростта на въртене) на двата кардана. А това може да стане в много ограничени случаи:

- Теглене на колата на колесар, при което само единият мост се върти, а другият е неподвижен;
- Каране с различни гуми - с чувствителна разлика във външения диаметър;
- Движение с блокирал преден диф, в следствие някаква повреда.

Поне в момента, не се сещам за други ситуации...
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 14 Фев 2013, 21:52

JTD написа:Много правилно.
Човека пише разни неща, ама явно други доста му се измъкват от полезрението.
Жалко, че "провокира", както самия той се изказва, но какво провокира нямам идея.

Лично аз бих заобиколил коментарите му, защото уж знае механика и разните сили, а толкова елементарни неща бягат от мисълта...

Поздрави.


...ами колега, много правилно, докато нямаш какво да кажеш по същество, продължавай да заобикаляш... :bchug:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 14 Фев 2013, 22:05

Borymeckata написа:Чакай, чакай...


към теб Боримечка, заради голямото ми уважение към труда ти, бих искал да ти отговоря...
... :wave:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 18 Фев 2013, 10:48

Оня ден (в събота) съвсем случайно открих еднин недостатък на Х-драйва. Доста сериозен недостатък, като се замислиш, направо опасен...

Както обикновено, жена ми караше и се наложи да спрем под наклон, на една стръмна и кална "улица" - трябваше да отворим вратата на двора, за да вкараме колата вътре. Аз слязох за да отключа катинара на портата, но нещо се замотах с връзката ключове. Жената държеше колата с крачната спирачка, дръпна ръчната докрай, после нагласи лоста на положение "Р" и пусна педала. Колата си остана на място с наклон назад, с работещ двигател. Но понеже се забавих с отключването на вратата (не можех да намеря правилния ключ), жената решила да ми помогне. Завъртя ключа (угаси двигателя), слезе от колата и тръгна към мен. В този момент колата започна да се свлича назад по наклона, като задните гуми се влачеха (пързаляха) в калта, а предните просто се въртяха. Много тъпа и стресираща ситуация... И двамата се затичахме назад, скочихме в колата. Аз се хванах за ръчната, но тя вече беше вдигната, успях да я вдигна още два зъба - без ефект (естествено). Жената натисна педала на спирачката, но нали усилвателят не работеше, а тя е лекичка - наложи се да гази педала с всичка сила. И добре, че беше оставила ключа на място, та поне воланът не се заключи... Накрая някак спряхме, чак в началото на баира. Жената беше пребледняла от страх, не може да си каже името. Накрая ме пита: "Защо стана така, нали дръпнах ръчната и сложих лоста на "Паркинг"? Аз ли сбърках нещо или колата не е наред?".

Замислих се и май този път (по изключение), жената не беше виновна. Направила е всичко правилно. И колата си беше наред, доколкото това може да се каже за BMW. Просто шибаният Х-драйв отваря муфата и изключва предния мост, когато не е на контакт. Имайте го предвид, да не си гоните Х-совете като нас надолу по баирите... Проявявам разбиране за разни дребни недомислици, ама да тичаш след кола за 100 бона надолу по калния баир - това ми дойде малко в повече. Чак е смешно, ако ти го разказват, стига да не се случи на теб...

После жената запали и тоя варел издрапа нагоре без никакви проблеми, спря отново пред вратата (вятърът беше притворил едното крило и аз слязох да го отворя), тръгна нагоре пак без никакви проблеми и влезе триумфално в двора. Значи когато двигателят и всички системи работят нормално - няма никакви ядове откъм проходимост.
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 126
Регистриран на: 6.12.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е53
Мечтае да кара: Боинг 777

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от homey » 18 Фев 2013, 18:09

Боримечка, това значи ли, че ръчната ти спирачка не държи? А също така сега разбирам тези, които казват, че Х-вете ги крадат с бутане!
Ръчната спирачка нали би трябвало да няма нищо общо с работата на двигателя и скоростната кутия, или греша? :roll:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 19 Фев 2013, 9:02

homey написа:Боримечка, това значи ли, че ръчната ти спирачка не държи? А също така сега разбирам тези, които казват, че Х-вете ги крадат с бутане!
Ръчната спирачка нали би трябвало да няма нищо общо с работата на двигателя и скоростната кутия, или греша? :roll:


Не, всичко по колата е наред. Ръчната спирачка действа само на задните колела. А при положение "Р" на лоста се блокира скоростната кутия. Когато колата е на контакт и муфата в раздатката е зацепена - спирачното (задържащо) усилие се разпределя на 4-те колела и колата е стояла на място. При изключване на двигателя, муфата се отваря и предният мост се освобождава от трансмисията. Тогава спирачното усилие остава само в задните колела, които се задържат от ръчната спирачка и от трансмисията. И колата започна да се смъква назад по наклона, като задните колела се плъзгаха, а предните се въртяха. Това е.

С две думи - при изключване на двигателя, губиш задържащия ефект в предния мост и колата може внезапно да започне да се плъзга, ако е паркирана под наклон. Това може да стане на кал (както в нашия случай), а също на сняг и лед, вероятно и на мокра трева. Имайте тази особеност предвид, защото е много стесиращо, от личен опит го казвам.

Автоматик няма как да го запалят с бутане...
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 126
Регистриран на: 6.12.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е53
Мечтае да кара: Боинг 777

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от homey » 19 Фев 2013, 11:20

Сега ми се изясни! Аз нямах предвид палене с бутане, а само бутане до място, където по-спокойно да си я отворят колата! Представям си ужаса в очите и на двама ви при вида на плъзгащата се кола! :shock:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1023
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 19 Фев 2013, 14:26

На моята ръчната действа и на 4-те колела...
I love the sound of V8 in the morning...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 19 Фев 2013, 16:09

Ако е така, явно на по-новите модели са се сетили, че има проблем... И как е направено - има жило от лоста на ръчната към всяко колело? И барабан с челюсти на всеки от 4-те диска?

Ето какво пише в книжката на Е83 :
Ръчна-111.jpg

Ръчна-222.jpg

Значи при движение на колата аз не виждам проблем да се задейства ръчната спирачка. Въпреки, че тя действа само на задните, няма как да повлечеш само тях с ръчната спирачка, защото муфата в раздатката е зацепена в някаква степен и спирайки задните колела - ти въздействаш на практика и на 4-те, чрез двойното предаване. Естествено, че при спиране с ръчната няма да действа ABS и другите системи за стабилност, но до блокиране на задните колела и респективно - поднасяне на задницата, няма да се стигне (според мен). Проблемът, който описах, възниква само при изключване на контакта, когато предният мост се "откачва" от трансмисията.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Excellent! Steven is my name!

ПредишнаСледваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook