Да надникнем в Х-драйва.
Модератор: Технически модератори
- Leon
- старши ентусиаст
- Мнения: 10482
- Регистриран на: 16.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 328i
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Перфектно комбинираш инструменти с фотоапарат! Мисля, че скоро тази тема ще влезе в топ 10 на всички Х-форуми по света
Never mistake motion for action...
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Leon написа:Перфектно комбинираш инструменти с фотоапарат! Мисля, че скоро тази тема ще влезе в топ 10 на всички Х-форуми по света
Бъзикате се, а? Радвам се, ако информацията наистина е интересна на някого. Иначе - да, самото разглобяване е лесно и не е проблем, но понякога не ми стига още една ръка за фотоапарата. Да не говорим, че често го пипам с мазни пръсти и се налага да го чистя постоянно, а и после свалянето на снимките е досадно... Но това са дребни ядове, важното е да разгадаем как работи раздатката...
Значи аз за пръв път виждам такава кутия отвътре, а предполагам - и доста от колегите тук. Информацията за тези раздатки е оскъдна, затова мога само да предполагам как трябва да изглеждат частите. За момента не виждам строшени елементи - факт. Но може да има някакво недопустимо износване или друго нарушение на някакви параметри, което да прави кутията негодна. Това, че в сервиза са подменили изправна кутия, за момента е само поредположение, моля да го имате предвид.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Така, продължавам с разглобяването на задната половина. Както написах вчера, оказа се, че ми трябват клещи за зегери с извити "човки", за да сваля привода на съединителната муфа. А аз имам прави клещи, ето ги:
Естествено, в железарията нямаше точно такива (с извити човки). Е, като няма необходимите клещи, аз пък имам менгеме...
И готово:
Свалих зегерката, изскубах механизма, измих го внимателно и го сложих на масата. Всички снимки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430267.big
Какво ми направи впечатление в привода на съединителната муфа? Доста масивен стоманен вал, въртящ се на два лагера (съчмен и ролков). Дотук - ОК. Обаче на шлиците в горния му край...:
... се монтира "бялата" пластмасова муфа на актуатора...:
... която пък се върти от "черната" - изронената:
И къде е логиката - масивен стоманен вал да се задвижва от "найлонова" зъбчатка? Само инженерите на БМВ могат да отговорят на въпроса...
Вижда се добре "пътечката", която са направили двете лагерчета на механизма за натягане на муфата, докато са "пътували" по спиралния "клин" на вала"
Ето поглед точно отгоре:
Малко си поиграх с AutoCAD-a:
Значи ходът на този вал е около 140 градуса - приблизително 40% от пълния оборот. Остава въпросът, дали този ход е нормален, или тази кутия е работила "неправилно"? Като се има предвид, че "пътечките" са се отбелязали от продължително търкаляне на лагерчетата по вала, бих предположил, че този ход е в границите на нормалното.
Естествено, в железарията нямаше точно такива (с извити човки). Е, като няма необходимите клещи, аз пък имам менгеме...
И готово:
Свалих зегерката, изскубах механизма, измих го внимателно и го сложих на масата. Всички снимки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430267.big
Какво ми направи впечатление в привода на съединителната муфа? Доста масивен стоманен вал, въртящ се на два лагера (съчмен и ролков). Дотук - ОК. Обаче на шлиците в горния му край...:
... се монтира "бялата" пластмасова муфа на актуатора...:
... която пък се върти от "черната" - изронената:
И къде е логиката - масивен стоманен вал да се задвижва от "найлонова" зъбчатка? Само инженерите на БМВ могат да отговорят на въпроса...
Вижда се добре "пътечката", която са направили двете лагерчета на механизма за натягане на муфата, докато са "пътували" по спиралния "клин" на вала"
Ето поглед точно отгоре:
Малко си поиграх с AutoCAD-a:
Значи ходът на този вал е около 140 градуса - приблизително 40% от пълния оборот. Остава въпросът, дали този ход е нормален, или тази кутия е работила "неправилно"? Като се има предвид, че "пътечките" са се отбелязали от продължително търкаляне на лагерчетата по вала, бих предположил, че този ход е в границите на нормалното.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ето и няколко снимки на маслената помпа в радатката:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430332.big
Корпусът на помпата е неподвижен и се фиксира към кутията посредством щифт - в "ухото" на помпата:
Валът на кутията влиза във фигурния изрез и при въртенето си - върти и помпата:
Чак и гуменият маркуч на помпата е БМВ, егааати...:
В резултат на вчерашната ми дейност - задната половина на раздатката остана празна:
Тази вечер мисля да се занимая с предната част на кутията.
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430332.big
Корпусът на помпата е неподвижен и се фиксира към кутията посредством щифт - в "ухото" на помпата:
Валът на кутията влиза във фигурния изрез и при въртенето си - върти и помпата:
Чак и гуменият маркуч на помпата е БМВ, егааати...:
В резултат на вчерашната ми дейност - задната половина на раздатката остана празна:
Тази вечер мисля да се занимая с предната част на кутията.
Excellent! Steven is my name!
- cod-cdbp
- старши ентусиаст
- Мнения: 8775
- Регистриран на: 18.12.2006
- Местоположение: село Кестеново
- Пол: Мъж
- Кара: мфили
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Не им е за първи път, метален механизъм да се управлява от пластмасови колела, друг е въпроса, че тук механизма е доста отговорен
Просто след определена година, залагат подобни подводни камъни, за да печелят от ремонти на колите, колкото и да е тъжно.
И все пак и все още ми е интересно устройството на муфата, която зацепва двата моста
ПС Темата е точно от любимите ми
Просто след определена година, залагат подобни подводни камъни, за да печелят от ремонти на колите, колкото и да е тъжно.
И все пак и все още ми е интересно устройството на муфата, която зацепва двата моста
ПС Темата е точно от любимите ми
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Вчера малко се занимах и с магнитчето в кутията. Първо го извадих от картера:
Доста стружки беше събрало:
Избърсах го с хартиена салфетка и после го измих на чешмата:
Мисля преди сглобяването да измия всички части внимателно. Първо ще ги забърша грубо с парцал и после - с топла вода и препарат, така смятам.
Разсъждавам по въпроса - защо не се предлага ремонт на тези раздатки, а само замяна с нова? Кутията се разглобява съвсем лесно и не е никакъв проблем да се смени някоя част в нея... Хрумва ми една възможна причина. Нали в информационния материал пишеше, че моментът на блокиране на съединителната муфа се определя чрез изпитание на специален стенд? И въз основа на този момент се определя стойността на електрическото съпротивление (резистора) на актуатора? Може би след ремонт на кутията (например - след смяна на дисковете на съединителя) се налага ново такова калибриране? А то не може да стане в обикновен сервиз, поради липсата на този "специален стенд"? Но тогава как на стари кутии се слагат нови актуатори и резистори? А и не е задължително ремонтът на кутията да е свързан точно с муфата - може да се смени някой лагер, семеринг, верижната предавка или нещо друго...
Аз нямам голям опит с подобни раздатъчни кутии (Transfer Box), преди тази съм разглобявал само на Jeep Wrangler YJ и Suzuki Vitara. Тази (на БМВ-то) по мое мнение определено е една степен над ония, като качество на изработка. В сравнение с Х-драйва, кутията на американския Джип изглежда като правена в час по трудово, вътре се бяха разпаднали някакви пластмасови успокоители на веригата, имаше зъби и шлици изронени... Тази е пипната както трябва, а освен това е изключително проста като устройство. Просто не виждам какво и как може да се строши в нея, освен да се разтропа ако я караш дълго време без масло... Или ако теглиш колата на колесар (предните гуми да са неподвижни, а задните да се търкалят по пътя) - тогава съединителната муфа ще се трие постоянно и може да се износи, а дори и да прегрее и дисковете да се изкривят... Но такъв вариант за теглене е изрично забранен в ръководството за експлоатация на автомобила, даже е показано с картинка:
Както и да го мисля - не се сещам какво пречи раздатъчната кутия да се ремонтира...
Доста стружки беше събрало:
Избърсах го с хартиена салфетка и после го измих на чешмата:
Мисля преди сглобяването да измия всички части внимателно. Първо ще ги забърша грубо с парцал и после - с топла вода и препарат, така смятам.
Разсъждавам по въпроса - защо не се предлага ремонт на тези раздатки, а само замяна с нова? Кутията се разглобява съвсем лесно и не е никакъв проблем да се смени някоя част в нея... Хрумва ми една възможна причина. Нали в информационния материал пишеше, че моментът на блокиране на съединителната муфа се определя чрез изпитание на специален стенд? И въз основа на този момент се определя стойността на електрическото съпротивление (резистора) на актуатора? Може би след ремонт на кутията (например - след смяна на дисковете на съединителя) се налага ново такова калибриране? А то не може да стане в обикновен сервиз, поради липсата на този "специален стенд"? Но тогава как на стари кутии се слагат нови актуатори и резистори? А и не е задължително ремонтът на кутията да е свързан точно с муфата - може да се смени някой лагер, семеринг, верижната предавка или нещо друго...
Аз нямам голям опит с подобни раздатъчни кутии (Transfer Box), преди тази съм разглобявал само на Jeep Wrangler YJ и Suzuki Vitara. Тази (на БМВ-то) по мое мнение определено е една степен над ония, като качество на изработка. В сравнение с Х-драйва, кутията на американския Джип изглежда като правена в час по трудово, вътре се бяха разпаднали някакви пластмасови успокоители на веригата, имаше зъби и шлици изронени... Тази е пипната както трябва, а освен това е изключително проста като устройство. Просто не виждам какво и как може да се строши в нея, освен да се разтропа ако я караш дълго време без масло... Или ако теглиш колата на колесар (предните гуми да са неподвижни, а задните да се търкалят по пътя) - тогава съединителната муфа ще се трие постоянно и може да се износи, а дори и да прегрее и дисковете да се изкривят... Но такъв вариант за теглене е изрично забранен в ръководството за експлоатация на автомобила, даже е показано с картинка:
Както и да го мисля - не се сещам какво пречи раздатъчната кутия да се ремонтира...
Excellent! Steven is my name!
- Ilko Ivanov
- некъв ентусиаст
- Мнения: 3687
- Регистриран на: 29.03.2009
- Местоположение: Добрич
- Пол: Мъж
- Кара: F02 750iL
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Боримечка,като стигнеш до момента на отваряне на съединителната муфа,ще разбереш защо е излязла на пенсия тази раздатка
Понеже цяла седмица и аз се занимавах с проблемите на едно Х5 с Х-драйва, и от опит ти казвам ,че проблема може да е само от дисковете в муфата. Между другото от там е и тинята в маслото,няма от къде другаде да дойде.....
Понеже цяла седмица и аз се занимавах с проблемите на едно Х5 с Х-драйва, и от опит ти казвам ,че проблема може да е само от дисковете в муфата. Между другото от там е и тинята в маслото,няма от къде другаде да дойде.....
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Благодаря за информацията, Илко. Вчера наистина стигнах до муфата и я разкачих, след малко ще докладвам и за нея. Но стружките по магнита в картера няма как да бъдат от съединителната муфа, съгласи се. По-скоро са от верижната предавка. Иначе замърсяване от "гетинаксовите" дискове на съединителната муфа също има. В муфата излезе една напълно неочаквана за мен аномалия, после ще я обсъдя с вас.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
И така, продължаваме с предната половина на кутията със съединителната муфа и верижната предавка. Всички снинки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/ats400-parts111.724312.0.big
Първо махнах зъбчатката за предния кардан и откачих веригата - съвсем лесно, само с пръсти:
Ето как фланецът на предния кардан влиза в шлиците на зъбчатката:
Ето я кутията без верижната предавка:
Успокоителите на веригата са ОК:
И се захванах с муфата. Тази "камбана" просто я извадих нагоре по вала:
Тя е на шлици по вала и държи по периферията "гетинаксовите" дискове на съединителя:
След това извадих една шайба - сепаратор:
И стигнах до дисковия пакет на съеднителната муфа:
Много трудно извадих зегерката, която фиксира пакета. Чак после разбрахм, че е трябвало с някакви стиски да стисна пакета - тогава зегерката се сваля лесно. Ама кой да знае...:
Разглобих пакета - има 6 "гетинаксови" диска в него и стоманени - между тях. По устройсво прилича на мотоциклетен съеднител:
Вътре има диафрагмена пружина, съставена от 4 конусни шайби - тя държи съединителната муфа отворена и именно нейното противодействие се усеща при "зацепване" на муфата:
Под дисковия пакет има още няколко стоманени диска, които явно са трили един в друг, а не би трябвало:
И стигаме до механизма, който натяга (зацепва) съединителната муфа:
Има две аксиални лагерчета от двете му страни:
5 съчми във фигурни канали:
Другата зъбчатка на верижната предавка:
Още една зегерка и шайба свалих от вала:
И остана само валът на предната черупка от кутията:
Ето ги свалените части на муфата:
И каквото остана от предната половина на кутията:
Пробвах да сваля и вала, но не успях, а не исках да го насилвам излишно.
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/ats400-parts111.724312.0.big
Първо махнах зъбчатката за предния кардан и откачих веригата - съвсем лесно, само с пръсти:
Ето как фланецът на предния кардан влиза в шлиците на зъбчатката:
Ето я кутията без верижната предавка:
Успокоителите на веригата са ОК:
И се захванах с муфата. Тази "камбана" просто я извадих нагоре по вала:
Тя е на шлици по вала и държи по периферията "гетинаксовите" дискове на съединителя:
След това извадих една шайба - сепаратор:
И стигнах до дисковия пакет на съеднителната муфа:
Много трудно извадих зегерката, която фиксира пакета. Чак после разбрахм, че е трябвало с някакви стиски да стисна пакета - тогава зегерката се сваля лесно. Ама кой да знае...:
Разглобих пакета - има 6 "гетинаксови" диска в него и стоманени - между тях. По устройсво прилича на мотоциклетен съеднител:
Вътре има диафрагмена пружина, съставена от 4 конусни шайби - тя държи съединителната муфа отворена и именно нейното противодействие се усеща при "зацепване" на муфата:
Под дисковия пакет има още няколко стоманени диска, които явно са трили един в друг, а не би трябвало:
И стигаме до механизма, който натяга (зацепва) съединителната муфа:
Има две аксиални лагерчета от двете му страни:
5 съчми във фигурни канали:
Другата зъбчатка на верижната предавка:
Още една зегерка и шайба свалих от вала:
И остана само валът на предната черупка от кутията:
Ето ги свалените части на муфата:
И каквото остана от предната половина на кутията:
Пробвах да сваля и вала, но не успях, а не исках да го насилвам излишно.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Какво установих със сигурност от вчера:
1. Строшени части няма, но имам съмнение за неправилно износване на едни стоманени дискове в съединителната муфа - по-натам ще изчистя частите, ще ги снимам и ще обсъдим проблема. "Гетинаксовите" дискове на муфата ми се сториха доста тънки и каналите по повърхността им - твърде плитки. Разбира се, това е напълно субективно, защото нямам база са сравнение - не знам какви са били тези дискове като нови.
2. Задният кардан е винаги твърдо зацепен към вала на скоростната кутия - задно предаване имаш винаги. Съединителната муфа може плавно да изменя въртящия момент, който се предава към предния кардан от 0 до 100%. При напълно натегната муфа, въртящият момент от скоростната кутия се разпределя 50:50 между двата моста.
3. Съеднителната муфа е нормално отворена и в това състояние имаш само задно предаване. Актуаторът натяга муфата по време на движение и така осигурява двойното предаване - прехвърля част от момента към предния кардан. Механизмът за натягане на муфата е постоянно задействан при движение на колата, което явно товари аксиалните лагери на механизма (аналогично на аксиалния лагер в обикновените автомобилни съединители, който обаче работи само когато съединителят е натиснат - отделен).
4. Шашнат съм от качеството на изработка на детайлите. Бих казал, че изработката е с оръжейно качество, скоро не бях попадал на нещо толкова прецизно направено. Ако всичко в БМВ правят по този начин - респект . Наистина е помислено за всичко и механиката е пипната перфектно.
Мисля да започна да чистя частите една по една и след това да ги прегледам подробно, за да оценя състоянието им. Бих помолил колегите, които имат такава възможност (Илко например) да измерят дебелината на дисковия пакет (6 "гетинаксови" и 7 стоманени диска) - така ще добием някаква представа за износването на дисковия пакет на муфата.
1. Строшени части няма, но имам съмнение за неправилно износване на едни стоманени дискове в съединителната муфа - по-натам ще изчистя частите, ще ги снимам и ще обсъдим проблема. "Гетинаксовите" дискове на муфата ми се сториха доста тънки и каналите по повърхността им - твърде плитки. Разбира се, това е напълно субективно, защото нямам база са сравнение - не знам какви са били тези дискове като нови.
2. Задният кардан е винаги твърдо зацепен към вала на скоростната кутия - задно предаване имаш винаги. Съединителната муфа може плавно да изменя въртящия момент, който се предава към предния кардан от 0 до 100%. При напълно натегната муфа, въртящият момент от скоростната кутия се разпределя 50:50 между двата моста.
3. Съеднителната муфа е нормално отворена и в това състояние имаш само задно предаване. Актуаторът натяга муфата по време на движение и така осигурява двойното предаване - прехвърля част от момента към предния кардан. Механизмът за натягане на муфата е постоянно задействан при движение на колата, което явно товари аксиалните лагери на механизма (аналогично на аксиалния лагер в обикновените автомобилни съединители, който обаче работи само когато съединителят е натиснат - отделен).
4. Шашнат съм от качеството на изработка на детайлите. Бих казал, че изработката е с оръжейно качество, скоро не бях попадал на нещо толкова прецизно направено. Ако всичко в БМВ правят по този начин - респект . Наистина е помислено за всичко и механиката е пипната перфектно.
Мисля да започна да чистя частите една по една и след това да ги прегледам подробно, за да оценя състоянието им. Бих помолил колегите, които имат такава възможност (Илко например) да измерят дебелината на дисковия пакет (6 "гетинаксови" и 7 стоманени диска) - така ще добием някаква представа за износването на дисковия пакет на муфата.
Excellent! Steven is my name!
- Ilko Ivanov
- некъв ентусиаст
- Мнения: 3687
- Регистриран на: 29.03.2009
- Местоположение: Добрич
- Пол: Мъж
- Кара: F02 750iL
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Borymeckata написа: Бих помолил колегите, които имат такава възможност (Илко например) да измерят дебелината на дисковия пакет (6 "гетинаксови" и 7 стоманени диска) - така ще добием някаква представа за износването на дисковия пакет на муфата.
За Х5-цата която правих взехме нова раздатка и нямаше как да я отварям,но старата е при мен и като ми остане малко свободно време ще я отворя. Но тя ще е на същото дередже като тази която ти си разглобил. Мисля че имам един колега който беше казал че има нови части за тези раздатки,ще го попитам дали има фрикциони дискове и ще разберем колко са дебели като нови.
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Благодаря, Илко! Направо бих поръчал един комплект нови дискове, ако има такава възможност?
Измерих електрическото съпротивление на резистора на актуатора:
Мисля си - тези резистори трябва да са няколко типа, не може да има с безброй различни съпротивления. Освен това - трябва да имат някакво външно означение, по което да се избират, нали така? Няма всеки път да ги мериш - трябва да са надписани по някакъв начин. Някое от тези означения обозначава съпротивлението, според мен:
Измерих електрическото съпротивление на резистора на актуатора:
Мисля си - тези резистори трябва да са няколко типа, не може да има с безброй различни съпротивления. Освен това - трябва да имат някакво външно означение, по което да се избират, нали така? Няма всеки път да ги мериш - трябва да са надписани по някакъв начин. Някое от тези означения обозначава съпротивлението, според мен:
Excellent! Steven is my name!
- msi200
- ентусиаст
- Мнения: 997
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: М2+X5
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ако електрониката изисква 30:70 разпределение на момента, това означава ли, че муфата приплъзва на 'полусъединител'? И колко често се случва това, дали само когато прибуксува някоя от предните гуми?
I love the sound of V8 in the morning...
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Като разсъждавам - муфата трябва да "боксува" (приплъзва) много рядко - само на завой с малък радиус. Защо?
При завой предните колела вървят по дъгата, докато задните леко "секат" завоя и изминават малко по-къс път. Тази разлика трябва да се компенсира от раздатката. Затова на другите джипове се забранява да се кара по суха и твърда повърхност в режим Part-Time 4x4. В случая за остър завой, Х-драйва трябва леко да отпусне муфата, за да може тя да приплъзне и така да компенсира разликата между двата моста. Никакъв друг случай при нормална експлоатация на колата не се сещам, когато муфата да приплъзва:
1. При каране направо по сух асфалт, дори муфата да не е напълно натегната (примерно в отношение 30:70), пак не би трябвало да има приплъзване в нея, защото всички колела се въртят с еднаква скорост, сътоветно - двата кардана се въртят с еднакви обороти.
2. При боксуване на колата (в пясък, сняг или кал), автоматиката на Х-драйва трябва веднага да натегне муфата максимално, за да разполагаш с пълен въртящ момент и на двата моста - пак няма да има приплъзване. Може би само в началния момент на боксуването да се получава някакво приплъзване между дисковете, след това актуаторът трябва да натегне муфата докрай. Не съм сигурен какво се получава, ако забоксува само едно от колелата на някой мост. Тогава DSC трябва да "пипне" леко спирачката на това колело и да прехвърли въртящия момент през дифа на другото (което има сцепление в момента). Но дали тази интервениция е свързана и с промяна на оборотите на съответния кардан - нямам представа...
Продължително приплъзване (боксуване) на муфата може да се получи в следните случаи:
- Ако теглиш колата на колесар и единият мост се върти, а другият е неподвижен;
- Ако караш в различни гуми на двата моста;
Но и двата варианта са изрично забранени в ръководството за експлоатация на автомобила.
При завой предните колела вървят по дъгата, докато задните леко "секат" завоя и изминават малко по-къс път. Тази разлика трябва да се компенсира от раздатката. Затова на другите джипове се забранява да се кара по суха и твърда повърхност в режим Part-Time 4x4. В случая за остър завой, Х-драйва трябва леко да отпусне муфата, за да може тя да приплъзне и така да компенсира разликата между двата моста. Никакъв друг случай при нормална експлоатация на колата не се сещам, когато муфата да приплъзва:
1. При каране направо по сух асфалт, дори муфата да не е напълно натегната (примерно в отношение 30:70), пак не би трябвало да има приплъзване в нея, защото всички колела се въртят с еднаква скорост, сътоветно - двата кардана се въртят с еднакви обороти.
2. При боксуване на колата (в пясък, сняг или кал), автоматиката на Х-драйва трябва веднага да натегне муфата максимално, за да разполагаш с пълен въртящ момент и на двата моста - пак няма да има приплъзване. Може би само в началния момент на боксуването да се получава някакво приплъзване между дисковете, след това актуаторът трябва да натегне муфата докрай. Не съм сигурен какво се получава, ако забоксува само едно от колелата на някой мост. Тогава DSC трябва да "пипне" леко спирачката на това колело и да прехвърли въртящия момент през дифа на другото (което има сцепление в момента). Но дали тази интервениция е свързана и с промяна на оборотите на съответния кардан - нямам представа...
Продължително приплъзване (боксуване) на муфата може да се получи в следните случаи:
- Ако теглиш колата на колесар и единият мост се върти, а другият е неподвижен;
- Ако караш в различни гуми на двата моста;
Но и двата варианта са изрично забранени в ръководството за експлоатация на автомобила.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ето какво пише в информационния материал за Х-драйва:
Или в превод на български:
При нормален режим на движение муфата работи с минимално приплъзване, така че има постоянен пълен привод (двойно предаване) с разпредление на момента между осите в съотношение 40% - на предната ос и 60% - на задната ос.
Приплъзване в муфата трябва да се получи само при разлика в оборотите на двата кардана, нали така? За мен, това може да стане само при завой и възможно - при някой специфични случаи на боксуване.
Или в превод на български:
При нормален режим на движение муфата работи с минимално приплъзване, така че има постоянен пълен привод (двойно предаване) с разпредление на момента между осите в съотношение 40% - на предната ос и 60% - на задната ос.
Приплъзване в муфата трябва да се получи само при разлика в оборотите на двата кардана, нали така? За мен, това може да стане само при завой и възможно - при някой специфични случаи на боксуване.
Excellent! Steven is my name!
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани