Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 10482
Регистриран на: 16.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 328i

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Leon » 08 Яну 2013, 18:33

Перфектно комбинираш инструменти с фотоапарат! Мисля, че скоро тази тема ще влезе в топ 10 на всички Х-форуми по света :yes:
Never mistake motion for action...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 09 Яну 2013, 8:30

Leon написа:Перфектно комбинираш инструменти с фотоапарат! Мисля, че скоро тази тема ще влезе в топ 10 на всички Х-форуми по света :yes:


Бъзикате се, а? Радвам се, ако информацията наистина е интересна на някого. Иначе - да, самото разглобяване е лесно и не е проблем, но понякога не ми стига още една ръка за фотоапарата. Да не говорим, че често го пипам с мазни пръсти и се налага да го чистя постоянно, а и после свалянето на снимките е досадно... Но това са дребни ядове, важното е да разгадаем как работи раздатката...

Значи аз за пръв път виждам такава кутия отвътре, а предполагам - и доста от колегите тук. Информацията за тези раздатки е оскъдна, затова мога само да предполагам как трябва да изглеждат частите. За момента не виждам строшени елементи - факт. Но може да има някакво недопустимо износване или друго нарушение на някакви параметри, което да прави кутията негодна. Това, че в сервиза са подменили изправна кутия, за момента е само поредположение, моля да го имате предвид.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 09 Яну 2013, 10:40

Така, продължавам с разглобяването на задната половина. Както написах вчера, оказа се, че ми трябват клещи за зегери с извити "човки", за да сваля привода на съединителната муфа. А аз имам прави клещи, ето ги:
Изображение

Естествено, в железарията нямаше точно такива (с извити човки). Е, като няма необходимите клещи, аз пък имам менгеме...
Изображение

И готово:
Изображение

Свалих зегерката, изскубах механизма, измих го внимателно и го сложих на масата. Всички снимки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430267.big

Какво ми направи впечатление в привода на съединителната муфа? Доста масивен стоманен вал, въртящ се на два лагера (съчмен и ролков). Дотук - ОК. Обаче на шлиците в горния му край...:
Изображение

... се монтира "бялата" пластмасова муфа на актуатора...:
Изображение

... която пък се върти от "черната" - изронената:
Изображение

И къде е логиката - масивен стоманен вал да се задвижва от "найлонова" зъбчатка? Само инженерите на БМВ могат да отговорят на въпроса...

Вижда се добре "пътечката", която са направили двете лагерчета на механизма за натягане на муфата, докато са "пътували" по спиралния "клин" на вала"
Изображение

Изображение

Ето поглед точно отгоре:
Изображение

Малко си поиграх с AutoCAD-a:
Изображение

Значи ходът на този вал е около 140 градуса - приблизително 40% от пълния оборот. Остава въпросът, дали този ход е нормален, или тази кутия е работила "неправилно"? Като се има предвид, че "пътечките" са се отбелязали от продължително търкаляне на лагерчетата по вала, бих предположил, че този ход е в границите на нормалното.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 09 Яну 2013, 10:48

Ето и няколко снимки на маслената помпа в радатката:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29430332.big

Корпусът на помпата е неподвижен и се фиксира към кутията посредством щифт - в "ухото" на помпата:
Изображение

Валът на кутията влиза във фигурния изрез и при въртенето си - върти и помпата:
Изображение

Чак и гуменият маркуч на помпата е БМВ, егааати...:
Изображение

В резултат на вчерашната ми дейност - задната половина на раздатката остана празна:
Изображение

Тази вечер мисля да се занимая с предната част на кутията.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от cod-cdbp » 09 Яну 2013, 10:51

Не им е за първи път, метален механизъм да се управлява от пластмасови колела, друг е въпроса, че тук механизма е доста отговорен ;)
Просто след определена година, залагат подобни подводни камъни, за да печелят от ремонти на колите, колкото и да е тъжно.
И все пак и все още ми е интересно устройството на муфата, която зацепва двата моста :roll:

ПС Темата е точно от любимите ми :yes:
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 09 Яну 2013, 12:36

Вчера малко се занимах и с магнитчето в кутията. Първо го извадих от картера:
Изображение

Доста стружки беше събрало:
Изображение

Избърсах го с хартиена салфетка и после го измих на чешмата:
Изображение

Изображение

Мисля преди сглобяването да измия всички части внимателно. Първо ще ги забърша грубо с парцал и после - с топла вода и препарат, така смятам.

Разсъждавам по въпроса - защо не се предлага ремонт на тези раздатки, а само замяна с нова? Кутията се разглобява съвсем лесно и не е никакъв проблем да се смени някоя част в нея... Хрумва ми една възможна причина. Нали в информационния материал пишеше, че моментът на блокиране на съединителната муфа се определя чрез изпитание на специален стенд? И въз основа на този момент се определя стойността на електрическото съпротивление (резистора) на актуатора? Може би след ремонт на кутията (например - след смяна на дисковете на съединителя) се налага ново такова калибриране? А то не може да стане в обикновен сервиз, поради липсата на този "специален стенд"? Но тогава как на стари кутии се слагат нови актуатори и резистори? А и не е задължително ремонтът на кутията да е свързан точно с муфата - може да се смени някой лагер, семеринг, верижната предавка или нещо друго...

Аз нямам голям опит с подобни раздатъчни кутии (Transfer Box), преди тази съм разглобявал само на Jeep Wrangler YJ и Suzuki Vitara. Тази (на БМВ-то) по мое мнение определено е една степен над ония, като качество на изработка. В сравнение с Х-драйва, кутията на американския Джип изглежда като правена в час по трудово, вътре се бяха разпаднали някакви пластмасови успокоители на веригата, имаше зъби и шлици изронени... Тази е пипната както трябва, а освен това е изключително проста като устройство. Просто не виждам какво и как може да се строши в нея, освен да се разтропа ако я караш дълго време без масло... Или ако теглиш колата на колесар (предните гуми да са неподвижни, а задните да се търкалят по пътя) - тогава съединителната муфа ще се трие постоянно и може да се износи, а дори и да прегрее и дисковете да се изкривят... Но такъв вариант за теглене е изрично забранен в ръководството за експлоатация на автомобила, даже е показано с картинка:

Изображение

Както и да го мисля - не се сещам какво пречи раздатъчната кутия да се ремонтира...
Excellent! Steven is my name!

некъв ентусиаст
Аватар
Мнения: 3687
Регистриран на: 29.03.2009
Местоположение: Добрич
Пол: Мъж
Кара: F02 750iL

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Ilko Ivanov » 10 Яну 2013, 8:01

Боримечка,като стигнеш до момента на отваряне на съединителната муфа,ще разбереш защо е излязла на пенсия тази раздатка :lol:
Понеже цяла седмица и аз се занимавах с проблемите на едно Х5 с Х-драйва, и от опит ти казвам ,че проблема може да е само от дисковете в муфата. Между другото от там е и тинята в маслото,няма от къде другаде да дойде.....

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 8:50

Благодаря за информацията, Илко. Вчера наистина стигнах до муфата и я разкачих, след малко ще докладвам и за нея. Но стружките по магнита в картера няма как да бъдат от съединителната муфа, съгласи се. По-скоро са от верижната предавка. Иначе замърсяване от "гетинаксовите" дискове на съединителната муфа също има. В муфата излезе една напълно неочаквана за мен аномалия, после ще я обсъдя с вас.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 9:14

И така, продължаваме с предната половина на кутията със съединителната муфа и верижната предавка. Всички снинки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/ats400-parts111.724312.0.big

Първо махнах зъбчатката за предния кардан и откачих веригата - съвсем лесно, само с пръсти:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Ето как фланецът на предния кардан влиза в шлиците на зъбчатката:
Изображение

Изображение

Ето я кутията без верижната предавка:
Изображение

Успокоителите на веригата са ОК:
Изображение

И се захванах с муфата. Тази "камбана" просто я извадих нагоре по вала:
Изображение

Тя е на шлици по вала и държи по периферията "гетинаксовите" дискове на съединителя:
Изображение

След това извадих една шайба - сепаратор:
Изображение

И стигнах до дисковия пакет на съеднителната муфа:
Изображение

Изображение

Много трудно извадих зегерката, която фиксира пакета. Чак после разбрахм, че е трябвало с някакви стиски да стисна пакета - тогава зегерката се сваля лесно. Ама кой да знае...:
Изображение

Изображение

Разглобих пакета - има 6 "гетинаксови" диска в него и стоманени - между тях. По устройсво прилича на мотоциклетен съеднител:
Изображение

Изображение

Изображение

Вътре има диафрагмена пружина, съставена от 4 конусни шайби - тя държи съединителната муфа отворена и именно нейното противодействие се усеща при "зацепване" на муфата:
Изображение

Изображение

Изображение

Под дисковия пакет има още няколко стоманени диска, които явно са трили един в друг, а не би трябвало:
Изображение

И стигаме до механизма, който натяга (зацепва) съединителната муфа:
Изображение

Изображение

Изображение

Има две аксиални лагерчета от двете му страни:
Изображение

5 съчми във фигурни канали:
Изображение

Другата зъбчатка на верижната предавка:
Изображение

Още една зегерка и шайба свалих от вала:
Изображение

Изображение

Изображение

И остана само валът на предната черупка от кутията:
Изображение

Ето ги свалените части на муфата:
Изображение

И каквото остана от предната половина на кутията:
Изображение

Пробвах да сваля и вала, но не успях, а не исках да го насилвам излишно.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 9:33

Какво установих със сигурност от вчера:

1. Строшени части няма, но имам съмнение за неправилно износване на едни стоманени дискове в съединителната муфа - по-натам ще изчистя частите, ще ги снимам и ще обсъдим проблема. "Гетинаксовите" дискове на муфата ми се сториха доста тънки и каналите по повърхността им - твърде плитки. Разбира се, това е напълно субективно, защото нямам база са сравнение - не знам какви са били тези дискове като нови.

2. Задният кардан е винаги твърдо зацепен към вала на скоростната кутия - задно предаване имаш винаги. Съединителната муфа може плавно да изменя въртящия момент, който се предава към предния кардан от 0 до 100%. При напълно натегната муфа, въртящият момент от скоростната кутия се разпределя 50:50 между двата моста.

3. Съеднителната муфа е нормално отворена и в това състояние имаш само задно предаване. Актуаторът натяга муфата по време на движение и така осигурява двойното предаване - прехвърля част от момента към предния кардан. Механизмът за натягане на муфата е постоянно задействан при движение на колата, което явно товари аксиалните лагери на механизма (аналогично на аксиалния лагер в обикновените автомобилни съединители, който обаче работи само когато съединителят е натиснат - отделен).

4. Шашнат съм от качеството на изработка на детайлите. Бих казал, че изработката е с оръжейно качество, скоро не бях попадал на нещо толкова прецизно направено. Ако всичко в БМВ правят по този начин - респект :bowdown: :bowdown: :bowdown:. Наистина е помислено за всичко и механиката е пипната перфектно.

Мисля да започна да чистя частите една по една и след това да ги прегледам подробно, за да оценя състоянието им. Бих помолил колегите, които имат такава възможност (Илко например) да измерят дебелината на дисковия пакет (6 "гетинаксови" и 7 стоманени диска) - така ще добием някаква представа за износването на дисковия пакет на муфата.
Excellent! Steven is my name!

некъв ентусиаст
Аватар
Мнения: 3687
Регистриран на: 29.03.2009
Местоположение: Добрич
Пол: Мъж
Кара: F02 750iL

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Ilko Ivanov » 10 Яну 2013, 11:19

Borymeckata написа: Бих помолил колегите, които имат такава възможност (Илко например) да измерят дебелината на дисковия пакет (6 "гетинаксови" и 7 стоманени диска) - така ще добием някаква представа за износването на дисковия пакет на муфата.

За Х5-цата която правих взехме нова раздатка и нямаше как да я отварям,но старата е при мен и като ми остане малко свободно време ще я отворя. Но тя ще е на същото дередже като тази която ти си разглобил. Мисля че имам един колега който беше казал че има нови части за тези раздатки,ще го попитам дали има фрикциони дискове и ще разберем колко са дебели като нови.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 11:26

Благодаря, Илко! Направо бих поръчал един комплект нови дискове, ако има такава възможност?

Измерих електрическото съпротивление на резистора на актуатора:

Изображение

Мисля си - тези резистори трябва да са няколко типа, не може да има с безброй различни съпротивления. Освен това - трябва да имат някакво външно означение, по което да се избират, нали така? Няма всеки път да ги мериш - трябва да са надписани по някакъв начин. Някое от тези означения обозначава съпротивлението, според мен:

Изображение

Изображение
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 997
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: М2+X5

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 10 Яну 2013, 11:58

Ако електрониката изисква 30:70 разпределение на момента, това означава ли, че муфата приплъзва на 'полусъединител'? И колко често се случва това, дали само когато прибуксува някоя от предните гуми?
I love the sound of V8 in the morning...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 12:23

Като разсъждавам - муфата трябва да "боксува" (приплъзва) много рядко - само на завой с малък радиус. Защо?

При завой предните колела вървят по дъгата, докато задните леко "секат" завоя и изминават малко по-къс път. Тази разлика трябва да се компенсира от раздатката. Затова на другите джипове се забранява да се кара по суха и твърда повърхност в режим Part-Time 4x4. В случая за остър завой, Х-драйва трябва леко да отпусне муфата, за да може тя да приплъзне и така да компенсира разликата между двата моста. Никакъв друг случай при нормална експлоатация на колата не се сещам, когато муфата да приплъзва:

1. При каране направо по сух асфалт, дори муфата да не е напълно натегната (примерно в отношение 30:70), пак не би трябвало да има приплъзване в нея, защото всички колела се въртят с еднаква скорост, сътоветно - двата кардана се въртят с еднакви обороти.

2. При боксуване на колата (в пясък, сняг или кал), автоматиката на Х-драйва трябва веднага да натегне муфата максимално, за да разполагаш с пълен въртящ момент и на двата моста - пак няма да има приплъзване. Може би само в началния момент на боксуването да се получава някакво приплъзване между дисковете, след това актуаторът трябва да натегне муфата докрай. Не съм сигурен какво се получава, ако забоксува само едно от колелата на някой мост. Тогава DSC трябва да "пипне" леко спирачката на това колело и да прехвърли въртящия момент през дифа на другото (което има сцепление в момента). Но дали тази интервениция е свързана и с промяна на оборотите на съответния кардан - нямам представа...

Продължително приплъзване (боксуване) на муфата може да се получи в следните случаи:

- Ако теглиш колата на колесар и единият мост се върти, а другият е неподвижен;
- Ако караш в различни гуми на двата моста;

Но и двата варианта са изрично забранени в ръководството за експлоатация на автомобила.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Яну 2013, 12:43

Ето какво пише в информационния материал за Х-драйва:

Изображение

Или в превод на български:

При нормален режим на движение муфата работи с минимално приплъзване, така че има постоянен пълен привод (двойно предаване) с разпредление на момента между осите в съотношение 40% - на предната ос и 60% - на задната ос.

Приплъзване в муфата трябва да се получи само при разлика в оборотите на двата кардана, нали така? За мен, това може да стане само при завой и възможно - при някой специфични случаи на боксуване.
Excellent! Steven is my name!

ПредишнаСледваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook